waar culturen botsen

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
46 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Merdeka, geen rookworsten in de aanbieding in Rotjeknor.
Ja van knorretje (varkens) dat is niet ons ding.

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 17-10-2014 22:13 schreef Malam:
Merdeka, geen rookworsten in de aanbieding in Rotjeknor.
Ja van knorretje (varkens) dat is niet ons ding.

hmmm hier in maassluis city waren de unox rookworsten wel in de aanbieding bij de AH, maar feitelijk wil ik niet meer bij de AH komen.

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

Zo zien we maar zelfs de rookworsten bij AH in de aanbiedingen
verschilt van in welke buurt je zit Emoticon: Yes!

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Even nog over dat botsen van cultuur he... Emoticon: Blush

Mijn man weet onderhand na 3 jaar wel hoe ik in elkaar zit met al mijn min en pluspunten en eigenaardigheden.
Maar zijn familie (moeder met nog 4 andere kinderen en een aantal kleinkinderen) houden daar eigenlijk geen rekening mee.
Ze hebben tot vorige maand een kansloze (illegale) warung gerund. Totdat de boel, na keer op keer klappen, nu definitief afgelopen is.

Zijn oudste broer rijdt nu voor ons. (hij is dus van dat ijsje dat hij wilde bewaren in de auto waar het 60 graden was) Ik heb (nog) geen internationaal rijbewijs en mijn man durft niet te rijden. (held op sokken) dus ik onderhoud nu dat hele gezin.

Broer wilde zijn vrouw en kinderen 'op vakantie' laten komen maar daar had ik dus geen zin in. Zo'n heel gezin met 2 onopgevoede, hoestende, gillende, schreeuwende kinderen en een (nu nog lieve) baby.
Het wordt me sowieso allemaal te duur allemaal want ze willen van alles en die drukte kan ik echt niet aan.

Dus hij was zo 'slim' om te zeggen dat hij een paar dagen naar Jakarta moest omdat zijn vrouw geopereerd was en die even wilde bezoeken.
Dus ik geld meegegeven en een paar dagen later moest ik weer geld storten om terug te komen. Dat hoefde van mij eigenlijk niet, chauffeurs genoeg hier, maar ja...hij wilde perse weer terug.
Ik 500.000 gestort voor de treinreis.
Staat hij dus 20 uur later met dat hele gezin op de stoep. Emoticon: Confused
Vrouw en 3 kinderen. Waren ze van dat geld met de bus gegaan zonder overleg.
Ze wisten toch wel dat ik 'nee' zou zeggen als ze het eerst zouden vragen, dus maar niet gemeld.

Ik ben compleet uit mijn dak gegaan. Ik vind het onbeschoft en zo ontzettend respectloos om het zo aan te pakken. Ik weet wel dat het hier heel gewoon is om met z'n alleen in 1 'huis' te wonen maar ja...dan moet je met een Indonesische trouwen en niet met een bule. Dat vergt ook enige aanpassingen van de andere kant en niet alleen van de mijne, denk ik dan. Maar ja...wie ben ik...

Ik heb ze dus allemaal direct weer teruggestuurd. Vreselijk en ik voelde me de grootste bitch aller tijden (iedereen janken natuurlijk) maar ik voelde me zo voor het blok gezet en vond het zo gemeen dat ze dit op deze manier hadden geflikt. Operatie verzinnen, en dan stiekem met z'n allen hier naar toe want dan kon ik toch geen 'nee' meer zeggen.
Dit is niet de eerste keer dat ze me zo'n geintje flikken trouwens.
Dus ik had geen keuze om ze na 20 uur reizen direct weer terug op de trein te zetten.
Kostte me natuurlijk weer genoeg geld, want ze hebben niet eens 100 rupiah in hun zak maar het moest wel. Gewoon weer in de sloot gegooid geld dus.

Nu heb ik voor moeders een huis gehuurd in Jogja. Uiteraard komt alles dan ook weer hier naar toe binnenkort. Dat is prima want dan hebben ze hun eigen huis. En ik kan het ook niet maken om dat hele gezin op straat te laten slapen in Jakarta want ze zijn niet alleen hun warung kwijt maar ook hun krot, waar ze in sliepen want dat zat aan die warung vast.

Ik hou mijn hart alweer vast. Die broer werkt dus voor ons nu (totdat ze hier een soort inkomen kunnen genereren met een nieuwe warung)
Straks zit ik weer met een volle bak met kinderen in de auto natuurlijk. Daar kan ik op rekenen want dat gebeurt dus altijd. Ik snap dat mensen denken 'stel je niet aan wijf, wat maakt het nou uit of er wel of geen kinderen mee in die auto stappen, relax', maar ik heb er op een of andere manier moeite mee. Als ik spullen moet kopen voor het nieuwe huis of straks voor dat hotelletje dan wil ik die winkels niet binnenstappen met een heel gezin met kinderen erachter aan.
Ze lopen in mijn aura, willen als ik (veel) geld sta af te rekenen bovenop die toonbank zitten kwijlen om mee te tellen, mee lunchen waar ze gillen en rennen en bovenop het eten hoesten (hand doen ze niet voor hun mond dus al die bacterien vliegen op mijn gebraden kippetje) en mijn oren doen aan het eind van de dag gewoon zeer van alle (hoge) gillen die ze produceren. Bovendien ben ik niet zo van de kinderen. Behalve als ze ouder zijn en kale baby's heb ik geen moeite mee.

