Lombok trekkings en Komodo

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
53 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
bloodhoundfromhell
Gebruiker
spacer line

Ik heb mijn reis nu aardig ingepland en ik wil een trekking doen op Lombok (Gunung Rinjani national park) en ik wil ook naar komodo (Of Rinja) om de varanen te zien. Wie heeft hier ervaring mee recentelijk?? Zijn er uberhaupt nog toeristen op Lombok en is zon trekking makkelijk te regelen en wat zijn de ervaringen??

En wat zijn de ervaringen van een boottoht van Lombok naar komodo? Of kan ik beter eerst overland door Sumbawa reizen en dn een bootje van sumbawa naar komodo? Hoe kan ik dit het beste doen?

Robert 
Gebruiker
User icon of Robert 
spacer line

Mogguh...

Ik ben afgelopen Februari nog op in die hoek geweest. Alleen niet in het park op Lombok.
Wij (ik & vriendin) zijn vanaf Bali naar Flores (Labuan Bajo) gevlogen en van daaruit een 2 daagse boottocht gemaakt naar Rinca & Komodo. Je vertekt smorgens vroeg vanaf Labuan Bajo en gaat eerst naar Rinca, daar doe je een 2 á 3 uur trekking en daarna via een paar mooie strandjes naar Komodo. Daar blijf je op de boot slapen en ga je de volgende ochtend weer een lang stuk lopen op Komodo. Ik moet zeggen dat het een fantastiche ervaring was en het nooit zal vergeten. Persoonlijk vond ik Rinca mooier.

Ga eens op mijn site kijken onder het "various" gedeelte van het foto album. Daar staan zeer veel fotos op.

http://www.omangcafe.com

Deze trip heeft me € 150,00 gekost inclusief alles. (boot, crew, eten, gids, parktoegang etc.) Mischien nog verder af kunnen dingen maar zeer het geld waard.

Als je een contactpersoon wilt daar om het te regelen contact me dan even via hier of mijn site.

Qua toerisme op Lombok en andere locaties is het erg stil op dit moment. Lopen ze ook niet de voeten Emoticon: Nice

Veel plezier en ik hoor het wel,

Groeten Robert

Omang Omang Cafe Padangbai Bali

Roy
Gebruiker
User icon of Roy
spacer line

Wij zijn in september 2004 naar Lombok (Senggigi) geweest. Het was rustig wat toeristen betreft, maar we zijn naar de Gili eilanden geweest om te snorkelen en hier waren toch aardig wat toeristen. Alle tochten kon je in Senggigi makkelijk regelen. Gunung Rinjani is een tocht van 3 dagen. We hebben dit niet gedaan, maar is eenvoudig te regelen in de hoofdstraat van Senggigi. Ook een tocht naar Komodo is hier te regelen. Als ik het me goed herinner een beginprijs van ca. 200/250 euro.

bloodhoundfromhell
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Roy> 200-350 euro lijkt me nogal extreem duur, ook invergelijkng met de prijs die Robert noemt??

Verder reis ik alleen, maar ik vind het bij dat soort tochten wel zo pretting ingedeeld te worden met een paar (niet teveel dus) andere toeristen, is dat hier het geval en wat zit er dan bij inbegrepen?, of moet je van tevoren al een stel zijn.. ? In Brazilie heb ik onlangs ook een meerdaagse trekking gedaan in de pantanal en daar ging men in groepjes van minimaal 4 personen. (ik zat in een groepje van 5)

Roy
Gebruiker
User icon of Roy
spacer line

Ik heb 200-250 genoemd en niet 200-350. Verder is Robert vanaf Flores naar Komodo gegaan en niet vanaf Lombok. Ik zeg alleen wat ik gezien heb in de straten van Senggigi. Dit zijn prijzen zonder dat je onderhandeld hebt. Weet verder niet hoe de tochten geregeld worden.

Robert 
Gebruiker
User icon of Robert 
spacer line

Ja dat klopt... ik ben vanaf Flores gegaan. Dat scheelt sowieso minimaal een dag extra varen omdat je dan helemaal via sumbawa moet gaan.
Daar zal het prijsverschil wel in zitten + dat je nog wat moet afdingen zoals Roy zegt.

Omang Omang Cafe Padangbai Bali

Frenk
Gebruiker
spacer line

Die beklimming van Gunung Rinjani is een hele mooie tocht om te ondernemen als je van avontuur en natuur houdt, echt een aanrader!
Twee jaar geleden heb ik de vulkaan met een vriend beklommen, we hadden de tocht in Senggigi geregeld bij zo’n toeristenbureau, er zijn er genoeg aan de hoofdweg. Ik weet niet meer precies wat het kostte maar geloof dat het rond de 800.000 RP per persoon was. Maar dan was ook alles goed geregeld. We konden onze bagage voor een groot deel achter laten in Senggigi en we werden gebracht naar het dorpje Sembalun Lawang, aan de voet van de Rinjani. Daar konden we overnachten in een guesthouse waar ook heerlijk werd gekookt voor ons. De volgende drie dagen gingen we op pad met een gids en twee dragers, die voor de maaltijden zorgden. Een tent en warme kleding konden we lenen dus alles was goed geregeld.
Als je alleen bent zal de prijs wel wat hoger liggen, maar ik denk dat je ongeveer 100 euro kwijt bent, is ook een kwestie van onderhandelen. Maar je kan beter wat meer betalen en dat alles goed geregeld is want het is best een zware tocht.

