Advies gevraagd voor rondreis met kinderen

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
86 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Victor81
Gebruiker
spacer line

Wij zijn van plan om met ons gezin (twee kinderen van dan zeven en vier) drie maanden rond te reizen in IndonesiŽ. Wij vertrekken als ons oudste zomervakantie heeft (juli 2015) en komen eind september weer naar Nederland.
Wij willen graag beginnen met een week lang relaxen op bijvoorbeeld Kuta, Lombok. Wat verder vaststaat is dat wij eindigen met twee weken Bali. Verder ligt niets nog vast en we willen veel flexibiliteit om impulsieve acties open te houden. Ook lijkt het ons heel mooi om Oerang Oetangs te bekijken (bijvoorbeeld op Borneo) en alle attracties op Borneo.

Hebben ervaringsdeskundige hier tips en trucs? Wat zou voor ons een mooi rondje kunnen zijn? Zijn er bestemmingen die wij niet moeten missen?
Ons budget ligt trouwens tussen de Ä 1.000 en Ä 2.000 per week.

Alle info is meer dan welkom! Alvast bedankt.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik weet niet of het slim is om in Kuta Lombok te beginnen en het naastgelegen Bali te eindigen. Dan zou je eigenlijk al een keuze moeten maken tussen oost of west Indonesie.
Met drie maanden Indonesie meoten met een paar dingen rekening gehouden worden; allereerst zal tussentijds ergens het visum verlengd moeten worden (startvisum is 60 dagen). daarvoor zal tijd uitgetrokken moeten worden waarin niet gereisd kan worden. Hoe lang dat duurt is afhankelijk waar je bent en wat er betaald wordt maar kan al snel een week duren.
Hieronder hoe je het ongeveer zou kunnen invullen (er zijn legio mogelijk natuurlijk)
Het meest logische is om in Sumatera (3 weken) te beginnen dat zou ik met 3 maanden zeker niet overslaan) dan door naar Java (2 weken) of Kalimantan (ik vind persoonlijk overall Sumatera mooier en interessanter dan Kalimantan), zuid Sulawesi (Toraja 1 week), Noord Sulawesi (Minahasa 1 week), Nusa Tenggara ( oa Flores 3 weken), Lombok/Bali (2 weken).
Wat je niet moet missen is persoonafhankelijk. Ik zou zelf aan het bovenstaande rijtje nog Maluku toevoegen of in plaats van. Probeer de reis zo slim mogelijk in elkaar te zetten zodat de aanschaf van vlieg- en boottickets binnen de perken blijft. Flexibliteit en impulsiviteit is leuk (ik doe zelf niks liever0 maar het (laatste) kost ook geld. Dan nog wat vinden jullie leuk en wat voor de kinderen ook nog interessant is.

Waar je ook goed over na moet denken is de ramadan die in die periode valt en het gedoe met reizen in die tijd, vooral rondom het suikerfeest (3e week van juli). ook accomodatie kan in die periode fors duurder zijn.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

leomanado
Gebruiker
spacer line

Anne Mieke

Gezien Idul Fitri is het misschien beter om in Manado te beginnen, afhankelijk van wanneer Victor precies vanuit Nederland vertrekt.
Overigens vind ik met 2 kleine kinderen Oost Indonesie (Maluku/Ambon) een hele onderneming; met Sulawesi, Sumatera, Java en Bali ( eventueel Flores/Komodo) kun je makkelijk een mooie reis maken in 3 maanden.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 06-11-2014 03:50 leomanado wrote:
Anne Mieke

Gezien Idul Fitri is het misschien beter om in Manado te beginnen, afhankelijk van wanneer Victor precies vanuit Nederland vertrekt.
Overigens vind ik met 2 kleine kinderen Oost Indonesie (Maluku/Ambon) een hele onderneming; met Sulawesi, Sumatera, Java en Bali ( eventueel Flores/Komodo) kun je makkelijk een mooie reis maken in 3 maanden.
Dat eerste, in Manado beginnen is ook een optie inderdaad maar inderdaad ligt ook een beetje aan wanneer de reis precies wordt begonnen. Ik heb even geen up to date info maar afgelopen mei was het een kostbare zaak van van NTT (bijvoorbeeld Kupang) naar Makassar of Manado te komen (en dus ook omgekeerd). en nu ik erover nadenken is beginnen in NTT misschien ook wel een (betere) optie ivm de Ramadan.
Een hele onderneming naar Maluku? Daar ben ik het niet mee eens. Ik was er 6 weken geleden nog en vershuisde daarna naar de "bewoonde" wereld van Jakarta en Lombok. Nee, doe mij dan toch maar Maluku, een stuk relaxter. Maar wel, ieder zijn ding.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Victor81
Gebruiker
spacer line

