Ik dacht te kunnen trouwen in Kuala Lumpur.

Subforum Website & forum informatie 
54 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Website & forum informatie > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

On 15-01-2016 07:27 Belanda69 wrote:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. merdekaSah: Hartelijk bedankt voor de informatie!

We gaan eerst voor de kerk trouwen. Daarna gaat mijn vrouw naar catatan sipil, om het huwelijk te laten registreren. Ik ga naar Den Haag om het te laten registeren.

De kerk vroeg wel om 20 diner boxen. Wat hťťl onbeleefd is, werd mij verteld. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Stupid

Valt nog mee .... bij mij vroeg men er 40 plus nog een donatie Emoticon: Yes!
maar 1 juta en 40 x 9.000 rupiah daar val ik me geen bult mee, het "hoort" erbij tradisi Emoticon: Laugh out loud

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 15-01-2016 07:20 Belanda69 wrote: Ik betaal voor 50 mensen. Ik ga niet betalen voor de buren die alleen maar slecht over ons praten en vreemden en kennissen.
Emoticon: Smile Thumbs up.

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

On 15-01-2016 11:52 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Emoticon: Smile Thumbs up.

het zou me niet verbazen wanneer moeder doggybags gaat bestellen en uitdelen
maar inderdaad thumbs up

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 15-01-2016 11:45 merdekaSah wrote: maar 1 juta en 40 x 9.000 rupiah daar val ik me geen bult mee, het "hoort" erbij tradisi Emoticon: Laugh out loud
Op dat punt verschillen we dus van mening. Geen traditie voor mij. Niet hier en niet daar. Zodra men hier toegeeft, denkt men dat men zich overgeeft aan de wil van de (schoon)familie en aan Allah of welke god dan ook. Voorzichtig mee zijn. Heb vandaag weer het resultaat gezien, uitgelopen op een scheiding.

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

On 15-01-2016 11:54 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Op dat punt verschillen we dus van mening. Geen traditie voor mij. Niet hier en niet daar. Zodra men hier toegeeft, denkt men dat men zich overgeeft aan de wil van de (schoon)familie en aan Allah of welke god dan ook. Voorzichtig mee zijn. Heb vandaag weer het resultaat gezien, uitgelopen op een scheiding.

Een scheiding .... dat kost ook geld Emoticon: Laugh out loud
Kan ook maandenlang duren Emoticon: Party!

Wat "tradisi" betreft ... ik ben inmiddels al geruime tijd gehuwd en de familie heeft
intussen ook kennis gemaakt met mijn "tradisi Belanda"
Maar om op iedere slak zout te leggen dat geeft mij te veel pusing (hoofdpijn)

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Nou, ik begin ook zo langzamerhand schijtziek te worden van hun 'tradities' (wanneer het hun uitkomt dan he want anders zijn die tradities ineens verdwenen, zoals het de traditie hier is bij de moslims dat DE MAN voor de bruiloft betaalt maar in dit geval mocht de vrouw het betalen, weg tradities ineens) dus ik doe het ook niet meer. Heb onze laatste bruiloft voor de wet niemand uitgenodigd behalve zijn directe familie (had ook een paar getuigen nodig Emoticon: Yes! ) en daarna zijn we ergens met dat kleine clubje van een handjevol ergens gaan eten. Zij bij een warung want ze lusten niks anders dan rijst met sambal, en ik ben naast die tent gaan eten bij een Indiaas restaurant want die sofa's zaten lekker. Was erg gezellig......NOT....

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Over de huwelijkskosten.

Je hebt 2 soorten ,
1. die betrekking hebben met de formaliteiten zoals (stadhuis, pastoor, penghulu(moslim) de bruidsschat etc
Betaald door bruidegom.

2.Receptie , meestal door de beide kanten( bruid/bruidegom) , de familie/ouders betaalt.

Behalve als de bruid en /bruidegom financieel onafhankelijk zijn .
Toch gebeurt vaak dat of de bruid of bruidegom kant ( een rijke tante, oom, opa , oma ) zo aandringt om de kosten te betalen .

Dat zijn de gewoonte (soms adat, soms traditie) in Indonesia.
Toen ik trouwde in jakarta 1979 betaalde mijn Indonesische ouders alle kosten (post 1 en 2) .Plus honey moon naar Borobudur, Surabaya, Bali etc.
Wij zijn te arm (pas afgestudeerd in Ollanda , mijn vrouw was net maar werkzaam ), mijn schoonouders betalen niet mee , alleen de ticket voor mijn schoonmoeder.

Het is toch een leuke trouwerij geweest in jakarta, met bijna 450 man gasten , in 2 shift.
Alleen de 1ste graad familie, anders kan het lopen tot meer dan 1000 gasten .

bisa dicek of makemyday .

