Anambas eilanden


 Subforum Sumatra 
55 bezoekers





Startpagina
Je bent nu in > Forum > Sumatra > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line
 

Anambas eilanden.

Van 27/7 tot 4/8 heb ik de Anambas eilanden bezocht.
Het leek me dan ook leuk om mijn ervaringen te delen en informatie te geven aangezien dit een echt van de het plat getreden pad bestemming is in Indonesië en mijn inziens de moeite waard om te bezoeken voor echte reizigers.

Waarom ik graag de Anambas eilanden wilde bezoeken?
Ik raakte geïntegreerd door een promotiefilmpje op Youtube en naar wat verder snuffelen kwam ik een aantal goede websites tegen met veel informatie.

Aangezien snorkelen (in combinatie met bezoeken van prachtige bounty eilanden) mijn favoriete activiteit is als ik Indonesië bezoek werd ik heel enthousiast na het lezen en zien van alle informatie op het internet. Mede ook omdat vele eilanden ongerept en totaal niet toeristisch zouden zijn.
Dus zo werd Anambas een groot onderdeel van mijn reis 2015.

Even praktisch, hoe kom je in Anambas?
Hoewel dit allemaal al goed staat beschreven in onderstaande websites zijn er toch een aantal aandachtspunten.

De omschreven vluchten van die van Sky Aviation en Nusantara Air charter die van Batam naar Anambas vliegen niet en Susi Air heeft nog geen toestemming (zijn wel in onderhandeling).

Een klein vliegtuig van Conoco Philip Oil company vliegt wel maar is onbetrouwbaar om op te rekenen omdat ze alleen seats verkopen als eigen personeel niet mee vliegt.



Al met al kom je dan toch uit met varen naar Anambas.
De ene optie is om met de PELNI boot te gaan maar dat is wel ongeveer 18 uur varen vanaf Bintan.
Samen met een goede vriend heb ik de fast ferry Seven Star genomen (vergelijkbaar met de fast ferry van P. Weh, wel iets groter).
Deze reis hebben we ongeveer in 8 a 9 uur afgelegd, van Tanjung Piang (Bintan) naar Tarempa (Anambas) via Letung (Anambas) waar de ferry eerst stopt.
Letung - Tarmpa is ongeveer 1,5 uur met de fast ferry.
Ferry ticket is ongeveer 320.000 Rupiah p.p. enkele reis.

Tarempa is de hoofdstad van Anambas en is prachtig gelegen. Felgekleurde gebouwen mooi contrasterend met de groene heuvels en het heldere blauwe zeewater. De helft van de stad is gebouwd op houten palen, met nauwe straatjes waar alleen scooters rijden. Personenauto’s heb je er niet. Voor mij gevoel is de sfeer op Anambas heel erg ontspannen.

Je vind hier dan ook veel verschillende culturen en mensen zoals Melayu, Batak, Chinees, Timor, Bugis, Java, Bajau etc. waarvan de meeste in de visserij werken. De sfeer is heel gemoedelijk.

De mensen waren er ook bijzonder gastvrij en vriendelijk.
Veel toeristen komen er niet. Zo nu en dan wat mensen met een jacht of duikers vanuit Singapore, wat lokale toeristen uit Jakarta. Veel zijn het er niet.

Op Anambas hebben we in het Anambas dive resort overnacht en in de Anambas Inn.
Voordeel van het Anambas dive resort is dat je meteen kunt snorkelen bij het huis rif en er lekker rustig zit. Nadeel is dat je 25 minuten (met ojek) van de stad Tarempa zit. De wegen zijn ook heel erg steil en avonds is er niet altijd een ojek beschikbaar.
Kamers zijn er vanaf 350.000 Rupiah (met airco).

De Anambas Inn is lekker centraal en aan het water gelegen.
Goede kamers vanaf 250.000 met airco. Er is wel een karaoke bar naast gelegen maar met een kamer op de bovenste verdieping valt het gelukkig mee en doordeweeks is het er rustig.

