Kleding import vanuit Bali - Help

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
69 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Nieuwsgierig
Gebruiker
spacer line

Beste mensen,

Ik ben een stagaire die voor 3 maanden op Bali verblijft.
Het lijkt mij erg leuk om een eigen kleding merk te creŽren en dit te verkopen in Nederland. Ik moet hier even bij zeggen dat ik het niet voor het geld doe, maar vooral omdat ik het leuk vind en wat ervaring op wil doen met het importeren van goederen.

Ik wil dus eerst klein beginnen en starten met 25 - 50 kleding stukken.

Mijn zoektocht is dus begonnen en heb al een aantal adressen gevonden van fabrieken waar ik de komende tijd is een bezoekje ga brengen.

Ik ben langs een DHL kantoor geweest, maar de prijzen voor een pakket verzending liggen hier extreem hoog, de verzending brengt dus erg veel vragen bij mij op.

Mijn vragen;
- Heeft iemand hint/tips waar ik op moet letten of rekening mee moet houden.
- Hoe kan ik de kleding het beste naar Nederland versturen?
- Als ik meerdere pakketjes verstuur (ipv 1 grote) kan ik deze dan als gift versturen en zo de belasting in Nederland ontwijken?
- Moet ik perse een Kvk hebben om dit te kunnen doen?

Alle extra informatie is hartelijk welkom

Alvast hartelijk dank voor de reacties en ik hoop dat ik op dit forum iets wijzer kan worden.

Groetjes,
Bas

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

- Heeft iemand hint/tips waar ik op moet letten of rekening mee moet houden.

Textiel kan officieel alleen ingevoerd worden met de juiste papieren omdat hier in de EU flinke beperkingen op liggen. Eigen gebruik is natuurlijk geen probleem.

- Hoe kan ik de kleding het beste naar Nederland versturen?

In een doos, maar dan niet met DHL maar gewoon met zeepost/normale pakketpost via bijvoorbeeld het postkantoor.

- Als ik meerdere pakketjes verstuur (ipv 1 grote) kan ik deze dan als gift versturen en zo de belasting in Nederland ontwijken?

Kan ongetwijfeld, maar ja, als ze het ontdekken kun je je spullen kwijt zijn en boetes krijgen. Lijkt me geen goed begin.

- Moet ik perse een Kvk hebben om dit te kunnen doen?

Geen idee, kan me zo voorstellen van wel. Zeker als je serieuze import gaat doen.

Ho Lee Fuk

Nieuwsgierig
Gebruiker
spacer line

Allereerst bedankt voor je reactie Yerun.

Het lijkt me dus een goed plan om dit gewoon via het post kantoor (kantor post) te doen.
Weet je toevallig iets meer over die textiel beperkingen?

Als het gaat om bijvoorbeeld petjes.

Groetjes!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik denk dat de kleding zo wel erg duur wordt ook als je alleen de inkoopprijs plus de verzending zou rekenen, zeker als het om deze minimale stuks gaat. En inderdaad, dan nog de invoerrechten.
Verder is de kwaliteit erg slecht en komt nog niet voorbij H&M en Primark.

Misschien ben je beter af met het kopen van stoffen, het laten maken van kleding (in westerse maten!). Dan heb je waarschijnlijk meer kwaliteit en kun je ook echt spreken over een eigen merk.
Het nagaan van arbeidsomstandigheden is ook geen overbodige luxe in Indonesie.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

eveline
Gebruiker
spacer line

Ik heb ooit kleding laten maken met eigen merk van mijn spa.
het stof had ik uit een fabriek in west Java rechtstreeks besteld/gekocht en de machine had ik in Yogya staan, de kleding werden dan ook daar gemaakt door personeels.

