emigreren naar Bali

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
69 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
hooft004
Gebruiker
spacer line

Stel dat ik eerder met pensioen wil gaan en me wil vestigen op bali.en gaan leven van opgebouwd vermogen.

Wat zijn reŽle kosten voor levensonderhoud?
Hoe kan ik me verzekeren voor ziektekosten?
Betaal ik belasting over vermogen?

Waar moet ik allemaal aan denken, alle tips zijn welkom.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Allereerst zou ik:

a) eerst eens gaan kijken of ik wel kan voldoen aan de vestigingsvoorwaarden

b) kan aarden in Bali (dmv een wat langer verblijf)

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

hooft004
Gebruiker
spacer line

Boven de 55 mag je als pensionada vestigen, toch?

2de tip gaat zeker eerst uitgeprobeerd worden Emoticon: Wink

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Als pensionado Visa Lansia is dat mogelijk inderdaad maar een visa Lansia heeft ook
voorwaarden, dus dat moet wel even bekeken worden.

Het uitproberen is zeer verstandig, kan bv via 6 maanden visa sociaal cultureel Emoticon: Yes!

http://forum.indonesiepagina.n(...)neerden_indonesi.php

http://forum.indonesiepagina.n(...)sia_ouderenvisum.php

Vwb de belastingen zijn er anderen hier met meer expertise, kosten levensonderhoud
dat is voor iedereen anders maar vlgs Visa Lansia zijn er wel wat verplichtingen
waar kosten aan vast zitten + uiteraard de verlengingskosten ed

Ik ben zelf een sosbud-er 6-8 mnd per jaar in Indonesie, ik heb vrouw en kinderen in Indonesie zitten
Tzt is mijn bedoeling vestigen in Java (Visa Istri)

Bali is not my piece of cake

Edit: Indien je kiest voor Bali dan niet vergeten de "roze bril" afzetten en eea
realistisch bekijken.

ardianto
Gebruiker
User icon of ardianto
spacer line

On 06-04-2014 20:16 hooft004 wrote:
Stel dat ik eerder met pensioen wil gaan en me wil vestigen op bali.en gaan leven van opgebouwd vermogen.

Wat zijn reŽle kosten voor levensonderhoud?
Hoe kan ik me verzekeren voor ziektekosten?
Betaal ik belasting over vermogen?

Waar moet ik allemaal aan denken, alle tips zijn welkom.

Ik vond ook nog wat info over dit onderwerp via deze link: http://bit.ly/1jmKkA9

Ik weet niet wat je ervaringen zijn met verblijf in IndonesiŽ, maar dat land is absoluut gťťn emigratieland, zoals bv. Noorwegen, Spanje, Canada, VS.

Succes met je plannen.

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geÔntegreerd. Oke, noem er eentje dan

hooft004
Gebruiker
spacer line

Bedankt alvast voor de info. Alleen sommige topics zijn gedateerd.

Dit vond ik terug in een topic uit 2005. Weet iemand wat de gegevens nu zijn.

Voorwaarden:
1. Leeftijd: 55jaar en ouder.
2. Inkomen: minimaal US$1.500 (of US$2.500???) per maand of bankrekening in IndonesiŽ met meer dan US $ 250.000 of IDR200 miljoen.
3. Een verklaring van een woongelegenheid/accommodatie op basis van een koopcontract van minimaal US$35.000 of een huur van minimaal maandelijks US $1.000, gelegen op toeristencentra of gebieden in IndonesiŽ en gebaseerd op bepaalde voorschriften.
4. In het bezit zijn van een ziektekosten en overlijdensverzekering, W.A. verzekering t.o.z. van derden op het gebied van burgerlijke en privť aangelegenheden in eigen land of in IndonesiŽ.
5. In het bezit zijn van een verklaring dat u een pramuwisma (hulp in de huishouding met de Indonesische nationaliteit) in dienst heeft.

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Ik denk dat het nog wel redelijk correct is.

De huurbedragen die u noemt lijken me nogal hoog; ook dacht ik dat ze afhankelijk van de regio waren. Heb die informatie nu niet bij de hand.

