Aardbeien, groente tuin

Subforum Selamat makan - Smakelijk eten 
82 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Wat ik ook wil proberen te laten groeien in Indonesie zijn aarbeien.
Lekker geplette aarbeien met Suiker en Koffiemelk. Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice

Mijn ouders hadden aarbeiden in Garut en er groeiden er toen ook veel in de bergen.
Waarschijnlijk is het te warm geworden, maar het is te proberen. We zitten tenslotte dicht bij zee (zoute aarbeiden) Emoticon: Confused

Iemand ervaring of andere soort gelijke ervaringen, met een groente tuintje? Met daarin natuurlijk groente welke normaal niet in Indonesie groeit.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

latex40
Gebruiker
User icon of latex40
spacer line

Emoticon: Wink Hoi Albert,
Je vraag omtrent aardbeien hoe of wat. Indien je in Nederland woonachtig bent, kun je als je iemand weet die een volkstuintje heeft vragen om diepgevroren aardbeienplantjes te kopen. Het ziet er niet uit als je die krijg. Zelf heb ik 25 jaar een volkstuin gehad en om de 3 jaar kocht ik nieuwe plantjes. Voor een 6 a 7 jaar geleden kregen we diepgevroren aardbeien stekjes pote die in een kistje een iedere dag water geven in vertien dagen tijd waren het prachtige plantjes. Uitgezet op de volkstuin en in oktober de eerste aardbeien. De plantjes (stekjes ) zijn zo klein dat je de plantjes in je broekzak mee kan nemen naar Indonesie. De tijd dat je ze kunt krijgen is begin augustus. Veel succes. Emoticon: Talk to the hand

Martin-Solo.
Gebruiker
User icon of Martin-Solo.
spacer line

Dag Albert even geen etenswaren, maar ik heb schitterende tulpen in bali staan! doen het prima...maar de bollen moeten bij aankomst in indonesia direct de koelkast in voor 5 a 6 weken! daarna kun je ze in de aarde plaatsen! als je dat daar uitlegt verklaren ze je voor gek...ofwel die man spoort niet! toch is het zo.
Ik heb laatst van allerlei bloemen-zaadjes meegenomen naar bali, en je zult het niet geloven! maar binnen een week ! komt deze al tevoorschijn.

Aardbeien zullen er zeker groeien !! ik durf het je zelfs te garanderen.

Live life to the max.......

Sepp Buys
Gebruiker
User icon of Sepp Buys
spacer line

Allen,

Aardbeien worden op grote schaal in Indonesie geproduceert!! Echter is de smaak als de Wasserbombe tomaten uit NL toen ter tijd. Veel water en geen smaak, raar met deze vreselijk goede grond.

Mijn tulpebollen had ik ook in de koelkast maar na een maand waren deze veelal uitgedroogd, kijk dus uit. En de opkomst van overige was miniem. Korte stengel en geen knop, en dat van bollen van een gerenomeerd NL bedrijf,gekocht op de NLse markt. Helaas.

Alles wat je hier in de grond stopt, groeit!!!!

Succes

Sepp

Jantje
Gebruiker
spacer line

Albert,
De tomaten schieten hier de grond uit. Vergeet geen zaad voor pomodori en basilicum mee te nemen! Emoticon: Talk to the hand

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

On 23-03-2005 13:44 Jantje wrote:
Albert,
De tomaten schieten hier de grond uit.

Vandaar die U.F.O meldingen in de regio van Semarang. Emoticon: Confused Emoticon: Shut up! Emoticon: Yes!

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Pardi
Gebruiker
spacer line

Hi Albert.

Aardbeien doen het erg goed in Indonesia, in de buurt van Lembang kun je veel goede soorten vinden. Van belang om te weten is, dat aardbeien het beter doen als ze op een hoogte van 600 of meer meter boven zeespiegel geplant zijn. Water bommen krijg alleen als je deze teelt op de zelfde wijze als in Nederland, in kassen gevoed door water en mest druppelaars. In Lembang heb ik mijn familie het advies gegeven om regelmatig koemest te geven in plaats van kunstmest. Elke 4 jaar moet je nieuwe planten zetten die je door vermeerdering verkrijgt. Om goede pootplantje te krijgen is het van belang om te weten dat je de eerste stek van de uitloper gebruikt.
Als je in het laagland van Indonesia aardbeien wil planten zorg dan dat ze niet voortdurend in de zon staan, volledige schaduw moet je echter vermijden daar de zon zorgt dat je aardbeien zoet worden.
Dus niet half rood plukken, gewoon geduld oefenen, ze zijn ook lekker met Javasuiker. In April kun je in diverse tuincentra/markten jonge stekjes kopen, koel bewaren en mee nemen naar Indonesia is dan goed mogelijk.