Soms zie ik het echt ook helemaal niet meer zitten. Emoticon: Nooo
Mijn man durft ook niet echt te zeggen dat er geen kinderen 'mee naar werk' genomen mogen worden dus daar heb ik ook niet veel aan.
Ik snap het wel hoor want het is toch zijn familie. Maar ik zit er mooi mee. Emoticon: Sadley

Ik vraag me ook vaak af of ze nu echt zo naief zijn, geen mensenkennis genoeg hebben (mijn gezicht staat niet echt vrolijk op die momenten) of dat ze echt maling aan me hebben.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ja ja ; zo dat is duidelijk, u bent de gehele dompet van de familie geworden.
Ten eerste u man, een Indische die zich geen raad, weet met dat fenomeen.
U bent niet de enige, maar wel de enige waar ik van hoor die de vrouw kant treft.
U komt daar nooit van af en zal voor de rest van de tijd, dat u daar bent hun financiŽle kanaal blijven.
u moet een radicale besluit nemen en tegen u man zeggen dit stopt of ik ben hier weg.
En dan nog ben ik bang, dat u man zeg dat hij voor zijn familie zal kiezen.
Dat is nu juist hier zo een gewoonste zaak van de wereld.

Ik heb mij nooit zo duidelijk open gesteld, maar heb die keuze ook ooit gedaan totdat ik nu weer zie hoe het gaat maar van mij cent geen ene moer meer.
Zij heeft nu haar eigen inkomen en ik heb geen last meer van hem zijn malas gedoe.
Neen Salina je zal maatregelingen zelf moeten treffen en je een keuze maken nu of nooit.

Oh zo herkenbaar hier in IndonesiŽ je bent echt niet de enigste.
Wij hebben het over dom zijn gehad en tot de treurigste aan toer dat is DOM .
Waarom is het dom omdat ze beter jou te gemoed zouden kunnen komen en er iets voor terug doen.
Ik had zo goede plannen met die zoon, hij zou voor mij een chauffeur kunnen zijn, waar hij een maandsalaris aan kon overhouden., NEEN die jongen dacht er anders over hij zou een lekker lui leventje gaan lijden.
Hij heeft twee huizen verkwanselt en een van zijn moeder en een van mij .
Nu zit hij in een kampong met zijn kampung kippetje.
Jammer voor zijn enig kind, een meisje waar ik zo veel plezier aan beleefde, toen ze nog klein was, een meisje die je graag voor de gek hield. Die nu nog steeds mijn aandacht blijft ze zit in een moslim omgeving maar ze heeft tenminste een Smartphone en zal haar die tablet geven zodat ze vooruit kan op die digitale wereld in de hoop dat ze afstand neem van haar omgeving en wijzer zal worden, maar vertrouwen heb ik er niet in.
Komen doe ik daar niet meer die heeft afgedaan, maar bij een bruiloft waren wel de moeder en zij aanwezig hij liet zich verstandig niet zien.................... Emoticon: Blush Emoticon: Emoticon: Stupid

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

elsbeth
Gebruiker
spacer line

pfff, wat een verhaal. Lijkt me een heel lastig lastige situatie. Ziel bekijkt het nu vanaf jouw kant, ik denk toch ook aan de andere kant. Wat als je geen nagel hebt om je mee aan je kont te krabben en inderdaad zoals jij zegt in een krot in Jakarta woont?
Ik kan me voorstellen dat je dan alles aanpakt om daar uit te komen. Wat vond je man van jouw actie? En wat vond hij van de actie van je broer? Ik kan me jouw reactie wel voorstellen hoor, als was het mij zeer waarschijnlijk niet gelukt om ze weer terug te sturen. Dat had ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen.
Ben benieuwd hoe dit afloopt.
Ik denk dat je 2 keuzes hebt: of je kiest voor jezelf, dan moet je op de lijn van Ziel gaan staan en keihard zijn. Of je accepteert dat je jouw ideeŽn moet loslaten en dan wint de familie. Volgens mij zit er weinig tussen. Welke keuze je kunt maken hangt af van hoe je man hier in staat. Ik hoop voor je dat er nog veel wijze raad volgt van mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten. Mijn advies is meer een gevoel.
Als hij niet echt aan jouw kant staat, heb je een behoorlijk probleem

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Onuitstaanbaar Salina, dat gaat wel heel erg ver, je zal echt je grenzen moeten trekken, doe je dat niet dan gaat het van kwaad tot erger is mijn ervaring.
Voor zo ver ik begrijp help je de familie, je hoeft je niet te schamen om je grens te trekken, natuurlijk is het zielig, maar dat zijn zoveel dingen in IndonesiŽ, je kan niet het leed van de hele wereld op je nek nemen, daar ga je namelijk op termijn zelf aan onderdoor.
Het werkt anders in IndonesiŽ, maar wat jij schreef is zelfs voor IndonesiŽ honds brutaal.

