Flores is aan het veranderen! Updates

Subforum Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden 
59 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
cathy
Gebruiker
spacer line

Hi Anne Mieke
Om de hoek richting de haven vanaf hotel melati heb je in de avond een gezellige markt met allemaal warungs, ook ikan bakar en heerlijke sateh.
Je zit op een groot plein en je kunt vanaf daar naar de zee kijken. Wel gezellig.
Om de hoek van melati heb je aan je rechterkant op de hoek een eettentje.
Succes.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Ik zag net op een andere site ook mensen klagen die nergens konden slapen.
Die dachten 'we boeken van tevoren maar voor 1 nacht en dan zoeken we daarna verder'. Dat feest ging mooi niet door. Ik weet niet of er bruggen zijn op Flores? Emoticon: Shut up!

Het is dat ik niet weg kan uit Jogjakarta met deze bisnis maar anders was ik echt gaan kijken om daar een leuk guesthouse of zo te bouwen. Mijn handen jeuken echt als ik dit lees.

_Jarno_
Gebruiker
User icon of _Jarno_
spacer line

Anne Mieke, kijk eens of er plaats is bij La Petite Kepa erg basic maar heerlijk daar, complete rust en het lekkerste eten wat er in Indonesie te vinden is.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

La Petite Kepa
Accommodatie

Adres: Kepa Island, Kabupaten Alor, Nusa Tenggara Tim., IndonesiŽ
Telefoon Emoticon: Clown 62 813-3910-2403

Hier vast de gegevens voor je. Scheelt weer als je internet slecht is. Emoticon: Yes!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 14-05-2016 09:56 cathy wrote:
Hi Anne Mieke
Om de hoek richting de haven vanaf hotel melati heb je in de avond een gezellige markt met allemaal warungs, ook ikan bakar en heerlijke sateh.
Je zit op een groot plein en je kunt vanaf daar naar de zee kijken. Wel gezellig.
Om de hoek van melati heb je aan je rechterkant op de hoek een eettentje.
Succes.
Gevonden!

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 14-05-2016 11:33 salina wrote:
La Petite Kepa
Accommodatie

Adres: Kepa Island, Kabupaten Alor, Nusa Tenggara Tim., IndonesiŽ
Telefoon Emoticon: Clown 62 813-3910-2403

Hier vast de gegevens voor je. Scheelt weer als je internet slecht is. Emoticon: Yes!
Ik ken het, ben er jaren geleden ooit geweest maar mij te rustig en op een klein eiland helemaal afhankelijk van het hotel.
Maar bedankt voor het meedenken.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 12-05-2016 11:29 elsbeth wrote:
Belangrijker dan een goed hotel vind ik een leuke eettent. En dat mag best heel simpel zijn, als er maar iets redelijks te eten is.....
Voor mij geldt het omgekeerde. Met alle respect Elsbeth maar als ik het goed begrepen heb ben je nooit voorbij Sulawesi geweest. Echt, ik kan je verzekeren dat het hier wat dat aangaat soms bar en boos is. Een paar weken gelede hadden we het bijvoorbeeld over Irama in Rantepao toch? Dat was Rp 150.000? Nah, het hotel waar ik nu zit is Rp 400.000 en is veel slechter dat Irama. Behalve wat ik er daarstraks over schreef kan het toilet niet normaal doorgespoeld worden (alleen maar met de gayong van de mandibak. Totaal afgeleefd, geen water op de kamer. Eigenlijk ook geen handdoeken maar dat werd me te gortig. de wandcontactdoos hangt uit de muur, Geen warm water. Het beddegoed vol vlekken, het tafeltje vol met brandplekken en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik kan niet voor anderen spreken maar ik voel me niet echt op mijn gemak in een "hondenhok" zoals Erwin het omschreef. Nogmaals het verschil met Amaris waarvandaan we vanochtend vertrokken is te groot. Ik weet dat ik kamers misschien niet kan vergelijken met die op Bali of Java maar Kupang ligt toch ook in NTT.

wereldreis
Gebruiker
spacer line

In Kupang heb ik gelogeerd in hotel Sylvia. Prima hotel!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ja, als ze niet vol zitten... dat is blijkbaar steeds vaker een probleem in NTT

