Subforum Andere praat

forum.indonesiepagina.nl 
69 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Het zou tof zijn als deze topic niet ontaardde in een scheldpartij of beschuldigingen en krenkende opmerkingen over en weer.

Wat mij interesseert en wat ook leerzaam zou kunnen zijn, zijn de meer recente ervaringen van Indonesische staatsburgers die in de westerse wereld zijn komen wonen. Of er hebben gewoond. Of er zelfs op reis zijn geweest. Met westerse wereld bedoel ik natuurlijk vnl. West Europa, en door het taalgebruik in deze topic, Nederland en Vlaanderen. Maar ik wil zeker geen ervaringen uitsluiten van personen in Noord Amerika of AustraliŽ. Het kan zijn dat men voor studie, werk of partner hier tijdelijk was of dat men zich er permanent gevestigd heeft.

Het is niet de bedoeling mensen of culturen uit te lachen maar meer relevante verschillen te vermelden, gebaseerd op eigen ervaringen. Dit kan bijvoorbeeld waardevol zijn voor mensen die van plan zijn hun partner over te brengen. Of voor forumleden die meer inzicht willen krijgen in de 'omgekeerde wereld'. En het kan diepgaand gaan over culturele of emotionele verschillen, maar ook ludiek en oppervlakkig over eetgewoontes. Alles is welkom.

Als u uw ervaringen wilt neerpennen maar als u zich niet goed kan uitdrukken in het Nederlands, twijfel dan niet in Bahasa Indonesia te schrijven. Menulis di sini dalam Bahasa Indonesia tentang pengalaman kamu di luar Indonesia tidak masalah. Semua respon dipersilakan . Indien nodig, zal ik vertalen voor diegenen die het er moeilijk mee hebben zodat aan de forumregels tegemoet wordt gekomen. Writing here in English about your experiences outside of Indonesia, is no problem. U wordt niet uitgelachen door uw taalgebruik of schrijfwijze. En alles kan anoniem natuurlijk.

In een volgende post zal ik zelf iets schrijven over mijn ervaringen.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

marcel70
Gebruiker
spacer line

Ben benieuwd hoor? Emoticon: Bye bye

Becik ketitik olo Ketoro

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Menulis di sini dalam Bahasa Indonesia tentang pengalaman Anda di luar Indonesia (Belanda)tidak masalah.
Silahkan , jangan segan segan.
Sayapun siap membantu.(Ben ook bereid om mee te helpen)

bisa dicek of makemyday .

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Mooi initiatief Emoticon: Yes!
Ben benieuwd of die dingen die ik hoor van Indonesiers die in Nederland wonen
of verblijft hebben er ook in terugkomen.

Maar ik zal een passieve rol innemen, behoor immers niet tot de gevraagde groep.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Lijkt mij ook leuk om mee te lezen.
Wel graag in het Nederlands want mijn Bahasa Indonesia is abominabel slecht. En, Om Sid, ik zou zeggen: "Steek van wal."

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

pierre
Gebruiker
spacer line

Het was voor mijn vrouw erg wennen hier in Nederland, vooral de temperaturen wisselingen, maar hier is ze zo goed als aan gewend ( hoewel de echt kou haar nog wel tegenvalt) maar goed als dat alles is!!!

Mijn vrouw is definitief hier vanaf januari 2011 en heeft dus al een paar jaar de perikelen van dit land kunnen ervaren. Het eerst wat haar opviel waren de doden bomen ( tja ze kwam in Januari, haar eerder bezoek middels het VKV ( visum kort verblijf) was in de zomer.
Het "gedisiplineerde" verkeer, ( voor het stoplicht niet met 6 auto's naast elkaar gaan staan) en het niet kunnen sjoemelen met de agent toen we een keer werden aangehouden ( LOL)

De vriendelijkheid van onze buren toen ze hier pas bij mij kwam wonen en de bereidheid om haar te helpen met de taal ( maar goed wij hebben dan ook wel fijne buren) het leren fietsen viel haar vies tegen ( vooral tegenwind) Het viel haar ook op dat bijna alles in feite goed geregeld is, haar school opleiding, de medewerking van onze gemeente toen wij gingen trouwen. maar vooral de bereidheid van mijn familie om het haar zo veel mogelijk naar de zin te maken.

