Reistips rondreis gezin incl. paradijsje

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
83 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Corien Mieras
Gebruiker
spacer line

Hallo,
Volgend jaar augustus willen wij met ons gezin 4 weken naar Indonesie. De kinderen zijn dan 15 en 12 jaar oud. We houden wel van een beetje avontuur. Ik heb mezelf al wat georiŽnteerd en kwam zelf tot de conclusie om eerst een jungletrek in Sumatra te doen en dan eventueel naar (Oost)Java te gaan en dan eindigen in Bali. We willen echter genoeg rustmomenten in de reis en we willen zeker een paar dagen kunnen vertoeven op een paradijselijk eilandje ( incl. azuurblauwe zee en wit zand). We lezen uiteraard over de Gilli eilanden, maar er zijn misschien nog veel mooiere en idyllischere plekjes. Weet iemand ook een plek met overwaterbungalows? De kinderen zijn goede snorkelaars. Zijn deze bestemmingen (Sumatra/Java/Bali) een goede combinatie voor ons? Of beter Java skippen? Indien toch Java: dan alleen Oost Java? Of beter een hele andere combi? We houden erg van schitterende natuur en de jungletrek incl. Olifanten en oerang oetangs en raften lijkt ons een geweldig avontuur. Juist voor de jongste want zij is gek van dieren. Voor de kinderen is het de eerste verre reis. Voor ons niet. Comfort is wel belangrijk maar luxe niet. We zoeken niet het uitgaansleven. Benieuwd naar jullie tips. Alvast bedankt
Groet, Corien

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dag Corien,

Indonesie is erg groot en maar relatief een klein deel wordt aangeboden door reisorganisaties cq bereisd.
Schitterende natuur vind je op heel veel plekken in Indonesie. Als het gaat om orang oetangs, olifanten en raften dan ben je in Sumatera goed af, je vind het zelfs allemaal in een en dezelfde provincie.
Over Java wordt verschillend gedacht. Ik vind het er persoonlijk te druk. Voor mij zijn de highlights van Java de Borbudur en Prambanan bij Yogyakarta (maar je bent er vrijwel nooit alleen, de Prambanan is wel rustiger) en het Tenggergebergte (Bromo), vaak ook druk helaas. Oost Java is wat dunner bevolkt en ook minder toeristisch (je zou vanuit Brom bijvoorbeeld naar Kalibaru of Bonowoso kunnen reizen, de omgeving verkennen en naar de Kawah Ijen gaan)
De Gili's (ik neem dat je Gili Air, Meno en Trawangan bedoelt) zijn erg toeristisch, zeker in augustus. Wil je niet te ver uit de buurt van Bali dan is Gili Nanggu een alternatief maar veel beter nog de eilanden (paradijselijk, witte stranden, azzurblauwe zee) uit de westkust van Flores. Maar..... om speciaal naar Flores te gaan voor deze eilanden en de rest niet te zien is zo ongeveer een doodzonde.
Wil je een nog meer Robinson Crusoe gehalte dan kom je uit op eilanden van de Molukken, midden Sulawesi, Timor of Sumba. Allemaal erg ver van Sumatera. Het kost veel tijd, geld en energie om er te komen (maar dan heb je ook wat).
Sumatera staat zeker ook in mijn eigen top 5. Ik zou dan ook in Sumatera beginnen 2,5 week en dan nog 1,5 week verdelen over Java en Bali (en als het geen Java wordt dan Flores maar het betekent wel een flink stuk reizen).
Op Sumatera zou je de tijd kunnen verdelen tussen Aceh (als je dat aandurft) Noord Sumatera en West Sumatera. Dat betekent dus vliegen op Banda Aceh of Medan (als het toch geen Aceh wordt). Uit de kust van Padang liggen overigens ook mooie eilanden zij het minder spectaculair dan die in het oosten van Indonesie.
Dan vliegen van Padang naar Bandung of Yogyakarta en tenslotte de oversteek naar Bali. Terugvlucht vanuit Denpasar.

De begrippen comfort en luxe zijn soms wat verwarrend, misschien kun je daar wat meer over vertellen.