Kleding importeren naar NL is idd een streng beleid.
KVK en BTW nummer zijn nodig, dit omdat je niet voor eigen gebruikt doet. de Hoeveelheid die je verstuurd zullen ze het dan ook zien.
De boete is erg hoog, je naam staat er dan ook gelijk genoteerd. terwijl met KVK en BTW nummer open en makkelijker is dat het om zakelijk is. Douane houden rekening mee voor beginners Emoticon: Wink , dat je de weg nog niet zo goed weet etc.

op de papieren moeten er duidelijk in staan, watvoor stof het is, de naam van het stof, welke kledingstuk betreft(jurk, blouses/rokjes). Daarin zit er ook een tricky aan hoe de belasting en invoerrecht de prijs bepaald, als je het weet kun je rekening houden met het versturen van de stukken. Die tip had ik gelukkig van de belasting man op de douane vooraf gehoord, aardig he Emoticon: Wink .
hoeft niet perse in het NL, kan ook in het Engels zijn.

Ik liet destijds met een gehuurde container komen met inrichting en spullen voor mijn spa.
Daarna kleiner hoeveelheid had ik ieder keer bij airport op Bali met een cargo Garuda verstuurd., via een connectie met Garuda. in NL krijgt je bericht zodra de spullen is aangekomen, en kunt je op schiphol cargo met de benodigde papieren, tekenen en meenemen.
Met een container krijg je bericht vd haven Rotterdan en de spullen werden voor me thuis gebracht.
Geen idee dus over op postkantoor versturen, die is namelijk gruwelijk duur.

Mocht je nog meer willen weten, ik ben per email bereikbaar.

Choose to be optimistic, it feels better. If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito!

eveline
Gebruiker
spacer line

On 04-12-2014 09:55 Anne Mieke wrote:
Ik denk dat de kleding zo wel erg duur wordt ook als je alleen de inkoopprijs plus de verzending zou rekenen, zeker als het om deze minimale stuks gaat. En inderdaad, dan nog de invoerrechten.
Verder is de kwaliteit erg slecht en komt nog niet voorbij H&M en Primark.

Misschien ben je beter af met het kopen van stoffen, het laten maken van kleding (in westerse maten!). Dan heb je waarschijnlijk meer kwaliteit en kun je ook echt spreken over een eigen merk.
Het nagaan van arbeidsomstandigheden is ook geen overbodige luxe in Indonesie.

Zelfs dan nog, Annemiek. stoffen kopen, wil je die rechtstreeks bij een fabriek kopen, gaat het vaak om min 1 tot 3 rollen die je moet kopen, 1 rol = ongeveer 100 meter.
Voor z'n strand jurk stof ben je beter af in Jogya te kopen dan in Bali. De meeste stoffen die men op Bali bij JLn Sulawesi pasar verkopen komen nl van Joyga vandaan.
Wil men stof uit Sulawesi(ikat)dan is het beter die in Makasar te kopen.
Je weet wel, alles wat er van buiten Bali komen zijn 'import' dus de prijzen zijn aanmerkelijk veel hoger.

Kortom het vergt tijd en energie te investeren vooraf.
Wil je dat het voldoet aan EU waarden en normen, veel geduld en tijd investeren, voordat ze goed kunnen begrijpen, de stikken netjes te maken, geen vlekken komen, papieren voor de douane etc.
Ik had eigen personeels destijds, machine's geÔnvesteerd, personeels leren hoe ik het hebben wil, de ontwerpen had ik het zelf gedaan. Knippen doen ze wel goed maar stikken was in het begin erg slordig.
Ik ging zelf die reizen naar Stoffen fabrieken maken. Veel stoffabrieken in west Java waren destijds failliet, ik kwam er 1 tegen die door mijn bestelling van 20 rollen toch nog interssant vond die voor me alsnog te maken. Maar je moet er wel zelf voor vervoer zorgen, in mijn geval was naar Jogya, een stuk goedkoper dan naar Bali te(laten)vervoeren.
Voor een goede linnen stoffen moet je in IndonesiŽ goed zoeken, meestal ben je er beter af die elders buiten Indonesie te kopen.
Voor sporadische sarong/kebaya stoffen deed ik de inkoop in Jogya.
Kortom, er komen veel bij kijken.