Wat haar wel erg afschrok zijn de prijzen in de winkels en wat er allemaal aan vaste kosten betaald dient te worden. ze vind het belachelijk al die belastingen en vind het nog steeds vreemd dat voor alles wel een belasting is te vinden, hoewel in haar land ook belastingen zijn te betalen is het volk hier in nederland een melkkoe ( "melkkoe" niet haar woord hoor,deze heb ik erbij gezet)

Maar tegen al het negatieve staat weer het positieve.
Om een heel lang verhaal kort te maken, ze wil niet terug naar haar land ondanks dat het weer koud kan zijn en dat de uitgaven hoog zijn. ze vind het land op zich mooi en in de cultuur kan ze zich aardig in vinden. ( even voor de orde ze is katholiek)

Ze heeft nog bijna geen last van discriminatie ondervonden, nu moet ik wel zeggen dat mijn vrouw heel makkelijk in omgang is en snel vrienden maakt, in de drie jaren dat ze nu hier is heeft ze meer vrienden gemaakt dan toen ze had in indonesie. ze zegt ook hier zijn vrienden echte vrienden en geen gemaakte vrienden ( ik laat haar hier maar even in de waan.)
Ze zou wel graag vast werk willen hebben, maar dit valt niet mee om te krijgen in deze crisis, ze doet wel wat hoor ze is drie dagen in de week wel in de weer hier en daar, vervelen doet ze zich niet.
Ze had in het begin grote plannen, o.a het beginnen met het verkopen van eten langs de kant van deweg ( ahumm viel dat even tegen dat dit niet zomaar mag in Nederland)
Daarna wilde ze kinderopvang gaan doen annex taxi rijden aha ohhhh hier heb je een bijbel aan diploma's voor nodig, wat jammer nu.
toen wilde ze als gastvrouw voor oudere mensen iets doen... aha ook hier kruiwagens vol met diploma's ( voor als het betaald werk zou zijn) als vrijwilliger heb je plotseling weer geen diploma's nodig, dit vond ze in het begin nogal een vreemde gedachte gang.... voor precies hetzelfde werk had ze voor een salaris een vracht aan diploma's nodig, maar door gratis te werken hoefde dit weer niet !!!!!! maar goed inmiddels is ze op de hoogte hoe het hier werkt.

Maar.. ondanks dit alles wil ze niet meer terug naar haar land ( op vakantie wel, maar niet meer definitief)
Momenteel zijn twee zussen van haar hier bij ons middels een VKV, ze zijn hier de maximaal aantal te verkrijgen dagen ( 90 dagen dus) ze zijn hier nu twee maanden maar ze vinden het hier geweldig.. maar oke dit is natuurlijk maar een moment opname.

Wat mijn vrouw wel opmerkt is dat de verschillen tussen europa en indonesie best wel groot zijn.
en ze zegt dit is niet altijd positief er zijn ook negatieve dingen te benoemen.
Ondanks dat het westen afstevend op een 24/7 mentaliteit vind het ze wel vreemd dat alle winkels zo wie zo na 19.00 uur dicht zijn.. dat is niet het geval in indonesie,
Dat overal een afspraak voor gemaakt dient te worden. de (te) vele regeltjes voor van alles en nog wat, indo heeft ook zo zijn regeltjes maar het is hier toch wel wat anders.

Ik laat het hier even bij, wellicht dat er weer wat te binnen schiet.

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Pierre,

Zoals ik al eerder meldde heb ik jouw Elly (samen met Anne Mieke) in het vliegtuig naar Amsterdam ontmoet. Toen al ervoer ik dat jij een bijzonder lieve vrouw ontmoet hebt We konden een beetje, met behulp van Anne Mieke, met elkaar praten. Dit soort momenten vergeet ik nooit.
Leuk nu, om bovenstaand verhaal te lezen.
Hopelijk volgen er meer van dit soort positieve reacties.

