Subforum Algemene Indonesiëpraat

forum.indonesiepagina.nl 
61 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 05-06-2014 19:48 sabar2 wrote:

Men heeft nogal wat vooroordelen over "halfbloedjes of Indo's" en vaak
krijgt men gewoon de bule-behandeling ("walking dompet/melkkoe" Emoticon: Wink
wanneer je de taal en plaatyselijke gewoontes kent dan helpt dat en ook
waar je woonplaats is.

Een vakantieganger wordt anders tegemoet gekomen als iemand die werkelijk
in Indonesie woont.

Met alle respect, in Indonesia gaat het om je persoonlijke presentatie .

Hoe je gekleed bent , je kleding , je gedrag etc.

Al ben je bule (of bruin of geel) als je rondloopt als een bule gembel ( als "zwerver" Emoticon: Wink en geen aandacht heb voor je lichamelijke verzorging( ongewassen , bau ketiak=nooit gehoord van Odorono of Axe , rondlopen met oude bezweette kleren) dan daalt de achting van de omstanders naar beneden.

In die tig jaren heb ik vaak "bule gembel"gezien .

bisa dicek of makemyday .

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 05-06-2014 20:00 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Met alle respect, in Indonesia gaat het om je persoonlijke presentatie .

Hoe je gekleed bent , je kleding , je gedrag etc.

Al ben je bule (of bruin of geel) als je rondloopt als een bule gembel ( als "zwerver" Emoticon: Wink en geen aandacht heb voor je lichamelijke verzorging( ongewassen , bau ketiak=nooit gehoord van Odorono of Axe , rondlopen met oude bezweette kleren) dan daalt de achting van de omstanders naar beneden.

In die tig jaren heb ik vaak "bule gembel"gezien .

Met alle respect Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.surya wanneer je quote dan wel niet het meest relevante vergeten
te quoten en lezen

Een bule gembel wordt niet gerespecteerd of het nu een vol/halfbloed of indo(bounty) is
De meeste indo's noemen zichzelf volbloed indonesisch omdat ze bv nog een indonesisch paspoort hebben maar in Indonesie kijkt men daar toch anders naar,
is mijn ervaring, eenmaal "vertrokken" dan ben je of succesvol (gerespecteerd) of
een wegloper (verrader) Heel zwart-wit gezegd..

On 05-06-2014 19:48 sabar2 wrote:

Er wordt door iedereen anders gereageerd op halfbloedjes of Indo's
hoe je jezelf presenteerd en hoe je reageert op zaken dat bepaald veel
In sommige gebieden hebben je een streepje voor en elders word je
als 2e rangs gezien, ook dat is persoonlijk vaak.

waar je woonplaats is.
Een vakantieganger wordt anders tegemoet gekomen als iemand die werkelijk
in Indonesie woont.

Maar dat zijn slechts mijn 2 muntjes bijdrage, ervaringen.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

hennie
Gebruiker
spacer line

Pagi !!het onder werp word wel zwaarder!!
Veel vooroordelen!"
Is er nog een
Happy end!!!! Emoticon: Confused Emoticon: Confused

jstar
Gebruiker
spacer line

Ik denk dat er weinig culturen zijn waar men je respecteert als je stinkend naar urine en zweet jezelf presenteert.

Maar daar ging het hier ook niet over; iemand maakt zich blijkbaar zorgen over hoe zijn kinderen zullen worden behandeld omdat ze gemengd zijn.

Afhankelijk van het uiterlijk, krijgen ze sowieso bekijks, zelfs in een grote stad. Soms zijn er wel opmerkingen en als je er gevoelig voor bent lijkt het wel eens of je in een kooitje in de dierentuin zit. Ouders corrigeren hun starende kinderen ook niet maar staren vrolijk mee; een fijne familiale bezigheid. Men is hier nog steeds weinig gewend.

Op school valt het in het algemeen wel mee; men vindt het heel interessant maar na een paar dagen is het nieuwe er wel van af. Gaan ze naar een International School of National+, is er helemaal weinig aan de hand. Vergeet ook niet; in veel gebieden en sociale klassen is op straat spelen er niet meer bij, na de school heeft men alleen contact met vriendjes of vriendinnetjes of met andere kinderen in buitenschoolse activiteiten. De 'blootstelling' is dus niet zó groot. Natuurlijk is dat wel anders als je in een kampung woont en ze lopen de hele dag buiten...

Dit is een persoonlijke ervaring met een eigen kind die hier indertijd anderhalf jaar op de lagere school heeft gezeten en mijn observatie van twee gemengde kinderen van een familielid en de kinderen van een aantal bevriende koppels die ik geregeld zie. Maar: Wel (op eilanden en) in plaatsen waar het enigszins ontwikkeld is, ik kan geen uitspraak doen hoe je kinderen behandeld zouden worden op een eilandje in het noorden van de Molukken bijvoorbeeld.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 05-06-2014 20:17 sabar2 wrote:

[quote removed]

De meeste indo's noemen zichzelf volbloed indonesisch omdat ze bv nog een indonesisch paspoort hebben maar in Indonesie kijkt men daar toch anders naar,
is mijn ervaring, eenmaal "vertrokken" dan ben je of succesvol (gerespecteerd) of
een wegloper (verrader) Heel zwart-wit gezegd..