Beste Anne Mieke en Leo,

Heel erg bedankt jvoor jullie snelle en uitgebreide reacties. Ik heb hier nu al heel veel aan!

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Anne Mieke: waarom zou jij in Sumatra beginnen? Wij willen heel graag de eerste week heel rustig aan doen en vooral zon, strand en zee opzoeken. Dat is vast ook te vinden op Sumatra. Heeft iemand nog tips waar op Sumatra we het beste kunnen beginnen?

Bedankt ook voor de tips om rekening te houden met suikerfeest en de drukte rondom het aflopen van de ramadan. Ook de tips voor de visa gaan we uitzoeken!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik zou in Sumatera beginnen (of zoals ook leo aangaf in Manado of kupang) ivm de logica van het reizen om zo min mogelijk te backtracken en de tickets zo slim mogelijk te kopen.

Zon, strand en zee om mee te beginnen op Sumatera is er niet al te veel, maar zou wel op pulau Weh kunnen waarvoor je dan via KL bijvoorbeeld eerst naar Banda Aceh reist. alternatief is beginnen op Tuktuk aan het Tobameer, weliswaar geen zee maar wel kleine strandjes aan een prachtig meer en zeker relaxt.

Begin je in Manado dan zou dat bijvoorbeeld op Bunaken kunnen zijn of in NTT aan het strand van Tablolong, een uur rijden van Kuopang. Het is echter allemaal geen zee en strand a la Bali.
Verder ii van belang voor welke luchtvaartmaatschappij je dan het best kunt kiezen
Begin je in Sumatera dan kun je het best met maatschappijen vliegen die via Singapore of Kuala Lumpur gaan.
Begin je in Noord Sulawesi (Manado) dan heb je bijvoorbeeld de keuze van driemaal per week met Singapore Airlines. Via jakarta is vaak uiteindelijk net zo duur maar vooral veel langer in reistijd.
Begin je in NTT dan is Kupang vanuit Jakarta of Surabaya over het algemeen de snelste mogelijkheid: strand en zee op een uur rijden van Kupang bij Tablolong (heel erg low key maar leeg tijdens weekdagen, zoals overigens overal in Indonesie buiten Bali)

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Victor, om je echt een beetje goed advies te kunnen geven, is het m.i. belangrijk dat je aangeeft wat jullie reiservaring is. Ben je bekend met reizen in de tropen en ben je bekend met IndonesiŽ? Wat heb je voor ogen met deze reis, hoe zou je willen reizen? Welk soort onderkomen zoek je? Als ik je budget zie, kun je veel leuke dingen doen en een goede mix maken van soms iets simpels en een keer een wat luxer hotel.
Ik heb in 2009 en 2011 met mijn 4 kinderen een reis van 5 weken gemaakt. Beide keren hebben wij ongeveer Ä 350,- p.p.p.week uitgegeven, exclusief internationale vlucht, maar incl. binnenlandse vluchten. Sumatera en Sulawesi hebben toen de kosten erg gedrukt.
Bali was duurder. Maar laat even horen wat jullie willen zien/doen/laten..

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Elsbeth, Victor zijn kinderen zijn vier en zeven, hou je daar rekening mee?
Toen jij in 2011 ging was de jongste van jou 14 Emoticon: Confused
Bovendien heeft die club van jou waarschijnlijk de decadente levensstijl van moeders geŽrfd Emoticon: Laugh out loud
Victor kan die van 4 nog met een ijsje afkopen Emoticon: Yummie!

