Oud en nieuw in Indonesie, waar is het feestje?

Subforum In het nieuws 
57 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > In het nieuws > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
jacquessmits
Gebruiker
User icon of jacquessmits
spacer line

Hoi,

Regelmatig in IndonesiŽ geweest maar nog nooit tijdens oud en nieuw, ik ben samen met mijn vrouw in Depok tijdens het oud en nieuw, maar ik heb geen idee wat er dan te beleven is. Ik heb wel eens wat vuurwerk rond monas gezien, het is niet al te ver. Misschien een idee, of weet iemand waar wij moeten zijn,

Sta nu al klaar voor een goed feestje Emoticon: Party!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Jacques , dit ga je zo mooi vinden.
Het mooiste feest wat je ooit hebt gezien Emoticon: Yes!
Blijf uit het middelpunt weg met je vrouwtjte ja Emoticon: Blush

Voor het geval je het nog niet wist, IndonesiŽ is een Islamitisch land Emoticon: Yes!
Jouw feest is niet het feest van moslims Emoticon: Blush

De ultieme gelegenheid voor extremisten om ongelovigen af te slachten met bommen.
Blijf lekker thuis.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 11-12-2013 19:14 jacquessmits wrote:

Sta nu al klaar voor een goed feestje Emoticon: Party!

Ken persoonlijk de nieuwe Depok niet.
Maar je kan informatie zoeken bij de jongeren (Kampus U.I en nog een andere Universiteit daar ).
Of probeer aansluiting te vinden bij de Belanda Depoks , er is een Komunitas van Orang Belanda Depok .
Of ga je een plaats bespreken in een van de grotere hotels in de buurt .

bisa dicek of makemyday .

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Dit zijn van het soort volksfeestjes waar je niet bij wil zijn. Veel mensen, overal vuurwerk, als het een beetje tegen zit ook regen.. Ik heb in al deze jaren in Indonesie Nieuwjaar nooit gevierd zoals in Nederland. Het meest dichtbij kwam de viering op Bali, thuis bij kennissen met bier. Het verst weg was denk ik 2 jaar geleden, toen sliep ik om een uur of 9 en ben het volgende jaar pas wakker geworden.

Dit jaar ga ik met het gezin lekker naar Singapore.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Mocht je geld en zin hebben dan ga je naar 1 van de vele nachtclubs in Jakarta, ik hoor op de radio al flink wat reclames voor New Year Eve feesten. Het gaat hierbij om onder meer nachtclubs in de 'stad' (Kota) alsmede een verscheidenheid aan clubs in hotels.

jacquessmits
Gebruiker
spacer line

Oei oei ik begrijp dus dat ik het met een vuurwerkbrilletje, champagne via het infuus en mijn overigens zeer goed gelovige vrouw in burka, ik het als bule gila dus niet ga redden en (bedankt voor de tip Yerun) om 9 uur in bed moet liggen hihihihi.. Emoticon: Yawn Emoticon: Yeah right!

Maar heb ik goed begrepen dat er buiten op straat wel echt wat te beleven is, mijn vraag kwam namelijk voort uit ons bezoek aan Frankrijk waar de sufferds niet verder kwamen dan een hapje in een restaurant tijdens het oud en nieuw en dat was wel een beetje boring,

Wij zitten in Depok bij familie van mijn vrouw echt op de kampung dat gaat dus nog wat worden, aan een feest in een club heb ik ook aan zitten denken maar vraag mij af of er op de avond dan niet heel veel macet is.

Hitami
Gebruiker
spacer line

Je kunt ook in Ancol nieuwe jaar vieren.... tenminste als je bereid ben de volgende ochtend thuis zijn...

Het is alleen maar om te ervaren....

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

14 jaar geleden vierde ik het millenium in Jakarta met een vriendinnetje uit Pondok Indah in Zuid Jakarta. Oud & Nieuw viel toen midden in de Ramadan. We vertrokken toen tegen 9 uur 's-avonds met de taxi naar het centrum gewapend met een fles champagne die ik had meegenomen uit Nederland en die een nacht en een dag in de vriezer had geleden.
Het was na een kilometer of 10 al snel stapvoets rijden. Pas om 23.45 (!) waren we op de Thamrin ter hoogte van de fonteinen en liepen naar Sarinah om de champ daar maar te ontkurken. Het was een complete chaos en gekkenhuis. we zijn tot Gambir/Monas gekomen en hebben ook wat op Jalan Jaksa gefeest. Terug naar Pondok Indah was welhaast onmogelijk. Geen taxi te krijgen OF tegen de hoofdprijs. Ik geloof dat we om 8 uur 's ochtends thuis waren.