Ik ken een film producent in New york die om het anderhalf jaar of 2 jaar naar Bali komen, hij laat dan nieuwe collectie's voor zijn theater kleding op Bali maken. Hij blijft dan wel een paar weken toeven op Bali totdat all zijn bestellingen bijna klaar zijn en zeker wist dat het allemaal okay is. Anders weet je echt niet wat je toegestuurd krijgt.

En een Italiano die al heel lang op Bali woont met zijn gezin.
Hij exporteert in groot hoeveelheid strand kleding naar EU, zijn kleding kom je overal tegen zoals, op de Spaanse eilanden, Canarische eilanden, Griekse eilanden etc.etc.
Zelfs op Ibiza Kom je zijn Kleding tegen Emoticon: Wink .
Daarom zijn deze kleding voor anderen met klein hoeveelheid dan ook niet meer zo interessant naar NL te importeren, door zijn groot hoeveelheid kan hij goedkoper verkopen. Wil je dit toch nog doen, advies; goed marktonderzoek doen in EU landen hoeveel deze kleding te koop staan.

Choose to be optimistic, it feels better. If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 04-12-2014 12:53 eveline wrote:

[quote removed]

Zelfs dan nog, Annemiek. stoffen kopen, wil je die rechtstreeks bij een fabriek kopen, gaat het vaak om min 1 tot 3 rollen die je moet kopen, 1 rol = ongeveer 100 meter.
Voor z'n strand jurk stof ben je beter af in Jogya te kopen dan in Bali. De meeste stoffen die men op Bali bij JLn Sulawesi pasar verkopen komen nl van Joyga vandaan.
Wil men stof uit Sulawesi(ikat)dan is het beter die in Makasar te kopen.
Je weet wel, alles wat er van buiten Bali komen zijn 'import' dus de prijzen zijn aanmerkelijk veel hoger.
Inderdaad, dat ook nog eens

[quote removed]

Ö...
Kortom, er komen veel bij kijken.
Dat denk ik dus ook. Meer, dan in eerste instantie lijkt.

[quote removed]
Ö. goed marktonderzoek doen in EU landen hoeveel deze kleding te koop staan.
Op de een of andere manier wordt vaak gemakkelijk gedacht over dit soort zaken (letter en figuurlijk) Maar kant en klaar kleding lijkt mij helemaal geen optie. Bovendien heb ik het idee dat de kledingmarkt in Nederland meer dan verzadigd is. Je moet wel met iets heel origineels of exclusiefs komen. Al helemaal als er ook nog iets verdiend moet worden

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Geweldig Evelien dat je iemand hiermee kan helpen..... Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

Alle lof voor je..... Emoticon: Worship Emoticon: Yes! Emoticon: Smile

eveline
Gebruiker
spacer line

On 04-12-2014 13:27 Kembang wrote:

Geweldig Evelien dat je iemand hiermee kan helpen..... Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

Alle lof voor je..... Emoticon: Worship Emoticon: Yes! Emoticon: Smile

Dank je Kemabng, daar word ik verlegen van hoor Emoticon: Blush

eveline
Gebruiker
spacer line

On 04-12-2014 13:27 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Inderdaad, dat ook nog eens

[quote removed]
Dat denk ik dus ook. Meer, dan in eerste instantie lijkt.

[quote removed]
Op de een of andere manier wordt vaak gemakkelijk gedacht over dit soort zaken (letter en figuurlijk) Maar kant en klaar kleding lijkt mij helemaal geen optie. Bovendien heb ik het idee dat de kledingmarkt in Nederland meer dan verzadigd is. Je moet wel met iets heel origineels of exclusiefs komen. Al helemaal als er ook nog iets verdiend moet worden

