Valentijnsdag past niet in de islam?

Subforum In het nieuws 
73 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > In het nieuws > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Wat mij nu ook verbaast en ja het zal zo wel zijn, dat Anne-Miek zelfs de jaarwisseling als een christelijke feest word gezien.
Ja misschien vroeger wel, de jaar teling van de geboorte van Jezus pas op gang werd gebracht, terwijl de aarde al miljoen jaren door draaide, maar dat is allang niet meer zo, dat is gewoon weggeŽbd uit onze gedachte, het is gewoon weer een nieuw jaar .
Dat jij daaraan nog verbind, dat het een christelijk dag is, ja dan ben je toch wel achtergebleven met je gevoelens, bij oud en nieuw heb ik daaraan nooit gedacht.
Je moet niet mijn woorden verdraaien. Dit is nl. wat ik schrijf:
Wat mij tot nog toe heeft verbaasd is dat moslims Oud en Nieuw vieren (nou ja een soort van dan) terwijl DAT juist om de christelijke jaartelling gaat. Je kunt er op wachten.....
Het verbaast mij dat daar tot nu toe nog nooit iets over gezegd is (voorzover ik weet). Oudjaar op 31 december de laatste dag en Nieuwjaar op 1 januari de eerste dag van het kalenderjaar komt vanuit de christelijke jaartelling. Ik zeg niet dat het christelijke dagen zijn. Omdat dit de meest logische jaartelling is ivm de seizoenen, het draaien van zon en aarde wordt deze wereldwijd aangehouden. Andere jaartellingen zoals in de islam of hindoeisme worden alleen in eigen kring gebruikt (op de treinkaartjes van Thailand na waar tot voor een paar geleden nog het buddhistische jaartal stond Emoticon: Smile ).

En waar je met deze trend op kan wachten is dat fanatieke moslims zometeen van ďonzeĒ jaartelling af willen. Het is gewoon oog om oog. Waar vele westerlingen "af" willen van de islam zo willen zij af van "ons".
Mijn bezwaar tegen dit soort demonstraties dat hiermee het wij-zij gevoel gevoed wordt en in stand gehouden wordt.(en toen waren we weer terug bij het onderwerp) terwijl het voor iedereen beter en interessanter is dat we meer samenkomen. De wereld is van ons allemaal niet alleen van bijvoorbeeld moslims maar ook niet alleen van christenen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 18-02-2014 08:11 Yerun wrote:
Surya; die 'pas op'. Hebben ze al gedaan. Zie burgemeesters van de PKS die ineens alcohol-verboden gaan opleggen. Gelukkig zijn er geen andere problemen in dit land. Maar goed, die kunnen ook weer (democratisch) van hun post verwijderd worden. En dat zal ook vast wel gaan gebeuren, zei het via verkiezingen, zei het vanwege corruptie.

Daar heb ik vraag tekens.
Als ze aan de macht zijn (Aceh-Tanggerang) dan is het moeilijk om het terug te draaien.
We weten immers dat veel Acehers, voor al de jongeren die niet meer senang voelen onder de Syariah regelgeving.

Maar dat had de regering(Jakarta) al afgesproken met de GAM ( kijk naar de kopstukken) dat ze de Syariah kunnen invoeren.
Zie Helsinki overeenkomst .

Hot per dom, dat kom ook omdat het Westen te veel meebemoeide .

Zie de opkomst van GAM, van af Daud Beureuh in de jaren 50 t/m exile in Sweden .
Na de tsunami werd e.e.a geregeld (of bedisseld) .

Mijn moeders roots is Tasikmalaya/Singaparna waar vroeger de Darul Islam heer en meester was .
En toch zijn de gewone "volk" doorsnee Indonesiers , met hun tekortkomingen en menselijke zwakheden .

Wat deplaatselijke kyai, MUI zeggen leggen ze naast hun neer .

bisa dicek of makemyday .

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 18-02-2014 08:29 Anne Mieke wrote:

[quote removed]

Het verbaast mij dat daar tot nu toe nog nooit iets over gezegd is (voorzover ik weet). Oudjaar op 31 december de laatste dag en Nieuwjaar op 1 januari de eerste dag van het kalenderjaar komt vanuit de christelijke jaartelling.

De Indonesiers en de hele wereld(denk ik dan) zien het als een internationale gebeurtenis.
Dat het Westen merendeels bevolkt is door Christenen is toeval.

De hele wereld accepteerde de jaarwisseling , De Christenen, vele Moslim , Budha, Khong Hu Cu (Chinezen) , Hindu etc .

Ik denk dat ik ooit een artikel las dat iemand toen vroeg welke waarde Oud en Nieuw vieren voor een Moslim is ?

Indonesische kalenders hebben ook vaak de Moslim feestdagen en benamingen.
Al tientallen jaren.

bisa dicek of makemyday .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 18-02-2014 08:32 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Daar heb ik vraag tekens.
Als ze aan de macht zijn (Aceh-Tanggerang) dan is het moeilijk om het terug te draaien.
We weten immers dat veel Acehers, voor al de jongeren die niet meer senang voelen onder de Syariah regelgeving.

Maar dat had de regering(Jakarta) al afgesproken met de GAM ( kijk naar de kopstukken) dat ze de Syariah kunnen invoeren.
Zie Helsinki overeenkomst .

Hot per dom, dat kom ook omdat het Westen te veel meebemoeide .

Zie de opkomst van GAM, van af Daud Beureuh in de jaren 50 t/m exile in Sweden .
Na de tsunami werd e.e.a geregeld (of bedisseld) .

