Subforum Algemene Indonesiëpraat

forum.indonesiepagina.nl 
84 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Andrť Kuipers heeft vanuit de ruimte kunnen zien hoe kwetsbaar onze planeet is. Terug op aarde bezoekt hij voor een tv docu van de NTR een aantal landen om te zien hoe door de overbevolking de natuur verstoord en uiteindelijk verwoest wordt.
In de laatste aflevering was IndonesiŽ aan de beurt. AndrŽ laat zich door een pientere staartman door de sloppenwijken van Jakarta leiden en ziet de mensen poepend en tandenpoetsend langs een open riool die Ciliwung heet. Hij ziet hoe de hoge oceaan vanachter een muurtje loert op een bevolking van zoín 28 miljoen zielen die in dit vervuilde gat wonen, dat jaarlijks 15 cm verder weg zakt.

Op het eiland Komodo ziet hij meer evenwicht tussen mens en de natuur. Hij ziet de grootste hagedis ter wereld en ervaart onder water hoe rijk de oceaan aan vis en koraal is. Maar ook daar gaat het snel bergafwaarts door het vissen met dynamiet. De broedplaats van al het onderwaterleven wordt vernietigd en de vissers snijden op deze manier in eigen vingers, want er valt voor de vis in de toekomst niet veel meer te zoeken. Zelfs de gevreesde haai is er zowat verdwenen.

Op Bali ziet hij hoe het massatoerisme meewerkt aan de vervuiling en praat met surfers die eigenlijk in golven van afval surfen.

Hij vertelt in het bijzijn van vissers hoe de plek er vanuit de ruimte uitzag. De duizenden lichtpuntjes die hij daar zag verraden de overbevissing in een oceaan waarin steeds minder te vangen is.
Gelukkig zijn er ook positieve lichtpuntjes. Andrť ziet een recycling bedrijf dat plastic afval verzamelt en een opvang voor bedreigde zeeschildpadden waar men de soort voor uitsterven behoedt.

Iemand vertelt Andrť dat de mensen altijd gewend zijn geweest om hun eten uit bananenbladeren te consumeren. Het lege blad werd na de maaltijd weggegooid en de natuur zorgde voor de rest. Met de komst van plastic verpakking is die gewoonte niet veranderd en nu komt het land zowat om in haar eigen afval.

Ik vond het een boeiend verslag en ondanks mijn eigen waarnemingen tijdens al mijn reizen was ik toch verbijsterd bij het zien van deze schokkende beelden. Ik denk dat er veel zal moeten gebeuren om dit eens zo mooie paradijs voor een totale ondergang te behoeden.

http://www.uitzendinggemist.nl(...)afleveringen/1380458

Joop van der Meer
Gebruiker
spacer line

Ik hou van dat land Indonesie maar het gaat helemaal naar de verdommenisMen moet daar in Jakarta ook is wakker worden en projecten starten om het vuil op te halen.En er moeten verbrandovens komen er is zoveel werkenloosheid dus mensen genoeg om het op te halen.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Je kan hier met emotie reageren en dat begrijp ik wel.
Zoals ik al schreef in een andere topic, dat ik iemand ontmoete en voor het eerst naar IndonesiŽ is geweest, glashard zegt, dat het een vies volkje is.
En dat is het ook, als je van uit je beschaafde omgeving, je oordeel op af geef.
Toen wij in een nieuwe onderkomen in Jakarta zaten, zag ik ook dingen waardoor zo nieuw gebouw, in een snel tempo zal aftakelen, de mensen zijn daar slordig gewoon een peuk op de grond gooien in de hal, een bank waar ze zitten word nooit verplaats, als je daar achter gaat kijken, dan zie je hoe snel het vervuilt.
Een vierkante kruk tegen de muur, daar achter gewoon vuil.
Je zag in de gang mieren op een rijtje lopen omdat er iemand iet had laten vallen wat afval is daar stappen ze gewoon over heen ik ook.
Ja wij hebben wel eens bij onze deur gewoon gezwabberd en de gang een beetje schoon geveegd.
De toilet pot hebben wij die spul zelf gekocht en een WC borstel want die pot gaf al bruine strepen want die pot is gewoon een goedkope klasse en word snel vuil.
Ja probeer dat eens allemaal wijs te maken ze zijn viezeriken, maar daarvoor is het ook een derde wereld land ondanks dat ze prachtige gebouwen hebben staan.... Emoticon: Sadley Emoticon:

