Gorontola Sulawesi

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
69 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
zoefje
Gebruiker
spacer line

hallo,ik zit even vast met mijn route door noord Sulawesi.
Na 3 nachten in tomohon wilde ik richting gorontola.
Is dat in een dag te doen en wat is er verder nog in en rond gorontola te zien en hoelang daar blijven?
Na gorontola wil ik weer terug(over weg) naar bunaken in een dag.
De route tomohon-gorontola is wel de moeite waard toch??

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Je hebt het steeds over Gorontola maar ik denk dat het Gorontalo moet zijn.

Ik heb van meerdere mensen gehoord dat de rit ongeveer 8 uur duurt en niet echt de moeite waard is.
Wij hebben dus besloten om naar Gorontalo te vliegen vanaf Menado, dat is ongeveer 40 min. vliegen. In Gorontalo zelf is weinig te beleven, Wij hebben daar een Bentor (gemotoriseerde Becak) voor een halve dag gehuurd, met bestuurder natuurlijk en die is met ons door Gorontalo gereden.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

_Jarno_
Gebruiker
User icon of _Jarno_
spacer line

Duiken vanuit Gorontalo is de moeite waard, ze hebben daar de Salvador Dali sponge, enorm groot, verder regelmatig grote vissen als walvishaaien te zien etc. Google maar eens op Miguels Diving Gorontalo.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Zoefje
Je gaat niet meer naar Togean? Zo nee, dan kun je je afvragen of je nog wel naar Gorontalo moet met zo weinig tijd. Ik vind persoonlijk de rit van Tomohon naar Gorontalo wel mooi. Je kunt deze op drie manieren doen, via de kustroute en dan linksaf naar Gorontalo of via de zuidroute waarna je rechtsaf naar Gorontalo gaat of je doet een deel via het binnenland dus via Kotamobagu. Ik vind vooral de route binnendoor erg mooi.
Maar nogmaals als je er voor een paar dagen alleen heen wil dan is het wel behoorlijk reizen. Via de noordkustroute gaat het het snelst 6 tot 8 uur. Voor alle andere routes heb je minstens 8 uur nodig.
Zoals Joke zegt kan vliegen ook maar dan ben je wel een paar uur extra kwijt omdat je van Tomohon eerst moet backtracken (1 tot 1,5 uur) naar het vliegveld en je moet er een paar uur van te voren zijn natuurlijk. Daarbij gaan de vluchten OF on een onchristelijk uur van 6 uur (vertrekken uit Tomohon om 3.30 uur!) OF laat in de middag, dus die dag ben je eigenlijk toch al kwijt. Dan zou ik in elk geval heen over de weg gaan.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

zoefje
Gebruiker
spacer line

Hoi Annemieke,ik wil wel graag naar Togean maar na 4 dagen tomohon houden we nog 7 dagen over en daarvan willen we ook nog graag naar bunaken.
4 dagen tomohon is toch niet te lang? We willen daar een beetje rondkijken,misschien vulkaan op en waterval,naar een meer.....
Na Tangkoko had ik paar nachten op bangka gepland wat ik eventueel kan skippen.
Mij lijkt de boottocht naar togean wel erg leuk.vliegen vind ik zonde,in Borneo hebben we ook een hele busreis gehad van ongeveer 8 uur tussen de locals en dat was super.
Vliegen kost alles bij elkaar ook veel tijd!
Ik heb alleen de eerste 6 nachten vaststaan dus kunnen we altijd kijken wat er op ons pad komt!
Groetjes

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Vliegen kost alles bij elkaar ook veel tijd!

Dat is waar, het is alleen minder vermoeiend.

Je moet dan eerst van Tomohon naar Manado en van het vliegveld terug naar Gorontalo, vliegveld ligt ver buiten Gorontalo. Vlucht wijzigt regelmatig en met wings air mag er 10 kg bagage mee, al is dat voor een beetje bijbetalen zo geregeld.
Als je het leuk vind om een busreis te maken moet je dat zeker doen.
4 dagen Tomohon en omgeving is goed te doen. Ga eens naar de locale markt in Tomohon, wat je daar allemaal te zien krijgt moet je niet van schrikken. Hondenvlees, vleermuizen enz. bloederige toestand maar het hoort bij de cultuur van Sulawesi.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ik realiseer mij nu pas dat de 4 Fish waar je de eerste 4 nachten bent, niet op Bunaken is, maar in Manado zelf. Je wilt dus 4 nachten Manado, dan Mamaroos in Tangkoko, dan 4 nachten Tomohon, eventueel heen en weer naar Gorontalo. En dan nog naar Bunaken? Klopt dat? Je wilt in die 3 weken echt alleen in Noord Sulawesi blijven?
Net als Anne Mieke zegt zou ik niet alleen heen en weer gaan naar Gorontalo.
Waar vandaan vlieg je na 3 weken weer terug? Je zou ook het volgende kunnen overwegen: 2 weken uittrekken voor Manado-Bunaken-Tomohon-Tangkoko en andere dingen in de Minahassa. (is een behoorlijke tijd!) Dan een vlucht nemen van Manado naar Makassar en nog een dag of 5 naar Tana Toraja gaan. Lijkt mij persoonlijk leuker dan echt 3 weken in de Minahassa te blijven. Het is zeker veel afwisselender. Toraja is schitterend! Makassar-Tanatoraja is wel een dag reizen, maar wel een schitterende tocht. Voor heen of terug zou je een nachtbus kunnen nemen. Zou dan voor de terugreis nachtbus nemen, het is nl. erg mooi om Toraja bij licht binnen te rijden. Laat eens horen wat nu precies je planning is.

