wat is een indo (2014)

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
83 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Ik ga maar weer naar de kerk.
Deze keer vragen of de mental revolusi niet wat eerder kan beginnen.

Uien en wortelen, gestampt samen met aardappelen met een sausje
en een unox rookworst erbij vind ik heerlijk in een hollandse winter,
maar ik heb niet altijd zin in hutspot.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Oh, dus het Indo zijn heeft dan volgens jouw echtgenote te maken met taalgebruik
Die is helemaal nieuw voor mij Sabar.
Die had ik nog nooit gehoord, zelfs niet in het achtergebleven stadje waar ik zit Emoticon: Wink

Maar goed, mijn Pop kan bij deze gerust zijn, buiten perfect Nederlands spreekt ze ook nog Bhs Indonesia en Bhs Sunda.
Al hoe wel het begrijpelijk is dat ze enkele jaren geleden na een verblijf van 43 jaar en dagelijks alleen Nederlands te hebben gesproken wel eens een foutje maakte.

Gelukkig is de visie van jouw echtgenote niet algemeen in IndonesiŽ, stel je voor dat iemand op grond daarvan Pop zou bestempelen als Indo Emoticon: Blush
Dan zou mijn Poppy ogenblikkelijk veranderen in een vulkaan van vestzakformaat Emoticon: Yes!

Zie je hoe betrekkelijk deze discussie is?
Algemeen geaccepteerd, Indische Nederlanders, Nederlanders die geboren zijn in de toen nog kolonie IndiŽ (nauwelijks nog bekend in IndonesiŽ ), IndonesiŽrs, zijn geboren in IndonesiŽ wonen in het buitenland en Indo's, gemengd Nederlands - Indonesisch bloed zowel in Nederland als in IndonesiŽ.

Wel vreemd dat er overal op internet die discussies over het Indo zijn opduiken,
Ik zie die discussie niet bij Surinamers.
Trouwens hoe zou je dan een halfbloed Suriname - Nederland moeten noemen Emoticon: Shiny
Een Sursur (Surigaat Surinamer) of Hablonamer (Halfbloed Surinamer) Emoticon: Laugh out loud

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 31-08-2014 12:42 Anorak wrote:
Zit dit topic nu dagen te volgen en concludeer dat Om Sid een indo is.
Tenminste, hij reageert als zodanig.

Dat klem zitten in 2 werelden is duidelijk.

Dan is jouw conclusie zo fout als de neten Anootje Emoticon: Yes!
Net zo fout als de echtgenote van Sabbie die het af laat hangen van taalgebruik.
Geloof Malamie maar, zowel Surya als lady Malam zijn IndonesiŽrs, de ťťn met een Indonesisch paspoort en de ander met een Nederlands paspoort.
Het kroost van Surya en lady Malam zijn Indo's.

Heeft geen ruk te maken met taalgebruik en of reactie en zelfs het tussen/met twee culturen leven heeft niets van doen met het Indo zijn. Emoticon: Nooo
Zou ik zo ver gaan als jij, dan zou jij met je Nederlandse paspoort wonende in Vietnam geen Nederlander zijn maar een Vietkako (Vietnamese kaaskop) Emoticon: Laugh out loud

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Zover mij bekend is, komt het begrip Indo van Indo-Europeaan, een nazaat van gemengde Indonesische (of het nou Javaans of Moluks is) en Europese (dus niet uitsluitend Nederlands maar ook Belgisch, Frans, Duits) (voor)ouders. Dus zijn Surya en Poppy geen indo's. Zij zijn in NL verblijvende Indonesiers met een verblijfsvergunning dan wel een Nederlandse nationaliteit. Zo was mijn ex ook van 100% Indonesische bloede, er zat geen enkele mix in, maar was geboren in NL en Nederlands staatsburger. Noem haar geen indo want dat gaat ze vlammen.
Terug naar de indo: die worden nog steeds volop geboren, niets met de koloniale tijd te maken. Vanmiddag mijn indo-dochters nog met andere indo-kinderen aan het zwemmen. De ťťn was Moldavisch-Javaans, de ander Italiaans-Sundanees, etc.

