Benzine naar IDR 2353

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
79 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Benzine naar IDR 2353

Het lijkt er dan toch van te komen dat de benzineprijs word verhoogd van IDR 1810 naar IDR 2353, een verhoging van 30%.
De discussie schijnt nu nog te gaan of die prijsverhoging ingaat in April of Juni dit jaar.
De prijs van flessen gas en Pertamax is al langere tijd verhoogt maar dat voelen alleen de rijkere mensen in de portemonnne.
Op dit forum hebben we vaker kunnen lezen dat met name andere landen in AziŽ en ook de rest van de wereld daar op aandrongen.
Subsidie geven op benzine zou oneerlijk ten opzicht van de andere landen in AziŽ wat betreft de export.

Ik ben benieuwd wanneer de landen in Europa gaan aandringen op een prijsverhoging van de benzine van onze Big Brother USA met hun waanzinnige begrotingstekort en een koers van de dollar die de hele wereldhandel op zijn kop zet.
Persoonlijk en met mij veel Europeanen zitten wij prima met deze koers van de Euro t.o.v. de Dollar als je in IndonesiŽ woont, toch geeft het mij een bittere bijsmaak.
In USA kost een gallon benzine nog steeds minder als US$2, omgerekent per liter minder dan US$0,50 of wel Ä0,35 met de huidige koers.
In Europa is dat 3,5 keer zoveel.
Is dit dan nog eerlijk concureren met de Europesche landen vraag ik me af.

De verkoopprijs in Januari 2005 in USA was gemiddeld per gallon US$1.83 : 3.8 = US$0.48 per liter
De prijs werd opgebouwd uit:
Ruwe olie 51%
Tax 24%
Raffinaderij 18%
Marketing en distributie 7 %
Zie http://tonto.eia.doe.gov/oog/i(...)fo/gdu/gasdiesel.asp
Uit deze getallen blijkt dat het geven van subsidie op brandstof in IndonesiŽ best meevalt.
IndonesiŽ heeft zelf ruwe olie dus hoeft die niet in te kopen, tel ik dat af van de US$0,48 blijft er US$0,2352 over.
Tel ik de tax er ook nog eens vanaf kom ik op US$0,12 aan kostprijs.
Vermenigvuldig ik dat met de koers van de Rupiah t.o.v de US$ is dat IDR1104 per liter.
Dus met de prijs van IDR1810 zoals die nu is maakt de regering wel degelijk winst op die benzine.
Natuurlijk is die winst niet zo veel als in de westerse landen waar de brandstofprijzen de mensen in regelrecht in armoe drijven.

Dat de prijzen weer verhoogd worden en de inflatie weer flink aantrekt is een ding wat zeker is.
De Rupiah die al ankele jaren mooi stabiel is krijgt het weer te verduren.
De kleine man zal in IndonesiŽ net als in Nederland echt geen cent meer betaald gaan krijgen.
Groetjes van een bezorgde Tuti & Jan

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Vergelijk met Abang Besar Amerika Serikat is moeilijk, zij halen hun olie uit ondermeer Alaska, IndonesiŽ importeerd meer dan ze exporteren.

Een kleine kanttekening van mijn kant uit Emoticon: Wink

Yerun

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Jan, als een echte SPīer moet je, net als Femke, niet gaan rekenen want dan gooien jullie alles door elkaar. Emoticon: Smile Maar je blijft het proberen en dat stemt me weer tot vrolijkheid.
Hoe kun je nu beweren dat Indonesia winst maakt op de benzine prijs als ze er elk jaar 3% van het state budget aan subsidie op doen. Je weet toch wel het verschil tussen subsidie en belasting?
Hoe kun je de kostprijs van het winnen van olie in de US vergelijken met die in Indonesia? In de buurt van Dallas kun je met je rietje van de milkshake van mc Donalds zo de olie uit de grond zuigen. In Borneo en de Chinese zee heb je iets meer (under statement) kosten voordat de olie uit de grond komt en aankomt in de gebieden waar ze nodig zijn.
Groetjes, Johan

