emigratie naar nederland

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
61 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

Ook maar weer een beetje bij schrijven voor degenen die ook door dit proces moeten gaan
Inmiddels 9 maanden in Nederland.
Yen heeft haar "thuis" al gecreeerd fanatiek bezig met haar nederlandse lessen en een eenvoudig gesprek in het nederlands is geen probleem zolang de nederlanders maar nederlands praten (ABN) en niet in lokale dialecten terugvallen of te snel praten.

Een nadeel .... op haar inburgeringscursus zitten nogal wat betweterige syriers die van zichzelf vinden dat ze al ontzettend goed nederlands praten en haar perfecte nederlands
dan "verbeteren" met dialect wat ze waarschijnlijk van een buurman hebben opgevangen
Dus ik moet de vinger aan de pols houden en soms de leraren van de cursus er op wijzen dat ze de syriers het juiste nederlands moeten leren.

Maar het loopt verder prima en nog 2 weekjes dan breekt de zomervakantie aan en dan kan Yen in september verder gaan met haar vervolg en waarschijnlijk eind van het jaar de eerste echte examens.

Inmiddels al 2.500 euro kwijt aan de cursus maar dat is nog maar de vooropleiding

Wordt vervolgd ......

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

2500 euro??!! Wat een geld joh. Wat kost dat nou totaal om iemand naar Nederland te halen? Of is het alleen cursusgeld en de rest is alleen papieren rompslomp?

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

Het is eerst een basis inburgering (in eigen land) 6-8 juta
examen in jakarta was 350 euro
reiskosten verblijfskosten en papieren rompslomp legalisaties en dergelijke in eigen land
IND procedure TEV en dan een ticket naar Nederland

Daarna inburgeren op A2 nivo binnen 3 jaar (begroot op 9.000 euro)

Reken in totaal op zo'n 12.000 euro dan zal je er niet veel langs zitten

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Als je echt alles gaat tellen dan kom je er niet met die 3000 euro (ik trek die 9000 er maar even af). Want ik kan nog wel een paar dingen meer bedenken zoals een compleet nieuwe (winter)garderobe die iemand hier nodig heeft, en dingen zoals een fiets of scooter bijvoorbeeld, vrije dagen van de partner.
Het is gewoon verschrikkelijk veel geld, onderhand vergelijkbaar met een bruidsschat zeg maar. En dan maar hopen dat het goed gaat en dan bedoel ik niet eens het huwelijk/relatie maar gewoon op zich. Hoe het hier allemaal gaat. Het is nogal wat om van Indonesie naar Nederland te verhuizen.
Het vinden van een baan is ook niet zo simpel.

Maar die 12000 euro is dan ook het ontmoedingsbeleid (voor veel mensen al omdat het niet eens KUNNEN betalen). Ook al smeer je het uit over 3 a 4 jaar dan is het nog veel.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Allemachtig wat een geld joh. En inderdaad Anne Mieke, een wintergarderobe moet er ook nog bij komen. En dan maar hopen dat het goed gaat. Sowieso met betrekking tot heimwee. Ik las pas mee op een facebooksite en daar zat een man zo onderhand elke dag te janken van de heimwee. Die vond Nederland geen pest aan en zat er toch al een behoorlijke tijd. Die kon gewoon niet wennen. Ik kan het me ook wel voorstellen hoor. Zonder je familie (wij Nederlanders kunnen dat toch beter dan Indonesiers denk ik) en vrienden. Stervenskoud, een taal die toch moeilijker te leren is dan andere talen. Ik geloof nooit dat het zusje dat gaat redden. En dan is 12 miel wel heel veel geld om ff over de balk te gooien. Emoticon: Shut up!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik denk dat dat wennen heel erg onderschat wordt. Het leven is hier zo compleet anders. Er wordt denk ik te vaak gedacht dat het hier allemaal zo geweldig is. Familie heeft in Indonesie vaak een andere betekenis, wij zijn veel meer individuen. En idd dan nog de taal en het weer (waar we hier zelf al horendol van worden: ProRail is nu behalve met warmweer- en wintermaatregelen nu ook aan het nadenk over watermaatregelen). En dan nog het sociale leven. Een afspraak maken met je vrienden? Dat is te zot voor woorden als je het op die manier aan ze uitlegt. En dat is het eigenlijk ook als je erover nadenkt.