Groetjes Pardi

egyptollandier
Gebruiker
spacer line

Hoi allemaal

Ik woon niet in Indonesie,maar (sinds ruim een jaar) in Egypte, woestijngrond (oude zeebodem, zout zand dus) en vlak bij zee. De woestijngrond is gemengd met Nijlklei, dierenmest en wordt iedere dag bewaterd, vooral in de hete tijd.
Ik weet niet precies hoe het klimaat in Indonesie is, maar veel planten die bij jullie groeien, doen het hier ook prima.
Ik heb plantjes uit Nederland allerleid zaden en planten meegenomen en ben dus druk aan het experimenteren.
Aardbeienplantjes heb ik laten meebrengen uit Nederland, ze doen (nu na de hete tijd) hun best en ik zie her en der groene frutsels van beginnende nieuwe blaadjes.

Misschien ook een tip, je kunt ook aardbeizaad krijgen in Nederland, duurt wel lang om dan vruchten te krijgen, maar goed, beter lang wachten dan geen aarbeien toch?

Hartelijke groeten vanuit Egypte

Andree

Mariannegls
Gebruiker
User icon of Mariannegls
spacer line

On 22-03-2005 18:08 Martin-Solo. wrote:
Dag Albert even geen etenswaren, maar ik heb schitterende tulpen in bali staan! doen het prima...maar de bollen moeten bij aankomst in indonesia direct de koelkast in voor 5 a 6 weken! daarna kun je ze in de aarde plaatsen! als je dat daar uitlegt verklaren ze je voor gek...ofwel die man spoort niet! toch is het zo.
Ik heb laatst van allerlei bloemen-zaadjes meegenomen naar bali, en je zult het niet geloven! maar binnen een week ! komt deze al tevoorschijn.

Aardbeien zullen er zeker groeien !! ik durf het je zelfs te garanderen.

Hey hey ! Mag ik vragen welke maand je die tulpen in de grond hebt gedaan dan ? Je zit natuurlijk ook met de regentijd. Is dat geen probleem? I.v.m rotten ?
Mijn vader heeft ook tulpenbollen aan een kennis gegeven daar en die heeft ze ook al in de grond gedaan, maar er is nog niks opgekomen geloof ik. Duurt dat erg lang ? (niet in de koelkast van te voren gehad)

Liefs, Marianne

Martin-Solo.
Gebruiker
spacer line

Hoi Marianne,

Geplant ergens in januari...en wat regen doet ze goed Emoticon: Nice en een tulpje is wat kou gewend en deze hebben ter omschakkeling weekjes in de koelkast gelegen....binnen een ruime week (met een beetje geluk) komt er al wat hollandse glorie uit de Bali-aarde Emoticon: Puh! .
Verder allerlei bloem-zaadjes van hier (geen bollen) gaan nog iets vlugger !
vooral als je het afdekt met wat plastic ! krijg je broei-kas effect-je.

Grt-jes Eduard.

Mariannegls
Gebruiker
User icon of Mariannegls
spacer line

De jongen die de tulpen bollen van ons gehad heeft zal wel niks meer krijgen dan, haha! Of misschien ook wel. Ik denk dat hij ze in september geplant heeft.. In een kouder gedeelte van Bali, ik weet effe niet hoe het daar heet!

Martin-Solo.
Gebruiker
spacer line

On 08-11-2005 16:58 Mariannegls wrote:
De jongen die de tulpen bollen van ons gehad heeft zal wel niks meer krijgen dan, haha! Of misschien ook wel. Ik denk dat hij ze in september geplant heeft.. In een kouder gedeelte van Bali, ik weet effe niet hoe het daar heet!

Hey die Marianne,

Ik weet niet of het echt werkt zonder die weken in de Kulkas Emoticon: Nooo Maar ik kocht ze toen op schiphol en er werd geadviseerd om ze minimaal 4 weken te koelen Emoticon: Red face als deze richting Indonesia gingen.

Mariannegls
Gebruiker
User icon of Mariannegls
spacer line

Ja wij hebben ze daar ook gekocht, haha. Ik weet het ook niet, we zien het wel!

Sepp Buys
Gebruiker
User icon of Sepp Buys
spacer line

In de kulkas drogen ze ook sneller uit kijk hieremee uit, eigen ervaring.

sepp

jstar
Gebruiker
spacer line

On 23-03-2005 01:24 Sepp Buys wrote:

Mijn tulpebollen had ik ook in de koelkast maar na een maand waren deze veelal uitgedroogd, kijk dus uit. En de opkomst van overige was miniem. Korte stengel en geen knop, en dat van bollen van een gerenomeerd NL bedrijf,gekocht op de NLse markt. Helaas.

Omdat L. zo'n ongelofelijke liefhebster is van bloembollen ( Emoticon: Nooo ) heb ik verleden keer flink wat tulpen gekocht en maanden in de groentelade van de koelkast bewaard. Op de juiste manier in een papieren zak zodat ze donker lagen en niet uitdroogden.