Tja, en een heel andere combi... Je noemt nu drie eilanden terwijl er duizenden zijn. Er zijn grote verschillen tussen de eilanden mbt natuur, cultuur, bereisbaarheid, infrastructuur etc. Ik ben zelf addicted to het oosten van Indonesie maar ik reis dan ook voornamelijk alleen. Met een gezin reizen is heel anders.

Dit was een eerste samenvatting. Mijn advies is altijd, lezen, heel veel lezen, alles wat los en vast zit op het internet. Alleen dan krijg je een goed beeld.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line

Corien,
als je echte bounty eilanden wil combineren met Sumatra zonder te ver reizen zou wellicht Pulau Banyak een optie kunnen zijn. Dit is ongeveer een dagreis vanaf het Tobameer in Zuid Aceh (e.a. is afhankelijk of je een boot chartert of met de lokale ferry er naar toe reist.) .
Er is hier al e.a. over geschreven op dit forum
http://forum.indonesiepagina.n(...)_banyak_aanrader.php

Bij mijn weten zijn er nog geen bungalows over het water.
Voor goed snorkelen moet je we een boot huren om bij de betere plekken te komen.
Het is echter wel zo, als het jullie puur om de onderwatersport gaat dan zijn er elders betere opties maar het is ook zeker niet slecht.
De kracht van deze eilanden groep is met name dat het stuk voor stuk echt mooie bounty eilandjes zijn met glashelder water, echt hele mooie witte (en zachte) zandstranden met wuivende palmbomen.

Andere opties op Sumatra zijn Pulau Weh (goed voor duiken en snorkelen, minder bounty), of eilandjes voor de kust van West Sumatra zoals Pulau Cubadak, (alleen bereikbaar via een exclusief resort) of Pulau Pemutus(an) / Pulau Pagang.
Deze zijn handig als je ook naar West Sumatra af zou willen reizen in combinatie met het Maninjau meer, Bukittinggi en met name de Harau Vallei.

Voor het beste snorkelen tot nu toe voor mijzelf is Pulau Derawan en Sangalaki .
Veel schildpadden en met geluk manta's. Het is wel alleen dat, daaromheen weet ik niet of er voor een gezin Noord Kalimantan heel toegankelijk is.

Sulawesi is misschien ook nog een optie, hen je de Togean eilanden en Bunaken maar daar heb je dan wel geen grote dieren om te spotten zoals een orang oetang en olifanten rijden.

Zoals je ziet en meerdere zullen dit kunnen onderschrijven zijn er heel veel mogelijkheden in IndonesiŽ. Persoonlijk zou ik maar ťťn groot eiland doen en evt. een kleintje.

Veel succes met het oriŽnteren.

www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Hai Corien,

Volgens mij heb je in december al vrij uitgebreid antwoord gekregen op min of meer dezelfde vraag. Zoals ik toen al zei, kun je behoorlijk wat zien in 4 weken. Afhankelijk van je budget kun je met een paar binnenlandse vluchten ook nog behoorlijk gespreid wat zien.
Reis 1: Omgeving Medan/Toba in combinatie met West Sumatra 2 weken, 1 week West- of Oost Java, 1 week Bali of Gili.
Reis 2: 1 week Noord Sulawesi, 1 week Zuid Sulawesi (Tanatoraja), 1 week midden of Oost Java, 1 week Bali.
Gezien je voorkeur voor de beessies lijkt me reis 1 de beste optie.
Ik ben niet zo thuis in de mooie strandjes.
Wel erg leuk was onze trip in Halimun NP. Als je even de zoekfunctie gebruikt voor Halimun, kom je mijn verslag daarvan wel tegen. Dat vond ik wel heel bijzonder, we sliepen daar een paar nachten in het huisje van een gezin in een piepklein dorp. Geen andere toeristen, prachtig.

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Iemand die je niet kent een reisadvies geven is moeilijk. Waar liggen de interesses?

Zijn de vluchten naar/van IndonesiŽ al geboekt?