De streep die je getrokken hebt door ze terug te sturen mag dan wel hard lijken, maar dat is de enige manier.
Geweldig dat moeders een huisje heeft en dat broerlief een inkomen heeft door chauffeur te spelen, klaar punt uit.
Mocht de club bij moeders intrekken prima, af en toe een bezoekje bij jou prima, maar dan zal je duidelijk de vinger aan de pols moeten houden, voordat je het weet zitten ze namelijk elke dag bij jou op je lip.

Ook jouw echtgenoot zal een standpunt in moeten nemen, dat zijn nu eenmaal de consequenties van een gemixt huwelijk, beiden water bij de wijn doen om de extra hobbel van cultuurverschil te nemen.
Niks dagelijks blťrrende kinderen in huis of in de auto als jij dat niet wil, nog sterker IndonesiŽ is een rangen en standen maatschappij, ga je inkopen doen dan blijft de chauffeur in de auto, tenzij jij vraagt om mee te lopen, dat is zijn plaats.
Je bent namelijk om een duur woord te gebruiken zijn werkgever, ook al is hij je zwager punt.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Da's duidelijk, je hebt dus blijkbaar het goede gedaan.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Om een voorbeeld te geven hoe het uit de klauw loopt als je te gemakkelijk bent.
Ik had het al eens ergens geschreven, we hadden een knaap (Mul) die regelmatig hand en spandiensten voor ons deed.
Had hij geen werk, wat regelmatig gebeurde dan knipte hij het gras, wat kleine reparaties enz. daar kreeg hij een goed dagloon voor, een pakje sigaretten, eten en ook eten mee voor thuis, gemiddeld kwam hij wel 2 keer per week aanwaaien.

Regelmatig wilde hij geld lenen, de slimjurk wist dat ik een zwak heb voor schoolgaande kinderen, dus het was altijd voor schoolbenodigdheden.
Was het verhaal geloofwaardig, bijvoorbeeld aan het begin van het schooljaar dan stapte ik er in, uiteraard nooit een cent teruggezien, maar dat was ingecalculeerd. Emoticon: Smile
Mul nooit alleen in huis, want dan kregen heel veel dingen pootjes, maaide hij het gras, dan was hij een dag bezig, ruimde het keurig op, ere wie eer toekomt, Wimbledon was er niets bij. Emoticon: Yes!

Wij laten als we naar Nederland gaan altijd geld bij mijn sponsor/huisbaas achter, eens per week wordt het huis schoongemaakt, elke twee weken het gras maaien, elektrisch, water, indosat enz.
De laatste keer dat we terug kwamen was het ťťn groot knollenveld voor mijn deur, meneer had wel gemaaid, alles laten liggen in twee uurtjes klaar en incasseren bij mijn sponsor, laat je het gemaaide gras elke keer liggen, dan is na 4 maanden gras maaien niet meer nodig, dan is de boel verstikt.
Domme ik, mijn sponsor had mij al verschillende keren gewaarschuwd voor Mul, ach ja hij heeft het niet breed, laat maar. Emoticon: Blush

Waardevolle spullen liggen in de logeerkamer, die gaat op slot en de sleutel nemen we mee.
Maar er blijft natuurlijk zat over, als ik alles bij elkaar optel wat pootjes had gekregen zakt nu nog mijn broek spontaan op mijn hielen, het leek wel of mijn huis was overvallen door een zwerm kleptomane eksters.
Mijn zwager,schoonzus, Pop en ik zitten wekelijks te kaarten met muntjes van 500 en 1000 Rupiah, tot zelfs onze vier doosjes met muntjes waren met de fanfare mee. Emoticon: Angry

Mul had ook geld geleend bij mijn sponsor, daar stapte hij in eerste instantie niet in, dit is geld van bapak Mul en dit zijn Nederlandse mensen, die zijn anders als wij, ik schrijf alle onkosten op, als ze dan terug zijn kunnen ze precies zien waar het aan is uitgegeven, zonder toestemming van bapak geeft ik je geen geld.
Geen probleem volgens Mul, bapak leende altijd geld en dat zou hij nu ook wel goed vinden, hij zou wel even smsen naar bapak.
En ja hoor, een dag erna stond Mul weer voor de deur, bapak vond het goed, tja dacht mijn sponsor, dan zal het wel goed zijn. Emoticon: Confused

Een week erna kwam Mul gras maaien, incasseren bij mijn sponsor, die gaf hem slechts 25.000, de rest hield hij achter als eerste aflossing van de lening, waar ik niets van wist.
Waarop ik een sms kreeg van Mul of ik wel wist dat hij maar 25.000 kreeg voor een dag werken, de jokkebrok was slechts 2 uur aan de gang geweest.
Ik een sms terug gestuurd, nee dat wist ik niet, maar ik ben over 7 weken terug, dan maak ik het allemaal wel goed met je, zie het maar als een spaarcentje. Emoticon: Yummie!