Een ander begrip is de Indische Nederlander dat stond voor (volgens mijn info) zowel een volbloed Nederlander maar geboren in Nederlands-IndiŽ, als iemand van gemengd bloed (Indo dus) maar wel voortkomend uit de koloniale situatie. Dan heeft men het tegenwoordig over het "gevoel" van indo of Indische Nederlander. Larie. Zie ook: www.sica.nl/content/nl-overhei(...)van-indische-cultuur
Mijn kennis Bruce zegt er het volgende van:
Een andere vaste gast van het festival is Bruce van Rijk, directeur van het Instituut Indonesische Cursussen............
Op de vraag wat de huidige betekenis is van Indische cultuur antwoordt hij echter resoluut: "Geen. Het is historie." Dat klinkt behoorlijk kort door de bocht, erkent Van Rijk. En hij wil nadrukkelijk niet oordelen over al die mensen die er wel nog steeds veel waarde aan hechten. "Fantastisch dat ze daar gewoond hebben. Hopelijk hebben ze er een mooie tijd gehad", zegt hij zonder enig cynisme. "Maar Nederlands-IndiŽ bestaat niet meer. Zoals ook de gulden niet meer bestaat." Het is zinloos om je vastklampen aan het verleden, meent Van Rijk. "Dat geeft alleen maar veel verdriet."

Ik werk hier vnl. met de (nazaten van) Indische Nederlanders die nooit naar NL zijn vertrokken. Kom bij hen niet aan met dat "Indische" gevoel. Ze zijn gewoon Nederlanders die Indonesisch staatsburger zijn geworden. Klaar, punt uit. Geen gezeur over een vaag "Indisch" gevoel of "Indische" cultuur. Dat is verleden tijd, Nederlands-IndiŽ bestaat niet meer en de nazaten hebben maar 2 keuzes volgens hen: Nederlander of IndonesiŽr worden, niet alleen qua nationaliteit maar ook qua cultuur. Voor deze mensen is het nostalgisch gehang aan de zgn. Indische cultuur in NL bullshit want de Indische Nederlanders in NL zijn vrijwel allen reeds een generatie die geen wortels meer heeft in het koloniale verleden, maar in de huidige moerasdelta waar ze wonen. En voor de nazaten hier dus in het tropische IndonesiŽ, een zeer jonge staat die geografisch ligt waar vroeger Nederlands-IndiŽ was gesitueerd maar cultureel, politiek, economisch en sociaal weinig band heeft met het vroegere IndiŽ.
Zo noemen de nazaten van voornoemden zich hier in IndonesiŽ gewoon IndonesiŽr.

De huidige indo's uit nieuw gevormde relaties tussen Europeanen en IndonesiŽrs, hebben dus al helemaal niets te maken met het koloniaal verleden. Daarvan zijn zij geen produkt. Ze voelen dan ook geen enkele band met dat nostalgische Tante Lien, country-music en Pasar Malam gedoe in NL. Mijn kinderen ook niet, begrijpen daar weinig van. Voor hen is het gedrag van die indo's/Indische Nederlanders in NL een ouderwets gezeur dat niets, maar dan ook niets met het huidige IndonesiŽ van doen heeft. It's Justin Bieber & Selena Gomez time. Zowel rock & roll, country als wayang noemen ze prťhistorisch.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ik volg dit topic nu ook al vanaf het begin en trek een hele ander conclusie dan jij Anorak.
Sabar wil een beetje ouwehoeren over wat een ieder voor ogen heeft bij het woord Indo. Het maakt niet uit wat je ervan vindt, want er is geen waarheid. Gewoon lekker een beetje lullen over Indo's IndonesiŽrs, bule, want het is zo belangrijk dat we deze groepjes niet in een hokje proppen. De enige die niet mag zeggen wat hij ervan vindt, terwijl die volgens mij de meeste kennis in huis heeft wat betreft dit onderwerp, mag niks zeggen. Ome Sidje bashen, zal ik het maar noemen.
En dan in algemene termen, alsof dat door iedereen gedragen wordt.
Voor de goede orde: ik heb totaal geen medelijden met de heer Surya, noch met enig ander hier op het forum. Maar ik erger mij rot aan het eeuwige gezeik over hem, in dit topic onder aanvoering van Sabar, met een duit in het zakje van Anorak.
Wat is nou het verschil met Malam? Die neemt Surya toch ook regelmatig in de tang? (soms ook wel terecht). Die is echter wel bereid om toe te geven wanneer Surya het bij het rechte eind heeft. Zoals hij zelf altijd zegt: recht is recht, krom is krom.
Waarom iedere keer de boel infecteren met jouw visie op ome Sid, Sabar. Mogen we zelf onze mening over iemand vormen? Stel je voor dat ik na iedere posting van jou zo'n stuk zou schrijven als dit. Daar word je toch helemaal gek van?????