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Klopt helemaal, Malam, wij hebben die vakantie gesnorkeld, voorstellingen bezocht etc.
Je kunt er inderdaad rustig de helft vanaf trekken als je het wat rustiger aan doet.
Toen ik in 2011 ging was de jongste 13, die heeft overigens 5 weken lang witte rijst met kroepoek gegeten..Als je bedenkt dat de kinderen van Victor dan 4 en 7 zijn, reken je ze hooguit als 1 volwassene mee in je begroting. Zullen we het dan houden op 3 x Ä 250,- per week?
Effe over die decadente levensstijl van mij: in die eerste reis hebben wij in 5 weken geen enkele avond met z'n zessen meer dan Ä 20,- uitgegeven, meestal minder dan Ä 15,00.
Geen luxe restaurants dus, daar heb ik zelfs een pesthekel aan. Maar inderdaad. Zo'n georganiseerde snorkeltrip, daar tast ik dan weer gerust flink voor in de buidel.
Ons leukste hotelletje vonden we eigenlijk (achteraf) het zwaar beschimmelde Wisma Irama in Tanatorja ( 2 driepersoonskamers voor in totaal ģp. 200.000 incl. ontbijt).
Ach ja, als je zo'n reis maakt en je al een vermogen aan de vliegreis uitgeeft, moet je jezelf af en toe ook eens kunnen verwennen. Anyway: Victor zal met zijn budget zeer ruim kunnen uitkomen.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Malam, ik kom toch nog even terug op je posting over budget. Niet dat ik me echt aangevallen voel hoor, maaaaar: wat jij in een week uitgeeft is onmogelijk te vergelijken met wat een vakantieganger uitgeeft. Jouw uitgaven zijn natuurlijk vele malen lager. Maar wat lijkt jou een redelijke inschatting, of waag je je dar niet aan?

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ja dat is afhankelijk van zoveel dingen Elsbeth, Victor had het over Ä 1000 tot 2000 per week, dat lijkt mij behoorlijk aangepakt met twee kinderen van 4 en 7.
Ga jij met dat stel van jou, wordt het een totaal ander verhaal, gezien hun leeftijd.
Dat wilde ik alleen maar aangeven.

Wat ik hier uitgeef is helemaal geen maatstaf, daar ga ik absoluut niet van uit. ik zie mijn verblijf hier ook niet als vakantie, ik ben gewoon thuis en doe geen rare fratsen.
Ik tracht zo aangenaam mogelijk hier te leven, we bewegen hier meer, leven altijd buiten en het is nooit saai.
Daarbij stukken goedkoper dan het leven in Ned. zodat we tickets van die besparing kunnen betalen, dat hoop ik vol te houden tot ik rijp ben voor het houten jassen park.

Ik denk dat Victor met zijn twee billenbijtertjes voor 1000 Eurie per week hier een hele mooie vakantie kan hebben zonder dat hij hoeft te bekibbelen Elsbeth.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

nee, okť, dan begrijpen we elkaar. Zoals zo vaak met vakanties maak je een begroting en het valt altijd tegen: batterijtjes van camera's op, lange broek vergeten, bikini te klein, leuk beeldje voor oma etc. Maar zelfs als alles tegen valt, komt Victor met Ä 1000,- per week m.i. makkelijk uit, tenzij hij inderdaad alleen maar in luxe hotels gaat zitten.
Verreweg de grootste kostenpost is de vliegreis in het hoogseizoen. Dan kun je inderdaad beter maar even daar blijven..
Victor, laat eens horen wanneer je precies wil vertrekken. We helpen je graag met het samenstellen van een leuk basisprogramma.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Wat heerlijk als je zo'n budget te besteden hebt... Emoticon: Party!

Daarmee kunnen jullie vast een heel mooi programma voor Victor en zijn gezinnetje samenstellen Emoticon: Yes!

Victor81
Gebruiker
spacer line

Beste lieve mensen,

Wat een ontzettend actief forum! Ik heb helemaal spijt dat ik niet eerder kan reageren (drukke baan, twee jjonge kinderen, etc etc. Jullie (her)kennen het vast wel).

Wij vertrekken 11 of 12 juli 2015 en komen eind september terug. Ik heb me de afgelopen week een beetje verdiept in Sumatra en beginnen bij het Tobameer lijkt ons heel relaxed! Vooral omdat we na een weekje relaxen dan door kunnen naar het noorden en pas na het suikerfeest bijvoorbeeld naar Java.

