Welke maatregelen neem je tegen stroomuitval

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
59 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Beras
Gebruiker
User icon of Beras
spacer line

In veel regios hier in Indonesia valt de stroom bijna dagelijks uit, soms voor enkele uren. Veel huizen en winkels hebben een noodgenerator maar die maken nogal wat lawaai.

Overdag kan het erg heet worden in huis en 's avonds kan het donker zijn en ook heet. Als je een waterpomp gebruikt heb je ook geen water uit de kraan als de stroom uitvalt.

Maar als je die herrie van genset niet wilt hebben en ook geen solar wilt plaatsen hoe dan?

Op een verborgen plek batterij geplaatst en een inverter (van 12 volt naar 220) aangesloten. Zolang er stroom is wordt de batterij volgeladen en de lader schakelt automatisch uit als het opgeladen is. Aan die inverter verschillende lampen en fan(s) en stekkers aangesloten, dus de de waterpomp kan ook aan. Inverters zijn hier niet zo duur.

Hebben jullie andere betere ideeen????

Beras, voor al uw nieuwbouw krotten voor te veel geld bij mislukte indo BV

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Geluidsstille generator kopen, ding in een tuinhuisje zetten, automatische schakelaar erop, brandstof erin en gaan met die banaan. Natuurlijk paar jerrycans extra brandstof gereed houden. Meeste tankstations willen geen subsidie-brandstof vullen in jerrycans, even eentje zoeken die het wel wil scheelt nog eens dik 50% in verbruikskosten ook.

Batterij/accu is relatief duur vanwege inefficientie, en doet over het algemeen niets (aannemende dat de stroom de meeste tijd gewoon aan is) buiten dat kun je er niet alles op aansluiten.

Ho Lee Fuk

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Water-probleem is goeddeels op te lossen door een flinke tank te installeren, hierin kan tot 1000 liter (of wel meer trouwens) water opgeslagen worden, als de stroom dan uit gaat, heb je in ieder geval nog water voor de noodzakelijke dingen als douchen, en de plee doortrekken.

Ho Lee Fuk

Beras
Gebruiker
User icon of Beras
spacer line

Een grote water tank heb je toch (jet)pump nodig? Als de stroom uitvalt hoe dan???
Ga je dan handmatig water naar de plee brengen???

Momenteel heb ik een waterpomp die water uit grond pompt en deze is rechtstreeks aan de kranen verbonden.

Met die batterij en die inverter kan ik wel water pompen, niet lang maar tot nu toe voldoende als de stroom is uitgevallen. Een fan, enige lampen en TV uren lang.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Watertoren natuurlijk, als de tank dan vol is (wat ie altijd is als je stroom hebt) dan 'valt' het vanzelf naar beneden als er geen stroom is (iets met zwaartekracht). Rechtstreeks op de leiding aansluiten kan ook, da's de goedkope oplossing. Geen stroom = geen water. Ik ben een flinke watertoren aan het bouwen hier, daar komt een tank van 1000 liter op, dus kan ik douchen en pissen wat ik wil, zelfs al moet dat met een kaarsje. Emoticon: Party!

Ho Lee Fuk

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Beras,
Adoh seg deze meneer doet zo technisch maar heeft noch niet van hoogte verschil gehoord.Een watertoren(tank)staat toch altijd hoog ja.

Shalom

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

En vergeet niet wat kaarsen e.o. olielampjes op voorraad te hebben Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Yes!

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Stellage van 3 meter met watervat van 500 liter, automatische afslag.,
Mati lampu water uit het vat gebruiken, constructie van 3 meter hoog en vat van 500 liter kost geen ruk.
Is het in de avond, lampen (ledverlichting op batterijen) kost ook geen ruk.
Even een uur of twee geen televisie kijken is ook geen ramp, over het algemeen toch vrij oninteressant en veel sinetron, kan je beter met je pop een paar ouwe nummers doornemen Emoticon: Yummie!

Beras
Gebruiker
User icon of Beras
spacer line

Op 31-01-2014 15:46 schreef Bokito:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Beras,
Adoh seg deze meneer doet zo technisch maar heeft noch niet van hoogte verschil gehoord.Een watertoren(tank)staat toch altijd hoog ja.

