Flores is aan het veranderen! Updates


 Subforum Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden 
68 bezoekers





Startpagina
Je bent nu in > Forum > Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line
 


On 23-11-2018 13:02 erwin wrote:
De gouverneur van Nusa Tenggara Timur wil de toegangsprijs voor Komodo Nationaal Park willen verhogen van 10$ naar ........................................................................................................................................................................
500$! Emoticon: Frustrated

Meneer wil namelijk dat toegang enkel nog voor de 'happy few' is.

www.hln.be/reizen/van-9-naar-4(...)n-met-geld~a2527158/
Deze heb ik even gekopieerd en geplakt in een ander topic omdat mi hier wel wat meer over te zeggen is.

Ik heb van de week al eea hierover langs zien komen, maar de berichten hebben niet allemaal dezelfde strekking.
Allereerst over wat het nu kost: dat is in elk geval geen 9 euro.
Het is niet meer bij te houden wat de wijzigingen zijn maar een feit is dat er een zogenaamde kale entree is en een waslijst met bedragen wat er allemaal nog bij komt. Je betaalt apart (zou apart moeten betalen) voor vanalles en nog wat, diverse soorten taxen, snorkelen, camera, vissen, toiletbezoek…. Het is bizar.
Daarnaast is het niet duidelijk of dit voor 1 dag geldt of voor meerdere dagen. Ook dat wordt divers geintepreteerd. En daarnaast is er ook nog een mogelijkheid om gratis “binnen” te komen. De entree is nl. voor Komodo NP waaronder een aantal eilanden waar komodovarenen leven en je hebt niet op ieder eiland een post. Wat ik wel weet is dat er nu al mensen zijn die de entree te hoog vinden. Vaak heeft dat te maken met het idee dat Indonesie een derde wereld land is en de prijzen hiervoor niet navenand zijn. Hoewel het niet te vergelijken is heb ik eens opgezocht wat de prijzen in Nederland voor dierentuinen zijn en dan kom ik op gemiddeld 20 euro. Daarnaast zijn er vaak veel kortingen en aanbieden waardoor als je het een een beetje slim doet misschien 15 euro betaalt. Wat het probleem dan is om 10 of 15 euro te betalen voor de entree voor bijvoorbeeld Komodo NP snap ik niet. Indonesiers betalen veel minder. Vind ik ook niet zo gek. Dwz ik hgeb er geen moeite mee. Dat het omgekeerd anders is, dat je bijvoorbeeld in Nederland zo’n systeem niet hebt snap ik ook. En dat er uberhaupt betaald moet worden vind ik ook logisch.
Maar om voor Komodo NP 500 dollar te moeten gaan betalen is natuurlijk te zot voor woorden.

In het artikel dat Erwin stuurt wordt gesteld dat het alleen maar voor de rich zou zijn. In het artikel hier bijgaand ligt nl. een heel andere focus, ook die van geld maar vooral van de vaststelling dat NTT er economisch niet heel veel mee opschiet.
https://regional.kompas.com/re(...)-tidak-dapat-apa-apa
Ik durf te beweren dat dat grote onzin is. Maar wat absoluut een feit is dat het geld niet goed verdeeld is. NTT, en in deze Flores pakt de zaken niet goed aan, niet serieus genoeg. Ja, ik weet het, dat zijn behoorlijke boute uitspraken maar ik weet waar ik het over heb. Er zijn veel tenenkrommende dingen aan de hand. Behalve via mijn eigen website waarmee ik toeristen zo goed mogelijk probeer te helpen ben ik ook actief op TripAdvisor en daarnaast ben ik 2,5 tot 3 maanden per jaar op Flores de laatste jaren. Je wil niet weten wat je allemaal tegenkomt. Verhoudingen zijn compleet zoek.