zoefje
Gebruiker
spacer line

Hoi Elsbeth,onze terugvlucht staat nog niet vast.maar aangezien we fanatiek duikers zijn,
willen we afsluiten met een paar dagen duiken op Bunaken.
De eerste 6 dagen staan dus vast,de laatste 5 ofzo eigenlijk ook dus blijft er maar een weekje tussen in over.
We hebben eigenlijk al besloten om nu noord te zien en vast nog eens terug gaan en dan zuid en midden te doen.3 weken lijkt veel maar is ook zo vol Emoticon: Confused
En van al het moois wat ik zie wil ook optimaal genieten Emoticon: Party!

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Okť, je bent een fanatieke duiker, vandaar EN kust Manado EN Bunaken.
Je hebt dan alle tijd om de Minahassa te verkennen. Heel mooi hoor! Je zal er weinig toeristen tegenkomen.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Naar Sulawesi gaan en niet naar Toraja valt onder de doodzonden... Emoticon: (en al helemaal als je Gorontalo overweegt). Dan liever zoals Elsbeth zegt. Idd heen of gterug een naxchtbus. Ik ben over anderhalve week in Makassar, zal ook meteen kijken of er intussen alweer vluchten zijn naar Makale (niet ver van Rantepao), want dat is anders ook nog een optie. Maar als alles vaststaat (jammer) dan valt er weinig meer aan te doen. Ik vind persoonlijk niet alleen qua cultuur maar zeker ook qua natuur Toraja toch mooier dan de Minahasa. En in 3 weken kan Zuid best gecombineerd worden met de Minahasa.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

_Jarno_
Gebruiker
User icon of _Jarno_
spacer line

Als je fanatiek wilt duiken kun je allicht overwegen naar Bangka te gaan en/of Lembeh. Bunaken is niet zo heel erg bijzonder.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

On 12-04-2015 12:03 zoefje wrote:
Hoi Annemieke,ik wil wel graag naar Togean maar na 4 dagen tomohon houden we nog 7 dagen over en daarvan willen we ook nog graag naar bunaken.

Ik zou Bunaken vergeten en alleen naar Togean gaan. Bunaken heeft nogal te maken met vervuiling van het riool van Manado; Togean is veel opgerepter.

koming

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 13-04-2015 10:00 koming wrote:

[quote removed]
Bunaken heeft nogal te maken met vervuiling van het riool van Manado;
Idd, op zondag gaat " half" Manado er naar toe en dat doen ze niet zonder er een grote rotzooi van te maken

zoefje
Gebruiker
spacer line

Hou Anne Mieke,alleen de eerste 6 nachten staan vast.verder nog niks.
Ook de terugvlucht nog niet.
En ik dacht toch echt dat bunaken t wahhalla was om te duiken?
Misschien kunnen we dan beter naar togean en van daaruit met de boot naar ampana.
Weten jullie dan hoelang de route ongeveer is via toraja naar Makkassar?
Groetjes(krijgersteedsmeerzinin) Emoticon: Yummie!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Welke nachten heb je precies vaststaan? Die in de Minahasa? En hoe vast zijn ze Emoticon: Confused
Vanuit Ampana naar Toraja is een behoorlijke trip waarbij je eigenlijk in bijvoorbeeld Pendolo zou moeten overnachten. Dan een aantal dagen Toraja en naar Makassar. Daar doe je ongeveer 6 tot 8 uur over. Je kunt ook meteen aansluitend vliegen omdat de luchthaven nog voor Makassar ligt.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Schrijf even precies op wat vast staat met data erbij.
Klopt het dat je nu niet weet vanwaar je het land weer uitvliegt? Heb je alleen heenreis geboekt? Het maakt toch uit voor je planning of je via Jakarta, Manado of Denpasar of zo het land uitgaat?
Ik denk dat je een ongelofelijke superreis maakt als je in 3 weken van Noord naar Zuid Sulawesi trekt. Mijn allereerste reis in IndonesiŽ was exact de trip die Anne Mieke nu voorstelt, alleen zonder stop in Togean. De weg door Centraal Sulawesi is nu heel anders dan toen (1987), maar het moet nog steeds een spectaculaire tocht zijn.
Ik ben het met Anne Mieke eens: 3 weken Sulawesi zonder Toraja, dat is wel heel erg jammer. Als (wat men zegt) het duiken bij Togean zoveel beter is dan Bunaken, zou ik toch wat gaan schuiven. Vanuit Manado ga je de eerste dagen toch ok al duiken, neem ik aan. Je zou dan een week kunnen gebruiken voor Manado en Tomohon/Tangkoko, een week om Togean/Centraal Sulawesi te doen en nog een week Tanatoraja.
Tenzij je natuurlijk echt heel veel dagen wilt duiken. Er is echter boven water ook zoveel moois te zien, zeker in Tantoraja.