Aduh zeg, Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.yerun had het in 1ste instantie over een water tank. Er zijn ook huizen waar een grote water tank onder de grond is en aangesloten met een jetpump. Maar zijn over het algemeen meer luxere huizen Bokito........

Vind het maar lelijk zo'n water tank hoog van de grond. Als het onder het dak gecamoufleerd kan worden ok.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Malam,
Geen internet, niet opladen van je HP en andere kleine noodzakelijke dingen is wel handig hoor als dit kan wanneer de stroom uitvalt.

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

1000 of 1.500 liter watertank op een toren plaatsen en gevuld houden middels een vlotter-systeem,. Plaatsing een stuk hoger dan het hoogste water-tappunt in je huis. Er is dan altijd waterdruk op het systeem en met zoveel water kun je uren voort.

Solar-water heater op het dak.

Je huis zo ontwerpen en bouwen dat je optimaal gebruik maakt van natuurlijke ventilatie, en warmte opbouw zo veel mogelijk voorkomt.

Een stille gen-set op enige afstand van je huis in een goed geisoleerd hokje plaatsen, en de uitlaat richten naar een kant waar je er de minste last van (eventueel) geluid hebt. Minimaal een keer in de week even starten en 10 minuten laten warm draaien. Al dan niet laten opstarten middels automaat wanneer de stroom uitvalt danwel gewoon handmatig ( = sleutel omdraaien en startknop zelf indrukken). Even informeren bij het dorp / gemeente tot welke capaciteit een gen-set vergunningvrij geplaatst mag worden danwel een vergunning vereist is.

OF

Een ďTurbyĒ (http://en.wikipedia.org/wiki/Turby_wind_turbine ) op je dak plaatsen en de wind-energie omzetten in bruikbare stroom, direct danwel naar een battery-pack. Laatste heeft niet mijn voorkeur omdat de batterijen / accusís erg snel vervangen moeten worden.

ADSL router en Wi-Fi modem via een UPS ( = accu-pack ) stroom voeren. Als de PLN weer eens plat gaat, blijft je Internet-toegang nog een hele tijd mogelijk zonder dat je meteen de gen-set hoeft te starten.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 31-01-2014 16:10 Beras wrote:

[quote removed]

Vind het maar lelijk zo'n water tank hoog van de grond. Als het onder het dak gecamoufleerd kan worden ok.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Malam,
Geen internet, niet opladen van je HP en andere kleine noodzakelijke dingen is wel handig hoor als dit kan wanneer de stroom uitvalt.

Het eerste over het lelijk vinden van een toren met een watervat wat lelijk zou zijn.
Voor het geval het je nog niet was opgevallen Beras, haast ieder huis in IndonesiŽ heeft zo iets, staat het niet op een toren dan wel op het dak Emoticon: Blush

Voor internet maak ik gebruik van een dongel, de batterij van mijn laptop gaat twee en een half uur mee, ruim voldoende.
Ook voor deze topic, ik ben weg, ik ga ook hier niet verder, ik voel mij geen Don Quixote dus ga ook niet tegen windmolens vechten Emoticon: Nooo

Beras
Gebruiker
User icon of Beras
spacer line

ADSL router en Wi-Fi modem via een UPS ( = accu-pack ) stroom voeren. Als de PLN weer eens plat gaat, blijft je Internet-toegang nog een hele tijd mogelijk zonder dat je meteen de gen-set hoeft te starten.

Goed idee. En een solar heater is ideaal.

Zoals vermeld in de inleiding is genset niet mijn keus. Een geluidsarme ook niet.

Naar dit systeem streef ik maar het opladen van de batterijen gewoon met een batterij oplader. Stroom is meer aan dan uit, dus opladen geen probleem. Wellicht later met solar.

Deze jongen heeft met een geringe investering een systeempje opgezet.

Als test of het werkt gebruik ik nu maar 1 batterij. Indien meer capaciteit nodig meer batterijen aansluiten (later).

Beras
Gebruiker
User icon of Beras
spacer line

Voor het geval het je nog niet was opgevallen Beras, haast ieder huis[bi] in IndonesiŽ heeft zo iets, staat het niet op een toren dan wel op het dak

Goch Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.malam, heb ook veel gezien onder de grond en in aparte ruimtes.
Ik mag toch dit lelijk vinden als het zichtbaar is van buiten , ook op het dak (en niet onder het dak).