[quote removed]

Lieve vertelde over Sophia Lacuba , en andere Indo mensen(m/v).
Maar dat zijn de "happy few".
Zie uit welke "nest"ze kwamen.

Zelfs in mijn kinder tijd jaren 50-60 heb je al kinderen van mix-couple die ook het zeeeer goed hebben (bisa dicek) .
Logisch dat die "happy few" een andere positie , beleving hebben dan de doorsnee Indo(indisch) kinderen die in de grote steden nog woonden .

Over de "kampung Indo" , daar hoeven we niet te praten, ze zitten vaak in geen aangename situaties.
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Sabar2, dat zijn gewoon feiten, veel van die mensen zaten financieel in de knel (de mensen die door de Nederlanders als de "warga negara's"werden genoemd ).
Ze werden gesteund door HALIN ( Hulp aan Landgenoten in Indonesia), hun nakomelingen die niet kunnen meegaan / uit de welvaartsboot vallen worden nu (2013-2014) nog steeds gesteund uit Nederland ,o.a door Omroep Max .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 06-06-2014 07:34 jstar wrote:

Afhankelijk van het uiterlijk, krijgen ze sowieso bekijks , zelfs in een grote stad. Soms zijn er wel opmerkingen en als je er gevoelig voor bent lijkt het wel eens of je in een kooitje in de dierentuin zit. Ouders corrigeren hun starende kinderen ook niet maar staren vrolijk mee; een fijne familiale bezigheid. Men is hier nog steeds weinig gewend.

Op school valt het in het algemeen wel mee; men vindt het heel interessant maar na een paar dagen is het nieuwe er wel van af. Gaan ze naar een International School of National+, is er helemaal weinig aan de hand.
Vergeet ook niet; in veel gebieden en sociale klassen is op straat spelen er niet meer bij, na de school heeft men alleen contact met vriendjes of vriendinnetjes of met andere kinderen in buitenschoolse activiteiten. De 'blootstelling' is dus niet zó groot.

Natuurlijk is dat wel anders als je in een kampung woont en ze lopen de hele dag buiten...

Dit is een persoonlijke ervaring met een eigen kind die hier indertijd anderhalf jaar op de lagere school heeft gezeten en mijn observatie van twee gemengde kinderen van een familielid en de kinderen van een aantal bevriende koppels die ik geregeld zie. Maar: Wel (op eilanden en) in plaatsen waar het enigszins ontwikkeld is, ik kan geen uitspraak doen hoe je kinderen behandeld zouden worden op een eilandje in het noorden van de Molukken bijvoorbeeld.

Eksaktemoa , itu betul sekali.
Over bekijks ,vanaf 1987(?) lopen we vaak rond in de grote malls van Jakarta.
S.A jr had bij zijn geboorte een bijna bule uiterlijk, een beetje blond haar( zijn moeder had in haar kinderjaren wit/blonde haren.
Nu lijkt hij op Indische jongen, bijna zwart haar.
Toen hij klaar was met zijn Havo , maakten we een foto in de bekende fotostudio in Bandung , bij Jalan Riau .
Nou het lijkt wel een circus atractie , vele schoolmeisjes ( het 1 van de bekende foto studio waar schoolkinderen , studenten, pegawai etc op de foto's gaan) staan gewoon te verlekkeren, ze praten Sundanees , niet wetende dat ik Sundanees spreek.

Over wonen in de kampung en naar school gaan (bepaalde school) heb ik bijna uitgebreid verteld.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Sabar2 :
Mijn rectie is gebaseerd op tig jaren observatie en op deze passage:
waar je woonplaats is.

Ik kan me niet voorstellen dat een smoezelige bule ( "bule gembel" ) een bule behandeling krijgt( wat is bule behandeling) .
En door wie ?
Door een waiter/waitres , en in welke restaurant ?
Of door de buren/ vrienden aangetrouwde familie ?

Ik heb ook geschreven is mede afhankelijk van andere factoren, de dompet , de plaats waar je woont , en ook de aangetrouwde familie .
Indonesia is een land van tegenstellingen, met vele sociale lagen.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Het is zoveel gemakkelijker om dingen in hun context te laten en als geheel te lezen
ipv er een stukje uit te halen en dat proberen "glad te strijken" Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.surya
Een bule gembel heeft een slechte presentatie die valt bij voorbaat uit de boot
of hij/zij moet mabuk zijn dan wordt "onderzocht" of er nog iets uit te schudden valt.
Een bule behandeling "walking dompet/melkkoe" heeft dat nog toelichting nodig ??

