Ramadan: extreem lange vastendagen vh noordelijk halfrond

Subforum Geloof in Indonesië 
26 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Geloof in Indonesië > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Koming of het nu tegenstellingen zijn binnen een religie zoals in het Christendom (Hervormd/Protestant/Katholiek) of binnen de Islam (Soennieten/sjiieten) of Islam en Christenen tegenover elkaar.
Het is en blijft één intolerante pot nat.
Je kan in een topic als dit er over hebben en meningen delen, ondanks dat de één wat harder oordeelt als de ander, komen we er hier wel in grote lijnen wel uit.

De rest van de wereld dus duidelijk niet, ik heb wel eens gedacht, hadden ze maar nooit olie gevonden in die zandbak dan hadden die zandhazen nu nog Bedoeïnen geweest in plaats van met poen/geloof de wereld op scherp te zetten.
Maar dan had er gegarandeerd iets anders aan de hand geweest, een soort kruistochten van de twintigste eeuw of zo, ik geef maar een voorbeeld.

De geschiedenis heeft geleerd dat de mensen onze aardbol niet eerlijk en rechtvaardig kunnen en willen verdelen en het wordt steeds erger, macht, geld en eigen belang, ik hou mijn hart vast voor de toekomstige generaties.

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

Voor mensen die zich strikt aan de (onduidelijke) regels houden is het
vanuit gezondsheidsaspecten te lang.
Maar iedereen heeft de vrijheid om zijn/haar eigen leven te leiden.
Zolang het het leven van een ander maar niet in gevaar brengt.

Dus wanneer het puur gaat om mijn mening dan zou ook ik zeggen Te lang PUNT
Zeker als een verdere toelichting als niet relevant wordt beschouwd.

Ik ben op de hoogte van de uitzonderingsregels tijdens de ramadan
Tevens ben ik er van op de hoogte dat deze soms als excuus worden misbruikt
Waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen dit doet.

Alleen de combinatie dragen van een nikab ivm religie en dan een (niet halal) frikandel eten openbaar (ook al heb je je menstruatie en haal je dat later dubbel in) tsja ...
Ik zeg niks meer als.... niet iedereen houdt zich zo strikt aan de (ramadan)regels
Maar ook dat is eigen keuze en mag van mij Ik ben geen fanatieke imam die mensen daarover aanspreekt ... ik ben slechts een waarnemer die constateerd

pierre
Gebruiker
spacer line

een een zijspoor betreffende de lengte van de ramadan.
de tijd in het noordelijke halfrond is te lang.. gewoon simpel.. 12 uur is lang genoeg
Daarbuiten iedereen weet hoe ik hier over denk.. dus ga ik hier niet verder op in..
Ik vind het zo wie zo een bezopen iets, daarnaast gelaten dat de vele alhier in Nederland zich er niet echt aan houden.
Maar goed dit is mijn mening en iedereen weet hoe ik over die lui denk.

Maar nu eens iets anders... Ramadan staat toch voor bezinning en de zorg tot je medemens?? welnu dat hebben we onlangs gezien in de schilderswijk hoe die achtelijke lui deze bezinning in stand hielden..
Dan te weten dat in het gehele land de overvallen en de bedreigingen niet afnemen tijdens de Ramadan.. zou dit betekenen dat deze overvallen ed. alleen door niet buitenlanders gedaan worden??
nu doel ik op die buitenlanders die ver zuidelijk en zuidoostelijk van ons gezien vandaan komen

Is dit dan ook de bedoeling van de ramadan??

uiteraard zijn er ook moslims die zich wel aan deze regels houden en zich gedeist houden hier heb ik wel respect voor..

Maar dus niet voor dat tuig, klaar en uit.

