Goedkoop klein huisje bouwen voor 20-25 miljoen RP???

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
55 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Voor 20-25 juta kun je een "huisje" bouwen met minder kwalitatief materiaal
de vraag is echter of het er nog staat na een regenperiode.

Ook een buitenlander die met geld wil strooien mag een huisje bouwen
in Indonesie. Achteraf komen dan de problemen,familie of collectors in
de meeste gevallen, of .... de staat.

Vlgs mij zei AEB iets anders als wat jij er van maakt, maar je kunt selectief
interpreteren of verdraaid weergeven als WNI is dat vlgs de tradities.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 21-01-2014 07:48 Beras wrote:
Iemand in Sumatera zegt dat hij goedkope kleine huizen kan laten bouwen voor 20-25 miljoen RP per huis, inclusief standaard betegeling, ramen, kozijnen, deuren, waterleiding, electriciteit EN arbeidsloon.

Hij beschikt over een stuk grond van 450m2 en wil 6-7 kleine huisjes bouwen voor de verhuur van ieder groot 5m x 7m (35m2), 1 slaapkamer, woonkamer, toilet/douche, open keuken. De buiten muren zullen worden gebouwd met de goedkoopste bakstenen.

Kan dit waar zijn ? Heeft iemand ervaring met de bouw van goedkope huisjes?
Ik ben eens teruggegaan naar de oorspronkelijke vraag. De omschrijving hierboven lijkt verrekt veel op de kleine huisjes die gebouwd zijn na de tsunami in Aceh en met name in het noordwestelijk deel te vinden zijn.
Zoals ik al eerder schreef, ik heb geen verstand van het (laten) bouwen van huizen in Indonesie. Wat ik wel vaak heb meegekregen dat er grote verschillen zijn in de aanschaf van grondstoffen en bouwmaterialen waardoor er wellicht geen eenduidig antwoord kan komen.

Wat betreft de voortgang van dit topic: misschien is het binnen de communicatie met de olifant in de porseleinen kast misgegaan. Zomaar maar ergens binnenvallen wordt niet altijd even goed ontvangen, net zo min als dat bij een groep mensen op straat zou zijn. Jezelf voorstellen wil wel eens helpen.

Mijn naam is Anne Mieke (net terug of in voorbereiding voor het volgende bezoek)

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Beras
Gebruiker
User icon of Beras
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Sabar,

Een buitenlander mag nog steeds geen grond bezitten. Er zijn wel constructies die de mogelijkheid biedt om een "HAK' te krijgen maar geen hak milik.

Japanners, Singaporesen en Koreanen en ook andere nationaliteiten kopen met dergelijke constructie vele dure huizen in Jakarta en elders zetten ze zelfs gigantische resorts op.

Net als in andere landen hier in de regio is het verstandig,zelfs als je legaal getrouwd ben met iemand die de nationaliteit van dat land bezit, om een veilige degelijke contstructie voor de buitelander op te zetten om de risico's te minimaliseren. Er zijn verschillende buitenlandse advocaten, ook Nederlandse advocaten, in Indonesie werkzaam die jullie hiermee van dienst kunnen zijn. Ze werken meestal in de wat grotere (dure) advocaten kantoren in Jakarta. Vaak adviseren ze bedrijven maar dan kunnen ze doorverwijzen naar een collega in dat kantoor voor dergelijke prive zaken.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.AnneMieke,

Ik had me al voorgesteld bij 1 van mijn vorige posten. Geboren en getogen in Indonesie en heb ook in verschillende andere landen gewoond in Europa en Azie.

Had getracht deze discussie te beperken tot de initiele vraag maar werd al snel off topic.

Kijk eens. Bijna hetzelfde model wat AmedBali poste en wat ik heb gepost over een advertentie van een te koop staande huis (270 miljoen) met een dak wat ik ook heb gepost. Ben over het dak niet zeker van, maar ik denk dat deze donker rode dak van "seng platen" zijn. Vraag me af of het geadverteerde huisje ook degelijk gebouwd is.

In Aceh ben ik nooit geweest maar ga wel spoedig nog naar toe. Heb je het schip gezien in de kota, die aangespoeld was?

Beras, voor al uw nieuwbouw krotten voor te veel geld bij mislukte indo BV

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-01-2014 19:32 Beras wrote:
In Aceh ben ik nooit geweest maar ga wel spoedig nog naar toe. Heb je het schip gezien in de kota, die aangespoeld was?

