Boter i.p.v. olie om vlees in klaar te maken.

Subforum Selamat makan - Smakelijk eten 
76 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

In NL zijn we gewend om het vlees te bereiden in boter zoals Back en Braad van Becel.

In Indonesia wordt het klaar gemaakt met olie, waardoor het vocht uit het vlees wordt ontrokken. De smaak die je dan krijgt is niet zo lekker als met boter en het vlees is dan droog en taai.

Wel is er margarine met veel water erin, hierdoor wordt echter het vlees niet bruin.

Weet een van jullie of er andere Boter soorten op Java te verkrijgen zijn, die te vergelijken zijn met B& B van Becel of andere NL varianten.

Alvast bedankt.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

diederick
Gebruiker
User icon of diederick
spacer line

Beste Albert,

Becel is natuurlijk geen boter, maar een zogenaamd braad product. Er zit van alles in, vooral veel vet, maar vooral heel weinig of geen boter (net als het oerdegelijke Croma). Wel is er in Nederland een tijdje braadboter geweest, geklaarde boter afkomstig uit de koelhuizen van de Europese gemeenschap. Een methode om van de boterberg af te komen.
In principe is reuzel, of andere vetsoorten, het beste middel om vlees te braden (kan veel heter worden dan boter). Olie is op zich ook niet slecht, als het maar heet genoeg is. Het vlees wordt dan direct dichtgeschroeid. Probleem in Indonesie is dat men gewend is het vlees lang te braden, en dat is bij biefstukken e.d. juist niet aan te raden.
In Jakarta gebruik ik gewone boter (soms geklaard), uit Nieuw-Zeeland.

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Diedrick,

Reuzel komt van het piggy en dat mag mijn vrouw niet.

Je hebt ook Becel voor op brood, voormij is dat dan boter.
Bak en braad het woord zegt het al.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Richy
Gebruiker
User icon of Richy
spacer line

Bij de Carrefour zullen ze die producten toch wel hebben? Ik kwam daar ook de "echte" (import) melk tegen i.p.v. dat slappe aftreksel uit sojabonen ... Emoticon: Puh!

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

diederick
Gebruiker
User icon of diederick
spacer line

Er is ook rundervet, voor de halal types onder ons. Becel voor op brood is gewoon margarine. Ik gebruik deze producten verder niet, dus weet ook niet of je ze bij de Carrefour kunt krijgen. De Fransen houden er ook niet zo van, dus ik ben er niet gerust op.

hagen763
Gebruiker
User icon of hagen763
spacer line

Zo'n 15 - 20 jaar geleden "zag "ik bij onze oude buurvrouw,dat ze het vlees ging inwrijven met boter.Eigenlijk insmeren.De kleinverkregen blokjes boter die ze gebruikte er op laten zitten.Ze noemde het "bumbu-in". Daarna bakte ze het gaar "gonseng"met plantaardige archid-olie. Was lekker en niet hard. Emoticon: Bye bye
Umberto

Sepp Buys
Gebruiker
User icon of Sepp Buys
spacer line

Albert,

Margarine is niet aan te als braad boter. Margarine bevat veel water, na verhitting en in contact met vet krijg je heel veel spetters die lelijke brandwondjes kunnen veroorzaken. Margarine is een zeer slap aftreksel van roomboter. Ontstaan gedurende Napolion. Hij moest zijn manschappen boter geven maar dat werd wat te duur dus vermengde hij dat met water. Vet en water mengen niet goed maar hij kreeg het voor elkaar.

Echte boter is altijd het lekkerste om te gebruiken, maar niet om te braden, dat moet je op je brood smeren, echte boter. De smaak komt daarmee het beste tot zijn recht.

Om te bakken gebruik ik gewoon hete hete olie. Vlees schroeit direct dicht waardoor vocht in vlees blijft zitten en lekker mals blijft. Mijn kokkies kan ik niet aan rund vlees overlaten, een schoenzool krijg ik terug. Echter rawon is overheerlijk!! Op de pasar koop ikzelf altijd een prachtstuk lende biefstuk voor 2 euro per kilo!! Meestal braad ik alles zelf en of eet alles direct op want met een beetje peper en zout is dit al vreselijk lekker en kan ik mijn honger niet beheersen of gooi de rest in de koelkast en eet dit op mijn zelf gebakken brood. Met echte boter!!!!

Het is weer tijd voor mijn ontbijt, ik krijg weer trek.

Sepp

Sepp Buys
Gebruiker
User icon of Sepp Buys
spacer line

Napoleon natuurlijk en niet Napolion!!

Jantje
Gebruiker
spacer line

Sepp,
Ligt die ruderhaas in het ijs op die pasar. Ruik je er ook aan of het nog goed is? En is het lokal of impor?

Zelf gebakken brood??
Ik kocht verleden jaar in Nederland een bakmachine. Met 10kg.meel. Meergranen- en tarwemeel. Een halfjaar lang heerlijk brood gegeten. Het meel is inmiddels op! En hier niet te krijgen. Is er een Indonesische naam voor dit meel? Maak jij je brood met gandum tawar?

