Huwelijkse voorwaarden na trouwen in Indonesie

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
73 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
burung
Gebruiker
User icon of burung
spacer line

Hallo allemaal,
Alweer wat jaartjes geleden dat ik hier nog wel eens wat postte, maar ik kom hier toch nog regelmatig terecht. Dit forum blijft een goede en interessante bron voor vele onderwerpen die met Indonesie te maken hebben :-).

Zo heb ik hier en op div andere sites (expat.or.id, mixed-couples, buitenlandse partner...) onlangs verdiept in het erkend krijgen van huwelijkse voorwaarden door Indonesie. En erachter gekomen dat ik een paar jaar geleden hier toch wat te gemakkelijk overheen gestapt ben: heb, na overleg met een nl notaris, voorafgaand aan mijn huwelijk (met een indonesier) huwelijkse vw in het nl (en volgens nl recht) laten opstellen.

Bleek wat te simpel gedacht... We gaan nu voor het eerst weer naar indonesie binnenkort en ik denk dat het enige wat we nog kunnen doen is om daar nu een 'postnuptial' agreement bij een notaris op te laten stellen. (Zie bijv ook expat.or.id - lijkt nog de enige mogelijkheid)

Zijn er meer mensen die in deze situatie zitten/hebben gezeten? Wat nu als mijn man land zou kopen of erven, hoop toch echt dat ook al is het achteraf afgesloten deze huwelijkse vw dan tellen...? (We kunnen toch moeilijk eerst gaan scheiden en weer overnieuw trouwen!) Emoticon: Confused

Alvast bedankt voor alle reacties / feedback! Emoticon: Yes!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Burung ik kan je niet helpen, er zijn ongetwijfeld mensen hier die je wel kunnen adviseren, maar ik zag je naam en toen ging er een belletje bij mij rinkelen.
Aangezien ik een nieuwsgierige ouwe paardenbloem ben (met steeltje) spit ik dan terug om te weten waarom het belletje ging rinkelen.
Ennnnn ja hoor gevonden, pfffff alweer 7 jaar geleden mooi hoor, Burung is nog lekker gezellie met haar Indonesische partner samen. Emoticon: Yummie!
Ik heb zoveel mislukkingen gezien dat het mij altijd deugd doet zo iets te lezen Emoticon: Yes!
Succes.

Burung
Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 01-09-2008 16:05

Ik kan sinds mijn vakantie dit jaar mijn prille ervaringen met een indonesische man delen Emoticon: Yes!
Ik kan al wel vanuit wat ik sinds een klein jaar op dit forum lees, wat reacties voorspellen... maar dat doet toch niets af aan het goede gevoel en oprechte vertrouwen dat ik toch echt wel bij/in deze 'relatie' heb Emoticon: Party!

Na ca een half jaar intensief mailen/bellen/sms-en, 3 weken met elkaar opgetrokken in Indonesie, waar hij woont. In het voorjaar zullen we een maand samen vakantie hebben (hij kon nu maar ca een week vrij nemen. Verliefd zeker, maar er wel met mijn hoofd bij! Emoticon: Yes!

Daarvoor wel jarenlange ervaring opgebouwd met een 'INDO'. Was een complexe relatie maar of dat nu te maken had met de INDO achtergrond... Wel met verschillen in persoonlijkheid, achtergrond en - in zijn geval helaas- traumatische ervaringen (opgedaan in Jakarta... jaren 60).

Nu met mijn huidige vriend al wel tegen - mogelijk cultuur maar doet het ertoe...- verschillen aangelopen, maar daar gemakkelijk en heel open over kunnen praten. Ook veel humor in de relatie, altijd goed! Emoticon: Party! (ja, heel erg blij!!)

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Beste Vogel(burung).

Indonesia kent ook huwelijksvoorwaarden.
Alleen moet men het voor/before het huwelijk laat plaatsvinden, in Bahasa Indonesia en bij een Indonesische notaris .

In Nederland is het het omgekeerde , tenminste toen ik (WNI) met een Nederlandse in Nederland trouwde.
Na het voltrokken van het huwelijk , kon men toen alsnog een huwelijksvoorwaarden bij de notaris(NL) laten opstellen , duurder maar het kan nog .

In Indonesia kan het niet.
PS : ik weet niet of er nieuwe jurisprudentie is.
Soms gaat men alternatieve wegen zoeken om de knellende constructie als nog omzeilen.
Het gebeurt ook wel eens, maar ya , men vergeet soms dat een constructie die gemaakt werd om de wet om te zeilen / overtreden per definitie niet rechtsgeldig is .

