Trouwen, wat te regelen?

Subforum Andere praat 
65 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 26-04-2014 07:00 Surya Atmadja wrote: in 1974 werd ik toen in Leuven aangenomen voor Niet Westerse Sjosjologie.

Klopt. Als je in die tijd in Nederland niet werd aangenomen, ging je gewoon naar Gand of Louvain. Iedereen was daar welkom. Zoiets als Amsterdam. Leve de kwaliteit.

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Ik plaag mijn vriendin altijd ermee dat Leuven hoger aangeschreven (in de lijst) staat dan Leiden vwb Rechtsgeleerdheid. Slaat nergens op natuurlijk met maar 1 plaats verschil. Zoals een tweeling waarvan er een zegt; ik ben ouder terwijl het maar 5 minuten scheelt natuurlijk.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

tampubolon
Gebruiker
spacer line

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor alle reacties.
De voorbereidingen (planning vooral) zijn in gang gezet, alles is zo goed als duidelijk (hopen we dan).
We hopen dat alles voorspoedig gaat lopen en dat wij elkaar in december suami dan istri mogen noemen! Emoticon: Party!

Spannend! Ik heb er zin in!

Nog wel een vraagje, heb het 1 en ander gelezen, maar wat raden jullie aan NA het huwelijk (ohjee durf ik dit te vragen) om te doen mbt ingeschreven blijven in NL en nog even wachten of wel al uitschrijven?
Kan ik namelijk een KITAS aanvragen als ik nog in NL ingeschreven sta of moet ik mij hiervoor "verhuizen" naar indonesie?
We zijn namelijk toch niet van plan om te vestigen in NL. Post adres in NL is al geregeld.
Ook mbt het aanvragen van een vakantie visa voor hem, als wij naar NL op vakantie gaan, heb gelezen dat voor buitenlanders die wonen in en getrouwd zijn met een indonesier, het "makkelijker" is voor het aanvragen van deze visa.
Of maakt dit helemaal geen donder uit?

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Ik zou me niet uit laten schrijven in Nederland en is ook niet nodig voor een Kitas.

Het is niet zo moeilijk om een visum aan te vragen als je getrouwd bent maar ik heb de laatste 3 jaar de ervaring dat het ook zonder getrouwd te zijn veel makkelijker gaat dan eerst.. Als je de juiste papieren bijlevert natuurlijk.

Binnen een dag heb ik altijd een visum voor mijn man. Emoticon: Party!

Voorheen duurde het altijd ontzettend lang maar nu gaat het supersnel...

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 25-04-2014 22:29 Veer01 wrote:
Dat hele gedoe met bureau landelijke taken is toch niet nodig.Je registreert je gewoon bij je gemeente en dan is t klaar
Daar kom je wel achter zodra het te laat is. Ik ruim hier maandelijks de rotzooi op van de Nederlanders die ooit zijn vergeten hun geboorte- of trouwakte in te schrijven bij het Bureau Landelijke Taken. Geeft niet, ik verdien er aan. Hoe meer er eigenwijs zijn, hoe beter voor mijn portemonnee.

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 22-07-2014 12:45 schreef Yogya-Bali:

[quote verwijderd]

Daar kom je wel achter zodra het te laat is.

Ik ruim hier maandelijks de rotzooi op van de Nederlanders die ooit zijn vergeten hun geboorte- of trouwakte in te schrijven bij het Bureau Landelijke Taken. Geeft niet, ik verdien er aan. Hoe meer er eigenwijs zijn, hoe beter voor mijn portemonnee.

Helemaal juist YB..

Het niet registreren van een buitenlandse huwelijkse akte in de registers van de Landelijke Taken in Den Haag kan vervelende situatie te weeg brengen.

Een gemeente geeft namelijk GEEN uitreksel van het ingeschreven buitenlandse huwelijk uit, wel een buitenlandse geboorte akte ( mits ingeschreven in de BRP registers)
Mocht je ooit een uittreksel van het buitenlandse huwelijk nodig hebben en het is niet ingeschreven in de registers van de Landelijke Taken in Den Haag dan moet je dus naar de gemeente in het land waar het buitenlands huwelijk heeft plaatst gevonden.

Dus Veer als jij dus in het buitenland bent getrouwd en blijkbaar heb je de akte niet geregistreerd in de registers van de Landelijke Taken zou ik je toch stevig willen adviseren om dit alsnog te gaan doen, of je wilt natuurlijk graag naar indonesie toe om een eventuele uittreksel te bemachtigen mocht je deze nodig hebben.
maar vaak heb je een uittreksel per direct nodig en om dan holderdebolder naar indonesie te moeten reizen lijkt me ook geen ideale situatie

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 22-07-2014 08:25 schreef tampubolon:
Ik wil jullie nogmaals bedanken voor alle reacties.
De voorbereidingen (planning vooral) zijn in gang gezet, alles is zo goed als duidelijk (hopen we dan).
We hopen dat alles voorspoedig gaat lopen en dat wij elkaar in december suami dan istri mogen noemen! Emoticon: Party!

