Wajangpoppen

Subforum Geloof in Indonesië 
64 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Geloof in Indonesië > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Naoom
Gebruiker
spacer line

Wie kan me iets over deze wajangpoppen vertellen ik heb ze nl geŽrfd van me opa en oma (krijg de foto er niet op)

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik heb ze ook, diverse paren (heb altijd geleerd dat je alleen als stel 'mag" hebben).

Hier heb je misschien wel wat aan:

http://www.wayangpop.nl/

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Naoom
Gebruiker
spacer line

Bedankt voor de link Anne Mieke maar de mijne zijn helemaal van hout zonder verf en ja ik heb volgens mij een paartje hier staan

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Als het een paartje is zorgt dat ze NIET naar elkaar kijken....maar van

elkaar weg kijken....je haalt anders ellende in huis !! En vraagt mij niet waarom..... Emoticon: Shut up!

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Het is niet een vereiste dat ze als paren werden geplaats.
Soms heb je dat bij Rama en Shinta (Ramayana) , of Arjuna en Sumbadra.

Men moet opletten dat ze niet de "verkeerde"personage in huis neemt, zoals Durna , Rahwana of van een demon.
Meestal neem men de populaire Pandawa Lima (Yudistira, Bima, Arjuna=de play boy , en de tweeling Nakula en Sadewa) .
En de Punakawans ( verbannen Goden , Semar en zijn 3 zonen, Cepot , Petruk en Gareng.
Hun tegenstanders( in Mahabrata epos) de Kurawa's (even googlen) zijn met hun aantal 100 poppen niet zo populair.
De strijd tussen goed en kwaad(Bhagawadgita)

bisa dicek of makemyday .

Naoom
Gebruiker
spacer line

Surya atmadja, ik vind het moeilijk om te zeggen of het geen "verkeerde" personages zijn. Dit is ook de reden dat ik wil weten wat ik in huis heb staan. Maar helaas krijg ik de foto's niet gepost

banotwatria
Gebruiker
User icon of banotwatria
spacer line

Ik zit me altijd weer af te vragen waar de verhalen vandaan komen over wayangpoppen verbranden, verdrinken of begraven. Zoiets doe je niet met cultureel erfgoed. Ik heb een vijfentwintig tal boeken over wayang, maar ben nergens dit soort verhalen tegen gekomen.
Je zou ook nooit een enkele pop in huis moeten nemen, maar altijd een stel. Volgens mij is dit een verkooppraatje van de poppenverkopers op Java, die ook altijd twee poppen als Ďeen stelí aan de toeristen aanbieden. Ja, hoe meer poppen ze verkopen, hoe meer provisie ze krijgen. Het is gewoon handel.
Ik krijg regelmatig via mijn website vragen van mensen die een stel, dus man en vrouw, hebben gekocht of gekregen en graag willen weten wie/wat ze in huis hebben. In bijna alle gevallen blijkt het dan om twee mannen te gaan, die, als het mee zit, dan nog wel in hetzelfde verhaal zitten maar verder niets met elkaar te maken hebben. Er zijn heel veel mannelijke karakters in de wayang-wereld en maar weinig vrouwen. Dat zou betekenen dat er maar weinig stellen te creŽren zijn. Er worden in de verhalen vele koningen genoemd en ook hun dochters, maar moeder is niet bekend en komt ook nooit in beeld. Van andere is weer wel een naam bekend maar er zijn nooit poppen van gemaakt omdat ze verder niet in de verhalen voorkomen. Er is een gering aantal vrouwelijke poppen en die moeten een groot aantal rollen spelen.
Ik heb bijna 450 poppen in huis, als ik al die poppen zů neer zou moeten zetten zoals sommige mensen beweren dan mag ik er wel een tweede huis bij nemen. De Dalang heeft ook al zijn poppen bij elkaar in de poppenkist, geeft ook geen problemen.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Het verhaal over verdrinken , verbranden, begraven van "verdachte"of "slechte"wayangpoppen is vaak een verhaal van Westerlingen die niet weten over eventuele symbolen of karaktertrekken een wayangpoppen hebben.