Ik laat het ff hierbij in dit topic, saya lelah dari semua itu

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Surya heeft de gewoonte alles uit zijn context te halen om er een draai in zijn richting aan te geven.
Je moet eens vragen waarom Surya niet zelf naar Indonesië verkast.
Ik weet het antwoord al, hij kan zich hier niet goed verzekeren, gelijk heeft hij.
Maar nu de vraag waarom zijn zoon niet verkast naar dit paradijs van Surya waar hij zoveel connecties heeft Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up! Emoticon: Wink
Ook een jongen uit een gemixt huwelijk met een goede opleiding Emoticon: Blush

Eigen woorden, zuig ik niet uit mijn duim, snap jij het ?
Of Indonesië een paradijs voor anderen, maar niet voor Surya en zijn zoon Emoticon: Confused

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Ach ja Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Malam .... Hidup Indonesia zullen we maar zeggen Emoticon: Wink

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ja laten we het daar maar bij houden, ik weet nu al dat er een heel zweverig antwoord gaat komen waar ik niets me kan.
Dan moet je op een bepaald moment inderdaad de beslissing nemen niet meer te
antwoorden en te denken hidup Indonesia.

Overigens behoorlijk afgeweken van het onderwerp, kinderen uit een gemixt huwelijk.
Ik heb inmiddels hier een kleindochter op bezoek gehad, we hebben ze met alles wat in ons zat moeten beschermen, (geintje)
Dat jong ging haast naast haar schoenen lopen zo populair was ze( bij wijze van spreken)

Ze ging naar een school SMA, met leeftijdgenootjes, was zo perfect om te zien hoe die billenbijters met elkaar omgingen toen het ijs was gebroken.
En ze voelde het zo perfect aan, het leek wel of het in haar genen zit dat ze iets heeft met dit land.
Ik was apentrots. Emoticon: Yes!

hennie
Gebruiker
spacer line

Het is hier vaak net een kinder speelplaats.of de juiste woorden
Wel duidelijk zijn moet je maar net afwachten.in vele gevallen komt er
Een scheidsrechter bij! Die hellaas zelf de kwijt is!!!

Gebruik misbruik niet;
Noch onthouding
Noch over daat maakt
De mens ooit
Gelukkig!"
Tr kasih banyak Emoticon: Party!

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 26-05-2014 13:30 hennie wrote:
Of jij nu een halfbloed bent. Of vol bloed. Ik zie geen
Verschil!! Je bent zoals jij bent.ik hoop dat jij echt goed in je vel zit!!
Bangun!! Bangun!! Emoticon: Stupid
Dat is een puur individualistisch westers antwoord en gaat hier in RI nog voor geen halve millimeter op.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 26-05-2014 12:14 Techtics wrote:
Hallo,

Kan iemand mij vertellen hoe Indonesiërs omgaan met halfbloed indonesiërs? Verschilt dit ook per eiland/kampung etc?
Ja, dat verschilt gigantisch. Als je op Ambon maar een kwart Moluks bloed bezit, dan word je gezien als 1 van hen. Als je op Java maar voor 90% Javaan bent, word je nog niet geaccepteerd en blijft men je zien als een vreemdeling.
Groot verschil in positieve dan wel negatieve reactie: is het glas half vol of is het half leeg?

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 26-05-2014 14:56 Lieve wrote:

[quote removed]

Het tegenovergestelde is waar.
Nou dan heb je nog weinig te maken gehad met gemengdbloedigen hier op Java. Nou en of ze worden gediscrimineerd. Als indo heb je een streepje voor als je bij die celebrities behoort maar ben je een londho kere (= arme blanke), dan is je leven een hel, veel meer dan voor een volbloed Indonesier.
Wederom weer per bevolkingsgroep verschillend (zie hiervoor het verschil tussen Molukkers en Javanen), maar doorgaans negatief. Het heeft in dit geval wel met economische positie te maken. Beroepsmatig heb ik al meer dan een decennium met deze kwesties te maken naast het gegeven van eigen kinderen (mixed), inwonen bij een Indische familie en de "Nederlandse omgeving" alhier met gemengde kinderen.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 02-06-2014 11:54 elsbeth wrote:
Als mensen dan zeiden:"het maakt het misschien makkelijker dat ik half Indonesisch ben", werd er gezegd dat dit het juist zeker niet gemakkelijker zou maken.
Misschien dat dit niet puur op de huidskleur sloeg, maar dan toch zeker op het gegeven dat iemand geen volbloed Indonesiër was. Ik kan mij niet voorstellen dat het helemaal niet "speelt" (ook al vindt een ruimdenkend en "tolerant" Nederlander dat dat niet zou moeten/mogen)
Zeker gelijk Elsbeth, het simplisme van vele Nederlands-Indonesiers is dat ze denken een voordeel te hebben met hun deels Indonesische afkomst. Verre van waar. Juist dikwijls het omgekeerde. Allereerst ziet men een indo (of een uit het westen afkomstige Indonesier) als een buitenlander, net zoals de blondharigen. Niet de kleur helpt maar de binding met het land; en dat kan net zo goed komen van iemand die 100% blank is maar wel geboren of getogen in RI.
Indien de economische positie van indo's laag is (ook als die hoog is maar dan durft men dat niet te uiten), ziet men hen als verraders dan wel "onvolledige" Indonesiers. Het beste benadert pak Surya nog de werkelijkheid deze maal.
Al die verhalen over de indo's die bekende sterren worden (die zijn er zeker), mag men niet vergeten dat het hier om een kleine minderheid gaat die dit niveau bereikt. In mijn werk met Indische Nederlanders heb ik met vele zeer schrijnende gevallen te maken gehad. Discriminatie merkt men niet zolang men hier tijdelijk verblijft of in een goede economische positie verkeert, maar owee als het tij keert.