Spannend! Ik heb er zin in!

Nog wel een vraagje, heb het 1 en ander gelezen, maar wat raden jullie aan NA het huwelijk (ohjee durf ik dit te vragen) om te doen mbt ingeschreven blijven in NL en nog even wachten of wel al uitschrijven?
Kan ik namelijk een KITAS aanvragen als ik nog in NL ingeschreven sta of moet ik mij hiervoor "verhuizen" naar indonesie?
We zijn namelijk toch niet van plan om te vestigen in NL. Post adres in NL is al geregeld.

Ook mbt het aanvragen van een vakantie visa voor hem, als wij naar NL op vakantie gaan, heb gelezen dat voor buitenlanders die wonen in en getrouwd zijn met een indonesier, het "makkelijker" is voor het aanvragen van deze visa.

Of maakt dit helemaal geen donder uit?

Als Nederlander getrouwd te zijn met een buitenlander en dan voor de buitenlander een visum aanvragen voor nederland kan zelfs in het nadeel werken, aangezien de IND het beruchte fenomeen "vestiging gevaar" kan gebruiken om de aanvraag af te wijzen.
Maar deze afwijzing kan men eenvoudig middels een bezwaarschrift pareren aangezien het fenomeen vestigings gevaar een vermoede is en geen vaststaand feit, dus mocht de IND hiertoe overgaan en je gaat in bezwaar dan win je dit altijd. ( maar het geeft allemaal zo een gedoe) daarom mocht de IND zo wie zo het in de kop hebben om de aanvraag af te wijzen dan doen ze dit middels meerdere redenen, zoals bv het niet goed aannemelijk kunnen aantonen van het reisdoel, of niet te beschikken over voldoende geldelijke middelsen ( Ä 32,- per dag aan geldelijke middelen moeten kunnen aantonen) of het logies en garantstelling formulier is niet goed bevonden.

Maar goed dit zijn de meest negatieve dingen van een aanvraag, meestal gaat het wel goed.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Mijn man krijgt zelfs een visum voor 5 jaar omdat we 'getrouwd' zijn. (Nog niet eens voor de KUA, alleen nog maar voor het geloof)
We hadden er niet eens om gevraagd. Nou heeft hij wel bezit hier dus dat scheelt. Emoticon: Yes!

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 22-07-2014 19:41 schreef salina:
Mijn man krijgt zelfs een visum voor 5 jaar omdat we getrouwd zijn. (Nog niet eens voor de KUA, alleen nog maar voor het geloof)
We hadden er niet eens om gevraagd. Nou heeft hij wel bezit hier dus dat scheelt. Emoticon: Yes!

Dit heeft niets van doen "omdat" je "getrouwd" bent.

Een meerjarig visum kan in principe iedereen krijgen als aan de voorwaarde wordt voldaan.
Soms krijgt iemand " spontaan " een meerjarig visum, en soms krijgt iemand een afwijzing.
Getrouwd zijn heeft niets te maken of je nu wel gemakkelijker een visum krijgt of niet..

Maar ach, ik draai al jaren mee in de perikelen van de IND

tampubolon
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. salina, dat is fijn te weten dat ik (voorlopig) niets aan die situatie hoef te doen.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. pierre, het 'gevaar van vestigen' in nl zal denk ik geen groot probleem opleveren
Hij heeft hier zijn eigen bedrijven, in bezit van land en financieel zijn er ook geen problemen waar ze eventueel een aanvraag op zouden kunnen afwijzen.
Maar goed, je weet het nooit natuurlijk. Ik heb er in ieder geval vertrouwen in dat dit wel goed komt.

En heeft iemand enig idee hoe lang het proces van de kitas kan gaan duren?
Dit meer in verband voor mijn sosbud die gaat aflopen kort nadat we trouwen.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 22-07-2014 19:41 salina wrote:
Mijn man krijgt zelfs een visum voor 5 jaar omdat we 'getrouwd' zijn. (Nog niet eens voor de KUA, alleen nog maar voor het geloof)
Dat komt omdat jij hier woont, dus is er geen vestigingsgevaar. Wel als 1 van de partijen in NL woont. En het klopt, in een dergelijk geval is een huwelijk met een Indonesier eerder een nadeel dan een voordeel om een visum te krijgen.

