emigreren indonesie

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
62 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Roosje109
Gebruiker
spacer line

Ik heb in Nederland een WAO uitkering maar wil emigreren naar IndonesiŽ. Ben op zoek naar tips en valkuilen. Alle informatie is welkom. Monique

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 12-07-2015 10:35 schreef Roosje109:
Ik heb in Nederland een WAO uitkering maar wil emigreren naar IndonesiŽ. Ben op zoek naar tips en valkuilen. Alle informatie is welkom. Monique

Beste Monique.
Hoe lang denk je in Inodesie te willen verblijven? en wat versta je onder emigreren?
Weet wel dat indonesie geen immigratie land is, oftewel je kunt nooit de indonesische nationaliteit krijgen. buiten het feit dat je altijd met aan te schaffen visum's te maken blijft krijgen.

Roosje109
Gebruiker
spacer line

De bedoeling is om daar permanent te blijven. Heb je enig idee hoe en waar ik daar goede info. over kan krijgen? Ik heb al wel gelezen op het internet dat ik mijn ziektekostenverzekering gewoon door kan laten lopen en daar in IndonesiŽ gebruik van kan maken.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Nee dus, langer dan 180 dagen weg uit Nederland (buiten de EU) dan kan/mag je je niet meer verzekeren.
Bovendien mag je niet langer dan 180 dagen in IndonesiŽ blijven (visa Sosbud) dan moet je eruit en een nieuw visum aanvragen.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Monique, alles is afhankelijk van je situatie en status en behalve die WAO uitkering schrijf je die hier niet op.

Er zijn mogelijkheden om permanent in Indonesie te blijven o.a. op grond van (misschien zijn er meer):
- de Indonesische nationaliteit
- visa ikut suami (op grond van huwelijk met een Indonesier)
- visa lansia voor 55+ maar mťt voorwaarden mbt inkomen, huisvesting, verzekering etc.
- werkvergunning, maar die zal bijna altijd tijdelijk permanent zijn bv door uitzending; ik neem aan dat deze sowieso afvalt.

Mbt WAO zijn hier mensen die daar verstand van hebben en hoe lang je weg mag blijven uit Nederland..

Voldoe je niet aan een van bovenstaande mogelijkheden dan kun je niet permanent In Indonesie blijven. Alternatieven zijn dan een 60 daags visum dat maandelijks totaal 4 keer verlengd kan worden tot een maximum van 180 dagen. Na die 180 dagen moet je het land uit om opnieuw een visum aan te vragen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 12-07-2015 11:52 Anne Mieke wrote:
Monique, alles is afhankelijk van je situatie en status en behalve die WAO uitkering schrijf je die hier niet op.

Er zijn mogelijkheden om permanent in Indonesie te blijven o.a. op grond van (misschien zijn er meer):
- de Indonesische nationaliteit
- visa ikut suami (op grond van huwelijk met een Indonesier)
- visa lansia voor 55+ maar mťt voorwaarden mbt inkomen, huisvesting, verzekering etc.
- werkvergunning, maar die zal bijna altijd tijdelijk permanent zijn bv door uitzending; ik neem aan dat deze sowieso afvalt.

Mbt WAO zijn hier mensen die daar verstand van hebben en hoe lang je weg mag blijven uit Nederland..

Voldoe je niet aan een van bovenstaande mogelijkheden dan kun je niet permanent In Indonesie blijven..

Eigenlijk moet men altijd rekening houden met 2 rechtssystemen , de Nederlandse en de Indonesische.
Aan de Nederlandse kant, kan je beter bij SVB info vragen.
Aan de Indonesische kant kan informatie inwinnen bij de Immigratiedienst van Indonesia mbt de vestigingseisen, het soort verblijfstatus ( in principe bijna dezelfde eisen zoals de Nederlandse regering cq IND), inkomen, verzekeringen etc.
Na een voorlopige verblijfstitel KITAS , kan men verlengen naar KITAP en indien nodig (velen willen dat niet) kan je opteren voor de Indonesische nationaliteit .
Dus je kan altijd Indonesische nationaliteit aanvragen (mits ..... )

Werken met werkvergunning is waarschijnlijk voor jou niet van toepassing.

bisa dicek of makemyday .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Surya je zet de vragenstelster die een WAO uitkering heeft volledig op het verkeerde been.
Vooral de waardeloze opmerking "je kan altijd de Indonesische nationaliteit aanvragen".
Tussen het kunnen aanvragen en krijgen met onkosten en procedures zit zit een wereld van verschil.