In NL echter denken de Indo's en Molukkers van de 2e en 3e generatie dat hun afkomst hun een extra pre geeft; verkeerd gedacht. Men laat hen wel in de waan, daarin is men goed in wayang -land. Maar in werkelijkheid worden juist deze personen gigantisch belazerd en om de tuin geleid.....ook al zullen dat nimmer toegeven.
Een indo(nesier)/Molukker uit NL kan hier uitsluitend slagen als hij/zij zich ervan bewust is dat ze een vreemdeling zijn en gezien worden als een bule . Zelfs Indonesische echtgenote van een bule worden zelf vaak als bule aangeduid. Afgelopen week was ik nog in Kalimantan en moest een "Indische" familie bezoeken. Pa was indo (maar van het donkere soort) en ma was autochtoon. Kinderen zijn dus qua uiterlijk niet meer te herkennen als zijnde gemendgbloedig maar het hele district ken hen als de bule 's of belanda 's. Exact hetzelfde op Belitung, Riau, Bandung, Semarang, Yogyakarta, etc. En zwaar gediscrimineerd want ze zijn dus niet rijk. Hebben een zwaarder leven dan autochtonen.
Maar goed, dit betreft dus de nazaten van de kolonialen en de koloniale handlangers.
De huidige indo-situatie is een geheel andere: geboren en getogen in een land dat geen buitenlandse koloniale heerser meer kent.

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Yogya-Bali wrote:
Nou dan heb je nog weinig te maken gehad met gemengdbloedigen hier op Java. Nou en of ze worden gediscrimineerd.

Yogya-Bali wrote:
Indien de economische positie van indo's laag is (ook als die hoog is maar dan durft men dat niet te uiten), ziet men hen als verraders dan wel "onvolledige" Indonesiers.

Maar goed, dit betreft dus de nazaten van de kolonialen en de koloniale handlangers.
De huidige indo-situatie is een geheel andere: geboren en getogen in een land dat geen buitenlandse koloniale heerser meer kent.

Het laatste is waar het hier om gaat; dan praten we enigszins langs elkaar heen. Dat geldt hier voor een beperkt aantal, men denkt bij gemengde nakomelingen altijd nog in de geest van kolonialen en Nederlandse overheersers. Deze 'koloniale link' is in de moderne Indonesische samenleving en vooral bij de jeugd totaal maar dan ook totaal verdwenen. Die band met Nederland is echt niet meer zo sterk (dit is een waanbeeld van velen in Nederland), ze is zelfs bijna onbestaand. Natuurlijk wordt (financiële) bijstand voor projecten altijd in dank aanvaard maar de meeste buitenlanders die in dit land wonen en werken komen uit andere streken.

Er zijn tegenwoordig bijzonder veel gemengde kinderen waarvan één van de ouders niet van Nederlandse afkomst is. Waarschijnlijk is dit zelfs het merendeel van de gemengde koppels. Vergeet niet dat veel Indonesiërs in het buitenland studeren en/of werken. En daar vinden ze dan vaak een (lokale) partner. Voor hetzelfde geld is de betreffende gemengde persoon waarmee men in aanraking komt dus een nakomeling van Duitsers, Amerikanen, Australiërs of Fransen. (Of zelfs Japans of Koreaans.) Een Bule is voor die nakomelingen ook de gangbare term, soms ook Mixed. De term Indo zoals Indisch-Europees wordt hier praktisch niet gebruikt.