Misschien dat Pop, van Malam, ook nog eens uitgebreid haar verhaal hier schrijft.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Hoi Pierre,

De plussen zijn doorslaggevend in je verhaal. Die regels, tja die hebben wij verrekte veel, niet altijd even efficient, doelgericht en zelfs lastig maar het maakt wel dat het hier voor een groot deel goed draait.
Ik mis eigenlijk een ding in het verhaal en dat is dat je als buitenlander (met een verblijfsvergunning of Nederlandse nationaliteit) dezelfde rechten hebt als een "echte" hier geboren Nederlander. De eisen zijn pittig maar dan heb je ook wat. Ik heb er een die dat niet gesnapt heeft en om vijf voor twaalf gekozen heeft voor een armzalig leven.

Ben best wel jaloers op jullie, altijd al geweest en mijn voorbeeld van hoe het wel moet.

Ik ken (de vooral een aantal jaren geleden) veel Indonesiers (met name dames) die in Nederland wonen met hun echtgeno(o)t(e) (en ook die intussen gescheiden zijn maar prefereerden om in Nederland te blijven) en de meesten zullen een soortgelijk verhaal hebben.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

pierre
Gebruiker
spacer line

Jan.
ja ja, ze herinnerde jou nog wel hoor, ook zij had een positieve herinnering hieraan

pierre
Gebruiker
spacer line

Anne Mieke.
Wat betreft de VVR ed kom ik nog wel op terug, dit is een verhaal apart maar wel interessant voor diegene die het voornemen hebben om hier naar toe te komen.

Ja, AM jou situatie is ons goed bekend, dit betreurd ons nog steeds dat het een soort van mislukt is om hem hier naar toe te krijgen.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Hai Pierre, wat leuk om het verhaal van Elly eens te horen. Je verwees eerder wel naar haar, maar zo wordt het wat duidelijker. Geweldig dat ze het samen met jou zo goed heeft hier, houwen zo!

Veer01
Gebruiker
User icon of Veer01
spacer line

over het algemeen kun je hier best snel gewend zijn aan de regels in Nederland,maar soms is alles wel wat overgeregeld.En t klimaat wordt steeds meer tropisch he.Wat het verkeer aangaat,gaat steeds meer op Jakarta lijken hier,stond vandaag weer es in file voor Utrecht,voor Gouda en voor Rotterdam,allemaal aanrijdingen en moeilijkheden.Mijn vrouw is hier nu bijna 11 jaar en dus aardig vernederlandst(hoe zeg ik dat) maar als we t nog es over moesten doen,noem ik haar Achmed en leer ze als eerste woorden...ikke niet begrijp,kom je ver mee hier Emoticon: Laugh out loud

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 16-07-2014 21:29 BintangJan wrote:
Pierre,

Misschien dat Pop, van Malam, ook nog eens uitgebreid haar verhaal hier schrijft.

Pop is niet zo'n schrijfster Jan, dat gaat allemaal via mij, maar het verhaal van Pop komt in grote lijnen overeen met Elly.
Alleen kwam ze veel eerder naar Nederland, die heeft al dat gedonder niet gehad om binnen te komen.
Ze kwam met haar overleden man in '67 naar Nederland, het bedrijf waar haar man voor ging werken betaalde de vlucht, dat hebben ze beetje bij beetje terug betaald.

Ik had het als eens ergens eerder geschreven, de man van Pop was een verstandige man, ze hadden voor '67 het ťťn en ander meegemaakt, hij was christen, Molukse vader en Duits moeder.
Ze hebben hun boeltje gepakt en zijn geŽmigreerd, hij sprak Nederlands en zei bij aankomst op Schiphol "vanaf nu spreken we Nederlands"

Voor Pop werd een Nederlandse lerares geregeld, een verschrikkelijk moeilijke tijd.
Maar ze heeft door gezet, ook gewerkt, dat was in die tijd allemaal een stuk gemakkelijker.
Wat denk je van de eenzaamheid en heimwee in het begin, maar het resultaat is er, de drie kinderen spreken geen Indonesisch, twee hebben een wereld baan, onze dochter is politieagente, de derde maken we wel nog wel eens zorgen, maar doet het nu ook weer goed..

Pop is als een vis in het water als we in IndonesiŽ zijn, maar geen haar op haar hoofd die denkt daar definitief terug te gaan.
Elly van Pierre kennen we persoonlijk, de energie die ze er in heeft gestoken om haar leven in te pakken in Nederland, daar nemen we ons petje voor af.
Dat maakt ook dat Pop en Elly ondanks het enorme leeftijdsverschil door ťťn deur kunnen.