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 31-08-2014 14:26 Yogya-Bali wrote:

Ik werk hier vnl. met de (nazaten van) Indische Nederlanders die nooit naar NL zijn vertrokken. Kom bij hen niet aan met dat "Indische" gevoel. Ze zijn gewoon Nederlanders die Indonesisch staatsburger zijn geworden. Klaar, punt uit. Geen gezeur over een vaag "Indisch" gevoel of "Indische" cultuur.

Dat zijn dan vaak de kinderen/nakomelingen van de ongeveer 6000 spijtoptanten van de 31.000* "warga negara" geworden Indische Nederlanders.
Ze zijn de clienten van HALIN .Plus andere pariculiere initiatieven.

Een grote groep zitten of in Malang, of Surabaya ( Indo Club Surabaya ?) en in mindere mate in steden waar vroeger veel Indische Nederlanders wonen .

* Volgens de Lembaran Negara ( Indonesische staatsblad).

bisa dicek of makemyday .

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Elsbeth, een andere conclusie zou goed kunnen. Ik maakte de opmerking door wat deze medeforummer met lappen tekst neerzet. Dat staat hem natuurlijk vrij. Heeft niks, helemaal niets met bashen te maken. Ik reageerde op zijn uitlatingen. En concludeerde daaruit dat zijn reaktie heel veel weg heeft van indo zijn. En in die reakties hij in mijn ogen een indo zou kunnen zijn. Let wel:

Voor zover je al iemand in een groep kunt plaatsen. Ook hier telt dat iedereen daarover zijn eigen mening heeft.

Een indo? Is het niet zo dat het woord over 40 jaar een andere betekenis heeft gekregen?
Wellicht dat Om Sid dit uit de praktijk weet.

Where there is a will there will be relatives.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Laat maar, Anorak, je reactie spreekt boekdelen.

indisch4ever
Gebruiker
spacer line

Wat is een indo ?
Daar zijn verschillende definities over.
Mijn definitie is " iemand met voorouders uit de Indonesische Archipel en ook met voorouders uit Europa" . En dat was ook het begrip Indo-Europeaan.
Nu is dat niet eens de traditionele definitie van Indische Nederlanders die er vaak vanuit gingen dat indo uitsluitend een nickname is van Indische Nederlander. Maw die band met de Indisch-Nederlandse gemeenschap moest er wel zijn.
Mijn definitie is helemaal los van de culturele identiteit van de Indische Nederlanders.
Over die culturele identiteit kun je jarenlang mauwen. Ook leuk. Over elke culturele identiteit kan er veel gemauwd worden en mensen hebben verschillende omschrijvingen.

Surya Atmadja geeft een goede beschrijving over discussies op Indische sites
http://forum.indonesiepagina.n(...)indo_2014.php#204348
Hij komt er langer dan 10 jaar. Vandaar dat iemand denkt dat hij indo is ?

Sabar2 denkt ook dat iemand een indo is op een site van het Indisch platform
http://forum.indonesiepagina.n(...)indo_2014.php#204445
Zover ik weet is de schrijver Jan de Jong geen indo en ik dacht ook niet Indisch.
Nu zou ik van sabar2 toch graag willen horen welke slaande ruzie er ooit was over het begrip 'indo' . Ik ken die feiten niet. Welke groepen gingen elkaar slaan, waar en wanneer ?
En volgens welke onderzoeken gingen mensen zich op pasar malams ten onrechte IndonesiŽr noemen? Ik ken die onderzoeken niet.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 31-08-2014 10:28 Surya Atmadja wrote: 3.Dat kan mss kloppen, als ik INDO(nesier) beweerd dat ik een Turk ben of een Nederlander ben moet ik zelf weten, en als de omstanders dat ook aksepteren dan is het rond.
Feitelijk en juridisch niet het geval.
Exact, feitelijk klopt het niet. Ik kan als volbloed bule wel gaan beweren dat ik indo of Indonesier ben, maar, ondanks dat ik al een groot deel van mijn leven in RI verblijf, klopt dit jure de facto niet.
Dit sluit ook aan bij:
On 31-08-2014 23:00 indisch4ever wrote: En volgens welke onderzoeken gingen mensen zich op pasar malams ten onrechte IndonesiŽr noemen? Ik ken die onderzoeken niet.
Er is mij niets bekend van het feit dat mensen zich op pasar malams ten onrechte IndonesiŽr gingen noemen, maar het is wel een feit dat een aantal indo's dat hier doen als ze op vakantie zijn. Waar in de (post-)koloniale tijd men trots was op de Nederlandse afkomst, is men nu trots op de Indonesische roots (al worden die steeds minder en minder). Spijtig (en vaak frustrerend) voor hen echter is dat de IndonesiŽrs hen niet accepteren als ťťn van hen.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 31-08-2014 03:34 sabar2 wrote: Voor de Indo liefhebbers zijn er zelfs Indo-bioscopen:
(daar worden dan indonesische films vertoond)

Zoiets als bij de hindoestaans Surinaamse Nederlanders. Al generaties weg uit 'het land van oorsprong', maar nog volop kijkend naar Indiase fims. Zo maakt men zichzelf a misplaced person .