Zoals gezegd vallen veel mensen over de hoogte entrees in de nationale Parken van Flores (buiten Komodo NP, ook nog Kelimutu NP en Riung 17 islands NP) maar ze vallen blijkbaar minder over de exhorbitante bedragen die voor boten betaald worden. Voor een normale boot die in 2012 nog Rp 600.000 per dag kostte wordt nu zonder gene 2, 3, 4 miljoen voor gevraagd. Wil je iets vooraf via het internet regelen dan betaal je helemaal de hoofdprijs. Veel fantasieprijzen hebben intussen die van de hoogte van Raja Ampat bereikt. Zo ook het verhaal met het huren van auto’s “Mijn” chauffeurs rekenen bedragen die gemiddeld Rp 800.000 per dag zijn. Maar bedragen van 1 tot 1,5 miljoen zijn niet ongewoon. Dat de dagprijs hoger is dan die van Bali is normaal maar niet tot het drievoudige toe. Voor zowel autohuur en boten maakt het dat
a. Mensen veel te veel betalen
b. Diezelfde mensen om die reden niet meer terugkomen (zoals men teruggaat naar Bali bijvoorbeeld)
c. Relatief (te) weinig mensen profiteren van het toerisme op Flores
d. Sommige locals belachelijke bedragen ontvangen

Er wordt van het toerisme op Flores gezegd dat het nog in de kinderschoenen staat. Dit is voor een deel waar. Het is een zootje als het gaat om aansturing, richting geven, focussen, verdelen, verantwoordelijkheid.
Een van de dingen is dat het duidelijk is dat het in Komodo NP het veel te druk wordt. Als dit zo doorgaat dan is het wachten op nog meer ongelukken met zowel de komodovaranen als de boottochten.
Daarnaast heb je tegenwoordig blijkbaar een “soort” vakantieganger die zich nergens aan stoort, geen manieren heeft, geen oog voor de omgeving. De regering heeft drie plekken op Flores gebombardeerd tot the place to be en dat zijn Komodo NP, Kelimutu NP en Wae Rebo (traditioneel dorp). Met Kelimutu gaat het nog enigszins goed. De reden is daarvoor deels (denk ik) dat het op 2 dagen rijden ligt van Labuan Bajo of je moet er naar toe vliegen, gevolgd door een autorit van 2 tot 3 uur. Met Wae Rebo gaat het niet goed. In het dorp (7 huizen!) slapen in het hoogseizoen soms meer dan 50 mensen.

Waar in de artikelen niet over wordt gesproken zijn de grote aantallen toeristen die helemaal niet naar Komodo NP komen om de komodovaranen te zien maar alleen maar voor het duiken komen. Ook hier met alle gevolgen van dien. Daarnaast is de zee tussen Flores en Sumbawa en met name het noordelijke deel (waar Komodo ligt) kan erg ruw zijn, veel stromingen en draaikolken. Het feit dat boten niet uit mogen varen wil niet zeggen dat dit niet gebeurt.

Er is vanalles aan de hand. ASDP had het plan om tegen een tarief van Rp 150.000 per persoon een boot in te zetten om zo ook de locals de mogelijkheid te geven om te genieten van Komodo NP. Voor de meeste Indonesiers zijn de bootprijzen veel te duur. Leek mij een goed plan. De plaatselijke agenten echter niet. Die gingen demonstreren (ja, echt waar) en in Labuan Bajo zijn nog grote borden te zien met teksten dat de agenten dit plan niet accepteren. Hierdoor ligt het plan nu een tijd stil. Diezelfde agenten zijn een beetje bang dat hierdoor te veel concurrentie komt (het zal nogal meevallen als het maar 1 of 2 boten zijn, maar goed) en uiteindelijk met de billen bloot moeten dat hun tarieven veel te hoog zijn.