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Mijn reactie was gericht op een reactie van Salina, niet op jouw update van hotels die inderdaad zo te horen vele malen minder zijn dan Wisma Irama in Rantepao.
Ik geloof je onmiddellijk , Anne Mieke, dat het het aanzien en al helemaal het logeren niet waard is. Het enige wat ik wil zeggen is dat je bij een in alle opzichten vreselijk hotel je je nog altijd kunt oprollen op je bed en kunt proberen te gaan slapen. Als je nergens een beetje normaal kunt eten, drukt dat de stemming behoorlijk.
Klopt dat ik in IndonesiŽ nooit voorbij Sulawesi ben geweest, maar reken maar dat ik in China en vroeger in andere landen ook niet al te frisse hotelletjes/pensions heb gehad.

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

On 14-05-2016 01:37 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Of je nu wel of niet laat aankomt, er zijn vaak problemen. Ik verwachtte dit ook niet in mei. In het hoogseizoen alla. Flores doet nog niet echt aan klantenbinding nee. Ik bedoel daarmee hun best doen dat mensen inderdaad terugkomen (okay behalve ik dan Emoticon: Smile )
Maar weinig hotels kun je via Booking.com of Agoda.com boeken. daar begint het mee. Ik zag van de week Happy2 in Bajawa voor Rp 400.000. Het is zeker een leuk hotel maar voor dat geld heb je een prachtige kamer in Amaris(zoals afgelopen nacht in Kupang) of Fave. Inderdaad weinig of geen onderhoud.
Ben nu onderweg naar Alor en ben op alles voorbereid. Ik had ook liever een mooie kamer gehad mja.

Als je prijs/kwaliteit vergelijkt is happy2 veruit de beste optie in Bajawa. En zo werkt nu eenmaal de vrije markteconomie: als je dagelijks vele potentiŽle klanten moet teleurstellen, kan je steeds duurder worden.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Op 14-05-2016 21:02 schreef elsbeth:
Mijn reactie was gericht op een reactie van Salina, niet op jouw update van hotels die inderdaad zo te horen vele malen minder zijn dan Wisma Irama in Rantepao.
Ik geloof je onmiddellijk , Anne Mieke, dat het het aanzien en al helemaal het logeren niet waard is. Het enige wat ik wil zeggen is dat je bij een in alle opzichten vreselijk hotel je je nog altijd kunt oprollen op je bed en kunt proberen te gaan slapen. Als je nergens een beetje normaal kunt eten, drukt dat de stemming behoorlijk.
Klopt dat ik in IndonesiŽ nooit voorbij Sulawesi ben geweest, maar reken maar dat ik in China en vroeger in andere landen ook niet al te frisse hotelletjes/pensions heb gehad.

Nou, ik kies dan liever voor een dag amper of niet eten. Ik kan echt niet slapen op lakens met allerlei vlekken erop. Ik ben wel gewend om soms een maaltijd over te slaan maar een smerig hotel ga ik niet aan wennen. Emoticon: Nooo

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 15-05-2016 02:42 salina wrote:

[quote removed]

Nou, ik kies dan liever voor een dag amper of niet eten. Ik kan echt niet slapen op lakens met allerlei vlekken erop. Ik ben wel gewend om soms een maaltijd over te slaan maar een smerig hotel ga ik niet aan wennen. Emoticon: Nooo
Ja ik dus ook. Als ik niet een beetje fatsoenlijk kan slapen dan heb ik nergens meer zin in. Pas een uur geleden opgestaan naa een veel te warme nacht, gedoucht, schone kleren aan en meteen weer nat van het zweet. Ik heb alle apparaten maar zo lang mogelijk aan de prik gehangen want de mati lampu kan ook weer elke moment komen. Over een uurtje of zo verkassen we.