Daarbij de Ramadan is absoluut geen verplichting en kan door niemand opgelegd worden, het is aan de persoon zelf hoe hier mee om te gaan ( en dit heb ik van een collega die moslim is ( pakistaan) ) hij doet er dus ook niet aan mee... hij zegt simpel weg, ik woon in Nederland, en pas me aan, ik ben goed voor mijn gezin en voor mijn buren, ik werk voor mijn eten. ik steel niet, ik bedrieg niet en dat moet genoeg zijn voor Allah. dat hele gebeuren van die ramadan kan mijn rug op ( en dit zijn zijn eigen woorden)
De meeste moslims gaan voorbij aan het feit wat de Ramadan nu daadwerkelijk inhoudt, en dat gegeven zijn de meeste kwijt.. ze doen mee met de ramadan maar weten niet eens precies waarom en om welke reden...

Ik moet eerlijk zeggen, persoonlijk heb ik niet zo veel op met moslims ( en iedereen weet dat) maar voor deze collega heb ik echt respect.. en dat meen ik.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 09-07-2015 17:40 pierre wrote:
Daarbij de Ramadan is absoluut geen verplichting en kan door niemand opgelegd worden, het is aan de persoon zelf hoe hier mee om te gaan ( en dit heb ik van een collega die moslim is ( pakistaan) ) hij doet er dus ook niet aan mee... hij zegt simpel weg, ik woon in Nederland, en pas me aan, ik ben goed voor mijn gezin en voor mijn buren, ik werk voor mijn eten. ik steel niet, ik bedrieg niet en dat moet genoeg zijn voor Allah. dat hele gebeuren van die ramadan kan mijn rug op ( en dit zijn zijn eigen woorden)
Ik denk dat de Ramadan in eerste instantie wel een verplichting is. In een ander land gaan wonen betekent niet dat je je geloof kwijt raakt. Dus die snap ik niet zo goed. Zeg dan gewoon dat je er geen zin in hebt.

Hieronder de vijf zuilen van d islam
Shahada (geloofsbelijdenis)
5x bidden
Ramadan
zakat
Mekka

Zo’n beetje in die volgorde ook. Het is zeker wel de bedoeling dat deze gedaan worden.
De eerste twee sowieso, de Ramadan met inachtneming van de regels (ziek, zwanger, reizen etc), zakat (gift voor de armen) naar draagkracht zo ook naar Mekka.
Dat het divers geinterpreteerd wordt is een ander verhaal.

Een moslim hoeft overigens niet aan een anders uit te leggen of en waarom
hij/zij Ramadan doet en waarom niet

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Op 09-07-2015 08:55 schreef Amed East Bali:
Nou, nu hebben ze een (beetje) pech met die lange vastendagen op het Noordelijjk Halfrond, maar over precies 6 jaar hebben ze lekker korte vastendagen midden in de winterperiode. En, ze hebben dan ook geen last van zichtbaar blote benen in korte zomerrokjes.

Dat duurt echt wel iets langer dan precies die 6 jaar, eer de ramadan in onze winterperiode valt, want het schuift per jaar maar zo'n 10 à 11 dagen naar voren.
Ook de komende jaren zal het dus nog steeds hier maximale vastenuren worden.

SOLO MAN FOREVER

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Grappig Pierre....dat ik niet de enige ben die min of meer tegen de islam is.....

ook ik heb Marokkaanse kennissen die net als jou collega denken en zich inderdaad

gewoon aan onze samenleving aanpassen en hun geloof op hun manier belijden met

of zonder mekka...

Iedereen kent en weet mijn mening hierover....verder voeg ik niets meer aan toe. Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up!

Wat wel opvalt dat er hier mensen zijn die met sommige winden meedraaien..... Emoticon: Confused Emoticon: Confused

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 09-07-2015 20:08 Kembang wrote:

Grappig Pierre....dat ik niet de enige ben die min of meer tegen de islam is.....
Jullie zouden deze tijd, de Ramadan ook eens kunnen gebruiken om je (voor)oordelen hierover bij te stellen. Als je elke dag maar steeds roept "ik vind het niks, ik ben er tegen" etc dan wordt het inderdaad ook niks.
Je zou ook eens over het volgende na kunnen denken: De islam is qua aanhangers het tweede geloof ter wereld. Dat iemand moslims of christen is dat voor veruit het grootse deel bepaald door geboorte.