Excuseer dat ik het zo bot stel, maar terminologie als Londho of Belanda voor de aanduiding van een blanke is totaal achterhaald. En ze betekenen gewoon Nederlands, echt niet 'iets fouts' en ook niet een collaborerende Indo. Zelfs mij zegt het weinig tot niets terwijl ik wel iets meer van de geschiedenis afweet dan de doorsnee Indonesiër; ik draag die bagage niet mee. En ik meen te spreken voor mijn medelanders als ik stel dat zij dat ook niet doen. Natuurlijk zullen er gevallen zijn waarin mensen gediscrimineerd worden door hun (Nederlandse) afkomst en hun rol in de geschiedenis, maar zoiets zal in Europa ook nog wel op bepaalde plaatsen bestaan ( ga niet met ze om, dat is een NSB/VNV/REX/Zwart Front familie ). In bepaalde streken zal het iets langer duren voordat dit verdwijnt natuurlijk.

Een bule wordt per definitie gezien als een welvarende persoon. En dit is natuurlijk ook zo; zelfs een minder gestelde persoon in het westen (levend van een uitkering) heeft veel in verhouding met een arme hier. En velen in dit land zijn opportunistisch; als men geen voordelen kan behalen in de omgang met een persoon, ....u ziet wel waar ik heen wil. Maar dat heeft niets met discriminatie te maken. Discriminatie en racisme bestaan natuurlijk wel in deze maatschappij, maar niet t.o.v. gemengde kinderen van bule die per definitie als superieur worden gezien. Ik zeg het nog maar eens; men vindt een gemengd kind prachtig, meisjes dromen ervan. En hoe lichter, hoe beter.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 07-06-2014 17:37 Lieve wrote:

[quote removed]

[quote removed]

Een bule wordt per definitie gezien als een welvarende persoon. En dit is natuurlijk ook zo; zelfs een minder gestelde persoon in het westen (levend van een uitkering) heeft veel in verhouding met een arme hier..

Juist .Itu betul .
Daarom is het echt een anticlimax (?) als je een bule gembel(jakartanen van mijn generatie) ziet .
Want jaren 60 begin 70 zie je vaak bule als welvarende mensen, je ziet hun vroeger "rondhangen" in de oude Hotel Indonesia , mensen van de ambassade of die in de wijk Menteng(Jakarta) wonen, met grote auto's, supir en grote huizen.

Tegenwoordig zie je ook veel bule gembel of londho kere rondlopen.
Een bijstand of andere uitkeringsgerechtigde kan ook goed verzorgd er uit zien , en aan zijn presentatie werken .
Ik zie zelfs Jean Pierloos in sterrenhotels of andere gelegenheden waar je vroeger mss de toegang werd geweerd.( ook de Indonesische Jean Pierloos de zgn okb-ers)

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Wkwkwk.

Moest even denken en doorredeneren maar toen viel mijn frank; van orang kayu baru naar Jean Pierre-Louis natuurlijk.

Als men de vele backpackers in Jalan Jaksa, Malioboro en Bali ziet, moet de Indonesiër toch beginnen te realiseren dat het westen niet echt het land van melk en honing is waar men goud op straat vindt. Toch is alles relatief, onbemiddeld<>arm. Tevens ben ik er van overtuigd dat als de inwijkeling enigszins voorzichtig is, hij/zij hier goed kan leven, zelfs als men voor westerse begrippen weinig middelen heeft. En ik denk dat men u hier nooit als een tweederangsburger zal benaderen en bedienen, zelfs al haalt u het grote geld niet boven en bestelt u maar de NG met thee (free flow)...

Ja, geld spreekt en opent deuren hé? En de attitude en grofheid van sommige nouveaux riches hier, daar kunnen de nouveaux Russes nog wat van leren (ik ben ooit op vakantie aan de Rode Zee geweest, nooit meer).

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 08-06-2014 11:10 Lieve wrote:
. En ik denk dat men u hier nooit als een tweederangsburger zal benaderen en bedienen, zelfs al haalt u het grote geld niet boven en bestelt u maar de NG met thee (free flow)...

Ja, geld spreekt en opent deuren hé? En de attitude en grofheid van sommige nouveaux riches hier, daar kunnen de nouveaux Russes nog wat van leren (ik ben ooit op vakantie aan de Rode Zee geweest, nooit meer).

Als ik met nyonya en jr rondloop (van af 1979) , dan is het als of ik een big boss ben .
Mss is het dan de zgn "bule"behandeling wat Sabar2 er over had geschreven.
Sommige bule en locals Emoticon: Wink lopen gelijk naast hun klompen of terumpah/sendal jepit.

En toch was het geen verschil geweest als ik alleen rond loop , en mijn tere delicate huid Emoticon: Wink donkerder wordt door de invloed van de zon.
En ik loop ook niet in Armeni kleding , behangen met bling bling , ik loop vaak rond met SeaMan* broek/bermuda , gewone t shirts uit de markt.
Dus de zgn "gembel look" .