Begin de details te vergeten

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Johan,
Deze jongen kan zeer goed met getalletjes overweg.
De cijfers die ik aangeef met betrekking tot de benzineprijs in de USA kloppen als een bus, de cijfers wat IndonesiŽ mogen dan mischien niet precies zijn.
Ik heb van een website uit de USA voorbeelden genomen hoe het zit met de prijs van een liter benzine, dus dat is niet uit de lucht gegrepen.
Als je de tekst goed gelezen hebt lees je ook dat de Pertamax en flessen gas al duurder zijn geworden en daar zijn alleen de rijkere de dupe van, dat doet me toch sterk denken aan de idealen van een rooie rakker, die ik nog steeds ben en ook gebleven ben toen ik een dik betaalde baan had bij de overheid.
Dat kan niet iedereen zeggen na zijn studententijd.
Ik heb heel veel respect voor de nieuwe president Susilo Bambang Yudhoyono die zich met de ramp in Aceh een betere start had kunnen wensen.
Toch blijft hij denken aan de armere bevolking van IndonesiŽ waarvoor een prijsverhoging van minyak tanah (olie om te koken) gewoon keihard aankomt, wat er met de prijs van de rijst gaat gebeuren hoef ik geen econoom te zijn om dat te voorspellen.
Verder wil hij een huwelijk voor de religie ook wettelijk laten maken, dit is toch zeker denken aan de vrouwen die er vaak slecht afkomen als manlief gewoon het hele gezin in de steek laat.
Ook zullen er zonder meer weer grote demonstraties en rellen komen in de grote steden, als die rellen uit de hand lopen wil oom Bush wel komen helpen want dat is in mijn ogen de grote wens van het grote Amerika om de lakens uit te gaan delen in IndonesiŽ.
Heel duidelijk heeft Susilo Bambang Yudhoyono president Bush al laten weten best zaken te willen doen met USA maar wel baas blijft over zijn eigen land.

Als Europa nu ook eens aan die president Bush liet weten niet langer zijn slaafje te zijn, wat de onnodige oorlog in Irak teweeg heeft gebracht kunnen de mensen in Europa nu aan den lijve ondervinden.
Schreeuw nu ook eens naar de Bigg Brother dat er door het grote prijverschil voor brandstoffen met Europa gewoon oneerlijk handel word bedreven.
Dat is voor mij ook een reden om dit topic te plaatsen, waarom voortdurend IndonesiŽ aanvallen en waarom the Bigg Brother niet?

Jan

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Jan,
Olie is altijd al oneerlijke handel geweest.....
Maar je mist toch een wezenlijk punt: op de benzine in de US zit geen subsidie, maar tax. Dit betekent dat de regering verdient aan elke liter dat wordt getankt. In Indonesia zit op de benzine een subsidie. En dit betekent dat er door de overheid bij elke liter wordt bijgelegd waardoor het begrotingstekort steeds verder oploopt.
Het gaat dus niet om het voortdurend aanvallen van Indonesia.
Groetjes, Johan

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

En weer geen woord over de niet faire concurrentieposite van de USA t.o.v Europa.
Begrotingstekort van Indonesie, waar schrijf je over de cijfers van USA al eens bekeken??
Ik woon nu 3 jaar voor vast en al veel langere tijd kom ik in Indonesie, de prijsverhogingen(lees inflatie) is te verwaarlozen, daarom een stabiele Rupiah.
Spreken wij in Europa van inflatie??
Van kennissen verneem ik dat veel prijzen die vroeger in Guldens waren nu ondertussen Euro's zijn geworden, dat is keiharde inflatie en niet de rooskleurig uitgebrachte cijfers van de mannen in Den Haag waar gewoon veel belangrijke zaken uit zijn weggelaten.
Jan