Tegen moslims zijn behalve die aardige buurman of buurvrouw die we allemaal schijnen te hebben waar niks mis mee mis. Er zijn misschien wel duizenden moslims net zo. Op de een of andere manier als we elkaar kennen dan zwakt het oordeel af. Iedere keer als dit voorbij komt dan denk ik "nou Om Sid je zult je wel weer fijn voelen met al die opmerkingen". Want HIER op dit forum zijn ook moslims ook wordt dat niet meteen door iedereen bekend gemaakt.

Ik ben nieuwsgierig naar de extreem lange tijden van het vasten op het moment. Niet naar wie er tegen moslims is want dat weten we onderhand wel. Het een heeft ook niks met het ander te maken.

Een grappig? Nee, ik vind het triest.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Oké Anne Mieke, terug naar jouw eerste vraag: zeg mij dan eens concreet wat er mis is met extreem lange tijden vastentijd. Maar het mag niet over gezondheid gaan(concentratieverlies, uitdroging, prikkelbaarheid), risico's op de werkvloer (zie posting Malam), of uitmonden in een discussie over vasten op zich.
Je zou er iets aan willen veranderen, proef ik? Waarom dan? Omdat het zo lang is. Ja, 19 uur is lang, heel lang. Waarom is dat erg, wat vind jij er zelf erg aan, waarom vinden mensen dat lang?
Ik vind het bovendien nogal wat dat je er vanuit gaat dat mensen niet nadenken over hun visie op de islam. Ook dat idee is gevormd door hun eigen ervaringen. Ik woon zelf (helaas) in een behoorlijk monoculturele omgeving, dan krijg je een heel ander beeld binnen dan wanneer je in 1 van de grote steden woont.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Elsbeth ik ga er niet vanuit dat mensen daar niet over nadenken. Het is mijn ervaring dat mensen daar niet over willen nadenken. Dat krijg ik mee in Indonesie (maar daar is dit probleem niet aan de orde) maar ook in Nederland. Ik heb het hier al jaren over. Maar voor de meesten is het dat het nu eenmaal zo is, het zo in de Koran staat en geen discussie mogelijk is. De enkeling die er wel openlijk over durft te praten zegt ook dat men daar niet over wil nadenken. Nogmaals het is niet iets waar ik vanuit ga. Maar intussen haken veel mensen steeds vaker af omdat ze het niet kunnen/willen volhouden en omdat het om hen heen rommelig is.

De Ramadan gaat niet alleen over het niet eten en drinken, het staat ook voor aandacht voor de medemens, nadenken over je leven en discipline. Het staat ook voor de saamhorigheid. Die krijg je niet als de ene moslim 14 uur moet vasten en de andere 22 uur. En de Ramadan gaat eigenlijk helemaal niet over donker of licht maar een vastgestelde tijd waarbij destijds de zon als leidraad werd genomen (tegenwoordig hebben we een klok, vroeger werd de witte en zwarte draad gehanteerd).
Zowel de bijbel als de koran zijn hele oude boeken die niet met hun tijd zijn meegegaan in een wereld die verandert. Zoals oude burgerlijke wetboeken niet meer hanteerbaar zijn zo is het met een deel van de wetboeken mbt religies ook.

Met al dan niet gezond doelde ik op die 14 of 15 uur en ik denk dat daar de grens ook wel ongeveer ligt. Het wordt anders als dat (veel) langer gaat worden zoals hier nu 19 uur. In Marokko werd de zomertijd een paar jaar geleden onderbroken voor de Ramadan (ik weet niet of dat op dit moment zo is). Dat zegt al iets en dat is een land wat nog een stuk zuidelijker ligt. Voor de landen in de buurt van de poolcirkel waar het helemaal niet donker wordt zijn diverse richtlijnen wat het erg verwarrend maakt. Dan heb je een situatie dat de mensen daar de Ramadan volgen met bijvoorbeeld de tijden van Mekka of hun thuisland (ik noem voor het gemaak maar Marokko en Turkije) terwijl de moslims in IJsland slechts 2 uur op een etmaal hebben, allemaal heel krom dus. Je kunt natuurlijk ook stellen dat in onze winter het voordeel aan onze kant is maar dan ben je wel 18 jaar verder.
Heb je zelf de Ramadan weleens gedaan?