zoefje
Gebruiker
spacer line

Vakantie Sulawesi juni 2015

Vrijdag 5 : Schiphol Adam /Dubai/Jakarta
Zat.dg 6 : Jakarta/Manado 4 fish
Zondg 7. : Manado 4 fish
Maand 8 : Manado 4 fish
Dinsdg 9 : Manado 4 fish
Woens 10: Manado - mama roos Tangkoko
Donder 11:mama roos Tangkoko
Vrijdag 12: mama roos Tangkoko-bangka
Zat.dg 13:bangka
Zondg 14:bangka - tomohon
Maand 15:tomohon vulkaan
Dinsdg 16:tomohon highlichts
Woens 17:tomohon gorontola ??
Donder 18:gorontola??
Vrijdag.19:gorontola??
Zat.dg 20:bunaken
Zondg 21:bunaken
Maand 22:bunaken
Dinsdg 23:bunaken
Woens 24:bunaken
Donder 25: Manado jakarta
Vrijdag 26:Jakarta/Dubai/Adam
Dit is globaal het plan,de eerste 6 nachten staan vast

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

De eerste 6 nachten vast.
Ik tel er 7 tot en met Tangkoko.
Wat ga je in godsnaam 4 dagen in Manado doen? En hoezo staan ze vast? Je hebt het hotel in Manado via Booking.com of zo geboekt? Daar kun je zo weer vanaf.
Ik heb hieronder het een en ander aangepast waarvan ik denk dat het een betere keuze is.
Vrij 5 : Schiphol Adam /Dubai/Jakarta (welke vlucht hebben jullie, kun je niet meteen door?)
Zat 6 : Jakarta/Manado 4 fish/?
Zo 7. : Tangkoko
Ma 8 : Tangkoko
Di 9 : Tangkoko
Wo 10: Tomohon
Do 11:Tomohon
Vrij 12: Tomohon
Za13:Tomohon *
Zo 14:Gorontalo
Ma 15: Togean
Di 16 Togean
Wo 17:Togean
Do 18:Togean*
Vrij.19: Ampana*
Za 20: Pendolo*
Zo 21:Toraja
Ma 22:Toraja
Dig 23:Toraja
Wo 24:Toraja
Do 25: Makassar
Vrij 26:Jakarta/Dubai/Adam**

*Je kunt er ook voor kiezen om meteen door te gaan naar Pendolo; afhankelijk van hoe laat de boot aankomt in Ampana
*ander alternatief is in Ampana te blijven en in een keer door te reizen naar Rantepao (daís wel een behoorlijk eind en zie je uiteindelijk minder van deomgeving)
*nog een ander alternatief is een dag minder in Togean waardoor de EN een nacht in Ampana EN een nacht in Pendolo overhoudt.
* een dagje minder in Tomohon ten gunste van Toraja is ook nog een goede optie
** vertrekken jullie op die dag naar Amsterdam of is dat de nacht van vrijdag op zaterdag?In dat geval hoef je ook pas vrij de 26e uit Makassar te vertrekken.

De Ramadan begint rond 18 juni maar daar zul je vooral in Toraja weinig last van hebben en is ook nog ver genoeg (ook de 25e) van transportproblemen

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Beetje lastig (maar we hebben het over een luxedilemma, dat even voorop gesteld.)
Als jij echt heeeel veel wil duiken, heb je in Tanatoraja niets te zoeken.
Als je heel veel van wandelen en natuur houdt, heb je niets te zoeken op Bunaken.
Als je het allebei heel leuk vindt, maak je een mooie combinatie. In het schema van Anne Mieke kun je hooguit een dag of 3-4 duiken, in jouw schema is het heel veel duiken.
4 dagen Manado zou mij veel te veel zijn, zeker als je daarna nog 3 dagen in Tomohon zit. 5 dagen Bunaken zou voor mij veel te lang zijn. Ook in Tangkoko even goed kijken waar je precies heen gaat. Ik heb daar die spookdiertjes bekeken, maar vond dat gedeelte van het park niet echt mooi. Bovendien zou ik het nooit meer doen, omdat onze gids die beestjes met een scherpe lantaarn naar buiten lokte. Vreselijk, had ik natuurlijk van tevoren kunnen bedenken.
Als je naar Togean gaat, zou ik Bunaken vergeten. In ruim 2 weken tijd van Manado via Togean naar Tanatoraja reizen en daar een dag of 4 blijven. Dat lijkt mij de leukste optie. Maar je moet het zelf beslissen. waar vandaan vlieg je nou terug?