Zondagavond waren we weer terug in onze hut, maandagochtend om 7 uur nog voor ik mijn sponsor had gesproken stond Mul op de stoep om zijn poen te halen, we hadden ook nog een mooi jack voor hem meegenomen voor op de motor, als een kind zo blij.
Tja later op de dag kwam onze sponsor, toen werd duidelijk wat er zich had afgespeeld.
Mul was ogenblikkelijk verleden tijd, het schoolvoorbeeld hoe iemand een kip met gouden eieren slacht, de zoveelste keer dat ik de bietenboot in ging. Emoticon: Angry
We hebben nu een ander, werkelijk een prachtvent, straatsteenarm maar zo eerlijk als goud. Emoticon: Worship

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

Herkenbaar verhaal Salina.
Wat "wij" (westerlingen) normaal vinden dat is er nauwelijks in Indonesia
Leef je in Indonesia dan "verwacht" men bepaalde hulp van je (zelfs overigens
wanneer je maar op vakantie bent) daar word je dagelijks geconfronteerd met
"zielige" situaties en verhalen. Zo gaat het in Indonesia wanneer je niet alleen
onder de "happy few" verblijft. Survivalmode 100% en een "rijke" bule is zeer
welkom in de familie, vooral wanneer er nog "getankt" kan worden.

In een mixed marriage zul je een gezamelijke lijn moeten vinden.
Maar da's vaak lastig omdat er ook zoiets bestaat als loyaliteit aan
familie en cultuur/tradities. Zeker wanneer je in Indonesia verblijft
zal het voor je partner heeeel lastig zijn om zich daarvan "los" te maken.
Da's een cultuurschok / botsing binnen de relatie die opgelost moet
worden.

Bovendien een man moet laten zien dat hij de baas is, zo hoort dat
traditioneel gezien en een man mag zijn gezicht niet verliezen naar
zijn omgeving. Extra handicap een vrouw heeft traditioneel minder
te vertellen, niks niet gelijkwaardigheid. Zeggen en doen zijn 2 dingen.
Een man met een "westerse" vrouw moet vaak behoorlijk goed sandiwara
kunnen spelen of jekyll and hyde worden.

Ik zelf had bij mijn eerste verblijf in Indonesia al een spreuk opgehangen
in huis.

Ik ben niet moeder Theresia
die woont in India niet in Indonesia

Sommige gesprekken met de "familie"vermeed ik gewoon door naar de muur te wijzen
Langzamerhand is men gaan begrijpen wat die spreuk betekende.
Ik help ook een aantal familieleden sommige soms en een paar structureel
(school voor kinderen) maar ik bepaal zelf wie ik help, alle zielige verhalen
die gaan naar moeder Theresia.
Mijn vrouw had daar in het begin ook moeilijk mee en dan kwam ze wel eens vragen
of ik echt niet kon helpen, maar ook mijn vrouw verwees ik naar de spreuk aan de
muur.

Hard ..... Jazeker maar nodig anders blijf je de dompet omkeren.
Wat ik niet van plan ben/was.

Levert het "spanningen"op in de relatie of met de "familie" ....
soms maar beter dat als continue hoofdpijn en een lege dompet.

Je zult er a) aan moeten wennen b) mee om moeten leren gaan c) veel praten
met je partner en op een lijn blijven (alhoewel de partner soms wel eens een slippertje
moet maken, maar daar kun je ook mee spelen)
In iedergeval ... hand op de knip en keihard zijn ..... of moeder Theresia spelen

Wat wellicht ook soms helpt is gewoon zeggen.

Tidak mengerti, Uang habis

Ik begrijp het niet, het geld is op.
Met name dat laatste wordt vaak niet geloofd Emoticon: Wink

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 17-10-2014 19:40 madrotter wrote: Wat Salina zegt, over die sufheid, zeg maar, daar heb ik een theorietje over... of 't echt zo is, ik weet 't niet, maar al die fetsjin, die MSG in dat eten hier, is echt niet normaal meer, als ik een kanibaal was zou ik Indonesiers eten, die smaken vast 't beste met al die smaakversterkers in hun lijf, en wat ik er over gelezen heb is het niet alleen verschrikkelijk slecht voor je, kanker verwekkend maar gaan je hersenen er ook stukken langzamer van draaien....
Daar heb je zeker een punt Madrotter. Maar wat zelfs medisch al is bewezen, is dat door eenzijdige voeding in de cruciale jeugdjaren (periode van hersengroei) een deficiŽntie ontstaat die een soort "kortsluiting" blijvend in de hersenen veroorzaakt. Is bijvoorbeeld ook gebeurt in NL tijdens de hongerwinter van 1944. Maar in RI gebeurt het nog steeds - hoewel niet vanwege een oorlog - door traditie en eetgewoontes.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Saline.