Misschien alleen nog opmerken dat men officieel een paspoort met een resterende geldigheid van 18 maanden ťn een CV ťn een sponsorbrief van de agent dient te hebben.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

weet niet of het nog up to date is

http://www.expat.or.id/info/retirement.html

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

There we go again : gewoon een agentschap in de hand nemen. In NL zijn Pelita en accessindonesia.nl zeer actief. Krijg je alle info en assistentie. Niet het wiel voor de 1000-ste maal gaan uitvinden. Succes.

ardianto
Gebruiker
User icon of ardianto
spacer line

Bali is not my piece of cake

Je bedoelt 'not my cup of tea' neem ik aan?

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geÔntegreerd. Oke, noem er eentje dan

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Inderdaad Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Ardianto piece of cake = een gemakkelijk karweitje
Ik ben geen native speaker en gooi wel eens wat uitdrukkingen door elkaar Emoticon: Wink

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

De titel doet enigszins vreemd aan: men emigreert niet naar Bali maar naar Indonesia.

hooft004
Gebruiker
spacer line

Vraagje aan ardianto. Indonesie is een moslim land, maar bali toch niet? Bali is voornamelijk hindoeistisch

Kan iemand mij vertellen waarom de vele waarschuwingen. Wat is er mis met verblijf op bali.

Ps de titel doet vreemd aan, klopt.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

met bali op zich is niks mis, alleen veel mensen gaan er heen met te hoge
verwachtingen ontmoeten de verkeerde mensen en vertrekken dan weer
teleurgesteld en/of berooid

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 09-04-2014 14:29 hooft004 wrote:
Vraagje aan ardianto. Indonesie is een moslim land, maar bali toch niet? Bali is voornamelijk hindoeistisch

Kan iemand mij vertellen waarom de vele waarschuwingen. Wat is er mis met verblijf op bali.

Ps de titel doet vreemd aan, klopt.
Indonesie is een land waar veel moslims wonen. Inderdaad is Bali nog overwegend hindoeistisch hoewel het percentage in de loop der jaren is afgenomen doordat er zich veel inwoners van andere eilanden gevestigd hebben (Java, Lombok, Sulawesi, Flores etc) met een andere religie (m.n. moslim, katholiek).
De vele waarschuwingen komen voort uit de vele negatieve ervaringen en verhalen waarbij het niet goed is afgelopen met de "emigratie" naar Bali. Verhuizen naar Indonesie gaat gepaard met veel (ongeschreven) regels waarbij vaak inschattingsfouten gemaakt worden. Ook met een goede voorbereiding is er altijd kans op mislukkingen en teleurstellingen. Het is niet altijd zo simpel zoals het lijkt en/of wordt beweerd.
Het heeft er ook rechtstreeks mee te maken dat Indonesie geen emigratieland is

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

hooft004
Gebruiker
spacer line

Ik denk wel dat er een verschil is of je gaat om daar nog een bestaan op te bouwen of als pensionada. Of geldt daar hetzelfde voor?

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 10-04-2014 10:18 hooft004 wrote:
Ik denk wel dat er een verschil is of je gaat om daar nog een bestaan op te bouwen of als pensionada. Of geldt daar hetzelfde voor?

Zeker weten .
Een LANSIA-er met een oude lullen visum( in de volksmond ) komen daar om hun AOW+ bedrijfspensioen te verbrassen .
Ze hebben een vaste inkomen, dus zijn welkom om daar hun inkomsten te " verbrassen ".
De voorwaarden zijn duidelijk.

Welhebben sommige ouderen uit Nederland een beetje problemen met hun gezondheid, en soms ook met hun ziekenfonds of de betaalbaarheid van hun ziekenfonds in Indonesia.
Het schijnt dat het kan meevallen.

Als iemand relatief gezond is , dan kan men gewoon als LANSIA-er , pensionada verhuizen.
Wordt je ouder en zieker, kan je altijd terug komen naar Nederland.

Een oude topic:
Ik denk dat je met ongeveer 2000 eurie redelijk goed kan Balineren. Emoticon: Wink
http://forum.indonesiepagina.n(...)in_indonesi_euml.php

http://forum.indonesiepagina.n(...)ven_in_indonesie.php

hooft004
Gebruiker
spacer line

Klinkt goed.