Dit issue wordt op dit moment in Europa (en ook in Indonesie) veel besproken maar blijkbaar durft niemand daar een beslissing in te nemen. Mensen hebben behoefte aan duidelijkheid. Het zou mooi zijn als een aantal vooraanstaande imams daar iets van zouden vinden en bijvoorbeeld wereldwijd de tijden van Mekka in zouden voeren.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Aan je verhaal kan je al lezen wat betreft die koran eenmaal uit het verleden boek is geschreven in een gebied waar achterlijkheid nog gewoon was.
Is in de vorige eeuw verspreid door de wereld heen en niet aangepast.
Je kan dan merken dat er totaal geen intelligentie is toegepast door welk geleerde van hun afkomst dan ook.
Daaruit blijkt gewoon dat het niet een geloof is maar een levens opvatting die goed werkte in die zandbak, maar daarbuiten is het op conflict naar conflict toe gegaan en dat zal niet ophouden.
JE MOET EERST IN DAT SYSTEEM HET GELOOF ER AF HALEN EN DAARNA BLIJFT ER WEINIG MEER OVER.

Hoe geestelijk kan je dit volhouden en als een bestaan recht kan claimen want zo iets is zo onmenselijk en zo absurt als je goed wil nadenken dan kan die koran gewoon niet uitgevoerd worden en hoort het niet meer thuis in deze tijd en helemaal niet in het westen.

De Bijbel dan; ja die heeft wel aanpassingen meegemaakt, in de oude naar de nieuwe testament.
Maar ook die past niet meer in dat kinderlijke gedoe,wat in die bijbel staat, eigenlijk bij ziekelijke mensen horen, die een geestelijk als zo wel lichamelijke, afwijking hebben
Zoals Pedofilie en mensen die kinderlijke gevoelens hebben, maar geen volwassen gedrag tonen.
Maar geen mannelijke gene bezitten, dan iets meer dan vrouwelijke gedaantes aan nemen.
Ik zou zo namen kunnen noemen maar uit menselijk respect zal ik hen nooit noemen....... Emoticon: Very funny Emoticon: So funny Emoticon: Eerie

P.S. Mensen die dat nodig hebben, zijn meestal onstabiele mensen,die niet hard voor zich zelf zijn en hebben een zwakte van overgevoeligheid ............. Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 10-07-2015 09:11 zieleffe wrote:
Aan je verhaal kan je al lezen wat betreft die koran eenmaal uit het verleden boek is geschreven in een gebied waar achterlijkheid nog gewoon was.

De Bijbel dan; ja die heeft wel aanpassingen meegemaakt, in de oude naar de nieuwe testament.

Zeer interessant .

bisa dicek of makemyday .

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Nou Om Ziel, al een beetje eerder dan een eeuw geleden. Vele beetjes eerder. Neemt niet weg dat het overgrote deel weinig tot geen respect heeft voor de uitwassen van het geloof.

Islam is geloof en wet. Stenigen, eerwraak, besnijdenissen worden m.i. terecht als barbaars beschouwd. In een moderne samenleving botst het geloof met de culturen waarin het zich begeeft. Stenigen, eerwraak, besnijdenissen hebben geen plek en horen geen plek te hebben in enige samenleving. Nog de onderdrukking van vrouwen.

Niet de bijbel maar de kerk heeft zich aan moeten passen aan de moderne samenleving. Ook hier loopt de kerk achter. Het gezicht van Islam in de moderne tijd is 1 van barbarisme. En wordt als zodanig door velen ervaren.