Monique lees dit maar eens door, dan zal je zien dat je ook niet zomaar een kitas kan krijgen, daar zijn voorwaarden voor die volgens mij niet op jou van toepassing zijn.

http://forum.indonesiepagina.n(...)n_subonderwerpen.php

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 12-07-2015 14:20 Malam wrote:

1. Surya je zet de vragenstelster die een WAO uitkering heeft volledig op het verkeerde been.
2.Vooral de waardeloze opmerking "je kan altijd de Indonesische nationaliteit aanvragen".
Tussen het kunnen aanvragen en krijgen met onkosten en procedures zit zit een wereld van verschil.

1. Pardon , iedereen die aan de eisen kan voldoen kan naar Indonesia migreren.
Een "invalide" Emoticon: Cry of eigenlijk een arbeidsongeschikte ) kan verhuizen(eerst tijdelijk) naar Indonesia, uiteraard moet ze niet ten laste komen !! van de Indonesische maatschappij.
Vandaar dat ze selfsupporting moet zijn (eigen inkomen , een WAO uitkering zonder arbeidsverplichting dus 80-100% afgekeurd, een ziekenfonds , aansprakkelijkheidsverzekering , zie o.a de eisen voor de Lansia ).

Stel een lezer heeft een WAO uitkering (weet niet hoeveel %, waarschijnlijk 80-100%) , heeft toevallig een Indonesische partner , dan kan hij/zij eerst de ikut istri( of suami ) visa nemen ( makkelijker als je een Indonesische echtegenoot/te heb).
Krijg je dan eerst de KITAS, daarna KITAP en indien er nog belangstelling is de Indonesische paspoort aanvragen.
Ze kennen daar geen inburgeringstraject , wel zijn er andere kleine drempels( zie U.U Kewarganegaran en de laatste U.U Keimigrasian waar de voorwaarden duidelijk beschreven zijn .

Mensen met AOW uitkering ( niet in dit geval) kan altijd de LANSIA(retirement visa ) vragen.

2. Het is een reactie en aanvulling op de posting van Pierre.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Van mij krijg je helemaal gelijk Surya, ik ga er niet eens verder op in, leg de vraagstelster wel even uit hoe ze naar IndonesiŽ kan emigreren, daar vroeg ze namelijk om.
Niet "kan" maar "hoe" Surya.

Je zit er gewoon weer een heel verhaal omheen te breien, als ze een Indonesische partner zou hebben gehad of als ze gepensioneerd zou zijn.
Als me opoe kloten had gehad dan had ze mijn opa geweest Surya Emoticon: Bye bye

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Als je met je AOW (voorgoed) naar IndonesiŽ wil emigreren, is het lansia visum waarschijnlijk de meest aangewezen weg.
Of de aanvullende eisen haalbaar zijn, laat ik even buiten beschouwing.

Wil je nog alle opties open houden, kun je het ook met een sosbud visum een aardige poos uithouden, waarbij je na elke 180 dagen "even" het land verlaat voor een nieuw sosbud visum (Singapore of MaleisiŽ ligt dan het meest voor de hand).

Volgens mijn informatie (SVB) ben je verplicht je te verzekeren bij een zorgverzekeraar, zolang je nog ingeschreven staat in Nederland, dus ůůk bij een langer verblijf dan 180 dagen.

Pas als je langer dan ťťn jaar aan ťťn stuk in het buitenland verblijft, vervalt deze plicht (sterker nog, dan kun je je niet meer verzekeren bij een Nederlandse zorgverzekeraar), en moet je je ook officieel laten uitschrijven bij je gemeente.

Verder verwacht de SVB dat bij een langer verblijf (dan 3 maanden?) in het buitenland (al of niet verdragsland) je dit direct, of van te voren, bij hun meldt.

FAR FROM THE MADDING CROWD

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 12-07-2015 17:54 jupje wrote:
Als je met je AOW (voorgoed) naar IndonesiŽ wil emigreren, is het lansia visum waarschijnlijk de meest aangewezen weg.
Of de aanvullende eisen haalbaar zijn, laat ik even buiten beschouwing.

Ze heeft een WAO uitkering , en dat maakt het moeilijker.
Maar niet onmogelijk.

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

Met een WAO uitkering (tegenwoordig heet dat WIA) kun je "vertrekken" naar Indonesia
Wel krijg je te maken met de zogenaamde landenfactorkorting waardoor je maar 70%
overhoudt van je uitkering.

Het percentage waarmee je bent afgekeurd is in feite de "sleutel naar succes"
Allereerst moet de uitkeringsinstantie UWV goedkeuring geven en duidelijkheid
verschaffen over de netto uitkering die je krijgt wanneer je je daar gaat vestigen
en de andere spelregels. Die verschillen naar gelang percentage en persoonlijke
situatie. Ben je nog arbeidsplichtig dan bestaan daarvoor geen mogelijkheden in
Indonesia met een Kitas lansia 55+ dus dan valt dat sowieso af.

Dan valt er dus al veel af.

