Sumba info en updates

Subforum Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden 
67 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik ben, als ik morgen vertrek een week op Sumba geweest. Hieronder een samenvatting.

Vervoer

Waingapu:
Taxi airport naar de stad (ongeveer 6 kilometer) Rp 50.000. Bij een hotelreservering wordt je gratis opgehaald.
TX Travel in Waikabubak heeft een travel voor Rp 70.000 die aansluit op de Wingsvlucht van 12 uur naar Denpasar.

Bussen rijden alleen over xe hoofdwegen. De slechte wegen (de meeste) worden gereden met trucks .

Auto met chauffeur is erg duur met een gemiddelde van Rp 700.000 (waarbij de chauffeur dus ’s avonds gewoon thuis eet en slaapt bedoel ik). Buiten de grotere plaatsen (Waingapu,Waikabubak, Waitabulu/Tambolaka) zijn vrijwel geen hotels/losmens op een paar resorts die verschrikkelijk duur zijn en in the middle of nowhere liggen.
Chauffeurs en gidsen zijn er in soorten en maten. Er zijn veel migranten van bijvoorbeeld Flores en Timor die de lokale taal niet spreken en ook als een buitenlander worden gezien.
Een betrouwbare jongen is Timo van Artha hotel in Waikabubak die ook echt veel voor de gasten doet (zoals mij op zondagavond naar een Padang brengen omdat er ’s avonds geen ojeks rijden, of pulsa kopen in de stad).

Vliegen

Tambolaka heeft een nieuw vliegveld en heeft verbindingen met Denpasar, Ende en Kupang.
Waingapu heeft verbindingen met Denpasar, Maumere, Kupang.
Luchtvaartmij’en: Garuda, Sriwijaya, Wngs en TransNusa (onbetrouwbaar)

Boot :
De Awu is op dit moment de Pelniboot die van Kupang via Rote, Ende en Sawu naar Waingapu vaart.
Waingapu heeft een ASDP verbinding met Aimere en Ende (beiden Flores)
Waikelo in het noordwesten (vanmiddag nog geweest, afstandse end of the world “haven”) heeft behalve een ferryverbindingen met Sape (Sumbawa) nu ook t weemaal per week een speed . Het is alleen levensgevaarlijk om de boot op of af te komen vanwege de lage waterstand in de namiddag. Reistijd 2 uur!

Wegen
Op wat redelijke hoofwegen na (Melolo-Waingapu-Waikabubak-Tambolaka-Kodi) is het bar en boos en wordt soms maar net de 15 km/uur gehaald.

Hotels

Het reserveren van hotels op Sumba gaat niet altijd goed. Je weet nooit of je de juiste info krijgt. Je boekt een kamer en hebt geen bewijs (telefonisch) die vervolgens net zo gemakkelijk aan iemand anders wordt gegeven of er wordt verteld dat het vol is terwijl dat in vele gevallen niet zo is. Een hotel regelen is niet zo simpel. Zodra er iets “aan de hand” is zoals nu (filmopnames bij Waingapu, veel regeringsbeambten) gaat het mis. Reserveringen worden gemaakt en net zo snel weer uitgegumd.

Hotels op Sumba zijn ook te duur voor het gebodene. Ze worden gebouwd en verder niet onderhouden. Sinds mijn laatste reis naar Sumba (5,5 jaar geleden) is er in de steden waar de meeste overnachtingen zijn (Waingapu, Tambolaka/Waitabula en Waikabubak) niet veel bij gekomen.

Waingapu
Hotel Tanto heb ik zelf niet gezien. Prijs vanaf Rp 650.000 maar is niet naar verhouding.
Hotel Elvin Rp 385.000 tot Rp 451.000 voor een kamer met aircon (absoluut nodig in Waingapu). Prijs is niet naar kwaliteit. Kamers worden slecht onderhouden
Hotel Merlin Rp 250.000 tot Rp 350.000 voor een kamer met aircon. De suites zijn nog het beste maar ook het duurst. De VIP room die ik gezien heb stonk verschrikkelijk muf. Kamers worden slecht onderhouden, veel herrie omdat het aan de grote weg ligt.
Hotel Sandelwood; ik ken geen prijzen
Hotel Jimmy. Hier heb ik ooit gelogeerd; het was toen niet geweldig. Ben er nu alleen maar langs gekomen.
Wisma Melati Rp 200.000 met fan bij een familie
Verder zijn er nog wat uitgeleefde losmens zoals Kaliuda en Lima Saudara

Pantai Kambera: (op een uur rijden van Waingapu)
Hotel op het strand (heel jammer) met turboprijzen van Rp 650.000 tot Rp 2.250.000 (!). In de omgeving (tot aan Waingapu is er niets, geen warung te vinden. Je bent dus afhankelijk van het hotel met drie tot vierdubbele prijzen. Er zijn boottrips te regelen maar die zullen vast ook relatief duur zijn. Tenzij iemand een paar dagen echt in the middle of nowhere wil zitten (8 maanden van het jaar compleet uitgedroogd in een woestijnachtig gebied) kan pantai Kambera gemakkelijk met een dagtrip vanuit Waingapu bezocht worden. Het strand zelf is geweldig (en daarom jammer dat er nu bungalows staan)

Waikabubak

Hotel Manandang heb ik nu niet gelogeerd maar wel gehoord dat hier veel kamers slecht worden onderhouden
Hotel Artha
Hier heb ik verschillende keren gelogeerd. Nu ook weer in kamer 4 de beste kamer van het hotel met airco voor Rp 250.000

Adatdorpen
Er zijn wel mooie dorpen maar ze halen het niet bij Flores. Veel marapu’s (de kenmerkende dakmodellen) die vroeger van riet waren worden nu door zinken (en later roestende) golfplaten vervangen.