Dankjewel dat je verhaal hier in alle open- en eerlijkheid neerzet. Ikzelf heb maar heel even de situatie van het hebben van schoonfamilie in Indonesie meegemaakt maar kan me heel goed je situatie voorstellen. Je bent een dame met een eigen mening (ik zeg altijd "wij komen ook nog ergens vandaan" Emoticon: Wink en ik herken veel van mezelf in de situatie die je schetst en hoe je erop reageert.

Waar culturen botsen zou net zo goed kunnen zijn waar ze elkaar tegenkomen want je hebt toch voor een Indonesische man gekozen. Wat dat aangaat zoek ik het zelf al bijna 25 jaar niet meer in Nederland. Indonesie is een deel van me geworden en daar hoort dan als vanzelfsprekend degene bij met wie je leven samen deelt. Bij mij is dat nog niet zo goed gelukt maar de aanhouder wint Emoticon: Smile
Ik maak me best wel zorgen over Indonesie en hoe het verder moet. Zes jaar geleden was ik zeker van een leven in Indonesie, drie jaar later wist ik zeker van niet en inmiddels ben ik weer aan het twijfelen. Misschien kom ik nog eens langs voor advies want zoals gezegd, vrouwen in den vreemde is toch net anders dan mannen in den vreemde.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 18-10-2014 07:41 salina wrote: Even nog over dat botsen van cultuur he... Emoticon: Blush
Cultuurbotsing? Sorry to say, maar ik denk dat hier sprake is van een "klasse"-botsing. Cultuurbotsing op gelijkwaardige voet is overbrugbaar. Maar als de "klasse" verschilt, dan zou je zelfs in NL een botsing hebben.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Op 18-10-2014 09:58 schreef elsbeth:
pfff, wat een verhaal. Lijkt me een heel lastig lastige situatie. Ziel bekijkt het nu vanaf jouw kant, ik denk toch ook aan de andere kant. Wat als je geen nagel hebt om je mee aan je kont te krabben en inderdaad zoals jij zegt in een krot in Jakarta woont?
Ik kan me voorstellen dat je dan alles aanpakt om daar uit te komen. Wat vond je man van jouw actie? En wat vond hij van de actie van je broer? Ik kan me jouw reactie wel voorstellen hoor, als was het mij zeer waarschijnlijk niet gelukt om ze weer terug te sturen. Dat had ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen.
Ben benieuwd hoe dit afloopt.
Ik denk dat je 2 keuzes hebt: of je kiest voor jezelf, dan moet je op de lijn van Ziel gaan staan en keihard zijn. Of je accepteert dat je jouw ideeŽn moet loslaten en dan wint de familie. Volgens mij zit er weinig tussen. Welke keuze je kunt maken hangt af van hoe je man hier in staat. Ik hoop voor je dat er nog veel wijze raad volgt van mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten. Mijn advies is meer een gevoel.
Als hij niet echt aan jouw kant staat, heb je een behoorlijk probleem

Er is wel een verschil een moeder die haar kind zou moeten negeren of een man die zijn familie zou moeten negeren.
Het is haar lieveling kind altijd al geweest vroeger toen hij klein was sleepte ze er overal in mee.
Maar daar heb ik eigenlijk geen boodschap aan ze wist ook naar Nederland te gaan en dan moet je, je kind ook los laten
Ik geef ze geen keuze daar heeft ze een voordeel aan ze mag daar heen gaan wanneer ze wil ik houd niet tegen.
Ik ben iemand die zich makkelijker in schik in mijn leven.
Niets moet als het binnen de grenzen is van de basis en daar stoeien wij nog wel eens mee ,wat is de basis van fatsoen. Nou dat weten ze hier niet, nooit van gehoord fatsoen wat is dat? Neen we hebben het al vaker over geschreven, wat is de basis van het fatsoen?
Vandaag nog verbaasde ze mij, doordat zij in gesprek was met een bediende, kwam er iemand aan, de bediende vragen zonder iets een verontschuldiging.
Dat had ze gouw even tegen die man gezegd, dat het onfatsoenlijk was om niet even te wachten, dus ze weet het wel ,maar dat zou ze ook eens tegen haar zelf moeten afvragen.
Maar goed het is zoals ze zijn, ongelijk dom , maar sommige misschien wel pienter, maar de wetenswaardigheid, ze weten niet hoe etiketten werken ze hebben nooit van gehoord.

En de voeding daar hebben wij een tijd terug ook al eens over gehad, dat zou zeker invloed hebben
Mijn vriendin vind ik ook achteruit gaan met haar intelligentie als zij lang in IndonesiŽ zit.
Ze eet nooit aardappels maar wel vet vlees en ze is zo mager als een lat ze komt geen kilo bij.
In Holland ad ze nog wel eens stamppot, daar is hier een groot gebrek aan.
Zwaar voeding waar je van aankomt zou hier een welkome gast zijn.
De ingrediŽnten hebben ze hier vol op de aardappels vind ik hier lekker.
Ze zouden eens ook in de landbouw meer kunnen gaan experimenteren in plaats van rijst sawa's eens anders op te gaan kweken ......... Emoticon: Devil Emoticon: Emoticon: Shut up!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

" REL="nofollow">

Weer mijn hele verhaal weg...