Een paradijselijk eiland om tot rust te komen? Er kwam meteen het eerder genoemde Pulau Weh in mij op. Relatief rustig, mooie stranden, excellente snorkelmogelijkheden (eventueel die al-lang-van-gedroomde duikcursus). Als je Pulau Weh kiest heb je 1 groot voordeel: je kan je reis compact houden en Bali of nog verder oostwaarts skippen. Scheelt je toch enkele reisdagen, dagen die je nuttiger kan invullen.

Het door elsbeth genoemde Halimun NP is zeker een aanrader. Je kan er mooie wandelingen maken door de theeplantages, het dagelijkse leven aldaar ervaren.

Ook in West-Java heb je nog Ujung Kulon NP. Ik weet niet hoe dit ge-evolueerd is, het is meer dan 10 jaar geleden dat ik er was. Accomodatie was echt behelpen (tot slapen in ruÔnes van parkwachterhutjes toe). Maar het was er fantastisch mooi.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line

Pulau Weh is zeker prachtig Erwin,
en goede snorkel mogelijkheden (ook al is veel koraal beschadigd door de temperatuurverschillen in het zeewater, inmiddels is er weer herstel).
Probeer wel altijd Pulau Weh midweeks te plannen want tegenwoordig is het met name in weekenden en op feestdagen niet meer zo rustig als het vroeger was.

www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

Villa Ditya
Gebruiker
User icon of Villa Ditya
spacer line

Misschien zijn de Karimunjawa eilanden een idee? Prima te combineren met Midden Java (bijv. Borobudur en Yogyakarta) en Oost Java (bijv. Bromo en Ijen).
Er zijn trouwens een aantal plekken in Indonesie met overwater bungalows (Misool Eco Resort bijv.) maar die zijn niet goedkoop en liggen tamelijk ver uit de gangbare routes.

Villa Ditya - luxe prive vakantievilla vlakbij Yogyakarta. Kijk voor meer info op www.villaditya.nl

Corien Mieras
Gebruiker
spacer line

Dank voor jullie reacties en hulp. Het gaat waarschijnlijk Sumatra worden incl. Pulau Weh en daarna Bali met Gili Meno of Nusa Lembongan of Gili Nanggu. Totaal 4 weken.
Ik denk dat we dan veel van onze wensen hebben verwerkt; jungle + avontuur op Sumatra en cultuur strand op Bali incl een paar paradijsjes. We gaan dit denk ik zo verder uitdiepen.
Groet, Corien

Corien Mieras
Gebruiker
spacer line

Graag nog 1 X jullie advies. Ik heb een mooi reisvoorstel gekregen. In het kort: medan (1 n) tangkahan (2n), bukit lawang, + jungle trek (4n),brastagi (2n), samosir (2n), via medan naar Banda Aceh (1n), pulau weh (4n), Bali (wordt nog uitgewerkt. We komen op de 18e dag aan in Bali. Er blijven slechts 11 dagen over voor Bali waarbij toch de laatste dagen niet veel meer willen doen en daar willen eindigen op Nusa Lembongan. Dit lijkt ons wat kort. Bovendien reizen we met 2 kinderen (15 en 12). Is het beter om Samosir te laten vallen om dagen te winnen en de reis minder intensief te maken. Of is dat zonde en beter iets anders laten vallen? Hoor graag jullie mening.
Groet Corien

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Corien, als je vier weken, dus 28 dagen moet verdelen en 17 dagen voor Sumatera reserveert en 11 dagen voor Bali dan is dan in mijn ogen in geen verhouding en zou ik liever langer op Sumatera doorbrengen dan op Bali. Maar ieder zijn ding. Ik vind 11 dagen voor Bali erg veel

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Het blijft lastig om te bedenken wat anderen leuk vinden. Feit is dat je nu rekening hebt te houden met kinderen. Ik denk dat die het heerlijk vinden om na een stevige trip over Sumatra en voor de eindstuk op Nusa Lembongan een week op Bali te zijn. Want veel meer blijft er volgens mij niet over. Mij lijkt overigens slechts 2 nachten Samosir wel veel gerace worden. Dat betekent per saldo waarschijnlijk 1 hele dag op Samosir. Vind ik zonde. 4 nachten Bukit Lawang lijkt mij weer 1 teveel. Het lopen in de jungle (een aantal uren gedaan) vonden wij allemaal (gezin met 4 kinderen) loodzwaar. Bloedheet en een gigantisch hoge vochtigheidsgraad.
Op Bali dan wel zorgen dat je een goede plek zoekt, niet middenin de grote drukte, want dan is het echt een afknapper na het rustige Sumatra.

