Sumatra of Sulawesi

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
71 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
spacer line  

Hi allemaal,

Ik heb het forum al flink doorgelezen, maar toch vraag ik jullie actieve Indonesie reizigers graag om wat advies. In juli ga ik samen met 2 vrienden voor 2 weken naar Indonesie. We vliegen op Jakarta en willen vervolgens of naar Sumatra of naar Sulawesi gaan. Kunnen jullie aangeven voor welk van de twee jullie zouden kiezen? Ik ben trouwens gek op apen en wil daarom graag de Oerang Oetan zien en ik weet dat dit op Sulawesi niet mogelijk is. Maar misschien zijn daar genoeg andere apen te zien die het weer goed maken? Iemand tips? En mochten we wel voor Sumatra kiezen, hoe kun je dan zorgen dat je niet zo'n enorm toeristische Oerang Oetan ervaring krijgt? Ohja eigenlijk maakt veel reizen etc ons allemaal niet uit. We houden in ieder geval van flink avontuur/actie en een feestje op zijn tijd is ook zeker niet mis. Bedankt voor de tips!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Om antwoord op het onderwerp te geven:
Sumatera!
Orang oertangs kun je oa in het wild zien in het Leuser NP. Je kunt een "trek"doen van een paar uur tot een paar dagen. Hoe langer je in het oerwoud verblijft hoe meer kans op het ontmoeten van deze bijzondere wezens. Het meest "toeristische" is bij de voederplaats bij Bukit Lawang en ook dat valt wel mee.
Sulawesi is zeker ook mooi maar ik denk toch dat Sumatera meer te bieden heeft en er meer mooiere plekken zijn alles bij elkaar.
Feestje???? Wat bedoel je daarmee?

Maar....in juli is het wel ramadan en kun je naarmate je dichter bij idul fitri komt transportproblemen ondervinden (duur, vol of onvindbaar). Het suikerfeest en de week erna is het vakantie en voor veel Indonesiers ook een reden om plaatsen te bezoeken zoals bv Berastagi en Samosir (lekker koel om de hitte van Medan te ontvluchten). Accomodatie kan dan ook vol zitten.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ik ga hetzelfde antwoord geven als Anne Mieke. Meteen naar Medan vliegen. Ik ken het gebied ten Noorden van Bukit Lawang en Tangkahan niet. Ik zou toch wel willen pleiten voor een combinatie met West Sumatera. Daar is ook verschrikkelijk veel moois te zien (Harau Vallei, Lake Maninjau. Als je veel reizen niet erg vindt, zou je vanaf Samosir in 2 dagen naar Bukittinggi kunnen reizen. Ik vind dat nog steeds een bijzonder mooie rit.
Vanaf Padang (West Sumatera) kun je weer terugvliegen naar Jakarta, heb je een retourtje Jakarta?

Feestje op Sumatera, dat moet je misschien even toelichten. Wil je uitgaan, zoals in "uitgaan"? Dan zit je op Sumatera volgens mij wat minder goed, het is allemaal behoorlijk sober.

Veel plezier nog Anne Mieke!!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Wat heet. Ben een beetje mijn tijd aan het verdoen op het vliegveld van Denpasar. een grote volksverhuizing, de helft van de vluchten te laat, ook die van mij. En ik had al 5 uur overstaptijd. Het is sowieso een zootje in Denpasar waar ze mu met de verbouwing van de domestic terminal bezig zijn. Het lijkt wel of alle vliegvelden verbouwd worden. Emoticon: Angry
Maar goed, ik zal nog wel een keer verder komen vandaag, voor het laatste stukje vakantie

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Geniet er van!

jstar
Gebruiker
spacer line

Voor 'een feestje op zijn tijd' zou ik een paar dagen Jakarta inbouwen want dat is overal in de twee genoemde eilanden niet om over naar huis te schrijven (alhoewel, what happens in JKT, stays in JKT dus je schrijft ook vandaar beter naar niets). Het noorden van Sulawesi is daarvoor wel een ietsje beter.