Zonder verdere input van betrokkene kan ik hier alle theoretische mogelijkheden
op gaan sommen maar dat is allemaal in das blaue hinein
Heeft weinig zin dus.

Belastingtechnisch bestaan er nog mogelijkheden in het kader van de wet SBEU
Maar dat verdrag zal binnenkort verlopen en of dat wordt voortgezet is onduidelijk
In iedergeval zijn de diplomatieke betrekkingen tussen NL en Indonesia afgekoeld
dus men moet zich hier niet op verheugen

Verder zou ik sowieso iedereen ontraden om zo maar eventjes deze stap te gaan zetten
Bekijk eerst eens waar je aan begint, waar je terecht komt en of je er uberhaupt wel kunt
aarden Los nog even van de huidige situatie in Indonesia waarbij meer mensen het land willen verlaten als binnen komen.
Kortom zet eerst de roze bril af.

Een sosbudperiode of meerderen zou ik eerst aanraden.
Maar of dat mag hangt ook weer af van het percentage
en de voorwaarden van je uitkering.

Ga je werkelijk definitief zorg dan dat je in de buurt van de controleurs zit anders moeten
die ook weer het hele land rondtrekken

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Er zijn meerderen die met een WAO hier verblijven. De meesten doen het met een Sosial Budaya visum dat je na 180 dagen kan vernieuwen door een vlucht naar Singapore/Kuala Lumpur en een nieuwe visum aan te vragen. Dat is de meest gebruikelijke weg.
Dat aanvragen van de Indonesische nationaliteit zoals hierboven wordt genoemd, kan je wel op je buik schrijven want in dit supercorrupte land gaat zelfs de zon nog niet voor niets op. Recent nog 2 ex-Nederlanders ontmoet die ca. 5 - 10 jaar geleden hun Indonesische nationaliteit hebben verkregen. Kosten: IDR 50 miljoen - 100 miljoen. En een afmattende procedure van ca. 2 jaar. Wetten zijn alleen theorie hier. De rest is "schuiven".
Bedenk ook dat het verdrag voor controle, stammend uit de BEU-tijd, nog steeds niet door de Indonesische autoriteiten is getekend. Het is een gedoog situatie. Wil de SVB of UWV verder bezuinigen, dan zeggen ze: stop.

Men kan het hier best wel redden maar dan moet men geen softie zijn want dan ga je er aan. Keiharde instelling en super zelfstandig moet men zijn: survival of the fittest.

asepers
Gebruiker
spacer line

Op 12-07-2015 17:54 schreef jupje:

Volgens mijn informatie (SVB) ben je verplicht je te verzekeren bij een zorgverzekeraar, zolang je nog ingeschreven staat in Nederland, dus ůůk bij een langer verblijf dan 180 dagen.

Pas als je langer dan ťťn jaar aan ťťn stuk in het buitenland verblijft, vervalt deze plicht (sterker nog, dan kun je je niet meer verzekeren bij een Nederlandse zorgverzekeraar), en moet je je ook officieel laten uitschrijven bij je gemeente.

.

Volgens mij, ben je bij een langer verblijf dan 8 maanden per jaar
in het buitenland (hoeft niet aan een gesloten te zijn),
verplicht je uit te laten schrijven bij je gemeente.

Je krijgt dan vervolgens bericht van je verzekering,dat je niet meer kan verzekeren,
maar als je b.v. 1 jaar gaat back-packen ,kan men daar een uitzondering voor maken,ik meen max. 2 jaar.

Tevens krijgt men bericht van de SVB ,dat ieder jaar,dat je niet in Nederland staat ingeschreven , er 2 % van je AOW uitkering afgaat.

bulekurus
Gebruiker
spacer line

Waarom immigreren naar IndonesiŽ? Waar wil je wonen? Hoeveel heb je te besteden iedere maand? Hoe ga je om met andere cultuur? IndonesiŽ is niet de Canarische eilanden!! Woon hier zelf al 15 maanden... moet zeggen raar volkje hier. Maar het heeft ook zijn positieve kanten...

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

AOW-pensioen

IndonesiŽ

Uw AOW-pensioen wordt uitbetaald

Als u woont in dit land, kunt u uw AOW pensioen en de inkomensondersteuning AOW (blijven) ontvangen, zolang u aan de voorwaarden voldoet. U blijft in dit land recht houden, omdat er een verdrag is gesloten met afspraken over de controle op het recht op uitkeringen.

Omdat het verdrag voorlopig in werking is getreden, moet het op termijn wel definitief ondertekend worden. Mocht dat niet gebeuren, dan kan het verdrag ongedaan worden gemaakt. In dat geval zullen dan de beperkingen van de Wet BEU gaan gelden.

Naast de wet BEU zijn er ook andere factoren die gevolgen kunnen hebben voor de hoogte van uw AOW-pensioen en inkomensondersteuning AOW. Wij raden u daarom aan om contact op te nemen met de SVB als u van plan bent om naar dit of een ander land te verhuizen.