Click to see original image
Als je naar Aceh gaat dan zul je in de directe omgeving van Banda Aceh veel nieuw gebouwde simpele huisjes zien (geschonken/gebouwd met behulpt van het buitenland). Het past alleen niet in het Indonesische landschap. Ja ik heb de boot gezien en nog veel meer andere indrukwekkende dingen. Ik ben er tweemaal na de tsunami geweest in mei 2010 en in januari 2011.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Beras
Gebruiker
User icon of Beras
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Anne Mieke,

Nu ga ik off topic:
Wat leuk dat je in Aceh bent geweest. Werk je voor een NGO of zo?

2.20 op mijn klokje. Selemat tidur, tot morgen.

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

On 23-01-2014 20:02 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Als je naar Aceh gaat dan zul je in de directe omgeving van Banda Aceh veel nieuw gebouwde simpele huisjes zien (geschonken/gebouwd met behulpt van het buitenland). Het past alleen niet in het Indonesische landschap. Ja ik heb de boot gezien en nog veel meer andere indrukwekkende dingen. Ik ben er tweemaal na de tsunami geweest in mei 2010 en in januari 2011.

Ja en daarna kregen die buitenlanders een schop na.

Deze hele topic was vragen naar de bekende weg Emoticon: Bye bye

Die schijt huisjes die je nu toont beras kun je onder jouw geschatte prijs bouwen als je er per 10 naast elkaar neer zet

heb het hier wel gehad met Mr Indo Emoticon: Shut up!

infoEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.roosduchtrader.nl

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Telkens opnieuw staat er weer een eigenwijs op die het beter weet dan al zijn voorgangers. Capek deh ........wat een onzin hier.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 23-01-2014 17:20 Beras wrote:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.elsbeth,

Voordat ik hier in dit forum aanmeldde las ik vele posten hier. Ik zag dat vele Nederlanders negatief over MIJN LAND denken en ik vroeg me af of ze hier wel tevereden zijn.

Dat ik nederlands praat en/of schrijf wilt toch niet betekenen dat ik de Nederlandse nationaliteit bezit.

Ik vind dat diegenen die hier negatief denken zich niet hebben aangepast aan de huidige Indonesische cultuur en tradities.

Groetjes,
Van geboorte tot op heden WNI.

Dit voelde ik enkele dagen geleden al op mijn Delftsblauwe klompen aan en zegt voor mij al voldoende.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-01-2014 17:20 Beras wrote: Ik vind dat diegenen die hier negatief denken zich niet hebben aangepast aan de huidige Indonesische cultuur en tradities.
Alhamdulillah....

Groetjes,
Van geboorte tot op heden WNI.
Wees er maar trots op. Mijn kinderen en eega zijn dat niet, verre van dat gezien de recente ontwikkelingen van corruptie, nepotisme, kleptomanie, etc. Kijk eens hoe RI scoort op allerlei ranglijsten, voortdurend onder aan m.b.t. positieve onderwerpen en boven aan betreffende negatieve onderwerpen. Een beetje zelfkritiek kan nooit kwaad, doe ik ook over mijn geboorteland. Hou de vinger aan de pols.

Beras
Gebruiker
User icon of Beras
spacer line

Op 24-01-2014 01:55 schreef Yogya-Bali:

[quote verwijderd]
Alhamdulillah....

[quote verwijderd]
Wees er maar trots op. Mijn kinderen en eega zijn dat niet, verre van dat gezien de recente ontwikkelingen van corruptie, nepotisme, kleptomanie, etc. Kijk eens hoe RI scoort op allerlei ranglijsten, voortdurend onder aan m.b.t. positieve onderwerpen en boven aan betreffende negatieve onderwerpen. Een beetje zelfkritiek kan nooit kwaad, doe ik ook over mijn geboorteland. Hou de vinger aan de pols.

Ik ben er wel trots op hoor, waarom niet? Ben jij trots om een kaaskop te zijn?
Was mijn intentie niet om zo te praten, maar wie de bal kaatst kan het terug verwachten en dan ooooooh.....dat mag niet.

Als je tijd hebt, lees eens deze topic van het begin goed door en zie de bewoordingen danwel reacties van sommige members nadat er over die "seng-platen" werd gevraagd.

Zullen we over de stand van zaken over Indonesia maar hier verder discussieren?
http://forum.indonesiepagina.n(...)onesi_euml_topic.php

Groetjes!

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

On 24-01-2014 03:51 Beras wrote:

[quote removed]

Was mijn intentie niet om zo te praten, maar wie de bal kaatst kan het terug verwachten en dan ooooooh.....dat mag niet.