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 29-08-2014 09:54 Surya Atmadja wrote: Het is nog steeds not done !!! om hun groep te verwarren /verwisselen met de INDO(nesiers) , zeer zeker voor de ouderen die de bersiapperiode hadden meegemaakt .
............
In Nederlands Oost Indie zijn ze juridisch Nederlanders , dus in de maatschappelijke pik orde stond ze hoger dan de pribumi's ( de inlanders)
De koloniale samenleving in Nederlands Oost Indie werd duidelijk afgebakend door raciale en religieuze grenzen.
Dat is waarschijnlijk ook de oorzaak van dit:
On 31-08-2014 03:13 Yogya-Bali wrote: Mijn echtgenote merkte al een paar maal op dat indo's uit NL negatief reageren op onze mixed relation
In de koloniale tijd was het doorgaans (hoewel zeer vaak voorkomend) not done als men huwde met een 'inlandse'. (Bovengenoemde reactie komt eigenlijk alleen voor bij de generatie die nog is geboren in het koloniale IndiŽ.)

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 31-08-2014 23:00 indisch4ever wrote:
Wat is een indo ?
Daar zijn verschillende definities over.

Dat is datgene wat ik al continue zeg, er zijn verschillende zienswijzes.
Er wordt al jaren over gediscussieerd.

On 27-08-2014 17:57 sabar2 wrote:
Er zijn dus heel wat mensen die zich Indo noemen/voelen
maar die niet aan de begripsbepaling voldoen.
In mijn ogen zijn dat geen Indo's volgens deze betekenis.
Maar ze voldoen misschien wel vlgs zichzelf of anderen aan een andere
begripsomschrijving van Wat is een Indo.

In iedergeval zoals ik het interpreteer zijn er alleen nog nakomelingen van de
echte Indo's.
M.u.v. wellicht een aantal oudere indische nederlanders of Indo-europeanen.

Dat kun je accepteren of alles aan de kant schuiven en alleen je eigen visie/eigen gelijk
als de waarheid propageren.

Een zinloze discussie.

Wanneer iemand zich wel of niet Indo wil noemen,voelen da's aan de persoon in
kwestie zelf.
Wanneer het woord Indo in een gewoon gesprek gebruikt wordt als stereotype
verwijzing naar een groep, dat blijft het daarbij en is woordverklaring of definities
irrelevant.

Het begrip : Wat is een Indo daar zijn verschillende zienswijzes over en daar is
al jarenlang discussie over, er is niet een definitie.
Iemand die dat beweert en daar ook stug aan vast blijft houden heeft oogkleppen op.
Het beste voorbeeld is dit:

On 31-08-2014 12:04 Surya Atmadja wrote:

Ik ken een kennis, vrouw kwam uit Jakarta (ik denkt 45-50 jr) , man Nederlander(bule) , zij beweerd dat ze Indischen zijn .
Toen had ik e.e.a verteld .

Mijn nicht trouwde een Nederlandse bule, had 2 kinderen.
Ze noemt hun zelf Indisch.
Had ik ook verteld dat het niet kan .
Maar als ze het zelfs voelen en senang zijn , wie ben ik om commentaren te geven.
Ondanks dat ik gelijk heb, want ze behoren niet tot de nakomelingen van de gerepatrianten ( vanongeveer 1945 eind jaren 70. (1968 en iets later) .