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Over die voeding hier heb ik onderhand al 100 keer een discussie gehad.
De kinderen hoeven hier geen groente te (leren) eten en ik zie aan het neefje van 9 al een behoorlijke groei achterstand. Hij lijkt wel een kind van 5 en loopt met 1 been krom. Ik ben ervan overtuigd dat voeding hiermee te maken heeft. Als ik dat probeer uit te leggen staan ze me alleen maar met open mond aan te kijken en te knikken.
Vervolgens wordt er weer gewoon rijst met sambal voor de kinderen opgeschept en de groente wordt opzij geschoven.
Goed hoor....het zijn mijn kinderen niet, de groenten..... Emoticon: Bye bye

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Elsbeth: Mijn man vond het overigens terecht dat ik zo reageerde. Uiteraard vond hij het vreselijk en heel zielig omdat ze allemaal kapot waren van die reis. Vooral voor de kinderen. Ik was boven op de slaapkamer en heb verder ook niemand gezien. Schoonzus had me wel meer wat geflikt dus ik was in staat om haar een knal te geven, zo kookte ik van woede, dus ik kon beter boven blijven. Hij heeft op de slaapkamer zijn moeder gebeld en verteld wat er aan de hand was.
Zijn moeder had nog zo gezegd tegen zoon en schoonzus dat ze eerst toestemming moesten vragen om naar Jogja te gaan maar dat durfde ze niet omdat ze wel wisten dat ik dat niet wilde. Dus ze dachten dat het beter was om me voor het blok te zetten door gewoon te gaan.
In eerste instantie zei ik tegen mijn man dat ze lopend terug mochten naar Jakarta.
Die broer hoefde ik ook niet meer als chauffeur. Zo ver ben ik natuurlijk niet gegaan want zo keihard ben ik van nature helemaal niet.

Nou ja...uiteindelijk is die broer dus wel gebleven, ik heb 500.000 gegeven en hij heeft zijn vrouw en kinderen weggebracht naar het station en kwam met rode traanogen weer terug.
Toen ik later in de auto stapte heb ik hem op zijn schouders getikt en gezegd dat als hij nog een keer zo'n geintje flikte dat hij niks meer hoefde te verwachten van mij.
Heel bedeesd zei hij 'sorry' en daarmee was het verhaal klaar.

Ik had niet verwacht trouwens dat mijn man ze ook weg zou sturen zonder mij eerst proberen over te halen. Ik vind ook niet dat hij zou hoeven kiezen tussen zijn vrouw of familie dus ik was ook nog op een bepaald moment mijn koffer al aan het pakken. Ik zei 'bel me maar als ze weer weg zijn en ondertussen ga ik Bali wel onveilig maken of zo'. Mijn paspoort lag bij immigratie dus ik kon niet Holland. Dat wilde hij pertinent niet dus dan stuurde hij liever zijn familie weg.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Malam. Daar ben ik inderdaad ook bang voor als mijn huis af is in Sewon. Dat de hele bende regelmatig bij me 'op de koffie' komt. Er komt ook een zwembad bij dus niks is leuker voor die kinderen natuurlijk om daar lekker te plonzen en te schreeuwen. Ik krijg gelijk weer een centerparcstrauma als ik er alleen al aan denk. Mijn man weet wel dat ik heeeeel erg op mijn privacy gesteld ben en dat ik onaangekondigd bezoek sowieso niet binnen laat.
Ik denk dat ik een afspraak moet maken bijvoorbeeld 1 x per week of per 2 weken, zoiets.

Ik heb ook al de discussie gehad over dat baantje dat hij nu heeft.
Hij kwam een keer veel te laat opdagen terwijl ik een afspraak bij immigratie had en heb uitgelegd dat ik zijn baas ben van 9 tot 5 en daarna pas weer de schoonzus.
Hij kost me 3 juta per maand dus ook nog eens vet betaald. Hij krijgt dat niet in zijn handen want ik betaal zijn eten, 2 pakjes sigaretten per dag, kapper, kleding, wasserette, babyvoeding, luiers, nou ja...eigenlijk alles. Met de huur van hun huis in Jogja en de hele inrichting zit ik natuurlijk al op een gigantisch bedrag voor Indonesische begrippen.
Hij zal toch een beetje terug moeten betalen in de vorm van werken voor me. Ook als ze straks die warung hebben en zichzelf kunnen bedruipen zal hij voor me moeten werken om op die manier wat terug te betalen. Als ik straks klanten heb bijvoorbeeld. Het probleem is alleen dat hij de weg niet weet hier en ook niks opslaat. Hij weet nu nog het vliegveld niet te vinden na 2 maanden in Jogja.... Emoticon: Laugh out loud