De reden van een toekomst in Nederland zal meestal het hebben van een (goede) baan van de verblijfgever zijn. Maar ik denk dat jij wel weet wat je in Indonesie met 12000 euro kunt doen in de zin van iets leuks/lucratiefs opzetten waarbij werkgelegenheid wordt geschapen en je er zelf ook nog een fatsoenlijk inkomen aan overhoudt om in Indonesie van te kunnen leven. Of je nu die 12000 euro in Nederland uitgeeft of in Indonesie, het blijft een gok.

Zusje moet maar eens goed nadenken ja samen met haar vriend. Het wordt echt onderschat, niet alleen het wennen maar de (impact) hele procedure. Niet alleen voor de Indonesier maar voor de Nederlander , die in de meeste gevallen ook nog moet werken, kan het heel zwaar zijn en dan niet alleen financieel.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Heb ik inderdaad al een paar keer aangegeven dat ze goed moet(en) nadenken. Ik ken haar zo onderhand na 5 jaar en ik geloof er niet in. Ze is veel te afhankelijk van haar familie en zat in de zomer bij hem op de bank met een dikke trui, vest, deken, dikke sokken en pantoffels. Toen was het toevallig ook wel koud. 25 graden! Emoticon: Confused
Gelukkig is hij wel zo slim om haar de volgende keer in de winter te laten komen voor een maand of 6 weken. Maar goed, buiten die kou (misschien kan ze daar nog aan wennen op een gegeven moment) doet ze verder hier alles met haar moeder. Ze lopen zelfs hand in hand te winkelen, slapen bij elkaar op 1 kamer etc. dus dat wordt gewoon straks heel moeilijk. Maar wat ze zelf zegt is dat ze 'al' 34 is wat voor een Indonesische vrouw natuurlijk ook not done is om dan nog ongehuwd te zijn. Dan denken ze hier dat er echt iets met je aan de hand is. Ze ziet dit als een soort laatste kans om niet als vrijgezel ooit in een kist te liggen. Ik bedoel een jute zak.

Ik denk dan ook niet dat zij in Nederland gaat werken want ze wil wel een paar kinderen dus mag ze wel opschieten. Maar dat zal het gemis misschien wat goedmaken.

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

3 op de 4 relaties bij mixed marriages lopen verkeerd af leren de statistieken ons
over de niet getrouwde relaties is niets bekend maar ik durf gerust te zeggen dat
dat nog hoger is.

In indonesie gaat nog steeds het waanidee rond dat Nederland geweldig is,
hetgeen mede gevoed / in stand wordt gehouden door de indonesiers die "hun succes"
moeten hoog houden en de indo's die na 2-3 jaar sparen eens een keer op vakantie gaan
in Indonesie en dan strooien met rupiahs want dan zijn ze even rupiahmillionair
Daarna gaan ze weer terug naar hun 3 hoog achter flatje om hun kennissen in NL
te kunnen vertellen hoe GEWELDIG indonesie wel niet is.

Het fabeltje wordt dus in stand gehouden en regelmatig zie je ook advertenties van au pair buro's die mensen voor zo'n 70 juta wel willen helpen aan werk in NL en dan komen ze in NL en dan blijkt het toch iets anders in elkaar te zitten.
Regelmatig worden er dan ook berooide indonesiers,fillipijnen,thai stilletjes "afgevoerd"
en bij terugkeer zijn ze dan overgeleverd aan de "justitieele aasgieren" al daar

Nederland is totaal anders als wat een indonesier gewoon is, is men niet bereid om
zich aan te passen dan kan men aanhaken bij de tempo doeloe gemeenschap in NL
en van feestje naar feestje blijven lopen om er maar bij te blijven horen.
Sommigen vinden dat al geweldig want dan kan men weer wat fotoos van blije gezichten op facebook plakken, als bewijs dat men "succes" heeft.

Maar ..... laat ik maar ophouden met dit verhaal anders voelen zich dadelijk nog mensen aangesproken Ik sta wel vaker op teentjes.