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line

Voor een minder toeristische ervaring met orang oetangs zou je Ketambe of evt. Kedah kunnen doen i.p.v. Bukit Lawang.

Als je naar Sumatra zou gaan dan zijn de Pulau Banyak eilanden, de Harau vallei in West Sumatra en Kerinci vallei en NP ook zeer de moeite waard en niet zo toeristisch.

Een mooie route is starten in Pulau Weh, eerst lekker snorkelen en relaxten en dan over de "ruggengraat" van Sumatra naar het Westen reizen.
Neem wel het aantal dagen wat je hebt in acht want Sumatra is erg groot en er is veel te zien.

www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Oeps, zie nu pas dat het om maar twee weken gaat. Dan zou ik het verdelen tussen Noord en West Sumatera. Aceh is absoluut ook de moeite waard maar dat gaat niet in twee weken.
Ik zou dan ongeveer het volgende doen (of omgekeerd)
2 dagen Bukit Lawang (meteen door, Medan overslaan) oerang oetang, oerwoud
2 dagen Berastagi, Sibayak, markt
3 dagen Samosir, batakcultuur, schitterende omgeving
2 dagen reizen naar Bukittinggi (met een overnachting in bijvoorbeeld Padang Sidempuan of Sibolga)
5 dagen Bukittinggi (met trips naar Mingangkabau, Maninjau, Padang, Harau)

en..... dan is het op.

Laat het afhangen van de verbindingen of je dan eerst op Medan of Padang vliegt.

spacer line  

Wat een tips allemaal bedankt!

Ik wil zelf het liefst naar Sumatra, maar mijn reisgenootjes helaas Sulawesi. Ik denk dus dat het toch Sulawesi gaat worden. Heeft iemand ervaring met dat eiland? En hoe is het daar mbt spotten van apen/wilde dieren? We hebben denk ik geen tijd om naar noord-sulawesi te gaan en moeten ons beperken tot midden en zuid. Vliegen dan op makassar om daar ook weer terug te keren voor de vervolgvlucht.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Sulawesi heeft ook heel veel te bieden hoor, je zal ook daar een mooie reis kunnen maken.
Wel even een vraagje: hebben jullie ervaring met reizen in de tropen, zijn jullie eerder in IndonesiŽ geweest? Het is toch wel belangrijk een beetje te weten wat voor reiziger iemand is. Okť, je houdt van apen, bent avontuurlijk, een feestje op zijn tijd. Voor mij moeilijk in te schatten wat je leuk zou vinden.
Tanatoraja is een erg mooi gebied, waar je een dag of 4-5 voor uit moet trekken. Wandelen, genieten van het prachtige landschap, culturele uitstapjes, lokale markten etc. Het is een hele dag reizen vanaf Makassar, een grotendeels prachtige tocht. Waarom denk je dat Noord Sulawesi niks wordt? Je zou 2 weken Sulawesi nl. perfect kunnen verdelen over 1 week Tanatoraja, en 1 week de Minahasa (Noord Sulawesi). Daar ligt het Tangkoko NP waar je de nodige apies tegen komt (geen orang utans). Ook daar valt genoeg te doen: duiken, snorkelen (Bunaken Island), vulkaan bekijken, rondwandelen in Tomohon, mooie meren.
Je zou dan na 1 week Toraja terug moeten naar Makassar om daar en vlucht naar Manado te nemen. Waar naartoe gaat je vervolgvlucht?
Je kunt natuurlijk ook vanuit Jakarta meteen doorvliegen naar Manado en het rondje andersom doen.
Bewaar Sumatera voor de volgende keer en ga lekker genieten van Sulawesi.
En zoals Jstar al opmerkte: voor een feestje zit je in Noord Sulawei waarschijnlijk (zeker) wat beter dan in Noord Sumatera.
Mogelijk zal Anne Mieke nog adviseren (ook dat weet ik vrij zeker...) om 1 week Toraja te combineren met 1 week Flores.
Hoe dan ook, het wordt mooi..