Hieronder heb ik een verhaaltje geschreven over hoe de tocht er ongeveer uitzag.

Er zijn verschillende routes, meestal wordt er gestart in Senaru, wij zijn gestart in Sembalun Lawang. Het is ongeveer 3 uur rijden vanuit Senggigi en eenmaal in Sembalun hebben we overnacht in een guesthouse bij een vriendelijke familie. Natuurlijk vroeg naar bed en de volgende ochtend startte we met de toch zo rond een uurtje of 7.
De eerste uren liepen we door heuvelachtig grasland, het was al flink heet door de felle zon dus ook behoorlijk zweten. Na een paar uur zijn we gaan rusten, daarna begon eigenlijk de echte klim, op sommige plekken steil maar over het algemeen best te doen. Het landschap wordt gedomineerd door naaldbomen en hoog gras en de uitzichten zijn fantastisch. Het was ongeveer 3 tot 4 uur klimmen voordat we de kraterrand bereikten op zo'n 2700 meter hoogte. Vanaf de rand kan je het prachtige kratermeer “Segara Anak” zien liggen, echt onwaarschijnlijk mooi als je eenmaal op de kraterrand staat.
Daarna was het nog een half uurtje lopen naar de “Pelawangan II” waar we gingen overnachten. Bij elkaar hebben we de eerste dag er ongeveer 8 uur over gedaan.
We konden daar bijkomen van de lange dag en kwamen nog een paar groepjes klimmers tegen waaronder een groep studenten uit Noord Lombok, het was best gezellig daar op die kraterrand en het uitzicht over het kratermeer maakte het een prachtige plek om te kamperen.
Ondertussen hadden de gidsen een lekker maaltje bereid en zo rond een uurtje of 6 werd het koud, donker en begon het flink te waaien dus tijd om de tent in te duiken. Van slapen kwam niet echt veel terecht in die krappe tent met harde ondergrond, het was geen pretje en om half 3 ‘s nachts werden we alweer gewekt voor de tweede en tevens zwaarste dag.
We vertrokken om drie uur en het was drie uur klimmen naar de top,
zaklantaarn mee en goed de gids volgen want zo nu en dan wandel je langs
afgronden waar je zeker niet in wil vallen! Maar echt gevaarlijk is het
niet, wel zwaar, vooral het laatste stuk, dan is het zo'n 400 meter beulen
door los zand en stenen in een ijzige wind. Onderweg heb ik me wel een paar
ik afgevraagd wat ik in godsnaam aan het doen was midden in de nacht op die vulkaan, maar toen we eenmaal de top bereikten en de zon langzaam opkwam, wist ik weer waarvoor ik het deed. Het moet natuurlijk wel een beetje helder weer zijn maar het uitzicht is dan echt spectaculair, je ziet de zon langzaam opkomen boven Sumbawa en aan de andere kant kan je Gunung Agung op Bali zien, geweldig mooi maar ook vreselijk koud dus na een half uurtje zijn we weer afgedaald naar het kamp, de afdaling duurde ongeveer anderhalf uur en bij aankomst stond er een lekker ontbijtje klaar die de achtergebleven dragers voor ons bereid hadden.
Nadat we waren bijgekomen begonnen we met de afdaling de krater in naar het kratermeer Segara Anak. Deze afdaling is natuurlijk niet zo zwaar als de beklimming maar je moet wel goed opletten want het pad is smal en steil, je komt niet zo snel diepe afgronden tegen maar een val van een paar meter kan lelijke blessures tot gevolg hebben.
Maargoed, deze afdaling was ruim 3 uur en uiteindelijk bereikten we het enorme meer met aan de overkant “Gunung Baru” een nieuwe, actieve vulkaan in de krater. Aan het meer werd de lunch bereid en konden we uitrusten. 10 minuutjes van het meer af zijn de heet
waterbronnen, het pad er naartoe is smal en steil maar het is de moeite waard om een duik te nemen in deze bronnen, net een warm bad, heerlijk!

Na deze aangename onderbreking bij het meer en de bronnen werd het weer tijd voor wederom een beklimming, we klommen aan de andere kant van de krater omhoog, ongeveer 2 en half uur, deze beklimming was steil en het was behoorlijk afzien, we waren immers al vanaf 3 uur ‘s nachts in touw, we liepen langs afgronden en af en toe was het behoorlijk klauteren. Eenmaal bij de kraterrand aangekomen is het uitzicht weer erg mooi. We hebben daar even gerust en zijn daarna in een uurtje afgedaald naar pos III in de jungle waar deze tweede zware dag eindigde. Het is daar totaal anders dan de eerste nacht, niet zo koud en winderig omdat je in een bos zit, uiteraard oerwoudgeluiden en de ondergrond is ook beter om te slapen. Dit ging dan ook een stuk beter dan de eerste nacht, maar ik had ook niet verwacht dat ik wakker zou liggen na zo’n zware dag.
De volgende en laatste dag bestaat uit een afdaling door het regenwoud naar het dorpje Senaru. Deze afdaling is niet zo zwaar, ongeveer 4 uur en we liepen over een vrij breed pad dat af en toe nog best steil is en omdat we al behoorlijk vermoeid waren was het dus nog wel goed oppassen.