Ik heb alleen nog geen pensioen (AOW). Ik wil leven van verhuur huis nederland en interen op vergaard vermogen. Moet ik over de inkomsten uit het huis en/of vermogen belasting betalen in Indonesie.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 10-04-2014 11:00 hooft004 wrote:
Klinkt goed.

Ik heb alleen nog geen pensioen (AOW). Ik wil leven van verhuur huis nederland en interen op vergaard vermogen. Moet ik over de inkomsten uit het huis en/of vermogen belasting betalen in Indonesie.

NEE, er is een belastingverdrag tussen Indonesia-Nederland ter voorkoming van dubbele belasting.
Uiteraard moet je met de billen bloot .
Het fijne er van kunnen de echte Lansia-ers je vertellen.
Het stikt daar in Zuid Bali, je hebt daar Kampung Belanda ( Nederlandse dorp) .
Ga bij hun te rade , ze weten de tips en trucs.
Let op dat je niet laat verleiden om huis / grond te kopen( taboe) .
In de buurt van Kuta hoor ik van een vriend dat een groep Hollandse pensionado's hun wekelijkse happy hours organiseren .
Weet niet of het nog zo is.

Quote: (honestly stolen)
Het wooncomplex PURI GADING is gelegen in het plaatsje JIMBARAN, ... Zo ligt ons huis in de zo geheten "Kampong Belanda" of "Kampong Amsterdam"

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 10-04-2014 11:19 Surya Atmadja wrote: Ga bij hun te rade

Sorry, Pak Surya, maar dat zou wel eens het slechtste advies tot dusverre kunnen zijn.

Voorts: weliswaar zijn er natuurlijk verschillen tussen pensionado's en mensen die hun toekomst opbouwen, er zijn echter ook overeenkomsten.

Als ik de OP was, zou ik het bovenstaande advies ter harte nemen en een `proefperiode' inlassen voor hij z'n huis in NL verhuurt en andere schepen achter zich verbrandt zoals ze dat noemen.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 10-04-2014 11:52 guna2 wrote:

[quote removed]

Sorry, Pak Surya, maar dat zou wel eens het slechtste advies tot dusverre kunnen zijn.

Ik begrijp wel wat je bedoelde.
Voordat je het weet wordt "mee gesleurd" in bepaalde omgeving of zaken.
Vandaar dat ik LET OP heb geschreven.

Ik weet redelijk veel ( een paar keren "survey" van af 2003/2004) over Bali , heb ook diverse medelanders (geen Indo) ontmoet .
Het laats was of 2010 of 2011 , samen met mijn Indonesische vriend uit Amsterdam die een huis had in de buurt van Jimbaran.
Ook omong kosong met een Balinese "investeerder" Emoticon: Cry bezit van eige grond in West Bali) om te kijken voor een opzet van een woongemeenschap.
Ik moet klanten ronselen in Europa.
Droom is droom gebleven, kurang dana ( geen financiering) .

Nu wil ik alleen als toerist komen .

De medelanders zijn ook aardig , je wordt in hun huis uitgenodigd . van adviezen voorzien etc .
Uiteraard heb ik vriendelijk afgewezen , trouwens men kan ook zelf filtreren met welke medelander men wil omgaan .
Wat dat betreft ben ik kieskeurig Emoticon: Wink

In Indahnesia lees ik nog steeds bepaalde zaken waarvan ik als Indonesier(soms vergeet je dan je een Hollandse vrouw heb) zeg, hey dat kan kloppen.

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Zou eerst maar eens beginnen om een "short-list" te maken met de redenen waarom u naar Indonesie / Bali wilt emigreren en dat lijstje vervolgens eens te projecteren op andere locaties op de wereld. Zo'n vergelijkend onderzoekje kan hele leuke / aparte / onverwachte uitkomsten geven Emoticon: Wink

If you have nothing to loose, you can risk everything

jstar
Gebruiker
spacer line

Volkomen gelijk, AEB. Een soort van waslijst / 'wishlist' van wat je wilt van de locatie waar je je oude dag wilt slijten.

Er is een eenvoudige techniek uit het zakenleven, populair voor het maken van keuzes m.b.t. locaties maar ook een leverancier of oplossing bijvoorbeeld. Zal het hieronder wat toelichten.