Als je tijd hebt, lees eens deze topic van het begin goed door en zie de bewoordingen danwel reacties van sommige members nadat er over die "seng-platen" werd gevraagd.

Groetjes!

Tijd heb ik zat maar niet voor lucht fietsers

Mijn dochter is half Indo gelukkig kan ze je comments niet lezen

Ik zou me dood schamen hoe jij je zelf en de indonesier te kijk zet Emoticon: Worship

Is al niet zo positief maar we hopen en zien verandering

plaat voor je kop neeeeeeeee een hele hubbo zaak aan platen Emoticon: Yawn

infoEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.roosduchtrader.nl

Beras
Gebruiker
User icon of Beras
spacer line

Als ik de vorige reacties weer lees maakt iedere Indonesier verlies met onroerend goed, buitenlandse investeerders worden aangeraden om hun centjes maar in hun eigen land te investeren en bule's maken altijd verlies met hun (prive) zaakjes in Indonesie.

Bouwen van huizen danwel eigen bezit atlijd problemen, huren ook....hmmmm. Jullie klagen maar.

Had een Australische mevrouw boos gezien in de Bijenkorf die begon te schelden over de klantenservice en ratelde maar door hoe goed de klantenservice in haar eigen land is. Op een gegeven moment zei die mevrouw achter de balie: "dan gaat u toch lekker terug naar Australie".

Groetjes!

Beras
Gebruiker
User icon of Beras
spacer line

Had beloofd om een foto te posten van diegene die 10 huizen in de buurt heeft gebouwd. 3 zijn al verkocht en 7 allen verhuurd voor 7-9 miljoen per jaar. Koopprijs kleinste huis staat nu op 295 miljoen.

Zo te zien zijn de de gebruikte materialen, ook de deuren en ramen, goedkope materialen.

Vraag me af wat de initiele bouwkosten zijn voor 1 zo'n huisje.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Sorry Beras, ik had niet zo willen reageren maar je gaat maar door met opzij gooien van allerlei adviezen. Je hebt gelijk dat er niet zo hoeft te worden gereageerd maar tart dan ook niet zo.
Trots kan je op je land zijn als je natie iets heeft gepresteerd voor de rest van de wereld en voor haar eigen bewoners. Is dat niet zo dan is er geen enkele reden om trots op je natie te zijn (zoals mijn familie dat niet kan zijn op RI ook al zouden ze het graag willen). Zoals ik al zei, kritiek heb ik ook op mijn eigen land maar dat deponeer ik niet op deze site omdat deze site over Indonesia gaat en niet over Nederland (dat vergeten nogal heel wat bezoekers op dit forum die terug gaan vergelijken met NL).
Trots om een Nederlander te zijn? Wah, nog nooit over nagedacht. Ik weet wie ik ben en waar ik geboren ben. En dat is voor mij voldoende. Ik zie mezelf niet als een natiegebonden persoon.
Ben echter wel blij dat ik in een westers land ben geboren en die cultuur heb meegekregen met de bijbehorende waarden en normen want die acht ik wel heel wat meer waard. Toevallig net nog over gebabbeld met een in NL geboren en opgegroeide Indonesier die toch wel blij is dat hij westers en individualitisch is opgevoed. Denk gewoon aan de pyramide van Maslow en weet op welke trede de bevolking van deze natie staat en op welke trede de westerse samenleving staat. Er zijn voldoende verklaringen waarom, maar dat doet niets af aan de realiteit. Accepteer de realiteit en werk daar mee maar ga niet luchtfietsen.
Ik woon, leef en werk al meer dan 2 decennia in deze natie en kan me zelf redelijk staande houden maar dat betekent niet dat ik geen kritiek mag hebben en niet realistisch hoef te zijn.

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

On 24-01-2014 05:04 Beras wrote:
Als ik de vorige reacties weer lees maakt iedere Indonesier verlies met onroerend goed, buitenlandse investeerders worden aangeraden om hun centjes maar in hun eigen land te investeren en bule's maken altijd verlies met hun (prive) zaakjes in Indonesie.

Bouwen van huizen danwel eigen bezit atlijd problemen, huren ook....hmmmm. Jullie klagen maar.

Had een Australische mevrouw boos gezien in de Bijenkorf die begon te schelden over de klantenservice en ratelde maar door hoe goed de klantenservice in haar eigen land is. Op een gegeven moment zei die mevrouw achter de balie: "dan gaat u toch lekker terug naar Australie".