zoefje
Gebruiker
spacer line

Hoi,bedankt voor het meedenken.
De eerste nacht is in het vliegtuig die tel ik niet mee.we komen zaterdag rond half 4 aan op Jakarta en vliegen om half 7 savonds meteen door naar Manado.
Die 4 nachten hebben we per email vastgezet.
Ik vind je schema er goed uit zien,daar gaan we nog goed over nadenken.
En id willen we wel iets meer duiken bv aan het begin en aan het eind van de vakantie.
Even een luxedilemma ja,maar daar komen we ook wel weer uit.
En we vliegen 00.40 vrijdag ochtend weer vanaf Jakarta naar Adam.
Bedankt groetjes suzanne

Pascal.F
Gebruiker
spacer line

Zoefje,

De 4 nachten bij 4 Fish heb je al geboekt en ook natuurlijk ook reeds betaal wat zo werkt men bij 4 Fish.
Weinig vertrouwen in hun gasten !! Let maar op je rekening
Boek de rest maar via Booking.com dan kan je annuleren als je wil zonder kosten.

Fijne vakantie Emoticon: Yes!

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Een aanbetaling doen van bijv. 50% vind ik heel normaal. Je zal ze de kost moeten geven, die mensen die besluiten hun rondje toch andersom te doen. Daar zit je dan met je lege kamers. Dat vertrouwen werkt natuurlijk beide kanten op. Want waarom zou het zo erg zijn om al vooruit te betalen? Je geeft zelf de hoofdreden al aan: omdat je graag kort van tevoren wilt kunnen annuleren.

Aanvulling; ik heb net even gekeken op de site van 4 Fish Manado. 4 data aangeklikt midden in juli rond een weekend. Tot de dag voor aankomst zonder kosten annuleren, daarna 2 van de 4 nachten betalen. Dat vind ik toch vrij schappelijk.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

het is maar hoe je het bekijkt Elsbeth. Ik boekl tegenwoordig zo ongeveer alles via Booking.com waarbij je meestal tussen 1 tot 6 dagen van te voren nog kunt annuleren. dat geeft meer lucht om er nog eens over na te denken maar eventueel toch al iets geboekt te hebben. Ik betaal tegenwoordig nergens meer aan. Mocht ik annuleren voor de termijn dan betaal ik niets, alleen binnen de termijn waarvoor een creditcard meestal garant staat.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Dat ben ik helemaal met je eens, Anne Mieke. Ik boek ook het liefst bij booking.com, juist vanwege de mogelijkheid om te annuleren en te schuiven.
Ik vind het alleen raar om te stellen dat een hotel zijn gasten blijkbaar niet vertrouwt als hij een (aan) betaling vraagt bij boeking. Een gast wil zekerheid, maar dat geldt natuurlijk net zo bij het hotel zelf. Dus als je mogelijkheid tot volledige annulering wil hebben, moet je meestal bij booking.com zijn. Doe je het anders, dan zijn er terecht ook andere voorwaarden.

Pascal.F
Gebruiker
spacer line

Elsbeth,

Jij kent mij niet en beweerd dat ik kort voor aankomst wil annuleren, heel raar zo een idee over andere mensen. Emoticon: Stupid
Ik heb reeds van verschillende mensen op het forum hun diensten gebruik gemaakt zonder problemen en ben altijd mij beloftes nagekomen.

Dit kan ik spijtig genoeg niet zeggen van alle mensen die hotels en of diensten aanbieden in IndonesiŽ.
Ik ga in september voor de 6 x naar IndonesiŽ en alle hotels liggen reeds vast omdat ik ruim op tijd wil kiezen waar te logeren en mijn planning te maken.

Ik heb bij 4 Fish gelogeerd en weet waarover ik praat.
Je moet het hele bedrag vooruit betalen !!
Ik heb al mijn ervaringen bij 4 Fish ook netjes naar Zoefje persoonlijk gemaild en niet op het forum geplaats.

Bij betalen van een voorschot en willen annuleren bv. 2 maand voor aankomst door ziekte ben je bij rechtstreeks boeken van een hotel het voorschot ( meestal ) kwijt .
Ik gebruik de laatste jaren Booking.com en Agoda en betaal ter plaatse en heb daar goede ervaring mee.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

73,610,561 pageviews Een website van indahnesia.com