Waar op letten bij emigratie?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
56 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
stbmy
Gebruiker
spacer line

Het is alweer een tijd geleden dat ik op dit forum wat geplaatst heb en in de tussentijd is er veel veranderd.

Emigratie zit er nu echt aan te komen en ik heb wel wat professioneel advies gehad, maar zou graag nog wat input hebben van mensen die hier daadwerkelijk ervaring mee hebben gehad en niet slechts volgens de letter van de wet de situatie bekijken Emoticon: Smile . Een paar punten waar ik mee zit:

- Hebben jullie je NL bankrekening aangehouden? Mijn advocaat adviseerde dat niet te doen, ivm de belastingdienst, maar ik zie het probleem niet zolang ik in IndonesiŽ netjes mijn IB betaal. En "gratis" transacties binnen de EU is toch wel iets wat ik niet graag opgeef.
- Ik heb een koopwoning in NL, deze wil ik graag aanhouden en voor langere tijd verhuren (al dan niet via airbnb). Deze kan gewoon in box 3 en dan daarover in NL belasting betalen of zie ik iets over het hoofd? Advocaat adviseerde ook deze te verkopen, omdat hij ook in box 3 valt indien ik hem wil verkopen als ik in het buitenland woon. Echter vooralsnog is het wel de bedoeling na een paar jaar terug te keren en in de tussentijd kan ik er met de verhuur nog wat aan over houden.
- Hebben jullie nog een ziektekosten verzekering met wereldwijde dekking die aan te raden is?

Uiteraard zijn andere tips ook welkom!

Tuann
Gebruiker
User icon of Tuann
spacer line

Fijne advocaat heb je, zijn advies zou ik zeker niet in acht nemen!!!

Advocaten en Tandartsen zijn dan ook niet blindelings te vertrouwen.

Mijn advies:

Je bank rekening aan houden.
Zeker niet je huis verkopen in Nederland.

Verbrand geen schepen achter je! uiteindelijk komen veel emigranten terug naar Nederland.

Zeker gezien de ontwikkelingen in Saudinesia.

Tuann
Gebruiker
User icon of Tuann
spacer line

BTW, lees dit ook even aandachtig door voor een aanvulling van de ziektekosten verzekering van AEB.

http://forum.indonesiepagina.n(...)zorg_verzekering.php

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Dit is dus geen vraag m.b.t. emigratie, maar meer m.b.t. "tijdelijk verblijf in het buitenland".

Een bankrekening in NL aanhouden levert geen problemen op. Doe ik al meer dan 10 jaar en e.e.a. heeft mij geen enkel probleem of vraag van de NL Belastingdienst opgeleverd. N.B.: ik had mij echter WEL uitgeschreven uit de GBA, en afgemeld bij allerlei instanties / diensten in NL.

Ook heb ik jarenlang een woning in NL aangehouden die verhuurd was. Dat huis was echter hypotheek-vrij en ik had daarom bijv. geen toestemming voor verhuur van een hypotheek-verstrekker nodig. Inkomsten uit verhuur in NL gaf ik op in Indonesie. Mijn huis is verkocht op bijna het hoogste punt van de onroerend goed markt en de opbrengst is toen de koers erg gunstig was ( 15,500 of meer IDRís voor een Euro) naar Indonesie overgemaakt.

Ik weet niet hoe uw situatie m.b.t. uw koophuis is, maar als u nog een hypotheek op dat pand heeft, dan dient uw hypotheekverstrekker daarvoor expliciet toestemming te geven (Reden: een verhuurde woning levert minder op bij executieverkoop dan een leeg pand). Over het algemeen wordt die toestemming verstrekt, maar vaak tegen verhoging met 1 Ė 1,5% van het gehanteerde renteperecentage (hoger risico).

Verder is het zo dat als u uw te verhuren huis ( = dus geen hoofdverblijf meer) in box 3 (sparen en beleggen) onderbrengt, dat u sowieso jaarlijks een heffing van 4% over de waarde van het pand betaalt. Reken (of laat berekenen) maar eens goed uit of het financiele plaatje uitkomt in zoín situatie (alle kosten als eigenaar meenemen, zoals verzekeringen, OZB, geschat groot onderhoud, etc., etc., ) al dan niet met aflossing van een evt. hypotheek en bekijk maar eens wat de verhuurprijs moet worden wilt u er enig voordeel uit kunnen halen.

Ja, wij ( ik, vrouw en zoon) hebben hier in Indonesie een Allianz ziektekostenverzekering met werelddekking (excl. Japan en USA, maar kan bijverzekerd worden). Echter, daís mogelijk omdat wij in Indonesie verblijven op basis van een KITAS / KITAP.

If you have nothing to loose, you can risk everything

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

Bedankt voor de tip Amed!!!! Ik zit bij Zilveren Kruis, betaal me 't lazerus, haats 400 euries per maand voor zo'n zelfde soort verzekering en tandarts wordt alleen vergoed als ik me in Holland laat behandelen, ga gelijk checken dit!

stbmy
Gebruiker
spacer line

Bedankt voor de reacties!

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Tuann: Wat betreft de advocaat, hij maakt zich vooral druk om het feit dat ik toch ook nog vaak in NL zal zijn (wel minder dan de helft van de tijd) en de NL belastingdienst ondanks het uitschrijven wellicht toch moeilijk gaat doen over de inkomsten. Dus ik begrijp zijn standpunt wel, datzelfde geldt voor het aanhouden van de woning, maar daar bovenop komt ook het probleem dat indien ik besluit nooit meer terug te keren ik behoorlijk belasting moet gaan betalen over de eventuele verkoop van mijn woning.
Er is overigens geen probleem met de verhuur ivm de hypotheek Amed. Maar dat is idd een goed punt.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Amed: ok dit is waar ik naar op zoek was, mooi om te horen! Mijn zakelijke rekening zeg ik uiteraard wel op, maar mijn particuliere rekening zou ik wel graag behouden. Heb je jouw emigratie/verhuizing wel eerst gemeld bij de bank of heb je ze gewoon niks laten weten?

En wat betreft de verhuur ondanks dat deze in box 3 valt zal ik wel wat er op verdienen (al is het geen vetpot). Maar als het goed is kan ik ook nog een leegwaarderatio van 78% hanteren dus dat helpt ook wel weer.

Ik ga even naar Allianz kijken, bedankt in ieder geval!

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

"Heb je jouw emigratie/verhuizing wel eerst gemeld bij de bank of heb je ze gewoon niks laten weten?"

Ik heb mijn adresgegevens simpelweg via de website van de bank (ING) gewijzigd naar mijn huidige adres hier op Bali. Gaf geen enkel probleem. Ook een tussentijdse adreswijziging hier op Bali is gewoon verwerkt / geaccepteerd. De "reguliere" post die ze (alle?) rekeninghouders sturen komt ook hier gewoon aan (na ca. 3 weken onderweg te zijn geweest) maar het meeste (m.n. specifieke berichten alleen bestemd voor mij) worden gecommuniceerd via de mailbox die men als rekeninghouder aanhoudt danwel via het eigen opgegeven emailadres.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

71,389,630 pageviews Een website van indahnesia.com