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Zieleffe: het is inderdaad oliedom dat ze het risico nemen door zulk soort geintjes met me uit te halen. Als ze mij kwijt zijn hebben ze niks. Dan hadden ze dus echt op straat geslapen nu met 3 kleine kinderen. Ze hebben bijna geen familie in Jakarta waar ze terecht kunnen want oorspronkelijk komen ze allemaal uit Semarang.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. M.S. Uang habis geloven ze inderdaad niet. Het is dat mijn man al een aantal keer in Holland is geweest en daar ook zwervers op straat heeft zien liggen, stervend van de honger want hij geloofde me dus echt niet. In Nederland is iedereen rijk, denken ze.
De Indonesiers hier vinden het een schande als hij probeert af te dingen als ze weten dat hij met een bule getrouwd is. Je gaat je eigen volk toch geen geld aftroggelen als je met een Nederlandse bent, zeggen ze dan tegen hem. Emoticon: Shut up!

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Anne Mieke. Ik las dat je vaak in Indonesie bent. Nu ook toch weer? Mocht je nog eens hier in de buurt zijn staat de koffie klaar Emoticon: Yes!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 19-10-2014 08:21 salina wrote:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Anne Mieke. Ik las dat je vaak in Indonesie bent. Nu ook toch weer? Mocht je nog eens hier in de buurt zijn staat de koffie klaar Emoticon: Yes!
Ja, hehe, ik ben net een week terug.... maar meestal duurt dat nooit zolang Emoticon: Smile . Ben er vanaf 25 december weer. Ik zal eens kijken of ik in de buurt ben/kan komen....anders wordt het april/mei
Wel een beetje jammer want het is een zeldzaamheid dat ik op Java kom en daar was ik nu even in Surabaya en Jakarta. Als jij me een mail stuurt (staat in mijn profiel) dan heb ik dat van jou ook.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 19-10-2014 08:21 salina wrote:
Over die voeding hier heb ik onderhand al 100 keer een discussie gehad.
De kinderen hoeven hier geen groente te (leren) eten en ik zie aan het neefje van 9 al een behoorlijke groei achterstand. Hij lijkt wel een kind van 5 en loopt met 1 been krom. Ik ben ervan overtuigd dat voeding hiermee te maken heeft. Als ik dat probeer uit te leggen staan ze me alleen maar met open mond aan te kijken en te knikken.
Vervolgens wordt er weer gewoon rijst met sambal voor de kinderen opgeschept en de groente wordt opzij geschoven.
Goed hoor....het zijn mijn kinderen niet, de groenten..... Emoticon: Bye bye
Ja, wat is dat daar toch. Daar ewaarwe hier ons best doen om die 2 ons naar binnen te krijgen (b)lijkt het daar van nul en generd waarde. Idd met alle gevolgen van dien. Ik ken geen Indonesier die minstens een keer per maand ziek is, twee dagen aan de antibiotica (maakt niet uit wat je hebt) en een maand klater weer hetzelfde liedje. Omdat ik bijna altijd buiten de deur eet is het eten van groenten in warungs of kaki lima's een hele opgave en dan eet ik maar weer een plaar dagen gado2 en kies de groenten op mijn aanwijzingen uit waar ik graag het dubbele van de prijs voor betaal. Bij padangrestaurants kies ik altijd eerst (als het effe kan alle) groenten uit en dan zie ik wel wat er voor de rest is. Ik vind asinan heel lekker maar dat hebben ze op de meeste plekken in Indonesie niet.
Dus niet alleen de groeiachterstand maar gewoon de totale gezondheid. als ik ooit mocht werken in Indonesie dan zou het voorlichting over voeding zijn (kan ik eindelijk ook een keer legaal uitkeggen dat rode wijn gewoon gezond is.... Emoticon: Puh! )

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Emoticon: Laugh out loud

Ik heb ook al tig keer gezegd dat ze een paar glazen rode wijn moeten drinken. In mijn mans familie komt bij veel familieleden hartkwalen en beroertes voor. Maar er wordt hartelijk gelachen als ik dat voorstel. Ten eerste geloven ze er geen barst van en ten tweede is dat zo haram als de pest natuurlijk.

Bij de padangrestaurants haal ik ook altijd de groenten eruit. Terong vind ik heerlijk (courgette is dat geloof ik) en soms zijn er boontjes of kool. Maar dan moet ik echt strontgeluk hebben. Asinan zie ik meestal ook niet. Dat is een mix met tauge toch?

Ze zijn inderdaad vaak ziek hier. Die kinderen hoor ik al 3 jaar (eerlijk he) hoesten.
Op dit moment zitten ze allemaal onder het eczeem (iets in het douchewater) totaal geen weerstand natuurlijk. Dus ik ben maar weer allerlei zalfjes gaan halen.