We gaan nu voor het eerst weer naar indonesie binnenkort en ik denk dat het enige wat we nog kunnen doen is om daar nu een 'postnuptial' agreement bij een notaris op te laten stellen. (Zie bijv ook expat.or.id - lijkt nog de enige mogelijkheid)

Tja , dat is ook vaak de redenatie , maar als je "mijn"bovenstaande verhaal lees dan is het wss in strijd met de wet.Dus nietig.
Uiteraard zullen er Indonesische notarissen die zeer inventief werken en jullie oplossingen aanbieden .
Een andere (mijn inziens) legale manier is gaan scheiden en dan weer trouwen maar dan met een huwelijksvoorwaarden.

bisa dicek of makemyday .

pelaut
Gebruiker
spacer line

Beste Burung, ik heb enige tijd geleden hetzelfde gedaan, postnup in Indonesie, voor de rechtbank, via Wijaya & Co, contact asep.wijayaEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.wijayaco.co.id Zij hebben meerdere dezelfde zaken behandeld voor mixed couples en de meeste zijn gelukt (toegewezen door rechtbank), de onze ook.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 25-09-2015 20:14 pelaut wrote:
Wijaya & Co, contact asep.wijayaEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.wijayaco.co.id Zij hebben meerdere dezelfde zaken behandeld voor mixed couples en de meeste zijn gelukt (toegewezen door rechtbank), de onze ook.

Dat heeft pelaut in een oudere topic verteld, dat het ook kan.

asepers
Gebruiker
spacer line

Ook goede ervaring gehad met Asep Wyaya ,zij het met de prenup agreement voor een in Nederland afgesloten huwelijk.

http://www.wijayaco.com/servic(...)prenuptial-agreement

zie voor een 'postnuptial' agreement :

http://www.wijayaco.com/servic(...)ostnuptial-agreement

burung
Gebruiker
User icon of burung
spacer line

Heel erg bedankt voor alle reacties!

Goed om te horen dat wellicht postnuptial toch een optie is. Maar we twijfelen eigenlijk nu toch of - helaas- scheiden (en later weer hertrouwen) niet een gemakkelijker en vooral zekerder oplossing is...

Wel supertriest eigenlijk Emoticon: Cry want inderdaad zijn wij al jaren gelukkig samen en getrouwd!

Dit weekend er nog eens heel goed over nadenken...

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Een echtpaar die door welke reden(en) hun huwelijksstatus moeten/willen veranderen doen het niet zo maar.

Zo lang er geen derde(n) je bezit , erfenis rechten etc niet aanvecht bij de rechtbank kan een gewone constructie (relatief) veilig bestaan.
De belastingdienst in NL en RI begint ook actiever te worden.
Bij grote waarde (van de onr.goed of te verwachten erfenis) moet men op zeker spelen.
Zodra je een taaie / goed opgeleide tegenpartij krijgt dan kan een rechtzaak jaren duren en sloopt je humeur en portemonnee .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Je rukt er nu zelfs de belastingdienst bij Surya..
Je lijkt wel de man met de hamer met je twee postings, op het moment dat er hoop gloort komt Surya met een voorhamer en zegt kaboem.
Ik heb wel eens meer gezegd dat ik de indruk heb dat je in bepaalde gevallen antwoordt om te antwoorden terwijl je actuele kennis minimaal is en gebaseerd op vroegaaaaaaah Emoticon: Blush

pelaut
Gebruiker
spacer line

Beste Burung, dat lijkt me persoonlijk een veel te heftige reactie op het vermeende 'probleem', ook iets wat je niet even in een weekendje overdenkt zonder input van professionals, ga eerst eens even vrijblijvend met Pak Asep praten (Jalan Casablanca) en laat je eerst goed voorlichten, 'even scheiden en hertrouwen' zou mijns inziens niet nodig moeten zijn met de ervaringen die ik nu heb in dezelfde situatie

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Wat maken jullie je eigen toch moeilijk doe net of je getrouwd ben, niemand vraag er om. gadverdamme waar zijn we toch mee bezig om wie moet je dat allemaal laten registreren doe niet zo moeilijk en leef je eigen leven en laat je door niemand iets opleggen Emoticon: Angry Emoticon: Stupid Emoticon: Frustrated Emoticon: Clown