Anambas heeft nog niet echt een toeristische infra structuur zoals bijvoorbeeld de Togean eilanden in Sulawesi dat wel hebben (bedoel ik mee, huisjes aan het strand, hangmat, westers toilet en huisrif om te snorkelen. Om van de eilanden en van de snorkel en duiksites te genieten ben je dus aangewezen om een speedboot of pompong (vaak felgekleurde houten vissers/transportboot) te huren.

Dit is voor 1 persoon kan dit vrij prijzig zijn omdat de benzine hier duurder is dan het vaste land.

Ik denk dat dit vergelijkbaar is met Raja Ampat.
Voor 3 volle dagen een pompong huren (incl. brandstof) kost ongeveer tussen de 4.00.000 en 6.000.000 Rupiah afhankelijk van de grote van de boot en prijs brandstof.
E.a. kun je regelen met het lokale toeristenbureau (Wisata Anambas) in Tarempa (vlak bij de Anambas Inn) of als je goed Indonesisch kan met lokale (vissers)mensen.
Als je een eiland/snorkeltour wilt gaan maken is het te regelen om bij lokale mensen thuis te overnachten. Wijzelf hadden een tent en hebben hier en daar gekampeerd.

Wat zie en doe je dan?
Prachtige en unieke eilanden, sommige met prachtige stranden en indrukwekkende grote rotsen en soms in allerlei formaties. Deed me denken aan de stranden die op Bangka en Belitung te zien zouden zijn.
Het water is blauw en groen en bij goed weer ongelooflijk helder (had ik elders nog niet zo mooi gezien).
Waar je wellicht toch het meeste gaat doen is snorkelen en dat is ook fantastisch om te doen hier.
Ikzelf heb nog nooit zoveel grote koralen en in grote hoeveelheden gezien (mijn referentie kader is Oost Kalimantan, de Sangalaki archipel met Derawan en Kakaban als beste; daarna Bunaken, Pulau Weh, Lease-eilanden en Togean eilanden).

Overal waar we voeren was koraal aanwezig en veel en heel erg groot en ook in gezonde staat. Hier en daar wel brokstukken door uitgeworpen ankers maar de riffen waren zo groot dat het op het oog en beleving niks aan af deed. Hoewel ik geen expert ben zag ik heel veel diversiteit in rif en vissen.

Wij hebben als eerste Pulau Durai bezocht waar we 2 schildpadden hebben gezien die hun eieren aan het leggen waren (schijnt dat in de maanden april tot en met september vele schildpadden op Pulau Durai en Pahat hun eieren leggen). Volgens de lokalen goede kans dat je overdag de eieren kunt zien uitkomen en de schildpadden naar zee kunt zien “schuifelen” maar helaas niet gezien.

Verder zijn we naar de hoog aangeprezen eilanden Penjalin Besar en Kecil gegaan. Hel veel koraal, mooi strand en supermooie rotsformaties. Echt prachtig.

Verder hebben we nog een aantal andere eilanden aangedaan en veel gesnorkeld (op veel plaatsen kwamen we kleine en middelgrote Napoleon vissen tegen), een waterval bezocht.
Omdat Anambas vrij groot is hebben we relatief maar een heel klein gedeelte gezien.

Er valt volgens mij nog heel veel te ontdekken.
Wel moet je als je deze eilanden wil bezoeken een aantal dingen in ogenschouw nemen.

De maanden april t/m juli zijn de beste periode om deze eilanden te bezoeken.
Half maart en half augustus is ook te doen maar het weer is dan al wisselvalliger met regen en wind. Buiten deze periode zijn de golven vrij hoog en in december en januari varen er bijna of helemaal geen ferry’s. Dit volgens lokale bronnen.

Waarschijnlijk reis je eerst via Batam en Bintan en dan een volle dag met de ferry dus het kost wel even tijd voordat je er bent. Anderzijds als van Singapore komt is het redelijk dan weer relatief snel te doen.