Vwb voorbeelden van slaande ruzies.
Ik heb er persoonlijk diverse meegemaakt en er zullen uiteraard ook wel andere
redenen zijn waarom die ruzies vaak ontstonden. Misschien werd een discussie
over Wat is een Indo wel gebruikt om de "gevoelens aan te wakkeren"
Welke groepen ?? Families onder elkaar, Indo's onder elkaar,Indo's en Molukkers,
Molukkers onder elkaar, Nederlanders vs Molukkers, Nederlanders vs. Indo's
Enkele plaatsnamen erbij vermelden waar dit zelfs tot in het nieuws kwam:
Den Bosch,Waalwijk,Helmond,Eindhoven,Nijmegen
(NB de vechtpartijen kwamen in het nieuws niet de aanleiding)

Periode 1966-1996

Ik ben opgegroeid in het zuiden van Nederland.
Misschien zijn daar wel andere Indo's
Wellicht heb ik dus een ander referentiekader

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 31-08-2014 13:00 Malam wrote:
Oh, dus het Indo zijn heeft dan volgens jouw echtgenote te maken met taalgebruik
Die is helemaal nieuw voor mij Sabar.
Die had ik nog nooit gehoord, zelfs niet in het achtergebleven stadje waar ik zit Emoticon: Wink

Ach Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Malam het ligt er maar aan hoe je het interpreteert,
vlgs mij werd er iets anders gezegd, maar het is de discussie niet waard.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Gadverdamme; wat blijven we toch hangen op een topic.
Wie bepaald de gevoelens van die mensen als je het zelf niet bent.
Ik heb ze in mijn familie, 5 van mijn oudste broer, maar ik weet wel dat ze nooit meer naar IndonesiŽ terug willen.
Een van de oudste is op vakantie geweest eenmalig en ze wil er niet meer heen.
Ik kan daar wel inkomen ze heeft een man uit Singapore.
De tweede zit elke maand bij zo'n Indische avond Kupulan die is getrouwd met een Malukster , of hoe noem je die meisjes.
De andere met Hollanders getrouwd en samen wonend, ze zijn geheel ver Hollands.......
Of hoe noem je dat geÔntegreerd............ Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye
Houd maar op wij hebben geen ballen verstand van, we kunnen het alleen beoordelen via de buitenkant wat je ziet......... Emoticon: Yawn Emoticon: Yawn

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 01-09-2014 09:30 sabar2 wrote:
......maar het is de discussie niet waard.
Wakker die dan ook niet aan Sabar2.

On 01-09-2014 09:04 sabar2 wrote: Ik ben opgegroeid in het zuiden van Nederland.
Klopt. Dat was Nederlandse politiek t.a.v. de bruikbaarheid van arbeidskrachten. De eerste golf repatrianten kwam vnl. in het westen van het land terecht. In deze groep zaten vele beter opgeleiden (die zagen geen toekomst meer voor zichzelf in het onafhankelijke Indonesia); ambtenaren die men in Den Haag e.o. wel kon gebruiken. Hun opleiding was Europees geweest.
Na 1957 kwamen er vnl. indo's als spijtoptanten aan in NL met vaak een Indonesische opleiding die beduidend lager was of werd gewaardeerd. Zij hadden in 1e instantie gekozen om in RI te blijven maar toen de Indonesische economie achteruitging en Soekarno hen liever zag gaan dan komen, kozen toch nog velen op het laatste moment voor een 'repatriatie'. Op dat moment had men vooral arbeiders nodig voor Philips en de mijnen in Limburg. Dus werden de nieuw aangekomen indo's zoveel mogelijk door gesluisd naar het zuiden; een bewuste politiek van Nederlandse zijde. Dit in de hoop dat deze vnl. lager opgeleiden op die wijze zowel nuttig konden zijn voor de opbouw van Neerlands economie als geen last voor de staatskas.
Dat verklaart ook dat er een ander (vaak meer Indonesisch) soort indo's in het zuiden wonen dan in het westen van NL.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 31-08-2014 23:00 indisch4ever wrote:

Surya Atmadja geeft een goede beschrijving over discussies op Indische sites
http://forum.indonesiepagina.n(...)indo_2014.php#204348
Hij komt er langer dan 10 jaar. Vandaar dat iemand denkt dat hij indo is ?

Eerlijk gezegd zijn er in totaal 3 mensen die mij in een bepaalde hokje proberen te duwen.
Het kan ongeveer kloppen dat ik bijna 10 jr "actief"meedoet met discussies in diverse Indische sites , dat kom omdat ik het andere verhaal(de andere kant van de medaille) probeer te vertellen als er gediscussieerd werd over vroeger( Pan Proeher) mbt Nederlands Oost Indie en de huidige Indonesia.
Ik geef gewoon toe (voor de eerlijkheid) "wie"ik ben ( afkomstig uit "nationalistisch nest" ) . Met open vizier !.
Dat gaf geen problemen hoewel ik vaak een andere benadering kom , vanuit Indonesische bril bekijk .
De discussies zijn zakelijk en beleefd gevoerd , soms kan het gebeuren dat men off topic gaat, maar dan wordt je ook er aan herinnerd of door medelezers en of de moderatoren.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 01-09-2014 09:04 sabar2 wrote:

[quote removed]

Vwb voorbeelden van slaande ruzies.
Ik heb er persoonlijk diverse meegemaakt en er zullen uiteraard ook wel andere
redenen zijn waarom die ruzies vaak ontstonden. Misschien werd een discussie
over
Wat is een Indo wel gebruikt om de "gevoelens aan te wakkeren"
Welke groepen ?? Families onder elkaar, Indo's onder elkaar,Indo's en Molukkers,
Molukkers onder elkaar, Nederlanders vs Molukkers, Nederlanders vs. Indo's
Enkele plaatsnamen erbij vermelden waar dit zelfs tot in het nieuws kwam:
Den Bosch,Waalwijk,Helmond,Eindhoven,Nijmegen
(NB de vechtpartijen kwamen in het nieuws niet de aanleiding)

Ik heb in diverse plaatsen tijdelijk gewoond als student .
Van af 1968.In Enschede (Twente) , in Eindhoven, in Nijmegen, in Tilburg , en het langs in Amsterdam .Ik woon nog steeds in Adam.
Heb nog nooit meegemaakt dat er ruzie's waren , laat staan vechtpartijen tussen Indo's onderling of Indo's tegen Ambonezen. Behalve tegen de gajah(olifant) of gading ( zo werd de andere partij=Nederlanders werden genoemd ), vaak om o.a meisjes perikelen.

Ben wel vaak uit geweest ( de bios, discotheek , bruine kroeg , hangen bij de VD restaurants , station restauraties etc) .
In die tijd gingen de toen nog "jongere" Indo-Ambonezen (18-30 jarigen=ik ben 19 jr) bezig met gewoon uitgaan lol maken in de weekends , niks moeilijk doen over het Indo(nesier) of Ambon(RMS) "zijn" .
Gaan gewoon lekker uitgaan.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Nou pak Surya, in het zuiden verschilde het toch wel. Wij gingen vanuit de randstad vaak op stap met een gemeleerde samenstelling: indo's, Javanen, Molukkers, Surinamers en natuurlijk ook autochtone Nederlanders. In de randstad nergens last van met een gemeleerde groep maar in Brabant en Limburg kwamen we toch vaak in disco's terecht waar al deze bevolkingsgroepen gescheiden samen groepten. Voor hen riep dat dan ook verwarring op en eindigde soms in een vechtpartij omdat in de ogen van een Molukker een andere Molukker niet kon omgaan met een indo en vice versa.
Dan verwijs ik naar mijn reactie hierboven: de indo's in het zuiden waren ook vaker meer Indonesisch (laatkomers, spijtoptanten) en dus in de ogen van RMS-gezinde Molukkers de vijand.

indisch4ever
Gebruiker
spacer line

On 01-09-2014 09:04 sabar2 wrote:

[quote removed]

Ik ben opgegroeid in het zuiden van Nederland.

Wel, Sabar 2. Ik ben ook in het zuiden van het land opgegroeid, midden tussen de indo's
(tav yogja bali: ... wij zijn niet meer Indonesisch georiŽnteerd dan indo's in noordelijk Nederland)
en ik heb nooit iets gehoord dat groepen mensen elkaar gingen slaan over de juiste definitie van het begrip indo.
Vroegere knokpartijen tussen Molukkers en Indo's gingen daar ook nooit over.

Ik heb ook nooit gehoord dat Indische Nederlanders zo persť zich IndonesiŽr noemen in IndonesiŽ. Wel is het logisch dat mensen wat onbeholpen in een mondje maleis of engels iets zeggen van 'saya orang indo' of 'i am dutch-indonesian'.
Misschien zien IndonesiŽrs dat dan als IndonesiŽr-zijn claimen ?

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 01-09-2014 12:05 Yogya-Bali wrote:
Nou pak Surya, in het zuiden verschilde het toch wel. Wij gingen vanuit de randstad vaak op stap met een gemeleerde samenstelling: indo's, Javanen, Molukkers, Surinamers en natuurlijk ook autochtone Nederlanders. In de randstad nergens last van met een gemeleerde groep maar in Brabant en Limburg kwamen we toch vaak in disco's terecht waar al deze bevolkingsgroepen gescheiden samen groepten. Voor hen riep dat dan ook verwarring op en eindigde soms in een vechtpartij omdat in de ogen van een Molukker een andere Molukker niet kon omgaan met een indo en vice versa.
Dan verwijs ik naar mijn reactie hierboven: de indo's in het zuiden waren ook vaker meer Indonesisch (laatkomers, spijtoptanten) en dus in de ogen van RMS-gezinde Molukkers de vijand.

