Ervaringen met de Nederlandse ambassade

Subforum Het visumgebeuren 
68 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Jan van Toor
Gebruiker
spacer line

We moeten maar hopen dat er op korte termijn een groen blokje beschikbaar komt op de online in te vullen afspraken kalender, anders zijn wij weer een paar teleurstellingen rijker en 1200 euro armer aan reeds betaalde ziektekostenverzekering en ticket !
Verder iedereen bedankt voor de adviezen, grtz.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Dat laat je toch zeker niet gebeuren Jan, wat denk je om buitenlandse zaken is overhoop te halen.

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Hmm, zou toch niet zomaar de handdoek in de ring gooien, mijnheer van Toor. Als u voor uzelf een deadline stelt waarvůůr het visum moet zijn aangevraagd, is het niet onverstandig een tiental dagen voordien aan de bel te trekken. Dan kunt u de verschillende instanties per e-mail (is schriftelijk) inlichten en om bijstand vragen. Ik promoot hier niet de wejangan methode maar denk dat een klaagzang ook niet dť manier is: Als u op een beleefde manier duidelijk maakt waar het op staat zal men u zeker helpen.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Take a look at djavaconsults.nl (zie hiernaast onder inhoudsopgave).

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 04-04-2014 03:05 sabar2 wrote:
Er worden naar mijn gevoel meer aanvragen afgewezen als toegewezen
Dat er voor echtgenotes/echtgenoten nu geen afspraak meer hoeft te worden
gemaakt is een voordeel, dat was eerst nog niet
Fout gevoel Sabar. Vorige week nog vernomen dat 98% wordt goedgekeurd. Dat is heel wat meer dan bij andere Aziatische landen: bijv. India enkele jaren geleden nog 50%, Pakistan 40%.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 04-04-2014 06:30 Lieve wrote: In het ergste geval zou ik overwegen bij de ambassade of consulaat van een ander land aan te kloppen.
.............
Het valt me elke keer weer op dat verschillende lidstaten toch nog andere benaderingen hebben. Frankrijk bijvoorbeeld, is strenger dan veel andere landen. Wellicht kan dhr. YB dat toelichten?
Men kan alleen bij die ambassade aankloppen van het land waar men het langst gaat verblijven (aantoonbaar) of indien dezelfde duur bij verschillende landen het land waar men het Schengen-gebied binnen komt.

Dat verschillende Schengenlanden een ander benadering hebben, komt omdat men weliswaar dezelfde eisen dient te hebben voor het verlenen van een visum maar de nuances zelf mag invullen. En tja, hoe men dat doet.......??? Dat is voor elke staat persoonlijk.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 05-04-2014 04:53 Lieve wrote:

In het algemeen: Als het zo moeilijk gemaakt wordt om een inkomen aan te tonen van de sponsor, kan men natuurlijk ook opteren als toerist het Schengen gebied te bezoeken zonder sponsor maar met hotelreserveringen. Dan moet men natuurlijk wel aantonen dat de persoon in kwestie voldoende middelen heeft.

Zou je denken. Emoticon: Wink
Mijn naamgenoot uit Jkt , met 2x gezinsinkomen dan de onze , ging een Europees reis maken in 2010 .
Gezien zijn hotelreserveringen in diverse Europese hoofdsteden ( geen ANWB hotels) , zijn functie in Jkt etc moet hij toch een sponsor hebben in Amsterdam .
Sterker nog Kedutaan Besar Belanda adviseerde om mijn istri als sponsor te spelen .
Terwijl I.N.D/ Kedutaan de naam van mijn naamgenoot goed kende , studeerde in Ollanda en kom vaak in Ollanda als ambtenaar .

In sommige gevallen doet de Kedutaan Belanda gewoon moeilijk .
In mijn voorbeeld is gewoon te zot voor woorden.

bisa dicek of makemyday .

simpati
Gebruiker
spacer line

Sterker nog Kedutaan Besar Belanda adviseerde om mijn istri als sponsor te spelen
Er zijn twee soorten:
Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking.
In het Engels; Proof of Sponsorship and/or private accommodation.