(Nog) geen echte toeristische infrastructuur/opzet, geen tot weinig Engels, al kan dit voor vele mensen juist de aantrekkingskracht zijn om juist te gaan.
Zeeviskwekerijen al zijn deze niet storend.
Hoewel sommige eilanden beschermd zijn voor de schildpadden is Anambas geen Marine park en is men lokaal ook niet altijd bewust. Zo tref je ook hier plastic zwerfafval aan (zoals ook in de rest van Indonesië).
Anambas is relatief duurder aan (boot)transport dus een goed idee om met meerdere personen te gaan.
Je moet absoluut avontuurlijk ingesteld zijn en wel van zee- en watersport houden zoals snorkelen, duiken, zwemmen of vissen om Anambas ten volle te kunnen waarderen.

Ik hoop dat nu meer avontuurlijk ingestelde reizigers gaan proberen Anambas te bezoeken want mijn inziens kun je daar echt heel unieke eilandbeleving hebben in een nog toeristisch onontgonnen gebied.

Mvgr.
Eelco

Behulpzame websites:

https://www.youtube.com/watch?v=5iQVvDx-bHo

http://kepri.travel/destination/anambas-region/

http://wisataanambas.com/#/menu/Beranda.html

http://www.indonesia.travel/en(...)ion/1077/the-anambas




www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line
 

Interessante en leuke info. Nog nooit van dit eiland gehoord. Hoewel ik er wel nooit zal komen, is info over afgelegen eilanden voor mij interessanter dan info over het doodgereden en doodgeschreven Bali.
Wel eens op de Banggai-eilanden geweest? Ook mooi. 10-tallen superkleine onbewoonde Bounty eilandjes (naast enkele grote bewoonde).
Emoticon: Party!



bulekurus
Gebruiker
spacer line
 

Eindelijk dat hier nog eens iets interessant wordt geschreven!



Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line
 

Ik denk Yogya-Bali, dat de naam Anambas eilanden veel mensen niks zegt omdat deze archipel "pas" nieuw is. Voorheen behoorde deze eilanden tot de Natuna archipel (wellicht bekender door de Gas en Olie winning) de meest noordelijke eilanden van Sumatra.

Op de Bangai eilanden ben ik nog niet geweest. In 2006 heb ik deze wel even in het vizier gehad toen ik met mijn vrouw door Sulawesi reisde maar door te weinig tijd hebben we alleen de Togeans gedaan.
Wel zonde want heel ver van Luwuk (hier gaat toch de ferry naar de Bangai eilanden?) waren we ook weer niet.

Die (kleine) onbekende eilanden blijven fascineren en spreken mij ook meer tot de verbeelding dan Bali en Lombok. Pulau Linga in de Riau Archipel, Engano in Bengkulu, Simuleu (Aceh), Alor en Pantar (Nusa Tengara) en de eilanden in Teluk Cendrawasih (Papua) lijken me ook heel erg interresant.

Toch ga ik volgend jaar toch eerst weer terug naar Anambas omdat ik het gevoel heb dat ik in feite nog heel veel niet heb gezien. Voor mij ongelooflijk dat er zo weinig duikresorts (slechts één) zijn daar.


www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

cathy
Gebruiker
spacer line
 

Dankjewel Eelco voor je uitvoerige informatie over deze mooie eilanden. Wij houden het in ons achterhoofd.
Ja wij zijn ook van die reizigers die het liefst naar zulke eilanden trekken. Wat betreft de eilanden Alor, Lembata en Adonara. Vorig jaar hebben/zijn wij 2 maanden over/door de Sunda eilanden getrokken. Schitterend. Wij hebben er gewoon heimwee naar. Als je de taal wat spreekt dan openen de ‘’deuren” vanzelf. Je hebt meteen contact daar. Een brommertje huren op Alor is wat moeilijker maar met wat doorvragen lukt jou dat ook zeker. Ook kun je meteen vanaf de weg gaan snorkelen en kom je prachtige koraalriffen tegen. Mocht je meer info willen laat het mij weten, dan zal ik op jouw mailadres reageren.



Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line
 

Hoi Cathy,
klinkt ook erg goed die Nusa Tengara eilanden.
Staat ook nog op mijn lijst, dus ja graag, alle info is welkom.

Hoe langer je rondreis Indonesië, hoe meer je het besef krijgt hoe groot het wel niet is en dat er altijd wel een bestemming is waar je nog eens graag naar toe zou willen gaan.


www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

bryann
Gebruiker
User icon of bryann
spacer line
 

Bedankt voor je info Eelco.

Ik heb vorig jaar april Jemaja bezocht en het viel mij ook al op dat je er, gezien de superkwaliteit aan stranden en duikmogelijkheden, nauwelijks toeristen-, respectievelijk duikfaciliteiten vindt.

De Anambas archipel heeft enorm veel potentieel, maar kennelijk is er lokaal niet zo veel animo om er iets op te zetten. Op zich valt hier wel wat voor te zeggen, want - wow! - het is er zo relaxed en zo gemoedelijk inderdaad. Het zou jammer zijn als dat kamponggevoel zou verdwijnen wanneer de Holiday Inns en Hyatts hier neerstrijken, wat op termijn wel een keer zal gebeuren.

Maar voor nu zijn de Anambas eilandjes nog een paradijs. Sterker, over 2 weken gaan we er weer naartoe, met als hoofddoel Pulau Bawah, volgens CNN de Aziatische Bora-Bora.

Ik kom hier dan wel een verslagje doen van hoe het er was.



Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line
 

Hoi Bryan,

fijn om te weten dat buiten mijzelf nog iemand zo enthousiast is Emoticon: Smile

Inderdaad, de hoofdmoot van de lokale bevolking (eenvoudige vissers) is niet bezig met toerisme. De visserman en de bootjongen waarmee we destijds op pad waren vonden het maar een vreemd tijdverdrijf, snorkelen. Na een paar dagen waren ze om.

Ik wil geen roet in het eten gooien maar ik weet overigens niet of Pulau Bawah zomaar te bereiken is omdat er momenteel gebouwd word. Volgens mij zijn er rijke investeerders uit Singapore die er een exclusief resort willen opzetten http://www.bawahisland.com/
Afgelopen juli zei men tegen ons dat het niet meer was toegestaan om erheen te gaan.

Voor mij was dit ook geen probleem want het is vrij prijzig om erheen te gaan want het is ver afgelegen.

Ik zou zeker Penjalin niet overslaan.
Supermooi strand (ondanks drijfhout/aval), rotsformaties en enorm veel koraal.

Als je wil kan ik je een goede map (gratis) toesturen?
Mail me daarvoor aan de hand van gegevens via onderstaande handtekening.

Een verslag van je reis zou super zijn Emoticon: Smile



www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line
 


On 10-08-2015 23:58 Eelco78 wrote: Op de Bangai eilanden ben ik nog niet geweest. In 2006 heb ik deze wel even in het vizier gehad toen ik met mijn vrouw door Sulawesi reisde maar door te weinig tijd hebben we alleen de Togeans gedaan.
Wel zonde want heel ver van Luwuk (hier gaat toch de ferry naar de Bangai eilanden?) waren we ook weer niet.
Geen idee of er een ferry naar toe gaat maar dat zal wel. Je moet niet op het eiland Banggai zelf zijn maar op 1 van de vele piepkleine bounty-eilandjes er om heen. Ongelooflijk mooi. Duiken is moeilijk. Ik heb wel eens met een paar duikenthousiasten duikapparatuur van een lokale Chinees gehuurd maar ik hoorde dat deze apparatuur de veiligheidseisen van Europa niet zouden doorstaan.
Wel heel makkelijk met snorkelen de beroemde Banggai Cardinalfish gezien. Komen alleen voor in een kleine baai aan het noorden van het eiland Banggai.