Stranden

In het zuiden (zuid van Waingaou) zou een mooi strand zijn maar het is haast niet te bereiken. Wat wel bereikbaar is en mooi (maar helaas met intussen een hotel erop gebouwd) is pantai Kambera, een uur noordwest van Waingapu.
De meeste stranden hebben geen beschutting van bijvoorbeeld palm- of pijnbomen en zijn daardoor wat minder aantrekkelijk. De zee echter is op veel plaatsen glashelder turquoise (zoals in Marosi)

Reistijd
De vorige keer was ik er in december en januari, een groot verschil met nu. Toen was het groener. Noordwest en zuid van Waingapu is nu al bijna steppegebied en het is pas mei. De bergen verder naar het oosten zijn nu al geel, over een maand bruin. Het westen van Sumba (voorbij Lewa zeg maar) is veel groener maar nog steeds niet de weelderige natuur die we kennen van Java, Sumatera of Sulawesi (of Flores!). De natuur is rond februari/maart op zijn mooist (als het nog wat langer geregend heeft).

Internet
In Waingapu en Waikabubak niet of superlangzaam

Pasola

Ik hoor hier van mensen dat de pasola niet meer is wat het geweest is. Het heeft deels te maken met de regering die hier niet echt positief tegenover staat. Hoewel traditie en adat is het natuurlijk wel gewelddadig Maar ook de verschillende clans zouden het niet eens kunnen worden.

Ikat

De ikat van oost Sumba wordt het meest gewaardeerd. Je moet er eigenlijk verstand van hebben want ze zijn niet goedkoop.

Overall:
Sumba zit in de mode van hard fietsen snel thuis en zal wel heel erg haar best moeten doen om bijvoorbeeld Flores te evenaren (wat volgens mij onmogelijk is omdat er op Flores toch meer aantrekkelijke dingen te zien zijn) maar op de een of andere manier worden hier langs de noord en westkust grote hotels gebouwd en wordt er hier geinvesteerd. Volgens chauffeurs/gidsen hier was er al niet veel toerisme (van westerlingen)en dat is ook nog teruggelopen. Om het hele eiland goed te zien is bijna niet te doen door de slechte wegen, gebrek aan accommodatie en weinig vervoer. Het oosten is weliswaar droog (en nu ook bijna dor) maar er is wel een mooie toch te maken via Tanarara, Kananggar en Melolo, maar, voor de helft van de weg kuilen en gaten.
De meeste toeristen verblijven er kort. Ik moet eerlijk zeggen dat als je maar een maand hebt en er moeten keuzes gemaakt worden dan zou Sumba voor mij niet de eerste keuze zijn (op misschien de tijd rondom de Pasola na). Ik heb nu behoorlijke stukken van Sumba gezien maar ik denk niet dat ik hier nog kom. De eilanden oost van Flores vind ik aantrekkelijker (bijvoorbeeld). Timor als alternatief kan ook maar is ook erg droog.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

wereldreis
Gebruiker
spacer line

Anne mieke,

Heb je ervaring met Oro beach houses vlak bij Tambolaka?
Ik wil er volgend jaar naar toe om vanuit daar de omgeving te bekijken,

De reviews bij tripadvisor zijn goed.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 26-05-2014 21:39 wereldreis wrote:
Anne mieke,

Heb je ervaring met Oro beach houses vlak bij Tambolaka?
Ik wil er volgend jaar naar toe om vanuit daar de omgeving te bekijken,

De reviews bij tripadvisor zijn goed.
Sorry, heb een dag nodig gehad om van zuid naar noord te komen.....
Nee, ik heb geen ervaring met Oro Beach bij Tambolaka maar ik moest wel even glimlachen bij die Tripadvisor.

Het maakt mij natuurlijk niets uit maar ik zou nog maar eens heel goed nadenken over Sumba en sowieso over Oro Beach. Het ligt op een uur rijden van Tambolaka via een deels verharde en deels zandweg. Er is niets maar dan ook helemaal niets in de omgeving. De stranden hier zijn niet van het model Robinson Crusoe en missen de gezelligheid van bijvoorbeeld palmbomen en een mooi achterland. Je bent compleet afhankelijk van het hotel en dan weet je het wel. Alles is dan duur en betaal je drievoudige prijzen voor de simpelste dingen. als het toch Sumba moet zijn dan vind ik pantai Kambera in elk geval een mooier alternatief maar ook hier (zie mijn beschrijving hierboven) ben je afhankelijk van het hotel.

Er is iets met Sumba dat ik niet kan omschrijven. Het mist een stuk gezelligheid. Als ik zo even wat stranden waar dan ook in Indonesie denk dan zou ik de eenzaamheid (want dat is het) denk ik toch meer zoeken bijvoorbeeld op pulau Kei en logeren bij Gerson (met in elk geval nog een kampung in de buurt en een mooi achterland) of bijvoorbeeld de Togean-eilanden.

Maar goed, dit is misschien teveel antwoord op je vraag. Het blijft moeilijk om goed "advies" te geven.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

wereldreis
Gebruiker
spacer line

Bedankt voor de info Anne Mieke. .

Ik heb al veel van Indonesie gezien, Sumba staat nog op het verlanglijstje omdat het me nog onbedorven lijkt qua cultuur en mooie strandjes....

Flores vond ik ook prachtig!

Ik ga er nog eens over nadenken.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik heb ook heel veel gezien van Indonesie maar, geloof me, Sumba haalt het niet bij Flores, het komt nog niet in de buurt. Maar, ik kan me voorstellen dat je dat uiteindelijk zelf wilt vaststellen. Wilde ik ook

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

63,702,227 pageviews Een website van indahnesia.com