Uiteindelijk bereikten we weer de bewoonde wereld na 3 dagen op de vulkaan is dat wel weer fijn en het was een half uurtje wandelen langs huisjes en akkergronden voordat we het dorpje Senaru bereikten, moe maar voldaan.
Vanuit Senaru zijn we direct terug gegaan naar Senggigi waar we een aantal dagen aan het strand bij konden komen van die onvergetelijke tocht.

bloodhoundfromhell
Gebruiker
spacer line

Hej super bedankt voor het mooie verslag!! Dat klinkt niet verkeerd!! Emoticon: Very funny

Verder even ter info , er is een nieuwe lonelyplanet van Bali en Lombok (net uitgekomen) staat ook wel wat info in zie ik... Emoticon: Smile ik post later wel wat eruit nog.. Emoticon: Smile

Sabine
Gebruiker
spacer line

Hoi Frenk,

Wat een geweldig uitgebreid verslag, daar was ik nou net naar op zoek omtrent de beklimming van de Rinjani. In de zomer ga ik ook op reis door Java-Bali en Lombok en wil dan ook de Rinjani beklimmen. We hebben alleen vliegtickets gekocht en willen eigenlijk verder alles daar regelen, zoals we dat vaker in andere landen hebben gedaan. Nu vraag ik me af of dat handig is bij de Rinjani trek. Jij hebt dus alles daar ter plekke geregeld? Hoe zat dat dan met je bagage? Kon je die dan daar achterlaten? Op indonesieonline.nl heb ik zo'n bouwsteen gezien die je kan boeken betreffende de Rinjanitrek, geloof 129 euri. Is dat handiger te doen?
En verder qua veiligheid? Ik hoorde dat de trek niet heel veilig is vanwege roofovervallen, heb jij daar iets van gemerkt? Ik hoop dat je me antwoord kan geven. Ben namelijk echt aan het twijfelen wat te doen bijvoorbeeld hier boeken of daar.

Groetjes, Sabine

Frenk
Gebruiker
spacer line

Hoi Sabine,

De tocht hebben we ter plekke geregeld. Ik vind dat persoonlijk wel het prettigst in Indonesie omdat je dan niet aan een datum vastzit en het niet moeilijk is.
In Senggigi in de hoofdstraat zijn een aantal kleine bureautjes die de beklimming aanbieden, je moet dan wel onderhandelen. Maar in de hotels weten ze vaak ook wel info te geven of gidsen te regelen.
Wij konden de bagage achterlaten bij dat bureautje waar we het geregeld hebben in Senggigi, dat was verder geen probleem, je zou deze ook in Senaru of Sembalun kunnen achterlaten, ik zou wel paspoort enzo meenemen (in plastic).
De prijs zal wel gestegen zijn, ik zou eigenlijk niet weten wat het nu kost, misschien rond 100 euro pp, lijkt me een redelijk bedrag als je met 2 personen gaat.
Dat van die roofovervallen speelde eind ' 99 en begin 2000. Er is toen tegen opgetreden en daarna is het veel minder geworden. Wij hebben er niets van gemerkt, kan me niet voorstellen dat het nu nog vaak voorkomt maar dat zou je dan nog eens na moeten vragen.
Er zijn wel steile stukken tijdens de tocht en je loopt zo nu en dan langs flinke ravijnen maar ik vond het niet al te gevaarlijk, al heb ik verder niet veel klimervaring, alleen de Merapi, bij Yogya.
Wel goeie schoenen met goed profiel dragen want het kan soms glad zijn.

Dus ik zou gewoon naar Senggigi gaan en daar op verschillende plekken informeren naar gids, prijs, status enz. en dan beslissen wat je doet, maargoed, ik heb geen ervaring met online regelen van zo'n tocht.

Hoop dat ik je wat verder geholpen heb,

groetjes,
Frank

Sabine
Gebruiker
spacer line

Hai Frank,

Bedankt voor je antwoord! Blij dat het eigenlijk heel makkelijk te regelen is in Sengigi! En dat je je spullen vertrouwd kan achterlaten. Ik ga nog even alles op een rijtje zetten. Vorig jaar hebben wij in Maleisie de Mount Kinabalu beklommen, dat was ook niet echt een peuleschil Emoticon: Blush , was erg blij dat we dat via iemand geregeld hadden al in Nederland.
In ieder geval bedankt voor je hulp en verhaal!

Groetjes, Sabine

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,687,204 pageviews Een website van indahnesia.com