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Yep dat laatste zou ik meteen doen (Sulawesi combineren met Flores) maar....... Merpati vliegt niet meer en heeft dus geen vluchten Makassar-Maumere meer en het alternatief Kupang-Makassar van TransNusa is inmiddels ook ter ziele.
Dus het wordt dan alleen Sulawesi denk ik. Ook voor Sulawesi is twee niet veel. Ik zou inderdaad ook combineren Toraja met Minahasa maar je zou ook nog kunnen combineren met (wel overal iets minder tijd
Bira (6 uur rijden van Makassar) of de Togeans op Midden Sulawesi als het strand moet zijn
Lore Lindu als het natuur moet zijn.
Als je van plan bent om overland te gaan dan zou je net zo goed ook naar Lore Lindu kunnen gaan. Siladen misschien een beter idee dan Bunaken.

Pascal.F
Gebruiker
spacer line

backpackenindonesie2014

2 jaar geleden deden wij Sulawesi
Jakarta >>> Makassar >>> Toraja
Toraja >> Makassar >>> Manado Dit kan in 1 dag omdat er een avondvlucht is in Makassar
Manado >>>Jakarta
Toraja ( 1 week ) 5 dagen ter plaatse . Manado en omstrekken 10 tal dagen .
2 dagen Jakarta ( feestje ?? )
Zoals reeds geschreven hebben we ook een 40 tal apen ( zwarte makaak, spookdiertjes ) en veel vogels gezien.
Indien je alleen dieren wil zien kan je Manado ( 5 dagen ) en Komodo ( Flores ) bezoeken,maar het zou dan weer zonde zijn van niet naar Toraja te gaan.
Voor de stranden kan je beter naar de buurt rond Komodo ( Labuhan Bajo )
Zowel in Sulawesi als Flores ga je heel weinig last hebben van de ramadan.
Het probleem is dat je maar 2 weken hebt
Ik zou het weten ...Toraja en dan naar Lambuan Bajo

http://forum.indonesiepagina.n(...)of_zuid_sulawesi.php
http://www.sulawesi-info.com/

Anne Mieke hij kan een vlucht voor een 5 tal dagen naar LB nemen vanuit Makassar ,het zal al zwaar genoeg zijn Emoticon: Yes!

Veel plezier

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Een vlucht van Labuan Bajo naar Makassar? Die ken ik niet. Precies om die reden en wat ik hierboven schrijf is het haast geen optie meer om Toraja te combineren met Flores.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Trouwens met alleen Labuan Bajo doe je jezelf tekort (zie ook wat ik eerder deze week schreef over Flores). Er moet gekozen worden tussen Sulawesi en Sumatera.

Pascal.F
Gebruiker
spacer line

Anne Mieke,

Ik spreek niet van een vlucht tussen LB en Makassar maar tussen Makassar en LB en die bestaat wel.
Zowel met Lion Air als met Garuda via Denpasar.
Er zegt toch niemand dat de vakantie moet starten in Flores.
Jakarta >>Makasar (Toraja )
Makassar >> LB ( Komodo )
LB >>Jakarta omdat ze de terugvlucht hebben vanuit Jakarta.
Dat men met alleen Komodo zichzelf tekort doet heb ik al meerdere keer gelezen en dat weet ik ook.
Na het bezoek aan Toraja hebben ze maar een week meer over.
Ik wilde gewoon bedoelen als ik zou moeten kiezen tussen apen of varanen en snorkelen in Bunaken of de eilanden rond LB ik voor Flores zou kiezen.

Pascal.F
Gebruiker
spacer line

Sommige mensen kiezen ervoor om elk dorpje gezien te hebben op elk eiland.
Anderen houden het bij de bezienswaardigheden van de eilanden.
Toraja is dit op Sulawesi en Komodo is dat op Flores en dat is zeer goed combineerbaar in 2 weken.

Sommige gaan 1 x naar IndonesiŽ en andere heel hun leven.....gelukkig is iedereen is anders.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Een misverstand is snel gemaakt.

