Orginele handgemaakte batik stoffen

Subforum Gezocht & Aangeboden 
525 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Gezocht & Aangeboden > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Ozzy1970
Gebruiker
spacer line

Hi,
Ik ben opzoek naar orginele handgemaakte batik stoffen. Weet iemand hoe ik daar aan kan komen?

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Er zijn natuurlijk twee soorten handgemaakte batik; de tulis en de cap. Ik laat de geprinte versie even buiten beschouwing.

Vooral een aantal van de oude stoffen zoals batik belanda (van Zuylen), hokokai (Japans) en kopi tutung zijn schaars en onbetaalbaar geworden. Reken op een paar duizend euro voor een origineel (en gesigneerd) stuk van deze. Ze belanden bij rijke verzamelaars of zelfs in musea. Tevens worden er veel handtassen e.d. van beschadigde stoffen gemaakt waardoor deze ook verloren gaan.

Als batik en ikat verzamelaarster kan ik zeggen dat in de bakermat van IndonesiŽ (Solo en Yogya) er nog wel redelijk veel zaken en winkels stoffen aanbieden, maar door de grote vraag vanuit IndonesiŽ en het buitenland, er commercieel gezien geen koopjes meer gedaan kunnen worden. In Jakarta vindt men eigenlijk meer en goedkoper, er zit bijvoorbeeld een grote markt in de kelder van Thamrin City.

De manier waarop hier wordt verzameld en aangeschaft, is voornamelijk via Facebook. De mensen sluiten zich aan bij groepen verzamelaars en handelaars.

Een andere manier is via beurzen. Inacraft is de grootste, afgelopen weekend was er nog een kleinere. In het Jakarta Convention Center (JCC) komen een aantal maal per jaar, van heel IndonesiŽ kleine handelaars met hun waren. Dit zijn wel voornamelijk nieuwe stoffen maar sommigen bieden ook antieke stukken aan. Tegen een prijs natuurlijk.

http://www.inacraft.co.id

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Vergeet niet de Batik Tjina .

Batik "Turis kan men vanaf ongeveer"10 eurie krijgen ( t/m .......) bij de bekende galeries.
In Solo, Pasar Klewer .
Of bij Danarhadi Solo . http://www.danarhadibatik.com/

bisa dicek of makemyday .

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Het ligt er aan wat we moeten verstaan onder origineel , Om. Ik dacht aan oorspronkelijk, authentiek, zeldzaam. Maar het kan natuurlijk ook apart, speciaal of fantasierijk zijn.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Mijn broer kende iemand die een verzamelaar van batik genoemd kan worden.
Hij koopt vaak batikproducten( als het kan van tulis) van bepaalde jaren.
Lijkt wel of hij een wijnhandelaar is.

Wij zelf hebben geen echte batik tulis meer , wat van mijn (voor)ouders over was (erfenis)werd vaak verdeeld bij de KB "edit" S.A .
Ik heb ooit 2 batik tulis gekregen van mijn oma en de oudste zus van mijn moeder .
Na minimaal 3 generasi is de spoeling dunner geworden .
Ik weet niet waar ze nu zijn .
Waarschijnlijk zijn ze meer dan 100 jaar oud Sundanese batik (mijn tante van +/-1908 , en mijn oma van voor 1900).

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Jammer. Ik denk dat veel mensen nog wel iets op zolder hebben liggen, wat ooit van oma was. Uit het oog verloren en aangetast door insecten.

Qua verzamelingen, natuurlijk heeft het Tropenmuseum veel. In Keulen is er een klein museum, eigendom van dť referentie op batik gebied; Rudolf Smend. Behalve een uitgebreide collectie, heeft hij ook een paar boeken (over batik) geschreven.

Behalve de Danar Hadi showroom en fabriek in Solo, is In Yogya is een bezoek aan Batik Winotosastro (bu Hani) heel interessant. En er is het Museum Batik Pekalongan in centraal Java natuurlijk. Ook in Jakarta is er een batik museum.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 03-07-2014 06:01 Lieve wrote:
Jammer. Ik denk dat veel mensen nog wel iets op zolder hebben liggen, wat ooit van oma was. Uit het oog verloren en aangetast door insecten.

De mijne zit ook ergens op zolder, tenminste als ze meegegaan zijn bij de verhuizingen.
Ik vind het qua kleur niet mooi , en het is een gewone tulis , geen batik die speciaal is ontworpen voor bepaalde familie of groep.
Tijdens onze huwelijk in Jakarta 1979 droeg mijn vrouw een gewone Sundanese ( groene kleur) sarung en kebaya .
Bij mij werd het een ramp , want als ik Sundanese adat kleding gebruikt moet ik aan bepaalde geschreven /ongeschreven regels volgen.
Moet de juiste kleding dragen die wel past aan je asal usul.
Dus werd het jas van Kwantung in Pecenongan .
Ze waren toen nog niet bekend .

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Er was afgelopen weekend weer een beurs in de JCC. Hier een impressie hoe zoiets er uit ziet. Er waren een paar honderd kraampjes met veelal batik. Aan de linkerkant sta ik met mijn zus (vandaar de vervaging).

Pasiralus
Gebruiker
spacer line

Hoi heb nog veel verschillende motieven batik te koop van Ī 2mx1.15m motif batik halus royal peach

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

82,762,139 pageviews Een website van indahnesia.com