Hier zetten ze gerust een auto neer zodat jij je tussen twee auto's mag manoeuvreren

Dit is de dapur bij een tante van de fam een oud huis maar het heeft wel wat ik heb er een paar dagen geslapen ja zo is het daar het is niet anders.. Emoticon: Wink

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

nibiru
Gebruiker
User icon of nibiru
spacer line

Volledig met je eens Dangdude en heb het programma en wat andere van Andre Kuipers ook gezien.

Al Gore (heeft zijn naam wel mee) heeft er veel aandacht voor gevraagd en doet dat binnenkort weer maar werdt meteen door het slijkt getrokken.

De natuur in Europa is ook lange tijd gebukt gegaan onder vervuiling en is uiteindelijk weer een beetje aan het opknappen. Indonesie of beter oceanie, China, India, Japan en Rusland moeten het nog ondervinden maar denk je werkelijk dat er een verbetering kan komen in dit probleem zolang er meer mensen op deze aarde komen.

De onder water wereld is veel kwetsbaarder dan daarboven en is door de mens al dusdanig beschadigd dat er geen redden meer aan is ook al denken ze van wel. Kijk eens wat Richard Branson allemaal probeert te doen en de hoeveelheid aandacht die hij vraagt. Mensen leggen het naast zich neer.

Maakt ook niet uit Dangdude want wanneer de mensheid is uitgedund hersteld de natuur automatisch. Wij staan daar namelijk niet boven.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 22-11-2013 23:01 dangdude03 wrote:
Iemand vertelt Andrť dat de mensen altijd gewend zijn geweest om hun eten uit bananenbladeren te consumeren. Het lege blad werd na de maaltijd weggegooid en de natuur zorgde voor de rest. Met de komst van plastic verpakking is die gewoonte niet veranderd en nu komt het land zowat om in haar eigen afval.
Ik heb het jammer genoeg niet gezien.

Ik vind bovenstaande wel een beetje flauwekul. Een mangkok wordt na de consumptie van de bakso toch ook niet weggegooid, zo ook niet de theeglazen om maar een voorbeeld te noemen. Indonesiers gooien ook hun (brandende) sigaretten uit het raam terwijl er in de auto een asbak is of gewoon op de grond als ook daar een asbak is.
Ook als je uitlegt dat het plastic er over 100 jaar nog ligt dan vliegt er net na de uitleg weer een leeg flesje Aqua door de lucht, ook al staat er een vuilnisbak op 10 meter afstand.
Het wonderbaarlijke is dat zo ongeveer alle Indonesiers die een keer op bezoek komen in Nederland verrast zijn dat het hier zo schoon is (en dat is zelfs in Nederland niet altijd) maar ze niet duidelijk gemaakt kan worden dat we daar voor een groot deel zelf voor zorgen.
Een voorbeeld is het strandbezoek in Indonesie. Als ik het voor het uitzoeken heb dan kom ik er niet op zondag omdat het er veel te druk is en op maandag niet omdat er dan een grote schoonmaak gehouden moet worden. Strandwachten die mensen daarop aanspreken en ze hun rotzooi laten opruimen zou veel werkgelegenheid scheppen, de mensen meer bewust maken en het zou er schoner zijn.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste dangdude,

Een indrukwekkende uitzending.
Toch proberen mensen op kleine schaal wel wat te veranderen en zorgt het ook weer voor andere mooie ontwikkelingen.

