Uitnodigingsbrief Sociaal cultureel visum

Subforum Het visumgebeuren 
59 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
JFamon
Gebruiker
User icon of JFamon
spacer line

Hallo iedereen,

Ik ben voor de eerste keer bezig een sociaal cultureel visum te regelen. Nu is mijn Indonesische vriend bereid om mijn sponsor te worden. Mijn vraag is of hij buiten de "Sponsor Letter" die op de site van de Indonesische ambassade te vinden is nog iets moet regelen. Moet hij zelf voor bijvoorbeeld een goedkeuring of iets langs bij immigratie of ambassade in IndonesiŽ zelf of is een "materai" op de brief al genoeg. Hopelijk is er iemand die mij kan helpen om mijn vraag te beantwoorden.

Groetjes!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Voor een visum sociaal cultureel (Sosbud) heb je een sponsorbrief nodig.
Klaar over en uit, de sponsor hoeft na het afgeven van de brief niets meer te doen.
Het moet wel een originele brief zijn tegenwoordig, met een materai en handtekening.
Met die brief kan je een Sosbud aanvragen (180 dagen) in Den Haag.

Succes.

nyomanresiani
Gebruiker
spacer line

Hij moet ook een kopie van zijn KTP meesturen.

Zowel de voor als de achterkant.

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Ik heb "toevallig" pas geleden voor kennissen een sosbud visum aangevraagd, toen ik toch naar Den Haag ging voor aavraag van mijn eigen sosbud.
Die sponsorbrief heb ik persoonlijk zelf ingevuld, en door die sponsor laten ondertekenen, want die verblijft "gewoon" in Nederland (en heeft daarnaast ook een Indonesisch adres).
Voor die kennissen had die sponsorbrief dus gťťn materai-zegel, en dat werd door de ambassade zonder meer geaccepteerd.
Mij is enige jaren geleden door de ambassade verteld, dat die materai-zegel alleen voor uitnodigingen door officiŽle instantie s is, zoals bedrijven of scholen.
Maar het is een kleine moeite om zo'n zegel op de sponsorbrief te plakken, als je die brief toch laat opsturen vanuit IndonesiŽ, en voor de kosten (Rp 6000) hoef je het niet te laten.
De sponsor dient verder wel nog zijn handtekening te zetten op het betreffende formulier bij elke maandelijkse verlenging van dat sosbud visum bij het plaatselijk immigratie kantoor.

FAR FROM THE MADDING CROWD

JFamon
Gebruiker
User icon of JFamon
spacer line

Bedankt voor de snelle reacties. Sponsorbrief (die van de site van de ambassade) met materai en handtekening heb ik al, ook een kopie van zijn KTP heb ik ook al. Wat bedoelt u precies met originele brief Malam, is een scan van de brief niet goed?

Groetjes!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Nee een scan is niet voldoende Emoticon: Nooo
Het moet een originele brief zijn met materai en handtekening,.
Met uiteraard een kopie KTP.

Wat Jupje schreef is voor mij uiterst onduidelijk, ik begrijp ook niet wat hij wil zeggen, hij maakt iets wat eenvoudig is enorm onduidelijk Emoticon: Confused

nyomanresiani
Gebruiker
spacer line

Ik heb toevallig een maand geleden contact gehad met de ambassade over de uitnodigingsbrief en zij vertelde mij dat het gewoon een scan mag zijn,maar er moet wel een materai zegel opzitten.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Voor mij was het weer een ritueel van wachten en nog eens wachten.
Bij de burgerlijke stand in Jakarta.
Het werd voor mij geregeld maar ik moest wel mee.
En druk dat het er was veel chinezen die daar waren en ze moesten ook allemaal op de foto.
Je moet de burgerlijke stand hebben in het district van je sponsor.

Ook deze keer weer 10 vingerafdrukken en een foto en een digitale handtekening afgeven.
Vandaag moet ik het gaan ophalen en dat doet iemand voor mij.

In Den Haag was het een eitje
Originele sponsor brief en met zegel liefst getekend op die zegel.
KTP van de sponsor en vlieg ticket kopieŽn en drie dagen later ophalen. klaar.... Emoticon: Yeah right! Emoticon: Smile

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 07-10-2015 18:31 nyomanresiani wrote:
Ik heb toevallig een maand geleden contact gehad met de ambassade over de uitnodigingsbrief en zij vertelde mij dat het gewoon een scan mag zijn,maar er moet wel een materai zegel opzitten.