Ander voorbeeld:
Op Flores is het danau Ranamese, een mooi meer dat maar een paar honderd meter van de hoofdweg ligt. Op het stuk weg waar je het meer kan zien hebben ze een aantal jaren geleden een betonnen schutting gebouwd (echt waar) om het zicht te onttrekken. Het ding was al lelijk en zeker nu het vol gekladderd is met grafiti. Een bezoek aan danau Ranamese echter kost sinds een jaar of 4 Rp 100.000 pp en dat is in geen verhouding met de bedragen voor de nationale parken. Zeker als je bedenkt dat toeristen er hooguit een half uurtje blijven, als stop tussen Bajawa en Ruteng. In september heb ik met de toezichthouder gesproken. De bedragen zijn opgelegd door “Kupang”. En inderdaad er komen bijna geen toeristen meer, gewoon omdat het relatief veel te duur is. Een half uurtje pauze met een gezin ben je Rp 400.000 kwijt. Ter vergelijking: er zijn ook geen entreeprijzen om bv het Tobameer, meer van Maninjau of van Sentani te mogen zien.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat wijsheid is weet ik ook niet en wat er precies moet gebeuren eigenlijk ook niet. Ik probeer mijn gasten zoveel op ander mogelijke plekken van Flores te laten wijzen die zeker ook de moeite waard zijn waaronder ook de duikplekken rondom Maumere en snorkelen bij Riung Marine NP. Ik “werk” in de buurt van Riung/Mbay ook samen met een locale visser die voor een lager tarief toeristen kan vervoeren zodat niet alleen de snelle jongens van het toerisme profiteren maar ook de gewone mensen.



Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Erik Manado
Gebruiker
spacer line
 

Jammer van de ontwikkelingen.

Ik ben in 1994 of 1995 naar Flores geweest, op vakantie en op zoek naar het graf van een oude heeroom van me. Ik vond Flores geweldig toen.



Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line
 

Het hele Flores verhaal het voornemen om de entreeprijs voor Komodo NP naar 500 US$ te verhogen, het np een jaar te sluiten en een gelimiteerd aantal bezoekers gaat nog een heel ding worden.

De problemen zijn duidelijk:
Afval, een brand vorig jaar in augustus, varanen die zich amper meer laten zien, de honderden boten, Sportfondsenbadzwemmers die geen clue hebben dat ze bovenop het koraal staan, cruiseschepen, speedboten en agenten die geen maat weten, boten die toch uitvaren ondanks dat er geen vergunning is, het ene ongeluk na het andere (op 23 december nog een toerist en een gids).....

Ik meldde al jaren geleden dat het niet goed gaat in Labuan Bajo, maar nee in plaats daarvan deed de regering er nog maar eens een schepje bovenop om Komodo NP te promoten. Nou, dat is gelukt. De hele wereld weet Komodo inmiddels wel te vinden. Velen vinden een dag in het gebied niet genoeg maar willen met een "liveboard" voor 2, 3 of soms nog meer dagen het gebied doorcrossen.

Toen het nieuws nog lokaal en in het Indonesisch was ging het nog wel, maar zodra op Engelstalige websites en kranten was het hek van de dam.
Mensen willen a) niet die 500 US$ betalen (waarom zouden ze dat ook doen als Raja Ampat slechts 60 euro kost) en b) komen helemaal niet als het park voor een jaar gesloten wordt (van afstel komt uitstel). Ik merk dat nu al aan de vragen die erover aan mij gesteld worden, en het is nog maar januari....

Hoe ze dat met die maximale aantal bezoekers gaan doen (er wordt over max 5000 per maand gesproken; in 2017 zijn er totaal 120.000 geteld) zou ik ook niet weten.
Ik kan wel een paar dingen bedenken en daat is
- per persoon maximaal 1 dag per jaar naaar Komodo NP
- een verplichte keuze maken tussen Rinca en Komodo voor de komodovaranen
- het aantal duiken beperken
en daarnaast vooral andere gebieden promoten zoals
- Babi eiland (plus omgeving oost van Maumere)
- Riung National Marine Park 17 eilanden
en nog meer de rest van Flores meer promoten (op dit moment komt 90% van de bezoekers alleen maar naar Labuan Bajo)

Hetzelfde maar in mindere mate geldt voor Wae Rebo waar in de zomermaanden op veel dagen al twee van de acht (...) huizen nodig zijn om toeristen te herbergen. Daar gaat de cultuur eraan. Er kunnen beter wat guesthouses worden gebouwd op een paar honderd meter van het dorp zodat de privacy beter bewaard kan worden.


Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line
 


On 23-01-2019 00:23 Anne Mieke wrote:
Het hele Flores verhaal het voornemen om de entreeprijs voor Komodo NP naar 500 US$ te verhogen, het np een jaar te sluiten en een gelimiteerd aantal bezoekers gaat nog een heel ding worden.

De problemen zijn duidelijk:
Afval, een brand vorig jaar in augustus, varanen die zich amper meer laten zien, de honderden boten, Sportfondsenbadzwemmers die geen clue hebben dat ze bovenop het koraal staan, cruiseschepen, speedboten en agenten die geen maat weten, boten die toch uitvaren ondanks dat er geen vergunning is, het ene ongeluk na het andere (op 23 december nog een toerist en een gids).....

Ik meldde al jaren geleden dat het niet goed gaat in Labuan Bajo, maar nee in plaats daarvan deed de regering er nog maar eens een schepje bovenop om Komodo NP te promoten. Nou, dat is gelukt. De hele wereld weet Komodo inmiddels wel te vinden. Velen vinden een dag in het gebied niet genoeg maar willen met een "liveboard" voor 2, 3 of soms nog meer dagen het gebied doorcrossen.

Toen het nieuws nog lokaal en in het Indonesisch was ging het nog wel, maar zodra op Engelstalige websites en kranten was het hek van de dam.
Mensen willen a) niet die 500 US$ betalen (waarom zouden ze dat ook doen als Raja Ampat slechts 60 euro kost) en b) komen helemaal niet als het park voor een jaar gesloten wordt (van afstel komt uitstel). Ik merk dat nu al aan de vragen die erover aan mij gesteld worden, en het is nog maar januari....

Hoe ze dat met die maximale aantal bezoekers gaan doen (er wordt over max 5000 per maand gesproken; in 2017 zijn er totaal 120.000 geteld) zou ik ook niet weten.
Ik kan wel een paar dingen bedenken en daat is
- per persoon maximaal 1 dag per jaar naaar Komodo NP
- een verplichte keuze maken tussen Rinca en Komodo voor de komodovaranen
- het aantal duiken beperken
en daarnaast vooral andere gebieden promoten zoals
- Babi eiland (plus omgeving oost van Maumere)
- Riung National Marine Park 17 eilanden
en nog meer de rest van Flores meer promoten (op dit moment komt 90% van de bezoekers alleen maar naar Labuan Bajo)

Hetzelfde maar in mindere mate geldt voor Wae Rebo waar in de zomermaanden op veel dagen al twee van de acht (...) huizen nodig zijn om toeristen te herbergen. Daar gaat de cultuur eraan. Er kunnen beter wat guesthouses worden gebouwd op een paar honderd meter van het dorp zodat de privacy beter bewaard kan worden.


Met een beetje goede wil zijn er oplossingen te vinden die voor iedereen aanvaardbaar zijn. 500$ entrance fee of de boel een jaar sluiten betekent een ramp voor de bevolking.

De prijzen voor het NP zullen toch wat omhoog moeten om zo al een selectie te creëren.
Men zou afwisselend Rinca en Komodo kunnen open stellen, zodat de dieren tot rust kunnen komen.
Wat betreft het snorkelen/duiken is de oplossing eenvoudig. Ik ben daar ook gaan snorkelen en zag dat de ankers gewoon op het koraal werden geworpen. Baken met boeien zones af, weg van het koraal, waar men voor anker kan gaan. En vooral: er op toezien dat die zones gerespecteerd worden, en zware boetes uitschrijven bij overtredingen, of vergunning tijdelijk intrekken en bij herhaling definitief afnemen.
Het zou ook al helpen om met volle boten te varen. Nu zie je meestal boten met 1 of 2 personen op. Hoe meer boten, hoe meer ankers!