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Hoezo Jan?
Concurrentiepositie US tov Europa:
Je bedoelt voor wat betreft de olie? De olieprijs is in dollars. Een lagere dollar ten opzichte van de euro geeft voor Europa dus een lagere olieprijs. Bij import van olie uit de US geeft dit dus alleen maar steeds meer voordeel voor ons!
Begrotingstekort:
Ik heb het over de relatie tussen de subsidie op benzine/olie en het begrotingstekort. Niet over de absolute omvang van het begrotingstekort van een land.
Groetjes, Johan

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Johan,

Jij wilt gewoon niet lezen dat de benzine in de USA maar 35 Eurocent kost en in Europa meer als het drievoudige.
Volgens mijn informatie heeft USA een gigantisch begrotings tekort,de manier om dat omlaag te brengen is de verhoging van de brandstofprijzen, maar mijnheer Bush weet heel goed dat daardoor de concurentiepositie met de rest van de wereld een tik krijgt, herstelt zijn zwakke dollar mede daardoor is dat de volgende tik.
Concureren door alleen een goed produkt te verkopen is helaas niet voldoende, het prijskaartje is zeker zo belangrijk.
Valt het dubbeltje???

Eerder werd op dit forum uitvoerig bericht gegeven dat subsidie geven op benzine zoals Indonesie doet niet fair is wat betreft de concurrentiepositie ten op zichte van de andere Aziatische landen.
Zodra er iets geschreven word over de Bigg Brother is dat gewoon niet waar, zij schijnen in deze wereld een bevoorrechte positie te hebben, echter niet bij mij, 10 jaar werken voor een Amerikaans bedrijf (toen nog 65.000 werknemers) was voldoende om een beetje meer te weten te komen over de bedrijfsvoering van Amerikanen.

Als ik mijn gezinnetje het zelfde omging met mijn inkomsten zouden er vaak tijden zijn dat we niet te eten zouden hebben.
Jan

piet v tiggelen
Gebruiker
spacer line

Sluit me helemaal bij je verhaal aan Jan!want het komt de bigg brother heel goed uit!!de oorlog in irak,en de tsunami!en dat europa maar meehobbelen!met mister potter voorop.toen de gulden er nog was,en de prijs van de brandstof ging omhoog!dan was het omdat de dollar duurder werd!en daarbij,als ik hiervandaan4kilometer verder rij,de grens over,in belgie!dan is de prijs 16eurocent goedkoper voor n litertje!en dan spreken ze van EEN europa!ik ben ook maar n gewone jongen,maar weet wel dat de usa helemaal bankroet is!!daar hoef je geen proffesor voor te zijn,omdat te zien groetjes Piet

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Piet,
Het is de jongeren eigenlijk niet kwalijk te nemen, ze hebben tijdens de hele opleiding al Amerikaans leren denken.
Dat wij bepaalde zaken gewoon bekijken uit eigen ervaring weten ze niet, het zijn ook diezelfde jonge snuiters die ons nu uit de WAO willen gooien en niet willen weten dat wij in de topjaren van onze cariere meer als 20% premie betaald hebben voor deze verzekering.
Het zijn die zelfde jongeren die nu vinden dat Indonesie die benzine persee duurder moet maken en er niet bij stilstaan dat de arme bevolking die liter olie gewoon nodig hebben om hun dagelijks portie rijst met sambal klaar te maken, de praktijk zal bewijzen dat er weer mensen hout gaan kappen om een vuurtje te maken.
Als die subsidie op de brandstof dan echt 3% bedraagt van het nationale inkomen is dat eigelijk helemaal niet zo veel, in de westerse landen worden veel hogere percentage uitgegeven aan allerlei subsidies waarvan Jan met de Pet en Piet met de.... heel goed weten dat het weer een wassen neus is.
Diezelfde jonge snuiters snappen ook niet dat wij het raar vinden dat onze aardgasbel voor veel minder geld aan het buitenland word verkocht dan aan de eigen bevolking.
Die zelfde jonge snuiters overnachten hier in Indonesie in hotels van meer als 100Euro per nacht en voelen geen schaamtegevoel als ze ergens een familie met kinderen in een hutje zien wonen. en zullen echt niet naar de markt gaan om de kinderen van die familie eens een nieuwe outfit te geven, dat is hun probleem niet.
Sommige van die jonge snuiters willen wel graag in Indonesie een zaak beginnen en vinden het normaal dat ze vaak zaken beginnen die de Indonesiers ook heel goed zelf kunnen doen.
Bali met name Kuta is al bezweken en gedoogt dat jongeren hier dingen kunnen ondernemen die in heel Indonesie nergens anders mogelijk zijn.
Wij hopen dat president Susilo Bambang Yudhoyono nog eens echt overweegt om de brandstof duurder te maken en zo ja dan misschien in kleine stappen en niet 30% in een keer.
Groetjes van de nog steeds bezorgde,
Tuti & Jan