Gisteravond na veel gezoek hotel Nurfrita tegengekomen maar dat kende "niemand". Maar ik kan verschrikkelijk eigenwijs zijn en daarom geduld hebben. Een ojekrijder wist wel waar het was en we zijn er gisteravond nog naar toegereden. Het is een hotelletje dat hoort bij een duikschool waarvan een Duitser eigenaar is. Eigenlijk hoef ik dan nks meer te zeggen.... De kamer groter, schoner, beter, alles in de overtreffende trap van Pelangi Indah. Een fatsoenlijk boxspring (in plaats van het zweterige schuimrubberbed van nu) en..... Rp 220.000. Inclusief het huren van een motor nog geen Rp 300.000 en daarmee Rp 100.000 goedkoper maar vooral beter. Ligt 2,5 kilometer uit het centrum maar dat is geen probleem met een motor. En ook nog eens aan zee. Het kan dus wel. Jammer dat ik dat gisterochtend niet wist.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ik slaap ook niet op lakens met allemaal vlekken erop. Daarom heb ik altijd een eigen lakenzak mee. Fijn dat je toch iets behoorlijks hebt gevonden, Anne Mieke! Geniet ervan.

bulekurus
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.AM wil 10 dagen naar flores gaan heb jij een leuke route voor mij . Moet ik een auto huren of is een brommer ook goed ?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Gisteren een heel verhaal getypt maar met de handphone valt het niet mee dus was alles kwijt.

Allereerst vind ik 10 dagen aan de krappe kant.

Je kunt Flores eigenlijk in 5 etappes verdelen en dat is:
- Larantuka-Maumere
- Maumere-Moni (meteen door naar Moni kan ook)
- Moni-Bajawa
- Bajawa-Ruteng
- Ruteng-Labuan Bajo
Dit zijn al 5 reisdagen, tenminste als je af en toe wilt stoppen van de omgeving wilt genieten. De meeste mensen starten in Maumere of Ende en ik vind dat persoonlijk jammer want het meest oostelijke deel is schitterend.
De klassieke route is dan Maumere Ė Labuan Bajo en eventueel een detour voor Riung (taman laut nasional 17 pulau). Alleen de hoodfweg is op dit moment helemaal goed (er is vandaag net de Tour de Flores geeindigd dus beter kun je het niet treffen) Of je een auto of een brommer moet nemen is wat lastig is. Het sowieso niet geschikt voor de lange trajecten. Ik zeg niet dat het niet kan maar bijna heel Flores is een en al bocht met soms steile stukken naar boven en naar beneden en ook veel haarspeldbochten. Alternatief is een auto met chauffeur of je neemt eentravel voor de grote stukken, afhankelijk van wat je wensen zijn. Een motor is dan goed voor de omgeving bijvoorbeeld van Moni naar Kelimutu (13 kilometer), de omgeving Bajawa (de traditionele dorpen Bena, Bela, Langga, Wogo en Gurusina), de omgeving van Ruteng.
Ik ben op dit moment Flores helemaal aan het uitkammen en wijk dus voornamelijk van de route af maar dit zijn allemaal wegen die of geschikt zijn voor een terreinwagen (fwd) of een zware motor.
Laat even weten wat je interesses zijn (en welke vooral niet). Ik zou er 2 weken van maken zodat je ook de tijd hebt om net als ik van de klassieke routes af te wijken.
Ik probeer vandaag ook morgen de updates bij te werken. Het internet is hier een drama (ik ben nu in Ruteng) dus het kan zijn dat het even duurt.

bulekurus
Gebruiker
spacer line

Wil wel drie weken gaan maar met mijn hersenloze staf is het een beetje moeilijk !!

Wil een duidelijk beeld krijgen van flores en de grote stroom mensen .. Je weet maar nooit of ik een klein hotelletje begin ..

Is het beter om nu in juni te gaan of dan beter in september of oktober

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Er zijn hier zat plaatsen waar ze een fatsoenlijk klein hotel kunnen gebruiken want er is weinig (zie ook zo meteen mijn updates mbt de hotels)
LabuanBajo trekt de meeste toeristen vooral voor het duikenen snorkelen.
Andere highlights zijn Kelimutu (Moni) en de adatdorpen rond Bajawa.
Mbt tot de grote stroom Labuan Bajo dus op nummer 1, Kelimutu nummer 2 en Bajawa nummer 3.
Ik ben nu 4 dagen in Ruteng (vanmiddag aangekomen) en ga nog vanalles doen.
Ruteng trekt vooral backpackers voor hikings oa naar Wae Rebo. Er is nog veel te ontdekken op Flores en ik zou niet zo snel kunnen zeggen welk deel nu het mooist is. Op de hoofdweg is weinig verkeer en buiten Labuan Bajo kom je relatief nog steeds weinig toeristen tegen.
We hebben gisteren een perahu rechtstreeks van een visser geregeld die tussen Mbay en Riung woont. Het was een groot avontuur. Vanwege eb lag de boot 30 meter van het strand dus tot aan de knieen in het water. Zelf de avond van te voren de solar gekocht, een tas vol met lekkere dingen. Opa, oma, vrouw en kinderen mee. Ze hadden gekookt (rode rijst, vis en groenten) en nog Rp 200.000 extra en sigaretten gegeven. Iedereen blij. Must is uiteraard wel bahasa Indonesia.
Ga maar eens kijken op Flores, daar krijg je geen spijt van.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Wegen:
Op dit moment is de hele hoofdweg van Larantuka tot aan Labuan Bajo goed. Dit in verbandmet de Tor de Flores die vorige week is begonnen en vandaag eindigt in Labuan Bajo. Dus voor wie naar Flores wil. Nķ gaan.