Het is wel duidelijk dat er iets zal moeten veranderen, dat het debat moet gevoerd worden. Alleen zijn de woorden 'debat' en 'Indonesië' in 1 zin een heel moeilijk gegeven.


Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line
 


On 23-01-2019 10:23 erwin wrote:

[quote removed]


Met een beetje goede wil zijn er oplossingen te vinden die voor iedereen aanvaardbaar zijn. 500$ entrance fee of de boel een jaar sluiten betekent een ramp voor de bevolking.

De prijzen voor het NP zullen toch wat omhoog moeten om zo al een selectie te creëren.
Men zou afwisselend Rinca en Komodo kunnen open stellen, zodat de dieren tot rust kunnen komen.
Wat betreft het snorkelen/duiken is de oplossing eenvoudig. Ik ben daar ook gaan snorkelen en zag dat de ankers gewoon op het koraal werden geworpen. Baken met boeien zones af, weg van het koraal, waar men voor anker kan gaan. En vooral: er op toezien dat die zones gerespecteerd worden, en zware boetes uitschrijven bij overtredingen, of vergunning tijdelijk intrekken en bij herhaling definitief afnemen.
Het zou ook al helpen om met volle boten te varen. Nu zie je meestal boten met 1 of 2 personen op. Hoe meer boten, hoe meer ankers!

Het is wel duidelijk dat er iets zal moeten veranderen, dat het debat moet gevoerd worden. Alleen zijn de woorden 'debat' en 'Indonesië' in 1 zin een heel moeilijk gegeven.
Ikzelf zou het ook niet zo erg vinden dat de prijzen wat omhoog gaan (btw ze zijn overigens alweer omhoog gegaan naar Rp 310.000) maar ik weet ook dat mensen nu al vallen over de entreeprijs (en ook over die voor Kelimutu).
Mbt die boten daar ben ik het helemaal mee eens. Geen priveboten meer (of er 500% opzetten) en op basis van seat in (dat stel ik zelf ook steeds vaker voor aan gasten)
Niet alleen voor de ankers maar sowieso voor de luchtvervuiling en verstoring. Maar daarvoor is ook samenwerking tussen de agenten nodig en dat zie ik nog niet gebeuren.
Twee weken geleden vroegen gasten hun hotel om te helpen met het vinden van een boot. Er kwam een “mannetje” die 4,5 miljoen vroeg (voor een simpele houten boot; 3 maanden geleden nog gereserveerd voor gasten voor 1,7 miljoen…). “mannetje” wilde geen kant op, stelde dat dat de prijs was en dat er niets anders was. Grote onzin natuurlijk, zeker in januari. Ik vroeg nog naar een boot op basis van seat in, maar het antwoord was en bleef nee. Uiteindelijk heb ik wat agenten gebeld en konden ze de volgende ochtend voor Rp 450.000 pp mee. Dit was duidelijk een verhaal van niet willen samenwerken en hopen dat toeristen achterlijk zijn.



Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line
 

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Anne Mieke een interessant artikel in Tirto, één van de betere kranten in Indonesië die over het algemeen gedegen onderzoek doen voor dat ze beginnen te schrijven.

https://tirto.id/rencana-pulau(...)tarian-perlukah-deW7



Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line
 

Hartelijk bedankt Malam.
Deze had ik nog niet gelezen. Het vervelende van de berichten is dat telkens maar delen worden verteld en nooit niet eens in een keer het hele verhaal.

De rekening van de illegale jacht wordt nu triest genoeg gepresenteerd aan toeristen en daarmee indirect aan de lokale bevolking. En nu dan ook het verhaal dat Rinca en Padar niet worden gesloten (ik krijg juist berichten dat er op Rinca weinig varanen te zien zijn; mijn eigen laatste bezoek aan Rinca was in 2012). Ik weet toch 100% zeker dat Viktor in een ander artikel toch echt andere dingen zei.