simpati
Gebruiker
spacer line

Ik ben bezig met de aanvraag van het Schengenvisum voor mijn vrouw, het zou erg plezierig zijn als hier de correcte benamingen werden gebruikt, wat ik moet met Kedutaan Belanda is mij een raadsel.
Reageer eens met info die wat toevoegt en niet alleen om te REAGEREN , ik weet dat jij erg kundig bent op verschillend gebied.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Jan,
wij moeten onze inkomensstrook voorleggen.
Dingen regelen bij stadhuis etc .
En ze logeren niet eens bij ons maar in een "dure"hotel , Amsterdamse gracht .
Duur voor mijn bedoening , voor die paar dagen kan ik bijna 2 maanden van leven.
Ze zijn ook goed verzekerd , je weet het 1 dag ziekenhuis dan ben ik als arme sloeber gelijk failliet als ik het moet betalen.

simpati
Gebruiker
spacer line

Beste Surya,
Wij hebben vrijdag weer een afspraak met het Consulaat der Nederlanden in Surabaya, de medewerkster vertelde eerder dat er waarschijnlijk weinig problemen zullen zijn omdat ik een KITAS heb en in IndonesiŽ woon.
Is de procedure afgerond zal ik proberen met duidelijke woorden te schrijven wat allemaal nodig was, precies zoals ik dat met de aanvraag van een KITAS heb gedaan
Ik doe dit uit dank omdat ik in mijn beginjaren in IndonesiŽ ook veel informatie heb gekregen van diverse forumleden, jij was er ťťn van.
Had ik die info niet gekregen was ik allang terug naar Nederland, nu ga ik in mei/juni de eerste keer in 12 jaar op naar Nederland.
Groetjes,
Jan

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

KBRI = Kedutaan Besar Republik Indonesia. Een ambassade.

Als u (officieel) woonachtig bent in IndonesiŽ mijnheer Simpati, zal het redelijk eenvoudig blijken het visum voor uw vrouw te regelen. Vooral als u met haar meereist.

NB: Ik zie net dat onze posts elkaar hebben gekruist.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Sorry pak Surya, maar dan is er toch iets aan de hand met die naamgenoot van je. Er wordt niet zo maar willekeur gebruikt op de ambassade. Het gaat niet altijd alleen om het financiele plaatje (hoewel zeker belangrijk); er kan ook iets anders aan de hand zijn. Het is wel vaker gebeurd dat zgn. "hoge omes" zijn afgewezen. Ook zij moeten zich aan de regels houden en dat is iets dat "bobo's" en OKB in Indonesia niet gewend zijn. Doorgaans denken ze boven de wet te staan omdat ze "invloed", power en/of geld hebben. Dat werkt wellicht in hun eigen 3e wereld, maar men moet zich ervan bewust zijn dat dergelijk gedrag (hoop geschreeuw, weinig wol) in de westerse maatschappij omgekeerd evenredig werkt. Ik heb het al zo vaak van dichtbij mee gemaakt: 1 of andere bobo die denkt dat alle deuren voor hem/haar zullen opengaan omdat hij/zij dat gewend is in RI. Maar men vergeet vaak dat de wereld toch wel iets groter is dan Indonesia en dat arrogant gedrag niet bepaald wordt geapprecieerd in andere societies . Als intermediair probeer ik hen vaak er op te wijzen dat als men naar Europa wil, ook zich enigszins zal moeten aanpassen aan de gebruiken, normen en waarden van Europa zoals RI (terecht) dat ook verwacht van buitenlanders in RI.
Welcome in the real world.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Behalve de veel voorkomende arrogantie van Indonesische bobo's en OKB's, zijn er ook nog "rijken" die onder het mom van vakantie wel iets anders komen doen in de Schengenlanden. Denk niet dat de ambassades dom zijn. Zij hebben dergelijke personen/situaties snel genoeg door. Meerdere malen meegemaakt dat welgestelde Indonesiers geen visum kregen dan wel werden "gezocht" nadat ze in Europa opdoken.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 05-04-2014 10:47 Yogya-Bali wrote:
Sorry pak Surya, maar dan is er toch iets aan de hand met die naamgenoot van je.

Tidak mungkin, onmogelijk.
Hij was toen nog ambtenaar, en normaal gesproken kreeg hij soms " VIP" behandeling bij zijn vorige dienstreizen.
I.N.D en NL ambassade weten wel wie hij is .
De protocolafdeling ging altijd voor hem aan de slag, totdat hij als "prive persoon" ging reizen met gezin .