Ik ben over een paar weken in Jakarta maar ik zorg wel dat ik op tijd weg ben. Mensen gaan er heel onvoorzichtig met vuurwerk om en vinden het leuk om anderen de stuipen op het lijf te jagen door naar jou met vuurwerk en rotjes te gooien. Mij niet meer gezien.

Dus macet? 100% zeker. Als daar ook nog eens bij komt dat juist op die avond/ochtend de drank in de man of vrouw is dan ben je je leven niet zeker in Jakarta. Althans niet op straat. In een club Oud op Nieuw vieren zou mij persoonlijk niet aantrekken, zeker niet als je lekker buiten kunt zijn wat in Nederland haast nooit kan. En net wat Jeroen zegt, die regen waarvan je alle kans hebt......

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Dat hebben wij ook ooit meegemaakt in de rammaldamtijd, in Bandung.
De eigenaar van Noordzee cafe gaf nog met een grote mond, dat hij open zou zijn, maar achteraf gehoord, dat hij de tent moest sluiten.
Ik heb verscheiden keren, een oud en nieuw meegemaakt In Bandung, maar forget it het zijn geen feesten, als je maar kan bedenken, vuurwerk maar sporadisch te zien.
Het waren motoren/auto's met toeters en bellen die heen en weer gingen om te laten zien dat zij er bij horen.
Veel lawaai maar weinig inhoud.
Wij hebben ooit iets georganiseerd voor de familie bij Vinesia in Bandung in Jakarta had je ook zo grote Restaurant.
We waren met een man of 40 en hadden vooraf daar tafels besteld, rond 10 uur tot 02.uur hebben we gegeten en gedronken, en je weet in IndonesiŽ is dat meer eten.
Er was muziek een bandje en we konden dansen dat was wel gezellig.
Maar meer stelt het oud en nieuw in IndonesiŽ niet veel voor....... Emoticon: Shiny Emoticon: Wink

Ik heb gehoord dat ze bij monas veel mensen zijn en daar wel vuurwerk word afgestoken....... Emoticon: Shiny Emoticon: Party!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 12-12-2013 08:34 Hitami wrote:
Je kunt ook in Ancol nieuwe jaar vieren.... tenminste als je bereid ben de volgende ochtend thuis zijn...

Het is alleen maar om te ervaren....

Of logeren bij Grand Hotel Indonesia Kempinski bij de beroemde Bunderan H.I.
Redelijk duur , bijna 3.600.000 rup ++ plus diner nou ongeveer 50 eurie p.p in diverse aparte restaurants/clubs en ontbijt of brunch voor iets minder .

Waar kan je dat krijgen in Nederland?
Heb zelf niet gedaan, tdk ada uang Emoticon: Wink

In Bandung bij de TSM, voorheen Bandung Super Mall.
http://www.google.com/imgres?i(...)4Ew&ved=0CIYBEPUBMAs

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

File is een zekerheid, in Jakarta het zal compleet vast staan, dus als je wil feesten en uit Depok moet komen, dan kun je beter een nachtje hotel boeken vrees ik.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

jacquessmits; ik zou niet weten wat je moet doen, maar het grote probleem is dat het zo compleet anders is van een gemiddeld oud en nieuw in Nederland, dat ik moeilijk iets kan zeggen behalve hoe ik het heb gevierd in de afgelopen 7 jaar in dit land.

jacquessmits
Gebruiker
spacer line

Bedankt voor de reacties, ik denk dat monas als ik zo Yerun en Anne mieke volg geen optie
is. Volgens mij moet ik het in Depok maar ondergaan en goed oppassen dat er geen terroristen rotjes en andere ongein naar mij gooien. Ben benieuwd wordt dus een avontuur Emoticon: Smile

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

Op Oudjaars Avond is het vaten legen in Cafe Harly's Emoticon: Party!

Het is dan een nederlands Cafe maar het bier gaat international in de glazen Emoticon: Cooool

Helaas iets sterkers moet je in de buidel tasten maar het is oudjaars avond !

Iedereeen is welkom Emoticon: Worship

Het begint om 10 uur s'avonds maar vroeger op de avond / middag serveren we nederlandde hapjes met fixse korting en als je dan ook nog er overnadenkt dat we gemiddeld 30 % goedkoper zijn dan de cafes en restaurants in Jakarta en Bandung Emoticon: Cooool

Cafe Harlys open every day at 17.00 pm

Place : (near Jambu dua big mall ) and the air mancur) 10 min from the high way ! Jakarta / Centul / Bogor.