In Nederland, zal het nooit geaccepteerd worden. De polarisatie in de samenleving is verontrustend. Daar waar Islam zich sterk manifesteert? En de botsing met andere geloven? Eindigden tot nu toe in burgeroorlogen. Libanon is daar een voorbeeld van.

Indonesië kent een matig islamitisch geloof. Helaas zijn besnijdenissen en andere wanpraktijken nog dagelijks aan de orde. De vraag is of Islam in een moderne tijd nog wel bestaansrecht heeft. Ik denk misschien.

En waarom denk ik misschien? Als moslims zelf zover komen te erkennen dat hun geloof ook wet is. En dat hun geloof in een moderne tijd of een modernisatie ondergaat, of ten onder gaat aan oorlog of burgeroorlog. en zich enkel manifesteert als geloof.

Mensen worden geboren en zijn onbevangen. Het is hoogtijd dat kinderen zonder dit Islam groot gebracht kunnen worden.

It's only kinky the first time.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Nou ja de bijbel is nou ook niet precies van deze tijd.
geleerde van hun afkomst dan ook.
Daaruit blijkt gewoon dat het niet een geloof is maar een levens opvatting die goed werkte in die zandbak, maar daarbuiten is het op conflict naar conflict toe gegaan en dat zal niet ophouden.
Ik weet niet over welke conflict u het hebt maar er is een verschil tussen mensen die gewoon hun geloof volgen en alle wantoestanden die uit naam van de islam plaatsvinden.

Hoe geestelijk kan je dit volhouden en als een bestaan recht kan claimen want zo iets is zo onmenselijk en zo absurt als je goed wil nadenken dan kan die koran gewoon niet uitgevoerd worden en hoort het niet meer thuis in deze tijd en helemaal niet in het westen.
Ik denk dat het met de juiste interpretatie vertaald naar deze tijd wel uitgevoerd kan worden en laat dat iedereen maar voor zichzelf uitmaken. Ik heb proberen te zeggen dat het (volgens mij) zo nooit bedoeld geweest is en dat hier een schone taak voor imams ligt.
P.S. Mensen die dat nodig hebben, zijn meestal onstabiele mensen,die niet hard voor zich zelf zijn en hebben een zwakte van overgevoeligheid ............. Emoticon: Bye bye
Er zijn miljoenen mensen in de wereld die welk geloof dan ook als leidraad voor hun dagelijkse leven hebben. Dat heeft niets te maken met onstabiel. Ja inderdaad het geloof is over het algemeen meer actief in minder bedeelde landen en veel minder in westerse landen waar we ons minder zorgen hoeven te maken over bepaalde dingen. Waarom iemand voor een geloof kiest of er iets aan doet is iemands goed recht maar het zou mooi zijn als een tijd zoals de Ramadan waar het JUIST om gelijkheid en saamhorigheid gaat ook zo wordt ervaren.

Mensen hebben vaak iets nodig, niet alleen een geloof maar bijvoorbeeld ook goede wereldleiders, een baas die de boel aanstuurt, een hoofd van een gezin of wat dan ook

fred
Gebruiker
spacer line

Geloof (ik spreek liever over hoop) verzet bergen, dan lijkt het me niet onoverkomelijk om 19 uur te vasten. Wat hier toch wel eens vergeten wordt is dat voor velen niks anders is weggelegd dan die hoop, als ik de armoede in Indonesië zie zonder enig perspectief dan heb ik het gevoel: het is het enige wat hun rest, die hoop. Ik heb wel de indruk dat het gepaard gaat met een zwaar juk dat op hun schouders rust, daar stel ik me dan wel vragen rond, de eigen wetgeving, het pure patriarchaat, (de voor mij althans zinloze) verplichtingen...
De "handleiding" van de verschillende godsdiensten zijn niet vreemd van enige vorm van eclectische inslag, zo zijn eveneens de "volgers", ieder haalt eruit wat past in zijn kraampje,
het is maar de vraag of de balans naar het positieve of naar het negatieve overhelt.
Voor mezelf hou ik het maar op de universele rechten van de mens, die zouden een heel jaar geldig moeten zijn.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 10-07-2015 10:44 fred wrote:
Geloof (ik spreek liever over hoop) verzet bergen, dan lijkt het me niet onoverkomelijk om 19 uur te vasten.
Mag ik hieruit concluderen dat je het er mee eens bent dat de ene moslim 13, 14 uur vast en de andere 19 tot 22 uur? Alleen maar omdat ze zich op een andere plek op de aarde zijn?