Lees dit artikel maar eens. Het is geschreven door een vriend van mij.

http://www.totally-indonesia.c(...)otally-recyclet.html

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Joop schreef

Ik hou van dat land Indonesie maar het gaat helemaal naar de verdommenisMen moet daar in Jakarta ook is wakker worden en projecten starten om het vuil op te halen.En er moeten verbrandovens komen er is zoveel werkenloosheid dus mensen genoeg om het op te halen.

Dat wordt in Jakarta ook gedaan, al het vuil word opgehaald alleen men heeft geen containers waar je het vuil zou moeten in doen.
Het vuil wordt in gewoon in een blik tonnetje gedaan, in plastiek zakken.
Dat wordt gewoon zo maar neer gepleurd en dan komen de katten of soms honden die in dat afval gaat vroeten en zie je hebt dan een troep van je welste en ongedierte.
Elke dag komt er een man met handkar die dat opruimt op zijn manier met de hand en brengt het ergens naar toe.

Als jet over plastiek heb, dan heb je over gigantisch gebruik er van, ik denk dat wij in die tijd dat we daar waren heel veel plastiek verbruikt hebben, twee 1.1/2 liter flessen per dag gebruikte en als we boodschappen gedaan hadden wel 4 plastiek zakken mee brachten.
Er word alles verpakt in plastiek, dus heel veel gaat er in om.
Ze worden apart opgehaald en ik denk door arme mensen, die daar weer geld van kunnen opstrijken.
Maar het ergste is wel, die zwerf vuil die je zo onderweg ziet, dat is het ergste, zo slipt al die rivieren dicht in Bandung en Jakarta .
Maar in Jakarta heb je nu een gouverneur Joko Widodo, die van aan pakken weet ,die de rivieren laat uitbaggeren, en een afvoer water, huishouding aan pakt, met grote boetes op het vervuilen van die rivieren.
Maar toch in zoín miljoenen stad, is het tegen de klippen op werken, omdat de mensen daar niet gewend zijn, aan discipline te houden, ze doen maar wat, zonder bij na te denken.

Nibiru schreef
Al Gore (heeft zijn naam wel mee) heeft er veel aandacht voor gevraagd en doet dat binnenkort weer maar werdt meteen door het slijkt getrokken.
De natuur in Europa is ook lange tijd gebukt gegaan onder vervuiling en is uiteindelijk weer een beetje aan het opknappen. Indonesie of beter oceanie, China, India, Japan en Rusland moeten het nog ondervinden maar denk je werkelijk dat er een verbetering kan komen in dit probleem zolang er meer mensen op deze aarde komen.
De onder water wereld is veel kwetsbaarder dan daarboven en is door de mens al dusdanig beschadigd dat er geen redden meer aan is ook al denken ze van wel. Kijk eens wat Richard Branson allemaal probeert te doen en de hoeveelheid aandacht die hij vraagt. Mensen leggen het naast zich neer.

Nibiru je brengt deze topic van IndonesiŽ, naar een wereld probleem, als dat je intelligente manier is om te reageren op Dangdude posting, dan begrijp ik dat je een milieufreak ben die Al Gore achter na holt die het doet om geld op te halen, via dat milieu middel een soort goeroe uit te hangen.
Hij is afgegaan, door zijn stelling over het milieu, dat weer door je eigen schrijven, word bevestigd

Maakt ook niet uit Dangdude want wanneer de mensheid is uitgedund hersteld de natuur automatisch. Wij staan daar namelijk niet boven.

Waarom moet je eigen dan druk maken, als alles weer zich hersteld, als er minder mensen op deze aarde zal zijn.
Nou vergeet het maar er komen steeds meer mensen op deze aardkloot.
Mensen waar je eigen bij afvraag, zal dat wel goed gaan, vergeleken met IndonesiŽ, ze doen gewoon waar ze zin in hebben b.v.b. roken op een plek waar het niet mag