Maar .... de moraal van het verhaal..... eenvoudig is het niet om aan het geweldige NL
te wennen, er haken er daarom nogal wat af binnen 3 jaar na overtocht Emoticon: Party!

Edit .... Salina vertel zusje even dat ze in NL geen babboes hebben en dat ze alles zelf moet doen, misschien dat dat haar wakker maakt Emoticon: Wink

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Nou, ik kan zeggen wat ik wil maar het zusje is beslist niet lui en verveeld zich snel als ze in Nederland niks te doen zou hebben dus een hulp zou ze echt niet willen. Koken is haar hobby en ze is de op een na beste kokkin van Indonesie Emoticon: Yes!
Eucalypta staat op nr 1 Emoticon: Shut up!

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 27-06-2016 14:10 merdekaSah wrote:

In indonesie gaat nog steeds het waanidee rond dat Nederland geweldig is,
hetgeen mede gevoed / in stand wordt gehouden door de indonesiers die "hun succes"
moeten hoog houden en de indo's die na 2-3 jaar sparen eens een keer op vakantie gaan

Het fabeltje wordt dus in stand gehoude n en regelmatig zie je ook advertenties van au pair buro's die mensen voor zo'n 70 juta wel willen helpen aan werk in NL en dan komen ze in NL en dan blijkt het toch iets anders in elkaar te zitten.
Regelmatig worden er dan ook berooide indonesiers,fillipijnen,thai stilletjes "afgevoerd"
en bij terugkeer zijn ze dan overgeleverd aan de "justitieele aasgieren" al daar

Nederland is totaal anders als wat een indonesier gewoon is,
is men niet bereid om
zich aan te passen dan kan men aanhaken bij de tempo doeloe gemeenschap in NL
en van feestje naar feestje blijven lopen om er maar bij te blijven horen.

Tja, als men willen en wetens aan het pochen zijn met hun nieuwe status/toekomst en hun bule partner kon wel eens bepaaldse onprettige aspecten in hun nieuwe land van aankomst in verdrukking komen.

Het kost me vaak moeite om (auto)rental chauffers duidelijk te maken wat voor werk ik doe, hoeveel ik krijg voor "onkostenvergoeding" als loonslaaf .
Ze zien alleen vaak de buitenkant , de adres waar ik opgehaald werd (hotel of ouderlijke huis in JKT) , mijn bestemming etc .

Gelukki waren/hebben veel van mijn vrienden en familie een buitenlndse (reis)ervaring ( Europa, USA, Australia ,Japan etc , of voor school of voor studie.

Het enige verschil is de sociale zekerheid /gezondheidszorg , want het ontbreken er van kan je "senang"en heppie gevoel negatief beinvloeden.

bisa dicek of makemyday .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Het is en blijft moeilijk, ik heb al meerdere keren geschreven dat ik de gesprekken over mijn situatie of die in Europa uit de weg tracht te gaan.
Het is onmogelijk om de meeste mensen in IndonesiŽ de juiste verhoudingen uit te leggen. Emoticon: Blush
Zeg maar dat IndonesiŽ een prachtig land is met een heerlijke temperatuur, als je dan een slimpie tegen over je hebt dan zegt ie, daar heb je lekker veel aan met een rammelende maag van de honger. Emoticon: Confused

Zeg maar dat je de touwtjes aan elkaar moet knopen om naar IndonesiŽ te gaan, dan zegt het slimpie op Java, ik heb niet eens de poen heeft om naar Bali te gaan, laat staan Europa.
Dussss we zijn rijk en weet je wat ? Ze hebben nog gelijk ook. Emoticon: Yes!
Probeer dan nog maar eens uit te leggen dat Nederland niet het paradijs is wat zij in gedachte hebben.
Misschien kan je nog proberen te vertellen dat miljoenen mensen in Nederland niet de mogelijkheid hebben om naar IndonesiŽ te gaan, geef dan maar antwoord als ze vragen hoe die dan leven. Emoticon: Confused