Groetjes!

bule's maken altijd verlies met hun (prive) zaakjes in Indonesie.

Hoe zou dat nu komen Emoticon: Confused

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 24-01-2014 05:04 Beras wrote: maakt iedere Indonesier verlies met onroerend goed

Je verdomt het om het te snappen. IndonesiŽrs (of niet-IndonesiŽrs, trouwens) maken geen verlies op onroerend goed als ze Indonesisch onroerend goed kopen met hun roepia's. Dan maken ze winst, in roepia's. Nogal wiedes. Als je als WNI of WNA eerst euro's moet wisselen om hier grond te kopen, dan ligt de zaak totaal anders. Dat gezegd zijnde, de WNI's die hier grond hebben gekocht, hadden wellicht beter hun roepia's destijds kunnen wisselen tegen de gulden/euro, ook al omdat mijns inziens de onroerendgoedmarkt hier een zeepbel is die uit elkaar moet spatten.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 24-01-2014 03:51 Beras wrote: Ik ben er wel trots op hoor, waarom niet?

Waarom niet? Omdat de meeste mensen door stomweg ergens geboren te zijn hun nationaliteit verkrijgen. Da's niks om trots op te zijn, da's toeval. Je hebt er niets voor gepresteerd, er is dus ook niet iets om trots op te zijn. En nou af. Ik ben het spuugzat.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 24-01-2014 03:51 Beras wrote: Ik ben er wel trots op hoor, waarom niet? Ben jij trots om een kaaskop te zijn?
Sorry, maar waar trots op?
Eťn van de meest corrupte landen ter wereld? Trots?
Eťn van de moreel meest gedegradeerde naties? Trots?
Afzakken naar een intolerante bevolking richting minderheden? Trots?
En zo kunnen we nog wel uren door gaan.
Noem iets waarop een Indonesier trots kan zijn!
(Sorry, afwijkend van de topic.)

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

Kijk als je je kinderen als neten laat opgroeien in een corrupt land

En dan vol trots schreeuwt ik ben hier geboren en getogen

Klopt als een bus als ik zie hoe jij reageert Emoticon: Yes!

Jouw Geluk is dat je nog niet dood gedrukt bent gezien je comments waar ik in ruik dat ik je moet mijden voortaan

Kool is de sop niet waard

Nederlander / foreigners / Indonesiers we trachten er wat van te maken in deze "gedeeltelijk" zieke wereld

We geven aan wat we voelen of denken zonder op de man te spelen
Jij gaat op de man spelen en op cultuur verschillen.

Nu hoop dat je in de gaten hebt dat je weldra op dit forum dood gedrukt bent

Malam en enkelen zagen dit aan komen ik helaas niet weer wat geleerd.

Ik ben klaar met je Emoticon: Bye bye

Beras
Gebruiker
User icon of Beras
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.yogya-Bali,

Ervaring is de beste leermeester. Hoe meer je van de wereld ziet des te beter. Kan je beter relativeren.

Uiteraard kan je kritisch zijn. Om terug te komen op dit onderwerp, als je niet met 25 kan dan maar 35 miljoen,een skelet van een huis inclusief goedkoope ramen en deuren, exclusief metselwerk en verf. Dit is dus exclusief eventuele andere kosten zoals bouwvergunning etc..etc..

Als je de tukangs aan het werk ziet en je komt dan met je vette dikke auto kunnen ze wellicht dit vragen: "pak, beliin makanan donk?? Je koopt voor hun eten, dat is dat dus extra kosten. Doe jij of je vrouw dit iedere dag, dan is het erg sociaal maar voor mij vrij dom,als je in gedachte neemt dat je dit voor commerciele doeleinden opzet en als je afspreekt dat de 'upah' inclusief 'uang makan' is.

Tot nu zijn de meeste antwoorden dat het onmogelijk is, zelfs met die 35 miljoen. Maar ze hebben dan niet uiteengezet waarom niet?? Ze spraken dan over hun eigen ervaringen met het bouwen en hebben wellicht geen ervaring met het bouwen van goedkope huizen en spraken ook over de te verwachten problemen ivm met eigen huis bezit door WNA.

Een feit is dat de meeste projectontwikkelaars hier,klein of groot, flinke winsten maken,zo ook die man boven met zijn 10 huizen (zie foto). Uiteraard zijn er ook die soms (flinke) verliezen maken. Maar over het algemeen genomen is het winst.