Ik kan wel een heel bloemlezing geven hoe Pop er over denkt, maar dat is denk ik niet zinloos.
Ik beperk het maar tot deze uitspraak, in Nederland met al zijn onhebbelijkheden weet je wel precies waar je aan toe bent en waar je recht op hebt en je kan wonen en eten.
In IndonesiŽ is dat niet duidelijk, daar blijft het voor het merendeel van de bevolking een kwestie van vechten voor je dagelijkse hap rijst.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 16-07-2014 23:23 Malam wrote:

[quote removed]
..........in Nederland met al zijn onhebbelijkheden weet je wel precies waar je aan toe bent en waar je recht op hebt en je kan wonen en eten.
In IndonesiŽ is dat niet duidelijk, daar blijft het voor het merendeel van de bevolking een kwestie van vechten voor je dagelijkse hap rijst.

Dat bedoel ik. Het lijkt me gemakkelijker om mťt regels te leven dan zůnder of met regels die uiteindelijk toch weer anders zijn omdat....nou ja vul maar in.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

OmSid kwam met ouders in 1968 , vader was "ambtenaar expat" uitgezonden door Jakarta.
"Studeerde" heel lang , bijna drop out .
Na een lange "rijke" studentenleven als corpsbal/actief in studentenverenigingen gespeeld te hebben (van studeren komt er weinig van) moest uiteindelijk of terug gaan naar zijn kampung in Jkt , met een mogelijkheid voor een baantje bij een Nederlandse multinationaal, althans er werd e.e.a geregeld.
Of in Nederland te blijven .En werk gevonden als koelie tinta.
De keuze werd Nederland, meisje /vrouwtje ontmoet .Huisje , boompje, beestje etc.

Voor de rest niks bijzonder, ben wel door naam/uiterlijk soms gediscrimineerd bij zoeken van kamer en werk en uitgaan.
Zelfs mijn Hollandse meisje/vrouw werd ooit gediscrimineerd op grond van haar buitenlandse naam(mijn naam).

Toen ik in 1968 kwam (febr-dus winter)vond ik Amsterdam N.Z ( Beethovenstraat) erg dorpachtig, grijs , nat en koud en de huizen zijn relatief klein .
Eerst woonden we voor een paar maanden in een flat , verkregen via de Bank /werkgever.
Daarna verhuisd naar Amsterdam Nw Zuid , een soort dienstwoning , ook gehuurd door de werkgever.

Wat mis ik Jakarta , de sfeer, sociale contacten , familie en vrienden.
Ben zeer verbaasd hoe de autochtone mensen hier leven , de eerste 10 jaren zit ik ook in diverse studentenhuizen of campus .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Bedankt voor uw reacties zo ver. Wat dhrn. Pierre en Malam gedaan hebben, is natuurlijk prima; de ervaringen van hun echtgenotes verwoord.

Ik zal even een paar losse flodders afschieten, gebaseerd op hetgeen hierboven al geschreven is. Ik kom nog wel terug met een meer gestructureerd stuk maar daar moet ik echt even voor gaan zitten. Ook zijn er twee tijdsspannen; de jeugd- en studentenjaren en een flinke poos later een woon/werk periode.

Wat ik ooit heb gehoord en waar ik me wel in kan vinden over vriendschappen, is het verschil tussen Nederland en Vlaanderen: Een Nederlander is als een perzik, een Vlaming als een kokosnoot.
Met een Nederlander is het heel makkelijk in contact te komen, men is vriendelijk en behandelt je meteen als een goede bekende. Om echter echt 'binnen te geraken', de pit dus, is echter moeilijk, het blijft redelijk oppervlakkig. Bij een Vlaming is het moeilijker contact te leggen, er is een harde schaal. Zodra men echter 'binnen is', is men ook echt binnen. Ik vind persoonlijk IndonesiŽrs meer als Nederlanders. Maar Vlamingen waren degenen met wie ik als eerste contact had, dus dat was moeilijk.