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Concluderend; het geeft wel een begin aan, van een discussie, die nodig is, om gevoerd te worden.
Zoals fred het uitlegde daar kan ik met hem mee gaan, het ligt vaak ook niet uit achterlijkheid, maar hij voert nog eens de armoede, die hier bij komen aan en dat kan ook wel eens een verlichting zijn, om juist in iets te geloven, om honger en dorst dragelijk te maken.
Maar dan kom ik toch aan, naar de natuurlijke aspecten, dat voor het lichaam schadelijk kan zijn en de hersen aan tast, door de te laag vitamine gehalte Emoticon: Sadley

Waarom die mensen daar na toe grijpen is interessant te noemen om Sid.
Kom maar op met je mening want van de matigde moslims daar moet het toch vandaan komen om al die ellende eens en voor altijd moet afgelopen zijn.
Je zeik er meer eens over oom....... Emoticon: Devil

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Anne Mieke, nee, ik heb nooit aan de ramadan meegedaan, net zoals ik nooit naar de kerk ga, nooit bid. Ik wil even op je volgende uitspraak ingaan: "De Ramadan gaat niet alleen over het niet eten en drinken, het staat ook voor aandacht voor de medemens, nadenken over je leven en discipline. Het staat ook voor de saamhorigheid. Die krijg je niet als de ene moslim 14 uur moet vasten en de andere 22 uur".
De 9-de maand van de Islamitische kalender aandacht voor deze zaken, ik vind dat erg kort. Ik ben daar 365 dagen per jaar mee bezig. Niet wat betreft het vasten natuurlijk, wel wat betreft het denken aan de medemens, het kijken of ik iemand kan helpen met oversteken, met een hooggeplaatst artikel voor iemand uit het schap bij AH te pakken, met het uitnodigen van een oude buurvrouw die toch wel erg alleen is komen te staan na het overlijden van haar man, met mijn werktarief drastisch te verlagen als blijkt dat iemand mijn dienst niet kan betalen maar het toch nodig heeft, met het samen met mijn andere buurvrouw duimen voor onze zonen die belangrijke tentamens moeten maken, met het geven van een cadeautje aan iemand die niet jarig is, maar wel een cadeautje verdiend heeft. Deze opsomming is niet bedoeld om mijzelf op de borst te kloppen. Wij zijn tweeverdieners en kunnen het ons permitteren om iemand te helpen. Ik vind dit zelf ook heel normaal. Maar waarom zou ik dit maar 1 maand van het jaar doen? Ik kan ook niet bedenken wat ik dan die maand extra of anders zou doen. Ik kan daar alleen maar een geloofsovertuiging voor aanvoeren en die geloofsovertuiging heb ik niet, ook niet wat betreft andere religies/geloven. Ik geloof in mensen (dieren heb ik ook niks mee). Wij hebben thuis wel eens ingesteld om voor het eten eens even echt stil te zijn (dat is een hele klus met 4 pubers in huis) en te bedenken dat we het ontzettend goed hebben, dat we genoeg te eten hebben, dat we gezond zijn, dat we fijn met elkaar kunnen praten en alles kunnen zeggen wat we willen, zonder dat je bang hoeft te zijn opgesloten te worden. Dat is een enorm groot goed. Wat zijn jouw motieven om wel aan de ramadan mee te doen, Anne Mieke, wil je die hier vertellen?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

ik probeer een beetje recht te zetten wat de bedoeling van Ramadan is. Ik loop er vaak tegenaan dat mensen vaak niet verder komen dan "achterlijk" en "het past niet in deze tijd". Dat vind ik jammer want mensen gooien hiermee ook de deur tot discussie dicht. Natuurlijk gaat het niet om die ene maand alleen, maar noem het dan maar extra bewustzijn of zoiets. Zoals wij dit deden met Kerstmis of in onze christelijke vastentijd.