Het verhaaltje dat die onder bruggen of in hutjes slapen gaat niet op, het woesjjjj effect ťťn oor in andere oor uit gaat in dit geval niet op, tot diep in de kampung kennen ze het sociale vangnet en de medische zorg in Nederland, dat zijn dingen die niet woesjjjj gaan, maar blijven hangen. Emoticon: Bye bye
Zo'n gesprek uit de weg gaan is de beste optie. Emoticon: Talk to the hand

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Indonesiers zien natuurlijk alleen degenen uit het westen die in Indonesie wonen en wel het geld hebben om erheen te gaan. Je kunt zelfs met een simpele AOW een beter leven hebben in Indonesie (dan in Nederland) dan de meeste Indonesiers.
Idd miljoenen mensen uit Nederland hebben niet de mogelijkheid om naar Indonesie te gaan, maar als ik moet gokken dan minsten de helft tloch wel (met mogelijkheid bedoel ik geld, niet de keuzes die mensen maken). Dat kan niet gezegd worden van de helft van de Indonesiers.
Natuurlijk zijn "wij" dan in verhouding rijk.

Het begrip arm/rijk is hier (Nederland) anders dan in Indonesie. Het is ook niet zo dat iedereen ten koste van alles (=familie, sociaal leven) in Nederland wil wonen. dat zijn meestal de mensen die weten waar ze het over hebben, die in het buitenland wonen/ooit gewoond hebben. Ik heb het idee dat als je de tki daarover zou vragen misschien de helft zou zeggen dit nooit meer te doen.

Ik ga de gesprekken niet uit de weg, maar het ligt er wel aan met wie je praat in Indonesie.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Ik ga de gesprekken niet uit de weg, maar het ligt er wel aan met wie je praat in Indonesie.
==============================================================

Eksakemoa .!!
ALS men/de toerist de taal beheerst ( Bahasa Indonesia ) en voldoende kennis heeft over de sociale en financielestratificatie van de Indonesische maatschappij en weet goed in te schatten waar je gesprekspartner verkeert dan kost het hoogstens een paar uren de tijd om uit te leggen en antwoord te geven aan hun vragen.

Aangezien ik al tig jaren reis met autorental chauffeurs , kris kras door Java ,Bali, Sumatra heb ik in die tientallen uren "gedwongen"samenzijn .
De tijdelijke chauffeurs hebben verschillende sociale / opleidingsachtergronden, van bijklussende studenten, ambtenaren , gepensioneerden, "tijdelijk"werklozen tot de gewone echte auto chauffeur met alleen maar SMP of SMA die afkomstig zijn uit een dorp ergens in de hellingen van Merapi of de berg Kelud.
Dus gewone echte SUPIR met weinig toekomst die naar de steden trekken om als beroepschauffeur hun bordjerijst probeert bij elkaar te schrappen.Als het de moeite waard is dan wil ik wel eens met mijn verhaal komen.
Vaak neem ik mij zelf als voorbeeld, mijn opleiding ( gebaseerd SMA beta , 1 jaar UNI ( geen staats maar christelijk in Jkt) , mijn HBO opleiding ( uitgelegd als Sekolah Tinggi of Hoge School) , mijn mislukte studiesbij diverse UNI ( Staats uni), het werk ( kuli tinta=adm.medewerker) , waar ik woon in Amsterdam , hoe groot de perceel is , eengezinswoning ( de laatste 25 jaren , eerst was het een 1 kmr appartemen/4 kmr app.) , de auto waar ik mij rijd ).
Zelfs mijn salaris, de buurtsuper ( maak gelijk vergelijkingen met de Indonesische equivalent.
Albertcuyp, markt Dappermarkt , Mosveld Plein 40-45 in Amsterdam noem ik altijd de "pasar tradisional" ,
Hoevee mijn vakantie geld , de UANG BELANJA( huishoudgeld) , UITERAARD met de Indonesische voorbeelden.
Wat verdiend een p.r.t ( baboe = pardon huishoudelijk assistent , taxichauffeur , tukang sampah( vuilnisman) en last but not least de uitkeringstrekkenden ( invaliden, werklozentc , zwartwerken .
Dus kost me wel een paar uren , verspreidt in een paar dagen zo lang hij mij voor mij rijdt.