Ben je hier rond de kerst weer? Ik had voor mijn broer gekeken rond die tijd maar de tickets zijn gewoon onbetaalbaar rond die tijd. Via wie vlieg je dan?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Haha.... ik zie het al die voorstellen van rode wijn.
Terong is aubergine, ik ben zelf meer van de groene bladgroenten, niet omat daun papya nou zo lekker is maar omdat het gezond is. Asinan is een soort salade van noemt het maar Chinese zuurkool (sawi asin) die in stukjes gesneden wordt. dan kan er vanalles bij spinazie, veldsla, inderdaad tauge, ananas (asinan Betawi) met een saus van citroensap,gember kecap, suiker, pinda's en cabe. Er zijn natuurlijk veel varianten.

Ik heb mijn ticket voor 24 december geboekt met KLM, ongeveer 3 maanden geleden, precies in de twee dagen dat ze een goeie prijs hadden. Heb nu 700 euro betaald (vorig jaar 650 euro met Etihad). Veel mensen willen niet vliegen op kerstavond en ik haal er juist voordeel uit. dus dat betekent rechtstreeks Amsterdam-Jakarta via KL, vertrek om 20.45 's avonds (ik kan nog gewoon werken....) en de volgende dag om 18.00 uur in Jakarta.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Maar rode wijn haram..... Ik ken een hoop moslims in Indonesie door het hele land en ze drinken geen van allen als je ze hoort tot dat ik zeg dat ik wel een Black Label meebreng (wat ben ik toch een raak). Maar dat moeten ze ook allemaal zelf weten. Wat wel heel erg vervelend is, is dat rode wijn er zo takkeduur is. Ik heb twee weken geleden weer eens Rp 375.000 betaald, veel te veel maar soms dan kan ik het niet laten. En hij was me toch lekker.... (Yellow Tail shiraz)

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Groente is nooit mijn ding geweest, onder invloed van de kleine Indonesische vrouwelijke generaal die bij mij thuis de lakens uitdeelt ben ik groente gaan eten Emoticon: Blush
Vroegaaaah dacht ik dat groente eten typisch Indonesisch was, niet dus.
In de familie van mijn opperbevelhebber wordt wel veel groente gegeten, dat is opmerkelijk.

Eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen dat de Sundanese keuken veel groenten kent, het resultaat daarvan is merkbaar mijn Pop springt met haar 72 jaar nog over mij heen, weliswaar niet meer als ik recht op sta, ik moet tegenwoordig bukken als bij bokje springen.
Dat de familie veel groente eet is misschien ook de invloed van mijn schoonzus die 25 jaar met een Italiaan getrouwd is geweest en met ijzeren hand de hele familie onder controle hield Emoticon: Blush
Zelfs een wijntje vliegt er in als een negerl.l in een weduwvrouw.

Zo zie je maar dat er uitzonderingen zijn, de Sundanese keuken is heel rijk aan groente.
Ik heb af en toe het idee dat alleen het gras op ons terrein niet wordt gegeten, de rest alles wat groen is Emoticon: Confused

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Oh ja, ik haal aubergine en courgette altijd door elkaar.

700 euro, dat is geen geld, ik zag de goedkoopste trip voor 1800 euro vorige week, dus ik ben gewoon te laat dan. Jammer.

De wijn is hier niet te betalen. In Jakarta haal ik wel eens boxen van 2 liter voor 340.000 bij de carrefour. Dat is dan nog te doen. Aqa white heet dat en dat hebben ze ook in rood. Het is net uilenzeik maar na een paar glazen gaat het dan wel.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 19-10-2014 12:59 Malam wrote:
Zo zie je maar dat er uitzonderingen zijn, de Sundanese keuken is heel rijk aan groente.
Ja. mja daar kom ik dus niet zo vaak....

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 19-10-2014 13:03 salina wrote:
Oh ja, ik haal aubergine en courgette altijd door elkaar.

700 euro, dat is geen geld, ik zag de goedkoopste trip voor 1800 euro vorige week, dus ik ben gewoon te laat dan. Jammer.

De wijn is hier niet te betalen. In Jakarta haal ik wel eens boxen van 2 liter voor 340.000 bij de carrefour. Dat is dan nog te doen. Aqa white heet dat en dat hebben ze ook in rood. Het is net uilenzeik maar na een paar glazen gaat het dan wel.

Ik ben ooit reisadviseur gweest en op de een of andere manier kan ik goed zoeken. Dus voor de toekomst doe er je voordeel mee; ik zoek vaker tickets voor anderen.

En over wijn; die moet Australisch zijn (Chileens of Argentijns mag ook maar die zie ik al hel,emasal nooit). Liever veel betalen dan dat je er eerst een paar glazen van moet drinken.... en trouwens alles waar alcohol in zit is (relatief) duur in Indonesie. Hebben ze die 2 liter dan niet in Yogya???? Ik kom trouwens nooit bij de Carrefour (op Java) voor wijn. Zal toch eens kijken de volgende keer. Zoek nog een lekker champ voor Oud & Nieuw en dat is helemaal verschrikkelijk wat dat kost daar.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

79,683,506 pageviews Een website van indahnesia.com