Ik denk dat ik in 25 jaar de Ramadan de helft van de tijd gedaan heb, ik denk een keer of 12, met of zonder op dat moment een moslim als partner. Ik doe het wel om extra bij zaken stil te staan en me dingen te ontzeggen. Deze maand drink ik dan ook geen druppel wijn. Het zwaarste is niet eens de ontzegging van eten en drinken maar voor mij om half 4 op te staan. Ik doe het dit jaar ook om mijn vriend te steunen en solidair te zijn ondanks dat het raar is dat ik het hier eigenlijk in mijn eentje doe. Daar is niet om gevraagd en al helemaal niet geeist, dat doe ik uit mijzelf. dat is voor mij het saamhorigheidgevoel. En ik denk echt dat het daarom niet goed is als er zulke grote verschillen in zitten in de lengte van het vasten. bedenk ook dat mensen in Nederland nu ook doen omdat ze de sociale verplichting voelen.
ik vind het in elk geval in deze tijd geen kwaad kunnen om zoiets te doen.

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

De islamieten moeten de volgende ramadan aan de imams eens voorstellen om de gematigde moslims hun "broeders en zusters" in hun extreme geloof en de IS nou eens te bewerkstelligen van hún 'ware" geloof om te praten.....dan houdt het eens eindelijk op om onschuldige mensen én kinderen te vermoorden.....
Wat zal dát een rust geven ....en anderen geloven c.q. mensen eerder de islam
accepteren.....maar dan wel gewoon aanpassen. een hoofddoek is niet meer weg te denken in onze maatschappij....maar láát het bij die hoofddoek houden en de rest van de pinquin-kleding in de kast laten hangen. Emoticon: So funny
.
Ik was vandaag in de dierentuin samen met mijn kleinzoontje van bijna 4 jaar oud, kwam er een moslima aan helemaal bedekt + handschoenen aan en je kon alleen de ogen zien....mijn kleinzoontje stond als versteend naar die vrouw te kijken......of misschien een verklede man te kijken want onder die kleding zie je niet of het een man of vrouw is.....een vreselijk eng gezicht.....dat ervaart mijn kleinzoon ook!!!!
Je ziet de mensen denkend van....moet dat nou??? Emoticon: Sadley Emoticon: Sadley

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

Tsja .....

Zoals er in het westen angst wordt ingeboezemd over de islam
Zo wordt er daar verkeerde informatie verspreidt over het westen en het christendom

Waar zijn we mee bezig mensen
Wat een discussie weer om niks

Wie vasten wil ramadan of niet die mag dat van mij en iedereen bepaald zelf hoe lang
Niemand die mij hoeft te vertellen wat ik MOET doen
Geen paus en geen imam Geen koran en geen bijbel en al helemaal geen politieke idioten

Waarom hebben veel mensen toch de latente behoefte om zich door anderen
te laten voorschrijven wat zij moeten doen ........................ Emoticon: Worship

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Helemaal met je eens.

Tuann
Gebruiker
User icon of Tuann
spacer line

On 10-07-2015 16:09
.
Ik was vandaag in de dierentuin samen met mijn kleinzoontje van bijna 4 jaar oud, kwam er een moslima aan helemaal bedekt + handschoenen aan en je kon alleen de ogen zien....mijn kleinzoontje stond als versteend naar die vrouw te kijken......of misschien een verklede man te kijken want onder die kleding zie je niet of het een man of vrouw is.....een vreselijk eng gezicht.....dat ervaart mijn kleinzoon ook!!!!
Je ziet de mensen denkend van....moet dat nou??? Emoticon: Sadley Emoticon: Sadley

On 10-07-2015 16:50

Waarom hebben veel mensen toch de latente behoefte om zich door anderen
te laten voorschrijven wat zij moeten doen ........................ Emoticon: Worship

Het zal een schreeuw om aandacht zijn, van kijk mij nou.
Door die aandacht te geven denken ze iemand te kunnen zijn die ze uiteindelijk niet blijken te zijn.