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Op 15-01-2016 13:42 schreef Surya Atmadja:

Toch gebeurt vaak dat of de bruid of bruidegom kant ( een rijke tante, oom, opa , oma ) zo aandringt om de kosten te betalen .
.

Allemachtig, dat heb ik echt nog nooit meegemaakt. Ik doe toch iets fout. Emoticon: Cry

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 15-01-2016 13:57 salina wrote:

[quote removed]

Allemachtig, dat heb ik echt nog nooit meegemaakt. Ik doe toch iets fout. Emoticon: Cry

Trouwerij van 1000 gasten of meer ?

Kost ook kapitalen en zeker als je zaken relaties van beide families moet uitnodigen .
Eerlijk gezegd moet men het zien als investering , krijg je veel goodwill terug.
Toen ik trouwde, was het 1ste graad familie, zonder Nederlandse familie(alleen mijn schoonmoeder-dus goedkoop).
Kregen we ook "boze" reacties van familie(2de graad) of zakenrelaties van mijn ouders die niet uitgenodigd worden , dus diep beledigd voelden.

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

Het lullige is dat je van alle mensen ook weer uitnodigingen terug krijgt
Bij iedere "scheet" laat ik het maar oneerbiedig zo samen vatten want er
zijn ontelbare momenten (vlgs de tradisi) dat er weer een "feestje" komt
Uiteraard ben je verplicht om overal je amplop (envelop met centjes) mee
te brengen

Er zijn zelfs mensen die er een dagbesteding aan hebben om van ceremonie
naar ceremonie te gaan SMP sudah makan pulang, even vlug aanwippen
buikje vol eten en dan weer vertrekken.
Hoe breder je "netwerk" is hoe minder je zelf voor eten hoeft te zorgen
Mensen zitten vaak ook in een waslijst aan kumpulans, die wekelijks,
twee-wekelijks of maandelijks bij elkaar komen.
Enerzijds is dit voor het gratis eten en anderzijds om "leningen" te kunnen
afsluiten en bij iedere kumpulan is een "bijdrage" verschuldigd alles gaat in
een potje en via loting krijgt iedere keer iemand de jackpot die men dan zelf
kan besteden (arisan) en niet hoeft terug te betalen, zolang als alle leden maar
aan de beurt zijn geweest, maar ook daar houden mensen zich vaak niet aan
Een keer in de zoveel tijd krijgt ieder lid de hele kumpulan thuis op visite en dan
is men verplicht om voor het eten te zorgen voor alle leden.
Sommigen nemen hun hele familie mee naar die gratis etentjes.
Ben je een goede kok of serveer je goed eten dan heb je het dus druk.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Op 15-01-2016 22:28 schreef merdekaSah:
te brengen

Er zijn zelfs mensen die er een dagbesteding aan hebben om van ceremonie
naar ceremonie te gaan SMP sudah makan pulang, even vlug aanwippen
buikje vol eten en dan weer vertrekken.
Hoe breder je "netwerk" is hoe minder je zelf voor eten hoeft te zorgen
Mensen zitten vaak ook in een waslijst aan kumpulans, die wekelijks,
twee-wekelijks of maandelijks bij elkaar komen.
Enerzijds is dit voor het gratis eten en anderzijds om "leningen" te kunnen
afsluiten en bij iedere kumpulan is een "bijdrage" verschuldigd alles gaat in
een potje en via loting krijgt iedere keer iemand de jackpot die men dan zelf
kan besteden (arisan) en niet hoeft terug te betalen, zolang als alle leden maar
aan de beurt zijn geweest, maar ook daar houden mensen zich vaak niet aan
Een keer in de zoveel tijd krijgt ieder lid de hele kumpulan thuis op visite en dan
is men verplicht om voor het eten te zorgen voor alle leden.
Sommigen nemen hun hele familie mee naar die gratis etentjes.
Ben je een goede kok of serveer je goed eten dan heb je het dus druk.

De helft van de envelopjes zijn trouwens leeg Emoticon: Laugh out loud

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 15-01-2016 22:28 merdekaSah wrote:
te brengen
Ik ga zelden naar bruiloften. Die zijn nog ongezelliger dan begrafenissen: eten, eten, eten (dat is het enige waarop men kan focussen hier) en een plastic bekertje limonade. Geen lekker alcoholhoudend aperitiefje. Doei..... Alleen Molukkers en Manadonezen kunnen bruiloftfeesten maken. De Javanen denken alleen maar aan hun gengsi , hoeveel mensen kan ik uitnodigen om te patsen. Maar plezier, ho maar. Doorgaans een grafstemming (toont al direct hoe blij men is te trouwen).
Laat me verontschuldigen met afwezigheid, bevindt me buiten de stad. Bye bye.....