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Volgens mij haal ik heel gepensioneerd Nederland op mijn dak! Emoticon: Stupid

Jan, je hebt het de hele tijd over de US. Dat er geen slechte dingen over mogen worden geschreven op dit forum. Ik snap niet waar je dit vandaan haalt. Volgens mij is dit een van de twee treads waarin iets over de US wordt gezegd. Beide keren door jou volgens mij.

Jouw conclusie is: om het begrotingstekort van de US te verkleinen moet Bush de belasting verhogen en om het begrotingstekort van Indonesia te verkleinen moet SBY`de subsidie met kleine stapjes verhogen. Oke, jij je zin. Wat is je punt nu? Waarom haal je het begrotingstekort van de US erbij?

Ik vind heel je houding iets van `als zij het niet doen, hoef ik het ook niet!` Je reed zeker vroeger ook met een snelheid van 90 km/uur op de linkerbaan van de snelweg īomdat je ook voor deze weghelft wegenbelasing betaalī? Emoticon: Wink

In Indonesia: subsidie van de benzine eraf en geld dat overblijft gedeeltelijk steken in betere scholing en dergelijke. Simpel toch? Dat is toch gewoon wat een land als Indonesia nodig heeft? Toch geen bijna gratis benzin zodat iedereen een eigen ojek ojek toko kan beginnen? Denk toch ook eens aan het mileu.
En wat een onzin met je ījonge snuiterī verhaal. Dat slaat echt helemaal nergens op.

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Johan,
Ik haal de USA er steeds bij omdat die naar mijn mening de grote schuldige zijn van de huidige situatie in Nederland.
Ik zie Nederland als een op hol geslagen maatschappij met heel veel mensen die het tempo helaas niet meer kunnen bijbenen en de grote veroorzaker daarvan is duidelijk de waanzinnge brandstofprijs.
De overheid is een meester in het verzinnen van oplossingen die buiten het inflatiecijfer kunnen worden gehouden, grote voorbeeld daarvan zijn de gemeentelijke lasten.
Lees onderstaand artikel om te weten hoe schreinend het voor heel veel gezinnen is op dit moment in ons NEDERLAND

Minima met kind hebben nauwelijks geld voor extra's

DEN HAAG - Gezinnen met kinderen die alleen een bijstandsuitkering hebben, kunnen nauwelijks rondkomen. Dergelijke huishoudens hebben erg weinig geld beschikbaar voor niet-noodzakelijke uitgaven, zoals huisdieren of cadeaus. Minima met drie schoolgaande kinderen komen elke maand zelfs geld tekort.
Dat blijkt uit onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Het rapport wordt volgende week gepresenteerd, zei een woordvoerster zaterdag.
Ook als er geen grote schulden of afbetalingsregelingen zijn, houden de minima weinig geld over. Het Nibud heeft onderzocht hoeveel geld er nog resteert na aftrek van alle noodzakelijk onkosten, zoals huur, telefoon en dagelijkse maaltijden. Een gezin met ťťn kind heeft nog 73 euro over, voor huishoudens met twee kinderen is dat 18 euro. Gezinnen met drie schoolgaande kinderen komen maandelijks 55 euro tekort.

