IndoLit, voor de boekenwurmen

Subforum IndonesiŽ op z'n Nederlands 
59 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > IndonesiŽ op z'n Nederlands > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Volgende week vrijdag (14 feb) in het Leiden der Batavieren, Lezingenmiddag Indische Letteren

Overigens heb ik - met toestemming - een boek van Melati van Java omgeturnd naar epub. Dat boek - Hermelijn - kun je hier downloaden. Gratis en voor nix. Nog leesbaar ook.

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Heb het boek gedownload. Guna, bedankt.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Ik lees op dit moment Vanonder de koperen ploert van Hans Vervoort. Een reisverslag van diens trip door Java (en Bali? Ik zit nog in Bandung...) in 1977. Da's drie jaar voor ik voor de eerste keer naar IndonesiŽ ging. Leuk om te lezen. Dat boek, en nog een paar van zijn hand, kun je gratis als epub downloaden op De Indische hoek van schrijver Hans Vervoort.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ben er aan begonnen, leest lekker weg Emoticon: Yummie!
Bedankt Guna.

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Mooie boeken van Hans Vervoort. Vanonder de Koperen Ploert en Retourtje tropen heb ik eerder gelezen, maar de anderen zal ik nu zeker downloaden.
Ook nog dank voor Melati van Java Guna2.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 28-03-2014 16:21 dangdude03 wrote: Melati van Java

Wat vond je ervan, Dude? Ik ben altijd bang dat ik dat soort boeken alleen maar aardig vind omdat ze over IndonesiŽ gaan...

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Eerlijk gezegd ben ik er nog niet aan begonnen Guna. Ik kreeg het downloaden eerst niet voor elkaar, maar nu heeft een maatje me geholpen en staat hij op mijn p.c.
Ik geloof toch wel dat het smullen zal worden als ik het zo even doorkijk. Ik ben gek op die oude doos verhalen zoals ook die van M.H. Szťkely-Lulofs en Daum. Alleen het boeken lezen vanaf een scherm ben ik niet zo gewoon, maar ja, ben ook geen 20 meer.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Jan, ik heb veel van die oude boeken , zoek altijd tijdens 30 april en boekenmarkten.
Heb je juweeltjes van 1 euro per stuk , soms ook voor een kwartje of 50 cents.
Voorlopig is het voor de heb.

Een geluk dat bijna niemand de oude boeken willen kopen ,
vorig jaar 2 grote dozen met veel werken van Johan Fabricius op de kop getikt voor 30 eurie.
Opa moest toen naar bejaardentehuis, kleinkinderen moeten het kwijt.

Indo Pauper, Orpheus in de dessa heb ik ook voor bijna nop gekocht.

bisa dicek of makemyday .

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Dat is inderdaad een manier om aan die oude boeken te komen OmSurya.
Zelf heb ik een tijd geleden van een forumlid hier een grote Sampoerna doos met oude boeken ontvangen, waarvoor ik hem nog steeds zeer dankbaar ben.
Een tijd heb ik dit soort lectuur verslonden en was toen speciaal lid van de Haagse biep geworden om aan dit soort stuf te geraken.
Fabricius, ik heb de meeste wel gelezen geloof ik. Maar het is binnenkort weer 30 april, dus goede tip.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 28-03-2014 17:51 dangdude03 wrote:
Maar het is binnenkort weer 30 april, dus goede tip.

Er is eea veranderd dit jaar is het 26 april Koningsdag in NL
(ik maak het niet mee dan zit ik al in Indonesie Emoticon: Party! )

Voor liefhebbers wel twee extra tips in 2014:

6 juli 19e Dordtse boekenmarkt in Dordrecht

3 augustus Europa's grootste boekenmarkt in Deventer

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 28-03-2014 15:27 guna2 wrote:
Ik lees op dit moment Vanonder de koperen ploert van Hans Vervoort. Een reisverslag van diens trip door Java (en Bali? Ik zit nog in Bandung...) in 1977. Da's drie jaar voor ik voor de eerste keer naar IndonesiŽ ging. Leuk om te lezen. Dat boek, en nog een paar van zijn hand, kun je gratis als epub downloaden op De Indische hoek van schrijver Hans Vervoort.
Dat is leuk. Ik heb zo'n 20, 25 jaar geleden de hele bibiliotheek uitgekamd en zo ongeveer "alles" gelezen over Indonesie. Deze dus ook maar ik kan me er weinig meer van herinneren. Hier in Nederland amper tijd maar deze is straks goed om de vlucht naar Jakarta door te komen. Dankjewel!