Soms kost het t vaak moeite om te overtuigen dat ik onder de 2000 eurie per maand heb te verbrassen, exclusief vakgeld, belasting teruggave en exclusief de nog niet betaalde ABP pensioen in de zorg van mijn (jongere) vrouw.
Vooral als we ( na bemiddeling van vrienden even gonceng/meeliften ) afgehaald werd van een 5* hotel ( daarna extra krantenwijk Emoticon: Wink ) of afgeleverd werd in een straat waar de huizenprijzen( Jak.centr) in de miljoenen eurie kan oplopen.
Dan denken ze dat we mss big spenders zijn uit NL.

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

Nou laat ik het zo zeggen, mensen die zeggen dat ze het slecht hebben in NL zeg ik vaak kom maar een paar weken met mij mee naar Indonesie dan zie je hoe goed je het nog hebt in NL en inderdaad die mensen in Indonesie zouden zich in NL inderdaad rijk voelen
omdat ze weten wat echte armoede is, maar het is allemaal een kwestie van dingen in
de juiste verhoudingen zien.

Een "arm" mens in NL is in Indonesie nog steeds rijk.
Een pakje shag van 6 euro in NL dan rook je goedkoop (90.000 rph ca) maar daar kan een gezin in Indonesie een week van leven (op hun standaard, van nasi bungkus en bijeengeraapte knolletjes uit het veld)

De eerste keer dat ik mijn vrouw mee uit nam in NL gingen we spareribs eten.
Maar ze keek toch wel even raar toen ze 3 lappen van 60 cm op haar bord kreeg
Ze kon er ook maar een op en de andere 2 hebben we lekker in een doggybag
mee naar huis genomen en later bij de TV opgepeuzeld.

In indonesie eet men 5-6 per dag kleine porties in NL krijg je een hoofdmaaltijd per
dag en dan krijgt men (in de ogen van veel indonesiers) een bord waar je overheen
kunt springen (Ik overdrijf een beetje om de verhoudingen duidelijk te maken)

Maar er zijn nog wel meer dingen waar een indonesier vreemd tegen aan kijkt in
ons rare Nederland. Dus ... het is soms een {cultuur}shock.....

Een volle ijskast is iets waar mijn vrouw iedere keer toch weer naar staat te kijken
In Indonesie is de ijskast ook vol, wanneer we net boodschappen hebben gedaan
maar .... die blijft nooit lang vol. Zeker niet als de familie even langskomt.
Overigens .... als ik in de buurt ben gaat er niemand ongevraagd in de ijskast,
maar ja je zit niet 24 uur per dag met een dubbelloops jachtgeweer voor je ijskast

En .... ja ... bules zijn allemaal rijk (op een paar mislukte immigranten na die ook door
Solo zwerven) gemiddeld zitten er wel een paar juta's (1.000.000 rupiahs) in de portemonnee terwijl veel indonesiers al blij zijn als ze 50.000 rupiah in hun dompet
hebben.

Toen het duidelijk werd dat mijn zoon en dochter naar NL zouden gaan werden ze dan ook meteen "geadviseerd" om in NL meteen een baantje te zoeken dan kwamen ze
RIJK terug .....

Die wijze dames/heren moest dus even uitgelegd worden dat ze op vakantie zouden gaan en dat een toerist in NL niet mocht/kon gaan werken dat je daarvoor eerst een burgerservicenummer nodig had en een werkvergunning.

Ogen zo groot als koffieschoteltjes ..... kan dan niet ?????

Tsja ..... je kunt het de mensen niet kwalijk nemen ze weten niet beter
Of beter gezegd ... Indonesiers hebben weinig realiteitszin als het over het buitenland
gaat, het denkbeeld is een soort van ideale wereld die met levendige fantasie nog
iets gigantischer wordt.Dus als je als indonesier naar Nederland kunt ..... dan heb je
al heel wat bereikt iets waar miljoenen indonesiers alleen maar over kunnen dromen

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Idd het blijft lastig, zo zwart wit is het allemaal niet. Het is vooral anders.