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

On 24-01-2014 05:52 guna2 wrote:

[quote removed]

Je verdomt het om het te snappen. IndonesiŽrs (of niet-IndonesiŽrs, trouwens) maken geen verlies op onroerend goed als ze Indonesisch onroerend goed kopen met hun roepia's. Dan maken ze winst, in roepia's. Nogal wiedes. Als je als WNI of WNA eerst euro's moet wisselen om hier grond te kopen, dan ligt de zaak totaal anders. Dat gezegd zijnde, de WNI's die hier grond hebben gekocht, hadden wellicht beter hun roepia's destijds kunnen wisselen tegen de gulden/euro, ook al omdat mijns inziens de onroerendgoedmarkt hier een zeepbel is die uit elkaar moet spatten.

Wij draaien over de 2 miljard winst

maar waar de winst in euro's?

Maar we leven er lekker van mij hoor je niet klagen Emoticon: I love it

Mijn indonesie personeel trouwens ook Emoticon: Bye bye

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

On 24-01-2014 03:51 Beras wrote:

[quote removed]

Groetjes!

WEES MAAR TROTS Emoticon: Shut up!

See the results of the Corrupt family dynasty Atut.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 24-01-2014 06:11 Beras wrote:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.yogya-Bali,

Ervaring is de beste leermeester. Hoe meer je van de wereld ziet des te beter. Kan je beter relativeren.

Uiteraard kan je kritisch zijn. Om terug te komen op dit onderwerp, als je niet met 25 kan dan maar 35 miljoen,een skelet van een huis inclusief goedkoope ramen en deuren, exclusief metselwerk en verf. Dit is dus exclusief eventuele andere kosten zoals bouwvergunning etc..etc..

Als je de tukangs aan het werk ziet en je komt dan met je vette dikke auto kunnen ze wellicht dit vragen: "pak, beliin makanan donk?? Je koopt voor hun eten, dat is dat dus extra kosten. Doe jij of je vrouw dit iedere dag, dan is het erg sociaal maar voor mij vrij dom,als je in gedachte neemt dat je dit voor commerciele doeleinden opzet en als je afspreekt dat de 'upah' inclusief 'uang makan' is.

Tot nu zijn de meeste antwoorden dat het onmogelijk is, zelfs met die 35 miljoen. Maar ze hebben dan niet uiteengezet waarom niet?? Ze spraken dan over hun eigen ervaringen met het bouwen en hebben wellicht geen ervaring met het bouwen van goedkope huizen en spraken ook over de te verwachten problemen ivm met eigen huis bezit door WNA.

Een feit is dat de meeste projectontwikkelaars hier,klein of groot, flinke winsten maken,zo ook die man boven met zijn 10 huizen (zie foto). Uiteraard zijn er ook die soms (flinke) verliezen maken. Maar over het algemeen genomen is het winst.
Je maakt hier ongegronde statements. Denk nou niet dat hier allemaal beginners op het forum zitten. Denk nou maar niet dat wij of onze eega's niet weten hoe te handelen bij het bouwen. Denk maar niet dat we niet weten hoe met tukang s om te gaan. Ik denk dat de meesten veel meer kennis van het reilen en zeilen in deze maatschappij hebben dan jij.
Winsten maak je doorgaans alleen als je de boel belazert en corrupt ben. Denk niet dat we geen projectontwikkelaars kennen, dan kom je bedrogen uit. Ik - en ik weet ook van enkele anderen op dit forum - hebben er volop mee te maken gehad en weten heus wel waar Abraham (of Ibrahim) de mosterd haalt.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 24-01-2014 06:16 harlys wrote: maar waar de winst in euro's?

None of your business. Jouw inkomsten zijn in Rp, en je uitgaven zijn in Rp. Jij hebt niets met de Ä te maken. Een WNA of een WNI met inkomsten in euro's wel.

Beras
Gebruiker
User icon of Beras
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Harleys,
Gefelciteerd. Toch iemand (WNA) die winst maakt. Als hier bent en je (in)koopt in rupiahs, als je niet in de import/export sector zit, waarom toch in euro's denken of steeds maar vergelijken?

Ik moet net even denken aan iemand (WNI) die net terug is van vakantie in NL. Waarom is een SMS in NL zo goedkoop en ook bier, vroeg ze? Ze vond boodschappen doen vrij goedkoop in NL.

Over dat Indonesie oooh zo slecht is wilt niemand verder discussieren zoals voorgesteld in de economische topic: http://forum.indonesiepagina.n(...)onesi_euml_topic.php

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

61,614,449 pageviews Een website van indahnesia.com