Die vrouw van SVB is hier bij mij geweest. Ze doet als controleerd. Een paar vragen gesteld en ik aanwoord gaaf zoals werkelijk zijn. Een paar handtekeningen gezet over mijn data en status (ongehuwd) etc. Ze is een persoon die sinds 1985 werkzaam bij ned ambassade. Ooit is ze.gestop met haar werk daar voor een paar jaar en iets anders gedaan met eigen wilt. Maar ze heb weer opgeroepen door de ambassade.om te helpen. Zo is ze terug gekomen om weer in kantoor ambadsade te werken. En nu is ze 3 jaar bij SVB om mensen te "bezoeken". Ze werk alleen vpor ongeveer 2000 mensen die overal zitten, jakarta en omgeving, sukabumi, cianjur, bandung sumedang, pangadaraan, cirebon, subang, ciater, tot bintan en batam. Ze rijd zelf zonder schauffeer overal naar toe. Dus bessef.ik waarom ze zo druk. Ze kan goed nederland spreken. Zo zuinig SVB om personeel te laten werken. Ah ja, dat is mijn probleem niet. Ze mag geen telefoon voeren van te voren als ze gaat bezoeken. ALDUS MIJN VRIENDIN

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Naast de wet BEU zijn er ook andere factoren die gevolgen kunnen hebben voor de hoogte van uw AOW-pensioen en inkomensondersteuning AOW. Wij raden u daarom aan om contact op te nemen met de SVB als u van plan bent om naar dit of een ander land te verhuizen.
======================================================
Heb met de SVB ooit gebeld .
Voorlopig ben ik veilig qua inkomen ( AOW/pensioen) maar of het in de toekomst zo zal blijven ?
En dan heb je alle schepen achter je verbrand .

Omdat ik bang ben over de verzekerbaarheid van mijn ziekenkosten ( moet t.z.t uitschrijven) heb ik gezegd , ga ik pendelen.

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

wanneer men definitief vertrekt naar Indonesia leg dan ook contact met de belastingdienst
een bepaald gedeelte van de sociale lasten hoeft onder bepaalde voorwaarden niet meer
betaald te worden..... dus minder belasting betalen
Maar !!!!! LET OP !!! Dit moet men zelf regelen met de belastingdienst en de inkomensverstrekker dit is geen automatisme en dit houdt ook in dat men bij evt terugkeer
naar Nederland financieel minder rechten heeft.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Where oh where is Roosje109 gebleven?

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

On 15-07-2015 04:23 Yogya-Bali wrote:
Where oh where is Roosje109 gebleven?

YB het is vakantietijd
Zo snelgeven al die instanties die benaderd moeten worden geen antwoord
Misschien dat we eind augustus weer meer vragen krijgen

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Laat ik nu denken dat het niets van dit alles is Merdeka.
Ik denk eerder dat het een geval is van ooit naar IndonesiŽ in dit geval naar Bali te zijn geweest.
Helemaal verliefd en denken dat met een WIA uitkering het daar perfect is uit te houden.

Spontaan komt zo'n gedachte op en dan wordt zo'n vraag gesteld, zonder enige achtergrond kennis, dan is het schrikken van alle antwoorden en/of niet serieus zo iets uit te willen voeren.
Zo als velen die zo'n vraag stellen en vervolgens nooit meer terug komen.

Roosje109
Gebruiker
spacer line

Ha, ha, heb heel veel berichtjes zien binnen komen maar alleen niet de tijd gehad om ze te lezen en om er op in te gaan. Ga alles nog een keer goed lezen en dan kom ik er op terug. Geloof dat er toch wel veel haken en ogen aan zitten. Emoticon: Smile Emoticon: Smile

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Tja je zal het druk hebben, je bent tenslotte afgekeurd voor werk.
Lees het maar eens door als je tijd hebt.
Haken en ogen? Welnee joh je kan morgen weg.

Roosje109
Gebruiker
spacer line

Ik heb weken voor mijn moeder gezorgd die een delier had dus misschien sta je iets te snel klaar met je oordeel.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 15-07-2015 19:42 Roosje109 wrote:
Ik heb weken voor mijn moeder gezorgd die een delier had dus misschien sta je iets te snel klaar met je oordeel.

Tja mijn oordeel is snel, maar hoe haal je het in je hoofd om te emigreren als je moeder een delier heeft (wat is een delier?)
Is misschien best ernstig Emoticon: Blush
Je wil weg Emoticon: Confused
Terwijl je zegt dat je het zo druk met je moeder hebt.
Ik begrijp het niet helemaal Emoticon: Blush Emoticon: Bye bye

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

70,789,300 pageviews Een website van indahnesia.com