Ik denk dat je gelijk hebt Annemieke, de markt vwb kleding goed verzadigd. Zelfs de grote kleding keten gaan in heel EU inkrimpen. Zoals Esprit hebben heel wat winkels weg gedaan. Dit jaar in Barcelona en Duitsland zag ik nog een paar Esprit winkels die vorige jaar er nog waren maar dit jaar waren verdwenen.
Bovendien Indonesische prijzen is minder interessant geworden in verhouding met India en Sri Lanka.
Thailand kun je voor stoffen ook niet meer vertrouwen, vroeger kun je goed 100% zijde kopen maar tegenwoordig zijn ze van syntetisch gemaakt daar. voor 100% zijde kun je nu nog bij Birma(Myanmar) terecht, de vraag is voor hoelang nog.
Ik was dit jaar nog In Tunesie geweest, vroeger kon je daar goede kwaliteit linnen kopen, maar nu ook niet meer. Vervoerkosten van uit Tunesie is een stuk lager dan van uit IndonesiŽ.
Stoffen uit Marokko is nog wel in trek maar ook dat is de markt in EU al vol mee.

Men maakt zich vaak druk over de douane en belasting in NL, maar in werkelijkheid, als je alles volgens boekjes doet, met hier en daar een goede tip valt het reuze mee, is snel te leren. De minst zorgen die je hebt. Het land van herkomst kost veel meer tijd en energie te investeren, als het voor zakelijk betreft komt er een contracten ook nog bij kijken, contracten die ook op beide landen rechtsgeldig is. Ik had destijd een bedrijfs advocaat zowel in NL als in Joyga( die verstaat ook NL) die het voor me deed. Zelf regelen is echt geen doen.

Klein hoeveelheid met pakket versturen, ook dat moet men goed voorzichtig zijn.
Bij een paar keer gebeuren met dezelfde afzender en adres vd ontvanger gaan de douane na checken of het niet voor handelen gaat. Zit men alsnog met een invoer en fixt boete achter af. Douane houden sowieso regelmatig een steekproef op spullen die binnen komen.
Dit heeft de douane inmiddels geleerd sinds het kopen via internet makkelijker gaat.
Ik wil mensen echt niet bang maken hoor, maar een slechte start maken zou wel jammer zijn. je kunt beter de douane en belasting te vriend houden, zijn ze ook vriendelijk bereid je een goede tip en adviezen te geven. Als je eenmaal een boete hebt voor zwart markt zijn ze niet meer zo vriendelijk vrees ik.
Bovendien waar wil je die in NL verkopen zonder KVK nummer?

Nieuwsgierig
Gebruiker
spacer line

Beste mensen,

Hartelijk dank voor de reacties, dit maakt me beetje bij beetje iets wijzer!

Het product dat ik wil laten maken betreft petjes.
Nu zullen veel mensen denken, petjes? daar zijn al honderden aanbieders van.
Maar ik heb een bepaald brand in gedachte ik toch graag wil uitproberen en ik wil mijn idee toch wel erg graag doorzetten.

Grote lappen stof kopen, en dat het misschien in andere landen iets goedkoper is, is voor mij omdat ik op dit moment in Bali verblijf niet echt van toepassing.
Misschien zou ik dan inderdaad meer winst kunnen maken, maar het gaat mij voornamelijk ook om de ervaring met het proces van het importeren
Ik wil het feit dat de producten uit Bali komen ook gebruiken voor mijn branding.

Ik ga straks even een bezoek brengen aan het postkantoor.
Als dit ook zo duur is als DHL moet ik idd misschien is gaan denken om het gelijk in iets grotere oplages te doen. Dit is jammer want ik had uiteraard als student eerst even klein begonnen, maar verscheping kosten zijn veel te duur.

Ik heb mijzelf zojuist verdiept in het KVK, invoerrechten en belasting proces etc.
Ik merk dat ik mijzelf hier nog iets meer in moet verdiepen en misschien dat iemand hier tips/hints heeft?

Alle overige informatie is welkom!

Nogmaals hartelijk dank voor jullie reactie!!!

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

Ik kan alleen zoals in het verleden ook al eens verwijzen naar Petaling street in Kuala Lumpur daar zitten/zaten
(ik ben er al een tijdje niet geweest) een aantal grote chinese
handelshuizen die nagenoeg alles wat te koop is in Asia in hun assortiment hebben.
Met grote regelmaat gaan er (deel)containers vol naar Rotterdam en Antwerpen
Alwaar het bij grootgrossiers in Europa wordt gedropt.