* Zeeman

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 07-06-2014 17:37 Lieve wrote: Het laatste is waar het hier om gaat; dan praten we enigszins langs elkaar heen. Dat geldt hier voor een beperkt aantal, men denkt bij gemengde nakomelingen altijd nog in de geest van kolonialen en Nederlandse overheersers. Deze 'koloniale link' is in de moderne Indonesische samenleving en vooral bij de jeugd totaal maar dan ook totaal verdwenen.
Ik ben van mening dat dat zeer afhankelijk is van welke streek, stad of eiland. Ik weet dat er op Sulawesi, NTT en Maluku weinig discriminatie is van gemengdbloedigen en volledige acceptatie. Maar op Java......no way.
Hier op Java leeft de koloniale link nog steevast. Termen als Belanda , londho en bule komen niet uit mijn mond maar uit die van de autochtone bewoners en worden volop gebruikt, voor elke buitenlander, zelfs voor Marokkanen en uit Nederland afkomstige volbloed Molukkers.

Die band met Nederland is echt niet meer zo sterk (dit is een waanbeeld van velen in Nederland), ze is zelfs bijna onbestaand. Natuurlijk wordt (financiële) bijstand voor projecten altijd in dank aanvaard maar de meeste buitenlanders die in dit land wonen en werken komen uit andere streken.
Daar heb je een punt dat je eens mag uiten in NL onder de daar woonachtige Indo(nesier)s. Die zijn zich dat niet bewust en denken dat ze met hun bruine kleurtje een "voorsprong" hebben op andere nationaliteiten.

Excuseer dat ik het zo bot stel, maar terminologie als Londho of Belanda voor de aanduiding van een blanke is totaal achterhaald. En ze betekenen gewoon Nederlands, echt niet 'iets fouts' en ook niet een collaborerende Indo.
Dan hebt u mij niet begrepen want dat is geheel niet de bedoeling van mijn opmerkingen. Verder verwijs ik naar boven voor het nog volop gehanteerde bergip op Java.

Maar dat heeft niets met discriminatie te maken. Discriminatie en racisme bestaan natuurlijk wel in deze maatschappij, maar niet t.o.v. gemengde kinderen van bule die per definitie als superieur worden gezien. Ik zeg het nog maar eens; men vindt een gemengd kind prachtig, meisjes dromen ervan. En hoe lichter, hoe beter.
Nou en of er wordt gediscrimineerd. En niet zo weinig ook. Zelfs Indiase en Chinese vrienden (weliswaar Indonesisch staatsburger en geboren in RI) hebben er last van. Wederom, verkerend in een economisch positieve positie merkt men er weinig van. Maar owee als men dat niet is.
De doelgroep waarmee ik al decennia werk hier in RI, zijn vnl. indo's van Nederlandse afkomst (uiteraard waren ze van Nederlands, Duitse of Franse afkomst want het is nog de vorige generatie). U zou hun levensverhalen moeten horen. Geert Wilders kan er nog een puntje aan zuigen.
Een gemeng kind vindt men prachtig zolang het uit een bepaalde sociaal-economische klasse komt. Uit een lagere klasse heeft men het zwaar te verduren als gemengdbloedige. Waarschijnlijk verkeert u zelf in een rooskleurige situatie met uw kinderen maar voor degenen die dat niet zijn, wordt er zowel door hen als de autochtone maatschappij heel anders gereageerd.
Ga nu niet zeggen: "dat is uw ervaring". Nee, dat is het niet. In de loop der decennia zijn er 100-en rapporten geschreven met levensverhalen, en daar wordt men niet vrolijk van.
Als ik oogkleppen op zou hebben, zou ik ook denken dat men zo blij is met die lichte indo's (tenslotte al mijn kinderen zijn het ook) want mijn kinderen worden redelijk goed behandeld, maar de harde werkelijkheid is iets heel anders.

Recent nog enige voorvallen gehad in Yogya waarin duidelijk het racisme naar gemengdbloedigen en buitenlanders naar boven kwam. Nee, met het toenemende conservatisme in de islam, wordt dit alleen maar erger.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 08-06-2014 11:10 Lieve wrote: Tevens ben ik er van overtuigd dat als de inwijkeling enigszins voorzichtig is, hij/zij hier goed kan leven, zelfs als men voor westerse begrippen weinig middelen heeft. En ik denk dat men u hier nooit als een tweederangsburger zal benaderen en bedienen, zelfs al haalt u het grote geld niet boven en bestelt u maar de NG met thee (free flow)...
Waarschijnlijk nimmer geconfronteerd met indo-kinderen die hier zijn achtergebleven omdat de buitenlandse ouder voortijdig is overleden. Er komt dan geen geld meer binnen bij de overgebleven Indonesische ouder en verpauperd het gezin. Hoewel hier vele goede gemengde huwelijken worden gesloten, is er nog steeds een groot deel dat huwt met partners van discutabele zeden en lower class. Als dan de geldschieter is overleden en zijn zaakjes niet goed heeft geregeld (en dat gebeurt naar genoeg vaak), blijft er dus een londho kere (= arme blanke) achter. En die krijgen het voor hun kiezen. Dan helpt opeens die fel begeerde witte huidskleur niet meer, dan steekt de nijd en jaloezie de kop op.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Onderstaand is niet helemaal des topics maar een reactie op wat postings hier.