Ik weet niet waar jij komt maar 5 a 6 keer eten per dag in Indonesia herken ik niet. Er zullen vast veel verschillen zijn maar ik heb meer te maken (gehad) met mensen die hooguit 3 keer maar vaker 2 keer per dag eten. Definities van veel of weinig zijn lastig. Er wordt voornamelijk veel rijst gegeten (en dan wel een bord waar je overeen kan springen danwel 2 keer opgeschept)

Mbt de realiteitszin en het voorbeeld van werken in Nederland is het maar net met wie je te maken hebt. Genoeg Indonesiers die echt wel weten dat elk land haar eigen regels heeft en dat heeft niet altijd te maken met opleiding of niveau. En aan de andere kant, hoe moeten ze die realiteitszin opbouwen? Bijna elke Nederlander is wel eens in het buitenland geweest en steeds meer mensen zelfs ver weg. We hebben de kans om ergens te gaan kijken hoe het is. Omgekeerd hebben zij die kans veel,minder.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

ndonesiers zien natuurlijk alleen degenen uit het westen die in Indonesie wonen en wel het geld hebben om erheen te gaan. Je kunt zelfs met een simpele AOW een beter leven hebben in Indonesie (dan in Nederland) dan de meeste Indonesiers.

Salina zo lang het duurd want in Nederland zijn mensen aan de regering die de boel verstieren als de pest
Er loop daar een man die roept dat Nederlanders geen Nexit willen namens wie de Nederlanders spreek hij, Idioot.
Daar loopt een mevr rond op 4 wielen die graag je pensioen ziet verdwijnen naar Europa om die arme donders te helpen dus armoede delen, wij armer en zij blijvend arm.
Het wordt steeds gekker in Nederland verkeerde mensen aan het bewind .

Ze zijn Fransje Timmermans ook kwijt, geen velden of wegen te bekennen.
Zit tie niet bij jou Salina??

Wat betreft wil gelijk hier Om Sid ook eens een lesje leren.
Had u wel eens van oost Indisch doof gehoord, U zit tegen een man te praten dat de andere oor allang er uit is gevlogen en uit het raam is weg gewaaid.
Je kan geen serieuze gesprekken voeren dan alleen over geld en hun eigen belangen dat is mijn ervaringen en als ze je kunnen verneuken dan doen ze je dat ook nog.
Want je moet zo opletten met ze.
Geinteresseerdheid is er echt niet bij de IndonesiŽrs......
Wil je ze een filmpje laten zien op smartphone kijken ze gauw en zijn niet geinterseerd en er komen nooit vragen maar dan zijn ze al afgeleid naar andere dingen.
Concentratie is er niet bij deze mensen daarom gaat alles zo fout zo fout je moest het eens weten wat er allemaal fout gaat ,daar kan ik wel een boek vol van schrijven en omdat dat niet mijn hobby is,doe ik het maar niet laat ik aan Malam over. Emoticon: Shut up! Emoticon: Yawn Emoticon: Stupid

Hier zitten ze te wachten op een klant dat hebben ze dan wel weer goed gedaan via het oproep systeem komen ze je ophalen GO-Jek en nog meer van die dingen..... Emoticon: Shiny Emoticon: Yeah right!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Dat is niet mijn kwoot hoor Ziel Emoticon: Party!

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Sorry Salina dat is de quote van Anne_Miek

Indonesiers zien natuurlijk alleen degenen uit het westen die in Indonesie wonen en wel het geld hebben om erheen te gaan. Je kunt zelfs met een simpele AOW een beter leven hebben in Indonesie (dan in Nederland) dan de meeste Indonesiers.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 28-06-2016 05:16 zieleffe wrote:

[quote removed]

1.Wat betreft wil gelijk hier Om Sid ook eens een lesje leren.
Had u wel eens van oost Indisch doof gehoord, U zit tegen een man te praten dat de andere oor allang er uit is gevlogen en uit het raam is weg gewaaid.
Je kan geen serieuze gesprekken voeren dan alleen over geld en hun eigen belangen dat is mijn ervaringen en als ze je kunnen verneuken dan doen ze je dat ook nog.
Want je moet zo opletten met ze.