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Absoluut, afhankelijk waar de Nederlandse partner is ingeschreven, kan het zowel een voor- als nadeel zijn. Vergeet ook niet dat als er reeds eerder visa voor westerse landen waren verkregen (m.n. Verenigde Staten, AustraliŽ, Canada), deze ook een positieve impact op het proces zullen hebben.

Zorg ervoor dat de Sosbud tijdens het KITAS proces geldig blijft. Dit kan zeer lastig zijn omdat u het paspoort inlevert. Het beste is dus net voor de aanvraag het visum te verlengen. Maar zelfs dan is het soms krap.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 23-07-2014 04:40 Lieve wrote:
Absoluut, afhankelijk waar de Nederlandse partner is ingeschreven, kan het zowel een voor- als nadeel zijn . Vergeet ook niet dat als er reeds eerder visa voor westerse landen waren verkregen (m.n. Verenigde Staten, AustraliŽ, Canada), deze ook een positieve impact op het proces zullen hebben.

.

Klopt , ik heb gisteren gasten uit Indonesia gekregen die zelfs meerjaren(?) visum kreeg .
In USA gaat het makkelijk(er) als je kinderen daar woonden en er is geen vestigingsgevaar omdat ze ruim voldoende bezittingen hebben.

bisa dicek of makemyday .

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. YB

Officieel woon ik nog in Nederland. Op papier. Maar ze zullen waarschijnlijk wel in mijn paspoort zien dat ik daar amper ben, vanwege die stempels allemaal. Ik ga altijd mee om een visum aan te vragen dus lever ook mijn zooi altijd in. Er is mij ook aangeraden om mezelf niet uit te laten schrijven omdat ik dan AOW zou moeten inleveren voor de jaren dat ik niet in Nederland woon. Emoticon: Confused

We zijn de laatste keer hard aangesproken door de baas van de ambassade, een bule want mijn man had per ongeluk 'een overstay' in Holland de laatste keer zonder dat we dat wisten. Heel verhaal. We waren ons van geen kwaad bewust. We stonden daar heel beteuterd te staan voor die balie met de tranen in onze ogen.
Toen die man duidelijk was dat het echt per ongeluk was zei hij dat we de volgende keer een visum voor 5 jaar mochten komen halen. 'Jullie zijn toch al getrouwd' zei hij.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Tampu

Als jouw toekomstige man bezit heeft is er al helemaal niks aan de hand. Emoticon: Yes!

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

. 'Jullie zijn toch al getrouwd' zei hij.
Pierre schreef
Dit heeft niets van doen "omdat" je "getrouwd" bent.

Een meerjarig visum kan in principe iedereen krijgen als aan de voorwaarde wordt voldaan.
Soms krijgt iemand " spontaan " een meerjarig visum, en soms krijgt iemand een afwijzing.
Getrouwd zijn heeft niets te maken of je nu wel gemakkelijker een visum krijgt of niet..

Maar ach, ik draai al jaren mee in de perikelen van de IND

Komt dat uit een mond van een Nederlandse ambassade???? Emoticon: Nooo

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-07-2014 10:47 salina wrote: Er is mij ook aangeraden om mezelf niet uit te laten schrijven omdat ik dan AOW zou moeten inleveren voor de jaren dat ik niet in Nederland woon. Emoticon: Confused
Fout, verzekering voor de volksverzekeringen is niet gebaseerd op het ingeschreven staan bij de GBA maar is aan heel wat andere (en meer) factoren onderhevig, o.a. belasting betalen in NL (door u of uw partner), sociale binding, economische binding, etc.
Nederland beschikt via de Indonesische overheid over exact de data wanneer u bent in- en uitgevlogen. Dus dat ingeschreven staan bij de GBA heeft geen enkel nut meer want als men weet dat u hier vaak verblijft, krijgt men alle ins en outs van u op een presenteerblaadje aangeleverd door de Indonesische immigratie.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Pierre

Kunt u mij een voorbeeld noemen wanneer ik een uittreksel nodig zou kunnen hebben?
Ik wil eigenlijk het huwelijk helemaal niet registreren in Nederland omdat ik het nut er niet van inzie. Maar ja...Ik wil ook geen ellende achteraf...

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 22-07-2014 20:28 pierre wrote: Dit heeft niets van doen "omdat" je "getrouwd" bent.