Hotels: (vervolg)

Bajawa (nergens airco niet nodig)
Nieuw is het Sanian hotel maar ik vind de prijzen relatief te hoog (Rp 350.000/Rp 450.000/Rp 550.000). wel het beste op dit moment.
Op nummer 2 Happy Happy (Nederlands management) maar ook dti voor het gebodene (te) duur. Vanaf 375.000 en in het hoogseizoen Rp 450.000
En dan houdt het eigenlijk op voor iemand die een beetje normaal en schoon wilt slapen.
Edelweiss is in renovatie/extra aanbouw dus alles ruikt naar cement, veel herrie en stof. Niet aan te bevelen.
Korina is met Rp 400.000 en Rp 450.000 ook zijn prijs niet waard.
Nusantara 2; niet doen (model hondenhoek zoals Erwin eerder omschreef)

Mbay
(hier is het bloedheet)
Hotel Sinar Rp 250.000/Rp 350.000 (airco) met zitjes voor de kamer. Niks om trots op te zijn maar het beste wat er is in Mbay.
Hotel Samudra Rp 250.000 (airco) heeft 16 kamers rechts en links van de receptie, is in leuke kleuren geverfd maar kamers zijn erg klein (ik schat iets van 3.50 x 3.50). GEEN handdoeken. Badkamer met hurktoilet, mandibak en alleen koud water (maar dat is niet erg in Mbay)

Riung

Bintang Wisata (zelfde eigenaar als Bintang Wisata in Bajawa) Kamers met zitje voor. Rp 350.000
Nirvana. Een stuk of 8 bungalows ooit van een ik dacht Zweedse of Zwitsere eigenaresse. Mooie tuin, tropische omgeving. Kamers relatief te duur (vanaf Rp 400.000) en een stuk chagrijn van een eigenaar
Sangrila, kamers met airco Rp 400.000
Pondok SVD. Diverse prijzen. Airco vanaf Rp 350.000

Ruteng
Hotel Sindha, het beste in de stad (hier hebben alle wielrenners geslapen) de goedkoopste kamers zijn Rp 350.000. Niet gezien want alles vol. Ze hebben naar mijn mening wel de beste ligging in de tuin op de begane grond maarÖ.. het warm water doet het niet (en dat is een must een Ruteng). Superior kamers zijn Rp 500.000 maar op de eerste verdieping. Goed maar net te duur voor het gebodene
Susteran, de tweede beste. Ik heb geen prijzen paraat maar verwacht op dit moment iets rond de Rp 250.000. Eenvoudig, goed ontbijt en superschoon.
Hotel Rima is een blokhutachtig hotel met redelijke kamers. Rp 250.000 met warm water.Veel backpackers hier.
Hotel Dahlia. NIET doen! Dit was ooit een fatsoenlijk hotel maar er is nooit ook maar iets van onderhoud gedaan Totaal verwaarloosd en voor de beste kamers de prijs van Rp 350.000 niet waard.

Eettip in Ruteng
Na twee keer per dag padang was ik het onderhand wel zat. Bij toeval Restaurant Cha Cha gevonden aan de jl. Diponegoro. Uitgebreid menu, relatief veel groenten (oa nasi goreng, mie goreng, soto, bakso, tonij, sate, kip, vis, tempe, tahu, cap cay,kangkung, pecel) Heel gezellig met niet van die verblindende tl lampen maar zacht licht, kleedjes op tafel, decoratie aan de muur en vooral schoon.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Op 23-05-2016 13:40 schreef bulekurus:
Wil wel drie weken gaan maar met mijn hersenloze staf is het een beetje moeilijk !!