Ik denk dat we langs elkaar heen praten.
Een uitnodigingsbrief moet origineel zijn, m.a.w. als je sponsor de brief heeft ingevuld met materai en handtekening dan moet hij de brief naar je toe sturen.
Inscannen in IndonesiŽ en in Nederland uitprinten mag niet, dat is de informatie die ik kreeg.
Mocht dat niet zo zijn dan zullen er zeker mensen hier reageren.

kuncitan
Gebruiker
spacer line

Op 07-10-2015 17:58 schreef jupje:
Ik heb "toevallig" pas geleden voor kennissen een sosbud visum aangevraagd, toen ik toch naar Den Haag ging voor aavraag van mijn eigen sosbud.
Die sponsorbrief heb ik persoonlijk zelf ingevuld, en door die sponsor laten ondertekenen, want die verblijft "gewoon" in Nederland (en heeft daarnaast ook een Indonesisch adres).

Bezit de in Nederland woonachtige sponsor een KTP? Hoe heeft hij dat gekregen? Ik zit in dezelfde omstandigheid als de sponsor, als WNI wonend in Nederland en een Indonesisch adres, maar aanvraag KTP werd afgewezen.
Ben benieuwd hoe hij dat gefikst heeft.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-10-2015 09:59 kuncitan wrote:

[quote removed]

Bezit de in Nederland woonachtige sponsor een KTP? Hoe heeft hij dat gekregen? Ik zit in dezelfde omstandigheid als de sponsor, als WNI wonend in Nederland en een Indonesisch adres, maar aanvraag KTP werd afgewezen.
Ik kom me er ook mar even mee bemoeien, maar dat schijnt uiterst gemakkelijk te zijn. Woonachtig is nogal een ruim begrip en alles kan blijkbaar in Indonesie. Tegenwoordig krijgen mensen zelfs een KTP voor het leven..... (...)

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Op 08-10-2015 09:59 schreef kuncitan:

[quote verwijderd]

Eigenlijk was het heel eenvoudig.
Ik heb voor die WNI sponsor zijn paspoortgegevens ingevuld op de sponsorbrief, waarvan ook een copie bij de aanvraag meegeleverd wordt, en daarnaast, uiteraard, zijn Indonesisch woonadres.
Toen er was geen vuiltje aan de lucht.
Uiteraard kunnen ze ze bij de ambassade zien, dat dat paspoort door hun zelf verstrekt is, maar in mijn geval was het geen probleem.
Ook was er geen materai op de sponsorebrief geplakt, want die heb ik hier niet voorhanden, maar nogmaals, geen enkel bezwaar.
Verder is die betreffende sponsor t.z.t. natuurlijk ook in Indonesie tijdens de verlengingen bij het immigratiekantoor, want dan moet er een handtekening worden gezet op de aanvraag voor die verlenging.
Want de sponsornaam staat tegenwoordig ook op het sosbud visum.

JFamon
Gebruiker
User icon of JFamon
spacer line

Net gebeld met de Ambassade. De mevrouw die me hielp vertelde mij dat een scan ook goed is zolang er maar een materai op de sponsorbrief is bevestigd en de scan goed leesbaar is.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 08-10-2015 10:36 Anne Mieke wrote:

[quote removed]

1a. Woonachtig is nogal een ruim begrip en 1.b.alles kan blijkbaar in Indonesie.

2. Tegenwoordig krijgen mensen zelfs een KTP voor het leven..... (...)

1a. Woonachtig zijn is in Nederland en in Indonesia duidelijk beschreven.
Ik (WNI) ben woonachtig in Nederland sinds 1968 , mijn status in Indonesia is een PenDul= Penduduk Luar Negeri.

1b.Kan in veel gevallen kloppen , ondanks dat de wet / regels iets anders zeggen.

2.Ya , dat is meegaan met de ontwikkelingen .

JFamon schreef:
De mevrouw die me hielp vertelde mij dat een scan ook goed is zolang er maar een materai op de sponsorbrief is bevestigd en de scan goed leesbaar is.

Meterai geetf de dokument een officiele karakter, wel de handtekening dwars over de meterai plaatsen.

bisa dicek of makemyday .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 08-10-2015 09:59 kuncitan wrote:

[quote removed]

Itu mungkin ada permainannya Om .