Overheidsbijdragen

Het Nibud is er in het onderzoek vanuit gegaan dat de minima gebruikmaken van alle beschikbare overheidsbijdragen. Het gaat dan bijvoorbeeld om huursubsidie en de kinderbijslag. In Nederland moeten ongeveer 111.000 huishoudens met kinderen het doen met een uitkering.
Uit eerder onderzoek van de Geassocieerde Pers Diensten (GPD) kwam al naar voren dat het merendeel van de Nederlandse gezinnen met een inkomen vanaf modaal tot twee keer modaal moet snoeien in hun uitgaven om rond te kunnen komen. Zo geven ze minder geld uit aan onder meer kleding en vakanties.

http://www.nu.nl/news/488563/3(...)_voor_extra%27s.html

Bovenstaand artikel is niet van een of ander politieke partij maar van NIBUD een betrouwbare instantie mogen we aannemen en bij de berekeningen zijn ze bij dagelijkse maaltijden echt niet uitgegaan van elke dag biefstuk.
Als je bovenstaand artikel probeert uit te leggen aan een Indonesier verklaren de mensen je voor gek, dat is toch niet mogelijk in het rijke BELANDA.

Ik zie hier helaas bij de jongere ook al dat USA hun grote idool is, iedereen in USA schijnt een huis met zwembad te hebben en een dikke mobiel omdat de TV dat graag wil laten zien, dat er mensen op straat slapen in USA gelooft geen enkele Indonesier je.

Ik weet niet of je wel in kan denken wat een prijsverhoging van 30% van de brandstof gaat inhouden:
De mensen krijgen in ieder geval geen Rupia meer betaald bij hun baas, een gemiddelde Indonesier heeft minimaal 1 liter benzine per dag nodig om op zijn werk te komen, dit is dadelijk dan maar IDR500 meer per dag, voor ons een lachertje maar de salarissen als je het zo mag noemen liggen hier beduidend lager als veel mensen denken.
Een buskaartje voor de kortere trajecten kost nu IDR1000 en zal dan officieel IDR1300 worden maar in de praktijk zal dat gewoon IDR1500 worden vanwege het gemak.
Wat er gebeurt met de prijzen ook van de eerste levensbehoefte hebben we zelf in Nederland kunnen zien.
En die benzine is voor de mensen hier zeer zeker niet bijna gratis zoals jij schrijft, wij zien hier vaak genoeg mensen met muntjes in de hand een litertje benzine betalen.

Wat je schrijft over scholing kan ik me zeker in vinden, duidelijk is wel dat de Indonesier eerst eens die duurdere benzine gaat betalen en dan maar moet afwachten of er verbetering komt in die scholing, de mensen leven hier van dag van dag en zien wel wat de toekomst brengt, dit is een onderdeel van de cultuur die wij als orang bule niet zo maar veranderen.

Op gebied van millieu is zeker het een en ander te doen maar niet op dezelfde manier als in Nederland, dat kunnen de mensen gewoon niet betalen, wij betalen in onze woonwijk IDR15.000 per maand voor vuilnis ophalen, dat is voor veel mensen nog te veel en niet omdat ze niet willen maar omdat ze dat geld niet kunnen missen.

Het gebruiken van de woorden jonge snuiters is een reactie omdat weer even vermeld dient worden dat ik lid ben van de SP!!!
Groetjes,
Jan

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Hoi Jan, Ook weer vroeg erbij! Wij zitten hier nu in Nederland, half 1, naar oude indonesische dangdut films te kijken. Gisteravond ontvangen van vriend van ons die net terug is uit Jakarta.
Dat je een actief SPīer was, wist ik niet, maar ik kon dat eigenlijk al lang duidelijk opmaken uit je meningen Emoticon: Wink Oja, Tomaatnet was de 2e hint.
Amerika is helemaal niet de schuldige van de zogenaamde malaise in Nederland. We doen dit ons zelf aan hoor. Al dat jachtige gedoe. Daar heeft Amerika niets mee van doen.
Het stijgen van de brandstofkosten wil niet zeggen dat de kosten van een busticket dan met 30% per kaartje omhoog gaan. Als er 10 mensen in de bus zitten, en de bus zelf rijd nog steeds even on(zuinig), en de literprijs is met 30 procent gestegen, dan zal de prijs van een kaartje gemiddeld met : de absolute waarde van de stijging / 10 mensen, per kaartje moeten stijgen om die kosten aan hogere brandstof te compenseren. Voorbeeld: de prijs per liter stijgt van IDR 1810 naar IDR 2353 per liter. Bij een gelijkblijvend aantal buspassagiers van 10, zou de stijging per kaartje dus 500/10 = 50 rp moeten zijn. Nu weet iedereen dat in zoīn taxibus geen 10 maar 25 man en 3 geiten en 6 ayams kunnen, dus de gemiddelde prijs per kaartje zal nog veel lager kunnen.
Je moet de stijging van de lasten wel gelijkmatig verdelen Jan.