Corien Mieras
Gebruiker
spacer line

Dank je Elsbeth,
Ik vind het inderdaad moeilijk. Die jungletrek met de kinderen daar twijfel ik ook over. 2 dagen lopen diep de jungle in en overnachten in een tent wat slechts een groot plastic zeil is als schuilplaats. Ik houd van avontuur en dit zal best heel mooi zijn, maar dit is met de kinderen misschien net iets too much. Een fikse wandeling in NL is heel wat anders dan daar. Ook kreeg ik in de gaten dat een nog een hele tour is om in Samosir te komen. Behoorlijk wat reisuren voor een paar dagen. De omgeving zal onderweg best schitterend zijn, maar toch. Na de jungletrek willen we graag bijkomen en relaxen op een paradijsje n.l. pulau weh waar we zo blijkt niet in 1 dag kunnen komen als we vanaf Samosir komen. We moeten nog overnachten in Aceh. En een week op Bali vind ik denk toch te kort. We willen daar toch ook nog wel wat doen zoals de rijstvelden, het waterpaleis lijkt me geweldig, fietsen, dolfijnen spotten, ubud. Ik zou dus alleen de jungle kunnen doen, jungletrek 1 nacht inkorten en daarna naar Pulau Weh, maar mijn reisadviseur vindt het zonde om niet meer van Sumatra te zien. Toch wil ik het voor de kinderen niet te druk maken. Hoe denk jij hierover?

Corien Mieras
Gebruiker
spacer line

Anne Mieke, jij vindt 11 dagen voor Bali teveel begrijp ik. Maar ook met twee kinderen? We willen daar ook graag nog dingen doen en zien, maar wel met een relaxed tempo. Bovendien willen we ook nog verblijven op Nusa Lembongan binnen die 11 dagen, dus blijft er slechts een week over voor Bali.
Hoe denk jij over die 2 dagen jungletrek met de kinderen?
Groetjes Corien

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Hai Corien, de jungletrek zou voor mijn kinderen (en voor mij) denk ik niks geweest zijn. Niet omdat wij geen goede wandelaars zijn. We hebben altijd actieve vakanties en zijn gewend om huttentochten in de bergen te lopen. Maar dat is iets totaal anders dan jungle.
de hitte is echt moordend, wij waren alle zes drijfnat en behoorlijk kapot. We hebben een uur of 4 gelopen. Net toen we de jungle uit waren begon het te stortregenen, niet geheel ongebruikelijk daar. We zeiden tegen elkaar dat we er niet aan moesten denken om nu in een tentje in de jungle te zitten. Nogmaals, dit zijn puur mijn gedachten. Mijn kinderen zijn echt sportief, supermakkelijk wat betreft plekken om te poepen, piesen, eten en drinken (toch de basisbehoeften). Maar het leven (en vooral bewegen) in de tropen is toch heel vermoeiend.
Het lijkt mij eigenlijk een beetje onlogisch om na Samosir pas naar Pulau Weh te gaan. Waarom ga je niet vanaf Bukit Lawang door naar Pulau Weh. Of dit een handige suggestie is, kan Anne Mieke beter beoordelen. Je bent al wat noordelijker.
Samosir is altijd een beetje lastig: je gaat daarna terug naar Medan (flinke rit), of door naar West Sumatera (2 dagen of een nachtbus). Je komt er dus niet even langs.
Maar het is wel erg mooi (minimaal 2 hele dagen). Natuurlijk heb je ook al veel moois gezien zonder Samosir. Het is op zich niet gek om te kiezen voor Noord Sumatera zonder Samosir. Het alternatief is meestal (we hebben toch allemaal een beetje haast): geen Bandah Aceh, wel Samosir en door naar West Sumatera (was mijn keuze).
Je moet je dagen eens uitschrijven, die opsomming van nachten lijkt aardig, maar je moet even goed kijken hoe laat je dan ergens aankomt, dus echt de dagbesteding (vele reisuren!!!!) opnemen in je planning. Als je toch meer tijd voor Bali wil, zou je Samosir over moeten slaan. Natuurlijk vinden de kinderen de dingen die je van Bali noemt leuk.
Dat jij dan soms een beetje moet slikken (vanwege drukte, vele toeristen), neem je op de koop toe, net zoals de kinderen dat moeten doen op de plekken waar zij het misschien wat minder vinden.
Maar Corien, je gaat een wereldreis krijgen hoor. Onze kinderen zeggen regelmatig: wanneer gaan wij weer eens die kant op? Je hebt echt een heel leuk programma bedacht!