Heb ook gezien in de tuin met een filtering systeem met batu2.....vind ik ook lelijk.

Maar dit ispersoonlijk. Jullie vinden kleine huisjes honden hokken. Ook persoonlijk meningen dan wel smaak.

Ik kies liever een kleine huisje met tuin dan een klein apartementje. Ook een persoonlijke voorkeur.

Ieder zijn smaak en voorkeuren.

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Beras.
Fiets in huis plaatsen. Overal fietslampjes ophangen. Dynamo op het achterwiel. Draadje naar de dynamo. Fiets op de standaard zodat achterwiel vrij van de vloer komt. Voor een paar roepia's een buurjongetje laten fietsen. Of, gezien de tijd die jij op het forum doorbrengt, ondertussen zelf in het zadel klimmen.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Beras
Gebruiker
User icon of Beras
spacer line

Waarom een fiets. Aan een brommer of een auto kan ik ook mijn inverter aansluiten.....heheehehehehehe Eigenlijk is een brommer of auto ook een genset.

Krijg ik nu opeens op mijn kop vanwege de tijd dat ik neem om hier te posten,,,,,tjonge tjonge tjonge tjonge........

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Malam en harlys......krijgen niet op hun kop.......hahahahahahaha

Je neemt wel tijd om het allemaal te lezen Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.BintangJan .......post eens wat interessants jochie......

(jochie vanwege je avatar.....just as a joke..no hard feelings pls.)

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Jullie gaan uit van in Indonesie wonen.
Ik verblijf in hotels of bij vrienden. Veel (de meeste) huizen hebben echt geen gen, zelfs veel hotels niet eens.
Mijn maatregelen zijn afhankelijk of het al dan niet donker is. Als het nog licht is dan is het niet zo'n probleem.
Als het donker is:
- smartphone (=licht) binnen handbereik zodat ik mijn minizaklamp kan zoeken Emoticon: Smile
- zaklamp aan
- altijd extra batterijen op voorraad (voor die zaklamp dus)
- smeren tegen muggen (bij eventuele gens wordt de airco vaak niet geactiveerd)
- slapen en vooral rustig blijven liggen voordat het heel erg warm wordt.
Mijn ervaring is dat in het oosten van Indonesie mati lampu vaker en zo'n beetje standaard voorkomt dan in het westen.
Een paar weken geleden in Tomohon (noord Sulawesi) 6 of 7 keer op een en dezelfde dag. Op veel plekken in Maluku, Papua en NTT zo'n beetje elke dag.
Maar idd die gens zijn een takkeherrie.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 31-01-2014 17:17 Beras wrote:
Waarom een fiets. Aan een brommer of een auto kan ik ook mijn inverter aansluiten.....heheehehehehehe Eigenlijk is een brommer of auto ook een genset.
Ik zou nog meer pollutie de wereld inschieten ja.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Beras
Gebruiker
User icon of Beras
spacer line

Anne Mieke,

Oeei , da's een goeie. Dus streven maar naar Solar in plaats van die fiets van BintangJan.

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Beras is een beetje lui uitgevallen. Hij houdt niet van fietsen kennelijk. En om Malam voor te zijn.....misschien wel van luchtfietsen.
En Beras, avatars zeggen niets over leeftijden. Net zomin als jouw avatar iets zegt over de kwaliteit van de huisjes die jouw vrouw/partner gaat bouwen. En... maak je over het lezen maar geen zorgen. Ik lees alles wat hier gepost wordt, maar vind het meestal niet de moeite waard om te reageren. Dit forum is eigenlijk vergelijkbaar met een kippenhok, maar dan gevuld met uitsluitend haantjes. Jammer, dat ze net als op Bali, geen mesjes aan hun pootjes hebben.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 31-01-2014 16:59 Beras wrote:

[quote removed]

Goch Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.malam, heb ook veel gezien onder de grond en in aparte ruimtes.
Ik mag toch dit lelijk vinden als het zichtbaar is van buiten , ook op het dak (en niet onder het dak).
Natuurlijk mag je het lelijk vinden, echter die watertoren die ik hier ga neerzetten zie ik zelf niet, alleen die paar seconden per dag dag ik lang het huis kom. Ik ga er in ieder geval niet langdurig naar staan kijken.