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 28-03-2014 16:45 dangdude03 wrote: Alleen het boeken lezen vanaf een scherm ben ik niet zo gewoon, maar ja, ben ook geen 20 meer.

Ik ook niet. Maar je moet ook epubs niet op een computer lezen. Da's een ramp. Ik las epubs op een iPod touch - elk boek was een page turner - en nu op de iPad. Dat gaat prima. Om diverse redenen heb ik liever een digitaal boek dan een dooiebomenboek. Maar op de pc, nee.

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Werkt epub formaat ook op de Sony Reader? Ik gebruik die wel graag, ik heb liever geen backlit screen want dat is iets minder rustgevend voor mijn ogen.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

E. du Perron's Land Van Herkomst blijft toch het mooiste boek wat ik heb gelezen over Indonesie! M.H. Szťkely-Lulofs en Daum kan ik ook zeer waarderen... Heb 2 boeken gelezen van Iwan Wolffers, ook fantastiche boeken.... En uiteraard Pramoedya en Mochtar Lubis, geweldig!

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 29-03-2014 06:17 Lieve wrote: Werkt epub formaat ook op de Sony Reader?

Yep. Dat betekent dat je calibre nu niet per se hoeft te downloaden hoewel dat wel verstandig zou zijn.

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

En toch even deze tip, geen Indonesie maar India, Shantaram van Gregory David Roberts....

Gebaseerd op zijn eigen leven, hij was een heroine junk en bank overvaller die in '78 tot 19 jaar werd veroordeeld. ontsnapte en kwam na vele omzwervingen terecht in Bombay en werd een dokter in de meest heftige slums van die stad, echt een ongelovelijk boek en wat ik begrepen heb is acteur Johnny Depp helemaal gek van dit boek en is bezig om de rechten te krijgen zodat het verfilmd kan gaan worden, Russell Crowe zit er ook achteraan....

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ik lees op dit moment Vanonder de koperen ploert van Hans Vervoort. Een reisverslag van diens trip door Java (en Bali? Ik zit nog in Bandung...) in 1977. Da's drie jaar voor ik voor de eerste keer naar IndonesiŽ ging. Leuk om te lezen. Dat boek, en nog een paar van zijn hand, kun je gratis als epub downloaden op

Geweldig Guna, niet alleen boeiend maar met heel veel humor, ben gisteren begonnen heb al 2/3 weg, mijn echtgenote vraagt wat ik steeds zit te grinniken, ik moet het boek er bij haar ook opzetten Emoticon: Yes!

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Op vrijdag 9 mei 2014organiseert de Werkgroep Indisch-Nederlandse Letterkunde weer een lezingenmiddag.
Tijd: 15.00-18.00 uur

Programma
15.00 uur Opening
15.10 uur Frans Schreuder: ďOndertusschen worden mijn herinneringen aan het heerlijk Javaanse landschap met zijn geuren en kleuren steeds inniger en dierbaarder.Ē Dr. Jac. P. Thijsse en IndiŽ
15.40 uur Pauline Stoltz: Verschillende generaties en het verleden in Indische Duinen van Adriaan van Dis
16.10 uur Theepauze
16.40 uur Peter van Zonneveld: ďVaarwel, mijn lieve Julius!Ē Schrijverszonen in IndiŽ
17.10 uur Discussie
17.30 uur Sluiting

Plaats: Universiteit Leiden, gebouw 1175 (Lipsius), Cleveringaplaats 1 (achter het Rapenburg ter hoogte van de Doelensteeg), zaal 003.