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ik heb ook in de loop van de jaren heel wat meegemaakt.
laten we in Nederland beginnen Kumpulans.
Wij kregen ook steeds meer kennissen aan Indonesische mensen en ja zo kwam je aan bij die kumpulan plannen ze hadden mij ook geprobeerd ook zo kumpulan te organiseren, maar op de een of ander manier stokte het voor mij tegen mijn tradities.
Ik ging op ten duur niet meer die lullen van mannen kletste maar wat, maar de dames daar kwamen ze over heen met hun geblŤr ik ben nooit meer gegaan ook de mannen zaten met bolle ogen naar dat vreetwerk te kijken en sommige konden niet van andere vrouwen afblijven.
Ik zei mijn kumpulans is elk jaar twee keer,een keer verjaardag vriendin en een keer verjaardag van mij, dat zijn mijn verjaardag feestje dan mag je komen.
Het waren ook verjaardagen dat mijn familie er bij waren en dan kookte ze ook al dagen van te voren
Daar had ik een keuze gemaakt als ik jarig ben maak ik salades schalen en drinken daar zorgde ik voor huurde zelfs wel een tap en een van mijn jongens voelde zich een echte Barman.
Maar dat verwaterde gelukkig want ik had gezien die twee dames zich erg hun best deden werkte zich in het zweet wel drie dagen van te voren begonnen ze al te koken
Het werd te zwaar allemaal en als ik zo mijn familie moet lokken dan komen ze maar niet meer.
Als je naar hun verjaardag ga, dan was het kopie koffie gebakje en e.v.t drankje biertje .
Dus die grandioze verjaardagen hebben enkele jaren bestaan , maar ben er mee gestopt.

Nu in IndonesiŽ vele trouwerijen meegemaakt dat heb ik altijd heel erg gevonden bekertje water en een hoop herrie van al dat gewauwelde rondlopend opgedirkte piggies neen niets voor mij.

Wel veel eten van alles word er gemaakt en dan is het proeven van alles wat.
Een keer was er muziek en dat was ja hoe moet je zeggen niet wat je er van verwachte gezelliger word het er niet op want dat wauwelen met elkaar is veel belangrijker.
En belangrijk moet je doen om op te vallen
Ook weer niet,dat je weg blijf dat kan je niet voor ja... je moet er wel heen uit fatsoen.
Maar het zijn niet mijn favoriete feestjes in IndonesiŽ............ Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Shiny Emoticon: Yeah right!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 15-01-2016 22:28 merdekaSah wrote:
te brengen

Eksaktemoa.
Als mijn vader(ouders) de zaken relaties , 2de of 3de graads familie/vrienden uitgenodigd hadden, kreeg hij zeer zeker 1000 uitnodigingen terug.
Op basis van timbal balik (wederkerigheid) principe.
De naaste buren , de pak RT/RW zit al in de entourage , die komen aanschuiven , want een deel van de straat (drukke straat in Centrum van Jkt) werd gedeeltelijk afgesloten.

Kreeg alleen een halve kamer kado's , buiten envelopjes van ooms en tantes die hun arme net "afgestudeerde " neef (nog geen fatsoenlijke werk, via uitzendburos)willen sponsoren

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Sorry Surya, ik spreek voor mijn beurt.
Maar is dat niet het verschil tussen hoe het gaat in hogere kringen en in de kampung Emoticon: Confused

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 16-01-2016 10:24 Malam wrote:
Sorry Surya, ik spreek voor mijn beurt.
Maar is dat niet het verschil tussen hoe het gaat in hogere kringen en in de kampung Emoticon: Confused

Eksaktemoa.
Hoewel ik tot de gewone Indonesiers behoorde met een Nederlandse AOW (standaardbedrag bekend bij iedereen) + kleine bedr.pensioen exclusief in de toekomst de te verwachten ABP pensioen van mijn jongere vrouw ( voordeel kan ook nadelig uitpakken ) is het de aanwezigheid van de verschillende sociale lagen ook andere gewoonte of adat/tradities ontstaan.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Hier is dus duidelijk sprake van een cultureel verschil in opvatting betreffende bruiloften. Daar waar men in het westen tracht een onvergetelijk feest te verzorgen en bezorgen voor het bruidspaar, is het hier op Java alleen maar van belang een onvergetelijke dag te bezorgen en verzorgen voor de gasten, dan wel te showen met materialisme. Het genot voor het bruidspaar wordt daaraan duidelijk ondergeschikt gemaakt.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Duidelijk een gevolg van de zieke gedachten dat hompiekurken alleen mag met een neukcertificaat, dit land is ziek.
Viespeuken die volledig legaal meisjes uit de kampung trouwen, met jong stoppen en een ander zoeken.
Zelfs het constitutionele hof stuurde de organisatie die de huwbare leeftijd van die kinderen wilde verhogen het bos in. Emoticon: Blush
Smeerpijpen.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 16-01-2016 00:52 salina wrote:

[quote removed]
De helft van de envelopjes zijn trouwens leeg Emoticon: Laugh out loud
-gemaakt door jouw schoonfamilie misschien?
Want dat heb ik meegemaakt.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Oeps dames, waar zijn nu die lieve beleefde onbaatzuchtige familie verzorgende IndonesiŽrs gebleven waar de roze wolkzitters het over hebben Emoticon: Confused
Zijn die er nu wel of niet Emoticon: Blush
Ik denk dat ze er niet zijn, of jullie moeten uitzonderingen zijn Emoticon: Yes!
Mijn ervaringen zeggen in ieder geval dat je ze met een kaarslichtje moet zoeken, maar als ik dat zeg dan krijg ik het halve forum over mij heen. Emoticon: Shut up!

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Op 16-01-2016 12:39 schreef Yogya-Bali:
Hier is dus duidelijk sprake van een cultureel verschil in opvatting betreffende bruiloften. Daar waar men in het westen tracht een onvergetelijk feest te verzorgen en bezorgen voor het bruidspaar, is het hier op Java alleen maar van belang een onvergetelijke dag te bezorgen en verzorgen voor de gasten, dan wel te showen met materialisme. Het genot voor het bruidspaar wordt daaraan duidelijk ondergeschikt gemaakt.

Dat is zo inderdaad. Ik heb overigens nog nooit een bruidspaar zien lachen hier. Ook niet op Bali. Het lijkt wel of het verboden is om ook maar een grijns te laten zien. Daarom ga ik ook nooit, want ik word daar echt schijtziek van.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Op 16-01-2016 13:00 schreef Malam:
Duidelijk een gevolg van de zieke gedachten dat hompiekurken alleen mag met een neukcertificaat, dit land is ziek.
Viespeuken die volledig legaal meisjes uit de kampung trouwen, met jong stoppen en een ander zoeken.
Zelfs het constitutionele hof stuurde de organisatie die de huwbare leeftijd van die kinderen wilde verhogen het bos in. Emoticon: Blush
Smeerpijpen.

Dit klopt ook als een zwerende vinger.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Op 16-01-2016 13:30 schreef Anne Mieke:

[quote verwijderd]
-gemaakt door jouw schoonfamilie misschien?
Want dat heb ik meegemaakt.

Ik heb niet aan de traditie meegedaan dus geen enveloppen ontvangen.

Maar ik weet dat het gebeurt en dat het normaal is. Niet alleen bij bruiloften trouwens maar ook bij die kleine ventjes die de 'sunat' ondergaan. Kleine ventjes van 8 of 9 jaar die graag dat envelopje willen en naar uitkijken maar ook bij hun is bijna alles leeg. Dan denk ik 'krijg de teringtyfus, ze vreten hun pens vol en gunnen zo'n ventje niet eens 2000 rupiah' (als het maar IETS is voor die knulletjes) Je zou ze dan toch doodschoppen???? Emoticon: Angry .

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Zelfs de chauffeurs die moesten wachten, werd er geen aandacht aan gegeven.
Ik heb mijn chauffeur van de zus, die ons naar dat spektakel had gebracht, wel een bord rijst en er op groeten en vlees gebracht.
Wat keken ze toen, ik naar buiten liep met die bord, scheelde mij geen donder.
Heb daar na nog eens voor mij zelf opgeschept ...... Emoticon: Shiny Emoticon: Yeah right!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Belanda69
Gebruiker
spacer line

Zo het " feest "is geweest. Gelukkig!
Maar dit was geen feest, het was gewoon een receptie.
3 uur lang foto's maken, dat was het! En er zijn GEEN extra kosten in rekening gebracht.
Wel probeerde men het om een extra tafel in rekening te brengen maar dat weigerde mijn vrouw.
Aan het einde van de receptie de envelopjes ontvangen en dan lekkere kleffe slappe handjes krijgen.
Wel hebben wij 45% van de kosten terug gekregen. Best netjes, toch?
De pastoor, tezamen met de kerk, 3, 1 juta gegeven. Ik vermoed, dat men het erg weinig vond.
Ook kwamen er 15 mensen van de kerk op onze receptie dus die kosten kunnen wij er ook bij optellen.
Emoticon: Worship Emoticon: Worship

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,147,846 pageviews Een website van indahnesia.com