1. Dankje Ziel , ik ben niet te oud of koppig of dom om nieuwe kennis af te wijzen , kan nog iets van leren.
Juist in topic over wonen/werken in Indonesia en in mindere mate in Nederland ( zoals deze topic) leer ik nieuwe zaken zelfs de "tips en trucs"

2. V.w.b de quote van A.M
==================================
a.Indonesiers zien natuurlijk alleen degenen uit het westen die in Indonesie wonen en wel het geld hebben om erheen te gaan.
b.Je kunt zelfs met een simpele AOW een beter leven hebben in Indonesie (dan in Nederland) dan de meeste Indonesiers.
==============================================
a.A.M heeft gedeeltelijk gelijk .
De "gewone" Indonesiers " man in the street "of Jean Pierloo die geen Jak Post of Globe lezen , de BVN niet kijken en nog nooit in Negeri Kincir Angin kwamen zullen ook veel dingen niet begrijpen en zeker als ze een rijke kennis/vriend/ suami bule op de kop hadden getikt. (sorry , zo werd ook gezegd)
Die tijdens hun "verlovingsperiode" als de big spenders spelen.
En dan komen ze ergens 4 hoog in een oude wijk appartement zonder trap , moeten ze ook naast hun suami/man "bedienen" , zelfs je boodschappen halen bij Lidl of Aldi .

En na aanwenningsperiode gelijk naar de arbeidsmarkt gestuurd om gezinsinkomen op te krikken.
Piet (willekeurig naam) kan ook niet te veel extra kosten maken voor bude Tuti of eyang kakung(oma ?) die elke maand ook iets toegeschoven kregen .

Terwijl in Indonesia ( zeg maar( Jembut) noord Jember je mss een jonge genduk of kacong uit de desa in dienst kan nemen , of desnoods een verarmde nicht van de verarmde tak.
Lees maar diverse Indonesische internetstukjes of het zo prettig was om in het buitenland te wonen , onder andere in Negeri Belanda, de negatieve ervaringen van TKW-ers in de midden oosten worden niet mee genomen.

Ja, dit zijn voorbeelden .

b. Mits je relatief jong en gezond bent.
Heb je gezondheidsklachten( hart etc ) dan is het beter dat je in Ollanda blijft .
Wordt je echt ziek in Indonesia , dan ben je de L- L.

Eerlijk gezegd ik kan moeilijk voorstellen om alleen te moeten rondkomen van een AOW uitkering, waar moet ik gaan wonen , in welke gehucht , in wat voor soort huis , wat kost het huur ?
Wat zijn de extra medische kosten , kan ik me verplaatsen in een angkot of trans jakarta of go jek ?
Hoe zit het met mijn opgebouwde rechten in Ollanda , moet ik me uitschrijven ?( volgens de verhalen moet ik het doen).

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 28-06-2016 09:42 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]
b. Mits je relatief jong en gezond bent.
Heb je gezondheidsklachten( hart etc ) dan is het beter dat je in Ollanda blijft .
Wordt je echt ziek in Indonesia , dan ben je de L- L.
Je weet nooit hoe je leven verloopt en dus ook niet of je al dan niet ziek wordt. Wij hebben nog de keuze om dan toch maar in Nederland te blijven. Degenen die echt de L-L zijn, zijn de IndonesiŽrs zelf en daarvan heb ik genoeg (trieste0 voorbeelden.
het ligt er ook een beetje aan hoe de klachten zijn. in Nederland bestaat de gezondheidszorg vaak ook alleen maar uit controles elke zoveel maanden/(half) jaar.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 28-06-2016 10:33 Anne Mieke wrote:

[quote removed]

Je weet nooit hoe je leven verloopt en dus ook niet of je al dan niet ziek wordt. Wij hebben nog de keuze om dan toch maar in Nederland te blijven

KLOPT.

Toen ik nog kan reizen voordat ik iets aan mijn rikketik kreeg ( 2012) bleef ik in mijn eigen back yard (Jakarta-West Java ).
Met een droom , na mijn pensioenering AOW( 2013) ga ik pas reizen naar Kalimantan en de rimboe's ten Oosten van Bali.
Behalve Ambon of Papua waar ik geen affiniteit heb.