(Vitamin K&R) =koneksi dan relasi of inventief zijn met de uitleg/interpretatie van wet/regels.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-10-2015 12:59 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

2.Ya , dat is meegaan met de ontwikkelingen .
Meegaan? Wat volgens mij zeer kwalijk is dat op een ktp zaken vermeld staan die veranderlijk kunnen zijn zoals een status. Als men zich houdt bij personalia zoals naam, geboortedatum en -plaats dan snap ik het nog wel, maar getrouwd, terwijl iemand niet getrouwd is of omgekeerd snap ik niet. Dit is al een van de redenen waarom een ktp niet voor het leven kan zijn. Het is of het een of het ander. KTP-gegevens aanpassen of niet voor het leven.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 08-10-2015 13:31 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Meegaan? KTP-gegevens aanpassen of niet voor het leven.

Ik dacht dat het over een E-KTP ging ?
Het is ook logisch dat bij bepaalde mutatie e.e.a veranderd wordt.

Door E-KTP in te voeren voor 172 miljoen Indonesiers (van af 17 jaar) bespaart het kosten voor de gebruiker en de regering.

"Bagi yang baru buat KTP akan langung masa berlakunya seumur hidup, (levenslang geldigheid) dan kalau ada perubahan elemen data, misalnya migrasi (pindah), alamat saja yang akan berubah = bij verhuizing alleen het adres gewijzigd .. Namun kalau berubah status atau gelarnya (bij statuswijziging=mrs of mr moet men een nieuwe maken ), akan membuat KTP yang baru. Sementara Nomor Induk Kependudukan (NIK) tetap,"

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Nee een gewone ktp

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Kementerian Dalam Negeri menyatakan Kartu Tanda Penduduk (KTP) lama atau non-elektronik masih berlaku hingga akhir tahun 2014 ini karena masih ada sebagian penduduk yang datanya belum terekam.
======================================
Kennelijk is de oude KTP alleen rechtsgeldig tot eind 2015.
Plus een overgangsperiode, omdat nog niet iedereen de nieuwe KTP(de KTP-El) hebben .

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Voor zover ik weet, is die permanente KTP alleen voor oudere personen.
Mijn schoonmoeder heeft er zo een.
Maar mijn schoonzussen en-broers, die jonger zijn dan 65 jaar, niet.

kuncitan
Gebruiker
spacer line

Op 08-10-2015 12:39 schreef jupje:

[quote verwijderd]

Eigenlijk was het heel eenvoudig.
Ik heb voor die WNI sponsor zijn paspoortgegevens ingevuld op de sponsorbrief, waarvan ook een copie bij de aanvraag meegeleverd wordt, en daarnaast, uiteraard, zijn Indonesisch woonadres.
Toen er was geen vuiltje aan de lucht.
Uiteraard kunnen ze ze bij de ambassade zien, dat dat paspoort door hun zelf verstrekt is, maar in mijn geval was het geen probleem.

Ik heb zonder meer aangenomen dat de in NL woonachtige sponsor een KTP heeft omdat ik uit de posting van Nyomanresiani en Zieleffe heb begrepen dat met de sponsorbrief een kopie van zijn (de sponsor) KTP dient te worden overlegd. Uit uw beschrijving hoe de aanvraag voor het Sosbud visum bij de Ind. ambassade in den Haag is gegaan leid ik af dat er geen KTP kopie is overlegd maar slechts een kopie van het paspoort. Mijn vraag is heeft de sponsor een KTP en als dat het geval is op welke grond is hem dat verstrekt.
Mijn aanvraag voor een KTP is afgewezen op grond van het feit dat ik mijn domicilie in NL heb en niet in RI. Mijn status is een PenDul (penduduk luar negri) en die komen kennelijk niet in aanmerking voor een KTP.

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Op 08-10-2015 16:18 schreef kuncitan:

[quote verwijderd]

Ik heb zonder meer aangenomen dat de in NL woonachtige sponsor een KTP heeft omdat ik uit de posting van Nyomanresiani en Zieleffe heb begrepen dat met de sponsorbrief een kopie van zijn (de sponsor) KTP dient te worden overlegd. Uit uw beschrijving hoe de aanvraag voor het Sosbud visum bij de Ind. ambassade in den Haag is gegaan leid ik af dat er geen KTP kopie is overlegd maar slechts een kopie van het paspoort. Mijn vraag is heeft de sponsor een KTP en als dat het geval is op welke grond is hem dat verstrekt.
Mijn aanvraag voor een KTP is afgewezen op grond van het feit dat ik mijn domicilie in NL heb en niet in RI. Mijn status is een PenDul (penduduk luar negri) en die komen kennelijk niet in aanmerking voor een KTP.