........en de eilanden in Teluk Cendrawasih (Papua) lijken me ook heel erg interresant.
Heb ik ooit eens geprobeerd maar al snel terug gevaren. Het stikt er van de bijtgrage insecten zoals steekvliegjes (agas), en is niet te harden.



bryann
Gebruiker
User icon of bryann
spacer line
 

Eelco, ik heb gezien van dat resort op Bawah. Maar mijn maten op Anambas hebben al een bootje geregeld voor de trip er naartoe komende maand. Ongeveer 3 uur varen inderdaad vanuit Letung.

Ik heb van niemand gehoord dat we niet op Bawah mogen komen. Zou ook een beetje duf zijn. Die resort club komt inderdaad uit Singapore, waar ik momenteel woon overigens, en zij leasen het eiland van Indonesia. Dus het zou daar verder gewoon nog vrije toegang moeten zijn voor iedereen,

Nou ja, we zien wel wat er van komt.

Waar ik wel wat huiverig voor ben zijn die agas die Yogya hierboven noemt. Die winnen steeds meer terrein in de regio. Voorheen kwam je ze alleen langs de oostkust van Malaysia tegen, maar nu hebben ze zelfs de oversteek naar Singapore gemaakt. Je kunt zo 2 weken zoet zijn met een steek van deze zandvliegjes. Zou jammer zijn als ze ook al op de Anambas eilandjes zitten. Op Jemaja hadden we er vorig jaar geen last van. Hopelijk is het op Tarempah ook geen issues.

Overigens hebben we inmiddels contact gelegd met een Anambas Tourism official, dus het gaat een interessante trip worden.

Emoticon: Smile





Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line
 

Hmmm.... de Bangai eilanden klinken ook wel heel erg interessant. Ik wil graag nog een keer naar Sulawesi terug dus misschien dat ik ze dan toch eens ga proberen te bezoeken.

Ik hoop dat je er mag komen en dat je het uitzichtpunt van Pulau Bawah mag gaan beklimmen want het ziet er wel fenomenaal uit op de foto's. Dan weten we meteen of toeristen daar nog steeds mogen komen. 3 uur varen dan hebben ze een speedboat voor je geregeld? Een normale pompong (vissersboot) die doet er volgens mij veel langer over doen.

Van Agas/steekvliegen heb ik totaal geen last gehad. Ik heb zelfs gekampeerd op/naast het strand van Pulau Durai (schildpadden eiland) en Pulau Penjalin. Wel wat muggen maar ook niet echt eens zoveel. ook op andere diverse stranden die we hebben bezocht geen steekvliegen waargenomen.

Ik hoorde wel dat ze op Pulau Bintan voorkomen in het noorden bij Trikora beach.

Leuke mensen van de Anambas Tourism, heel enthousiast. Ze proberen een soort van Raja Ampat idee te creeëren voor Anambas. Ze zij nu ook bezig om één guesthouse op een eiland te bouwen zoals je ziet in de Togean eilanden en zo.
Logies, 3x eten per daag en snorkelen vanaf het strand en met dagtrips etc.
Is misschien interessant voor je? Weet niet of het al klaar is.


www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line
 

Bryan, ga je trouwens met de speedferry naar Anambas of gaan er inmiddels al vliegtuigen naar toe?


www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

bryann
Gebruiker
User icon of bryann
spacer line
 

Nuttige info, Eelco. Merci.

Het is een speedboat die men heeft voor ons. Ik heb een pompong naar een ander eiland genomen vorig jaar, maar die ging net iets harder dan stapvoets. Prima als je sowieso wat wil trollen voor de BBQ maar qua A naar B is het minder optimaal.

Goed te horen over die steekvliegen. Zou jammer zijn als ze zich naar Anambas uitbreiden, want ze zijn venijnig en nauwelijks uit te roeien. Op Trikora zijn ze ook al, klopt. Men is daar met een gemotoriseerde zandhark aan het experimenteren. Dat schijnt iets te helpen.

Je hebt de Tourism mensen van Anambas ontmoet? Ik meen dat de man aan de top Iwan heet. Hopelijk zit er dit keer een meeting in met hen. Vorige keer was hij in Jakarta met z'n team.