Mijn moeders roots is Tasikmalaya/Singaparna waar vroeger de Darul Islam heer en meester was .
En toch zijn de gewone "volk" doorsnee Indonesiers , met hun tekortkomingen en menselijke zwakheden .

Wat deplaatselijke kyai, MUI zeggen leggen ze naast hun neer .

We zijn denk ik off topic, maar wilde effe mijn zienswijze kwijt.
Surya, eigenlijk is er niet zoveel verschil meer tussen Aceh en de rest van de provincies, is mijn indruk.
Door de decentralisatie heeft Jakarta enorm veel macht uit handen gegeven.
Er zijn honderden staatjes in ťťn staat ontstaan.
Iedere provincie, regentschap en stad maken hun eigen regeltjes, dat gaat volgens mij een keer fout.
Er zal toch een bepaalde ťťnheid van beleid moeten zijn.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Imlek het chinees nieuwjaarsfeest is ook geen moslimfeest maar daar wordt weinig
over gezegd door "de luitjes" het is zoals AM ook zegt voor "die luitjes" vaak het afkeuren van alles wat "te" westers is.
Tijdens Imlek waren in Solo diverse straten in de "chinese wijk" prachtig versierd en
kon je over de koppen van de indonesiers lopen zo druk was het en daar lopen ook
veel moslims (zelfs met burka) tussen.

Ieder feestje in Indonesie of het nu chinees,westers of moslim is wordt "meegevierd"
door iedereen. Ik ben nog geen een christen tegengekomen die niet vrij wilde zijn met
Idul Fitri (het suikerfeest) en de moslims willen ook hun feestje vieren met kerst, er staan zelfs kerstbomen in huis bij moslims.

Surya uiteraard heeft niet iedereen in Indonesie kapitalen te spenderen aan Valentijnsdag en er wordt ook geen ferrero rocher gekocht wanneer ik het over
chocolade heb, maar iedereen die ik ken (waaronder heel veel moslims) doet op
hun portemonnee aangepast mee met Valentijn desnoods alleen met een roze kledingstuk en/of een tekening met de kreet Love is All of wat gekrabbel op hun facebookaccount.
Valentijn hoeft geen kapitalen te kosten, maar ieder kan het zo gek maken als men zelf wil / kan betalen.

En wat "die luitjes" zeggen daar trekt het merendeel van de indonesiers zich niets
van aan en doet gewoon hun ding, net zoals de verstandige mensen in NL niet op
iedere scheet van Geertje Wilders reageren.
Te veel blabla door dat soort zieke geesten met hun eigen agenda / bedoelingen.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

On 16-02-2014 21:49 Anne Mieke wrote:

En inderdaad in Nederland wordt het tijd dat hier ook islamitische feestdagen worden toegevoegd maar ook bijvoorbeeld Chinees Nieuwjaar of Waisak. Het is mij een raadsel waarom dit nog nooit gebeurd is. Ik wil daar best een paar christelijke dagen voor inruilen. Al was het maar omdat niemand meer weet waar dagen zoals Hemelvaart en Pinksteren over gaan.

Ik ben het hier niet mee eens, om de eenvoudige reden dat er dan geen einde aan komt. Dan gaan de hindoe's roepen om van hun feestdagen wettelijke feestdagen te maken, de leden van de Moon-sekte en wat weet ik nog allemaal. Weiger je, dan ben je als land weer racistisch.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Eigenlijk vind ik de officiŽle feestdagen in landen als IndonesiŽ en Singapore wel goed geregeld; er is iets voor elke godsdienst, niemand kan zeggen dat ze 'onderbedeeld' zijn.

Het alternatief is natuurlijk, zoals in Amerika, gewoon alle feestdagen volledig loskoppelen van godsdiensten. Zoals het onderwijs.

De restaurants in Jakarta waren niet zů druk op Valentijn. Het rare is dat je vaak niet telefonisch kon reserveren, het was; sorry, u moet gewoon maar op komen dagen. Begrijp wel dat ze geen 'no-shows' willen maar dit maakte het allemaal wel wat onzeker.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 18-02-2014 11:32 erwin wrote:

[quote removed]

Ik ben het hier niet mee eens, om de eenvoudige reden dat er dan geen einde aan komt. Dan gaan de hindoe's roepen om van hun feestdagen wettelijke feestdagen te maken, de leden van de Moon-sekte en wat weet ik nog allemaal. Weiger je, dan ben je als land weer racistisch.

Ik weet dat het hier veel mensen niet mee eens zijn, anders was dit in Nederland allang ingevoerd. Ik ben in elk geval blij dat dit in Indonesie maar bijvoorbeeld ook Maleisie (in mijn ogen) wel goed geregeld is. Ik weet echt niet of hier ooit expliciet om gevraagd is in Nederland.
Het hoeven ook niet alle feestdagen te zijn maar wel een betere, eerlijker verdeling. Collega's van mij (geboren in Nederland) die met Idul Fitri en Adha vrije dagen moeten nemen vind ik weer niet kunnen.

Nederland heeft relatief sowieso weinig feestdagen (ook minder dan Belgie voor zover ik weet). Ik geloof dat Indonesie zoín beetje het drievoudige van Nederland heeft en Maleisie bijvoorbeeld nog meer. Het kan best volgens mij. Mij persoonlijk gaat het niet om meer dagen maar wel om een betere verdeling. Vooral jongeren weten echt niet meer waar Hemelvaart of Pinksteren over gaat (en Kerstmis en Pasen veel ook niet eens)

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,913,016 pageviews Een website van indahnesia.com