Zie de affaire van Greenpeace in Rusland, ik geef de Russen gelijk, dat ze hen aanpakken.
Greenpeace denkt, dat ze alles maar dan ook alles zich eigen mogen permitteren, met acties, die ook andere in gevaar kunnen brengen.
Ze zijn nu even goed aangepakt, want Rusland laat zich eigen niets zeggen en met zich sollen, door die milieufreaks aan gedaan acties, die lijken in de kast zien, maar daar voor alle middelen gebruiken, om in actie te komen.
Als de mens uitgedund word, dan lost dat van zelf op schreef je toch, waarom zo veel geld verknoeien door die lieden.
Maar wanneer word de mens uitgedund, door een wereld oorlog te beginnen?????
Ja in mijn beleving zal dat een verrassing worden, dat kon wel eens zijn als Iran een Atoom bom heeft gemaakt, maar eerder niet, want die Arabieren blijven gelukkig nog wel in hun eigen regio de boel opruimen en elkaar afslachten, gelukkig, niet in mijn voortuinÖÖÖÖÖÖÖ.. Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Het is een spreekwoord dat wij allemaal kennen. Mogelijk dat er in het bahasa ook zoín gezegde bestaat, anders zou deze eens vertaald kunnen worden.
Maar de overheid zou het goede voorbeeld moeten geven. Een volk heeft recht op schoon drinkwater., goede rioleringen en een goede vuilophaaldienst. (op Bali wordt maar ťťn derde van het huisvuil opgehaald)

Ook als je uitlegt dat het plastic er over 100 jaar nog ligt dan vliegt er net na de uitleg weer een leeg flesje Aqua door de lucht, ook al staat er een vuilnisbak op 10 meter afstand.

Destijds was ik op Nias, enige tijd na de tsunami. Hulpverleners van het Rode Kruis hadden hier en daar plastic huisvuilcontainers geplaatst met de bedoeling dat men hierin het afval kwijt kon. Alle containers die ik inspecteerde waren geheel leeg en schoon. Wel had men er het afval naast gegooid, als wilde men niet die schone en handige bakken bevuilen. Verlegenheid of gemakzucht, wat zou de werkelijke reden geweest zijn?

Lees dit artikel maar eens. Het is geschreven door een vriend van mij.

http://www.totally-indonesia.c(...)otally-recyclet.html

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Zeker, er zijn goede voorbeelden als deze. Nu nog de rest van het land.

Nou vergeet het maar er komen steeds meer mensen op deze aardkloot.

Er wordt aan gewerkt. De proeven met het manipuleren van het weer zijn volop aan de gang (HAARP). De catastrofe in de Filippijnen laatst zou wel eens mede veroorzaakt kunnen zijn door die toestanden.

Ik heb het jammer genoeg niet gezien.

Mits een goede internetverbinding is de docu van Andrť Kuipers nog steeds te zien:

http://www.uitzendinggemist.nl(...)afleveringen/1380458

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Heb de uitzending ook gezien. Alleen jammer dat Andrť Kuipers de toeristen de schuld geeft van de enorme afvalbergen. Natuurlijk dragen toeristen er aan bij, maar vlak de Indonesier zelf niet uit. Onlangs was ik een dagje vissen met een visserman in Candidasa - Bali. Hij klaagde over het vele plastic dat dagelijks in zijn netten verstrikt raakte. Ik vertelde hem dat zijn eigen volk daar schuldig aan was en dat men beter afval kan inzamelen in plaats van in de droge rivierbeddingen te gooien. Hij was het roerend met me eens. Even later gaf ik hem een flesje water. Toen hij die leeg had gooide hij het plastic flesje gewoon over boord. Toen ik hem verwijtend aan keek verontschuldigde hij zich met de woorden: "Ja, wij moeten nog heel veel leren."

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Joop van der Meer
Gebruiker
spacer line

Nu ik heb nog een beter voorbeeld Australie daar is het werkelijk schoon.Wij zijn in West Australie geweest je weet niet wat je ziet nog geen papierje op straat.Nu wij reden op wegen daar zag je in uren bijna geen verkeer zo stil daar hadden ze openbaren toiletten nu heel schoon.Daar komen ze gewoon met wagen langs om het schoon te maken.Dus het kan wel je moet de mensen meer bewuster maken dus begin op de scholen.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Indonesisch staats-onderwijs doet niet aan praktijk, geen geld voor en geen kennis voor in huis. Verder doet men liever heilige boeken verkeerd om oplezen en daaruit 'leren' i.p.v. iets meer wereldlijks.