Ik ben vooral de laatste jaren veel wijzer geworden over hoe men tegen “ons” aankijkt. Met “ons” bedoel ik zo’n beetje alles wat niet Indonesisch is hoewel blank en blauwe ogen hun kansen hoog ingeschat worden.
Blank en blauwe ogen = geld en mogelijkheden voor hen. Voor nu (hard fietsen snel thuis) en voor de toekomst.

Vriendschappen bestaan alleen op grond van gulle giften met dien verstande dat het nooit genoeg is. Er is altijd wel iets nieuws: ziekenhuisbezoeken, schoolgeld, een mobiele telefoon die het heeft begeven, achterstanden in afbetalingen (de motor, de wasmachine, de geluidsinstallatie), de wens om dit en dat te hebben (status).

Gesprekken om gezonder te leven (cq minder snel naar antibiotica grijpen) of het voorstel om op zoek te gaan naar werk (nee, het wordt niet thuisgebracht) hebben geen nut. Ergens dankjewel voor zeggen is ook moeilijk. Ik besef heel goed dat veel Indonesiers het veel minder hebben dan wij maar het gemak om vanalles te vragen, rechtstreeks of via een omweg is me tegen gaan staan (ik heb het niet over kleine dingen maar over honderden, soms duizenden euro’s). Ik wil best begrip hebben maar hebben zij dat ook voor ons? Het beeld dat veel mensen van “ons” hebben is dat we naar de ATM gaan, daar het maximaal aantal Rupiahs uit halen, maar vooral dat dat oneindig is. Sparen? Geld opzij zetten? Voor het geval dat? Voor vakanties? Voor de oude dag? Nog nooit van gehoord.

Al het al al geeft het mij een steeds akeliger gevoel. Uitnodigingen (kom gezellig een paar dagen naar ons) wekken bij mij voortaan de nodige argwaan (wat moeten ze van mij?). De enige manier om erachter te komen is om op de uitnodigingen in te gaan en er achter te komen dat het niet om mij maar om mijn portemonnee te doen is. Dat is allemaal nog tot daaraan toe maar wat er op volgt, de agressie en het wild om zich heen slaan als die portemonnee toch niet open gaat is stuitend, bizar en uiterst grof.

"halfbloedjes" (rotwoord maar ben even het andere woord kwijt) zijn voor veel Indonesiers mensen uit de westerse wereld en dus "in goede doen". Vooral daarop zal denk ik de reactie gebaseerd zijn.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

jstar
Gebruiker
spacer line

Natuurlijk wordt de discussie hierdoor wel weer volledig open gegooid, maar ok, daar gaan we.

Iedereen spreekt natuurlijk vanuit zijn/haar eigen (be)leefwereld. En wat we meemaken in dit land is de persoonlijke referentie. Volkomen normaal. En er is het verschil in ethos en tradities, normen en waarden. Misschien vinden wij iets immoreel maar is het in andere samenlevingen normaal. Is het dan slecht?

Het gevaar van een forum als deze is natuurlijk wel dat de 'abnormale' dingen als standaard en gewoon worden verkondigd, omdat de personen die dit zo ervaren nu eenmaal een grote stem hebben. En het vocaal langer volhouden dan anderen misschien, dat weet ik niet.

Maar toch sta ik nog steeds verbaasd over allerlei clichés die (hier) de ronde doen. En eigenlijk kan ik ze geen clichés noemen, want dat zou betekenen dat ze een kern van waarheid bevatten. Een kleine bloemlezing:
  • je wordt van alle kanten belazerd en genaaid;
  • iedereen ziet je als een wandelende pinautomaat en verwacht geschenken zonder enige dankbaarheid te tonen;
  • er is geen discipline en alles is chaotisch;
  • het zijn hier allemaal racisten.

Daar laat ik het nu maar even bij, de lijst is zeker niet volledig.

Even terugkerend op het punt dat onze mening door onze omgeving en ervaringen gevormd worden: Als wij alleen maar omgaan met personen in de marge van de samenleving, werken in stichtingen met probleemgevallen of reizen in gebieden die nogal achtergesteld zijn, krijgen we nogal snel de indruk dat dit allemaal gangbaar is. Hetzelfde als we alleen maar voorbeelden van deze 'clichés' te lezen krijgen. En ja, ik begrijp heel goed als je iets negatiefs meemaakt, dat dit een sterke indruk achterlaat. Maar of dat het dan significant is voor een volledige samenleving? Als ik slechte ervaringen met een Poolse loodgieter heb die dronken op het werk verschijnt, zijn dan alle Polen zatlappen?

Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat Indonesië een kunstmatig land is. We zouden hier dus net zo goed in een grote (of kleine) Maleisische staat kunnen zitten of het kunnen hebben over de zuid-oost Aziatische regio. En dan komen we uit op een begrip, genaamd guanxi . Oorspronkelijk is het Chinees, maar ik denk dat het veel breder is en ook in andere Aziatische regio's van toepassing is. SA heeft het veel over status, connecties, relaties (en corruptie), en dit is eigenlijk hetzelfde maar zelfs breder. Het is een concept dat je vriendendiensten kan verwachten en vragen, gebaseerd op je band met iemand. Dit kan gaan over het meenemen van oleh oleh, het voorzien van een lening voor een motorfiets, contacten voor iemand zal leggen voor een zakelijk voorstel, en ga zo maar door. Klinkt bekend in de oren, niet waar?

Natuurlijk zijn er veel dingen 'mis' met dit land. Maar toch wonen we er of we bezoeken het constant. En wij geven advies dat iemand het beter niet doet? Hoe dom zijn wij zelf dan wel niet?

• guna2
    Gebruiker
    User icon of guna2
    spacer line

On 08-06-2014 17:01 jstar wrote: Misschien vinden wij iets immoreel maar is het in andere samenlevingen normaal. Is het dan slecht?...En wij geven advies dat iemand het beter niet doet? Hoe dom zijn wij zelf dan wel niet?

Een uitstekende samenvatting van het voorafgaande. Het inmiddels jarenlange voorafgaande.

Anne Mieke
    Gebruiker
    User icon of Anne Mieke
    spacer line

On 08-06-2014 17:01 jstar wrote:

Maar toch sta ik nog steeds verbaasd over allerlei clichés die (hier) de ronde doen. En eigenlijk kan ik ze geen clichés noemen, want dat zou betekenen dat ze een kern van waarheid bevatten. Een kleine bloemlezing:
  • je wordt van alle kanten belazerd en genaaid;
  • iedereen ziet je als een wandelende pinautomaat en verwacht geschenken zonder enige dankbaarheid te tonen;
  • er is geen discipline en alles is chaotisch;
  • het zijn hier allemaal racisten.

• Ik heb er even over nagedacht om mijn posting hierboven al dan niet te plaatsen.
    Wat betreft de eerste drie punten: inderdaad, dit is wat ik in Indonesie, vooraql de laatste jaren meemaak.

Waar ik het had over hard fietsen snel thuis is het inderdaad voortdurend belzaerd worden, tenminste als men daar de kans voor krijgt.
    Een wandelende pinautomaat en verwachtingen? Jazeker. Ik kan het je nog sterker vertellen: er worden soms “bestellingen” gedaan en dan heb ik het over zaken van een paar tientjes.
    Dat er geen discpline is, is duidelijk. (in onze ogen)

Even terugkerend op het punt dat onze mening door onze omgeving en ervaringen gevormd worden: Als wij alleen maar omgaan met personen in de marge van de samenleving, werken in stichtingen met probleemgevallen of reizen in gebieden die nogal achtergesteld zijn, krijgen we nogal snel de indruk dat dit allemaal gangbaar is. Hetzelfde als we alleen maar voorbeelden van deze 'clichés' te lezen krijgen. En ja, ik begrijp heel goed als je iets negatiefs meemaakt, dat dit een sterke indruk achterlaat. Maar of dat het dan significant is voor een volledige samenleving? Als ik slechte ervaringen met een Poolse loodgieter heb die dronken op het werk verschijnt, zijn dan alle Polen zatlappen?
    Mijn ervaringen zijn gebaseerd op drie maal per jaar een maand reizen, dus drie maanden netto per jaar. Ik werk niet in of voor eens stichting, ik spreek niet alleen over achtergestelde gebieden of mensen aan de onderkant van de samenleving. Het gaat niet om één keer iets negatiefs meemaken maar bijna voortdurend. Het is ook niet iets wat alleen ikzelf meemaak maar al pratend met anderen die regelmatig Indonesie bezoeken die soortgelijke dingen meemaken.

Natuurlijk zijn er veel dingen 'mis' met dit land. Maar toch wonen we er of we bezoeken het constant. En wij geven advies dat iemand het beter niet doet? Hoe dom zijn wij zelf dan wel niet?
    Indonesie verandert, is veranderd en niet meer hetzelfde land dat ik 27 jaar geleden voor het eerst bezocht. De teleurstelling is geheel aan mijn kant (en die van vele anderen wellicht). De moraal en de omgangsvormen zijn wat mij betreft zorgelijk. Ik ben al jaren geleden begonnen om het westen van Indonesie te verruilen voor het oosten maar ook daar kom ik nu deze dingen tegen. Mijn advies aan anderen, potentiele bezoekers van Indonesie is dan ook steeds meer ingetogen, juist omdat ik het zelf ook niet meer weet.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
    Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
     Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
    Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

68,619,252 pageviews Een website van indahnesia.com