Drive to factory Goodyear that is the JL dadali
Go to number 10

Groetjes Harlys Emoticon: I love it

infoEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.roosduchtrader.nl

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Hier is het feestje van Jakarta Bundaran bij Hotel Indanesia

http://tv.detik.com/readvideo/(...)-baru-di-bundaran-hi

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 17-12-2013 08:14 harlys wrote:
Helaas iets sterkers moet je in de buidel tasten maar het is oudjaars avond !
Ik heb vorige week op Jalan Sabang heel even (ongeveer 3 seconden) nagedacht of ik het zou doen of niet. Ze verkochten er Moet & Chandon en Mumm voor 1,5 miljoen Rupiah. Toch maar niet, het is een fles Australische shiraz geworden en uiteindelijk wordt het vanavond Cap Tikus (arak) in de Minahasa.
Sterke drank is bizar duur en gedurende deze tijd van het jaar zo mogelijk nog duurder. Ik ben al vele malen in Indonesie geweest met de jaarwisseling (Bali, Lombok, Sumatera, Jakarta) en zoals ik het tot nu toe bekijk en hoor zou dit wel eens de leukste kunnen worden.

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

En wat was het rustig op Oudejaarsavond hier in Noord-Sanur / Oost Denpasar, wegens de harde regen en wind, die het vanaf ca. 22:00 tot 03:00 uur vrijwel onmogelijk maakten om vuurwerk af te steken.

Nadeel: Het vuurwerk wordt nu maar 's ochtends rond ontbijttijd op Nieuwjaarsdag afgestoken Emoticon: Wink

http://www.bayucottages.com in Amed - East Bali

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

En hoe was het Jacquessmits? Is het nog een avontuur geworden? Gelukkig zaten die terroristen in Ciputat.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Hier in Tomohon (Minahasa) was het in elk geval helemaal leuk.
Eenvoudig met veel cap tikus (arak), whiskey (Mansion) en een of andere wijn die naar drop smaakte voor mijn gevoel en ook nog was gemixt met cola. Ik had kaas, cervelaat, chocolade, marsepein en kersenbonbons meegebracht uit Nederland. Van te voren ook nog gevulde eieren gemaakt. Ze hebben gesmuld. Om 00.00 uur 200?, 300? handen geschud
Gigantische luidsprekerboxen en veel minifeestjes met muziek uit Ambon, joget en Engelstalige discoversies. Muziek en drank en dansen natuurlijk. Heb me lekker kunnen uitleven. Dit was toch veel leuker dan op al die andere plekken waar ik ooit was.
Nu zwarte lucht en zware onweersbuien (geen Lokon meer te zien).

SELAMAT TAHUN BARU!

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

http://www.tempo.co/read/news/(...)i-Sejak-2-Abad-Silam
Echter, sinds het van IndonesiŽ en de Nederlandse kapitein of de Batavia gebied dat nu bekend staat als Jakarta, het evenement op oudejaarsavond menigte werd steeds bekend inboorlingen. Once upon a time in de vroege jaren 1800, zei Yahya, gouverneur-generaal van Nederlands-IndiŽ hield een speciaal evenement verwelkomen het jaar De nieuwe. Ooit, is er geen gebeurtenis zo levendig als het was in Batavia. Het evenement vindt plaats van 's middags tot middernacht. In dat geval, alle burgers van Nederlandse afkomst in Batavia verlevendigen het centrum van de stad, die nu is uitgegroeid tot de oude stad. aka lokale inheemse bevolking, volgens Yahya, die niet ongebruikelijk was om luide muziek te horen, en samen dansen, zelfs Europese stijl drommen kwamen naar de locatie van de partij en kijken naar de show. "Boro-Boro lokale mensen langs, ze gewoon kijken, maar gelukkig zijn." soortgelijk evenement later uitgevoerd elk jaar, vooral tijdens de New Year's Eve. "Dat is hoe mensen naar Batavia viering van het nieuwe jaar kennen, terwijl voorheen geen term New Year's Eve." Het begin van het jaar voor de Batavia is op elke 1e van de Shura, net als de Javaanse. Habits Nederlandse mensen feesten op oudejaarsavond en de aangepaste vandaag gevolgd. "Het is spreekwoordelijk op oudejaarsavond iedereen uit het huis op zoek naar entertainment." Yahya zei. Op New Year's Eve in de Nederlandse koloniale tijd het toch, dan verhoogd gewoonten tanjidor Betawi orkest spelers over straat zingen om drukke plaatsen. "Het maakt ya elke nieuwe jaar is zeker druk en werd met veel tamtam begroet door de inwoners van Jakarta." PRAGA MAIN Zie ook: Nieuwjaar, Jokowi-Ahok Draag Uniform Dozen betonnen balken in KBB de afbrokkelende Dike GeŽvacueerde Nieuwjaar, Taman Mini Doelen 50 miljoen mensen Solid bezoekers, zakelijke Ancol Open Nieuwe Tellers