Misschien kan die vriendin van je in de afvalverwerking? Daar is vast geld mee te verdienen.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

dangdude; mensen mogen wel het recht hebben op een aantal dingen, maar als ze hun plicht niet vervullen (belasting betalen), dan word het moeilijk voor een overheid om dit tot uitvoer te kunnen brengen.

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

On 24-11-2013 03:13 Yerun wrote:
Indonesisch staats-onderwijs doet niet aan praktijk, geen geld voor en geen kennis voor in huis. Verder doet men liever heilige boeken verkeerd om oplezen en daaruit 'leren' i.p.v. iets meer wereldlijks.

Misschien kan die vriendin van je in de afvalverwerking? Daar is vast geld mee te verdienen.

Ik verwijs naar een artikel: http://www.totally-indonesia.c(...)otally-recyclet.html wat dat nou weer te maken heeft met een bedrijf in de afvalverwerking beginnen??
Ja er is vast geld mee te verdienen. Wellicht iets voor jezelf? Er zijn subsidie mogelijkheden voor bij de Nederlandse staat dus sla je slag!

Ik geef slecht aan dat er kleine projecten zijn die misschien in de toekomst meer ogen gaan openen. Dit soort dingen zijn leuk en zeker opvallend in Indonesie.

En ja het zal een hell of a job zijn om dit voor elkaar te gaan krijgen. Maar welk begin is nou niet moeilijk.

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Hij was het roerend met me eens. Even later gaf ik hem een flesje water. Toen hij die leeg had gooide hij het plastic flesje gewoon over boord. Toen ik hem verwijtend aan keek verontschuldigde hij zich met de woorden: "Ja, wij moeten nog heel veel leren."

Kijk ... BJ dŠt bedoelde ik ..... de bevolking ze zijn heel erg gemakzuchtig ze "luisteren" wel maar DOEN niets...... Emoticon: Yes!

Kijk maar in Singapore hoe schoon het daar is......en zo zijn er meer landen in de wereld die bewust zijn van vervuiling behalve IndonesiŽ ... De Gordel Van Smaragd wordt het genoemd, het is eerder De Gordel van vuiligheid geworden, erg triest toch?? Emoticon: Cry

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Kembang,

Het blijft een enorme uitdaging dit te veranderen. Mensen zijn natuurlijk druk bezig met overleven. Is het webadres van je website tevens je mailadres ( maar dan met de info er voor? )

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

On 24-11-2013 03:44 Yerun wrote:
dangdude; mensen mogen wel het recht hebben op een aantal dingen, maar als ze hun plicht niet vervullen (belasting betalen), dan word het moeilijk voor een overheid om dit tot uitvoer te kunnen brengen.

Jeroen, ik denk dat de bevolking eerder gemotiveerd zal zijn om belasting te betalen, wanneer men inziet dat de overheid moeite doet om verbeteringen aan te brengen in hun primaire behoeften. In Jakarta is sinds de soevereiniteitsoverdracht niets meer gedaan aan de oude waterleidingen en rioleringen

De gebarsten waterleiding loopt er vaak door de hetzelfde kanaal die dient als riool. Zelfs als het water schoon is voordat het naar de stad wordt gepompt, dan nog zal er rioolwater door de leiding naar binnen dringen. Dat maakt het water levensgevaarlijk. Wie ervan drinkt, krijgt diarree, een ziekte waaraan jaarlijks ontelbare mensen sterven, de meeste van hen kinderen.