Corien Mieras
Gebruiker
spacer line

Hier heb ik wat aan Elsbeth. Dank! Onze kinderen zijn ook best avontuurlijk ingesteld en zijn best wat gewend. Wat dat betreft goed vergelijkingsmateriaal met jullie gezin. Dus jullie hebben ook paar dagen tangkahan en bukit lawan gedaan? Daarna dus Samosir en daarna West Sumatra? Hoelang waren jullie in totaal op Sumatra? Als wij in het noorden blijven ( en Samosir skippen) dan blijft het dus "slechts" tangkahan, bukit lawan en pulau weh. We kiezen voor pulau weh omdat we zo graag een pareltje in onze reis willen en het is even een heerlijk pauzemoment. Doen we Sumatra dan tekort? Ik zou natuurlijk ook Pulau Weh kunnen laten vallen en jullie route kunnen doen. Maar, dan mis ik dat pareltje ;-). Vooral man en kinderen willen ook graag de onderwaterwereld verkennen. Groetjes Corien

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Wij hadden 1 n Medan-2 n.Tangkahan- 2 n Bukit Lawang-3n Samosir-1 nSipirok(tussenstop richting Bukittinggi, West Sumatera), 4n.Bukittinggi. Daarna een week West Java (Halimun NP met daarna relaxen bij Pelabuhanratu in de Ocean Queen, google maar even), door naar Bali (9 nachten). Het was een erg leuke afwisselende reis.
Je doet Sumatera altijd tekort, maar je moet gewoon een keuze maken.
Anne Mieke kan je veel vertellen over Noord Sumatera, ze komt vast nog wel langs in dit topic.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ja dat doe ik zeker maar ik weet evenniet waar ik aan moet beginnen. Heb bijna een week zonder internet gezeten en daar word ik een beetje nerveus van en moet vanalles doen nu. Ik kom er over een paar dagen op terug als ik in een gebied zit waar ik even een paar dagen rust heb (zit nu nog in het van de wereld afgesloten Sumba :-))

Corien Mieras
Gebruiker
spacer line

Fijn Anne Mieke, zie het wel hoor. Rustig aan ;-)
Ik heb zelf dus in mijn hoofd 2 weken noord-Sumatra incl. Pulau weh en 2 weken Bali incl. Lembongan. Ik ken nog mensen met een B&B op Bali waar we misschien ook nog heen willen. Hoor graag je mening en je advies beste te doen op Noord Sumatra zonder al teveel reistijd kwijt te zijn. Jungletrek gaan we niet meer doen denk ik. De olifanten en Bukit Lawang wel.

AnitaT
Gebruiker
User icon of AnitaT
spacer line

Hallo Corien, nog meer denkstof en hoe smaken kunnen verschillen ;-) Ik vind Sumatra inderdaad ook een must en zou er ook flink de tijd voor uittrekken. Verder zou ik Java niet overslaan maar Bali wel en in plaats van Bali kiezen voor het toch (nog) minder toeristische Lombok. Vind je Bali toch een "must see" dan zou ik kiezen om te verblijven in het noorden of oosten van het eiland omdat het vooral in het zuiden heel erg toeristisch en druk is.

groetjes,
Anita

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

94,277,503 pageviews Een website van indahnesia.com