Wat ik vreemd vond is dat we geadviseerd werden om alleen mijn nyonya als sponsor te spelen. Daar ben ik over gestruikeld .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Het zijn niet te de luizen waar je last van hebt, het zijn de neten.
Hoe positief YB dan ook mag zijn, de Nederlandse ambassade in Jakarta schijnt vol met neten te zitten.
Anders zouden er niet zo veel klachten zijn. Emoticon: Bye bye

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Ik heb geen idee hoe het nu is. Een aantal jaren geleden vond ik het best wel dramatisch, zeker de behandeling van de dames achter het loket.

waarbij allereerst de opmerking dat ze met klanten en met mensen werken.

Visum verzoek van 2 Indonesische werknemers, Ik was er bij, en heb oo een gegeven moment er iets van moeten zeggen. Laat ik het netjes zeggen, ongehoord.
Ik hoop dat het verbeter is.

Heb beroepshalve met ambassades te maken en wil opmerken dat het zeker anders kan.
Jakarta vond ik een uitzondering.

Where there is a will there will be relatives.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Op 05-04-2014 07:51 schreef Yogya-Bali:
Take a look at djavaconsults.nl (zie hiernaast onder inhoudsopgave).

YB, ik heb het je al eens eerder gezegd: de advertentie van Djavaconsults is alleen zichtbaar (op de plek waar jij ons naar toe stuurt) als je via indahnesia inlogt. Als je via indonesiepagina inlogt (zoals ik altijd) zie je deze advertentie niet. Misschien moet je hier eens met Jeroen over spreken.
Er is wel vaker verwarring over berichten. Niet alles is nl. hetzelfde (wel bijna alles).
Graag correcties als ik iets over het hoofd zie.
Bij indonesiepagina kun je hem wel vinden als je "links" aanklikt in de inhoudsopgave.
Dan komt er rechts een verwijzing naar consultancy, waar djavaconsults wel bij staat.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 05-04-2014 07:53 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Fout gevoel Sabar. Vorige week nog vernomen dat 98% wordt goedgekeurd. Dat is heel wat meer dan bij andere Aziatische landen: bijv. India enkele jaren geleden nog 50%, Pakistan 40%.

Misschien krijg ik de info dan toevallig net van die 2% YB
maar indien het echt zo positief is dan hoeft men alleen
nog maar wat verbeteringen te regelen om het afsprakensysteem
te verbeteren. (het zou al helpen indien men meteen 4 weken in beeld brengt)

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.janvanToor ik begrijp niet waarom je nu ineens een berustende houding aanneemt
Kleine moeite om even 1 telefoontje naar Buitenlandse zaken te doen en/of een emailtje te sturen,
maar indien je liever nog afwacht ook prima, alleen wacht niet te lang.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.simpati Je kunt eea aan informatie verkrijgen uit de ambassade-link die ik in mijn
eerste posting gaf en het dan zelf proefondervindelijk doen, in principe is het niet
moeilijk of indien je al die onduidelijkheid (en evt stress) niet wilt iemand het voor
je laten regelen en/of meer specifieke info eerst opvragen.
Bv bij YB http://www.djavaconsults.nl/
(NB ik zou dan voor een C5 vijf jaar visum gaan dan heb je meteen eea geregeld
voor een langere periode)

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Timmerfrans Kijk eens even naar je ambassade in Jakarta daar komen te veel klachten van binnen http://forum.indonesiepagina.n(...)landse_ambassade.php Ö
Even twitteren misschien oh misschien helpt het ,

ik laat het weten....... Emoticon: Cooool
of ga zelf via internet naar de ambassade

Misschien facebook ik weet het ook niet

https://www.facebook.com/frans.timmermans

https://www.facebook.com/Dutch(...)assyIndonesia?ref=hl

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Als je dit op twitter aan wilt kaarten Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Zieleffe dan moet een andere ID gebruikt
worden als Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Timmerfrans dat is een FAKE-ID

Wellicht dat zelfs HartvanNederland hier wel aandacht aan wil besteden
maar of iedereen bereid is om persoonlijke zaken publiek te delen (via twitter,
HartvanNederland, ed) vraag ik me af.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Jan van Toor
Gebruiker
spacer line

Dank je wel allemaal voor de backup, geen handdoek in de ring gooien Sabar, alleen vertrek ik vannacht voor 4 weken naar de Algarve en daar schijnt het wifi gebeuren weer een probleem te zijn en kan dus vandaar moeilijk(er) communiceren, ik hoop dat als ik terug ben mijn zoon al eens een afspraak heeft kunnen maken, anders trek ik weer alles uit de kast, de vlucht staat geboekt voor 30 Juni vertrek uit Jakarta.