In Twente ( ik woon/studeer ongeveer 7 jaren , plus kecantol plaatselijke schone(ouders import Amsterdam) was het anders.
We hebben haast geen echte ruzie , dat er boze blikken werden gewisseld gebeurt wel eens, of je wordt ge-"adu" (man tegen man) , maar geen vechtpartijen die de krant halen.

Het vechten tegen de gajah, gading ( Nederlanders zijn relatief groot blank) gebeurt vaak buiten de discotheek / kroeg.
Ben alleen toeschouwer. Ben tenslotte buitenlander met studievisum.

In Enschede was het Britain (gemengd) , Lucky Star( veel Indo/indisch), bruine kroeg Bolwerk( legendarisch) waar Benny Jolink van Normaal vaak kwam (nooit ontmoet) , zelfs Wouter Muller uit die tijd heb ik nooit gezien.
In Noorder en Zuiderhagen , de Markt stikte het van uitgaansgelegenheden, ook studente cafe .
We gaan uit in "groot" Twente, Hengelo , Haaksbergen, Oldenzaal , etc .
Ik ging vaak hangen met de pentolans van de toen enige Kempo/ indo school in Enschede .
Bij de station van Enschede.
Je had toen 2 "karate"scholen, de andere was/is de Nederlandse Schonewille.

Ooit mee gemaakt dat 2 of 3 auto's vol met Indische/Ambonese kennissen uit uitgaanswereld mij vroegen om naar Zwolle mee te gaan , iets regelen met de gadings .
Ik dacht dat ze in hun kofferbak alleen klewang of parang hebben, maar dan zag ik iets anders .
Dus , kan niet mee, heb morgen tentamen. Emoticon: Shiny .

In Amsterdam, Leiden,Delft-Den Haag heb ik geen Indische of Ambonese vrienden, behalve Indonesiers (PPI leden).

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.YB even geen dingen door elkaar halen Emoticon: Wink
de discussie die Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Malam wil voeren is het niet waard.

Vwb de Wat is een Indo, die discussie is voor mij al lang duidelijk.
Er zijn verschillende visies en verschillende groepen onder diegenen
in Nederland die zich juist wel of niet Indo willen noemen.

Wat mkij echter stoort zijn "wijsneuzen" (missionarissen noem ik ze maar)
die vanuit hun eigen visie vinden dat zij als enige gelijk hebben en alle
anderen moeten zich daar naar schikken.
Een open discussie is niet mogelijk, want alleen hun gelijk is de waarheid.
Wanneer die "wijsheden" dan ook nog eens in bijna ieder topic, via een "ja maartje"
worden ingevoegd en het hele betreffende topic daardoor verneukt wordt
Ja dan ga ik steigeren, zeker wanneer het er op lijkt dat dit bewust gebeurd.

Als ik dan het topic Wat is een Indo open en daar overduidelijk blijk wordt
gegeven van ik ben de enige die gelijk heeft een open discussie
niet mogelijk is.
Tsja ... dat zegt mij veel, anderen wellicht niet, want ik ben de zeikerd.

Je kunt natuurlijk als Indonesier (Pendul) vanuit je eigen referentiekader
overal een mening over hebben, als een katak dalam tempurung.
Maar de "deskundigheid" uit boekjes of indische fora's of google als eigen kennis
inbrengen da's een, da's theoretische kennis.
De praktijk is anders en in de "grote steden" cq boven de grote rivieren daar kan
het heel anders zijn als in "the wild south" van Nederland.

Zelfs de molukkers onderling Keiezen - Ambonezen en dan heb je ook nog eens
de Indonesiers, de Indische nederlanders, de javaanse surinamers allemaal
"geconcentreerd" in het zuiden.
Ik heb nog nooit een weekend in de periode 1966-1996 meegemaakt waarin er
niet "geborsteld" werd.
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen referentiekader, zijn eien ervaringen.

Ik zou zeggen hou het daarbij en laat het "bekeren" over aan de missionarissen.
Wanneer het gaat over Wat een Indo is ik zou bijna zeggen ga eens een keer naar
Nistelrode daar zitten nog een paar oude molukkers die er zo hun eigen visie
op na houden, maar ... kijk wel uit want dat kan op klappen uit lopen.

indisch4ever
Gebruiker
spacer line

On 01-09-2014 04:24 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]

Zoiets als bij de hindoestaans Surinaamse Nederlanders. Al generaties weg uit 'het land van oorsprong', maar nog volop kijkend naar Indiase fims. Zo maakt men zichzelf a misplaced person .