De toegang is gratis.
Alle belangstellenden zijn van harte welkom.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Goed idee. Ik ken het boek al van meer dan 2 decennia geleden maar het is altijd leuk om weer te lezen (gedrukte exemplaar uiteraard kwijt).

jstar
Gebruiker
spacer line

Stond (staat?) op de literatuurlijst in het voortgezet onderwijs.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Wat er gelezen mag worden voor de literatuurlijst Nederlands verschilt per school.
Ik heb Vanonder de koperen ploert ook nog eens herlezen n.a.v. dit topic, maar ik had er hetzelfde gevoel over als destijds. Wat mij betreft te veel een houding van :kijk die gekke mensen eens. Niet de hele tijd natuurlijk, maar een paar keer is voor mij genoeg om het geen goed boek te vinden. Wat mij betreft zeker niet iets voor de literatuurlijst.
Ik vind de boeken van Wicher Hulst veel leuker en informatiever (van Sabang tot Merauke, Vriend aan het Tobameer). Ook de boeken van Aya Zikken (de Atlasvlinder, Terug naar de Atlasvlinder) vond ik boeiender dan dit boek van Hans Vervoort.
Smaken verschillen natuurlijk, mooi dat diverse mensen er wel van genoten hebben.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Ach, literatuur is het niet (wie bepaalt dat eigenlijk?). Ik heb min of meer dezelfde reis gemaakt in min of meer dezelfde periode. En dan is het boek leuk. Wicher Hulst vond ik ook goed, maar literatuur is het niet (wie bepaalt dat eigenlijk?). Zikken ken ik niet. De glans van de kecoak van Cees Hartsuiker, is misschien wel literatuur, maar wie bepaalt dat eigenlijk? En ook dan weer geldt dat het boek zich afspeelt in Yogya, binnen 24 uur. En dan is voor mij het boek neuk. Leuk, bedoel ik natuurlijk.

jstar
Gebruiker
spacer line

On 03-05-2014 12:16 elsbeth wrote:
Wat er gelezen mag worden voor de literatuurlijst Nederlands verschilt per school.

Ha, bij ons werd zelfs Suske & Wiske en Olivier B. Bommel (Tom Poes?) toegestaan als je de keuze maar kon verantwoorden/beargumenteren.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Oei Suske en Wiske, ik had ze tot een jaar of 20 geleden allemaal. Emoticon: Laugh out loud
Ik heb nog stapels thuis liggen Emoticon: Blush
Ik kan zeker begrijpen dat Suske en Wiske werd toegestaan, Willy Vandersteen gaf in ieder stripverhalen een boodschap mee. Emoticon: Yes!

Nu zal ik wel een ongeletterde arbeider zijn, maar wat ik als klein jochie oppikte van andere landen en geschiedenis die in Suske en Wiske werden beschreven, zijn mij bij gebleven.
Soms ruk er nog wel eens ťťn uit de boekenkast, aan wie doet Lambiek me dan denken ya sssssst Emoticon: Shut up!

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Vanonder de Koperen Ploert is natuurlijk aardig gedateerd. In de tijd dat het reizen in IndonesiŽ nog niet zo algemeen was. Maar het heeft iets typisch kneuterigs Nederlands, wat vergelijkbaar is met Dolf Janssenís ĎIndonesiŽ in een Rugzak.í Hagelslag en drop in de tropen. Van Vervoort vond ik ĎRetourtje Tropení interessant. Hier gaat hij in de voetsporen van aartsmopperaar Rudy Kousbroekís ĎTerug naar Negeri Pan Erkoms.í

Zikken was een zeer reislustig dametje die tot op zeer hoge leeftijd door IndonesiŽ heeft gereisd. Kees Ruys heeft een boek over haar leven geschreven Ė ĎAlles is voor Even.í
http://www.indeknipscheer.com/(...)akte-kester-freriks/
Kees heeft zelf over zijn reizen in IndonesiŽ ook een aantal fraaie boeken geschreven.
Hulst heeft ook mooie boeken geschreven, wel met veel politiek doorspekt. Helaas is hij sinds de kwestie Poncke Prinsen nooit meer teruggeweest.

Als ik aan literatuur denk met reisverslagen dan denk ik eerder aan buitenlandse auteurs: Norman Lewis, Paul Theroux, VS Nailpaul en Redmond Oí Hanlon. Maar inderdaad, wie bepaald wat literatuur is?

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

61,627,310 pageviews Een website van indahnesia.com