Backpacken Sumatra - Java - Bali

Subforum Java 
55 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Java > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Merrie
Gebruiker
spacer line

Hallo allemaal,

Deze zomer ga ik voor een maand met mijn vriendin naar IndonesiŽ. Los van de vliegdagen zijn we in het totaal 28 volle dagen daar. Het is voor ons allebei de eerste keer, en we krijgen vanuit alle kanten tips van familie en vrienden. Door alle tips zien we door de bomen het bos niet meer, dus probeer ik via internet ook wat informatie te vinden. We vliegen op Jakarta.
Mijn plan is om dan meteen door te vliegen naar Medan, zodat we de unieke natuur daar kunnen bewonderen. Ik wil eigenlijk vanuit daar, langs het Tobameer en door de jungle (Orang Oetangs enz.) door trekken naar Java. Mijn grootste vraag is dus eigenlijk: Is dit mogelijk, en hoeveel tijd gaat dat in beslag nemen? Het liefste gaan we met het openbaar vervoer, omdat we verhalen hebben gehoord over mensen die een scooter/auto huurde en schimmige verzekeringen daaromheen. Of kan dit gewoon veilig op Sumatra? Het laatste stuk willen we best vliegen o.i.d. om weer in Jakarta te komen.

Daarna willen we vanuit Jakarta naar Bogor -> Bandung -> Pangandaran -> Yogyakarta -> Solo en vanuit daar naar Probolinggo, ik las op verschillende plekken dat het vanuit daar het handigste is om naar de Bromo te gaan.

We willen onze trip afsluiten op Bali. Hiervoor willen we niet te veel plannen. We willen daar lekker de toerist uithangen en kijken of wellicht iets unieks op withlocals o.i.d. kunnen vinden, en vanuit daar ook nog even naar de Gilis.

Heeft iemand tips/opmerkingen/suggesties voor ons?

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Antwoord op je vraag is op het lijf van Anne Mieke geschreven, die zal best reageren met goede tips.
Jullie programma lijkt me behoorlijk aangepakt, reizen in IndonesiŽ neemt enorm veel tijd in beslag.
Ik weet niet wanneer julie gaan maar tussen 12 en 23 juli is reizen nagenoeg niet te doen i.v.m. Idul Fitri.
Succes.

Erwinn
Gebruiker
User icon of Erwinn
spacer line

Als toevoeging op Malams opmerking dat reizen veel tijd in beslag neemt, misschien dat dit wat verduidelijkt (als je de kaart erbij pakt) op wat voor tijden je moet rekenen. Op basis van mijn eigen ervaring doet de bus van Medan naar het Tobameer er zo'n vijf uur over, en van het Tobameer naar Padang (West-Sumatra) 12-15 uur. Dat is mischien nog te overzien, maar verder over land reizen (zeker helemaal tot aan Jakarta) zou ik afraden. Medan-Jakarta met de bus is zo'n 50 uur (als je geluk hebt). Vanaf Medan en Padang, en andere steden in noordelijk Sumatra) gaan tientallen vluchten per dag naar Jakarta.

Gezien je volgeboekte schema zou je ook Jakarta en Bogor kunnen overslaan en vanaf Medan of Padang naar Bandung vliegen, of vanaf Medan of Pekanbaru naar Jogjakarta.

Als je inderdaad rond het Suikerfeest (Idul Fitri) reist, zoals Malam aangaf, moet je Jakarta-Bandung-... al helemaal overslaan, want in die tjd moet je niet raar opkijken als je 10 uur doet over een reis van 200 kilometer (zeker in westelijk Java).

'In de Archipel' | Weblog over Indonesi√ę: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 30-03-2015 10:03 Merrie wrote:
Mijn plan is om dan meteen door te vliegen naar Medan, zodat we de unieke natuur daar kunnen bewonderen. Ik wil eigenlijk vanuit daar, langs het Tobameer en door de jungle (Orang Oetangs enz.) door trekken naar Java. Mijn grootste vraag is dus eigenlijk: Is dit mogelijk, en hoeveel tijd gaat dat in beslag nemen? Het liefste gaan we met het openbaar vervoer, omdat we verhalen hebben gehoord over mensen die een scooter/auto huurde en schimmige verzekeringen daaromheen. Of kan dit gewoon veilig op Sumatra? Het laatste stuk willen we best vliegen o.i.d. om weer in Jakarta te komen.

Daarna willen we vanuit Jakarta naar Bogor -> Bandung -> Pangandaran -> Yogyakarta -> Solo en vanuit daar naar Probolinggo, ik las op verschillende plekken dat het vanuit daar het handigste is om naar de Bromo te gaan.

We willen onze trip afsluiten op Bali. Hiervoor willen we niet te veel plannen. We willen daar lekker de toerist uithangen en kijken of wellicht iets unieks op withlocals o.i.d. kunnen vinden, en vanuit daar ook nog even naar de Gilis.

Heeft iemand tips/opmerkingen/suggesties voor ons?

Zelf in een auto gaan rijden moet je sowieso niet doen. Met een scooter kan nog als je niet al te ver weg gaat, bijvoorbeeld een rondje Samosir. Je kunt overal in Indonesie veilig reizen. Voor eerste keer reizigers is Noord Sumatera een must maar west Sumatera eigenlijk ook maar geizen die 28 dagen wordt het dan wel erg krap (maar niet onmogelijk) Je kunt dan dus het beste terugvliegen vanuit Medan. Dus het rondje Medan-Bukit Lawang of Tangkahan-Berastagi-Samosir-Medan. Wil je west Sumatera eraan plakken dan moet je daar toch minstens wel een dag of 5, 6 voor uittrekken. Je kunt vanuit Prapat (Samosir) naar Bukittinggi, kan in 1 keer of hmet een overnachting halverwege. Openbaar vervoer betekent bus of travel (deeltaxi). Idd overland niet doen, veel te veel reistijd voor 28 dagen. Is zonde van de tijd en een vliegticket is tegenwoordig goedkoper dan met de bus helemaal naar Jakarta. De kunt die paar dagen beter besteden aan West Sumatera en vanuit Padang naar Java vliegen.