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

....nu ga ik in mei/juni de eerste keer in 12 jaar op naar Nederland.

Voor diegenen die niet (meer) bekend zijn met de procedure en een afspraak moeten vastleggen: Na het maken van de online reservering krijgt men een e-mail van de ambassade. Dit is de inhoud van de e-mail (er wordt ook een in te vullen formulier als PDF bijlage meegestuurd):

From: Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in Jakarta IndonesiŽ
Subject: Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in Jakarta, IndonesiŽ

"nummer"
Thank you "naam"
Date of birth: "datum"
We are waiting for you on:
"datum en tijd"

IMPORTANT INFORMATION:

Please print this page! Only visa applicants with this appointment receipt will be admitted to the Embassy.
You need to arrive 15 minutes prior to your appointment!
Any person arriving more than 15 minutes after the appointment time will not be received at the Embassy and will have to make a new appointment.
Before coming to your appointment, you should ensure that you have all the documents required to lodge your visa application.
The visa application form should already be filled out and duly signed twice. For full details on the documents to be produced, please visit our website.
With the enclosed checklist you can check if you have prepared all the required documents.

Applicants that already had 2 Schengen visa in the past 5 years and/or applicants that have a valid visa of the United States, Great-Britain, Australia or Canada do NOT have to apply in person.

Visa fees per "datum":
Rp 700.000,- for persons aged 12 years and up
Rp 400.000,- for children aged 6 - 12 years

Deze e-mail dus uitprinten want er wordt door de bewaking echt wel gecontroleerd.

Het volgende is geldig voor de ambassade / het consulaat in Jakarta:

Er kunnen pasfoto's (zonder rode achtergrond) ter plekke worden gemaakt in de eerste (buiten) wachtruimte; 50.000 rupiah voor vier foto's.

Er zijn na de bewaking tourniquet in de overdekte buiten wachtruimte gratis lockers (kluisjes) voor tassen en GSM. Men mag absoluut geen GSM naar binnen meenemen.

Er wordt met nummers gewerkt. Men laat kleine groepen door naar de tweede (binnen) wachtruimte. Als het regent voorziet men paraplu's. Daar in de binnen wachtruimte (met airconditioning) zijn de loketten. Er is ťťn door een glazen deur afgeschermd loket voor Nederlanders. De andere (vier) loketten worden gebruikt voor de Schengen visa.

Het is zeer interessant te zien dat personen met een ander (bijvoorbeeld Amerikaans) visum of diegenen die twee Schengen visa hadden de afgelopen 5 jaar, zich niet persoonlijk moeten aanbieden. Ook hebben die een voorsprong; ik viel daaronder en het zou me niet verbazen als de vriendin van Joost zich hier ook voor kwalificeerde. Dan is een C5 veel toegankelijker.

On 05-04-2014 16:08 sabar2 wrote:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.simpati....(NB ik zou dan voor een C5 vijf jaar visum gaan dan heb je meteen eea geregeld voor een langere periode)

Daar wringt het schoentje wel; men kan wel multiple entries in vraag 24. op het formulier aanvinken, maar dat is geen garantie op succes natuurlijk (zie ook mijn opmerking hierboven).

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 05-04-2014 18:41 Lieve wrote:

[quote removed]

Men mag absoluut geen GSM naar binnen meenemen.
Heb je enig idee waar dat voor is? Dat heb ik me al eens vaker afgevraagd. Er wordt dus gescand?

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Er wordt wel gescand als men het terrein betreedt, dit is te vergelijken met het vliegveld. Maar: Er wordt hierna niet meer gecontroleerd; men vertelt gewoon de GSM in het kluisje op te bergen.

Het is zo dat men bang is voor elektronica natuurlijk (ontsteking).

In andere ambassades (India bijvoorbeeld) is men veel strenger en moet men de GSM afgeven bij het binnengaan. In de Amerikaanse ambassade s is het werkelijk bijna absurd, daar zijn zelfs autosleutels en aanstekers verboden. En tassen mogen totaal niet binnen.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

61,580,047 pageviews Een website van indahnesia.com