Taal is niet gemakkelijk, vooral omdat er in het Nederlands veel regels ťn uitzonderingen zijn. Gelukkig spreken mama en de tantes redelijk goed Nederlands, dus daar kon ik vooraf mee oefenen. Frans als verplicht vak was natuurlijk een ramp, gelukkig had ik geen Duits. Het valt me op dat het Engels, vooral in Nederland, zeer goed is. Waarschijnlijk alleen in ScandinaviŽ spreekt men het nog beter. Ik denk dat in het diepe gegooid worden toch het beste is; hier moeten we nog eens verder op doorgaan,

Het verkeer, ja dat vond (en vind) ik zeer complex, al die verkeersborden die ik nog nooit eerder had gezien! En rechts rijden is ook vreemd natuurlijk. Tevens is het raar dat alles maar dan ook alles gereguleerd is; men weet altijd precies wie er voorrang heeft en wie bij een ongeval in de fout is. Men is vooral in Nederland zeer braaf in het verkeer, niemand rijdt sneller dan de aangeduide snelheid. En toch is er veel verkeersagressie, je moet echt uitkijken. Zelfs in parkeergarages e.d.. Elke keer als ik er ben, ben ik weer verbaasd dat een auto stopt als je als voetganger de weg alleen maar nadert! Fietspaden in Nederland zijn ongelofelijk, in BelgiŽ is dat minder goed ontwikkeld. En denk maar niet dat drie scholieren naast elkaar aan de kant gaan; ze lachen je gewoon uit. Er is daar geen recht van de sterkste, maar recht van de zwakste. Dat zie je trouwens wel in meer facetten van de samenleving.

En ik miste rijst! Eten zonder rijst is geen eten!

De rest volgt...

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Wat ik belangrijk vind is hoe de nieuwe migrant de overgangsperiode had ervaren.
Hoe wordt je ontvangen door de buren, familie , aangetrouwde familie van je Nederlandse partner.
Waar leer je Nederlands, moet je partner mee naar de dokter, bibliotheek, politie of ziekenhuis omdat je de Bhs Belanda en Inggeris nog niet goed beheerst ?.
Toen waren nog geen I.B wet en verplichte scholing NT 1 cq NT2.
Mist je je familie /vrienden niet ?

In mijn tijd vond ik de pasar Albert Cuypstraat Amsterdam netjes in vergelijking met Pasar Tanah Abang / Senen of Glodok (Kota Tua).
Albert Hein, De Gruyter , SPAR buurtwinkels zijn verademing.
Soms komt de SRV man langs .

Dat kennen we nog niet in Djakarta , behalve Sarinah .
Tegenwoordig heb je bijna overal Giant, Indomart , Carrefour , Hero , Kemchik etc .

Het is ook vreemd dat we zelf moeten inkopen , meehelpen aan huishoudelijk werk( afwassen, stofzuigen etc ).
Heb je ook de mogelijkheid om aan te sluiten bij Indonesische gemeenschap ?
Uiteraard zullen altijd verschillen zijn hoe je de migratie ervaart, medebepaald door je Indonesische achtergrond en je toekomstige sociaal/economische level in je land van aankomst.

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Ja, bij mijn eerste verblijf was er nog geen Internet, geen Skype. Wat zeg ik, zelfs nog geen GSM en SMS! Waar ik verbleef, werd alleen Nederlands (nu ja, Vlaams) gesproken. Ik kon dus niet even snel mijn zussen contacteren, ik wist niet hoe het met mijn familie ging. Mijn hondjes had ik niet meer. En het was zo ongelofelijk koud. De eerste sneeuw was leuk maar die eeuwige grijze lucht was deprimerend. En iedereen was altijd zo serieus; mensen in de bushalte, treinconducteurs, caissiŤres, loket van het zwembad; er werden nooit praatjes of grapjes gemaakt. En men vond het heel vreemd als ik zelf een praatje begon te maken.

Ik miste mijn familie zo erg. Ik miste eigenlijk alles. En het is niet zo dat men niet probeerde, maar het is toch anders. In de buurt en op school was dat eerste jaar een ramp. Iedereen die vanachter de gordijnen keek als ik voorbij liep. Buren die vragen stelden als 'Wie is dienen geilen?'. Neen, ik had toen nog geen promiscue imago zoals nu blijkbaar wel het geval is bij alle Indonesische meisjes; het betekent gewoon geel. In de klas vond iedereen mij raar en ik verstond niemand. Het was wel een strenge school met uniform dus dat was niet echt verschillend van thuis. Dit hielp ook omdat pesten gewoon niet mogelijk was. Studeren wel ja. Naar de bibliotheek ging ik wel graag, daar kon je op je gemak lezen.