Terugblikkend op de afgelopen eeuw, kan men constateren dat niet de antibiotica de grootste vooruitgang op het terrein van de volksgezondheid hebben gebracht, maar de verbreiding van schoon water en sanitaire voorzieningen.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 24-11-2013 11:00 Kembang wrote:

[quote removed]

Kijk ... BJ dŠt bedoelde ik ..... de bevolking ze zijn heel erg gemakzuchtig ze "luisteren" wel maar DOEN niets...... Emoticon: Yes!

Kijk maar in Singapore hoe schoon het daar is......en zo zijn er meer landen in de wereld die bewust zijn van vervuiling behalve IndonesiŽ ... De Gordel Van Smaragd wordt het genoemd, het is eerder De Gordel van vuiligheid geworden, erg triest toch?? Emoticon: Cry

Vroeger was de stadstaat Singapura een strenge staat .
Ga je op straat spugen , krijgt je hoge boete, ook kauwgum is min of meer verboden.
Ik heb Singapura een paar keren gezien onstreeks 1980 en de laatste paar jaren .
Dus door hoge boete te geven , en hard optreden ( drugs) en andersdenkenden beperkingen te leggen was het niet zo'n probleem om een kleide eilandje , gerefd van de Britten te besturen.

Een verhaal: in 2012 zaten we (me and mrs) te kijken naar een goed stromende schone rivier in Ngarai Sianok West Sumatra .
Zo schoon , dus waren verbaasd.
Mijn nyonya zeide , wat schoon .
Tot dat iemand ( een local Emoticon: Wink ) een paar meter van ons af zijn afval tonnetje zo maar leeg kieperde.
Ik moest lachen toen mijn vrouw , hij kijk eens .
Die arme man schrikt zich rot toen een paar wisman naar hem staan te wijzen.
Ik lah me kripoet , weg die hoop dat ze daar millieu bewust zijn .

bisa dicek of makemyday .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Op dit moment betaalde men iets meer dan de helft van de te verwachte inkomsten belasting.

In Jakarta wilde de PemDa ( Jokowi ?) de PKL-ers-straatventers met vaste plek belasting laten betalen .
Resultaat heftige protesten.

Ik had van een taxi chauffeur gehoord dat zijn neef 4 warung kopi/rokok heeft.
Per dag kreeg hij uang setoran ter grote van 250.000 rupiah (toen ongeveer 20 euro).
Dus meneertje vangt ( zonder BTW ) 80 eurie per dag .
Hot per dom , als het waar is zal het meer zijn dan mijn vorstelijke AOW.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

IndonesiŽ heeft nog een lange weg te gaan BG.
Het voorbeeld van Jan Bintang heb ik ook al eens gegeven, ik zat met iemand te praten die ooit in Nederland was geweest.
Hij had zijn mond vol over het schone Nederland en de discipline, een half uur erna stapte hij in zijn auto en donderde al het afval uit zijn auto zo op het parkeerterrein.
Op nog geen 2 meter afstand van mijn tafel terwijl er ook een vuilbak op twee meter afstaqnd stond.

Het bewust maken om je rotzooi niet overal neer te donderen begint op school, dat zal op termijn resultaten opleveren, pa en ma bewust maken is haast een onmogelijke taak.
Ik kom vaak op scholen (SMP), het valt mij op dat docenten behoorlijk wat in de melk hebben te brokkelen en veel invloed hebben op leerlingen.
De interesse is er gewoonweg op de meeste scholen niet om de kinderen milieubewust te maken.

Het terrein zelf is meestal heel netjes, maar ga je door het hek dan heb je een polsstok nodig om over de troep te springen, ook de docenten weten niet beter.
Je bent heel positief ingesteld BG en je hebt gelijk, je moet ergens beginnen en het lijkt mij dat je moet beginnen bij de jeugd, maar dan moeten de scholen dat ondersteunen.

Maar er is hoop, er staan nu nieuwe bestuurders als Jokowi op die wel inzien dat als IndonesiŽ op deze manier doorgaat dat ze omkomen in hun eigen vuil.
De universiteiten spuwen elk jaar duizenden jongelingen uit die goed zijn opgeleid en vergeet de studenten niet die in het buitenland hebben gestudeerd.