........
Ook dit is niet helemaal juist. Het klopt dat het niet alleen ligt aan getrouwd zijn of niet, maar het is wel zo dat de echtgenoten van in RI woonachtige Nederlanders te allen tijde in aanmerking kunnen komen voor een multiple entry visum. Dit met het oog op het plosteling moeten verlaten van het land in tijden van nood (rampspoed of politieke onrust) door een Nederlands gezin.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-07-2014 11:43 salina wrote:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Pierre

Kunt u mij een voorbeeld noemen wanneer ik een uittreksel nodig zou kunnen hebben?
Ik wil eigenlijk het huwelijk helemaal niet registreren in Nederland omdat ik het nut er niet van inzie. Maar ja...Ik wil ook geen ellende achteraf...
Wilt u zich als gezin ooit in NL vestigen, dan is het handig als huwelijksakte en geboorteakte van uw partner zijn ingeschreven zodat hij niet weer terug naar RI moet om deze paperassen te vernieuwen (geboorteakte mag dikwijls niet ouder zijn dan 5 jaar) en opnieuw te laten legaliseren, vertalen, etc.
Ook in het geval van uitkeringen, scheiding, erfenis, verzekeringen, belasting, etc.

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Ook als men niet van plan is ooit weer in het westen te gaan wonen, zijn er een aantal gevallen waar een registratie zinvol kan zijn: Vnl. bij een echtscheiding en overlijden van de WNA (westerse partner).

De bewijslast ligt dan niet meer zozeer bij de WNI (buitenlandse partner); die moet niet meer aannemelijk maken dat u getrouwd was maar zich alleen identificeren en in geval van uw overlijden dit natuurlijk aantonen.

Ik kan me voorstellen dat het omgekeerde ook het geval kan zijn; indien men gescheiden financiŽn heeft en eventueel erfgenamen in het westen wil beschermen, wordt een registratie misschien juist niet wenselijk geacht. Dan maakt men het de WNI immers zeer moeilijk eventuele tegoeden op te eisen. Natuurlijk zou een prenuptial agreement in combinatie met een testament de juiste weg zijn om dit te bereiken, maar ja.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ethisch gezien vind ik het persoonlijk ook beter te doen. Je geeft daarmee je partner een wettelijke basis. Anders lijkt de relatie verdraaid veel op een zgn. kawin sirih , maar dan voor NL. Maar goed, een ieder zal er zijn redenen voor hebben om het wel of niet te doen. Ik heb al verscheidene weduwen meegemaakt die, na overlijden van de echtgenoot, naast het net pisten. Kan met opzet zijn gedaan, kan ook nalatigheid zijn geweest.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 23-07-2014 11:43 salina wrote:

Wanneer je nog in NL geregistreerd staat dienen wijzigingen in de burgerlijke staat
gemeldt te worden, er staat zelfs een boete op.
Deze discussie is elders al eens gevoerd.
Het nut ervan .... ook daar is al eerder eea over vermeldt.
We blijven in herhalingen terugvallen, wie het niet wil, eigenwijs zijn, da's eigen
keuze en kan in de toekomst weer business zijn voor Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.YB of anderen.
Maar Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.YB moet ook ergens de boterham mee beleggen toch Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

De meeste wetten in Indonesie zijn voor velen een wirwar, maar ook de wetten
in NL zijn (on)duidelijk voor sommigen.
Echter ... ergens staat geschreven, u dient de wet te kennen.

Overigens ook al ben ik geregisteerd getrouwd, wanneer het zo uitkomt ben ik
nog steeds alleenstaand (bv bij de belastingdienst) dat zijn "hun regels" dan.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Op 23-07-2014 11:42 schreef Yogya-Bali:

[quote verwijderd]
Fout, verzekering voor de volksverzekeringen is niet gebaseerd op het ingeschreven staan bij de GBA maar is aan heel wat andere (en meer) factoren onderhevig, o.a. belasting betalen in NL (door u of uw partner), sociale binding, economische binding, etc.
Nederland beschikt via de Indonesische overheid over exact de data wanneer u bent in- en uitgevlogen. Dus dat ingeschreven staan bij de GBA heeft geen enkel nut meer want als men weet dat u hier vaak verblijft, krijgt men alle ins en outs van u op een presenteerblaadje aangeleverd door de Indonesische immigratie.

Getver hier baal ik van. Hoe kunnen ze dan zien hoe vaak ik reis want ik zie mijn paspoort nooit door een scan gaan of zo. Emoticon: Confused

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-07-2014 14:41 salina wrote: Getver hier baal ik van. Hoe kunnen ze dan zien hoe vaak ik reis want ik zie mijn paspoort nooit door een scan gaan of zo. Emoticon: Confused
Ja hoor. Moet je goed opletten. Het gaat over een klein ruitje. That's the scan.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Oke....ik ben waarschijnlijk ook te klein om over die balie heen te kijken dus zie dat nooit. Maar wel goed om te weten. Thanks voor de info... Emoticon: Yes!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

62,221,778 pageviews Een website van indahnesia.com