En ik moest mijn bed opmaken, mijn kamer kuisen en helpen met de afwas en de was ophangen. Dat lijkt niets natuurlijk -het is heel gewoon in het westen- maar niemand in mijn familie kan dat. Na een jaar ging ik op internaat. Ik begrijp dat dit in Nederland (vůůr het Harry Potter tijdperk) nogal slecht bekend stond en meer gebruikelijk was voor moeilijk opvoedbare kinderen. In Vlaanderen was (en is) het heel gewoon, vnl. bij Katholieke scholen. En het was eigenlijk wel heel leuk. Ook kan je daar niet echt meer in een isolement zitten; je moet wel met anderen samenleven.

In Chinese middens worden/werden kinderen trouwens harder behandeld dan de overpampeling in de Indonesische cultuur. Mijn moeder werd bijna door haar oma opgevoed, er werd weinig tijd en affectie gegeven door haar ouders. En zij vertelde dat daarvoor in Hong Kong en Guangzhou het normaal was dat de kleine kinderen een paar jaar bij de grootouders werden gedropt.

Het is wel zo, dat vriendschappen en contacten uit het verleden veel eenvoudiger in IndonesiŽ 'hersteld' worden. Het zal ook wel komen door het Messenger en Facebook tijdperk natuurlijk, het is makkelijker nu iemand terug te vinden. Maar toch; bij ons is het heel gewoon weer uitgenodigd te worden en af te spreken met een vriendinnetje uit het tweede middelbaar bijvoorbeeld. (Iemand woont in Canada en komt weer in Jakarta langs voor familiebezoek, we spreken dan af.) Dit na tientallen jaren. En dan is het weer zoals vroeger. De contacten met studiegenootjes en vriendinnen uit Europa, zijn verwaterd en vaak hoor je er niets meer van.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 17-07-2014 13:56 Lieve wrote:
Na een jaar ging ik op internaat. Ik begrijp dat dit in Nederland (vůůr het Harry Potter tijdperk) nogal slecht bekend stond en meer gebruikelijk was voor moeilijk opvoedbare kinderen. In Vlaanderen was (en is) het heel gewoon, vnl. bij Katholieke scholen.
Nee hoor, een internaat in Nederland is (of was, zeker jaren geleden) niet alleen voor moeilijk opvoedbare kinderen. Internaten zijn/waren er hier in soorten maten. Ik heb zelf op een meisjeskostschool gezeten (dat ook internaat of pensionaat werd genoemd). Hierbij was de school (MULO) op het terrein en de leerlingen een mix van extern en intern. Op de kostschool zaten kinderen voor wie het gezien de gezinssituatie moeilijk was om thuis te blijven varierend van bijvoorbeeld schipperskinderen, kinderen van drukke zakenmensen en kinderen met thuis een moeilijke leeromgeving (ziekte ed) en zo allerlei redenen.

Mijn moeder heeft overigens op een kostschool in Herentals gezeten.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

" 'Wie is dienen geilen?'."
--------------------------------------------------------------------------
Wat leuk . Emoticon: Nice

De nieuwe migrant uit Indonesia al kwamen ze uit Majalengka of Brebes ( sorry , het is willekeurig 2 kleinere plaatsen ) hebben hun BBM , Ipad of apps(weet ik veel) .
Kunnen ze internetten met hun ibu, bapak , vrienden, familie etc .
Met webcam erbij is het leuk ook nog.

Toen( in 1968 ) heb je weinig (zelfs geen) telefonische contacten ,( mss 1x per jaar als er iemand dood is, zoiets zoals hallo hallo Bandung , pardon ik bedoel Hallo Tante Toetie in Djakarta ) .Brieven duurt als je geluk hebt minimaal 2 a 3weken, par avion of luchtpost heet dat.
En toch woon ik in Amstelerdam en mijn roots Jakarta.
Wat als mijn roots in Lubuksikaping of ergens in de rimbu .