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Hou je snotverpielekes in Ziel. Emoticon: Angry
Er zijn nog steeds mensen die succesvol trouwen en gelukkig zijn Emoticon: Yes!
Bewijs: Poppy en ik, maar bijvoorbeeld ook Pierre en Jan, ik kan er nog meer aanhalen.
Dat jij tegen de verkeerde bent aangelopen wil niet zeggen dat ze allemaal fout zijn Emoticon: Nooo

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Zal het geloof wel weer achter zitten.
Maar echt ik ben best met mijn situatie blij, geen gezeur aan mijn hoofd en kan lekker doen wat ik zelf wil egocentrische.......... ja maar dat is mijn keuze........ Emoticon: Party!
Weet je wie de duurste man van de wereld is.
De Paus als hij op bezoek kom, dan word er 100.000 mensen opgetrommeld om hem te beschermen Emoticon: Stupid
Ik had Paus moeten worden mijn roeping gemist...... Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Laat het geloof achterwege Ziel.
Dat is IndonesiŽ en daar zal je je naar aan moeten passen.
Yep Yep het is niet altijd gemakkelijk, ik weet er alles van.
Maar als je het besluit neemt naar IndonesiŽ te gaan, dan kan je niet anders als accepteren Emoticon: Blush

burung
Gebruiker
User icon of burung
spacer line

Op 26-09-2015 17:10 schreef pelaut:
Beste Burung, dat lijkt me persoonlijk een veel te heftige reactie op het vermeende probleem, ook iets wat je niet even in een weekendje overdenkt zonder input van professionals, ga eerst eens even vrijblijvend met Pak Asep praten (Jalan Casablanca) en laat je eerst goed voorlichten, even scheiden en hertrouwen zou mijns inziens niet nodig moeten zijn met de ervaringen die ik nu heb in dezelfde situatie

Wie is Pak Asep? (Jln Casablanca in Jakarta?)

Begrijp dat dit als 'middel' vrij heftig over komt - en het voelt voor mij ook emotioneel gezien niet prettig, maar voor onze persoonlijke situatie heeft scheiden eigenlijk geen negatieve gevolgen en het lijkt relatief eenvoudig in gang te zetten (vergeleken met in Jakarta zaken uitzoeken, daar ook nog alles voor een rechter laten komen; we hebben overigens geen kinderen) ). In december kan mijn man land van zijn vader op zijn naam zetten en dan zouden we dus wel graag zeker willen weten dat hij hier geen problemen mee krijgt (ook niet later).

Dus misschien moeten we het maar heel praktisch bekijken... maar het blijft balen, van istri en suamiku weer naar pacar,,, Emoticon: Nooo Maar het is natuurlijk maar net welke lading het huwelijk voor iemand heeft, voor ons hoefde het niet om zaken juridisch te regelen...

Bedankt iedereen voor het meedenken Emoticon: Smile

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. burung
Die http://www.wijayaco.com/servic(...)ostnuptial-agreement waar Pak Asep verbonden is , is een law firm in jakarta ..

Mss kan je man een second opinion vragen aan Irma Devita Purnamasari S.H, M.Kn .
Ze geeft goede adviezen en schreef diverse boeken.
Adres even googlen.

Ik zelf (WNI) zit in een mix-couple situatie met mijn Nederlandse vrouw , we zijn getrouwd in 1979 .
Toen al moet ik allerlei zaken regelen m.b.t evt. erfenis, erfrecht , en om het moeilijker te maken moet ik ook de Hukum Islam respecteren .
Uiteraard kan je man/jullie kiezen voor de K.H.U.Perdata .(zeg maar de Indonesische B.W).

asepers
Gebruiker
spacer line

Op 26-09-2015 19:02 schreef burung:

[quote verwijderd]

Wie is Pak Asep? (Jln Casablanca in Jakarta?)

Emoticon: Smile

Je kan bellen of mailen in eerste instantie voor advies of informatie

met Mr. Asep Wijaya zelf (spreekt goed engels)

Phone: Direct: +6281806790789
Email: awEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.wijayaco.id

Notaris en advokaten kantoor:

Wijaya & Co

Address 3/F., Wisma Staco Jalan Casablanca Kav. 18
Jakarta 12870
Phone +62(0)21 831-7025
Mobile +62(0)8-128-2-128-999
Fax +62(0)21 831-7124
Mail enquiriesEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.wijayaco.co.id

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

79,750,900 pageviews Een website van indahnesia.com