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Johan,
Ik kan me helemaal vinden in je opmerking: We doen dit ons zelf aan hoor.

Zou ik zelf een berekening moeten maken over de verhoging van een buskaartje kom ik tot de gelijke uitkomst als jij, maar jammer genoeg dat onze theorie over het buskaarjte in de praktijk niet opgaat, er is zelfs al bij het nieuws op TV dat de busbedrijven de prijzen veel meer willen verhogen mocht de brandstof duurder worden.
Heel bang ben ik dat er met meer zaken flinke prijsverhogingen gaan komen.
Wat ik hier schrijf doe ik niet namens de SP maar als de persoon Jan die veel van Indonesie houd net als veel bezoekers van dit forum.
Misschien is het belangrijk dat wij de discussie over dit onderwerp tussen ons twee afsluiten, erg duidelijk is dat we flink van mening verschillen wat voor mij echt niet inhoud mocht je een keer in Bali komen om samen eens gezellig te praten over ons geliefde Indonesie en dan over de leuke dingen.
Groetjes,
Jan

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Hoi Jan,
Natuurlijk, ik zie ook wel dat we allebei het probleem wel zien en ook wat de oplossing is. Alleen kijk ik er toch met een iets andere bril tegenaan. Geeft ook helemaal niet toch? Emoticon: Wink
Wij zijn inderdaad dit jaar, waarschijnlijk juli/augustus, schoolvakantie in Nederland. En ik accepteer je uitnodiging dan ook bij deze. Emoticon: Clown
Groetjes, Johan

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

De verhoging van de benzine prijs van 30% gaat reeds vandaag (1 maart 2005) in.
De minyak tanah (nodig voor oliestel om te koken) blijf voorlopig op het huidige tarief.
Het leger staat in de grote steden al klaar om de te verwachten demonstraties te bestrijden.
Als compensatie gaat de regering nu onder andere voor de echt armen susidie geven op rijst.
De reacties in onze kennissenkring is dat ze die subsidie nog kennen uit de tijd van Soeharto, daar werd echter ernstig misbruik van gemaakt en de schuldige zijn dan wel veroordeeld tot gevangenisstraf maar hebben die geen van allen ook daadwerkelijk uitgezeten.
Wij zijn erg bezorgd dat er weer flinke onlusten komen in de grote steden de komende tijd.
Tevens vrezen we voor een ware prijsexplosie, in Bali hebben veel zaken de tarieven per 1 januari al flink verhoogd vanwege de hogere prijs voor flessen gas en de verwachte verhoging van de benzineprijs.
De tijd zal uitwijzen of deze maatregel goed is voor Indonesie als land en we zullen zien of de echt arme mensen er beter of slechter van worden.
Wij hopen echter dat Indonesie het systeem van de brandstofprijzen niet gaat overnemen van Europa, wat de brandstofprijzen hebben gedaan voor de sociaal minima in met name Nederland is op dit topic al ruim aan de orde geweest.
Tuti & Jan

Jantje
Gebruiker
spacer line

Goede morgen Jan en Tuti,

Jullie zijn er weer vroeg bij.