Voordeel is dat er toen nog weinig Indonesiers in Nederland wonen, uitgezonderd een paar honderden studenten, een groep Indonesische ziekenverzorgster , ambtenaren/expat en mensen van de corps diplomatique .
De contacten zijn best goed , "iedereen kent iedereen" , de P.P.I feesten, Pesta Tahun Baru , 17 Agustus , Lebaran .

Nu hebt je hele volksstammen , bij elke grote Nederlandse studenten steden heb je Indonesische studenten.
In mijn tijd is behalve Delft, Rotterdam, Leiden, Utrecht ,Nijmegen was het aantal van Indonesische student met 1 hand te tellen.
Nadeel is dat je tijdens je studie niet socialiseert met Nederlanders .
Door de week ga ik wel om want ik zat in 2 steden Eindhoven/Enschede waar weinig Indonesiers zijn .

En wat grappig is , soms werd ik gevraagd waarom ik hier ben.
Hoe kan een Indonesier hier studeren , wie betaald dat ?
Meestal gaf ik geen antwoord , om misverstanden te voorkomen .
Mijn eigen Nederlandse studievrienden, ook van studenten verenigingen weten het wel .

Ayoo, Ibu Ibu , Tante Tante ,of Om Om vertel eens hoe jullie de overgangsperiode hadden ervaren .

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Bedankt Anne Mieke, dat is duidelijk.

Over locaties gesproken; ik denk dat er een groot verschil is tussen de regio's. In Nederland zijn er natuurlijk steden met meer mensen van Indonesische afkomst dan andere. Maar ik kan mij goed voorstellen wat het is voor een Indonesisch meisje in een dorpje in the middle of nowhere te gaan wonen. Ook al heb je Skype e.d., zal je toch nog de familie missen. En er is een tijdsverschil dat het niet gemakkelijker maakt. Tevens is het vervoer buiten de steden een probleem; de eerste maanden zal het wel leuk zijn de lokale Spar te bezoeken maar op een gegeven moment heb je dit ook wel gezien. Dit wordt natuurlijk nogal vaak met kindertjes 'opgelost'. Maar dan word je in het liberale westen eigenlijk helemaal in het traditionele rollenpatroon geduwd. Gelukkig zijn de afstanden in het land niet zo groot en is in het weekend het verkeer acceptabel.

Over het winkelen e.d. ben ik niet zo positief. Het westen is echt volledig door de Aziatische steden ingehaald. Wat me altijd opvalt, is dat er een soort vacuŁm is in de valavond. De winkels gaan zeer vroeg dicht, zelfs in de grote steden, en dan is er gewoon echt niemand meer op straat, het is uitgestorven en er is niets meer te doen. Als men dan door een woonwijk wandelt, ziet men iedereen aan tafel zitten met een pak yoghurt en vla op tafel. I.t.t. BelgiŽ worden gordijnen niet vaak gebruikt. Hoe dan ook, het is raar en vaak ook lastig dat winkels zo vroeg dicht gaan, behalve de supermarkten. En daar heb je niets aan, want alle winkels er omheen in het winkelcentrum zijn gesloten. Ook hier is er weer een opgelegde structuur en regelgeving die spontaniteit onmogelijk maakt; als men 's avonds gezellig wil winkelen, kan dit alleen op koopavond en moet men dit dus plannen.

Ah, voordat ik het vergeet; de laatste keer werd ik nogal ruw op de vingers getikt door een kassierster met de vraag of ik even alle artikelen uit mijn mandje kon halen, die ik naar 'goede' gewoonte op de band had geplaatst (helemaal vergeten). Nu heb ik geen problemen met structuren en routines, maar soms wordt het echt benauwend. Men schrikt er ook niet voor terug ik ben nu even voor iemand anders bezig te antwoorden als je in een winkel een vraag stelt. Dat is hier gewoon onmogelijk.

Het leuke aan Nederland is dat de Indonesische groep zo groot is, dat er altijd wel pasars of i.d. worden georganiseerd. En als men Christelijk is; er worden op veel locaties maandelijks kerkdiensten en eucharistievieringen in Bahasa Indonesia gehouden.

Markten zijn altijd heel leuk in Nederland en BelgiŽ; je kan een Indonesische er altijd een plezier mee doen. En niet alleen de groenten en fruit maar alle soorten markten. Laatst was ik op een rommelmarkt en heb daar veel koopjes kunnen doen; hier kan je alleen brocante kopen op de Jl. Surabaya. En op Facebook natuurlijk. Tegenwoordig kijk ik eerst op internet welke rommelmarkten worden georganiseerd.