Wat dachten jullie van de volgende globale planning?

Eerst 2 tot 3 weken Sumatra.
2 weken Java.
Voglende stap? Sulawesi?
Nussa Tengara 3 weken
Slot 2 weken Bali

Wij hebben zeker ervaring met reizen in de tropen. Wel zonder kinderen. Toen de oudste 1.5 was zijn we met haar 2.5 maanden naar Australie geweest. Zelf hebben we in Azie en Afrika rondgereisd.

Wij houden niet van hele luxe resorts....

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Victor rond 17 juli is de ramadan afgelopen, als jullie 11 - 12 vertrekken dan komen jullie dus 12 of 13 juli aan, dat is precies 4 of 5 dagen voor het suikerfeest (Idul Fitri).
Als jullie aankomen begint net de grote volksverhuizing in IndonesiŽ, tientallen miljoenen IndonesiŽrs keren dan terug naar hun geboorte dorp om met familie Idul Fitri te vieren.

De 4 a 5 dagen voor en na Idul Fitri is buiten dat al het openbaar vervoer is vol geboekt het ook haast geen doen om op de weg te zitten, een dag of 12 staat alles vast.
Dus ik weet niet waar jullie aankomen, maar regel het vervoer naar je eerste plaats van bestemming zeer ruim van te voren.
Anne Mieke had het al aangegeven zag ik.

Ik weet ook niet of je weet hoe het met de visa zit, je kan namelijk visa voor maximaal 60 dagen krijgen, aanvragen bij de ambassade in Den Haag.
Na die 60 dagen moet je het land uit, dus een vlucht naar Singapore of MaleisiŽ, dan kan je gelijk weer terug en binnenkomen op een VOA (Visum On Arrival) die is 30 dagen.
Dus misschien is het voor jullie aantrekkelijker om bijvoorbeeld aan het einde van die 60 dagen een aantal dagen Kuala Lumpur op te nemen.

Succes.

Victor81
Gebruiker
spacer line

Bedankt weer voor alle tips!

Wij zitten met de volgende uitdaging. Wij willen graag beginnen op Sumatra maar wel eerst een weekje bijkomen/acclimatiseren. Wij vliegen op Kuala Lumpur en willen dan binnen niet al te lange tijd op een relaxte plek zitten. Nog niet midden in de jungle waar we allerlei activiteiten willen ondernemen maar zon/water/realx. Heeft iemand tips hoe we dat het beste kunnen aanpakken? Eerst een paar dagen/week in Maleisie blijven? Of toch meteen doorvliegen naar Medan maar daar in de buurt ergen blijven? Of nog andere opties?

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Op 16-11-2014 10:52 schreef Malam:

Ik weet ook niet of je weet hoe het met de visa zit, je kan namelijk visa voor maximaal 60 dagen krijgen, aanvragen bij de ambassade in Den Haag.
Na die 60 dagen moet je het land uit, dus een vlucht naar Singapore of MaleisiŽ, dan kan je gelijk weer terug en binnenkomen op een VOA (Visum On Arrival) die is 30 dagen.
Dus misschien is het voor jullie aantrekkelijker om bijvoorbeeld aan het einde van die 60 dagen een aantal dagen Kuala Lumpur op te nemen.

Succes.

Kun je beter na die 60 dagen doen dan lijkt mij want, zoals Malam schrijft, moet je dan het land toch uit.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 16-11-2014 09:48 Victor81 wrote:
Wij houden niet van hele luxe resorts....
Dat komt dan goed uit want op Sumatera, Sulawesi en NTT zijn die moeilijk te vinden.... Emoticon: Smile

sukadi46
Gebruiker
spacer line

Malam waarom niet gewoon in Indonesie verlengen, je hoeft het land niet uit. Ik verleng altijd gewoon in het land

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

Voor ervaren mensen is dat geen probleem Sukadi46 ( bij een sosbud althans)
Voor normale toeristen is het verstandiger om het zo te doen, lijkt mij

Het is een toeristenvisum 60 dagen geen sosbud

sukadi46
Gebruiker
spacer line

No problem kan je ook daar verlengen.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

93,505,436 pageviews Een website van indahnesia.com