Ik heb gereageerd omdat Elsbeth een dergelijke combi voorstelde. Het is alleen op dit moment niet zoín goeie.
Het maakt het niet uit of je van LB naar Makassar om omgekeerd gaat. Veel info van een of twee jaar geleden is achterhaald. Vluchtschemaís en luchtvaartmaatschappijen zijn nog nooit zo veranderlijk geweest als nu. Het is haast niet bij te houden. Natuurlijk, alles kan als je maar betaalt en lang wil reizen. Voor iemand die twee weken heeft is het niet efficient en ook nog eens duur om deze combi nu te maken. Je bent minimaal bijna 2 miljoen kwijt om dit ďevenĒ te doen (en dan zal het ticket nu geboekt moeten worden). Dat vind ik nogal wat omdat het relatief maar een klein stuk is. LB en Makassar liggen welhaast onder elkaar. Inderdaad met Wings/Lion en met Garuda. Heb je ook gezien dat je met de Garudavlucht (LB-Upg) ruim 13 uur kwijt bent en moet overnachten op Bali?

Zolang er geen nieuwe rechtstreekse verbinding is tussen NTT en Makassar zou ik deze combi niet aanraden. Verder is het ook veruit veel goedkoper van van Makassar terug naar Jakarta te vliegen dan vanuit LB.
Het lijkt erop dat het hier om jonge mensen gaat die idd willen backpacken. Daar past een relatief duur ticket van 2 miljoen meestal niet bij. Dit nog even afgezien van de verdere invulling van de vakantie.

Elsbeth: dit antwoord is misschien ook bruikbaar voor jou

leomanado
Gebruiker
spacer line

Waar je ook heen gaat, bedenk dat het 28, 29 en 30 juli Idul Fitri is. Ik weet niet wanneer jullie 2 weken vakantie in juli vallen, maar als je later dan zeg 22 juli naar Jakarta moet voor de terug vlucht, moet je echt NU de vlucht boeken. Het wordt welhaast onmogelijk om dat later te doen.
Afhankelijk van de datum van de terugvlucht zou je kunnen overwegen om het uitgaan in Jakarta aan het eind te doen. Heel veel mogelijkheden daar behalve met Idul Fitri, dan is ook daar alles dicht.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Met idulfitri is het best /leuk toeven in Jakarta.

Alle grote Malls ( dat zijn veel in Jkt) zijn open,
vervoerellende /trafficjam heb je niet meer ( de migranten/werken gaan pulang kampung=naar huis ), restaurants zijn open.
In ieder geval bij de grote Malls
Alleen openbare gelegenheden zoals , museums, DuFan ( een soort Eftelling) , dierentuin(bij gebrek aan betere) zijn wel druk/ tjokvol.
Maar dan gaan een gewone toerist niet heen.

Ik zou graag tijdens de idulfitri in Jakarta zijn .

bisa dicek of makemyday .

leomanado
Gebruiker
spacer line

De jongens willen uitgaan Surya en ik weet uit ervaring dat alle bars, zelf Batz en Cjs dicht zijn. Ook in Blok M is alles dicht.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Met Idul Fitri kun je bijna overal je wel vermaken in Indonesie
het enige wat je moet vermijden is veel reizen, gebruik maken
van het openbaar vervoer, van de weg af blijven, liefst niet met de trein
gaan en je vliegreizen ruimschoots vooraf geregeld hebben en
tegen de superdrukte op de vliegvelden kunnen Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Surya
Dufan is overigens altijd druk, zelf met die dure prijzen, maar da's dan
ook alleen een plekje voor een bepaalde groep uit Indonesie (die wel centjes hebben)
Het is overigens veel kleiner als de Efteling en toeristen komen ook in Dufan
er zijn zelfs georganiseerde reizen voor toeristen naar Dufan.

On topic... tussen 17 juli en 5 augustus zou ik persoonlijk kiezen voor Sulawesi
maar zorg dat je vervoer goed en tijdig geregeld hebt.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

73,610,568 pageviews Een website van indahnesia.com