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

En om het (vooral in deze zwaarmoedige periode) toch een beetje luchtig te houden: De spekkoek die men koopt in Nederland is veel lekkerder dan die in IndonesiŽ!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Lieve .

Heb je de spekkoek (standaard) van Hollands Bakery (Jakarta en in de grote steden) al geproefd ?
Of vroeger van Maison Benny ?
Een begrip voor oud Jakartanen.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Laat ik dan toch maar een duit in het zakje doen, middels de ervaringen van mijn vrouw.
Weliswaar alleen vakanties in Nederland en het huwelijk uiteraard.

Ze verbaasde zich erover dat zoveel mensen die ze nog nooit gezien had,
familie/kennissen van mij. Haar met open armen ontvangden.
Dat ze meteen bij de dames werd opgenomen in de groep en overal mee
werd genomen en naar toe werd gebracht.

Ze vond het ook heel vreemd om te zien dat er zoveel buitenlanders in NL waren
dat had ze zich heel anders voorgesteld en niemand op klompen of in klederdracht.
De markt vond ze heel gezellig,vooral in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag.
maar ze vroeg zich af waarom die mensen er zo "slonzig" bijliepen, vrouwen met
t-shirts waar het vlees in de etalage lag, vieze kleren, sommige mensen stonken
naar het zweet. Zoiets zag ze op de pasars in Indonesie wel maar had ze in NL
niet verwacht, zelfs in de winkelcentra kwam ze dat tegen, dat was wel anders
in Solo,Jakarta of Yogjakarta vlgs haar.

Ik heb haar ook meegenomen naar een Pasar Malam in Eindhoven en ze keek
heel raar ... zijn dit indonesiers ?? sommigen spraken geeneens bhs ....
dat is toch geen eten ... kijk die rijst eens .. niet goed gekookt, de sate helemaal
uitgedroogd en daar moet ik 6 euro voor betalen zo'n klein bordje ??
Schandalig de indonesiers hier zijn oplichters... die jurken kosten in Indonesia
maar 45.000 rph en hier vragen ze er 50 euro voor ???
Tsjeee ... volgende keer mag je een koffer vol meenemen en hier verkopen voor me
voor de helft ....
Wat is dat voor muziek ??? krontjong .... ??? hahaha dat is nep.
Snel weg .... laat maar iets van Eindhoven zien.

We bleven in Eindhoven een nachtje dus s'avonds de stad in....
Mijn vrouw keek de ogen uit .... kussen op straat ?? dronkelappen bij het station.
Jongeren die bijna "bloot" over straat liepen heeeeel laaat nog ??
Dat zie je bij ons niet, zei ze. (Achteraf heb ik haar wel wat plekjes in Indonesie
laten zien waar het ook zo is, maar op dat moment vielen haar de ogen uit)

Wanneer wij visite kregen dan dook ze de keuken in en maakte het ene na het andere
hapje en complete gerechten, dus ... heel veel aanloop.
Wanneer wij bij anderen op visite gingen dan was het koffie ... koekje.... We hebben
al gegeten of we eten straks ... een paar keer was het blijf je eten, dan halen we iets
bij de chinees of frituur. Heel raar allemaal voor haar.

Ik zal eerst verder eens wat met haar babbelen en wat puntjes meer op een rijtje zetten
dan kan ik nog meer kwijt van haar ervaringen.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

In Holland Bakery kom ik niet vaak meer; we gaan vaker naar Home Made, BreadTalk en Tous les Jours. Ik heb altijd de indruk dat men hier minder boter en meer Blue Band gebruikt in de spekkoek. Bij Benny ging mama altijd voor de mocha gebakjes. Nu mag ze van mij niet meer, ze moet gezonder leven.

Over gezonder leven gesproken; dat is wel veel gemakkelijker in Nederland of BelgiŽ. Er worden bereide salades verkocht in de McD's, tankstations en supermarkten, men doet zelfs groentjes op de broodjes en sandwiches! Veel dingen zijn suikervrij. Maar die prijzen hť.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

62,246,234 pageviews Een website van indahnesia.com