Ze waren flink aan het spruiten, dat zag er goed uit, dus heb ze voor de oudjes in potgrond gezet, op het terras.

Nou dat valt flink tegen. Ze rotten allemaal weg, zelfs die uit de regen staan en waarvan de grond redelijk droog is. Ik dacht dat de temperatuur misschien te hoog was. Maar die ik in een slaapkamer met aircon op 20¬į heb gezet doen het ook niet. En de samenstelling van de grond -sommige hebben meer van die rode klei en andere meer de zwarte potgrond- maakt ook niet uit.

Na wat zoeken las ik dit, en het verklaart wel veel:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuw(...)plichting-misleiding

Teleurstellend.

Kruiden vallen ook tegen, die zakjes met zaden van de tuincentra komen nauwelijks op. Koriander, basilicum en dille doen het niet, zelfs thijm en rozemarijn geven het op. De waterspinazie doet het wel bijzonder goed; uit de kleine (afval)stengels die ik als compost in de potten smijt, komen er veel opzetten.

Maar weer terug naar de orchidee√ęn dan, die vinden ze ook mooi.

De Jambu in de tuin heeft gigantisch veel bloemen, de hele grond is roze, dat is dan wel weer leuk. Avocado doet het prima net als Mango natuurlijk. Durian valt vies tegen.

nsenada
Gebruiker
User icon of nsenada
spacer line

Vandaag(of morgen) worden er bij ons een 15-tal planten geleverd. Hopelijk kan ik ze in leven houden. Ik ben 2 maand geleden ook begonnen met zaaien... okra doet het best goed. En volgende week is mijn dakterras af en dan kan ik aan het serieuzere planten beginnen. Daar kijk ik echt naar uit. (De durian van mijn schoonpa is nog te klein om daar iets over te zeggen. Er zijn er al wel 3 van gesneuveld)

Mijn wormen-composthoop is ook al in werking. En het klamboe om de broedplaats voor black soldier fly te worden, is er ook al ūüĎć

There's a big difference between kneeling down and bending over!

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Koelkast truc met walnoten, tamme kastanjes, wilde kastanjes (rustiggggg), hazelnoten.
Maand of 2 in koelkast gehad in ziplock met wat vochtig doekje, wel af en toe kijken of t niet gaat rotten.
Walnoot: Onvoorstelbaar goed. Groeit als ... eh walnoot
Hazelnoot: 2 van de 10 kwamen uit. Doen het goed
Tamme kastanjes: Yep, ook goed
De wilde: Nog te wild, ligt in vergeethoekje van de kk. Geen idee nog.

Heldere ziende

jstar
Gebruiker
spacer line

Hebben die noten -als boom- geen koude periode nodig? Een winter?

De durian werkt gewoon niet in een pot. Ze groeien tot ca. 70-80 cm hoog en dan houdt het op. Ik had er één in een gigantische pot en die deed het wat beter maar nog niet geweldig. Ze moeten dus echt in de volle grond als je een boom (met vruchten) wilt. En dan duurt het nog jaaaren.

Heel leuk om een durian pit te laten groeien, in een gesloten plastic bakje op wat natte watjes.

De avocado deed ik (op de Europese manier) met tandenstokers in de pit half hangend in water. Heel arbeidsintensief. En toen zag dat ik L. een pit gewoon in de vochtige aarde drukte en die kwam uit na een week Emoticon: Stupid

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

De noten: De koelkast truc werkte goed.
De boom is in 3 maanden tijd ca. 40 cm hoog en doet het vooralsnog uitstekend.
Hoe het verder gaat, geen idee.

Heldere ziende

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ik heb weer blaadjes van de kleine rode uitjes in de tuin, nadat ik dat hier eigenlijk niet meer kon vinden. Lekker vers voor door de boeren-omelet.

Ook handje knoflookteentjes in de grond en heb 2 uien geplant nu. Kijken wanneer die opkomen.

Moet nog plek maken voor aardappels.

Ho Lee Fuk

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Uien meer waard dan olie, Yerun. Komt allebei uit de grond.

Heldere ziende

jstar
Gebruiker
spacer line

Net als olie, is de prijs fors ingezakt.

En gemakkelijk te krijgen nu, we hebben al veel besteld en ontvangen.

https://shopee.co.id/Bawang-Bo(...)VEAQYASABEgI2J_D_BwE

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

Hoe houd je ze goed met die hitte?

Shalom

jstar
Gebruiker
spacer line

Droog en donker, in een kist in de bijkeuken.

We bewaren eieren trouwens ook redelijk lang buiten de koelkast.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Op 22-04-2020 15:33 schreef jstar:
Droog en donker, in een kist

Je schoonmoeder?

Heldere ziende

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

91,459,165 pageviews Een website van indahnesia.com