De "Bali-petjes" zitten ongetwijfeld ook in hun assortiment.
Gebruik google even om te kijken of ze nog in Petalingstreet zitten
Hun assortiment is ook online te bekijken.
Anders geeft Alibaba.com wellicht aan welke bedrijven het zijn
Kun je ook zoeken op producten.
Een paar centjes duurder inkoop maar met een deelcontainertje petjes
kan je even vooruit.

Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden dat hebben de chinezen al gedaan.

Ik zou er ook niet verbaasd over zijn wanneer in Italie deze petjes gewoon binnen
de EU zonder importtoestanden gekocht kunnen worden.

eveline
Gebruiker
spacer line

Ik kan je alleen vertellen over mijn persoonlijke ervaring.
Ik weet niet waar je momenteel bent.
Destijd woonde ik 4 jaar op Bali, hoorde net over verandering van belastingstelsels in NL.
had er dus geen kaas van gegeten. Voor dat ik een onderneming begon, ging ik dus special voor een maand terug naar NL. De tijd benut met allerlei informatie te halen. Volgen alle cursussen die KVK hadden gegeven. Een afspraak gemaakt met de douane/belasting afdeling voor informatie en tips etc.etc. Ik kan je zeggen dat het zeer nuttig was.

Wat ik je tip kan geven is daarom ook, als je in NL bent, bel ze op of maak een afspraak met ze voor info te verkrijgen...dan heb je ook direct info die juist is op je pad.
Informeer vooral specifiek op het invoeren van petten, waar misschien hakje en oogjes in zitten, welke dat zijn etc.
Ik had destijd een gouden tip gekregen over hoe je goedkoper kan maken met invoer/belasting technisch voor boven-onderkleding, top-rok-broek-jurk. Had ik die niet geweten dan was ik vele malen onnodig duur uit geweest. Toen ik het eenmaal wist had ik alle zending ff vertraagd door stukken die eerst bijgemaakt moesten worden om allemaal een setjes van te maken.
Ook petten valt namelijk als kledingstuk, en dat is een specifiek regel voor die je voor sommige dingen niet op internet kan vinden. Veel mensen weten het ook niet, die kom je pas tegen als je bezig bent met invoeren van.

Als je in NL geen winkel zelf hebt betekent dus dat je de petten bij de winkelketen moet binnen zien te komen, dat is vaak een hele klus opzicht. Waarom neem je niet eerst een paar petten mee en hier naar de winkels of grondels gaan, praat met ze in hoeverre ze het interesse in hebben. Lukt het niet in NL, probeer het waar zon en strand eilanden binnen de EU, daar lijkt me genoeg geschikte plekken voor. Ik meen aan dat het om zomers petten gaat?

Idd veel kleding zaken in NL doen hun inkopen in NL omdat ze dan niets te maken hebben met allerlei import regels. Niet alleen met kleding maar ook met fornituren dito. Daar zijn groothandels voor, en de meeste groothandels doen hun inkoop dan weer bij een EU importeurs.

eveline
Gebruiker
spacer line

Ps.ps. Grondels= groothandel, dat bedoelde ik het. iPad maakt vaak de woorden anders, sorry.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ik heb een mooi petje hier op de kop getikt, als ik dat allemaal zo lees durf ik hem niet eens meer mee te nemen Emoticon: Blush Emoticon: Bye bye

eveline
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.malam, 'een mooi petje' ah oleh oleh is wel leuk, toch? Emoticon: Party!
Voor een groot gezin trapt ze er misschien ook in 50 stuks of meer als oleh oleh, wie weet Emoticon: Devil

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Gezin van 50 Eveline Emoticon: Confused
Zo ver is het niet gekomen, het was weliswaar geen Indonesisch petje, maar ik heb het petje er wel voorgehouden toen ik schoot.
De kinderen heb ik ook zo wijs gemaakt, we zijn met 14 incl. ons zelf en dat is al druk zat Emoticon: Laugh out loud

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

94,114,998 pageviews Een website van indahnesia.com