Ik zou de route op java iets anders doen:
Jakarta, Bogor, Bandung, Pangandaran, Yogyakarta, Malang en van daar uit naar Bromo. Probolinggo sla maar over, dat is niet het meest aantrekke.lijke deel van oost Java; de doorsteek naar het oosten door het binnenland is veel mooier. Je kunt nadien doorreizen naar Ketapang (bij Bayuwangi) voor de ferry naar Bali, of je gaat via Surabaya en vliegen. Alternatief is wat langer op Oost Java en de Ijen meepikken. Maar eerlijkgezegd zou ik Jakarta en Bogor ook overslaan.
Daarvoor in de plaats Yogyakarta, Malang, Bromo, Kalibaru, Ketapang.

Iets unieks ď with localsĒ wat bedoel je daar precies mee? Bali is erg toeristisch en met alle respect daar zul niet al te veel unieks aantreffen.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ik heb het in 2004 gedaan via Pelniboot van Jakarta naar Medan.
Van Medan verschillende reisjes gemaakt met kennissen die daar woonde ben inmiddels die plaats namen vergeten .
Van Medan naar Prabat met de bus inderdaat 4.1/2 uur reiden dan naar Somosir eiland en terug.
Van Prabat naar Bukittinggi en Padang.
Je kan dan met een bus verder reizen met een veerboot naar Java , maar dat heb ik niet meer gedaan had er genoeg van die laatste busreis.
Allemaal nog te lezen in deze topic http://forum.indonesiepagina.n(...)ord-west-sumatra.php
heb nog wat filmpjes gemaakt op Yutube gezet.
Maar als je alles wil na pluizen, kan je heel veel informatie vinden, op Internet, dus je hoef niet af te gaan via andere mensen, die je soms op het verkeerde been zet.
Ja Anne_Miek en Elsbeth weet er alles van die kunnen je wel wat gegevens aan je kwijt.
Het is een mooie land maar toen nog geen goede infrastructuur,
in de hoop na 11 jaar het beter is geworden. Emoticon: Stupid Emoticon: Smile

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Merrie
Gebruiker
spacer line

Wow, wat een snelle en fijne reacties! Ik ga zometeen ons reisschema meteen een beetje aanpassen hierop. Van het Idul Fitri was ik inderdaad al op de hoogte, maar we gaan 28 juli pas.

Withlocals is een site waarop locals van alles aanbieden: Vervoer, excursies, activiteiten en een etentje bij hun thuis. Ik zag verschillende mensen op Withlocals die gereageerd hadden op excursies op Bali die toch heel bijzonder waren, omdat ze naar plekken gingen waar alle toeristen juist niet komen, omdat die niet in standaard pakketten van reisorganisaties zitten.

Jakarta en Bogor stonden al onderaan ons lijstje, maar overslaan is wellicht een beter idee gezien jullie reacties. Ik ga meteen wat binnenlandse vluchten checken om te kijken hoe we het het beste kunnen aanpakken.

Super bedankt voor jullie reacties allemaal en tips blijven natuurlijk altijd welkom!

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Hai Merrie, lekker vooruitzicht joh! West Sumatera is wel heel erg mooi hoor! Weinig toerisme, daar moet je van houden. Voor een rondje Medan-Tangkahan-Bukit Lawang-Samosir (Toba)-met aansluitend West Sumatera moet je echt wel een dag of 14 reserveren. Dan vanaf Padang naar Java vliegen (Jogyakarta?). Dan bijv. in een week van Jogyakarta naar Bali en dan nog een week Bali. Je kunt er ook voor kiezen om juist West Java te doen, dus vliegen naar Bandung, over land naar Yogjakarta met wat tussenstops (Pangandaran). West Java is schitterend! Dan vanuit Yogjakarta naar Bali vliegen. Bali vind ik persoonlijk het minste van deze 3, maar wel lekker om daar te eindigen. Maar merrie, heb je je vlucht al vast liggen? Waarom vlieg je niet rechtstreeks naar Medan?

Merrie
Gebruiker
spacer line

Hoi Elsbeth, de vlucht ligt al vast en gezien ons budget (we zijn studenten) was Jakarta een stuk gunstiger om op te vliegen, scheelt zo 400 ŗ 500 euro (p.p.), wat we natuurlijk liever daar besteden!

Ik ben nu bezig met het uitzoeken van vlucht- en treintijden. Ik denk dat ik een rondje maak en weer bij Medan eindig en vanuit daar naar Yogya of Bandung vlieg en vanuit daar m'n route vervolg. Tips blijven natuurlijk welkom! Emoticon: Shiny

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Dan bedoel je een rondje zonder West Sumatera, neem ik aan?

Sibatuk
Gebruiker
spacer line

Je wil erg veel zien, ik zou er voor uitkijken niet te veel dingen te plannen. In 2008 heb ik 60 dagen gedaan over West- en Midden Java en West en Noord Sumatra. Als je dingen in twee dagen ofzo wil 'doen', dan mis je het contact met de locals wat ik meestal juist het meest bijzondere van reizen in IndonesiŽ vind.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

61,627,172 pageviews Een website van indahnesia.com