Laat ze maar komen die jonge snuiters. Graag in grote getalen. Laat ze maar makkeljk binnen zonder visum en laat ze vooral hun flappen uitgeven in IndonesiŽ. Is goed voor de economie. En als ze terug gaan naar Belanda moeten ze snel weer aan die rat-race deelnemen om te sparen voor een nieuw festijn het volgend jaar. Maar vooral aan het werk blijven. Zodat onze AOW betaalbaar blijft! Emoticon: Wink

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Jantje,
Wij zijn altijd vroeg op en genieten dan van wat we elke dag gratis krijgen: DE MOOIE ZONSOPKOMST.

De benzine is met ingang van vandaag niet verhoogd naar IDR2353 maar ze hebben er voor het gemak maar meteen IDR2400 (+32.5%) van gemaakt.
De eerste prijsverhoging: Jakarta Post van 2500 naar 3000 Rupiah
Wij zullen de komende tijd prijsverhogingen melden, misschien is het beter om daar een nieuw topic van te maken.

Volgende week gaan we met onze Javaanse familieleden en vrienden overleg plegen op welke vreedzame manier we president Susilo Bambang Yudhoyono kunnen overtuigen om de prijs van alcohol (de geliefde Bintang) drastisch in prijs te verhogen, de meeste mensen in Indonesie zal dat een zorg zijn maar de Orang Bule (westerling) zal dat niet zo leuk vinden, deze orang bule heeft er ook steeds op aan gedrongen dat de benzineprijs verhoogt zou worden.

In onze ogen is een prijs van 10.000 tot 12.000 Rupiah voor een grote fles Bintang veel en veel te goedkoop, zelfs in de moderne disco's in Bali word het gerstennat voor een heel lage prijs verkocht, volgens ons wel he goedkoopste in de hele wereld.
Die prijs mag minimaal verdubbeld worden wat ons betreft en dan is Bali nog echt niet duur in vergelijking met de rest van de wereld.
Ook mag men in Indonesie het tarievenstelsel in gaan voeren net als in Turkije, met verschillende tarieven, de goedkoopste voor de ouderen, gehandicapte en kinderen, de normale voor volwassen Indonesiers en de dubbele prijs voor de buitenlanders.
Met de opbrengst van die twee laatse dingen kan de regering dan iets doen om bijvoorbeeld propaganda te maken voor het millieu of andere zaken.
Tuti & Jan

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Als je bier in prijs verhoogt, zal de overheid daar niet veel van merken. Auto's lopen daar niet op, en moslims eigenlijk ook niet. Ze kunnen dus beter de erg goedkope benzine (die is ook bij de laagste van de wereld) verhogen.

Verder liggen de brandstofprijzen in Nederland op een ander niveau door maar liefst 74% extra belasting op dit moment. En stijgt deze toeslag, dan wordt hierover ook nog eens BTW berekend Emoticon: Red face Zolang IndonesiŽ er geld bij legt, zal de prijs nog wel eventjes stijgen.

Jantje
Gebruiker
spacer line

Beste Jan,
Waar maak jij je toch druk om? Bierprijs vehogen, verdubbelen? Die Bule zal er geen druppel minder om drinken. Het zet trouwens geen zoden aan de dijk. Benzineprijs verhogen wel ! De vrijgekomen gelden aanwenden om de natie op te voeden en de infrastructuur te vernieuwen. Dat is goed voor de toekomst en heeft hopelijk een direkt effect op het milieu.
Om met een bekende Nederlander te spreken:"Ellek nadeel hep se foordeel".

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste.....
Dat van die bierprijs komt van een paar mensen die wij kennen en is toch een beetje genoegdoening.
Alle kleine beetjes baten is een ander Nederlands gezegde.
Als de extra inkomsten worden gebruikt voor zaken die de burgers weer ten goede komen ben ik persoonlijk geen tegenstander, wat ik vaker schrijf zijn gewoon de reacties van Indonesische mensen die wij kennen en daar gaat hem om.
Wat wij als gasten van dit land vinden is onbelangrijk.
Verder geef ik nieuws wat ik oppik van internet over de huidige situatie in Nederland die betrekking hebben op het topic.
Jan

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

93,378,902 pageviews Een website van indahnesia.com