Helaas, zij worden beschermd door onze normen en waarden...

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 10-07-2015 14:02 Anne Mieke wrote:
ik probeer een beetje recht te zetten wat de bedoeling van Ramadan is. Ik loop er vaak tegenaan dat mensen vaak niet verder komen dan "achterlijk" en "het past niet in deze tijd".

Sterkte .

In feite is het niet alleen om je geest te verschonen maar ook je lichaam.
Er zijn wetenschappelijke studies / artikelen geschreven over de positieve invloed van het vasten .

Wat het aantal uren betreft , moet men zien als hoe meer offer je geeft , hoe meer je beloont wordt.
Zoals de "offer van Abraham ", het is "niet normaal of heel erg gek" dat een vader zijn eigen zoon wil offeren aan zijn God .
Iedere normale mens zal het afkeuren, terwijl in feite het een bewijs is dat Abraham onvoorwaardelijk in zijn God gelooft .
We praten hier over het geloof van je mede mens , van de Joden.Christenen en Moslim.
Miljarden mensen.

bisa dicek of makemyday .

fred
Gebruiker
spacer line

Anne Mieke, er is natuurlijk een hoop onrechtvaardigheid in deze wereld en daar behoort
waarschijnlijk jouw topic ook wel toe nmlk: "Waarom sommigen 13 of 14 uur en anderen 19 uur vasten", om flauw te reageren, ik heb natuurlijk die "spelregels" niet ingevoerd.
Maar uiteraard schiet je daar niets mee op.
Je kan het echter ook zo bekijken: "Waarom is het in de zandbak (ik leen effe Malam's woordgebruik) bij 50 graden, even streng op gebied van niet te mogen drinken tijdens de Ramadam, als in Nederland waar je bij dit toch milde zomerweer toch nog enige verkoeling kan vinden in de stadsfontein? Misschien is het dan weer eerlijker om wat langer te vasten.
Ondertussen heb ik je, toch wel boeiende vraag, voorgelegd aan een theoloog, (zelf ben ik maar een "kijker op afstand" Emoticon: Wink . Hoe zit dat nu eigenlijk? Wat doe je éénmaal op de Noordpool aangekomen met de Ramadam? Een mogelijkheid zou zijn het uurschema te handhaven van bv. Mekka. Als buitenstaander leek het me een briljant antwoord.
Zelf zou ik naar de geest handelen en niet naar de wet, met andere woorden, vind je 19 uur echt te lang (waar ik me iets kan bij voorstellen) dan maak je er 13 van, zoiets noemen ze in België......een compromis (zijn we wel goe in mag ik zeggen)

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

In feite is het niet alleen om je geest te verschonen maar ook je lichaam.
Er zijn wetenschappelijke studies / artikelen geschreven over de positieve invloed van het vasten .

Wat het aantal uren betreft , moet men zien als hoe meer offer je geeft , hoe meer je beloont wordt.
Zoals de "offer van Abraham ", het is "niet normaal of heel erg gek" dat een vader zijn eigen zoon wil offeren aan zijn God .
En gij geloof in al die verhalen man word eens volwassen....... Emoticon: Bye bye

Vertel om Sid waar die wetenschappelijke vandaan komt.
Alles is op internet te vinden, waar heb je die wetenschap vandaan? Emoticon: So funny
Mooi geschreven fred............... Emoticon: Wink
Economisch is het slecht voor een land, dat mensen niet meer consumpties gebruiken Emoticon: Sadley

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

68,590,313 pageviews Een website van indahnesia.com