We praten hier over de verhuis, inrichting en woonkosten van een Nederlander/toerist die in Indonesia (tijdelijk)wil wonen .
En daar heb ik op dit moment niks mee te maken , over de medische kosten (uang untuk berobat) is behoorlijk hoog.
Ik ken kennissen die goede banen hebben , zelfs vrienden/familieeden (o.a 2 tante's zusters van mijn moeder die door mij of mijn broer gesteund werden) .

Van mensen die hun sawah , goud/sieraden moeten verkopen, en daarna in armoe leven.
Dus heb je geen of weinig pensioen , geen sawah ( dat hebben veel Indonesiers niet) , geen rijke kinderen/neven/nichten die je ziekenhuis kosten mee betaalden, dan ben je echt de LUL.

bulekurus
Gebruiker
spacer line

Wat lees ik hier toch allemaal ...en dan nog van mensen die niet in IndonesiŽ wonen.
Ik vind de verzorging hier goed ...word altijd als een koning ontvangen en geholpen,heb zelfs een paar dokters ontmoet die mooi nederlands praten tegen mij die jaren geleden in Nederland, BelgiŽ, etc gestudeerd en gewerkt hebben , je moet natuurlijk niet naar de puskesmas gaan.
Ben juist twee weken in BelgiŽ geweest pff wou al na week terug vertrekken...man wat is Europa toch saai !!!!
En die sociale zekerheid in Europa die loopt op zijn einde ...de enige zekerheid die je hebt is dat je op tijd in de put gaat.
Maar IndonesiŽ is een land met heel veel kansen die je in Europa niet hebt .
Europa is zoals een boot hebben en er nooit mee varen .. sorry ik wil de wilde zeeŽn bevaren want dan kom ik op de mooiste plekken en dat is indonesie. .dit is geen land voor bangerikken .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 28-06-2016 14:09 bulekurus wrote:
Wat lees ik hier toch allemaal ...en dan nog van mensen die niet in IndonesiŽ wonen.
I

Maar jij zit in een betere plek, heb betere sociale/financiele kontakten.
En je istri/bijna sponsor Emoticon: Wink zit redelijk warmpjes. Emoticon: Shiny

Ik praat ook iets anders , ik heb mijn eigen vitamin K&R ( Koneksi dan Relasi)

bulekurus
Gebruiker
spacer line

Ja oke. ..maar geld is niet alles DE WIL moet er zijn om iets te realiseren. Ik heb ook problemen hier ( staf) maar ik begin het meer als een uitdaging te zien om die mensen te mobiliseren .
Ik heb een vriend in BelgiŽ die op zijn 42 ste voor de eerste maal naar Thailand gaat en wat gebeurt er hij wordt verliefd op het meisje van een massage salon Emoticon: Stupid . Begint te dromen om haar over te brengen naar belgie en een Thais restaurant te beginnen . Dit is vergelijkbaar met zoveel Indonesische stories die 99,9 % bad stories worden . Als ik hem dan vertel dat hij haar moet dumpen is hij kwaad . Ik weet altijd alles beter Emoticon: Yawn
Dwz alles hangt af vanwat je keuzes zijn

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

MerdekaSah en Pierre....in wťlk topic hebben jullie geschreven hoe een Indonesische vrouw die met een Nederlandse man is getrouwd, hier in Nederland kan blijven wonen???

Ik loop te zoeken......Een lieve Indonesische vrouw gaat a.s. zaterdagavond richting Jakarta vliegen en laat man en zoontje in Nederland achter omdat zij gťťn verblijfsvergunning krijgt, ondanks zij haar inburgeringscursus heeft behaald!!

Ik heb haar verteld dat ik op een forum zit waar een forumlid met succes zijn vrouw naar Nederland hebt gehaald met behulp van Pierre dacht ik??
Graag jullie hulp hierin , dan kan ik het kopiŽren en naar haar man sturen hůe hij verder moet handelen om zijn vrouw hier terug te kunnen krijgen.....

Bedankt... Emoticon: Yes! Emoticon: Bye bye

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

69,327,987 pageviews Een website van indahnesia.com