Even simpel voorbeeld geven , een Aziaat of buitenlanders die niet veel weten over de Westerse cultuur , of een Westerling die niet veel weten over Afrikaanse poppen kan een verkeerde pop in huis nemen, omdat het mooi is ? , of toevallig goedkoop kon krijgen ? etc.
Wat blijkt , het is de personificatie van een duivel of duivelin .
Zo'n pop haal je toch niet in huis ?? .

Een beetje vooronderzoek en lezen over de cultuur( desnoods wikipedia Emoticon: Wink ) waar de pop afkomstig is zal veel verklaren.

Zoals de Pandawa Lima , de oudste is Judistira , die heeft bepaalde karaktertrekken ( effe googlen).
De 2de is Bima ( soms met andere namen).
De 3de is Arjuna ( de playboy)
No4 en 5 zijn Nakula en Sadewa .
De Pandawa Lima zijn de "Good Guys" , in sommige huizen zie je vaak alle 5 , soms alleen Judistira of alleen Arjuna ( spreekt de jonge eigenaar aan).

Ik heb honderden (mss duizenden) de huizen van Indonesiers van binnen gezien, heb ook heel veel wayang golek/kulit gezien, maar (bijna) nooit de poppen van de Kurawa's ( in totaal 100) gezien.
En zeker niet van (Pandita) Durna , de slechte verpersoonlijking van het kwaad .

Een dalang heeft de goede, de slechte poppen in bezit of beheer omdat hij(tegenwoordig soms zij) ALLE personificaties moet kunnen uitspelen/beelden.

Stel eens voor dat ik een zachte, introverte persoon ben, dan zal de pop van BIMA niet bij mij "passen".
Ook de pop van Gatotkaca . (Wie ze zijn etc, effe googlen).

bisa dicek of makemyday .

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Ik geloof ook niet in de zogenaamde slechte invloeden van verkeerd geplaatste wajangpoppen of elk ander bijgeloof.

Wanneer er bv. iemand sterft, zal er wel iemand zijn die er op wijst dat je bv. maar 1 wajangpop in huis hebt of iets dergelijks, en dat net dat de reden is. Maar ach, er zullen altijd mensen sterven, er zal je altijd op tijd en stond wel ongeluk overkomen. Dat heeft echt nooit te maken, met poppen, maskers, zwarte katten of onder een ladder doorlopen. En inderdaad, handige verkopers spelen er op in, om meteen maar een popje meer te verkopen.

Mensen die wel bijgelovig zijn, moeten maar doen wat ze denken te moeten doen. Als ze zich er beter bij voelen, dan moeten ze dit vooral blijven doen.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Aaahh.... banotwatria....ik heb 2 "prinselijk " paar wayangpoppen ( zegt men ) die ik

prachtig heb ingelijst en wil het graag weg doen....heb je interesse?? Of wil iemand

anders het hebben, je hoeft alleen het museumglas te betalen want die was best erg duur.

Vraagt dan mijn emailadres aan Jeroen...... Emoticon: Shiny

banotwatria
Gebruiker
User icon of banotwatria
spacer line

Hallo Kembang,
ik heb geen interesse

Herbie
Gebruiker
spacer line

Hallo Kembang,

Sinds kort verzamel ik divers Indonesisch Cultuurgoed, heb momenteel diverse Wajangpoppen en ben geÔnteresseerd in Uw Prinselijk paar! Ik weet niet wie Jeroen is?

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Hoi Herbie.

Jeroen of Yerun is de webmaster....anders geeft je je jou email-adres hier door.....
dan neem ik contact met je op goed?

Groetjes...Kembang

Herbie
Gebruiker
spacer line

Hallo Kembang,

Ik was er al achter dat Jeroen de webmaster is, heb hem ook al gecontacteerd maar nog geen antwoord mogen ontvangen, ik geef je een E-mail adres, maar dat is een alias:

greyman56Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.zeelandnet.nl

Mvg Herbie

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Jeroen leest niet altijd zijn mail.....heeft het druk....
ik zal een bericht schrijven naar je opgegeven mailadres... Emoticon: Party!
groetjes kembang Emoticon: Smile

Herbie
Gebruiker
spacer line

Tot op heden geen bericht?

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

2 minuten geleden jou een bericht gestuurd....

Herbie
Gebruiker
spacer line

Klopt, bericht is ontvangen en op gereageerd, ik ga verder via gewone mail! Merci Emoticon: Shiny

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

86,573,673 pageviews Een website van indahnesia.com