Ik heb die arrangementen gezien. Simpel maar perfect voor als je een paar dagen in een Robinson paradijs wilt vertoeven. Even van de wereld. Top!

Ja, we pakken de speedferry vanuit Bintan. De vluchten zijn geen van alle consequent genoeg om te boeken, zeker online niet. De speedferry heet trouwens de "VOC Batavia". Dat vond ik wel apart...

Overigens heeft Anambas een behoorlijke VOC historie. Zowel de Britten als wij hebben er een flinke poos gezeten. Dat maakt de archipel m.i. des te interessanter, temeer omdat het tot op heden nog steeds zo onbekend is.

Bawah is oogverblindend mooi inderdaad. Ik heb inmiddels begrepen dat je een permit kunt aanvragen om het te bezoeken. Kortom, het klinkt alsof het nog gewoon mogelijk is om er te komen.

Gaat goedkomen Emoticon: Smile



Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line
 

Sama sama.

Ik heb 2 mensen van het tourism department ontmoet. Ene Rusdy (geloof dat hij secretaris was) en nog man iets hoger op de ladder stond maar ik ben zijn naam vergeten. Rusdy spreekt goed Engels en kan je veel vertellen over Anambas. Die andere man wist veel over de onderwaterwereld te vertellen omdat hij ook een duiker is. Ze willen veel positieve dingen bewerkstelligen zoals bijvoorbeeld verankerde kettingen op de zeebodem waar vissers hun boten aan kunnen verankeren zodat ze geen koraal meer beschadigen.
Ook hebben ze initiatieven lopen met homestays (dus letterlijk bij de mensen thuis) en mensen bewust te maken hoe om te gaan met toeristen en om zwerfafval op te ruimen.

De laatste keer ben ik met de "Seven Star " naar Tarempa gereisd. Onderweg een klein beetje zeeziek geworden. Ik zat namelijk voorin en bij zo'n ferry kun je dus beter achterin gaan zitten (indien mogelijk). Het is wel een lange reis van 8 a 9 uur.
Overigens heeft ook Vietnam veel historie met Anambas.

Letung ken ik niet maar Tarempa is wel een mooi stadje voor Indonesische begrippen en er heerst goed sfeer. Ook leuk is op de vismarkt een kijkje te nemen daar.

Ik weet niet of je snorkelt of duikt maar bij pulau Musuh schijnt een koraal van 23m te zijn (een grote rots helemaal begroeid met koraal) en ook een gezonken jacht. Door weersomstandigheden is het ons niet gelukt om daar te gaan snorkelen maar ik heb daar enorme grote koralen gezien vanuit de boot. Indrukwekkend gewoon.



www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

bryann
Gebruiker
User icon of bryann
spacer line
 

Die 2 Anambas ferries zijn bij de boeg vrij scherp opgesneden waardoor ze retesnel zijn. Maar bij het doorklieven van het water heb je in de boot, zeker voorin, bijna niet door je flink meedijnt, wat zeeziekbevorderend werkt. Ik had de mazzel dat het vlak was tijdens mijn trip, want intermonsoon. Maar oktober kon wel eens een ander verhaal worden vrees ik.

Grandioos dat er ook mensen zijn daar die verder vooruit denken. Ik heb zelden zoveel plastic zien drijven als rond de kelongs in Jemaja. Onbegrijpelijk zonde vond ik dat. Ik hoop dat de autoriteiten de instelling van de mensen kan keren.

Wellicht is nu de tijd hiervoor rijp, want ik hoorde dat er recent flink wat bonje was onder de bevolking i.v.m. boorplatformontslagen op Anambas door de huidige olie-recessie. Dit zou het omslagpunt kunnen worden voor het toerisme daar. Homestay is ideaal, niet alleen qua centjes verdienen maar ook om het belang in te zien van de natuurlijke rijkdom van Anambas en het duurzame beheer ervan.