JAKARTA, KOMPAS.com - Jakarta Gouverneur Joko Widodo zei dat hij tevreden is met de uitvoering van de Jakarta Night Festival (JNF) 2013 was. JNF 2013 is onderdeel van een serie van New Year's Eve vieringen in de hoofdstad. Volgens hem, Eva van de organisatie in 2013 is veel meer georganiseerd in vergelijking met het afgelopen jaar. "Ik moet een stuk beter (dan vorig jaar) toe te laten, om de waarde van 8," zei Jokowi, in Fatmawati, Jakarta, woensdag (1/1 / 2014). Een van de voordelen, volgens Jokowi, publiek management personeel 3000 uitgegeven door de gemeentelijke politie als de carnaval cultuur. In de processie, langs Jokowi Jakarta vice-gouverneur Basuki Purnama Tjahaja paradeerden dus dingen die niet wenselijk zijn te vermijden.

http://www.tempo.co/read/news/(...)-Seragam-Kotak-Kotak

TEMPO.CO , Jakarta - Jakarta vice-gouverneur en Joko Widodo en Basuki Purnama Tjahaja dragen van een plaid shirt in de viering van het nieuwe jaar 2014. "Het is me favoriete shirt," zei Ahok, groet Tjahaja Basuki Purnama, als daaraan wordt voldaan voorafgaand aan de opening van Jakarta Night Festival in Jakarta stadhuis kantoor op dinsdag 31 december, 2013. Deze keer een plaid shirt en versleten DKI1 de DKI2 verschillende kleuren met een plaid shirt dat hun onderscheidende uniformen te lopen voor gouverneur van Jakarta beurs verkiezingen van vorig jaar werd. Kleur geruite overhemd gedragen deze tijd is zwart en wit. Jokowi, groet vertrouwd gouverneur, zei de shirts worden ontvangen zonder de kennis van zichzelf. Hij kreeg slechts een orde van hun personeel om te dragen tijdens de eindejaarsfeesten. "Deze behoort tot de heer Ahok, vroeg hem," zei Jokowi. Naast Jokowi en Ahok, aanwezig in dezelfde gelegenheid ook aanwezig bij andere stad overheidsfunctionarissen als waarnemend regionaal secretaris en hoofd van Jakarta Wiriatmoko Relations Bureau Jakarta Regional Head Heru Budihartono de het dragen van een plaid shirt in een andere kleur wel. "Het is gewoon matig, niet verteld," voegde hij eraan toe. Op dit moment is de viering van het nieuwe jaar, Jakarta provinciale overheid hield een Jakarta Night Festival dat plaatsvindt in de belangrijkste straten zal worden gehouden tot Jalan MH Thamrin Sudirman. Mat tot 1 miljard dollar budget te bereiken zal plaatsvinden tot 14:00 in de ochtend op 1 januari 2014. ISMI Damayanti

JA het is plakwerk maar wel even om daar de aandacht aan te geven .
Jakarta krijgt een Hollands tintje mee met die herinvoeren van de traditie in de Batavia tijd, namens Joko Widodo............... Emoticon: Party! Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Yeah right!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Voor zo ver ik weet vieren de meeste Indonesiers tot en met 1968 (ik woonde in Centrum Gambir) op 2 manieren.
1. De massa , door pasang mercon ( vuurwerk afsteken) , veel begadang ( de hele nacht bezig zijn met leeftijdsgenoten) .
Rondtoeren in gehuurde becak ( om de beurt zelf trappen, heb ik ook gedaan Emoticon: Yes! ) , kijken naar grotere vuurwerk ( nog primitief vergeleken met nu ) , en rondtoeren met de auto van je ouders (als je dat hebt) .
Hartstikke leuk .
Gewoon rondtoeren in Gambir Area ( Monas) de Jalan Thamrin, Sudirman , Bunderan H.I en andere protocol wegen.
Luid toeteren met de ritme van 2-3-4 -2.
Tet-- tet, -tet-tet-tet , tet-tet-tet-tet ,tet-tet LETS GO !.
Dat waren The Happy Days (and years).
Toen heb je nog weinig sepeda motor .

2.De happy few , gaan naar de weinige * hotels om in "stijl" de malam tahun baru te vieren.
Toen was het bijna standaard de Hotel Indonesia( Nu Grand Hotel Indonesia Kempinski) .