Maar goed dat er opgemerkt wordt dat het geen goed effect zal hebben op het toerisme (en daarmee de werkgelegenheid). Eind deze week wordt dus begonnen met de overleggen begrijp ik. Ik ben erg benieuwd wat er nu gaat gebeuren.


Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line
 

Ik open Tirto nagenoeg elke dag, omdat het voor mij de meest betrouwbare krant is en feiten onderzoeken voordat ze met een artikel komen, kom ik een artikel tegen dan geef ik je het wel door.
Dat berichten in delen daar weet ik alles van pfffffff, je moet soms 2 tot 3 dagen alles volgen wil je een compleet verhaal hebben, vaak hebben ze de klok horen luiden en weten pas een aantal dagen erna waar de klepel hangt. Emoticon: Angry



totto
Gebruiker
spacer line
 

Anne Mieke,
Zelf ben ik in september 2016 op Rinca geweest en heb er in een korte wandeling van een uur toch gauw zo'n 20 varanen gezien. Misschien dat het er daarvoor meer waren maar dat kan ik niet beoordelen.
Zat trouwens in hetzelfde toestel vanaf Bali naar Labuan Bayo na je paspoort perikelen op Schiphol..



Toto Travel.com

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line
 


On 23-01-2019 16:09 totto wrote:
.....
Zat trouwens in hetzelfde toestel vanaf Bali naar Labuan Bayo na je paspoort perikelen op Schiphol..
Emoticon: Confused


Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line
 

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Anne Mieke, toen kwam er een olifant met een grote snuit (minister van milieu en bosbouw Siti Nurbaya) en die blies de stoute dromen van gouverneur Viktor uit. Emoticon: Bye bye
Leuk dat hij met ideeën komt en we luisteren er ook naar, maar het is en blijft een zaak die de centrale overheid beslist. Emoticon: I love it

https://www.suara.com/news/201(...)ini-kata-menteri-lhk



Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line
 

Ik hoop dat die centrale overheid dan ook weet wat ze doet en hier geen machtspelletje gespeeld gaat worden (ja, schiet maar ik moet er zelf ook om lachen als ik het opschrijf).

Viktor kan soms wat bijzonder uit de hoek komen zullen we maar zeggen (niet alleen hierover). Sluiting van een jaar lijkt me niet de juiste oplossing en die 500 US$ ook niet maar er moet zeker wel iets gebeuren daar.


Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line
 


On 24-01-2019 16:05 Anne Mieke wrote:
Ik hoop dat die centrale overheid dan ook weet wat ze doet en hier geen machtspelletje gespeeld gaat worden (ja, schiet maar ik moet er zelf ook om lachen als ik het opschrijf). Emoticon: Shut up! Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud




Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line
 

Voor zover ik het begrijp is een sluiting van een jaar van de baan Anne Mieke.
Wat wel, blijft nog onduidelijk, al hoe wel ik de indruk heb dat ze begrijpen dat er iets moet gebeuren.

https://travel.detik.com/trave(...)ul_12&_ga=2.13683595



Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line
 


On 29-01-2019 18:20 Malam wrote:
Voor zover ik het begrijp is een sluiting van een jaar van de baan Anne Mieke.
Wat wel, blijft nog onduidelijk, al hoe wel ik de indruk heb dat ze begrijpen dat er iets moet gebeuren.

https://travel.detik.com/trave(...)ul_12&_ga=2.13683595
Dankjewel Malam.

Mooi en mooi

Mbt de impact voor de toeristenindustrie. Het leed is hier en daar al geschied en hebben reizigers hun plannen om naart Flores te gaan al gewijzigd. Daarnaast duurt het meestal langer om een bericht te ontkrachten dan omgekeerd. Wat dat aangaat is Viktor op zijn minst niet slim bezig geweest. Maar, ik doe op mijn manier mijn best op o.a. Tripadvisor.



Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.


nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,955,541 pageviews Een website van indahnesia.com