Jantje
Gebruiker
spacer line

On 23-02-2005 15:25 diederick wrote:
Beste Albert,

In principe is reuzel, of andere vetsoorten, het beste middel om vlees te braden (kan veel heter worden dan boter). Olie is op zich ook niet slecht, als het maar heet genoeg is. Het vlees wordt dan direct dichtgeschroeid. In Jakarta gebruik ik gewone boter (soms geklaard), uit Nieuw-Zeeland.

Had ik het maar, die reuzel. Ik gebruik boter met rundvet. Die combinatie verdraagt een hogere temp. en het vet geeft een lekkere smaak. Zoals gezegd het vlees moet dichtschroeien. Daarna kan het nog een uurtje sudderen. "Draadjes vlees " met jus.
Biefstuk, het liefst entrecot, op een loei hete vlakgril met weer wat rundvet. Dichtschroeien, het gas uit en een paar minuten wachten en een keertje omdraaien. Eet smakelijk. Emoticon: Nice

diederick
Gebruiker
User icon of diederick
spacer line

Mag ik nog wat bijdragen aan deze culinaire discussie.
In sommige gebieden in ItaliŽ gebruikt men zowel boter als olijfolie om vlees te bakken. Het kan dan op een hogere temperatuur.
Volgens mij is margarine een Nederlandse uitvinding. Unilever is er groot mee geworden.
Wellicht historisch interessant. Al in de VOC-tijd had men in IndonesiŽ boter. Geimporteerd uit Nederland in vaatjes. In veel boedelinventarissen komen ze voor Waarschijnlijk wel gezouten.Hoe men het smelten tegenging in de hitte is voor mij nog duister

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Jantje, Sepp en .......
Ik schijn dan een bofferd te zijn als ik jullie verslag lees, ik eet met smaak 3 keer per dag Nasi, als ontbijt Nasi Kuning met een omelett, 's middags vaak een Nasi Campur of Gado Gado met Lontong en 's avonds heel vaak vis.
Niet te vergeten is het fruit wat we hier voor onze begrippen voor spotprijzen kunnen kopen.
Vorige week hadden we eens gebakken aardappelen en ik moet mij geheugen pijnigen om te herinneren wanneer de voorlaatse keer was, die lekker bakken in echte roomboter zou ook niet slecht zijn.
Het enigste waar iemand me echt blij zou mee kunnen maken is met een pondje spruitjes en die dan lekker gaar koken en even laten smoren in echte roomboter met nootmuskaat.
Jan

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

een wel hele late reactie:
Tuti en Jan: ja spruitjes, gewoon 25 min. koken en lekker na smoren met een klont boter, daarop geraspte nootmuskaat[noot]- geen poeder.
Lekker met daging smoor...
Over de vetsoorten:hangt van de vlees/vissoort af
Rood mager vlees:roomboter
Vis Emoticon: Yeah right! onnebloemolie gemengd met boter
Lamsvlees: hetzelfde

pak ronald
Gebruiker
User icon of pak ronald
spacer line

geklaarde olie (de echte kok's truck). Eerst de olie heet laten worden, en dan de pan weer afzetten. Wachten tot het koud is en dan gewoon weer opwarmen. De olie bakt dan beter. Olie over na het bakken? Doe het in de oliepot (in Belanda nooit gezien, die van ons komt uit Indonesie). Als je dan weer olie nodig hebt, haal je het uit de oliepot.

Een andere tip is om zowel boter als olie door elkaar te gebruiken

Ga staan waar geen plek is om te staan.

balibreeze
Gebruiker
User icon of balibreeze
spacer line

Beiden hebben voor en nadelen,voor wokken lijkt olie het meest voor de hand liggend,maar voor het lekker laten sudderen ,gaat niets boven boter,nadeel van boter,je kan inderdaad niet werken met een hoge temperatuur ,daar de boter gaat aanbranden,en zich verkleurt tot een zwarte massa.
Boter geeft wel een smeuige smaak,dus word vaak door prof koks boter aan het eind van het product toegevoegd ,voor de smaak ,kleur en uitdrogen tegen te gaan.
Roomboter is zeker lekker als men braad ,nadeel hiervan ,als het product iets afkoelt gaat de boter stollen,en er onstaat dus een granzige smaak!!!
We kunnnen Lonny om advies vragen !!!!!

sing ken ken bli....

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Pak Ronald, heb nooit gehoord van geklaarde olie in Nederland, wel geklaarde boter, is even moeilijk maar je krijgt het onder de knie!
1e kwaliteit roomboter heel zachtjes laten smelten, dan heel kort verhitten tegen het kookpunt.Gas uit en even laten afkoelen, daarna verwerken tot een saus of gewoon puur, bij vis voeg er dragon en dille aan toe.
Jantje:draadjesvlees , gebruik een goede margarine met rundvet[waar ze vroeger kaantjes van bakten]
over het meel:welke meelsoort bedoel je ? volkoren, tarwe of meergranen?

pak ronald
Gebruiker
User icon of pak ronald
spacer line

De geklaarde olie heb ik in de keuken van Abu Pension geleerd van "kokki".

Ga staan waar geen plek is om te staan.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Pak Ronald, ga de geklaarde olie zeker proberen, zo leer je van elkaar! Emoticon: Bye bye Emoticon: Yummie!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,985,804 pageviews Een website van indahnesia.com