Door de verbeterde economie vanaf zeg maar 1979/80 kunnen de mensen beter feestvieren , bij Malls , resorts, grote hotels etc .

Martinus
Gebruiker
spacer line

Wij (mijn vrouw en ik ) waren met kerst en oud en nieuw 2004 op Bangka/Sungailiat.
Met vrienden en hun collega's werkzaam bij justitie oud en nieuw gevierd aldaar, geen vuurwerk, geen alcohol, wel snacks etc, schaap aan het spit. Fijne sfeer alom.
Alle bobo's wilden met ons op de foto wat was te verwachten.
Werd geld ingezameld voor de slachtoffers van de ramp in Ache.
Feest was zo rond 01.30 afgelopen.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Waar ik op af wil is, dat Joko Widodo deze gebeurtenis een traditie van wil maken.
Daar was hij vorig jaar al mee begonnen en het opvallends was dat het werd vergeleken met 1880 toen die gouverneur van der Nederlanden dit feest had opgemaakt en dat toen elk jaar werd uitgevoerd.
Het herontdekken van de goede dingen van die tijd gaat steeds meer belangrijker worden.
Neen in die jaren 1980 is geen vergelijk met heden ten dagen............. Emoticon: Nooo Emoticon:

Terug naar dat feestje er was wel wat gebeurd gisteravond en nacht Joki WIdodo was op weg van Monas naar Bundaran H.I met een golfwagentje de security mensen had geen goed werk gedaan, omdat er een Auto ergens stond, die daar niet mocht staan, waar hij langs moest komen en toen was er even paniek, een missing van de politie en die security .
Er heeft ook een klein incident voor gedaan, er was met water naar heb gegooid.
Die hebben ze wel opgepakt.
Je ziet hoe die mensen gevaar oplopen als je voor de troep oploop, om het land in goede banen te brengen.
Hij moet uitkijken, dat hij voordat hij zich kandidaat stelt, dat er veel mensen al bang zijn voor hun hachje.
Die kliek rond om de huidige president, zouden hem wel eens een kopje kleiner willen maken...... Emoticon: Cry Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Het Internet is nu ook zo ingeburgerd dat je ontkomt er niet meer aan om je achter te schuilen, je word gespot en nagekeken.
Dat kan een goede ontwikkeling zijn voor hen die proberen nog steeds corrupt te zijn,.
Juist zij zullen moeten gaan beseffen dat er niets meer geheim blijft............... Emoticon: Nice Emoticon: Yeah right!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Ik heb de originele tekst/artikel van een Menir Yahya (Budayawan dan ahli sejarah Betawi dari Lembaga Kebudayaan Betawi) gelezen.
Slordig artikel.Had niet verwacht van een Historicus.

Het is waar dat de Indonesiers( Moslims) een andere Tahun Baru hebben , die anders is dan de Tahun Baru van de Chinezen en Europeanen.
Ze gaan ook niet dansen zoals de Europeanen enniet met vreemde man of vrouwelijke als danspartners ( "haram" Emoticon: Wink .

Vroeger was het een koloniale (ook feodale) samenleving.
De Nederlanders hebben hun eigen tradities ( ook andere Europeanen).
Die vieren ze in hun min of meer afgesloten clubjes , hun societeit ( Harmony in Batavia) of Concordia( voor officieren ) .
De gegoede burgers gaan hun feest vieren bij de Hotel Des Indes Batavia(Harmoni-Duta Merlin)
Dat er mercon (vuurwerk) werd afgestoken hebben ze van de Chinezen geleerd ( Batavia werd o.a gebouwd door Chinese arbeiders) .
Bij hun Tahun Baru I Imlek werd veel mercon afgestoken.
De allochtonen( Indonesiers , bewoners van Batavia ) hebben de "pasang mercon"ook afgekeken van de Chinezen.

Klopt ook dat het volk alleen maar van een afstand kan kijken , tenminste als ze niet weg gestuurd worden .
Of de Nederlanders een openbare vuurwerk happening organiseerden bij de oude stadhuis van Batavia(t/o Station Kota) , of de G.G ( Gouverneur Generaal) dat ook doet bij de Koningsplein is mij niet bekend .
Waarschijnlijk doen ze dat wel, dan is het volk weer senang(tevreden).

De grote massa met weinig geld kunnen toen ook geen echte vuurwerk permitteren , alleen de rijken ook Chinese rijken kunnen dat doen .
In de periferie (kampung) gebruiken ze Carbid/bambu kannonen (geen melkbussen zoals in Nederland) , om lekker te kunnen knallen.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

61,568,043 pageviews Een website van indahnesia.com