Ho Lee Fuk

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 31-01-2014 17:17 Beras wrote:
tja, waarom een fiets in je huis plaatsen als een auto ook past. Wellicht de uitlaatgassen? Auto neemt ook veel meer ruimte in, en vind ik niet mooi staan in de woonkamer. Een fiets kan nog weggewerkt worden.

Ho Lee Fuk

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Eerder vroeg je trouwens om andere ideen, niet specifiek of het mooi zou zijn of niet. Buiten dat zijn zonnepanelen of een kleine turbine dus te overwegen, maar dan moet je wel opslag hebben voor deze energie. En die is niet goedkoop.

Ho Lee Fuk

Beras
Gebruiker
User icon of Beras
spacer line

Op 01-02-2014 01:15 schreef Yerun:
Eerder vroeg je trouwens om andere ideen, niet specifiek of het mooi zou zijn of niet. Buiten dat zijn zonnepanelen of een kleine turbine dus te overwegen, maar dan moet je wel opslag hebben voor deze energie. En die is niet goedkoop.

AmedBali
Plaatsing een stuk hoger dan het hoogste water-tappunt in je huis. Er is dan altijd waterdruk op het systeem en met zoveel water kun je uren voort.

Water tank kan dus ook op zolder of elders als het maar hoger is dan het hoogste water-tappunt.

Opslag voor zonnepanelen met 1 of meer batterijen. Een batterij afhankelijk van de "AH" en kwaliteit 450r-1jut. Je kan ze ook 2de hands kopen.

Ik vermoed dat een goede geluidsarme genset met automatische starter ook aan de prijzige kant is hier.

Natuurlijk mag je het lelijk vinden, echter die watertoren die ik hier ga neerzetten zie ik zelf niet, alleen die paar seconden per dag dag ik lang het huis kom. Ik ga er in ieder geval niet langdurig naar staan kijken.

Zo ook je front van je huis'.Doe maar lelijke deuren en ramen in......hehehehhe

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Zolder kan, maar de meeste huizen hier hebben geen zolder. Wat ik wel soms zie is een half ingebouwde tank, waar een soort balkonnetje gemaakt is in het dak, waardoor deze half uit het zicht is. Dat ziet er wel netter uit dan een hele aparte toren naast je huis of in je tuin natuurlijk.

Ja, een genset met geluidsdemping kost knaken, dat is zeker zo. Hoe je het ook bekijkt, het is een luxe product, en daar moet gewoon voor betaald worden. Het is dan een eigen afweging hoe je het wil hebben en hoeveel geld je er aan wil uitgeven.

Mijn watertoren word trouwens 'vermomd'; een berghok van 2x2 op de begane grond, het dak word een vloer voor een ruimte om kleding te drogen en daarboven dan de rest van de toren met tank. Opgetrokken uit beton, staal en ijzer met een eenvoudig dak halverwege om de kleren te laten drogen en niet weer nat te laten regenen als ze niet op tijd zijn binnengehaald.

De voorkant van je huis moet hier goed zijn, da's gengsi joh. De achterkant daarentegen... Emoticon: Puh!

Ho Lee Fuk

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

On 31-01-2014 15:06 Beras wrote:
In veel regios hier in Indonesia valt de stroom bijna dagelijks uit, soms voor enkele uren. Veel huizen en winkels hebben een noodgenerator maar die maken nogal wat lawaai.

Overdag kan het erg heet worden in huis en 's avonds kan het donker zijn en ook heet. Als je een waterpomp gebruikt heb je ook geen water uit de kraan als de stroom uitvalt.

Maar als je die herrie van genset niet wilt hebben en ook geen solar wilt plaatsen hoe dan?

Op een verborgen plek batterij geplaatst en een inverter (van 12 volt naar 220) aangesloten. Zolang er stroom is wordt de batterij volgeladen en de lader schakelt automatisch uit als het opgeladen is. Aan die inverter verschillende lampen en fan(s) en stekkers aangesloten, dus de de waterpomp kan ook aan. Inverters zijn hier niet zo duur.

Hebben jullie andere betere ideeen????

Weer zo iets en bewijs dat blijkt dat er heel veel rand debieletjes in Indonesie leven.

en ze niet hun eigen problemen kunnen oplossen Emoticon: Bye bye

roosjenEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.hotmail.com

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

87,390,231 pageviews Een website van indahnesia.com