Ik duik en snorkel en zal dat ook dit keer gaan doen, zij het niet zo zeer voor mezelf, maar meer om te kijken waar je moet zijn voor de betere koraalriffen. Musuh klinkt top.

Het klinkt overigens alsof je een bijzondere trip hebt gehad. Heb je wellicht ook een blog of een slideshow van je trip?

Ik hou de naam Rusdy in mijn achterhoofd. Tnx.

Ja, ik hoorde dat een paar Anambas eilandjes tijdelijk opvangcentra waren voor Vietnamese bootvluchtelingen destijds. Anambas is sowieso een regio met een woelige historie, want het schijnt traditioneel ook een belangrijk toevluchtsoord van piraten geweest te zijn.

Anambas, never a dull moment.



Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line
 

Ook in Siantan en Palmatak en bijbehorende eilanden zie je zwerfafval ronddrijven, grotendeels plastic maar niet dermate erg dat het je de lust van het reizen belet. De eilanden liggen er gewoon schitterend bij.

De man waarvan ik de naam vergeten was heet Usmady. Hij nodigde ons ook uit bij hem thuis maar doordat we te weinig tijd meer overhadden is het er niet van gekomen. Hij kan je echt veel vertellen over het koraal en de onderwaterwereld van Anambas.
Veel vissers hebben een soort van navigatie/radar apparaat op hun boot waarmee ze het profiel van de zeebodem kunnen aflezen op scherm en zo kunnen zien waar veel koraal en vis zit. Misschien goed om mee te nemen in je beslissing als je daar een boot gaat huren.

Pulau Kuku bij Jemaja daar zijn de Vietnamese bootvluchtelingen destijds opgevangen. Het schijnt dat er daarom nu weleens Vietnamese mensen naar Kuku afreizen.
We hoorden ook van de lokale mensen dat er speciaal mensen uit Jakarta of Singapore komen om te gaan schat zoeken. Ben je wel even bezig met meer dan 250 eilanden. Emoticon: Wink



www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line
 

Ben bezig met een nieuwe website (nog onder construction). Voor Anambas heb ik al iets concept gemaakt maar dit geeft al een redelijk goede beeldvorming denk ik.
Anambas pagina.


www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

bryann
Gebruiker
User icon of bryann
spacer line
 

Topsite hoor.

Nou weet ik het niet zeker, omdat ik al een poosje niet meer in Europe woon, maar volgens mij, zeker met de huidige koersen, ben je met 3 weken in Indonesia/Malaysia even duur uit als 3 weken in, pak 'm beet, Barcelona. Klopt dat een beetje? De vlucht hakt er weliswaar even in, maar ben je eenmaal hier, dan doe je 5 keer zo veel met je Euros. Dus volgens mij zit je gebakken Emoticon: Smile

Usmady, noted. Merci. Ik hoop hem ook te treffen komende maand.

Ons bootje had ook zo'n fish-finder. Dat vond ik wel grappig; zo'n oude houten sampan maar dan wel een complete sonar erin. Blijkt dat die apparaten zijn gesubsidieerd door de overheid daar. Tijdens ons tochtje kon ik op dat ding aflezen dat we bij 40m diepte nog gewoon konden zien wat er allemaal op de bodem voorbij kwam. Kraakhelder water daar.

Ik hoop dat Letung nu ook beter is qua zwerfplastic. Misschien hebben ze het door nu. Zou fantastisch zijn.

Schatzoeken? Je bedoelt scheepswrakken/piratenschatten? Je ziet er van alles daar. Toen we op 1 van de onbewoonde eilandjes rondliepen, lag er gewoon een mensenschedel. Aan de staat ervan te zien een heel oude, maar was toch ff schrikken. Ik had daar soms het gevoel of je 500 jaar in de tijd terug gaat. Zou me niks verbazen als je ook nog gewoon schatten kunt vinden. Dunbevolkt, piraten, VOC, afgelegen. Tel uit je winst.

Ik whatsup je.







Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.


nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

70,789,829 pageviews Een website van indahnesia.com