Die in Nederland woonachtige WNI sponsor van mijn kennissen heeft uiteraard een (door de Indonesische ambassade zelf verlengd) paspoort, omdat je dat nu eenmaal nodig hebt als reisdokument buiten de RI.
Daarnaast heeft hij ook een KTP, omdat hij ook een woonadres in de RI heef, en dat dus vrij eenvoudig daar zelf kan regelen bij zijn Kepala Desa.
De ambassade vraagt van de sponsor voor het Sosbud visum een kopie van ofwel paspoort ofwel KTP.
De meeste sponsoren hebben waarschijnlijk alleen maar een KTP, omdat ze nooit naar het buitenland gaan.
Deze sponsor had gekozen voor een kopie van zijn paspoort aan de ambassade af te geven.
Had dus net zo goed een kopie van zijn KTP kunnen zijn.
Ik heb zelf overigens alleen maar de formulieren voor die kennissen ingevuld en als koerier alles bij ambassade ingeleverd.
Bleek dus wel degelijk mogelijk te zijn, en zůnder materai.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-10-2015 15:12 jupje wrote:
Voor zover ik weet, is die permanente KTP alleen voor oudere personen.
Mijn schoonmoeder heeft er zo een.
Maar mijn schoonzussen en-broers, die jonger zijn dan 65 jaar, niet.
Ik ken mensen van ver beneden die leeftijd die een permanente ktp hebben grkegen. Ik weet nu niet of het "plaatselijk" is zeg maar.
Zelfs jongeren vanaf 17 zouden een permanente ktp hebben waarop ook nog een status "kawin" vermeld staat, omdat men er vanuit gaat dat er een getrouwd wordt........ Nu heb ik dat laatste niet zelf gezien maar dit wel van meerdere mensen gehoord. Maw een ktp heeft (in mijn ogen ) nul en generlei waarde.
Heb die permanente ktp's van mensen van rond de 30, 40 wel zelf gezien.

kuncitan
Gebruiker
spacer line

Op 08-10-2015 17:24 schreef jupje:

Daarnaast heeft hij ook een KTP, omdat hij ook een woonadres in de RI heef, en dat dus vrij eenvoudig daar zelf kan regelen bij zijn Kepala Desa.
.

Typisch Indonesisch dat regels door het bevoegde gezag verschillend worden uitgevoerd. In mijn geval is de aanvraag voor een KTP door de klien dinas (soort secretaris) van de banjar (klein dorp op bali) om reden dat ik domicilie in NL heb afgewezen. Hij vertelde dat de niet oorspronkelijke bewoner van de banjar, bijv arbeidsmigranten uit java of andere eilanden en zelfs balinezen afkomstig uit een ander dorp die in zijn banjar wonen, hun oorspronkelijke KTP behouden en niet in aanmerking komen voor een KTP uitgegeven door de banjar. Deze niet autochtone inwoners van de banjar worden beschouwd als gasten en zijn bijv ook niet verplicht de puraís (hindoeÔstische tempels) te onderhouden of diensten tbv de gemeenschap te verrichten. Wellicht dat in een grote stad zoals denpasar de regels mbt de uitgifte van een KTP weer anders zijn.

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Op 09-10-2015 09:15 schreef kuncitan:

[quote verwijderd]

Typisch Indonesisch dat regels door het bevoegde gezag verschillend worden uitgevoerd. In mijn geval is de aanvraag voor een KTP door de klien dinas (soort secretaris) van de banjar (klein dorp op bali) om reden dat ik domicilie in NL heb afgewezen. Hij vertelde dat de niet oorspronkelijke bewoner van de banjar, bijv arbeidsmigranten uit java of andere eilanden en zelfs balinezen afkomstig uit een ander dorp die in zijn banjar wonen, hun oorspronkelijke KTP behouden en niet in aanmerking komen voor een KTP uitgegeven door de banjar. Deze niet autochtone inwoners van de banjar worden beschouwd als gasten en zijn bijv ook niet verplicht de puraís (hindoeÔstische tempels) te onderhouden of diensten tbv de gemeenschap te verrichten. Wellicht dat in een grote stad zoals denpasar de regels mbt de uitgifte van een KTP weer anders zijn.

Inderdaad.
Die betreffende sponsor van mijn kennissen heeft een KTP verkregen ergens in een district bij Denpassar.
Zo kun je in Solo een permanente KTP alleen maar krijgen als je boven de 60 jaar bent.
Elders schijnbaar ook al op jonge leeftijd.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,612,991 pageviews Een website van indahnesia.com