Je hebt indo-filmcafť
http://www.indofilmcafe.nl/html/filmprogramma.html
die ook Indonesische films draait.
Beetje teveel gezegd dat de bezoekers van deze films zichzelf 'misplaced person' maken.
Er zijn ook veel Amerikaanse films in andere Nederlandse bioscopen, zijn die bezoekers dan ' misplaced persons' ?

indisch4ever
Gebruiker
spacer line

On 01-09-2014 12:36 sabar2 wrote:

Maar de "deskundigheid" uit boekjes of indische fora's of google als eigen kennis
inbrengen da's een, da's theoretische kennis.

De meeste kennis die doorgegeven wordt is niet uit eigen ervaring. Allemaal 'theoretisch'

De praktijk is anders en in de "grote steden" cq boven de grote rivieren daar kan
het heel anders zijn als in "the wild south" van Nederland.

Ik ben opgegroeid in Breda. En van horen zeggen waren er ook in Breda wel eens knokpartijen tussen Molukkers en indo's. Maar dat was voor 1970.
Ook van horen zeggen of van lezen krijg ik het idee dat indo's in Den Haag en Amsterdam meer knokten. ... Ook dus voor 1970, voor 1960 .

Ik heb nog nooit een weekend in de periode 1966-1996 meegemaakt waarin er
niet "geborsteld" werd.
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen referentiekader, zijn eien ervaringen.

Ik woon al erg lang in Breda.... maar die borstelpartijen ken ik niet, ook niet over gehoord van na 1970.
Of elders in Brabant..... ook niks over gehoord of gelezen.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 01-09-2014 12:21 indisch4ever wrote:

[quote removed]

Wel, Sabar 2. Ik ben ook in het zuiden van het land opgegroeid, midden tussen de indo's
(tav yogja bali: ... wij zijn niet meer Indonesisch georiŽnteerd dan indo's in noordelijk Nederland)
en ik heb nooit iets gehoord dat groepen mensen elkaar gingen slaan over de juiste definitie van het begrip indo.
Vroegere knokpartijen tussen Molukkers en Indo's gingen daar ook nooit over.

Ik heb ook nooit gehoord dat Indische Nederlanders zo persť zich IndonesiŽr noemen in IndonesiŽ. Wel is het logisch dat mensen wat onbeholpen in een mondje maleis of engels iets zeggen van 'saya orang indo' of 'i am dutch-indonesian'.
Misschien zien IndonesiŽrs dat dan als IndonesiŽr-zijn claimen ?

Ik zie dat je hetzelfde handicap hebt als Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Surya, je leest niet goed en/of
haalt woorden uit de context (verdraaien noemt men dat)

De discussie Wat is een Indo is op Nederland geent.
Het Indo-gevoel in Indonesie dat ben ik nog nooit tegengekomen,
maar wellicht is mijn referentiekader in Indonesia daarvoor te klein.
Ik ben wel Indonesiers tegengekomen die zeggen ik spreek (nog) een beetje
nederlands of die verhalen hadden over de nederlanders in Indonesie vroeger.
Maar niemand die tegen mij zei (in Indonesia) ik ben een Indo.

Je zegt je bent in het zuiden opgegroeid ? Breda las ik.
Ik weet niet in welke generatie/leeftijdsklasse ik je kan plaatsen,
maar indien je uitging in die periode 66-96 dan kan je "botsingen"
"vechtpartijen" bijna niet gemist hebben.
Maar iedereen heeft zijn eigen ervaringen, referentiekader.
Daarom is het ook zo lastig om te zeggen mijn ervaringen zijn de waarheid.

Nijmegen, Pietje Bell
Eindhoven, Maddox/de schuur
Helmond, Woodstock,High Chaparall (later number one)
om er maar enkele met naam te noemen hadden regelmatig "vuurwerk"
dat ging zeker niet alleen over de discussie Wat is een Indo,
maar het was wel heel vaak een "gemakkelijke aanleiding" om de boel
te laten escaleren.

Tegenwoordig hoor ik jongeren (18-19-20) zichzelf Indo noemen op bv
een Pasar Malam, waarom ... ze hebben "indisch bloed" 1/4,1/8,1/16
en ja je moet een identiteit hebben, ergens bij willen horen.
Ikzelf lach dan alleen maar, het is geen uitleg/discussie waard.
Waarom moet ik die jongeren "hun droom" afnemen.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,949,064 pageviews Een website van indahnesia.com