Huh?? Zit mijn personeel dan bij jou te beunen in hun vrije tijd????

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Hmm, dan is Hotel Dahlia toch erg veranderd. Drie jaar geleden verbleef ik hier ruim een week. Ik had wel de duurste kamer genomen. Dat was toen de VIP voor 350.000 per nacht. De bedden waren nieuwe boxsprings en zowel de kamer als de badkamer waren zeer schoon. Enkel het ontbijt was waardeloos.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Prijs van Dahlia is dus niet veranderd. Het kan zijn dat ik de slechtste kamer gezien heb maar voor mij een reden om nu echt nooit meer naar Dahlia te gaan. Het zag er echt goor uit.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-05-2016 15:52 Anne Mieke wrote:

Ruteng
Hotel Sindha, het beste in de stad (hier hebben alle wielrenners geslapen) de goedkoopste kamers zijn Rp 350.000. Niet gezien want alles vol. Ze hebben naar mijn mening wel de beste ligging in de tuin op de begane grond maarÖ.. het warm water doet het niet (en dat is een must een Ruteng). Superior kamers zijn Rp 500.000 maar op de eerste verdieping. Goed maar net te duur voor het gebodene
Susteran, de tweede beste. Ik heb geen prijzen paraat maar verwacht op dit moment iets rond de Rp 250.000. Eenvoudig, goed ontbijt en superschoon.
Hotel Rima is een blokhutachtig hotel met redelijke kamers. Rp 250.000 met warm water.Veel backpackers hier.
Hotel Dahlia. NIET doen! Dit was ooit een fatsoenlijk hotel maar er is nooit ook maar iets van onderhoud gedaan Totaal verwaarloosd en voor de beste kamers de prijs van Rp 350.000 niet waard.
Even een update op een update Emoticon: Smile
Gisteren bij toeval hotel FX72 ontdekt.
Dit is een nieuw hotel (een jaar oud) en ligt net buiten Ruteng op het platteland tussen de rijstvelden en de bergen.
De Luxe kamers Rp 300.000. de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dit mbt de kamers niet geweldig is maar het bed splinternieuw en schoon. Reden om hier te verblijven is vooral de ligging met geweldige vrije uitzichten op de rijstvelden en de bergen, leuke tuin en ze hebben zelfs een echte bar (...). Echt geweldig! (alle andere hierboven genoemde hotels liggen in de stad zelf)
Beetje lastig waar deze te plaatsen, ligt er eenbeetje aan wat men belangrijk vindt maar ik ga er een volgende keer zeker logeren.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Even tussendoor....

Ik dacht dat er alleen in Indonesie vieze, smerige hotels waren maar ik las pas een onderzoek in de krant dat ook hotels in Nederland een baggerbende ervan maken.
matrassen met bloed, pis en kotsvlekken, smerige lakens en handdoeken, spinrag en zoveel stof op de 'meubels' dat je er boter-kaas en eierenspelletje op kan doen. Hotels van o.a. 250 euro per nacht he Emoticon: Shut up!

Had even gekeken naar de reviews en inderdaad een cijfer 4 met allemaal dezelfde klachten. Je snapt toch niet dat mensen daar nog boeken met zoveel ander aanbod.

Ik zie dat ook in Indonesie. Hotels met een zeer laag cijfer en dagelijks wordt er meerdere keren geboekt, ook al is het niet eens goedkoop. Ik snap daar echt geen pest van. Dan vraag je er toch ook gewoon om, om in een met stront besmeurde teringbende te liggen als er nog genoeg aanbod is. Emoticon: Confused

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ja... niet iedereen is even kritisch. Was dat maar zo, dan was het zo afgelopen.Daarnaast is de norm van Indonesiers beslist een andere dan die van"ons". Ergens iets vanzeggen durven ze over het algemeen niet eens.
Ik kan er deze in Labuan Bajo wel meteen bij zetten.

Komodo Lodge, vlakbij de haven, de pasar malam kuliner (ikan bakar) voor Rp 475.000,kleinschalig, beetje Bali-achtig maar voor het gebodene te duur (maar jeb hebt hier ook hotels van 1 tot 2 juta). De locatie vind ik wel een voordeel.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

61,449,343 pageviews Een website van indahnesia.com