Een voorbeeldje van een wishlist in willekeurige volgorde wat in mijn geval zou kunnen gelden:

1. Goed bereikbaar uit Europa en Amerika
2. De taal machtig zijn, mogelijkheid integratie, niet te extreem
3. Goede gezondheidszorg of dichtbij beschikbaar (max. 1 uur vliegen)
4. Niet te druk / te toeristisch, maar ook niet the middle of nowhere
5. Klimaat, warm maar niet te vochtig. Geen natuurrampen.

Dan heb je dat lijstje opgesteld en moet je prioriteiten toekennen. MET JE PARTNER, dat is moeilijk want je moet het echt eens zijn. Dus 5 wordt het belangrijkste, 1 het minst belangrijk. Nu heb je bovenstaand lijstje in een andere volgorde, van 5. naar 1.

Nu neem je de landen en/of streken die in aanmerking komen. Je schrijft die op naast je prioriteitslijstje. En elke persoon, geeft per item een punt per land (zonder te discussiŽren of te spieken). Dus stel je hebt 3 landen, geef je een 3 voor het land dat voor dat kenmerk het beste is, en een 1 voor de slechtste. Je krijgt dus twee onafhankelijke resultaten, want dit is nogal subjectief.

Voorbeeld, alleen ter illustratie:

PRIORITEIT................SPANJE.....BALI....CURA«AO
5. Gezondheidszorg..........3..............1...............2.
4. Bereikbaarheid..............3..............1...............2.
3. Integratie.......................2..............1...............3.
2. Klimaat..........................1..............2...............3.
1. Drukte............................1..............2...............3.

Nu vermenigvuldig je het prioriteitsnummer met de landscore. En totaliseer de kolommen maar. Dus in het voorbeeld krijgt Spanje 36 punten, Bali heeft 18 punten en CuraÁao scoort 36 punten. Dus een ex aequo en het zal afhangen van de scores van de partner.

Als je er niet uitkomt, helpt ook het opschrijven wat je absoluut niet wilt.

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Inderdaad, zo werkt zoiets. Goed over nadenken en niet op de bonnefooi ergens naartoe verkassen.

Als "wanna-be" Bali-pensionada zouden mijn prioriteiten - in willekeurige volgorde - liggen bij:
- Goede acute gezondheidszorg in directe nabijheid en dus juist zonder te moeten vliegen.
- Kosten van algemeen levensonderhoud voor een levensstijl op basis van een mix van lokale en Westerse goederen, diensten en faciliteiten
- Tropisch klimaat
- Veiligheid voor mens en goed i.c.m. politieke stabiliteit
- Aanwezigheid van sociaal (netwerk) en cultureel entertainment (met meerwaarde, geen toeristen-shows)

If you have nothing to loose, you can risk everything

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 10-04-2014 15:19 jstar wrote: Een soort van waslijst / 'wishlist' van wat je wilt van de locatie waar je je oude dag wilt slijten.

Een goed idee, jstar, zo'n lijst. Vooral als je toch absoluut niets te doen hebt.

Want zo werkt het niet. Pak Hooft wil niet naar Spanje of de Cariben. Hij wil zelfs niet naar Midden-Mongolie, hoewel eenieg'lijk weet dat Binnen-MongoliŽ fantastisch is.

Hij wil naar Bali. Omdat hij Indo is. Of omdat hij artistiek verantwoord homo is en dus in Ubud wil gaan zitten. Of gewoon omdat hij daar een paar jaar geleden een te gekke vakantie heeft genoten. Dat Bali, dat leek um wel wat. Er komt geen rede aan te pas. En dat is maar goed ook, want als dat wel het geval zou zijn, zou hij waarschijnlijk kiezen voor... Nederland. Nou ja, jij je zin: Vlaanderen dan.

Zo'n lijstje maken is alleen maar goed om het plan te rechtvaardigen of te verwerpen. Eigenlijk om het te rechtvaardigen.
Een ander lijstje, met de voor- en nadelen van Bali, en vooral met potentiŽle problemen, lijkt me heel wat nuttiger. To Bali or not to Bali, that's the question. En als hij erachter komt dat Bali het toch niet is, dan gaat hij `op proef' naar een ander land. En dan maakt hij een lijstje. En...

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,255,047 pageviews Een website van indahnesia.com