Een generatie die is opgegroeid met internet en media, hun blik is wijder als die fossielen die nu het land besturen.
Die gaan in de aankomende 10 tot 20 jaar het stokje overnemen van de vastgeroeste garde.

Mede door de aanpak van de corruptie en persvrijheid de laatste 10 jaar beseffen jongeren dat IndonesiŽ steenrijk is, vergeet niet dat IndonesiŽ een jonge democratie is.
Als deze jongeren er klaar voor zijn zal er zeker ook meer aandacht komen voor het milieu.

Al zeker 12 jaar geleden heb ik eens een hele fotoreportage gemaakt voor iemand in IndonesiŽ die iets van plan was met afvalverwerking.
Van vuilbakken voor gescheiden afval, centrale vuilcontainers in wijken tot de grote vuilverbrandings installatie voor Rijnmond toe.
Is gewoon op niets uitgelopen, die knaap liep tegen de dinosaurussen in het gemeentebestuur op, buiten de stad storten was goedkoper.
Het was nog te vroeg, dat zal over 10 jaar anders zijn (hoop ik)

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Malam,

Even een bos veren in je .... Een mooi stukje tekst heb je geschreven, ook positief en niet vergetende hoe moeilijk het zal gaan.

Er is veel subsidie geld voor Nederlandse bedrijven die iets met afvalverwerking doen in Indonesie. Er zijn ook wel een aantal Nederlandse bedrijven actief op dit gebied.

Heb je het artikel gelezen wat ik hier boven heb geplaatst? Wat denk jij daar van.

Leuk toch dat dit kleinschalig wel kan? Mensen ergens bewust van maken en zorgen dat ze wat kunnen verdienen ipv gewoon weg te gooien.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

BG , in theorie hebben de schoolkinderen vanaf hun lagere school t/m middelbare school diverse zaken geleerd en moeten doen.
Dat was toen (in mijn tijd) en nu ook het geval .

Dat in de praktijk weinig terecht komt is kwestie van handhaving.
Hoge boetes en lik op stuk beleid.
Dan kan de regering veel geld ophalen.

Zie onder Kerja Bakti , Usaha Kesehatan Sekolah (dan lingkungan= leef omgeving) .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Jeroen, ik denk dat de bevolking eerder gemotiveerd zal zijn om belasting te betalen, wanneer men inziet dat de overheid moeite doet om verbeteringen aan te brengen in hun primaire behoeften. In Jakarta is sinds de soevereiniteitsoverdracht niets meer gedaan aan de oude waterleidingen en rioleringen

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Dangdude, wat denk je van de fabelachtige bedragen aan overheidsgeld die door corruptie verdwijnen?
An me hoela, denkt de kleine warungeigenaar, mijn muntjes verdwijnen in de zakken van de politici in Jakarta Emoticon: Bye bye

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Surya, je geeft het zelf al aan, de stadstaat Singapore, maar ook Nederland. als Rutte de Dom van Utrecht beklimt, dan kan hij het hele land waar hij minister president van is overzien. Emoticon: Laugh out loud
Dat is even iets anders als een archipel met meer dan 16000 eilanden en meer dan 245 miljoen bewoners Emoticon: Yes!

IndonesiŽ is beter te vergelijken met Amerika met zijn vele staten die allemaal hun eigen wetgeving hebben met veel tegenstellingen, dat zie je al vaak botsen.
Laat staan IndonesiŽ als zo'n jonge democratie.

Ga er maar aanstaan Emoticon: Blush

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

En mij vergeet ie te of wil hij niet beantwoorden..

Ben je in Rotterdam Malam? Ook volgende week?

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 24-11-2013 13:36 Surya Atmadja wrote:
BG , in theorie hebben de schoolkinderen vanaf hun lagere school t/m middelbare school diverse zaken geleerd en moeten doen.
Dat was toen (in mijn tijd) en nu ook het geval .

Dat in de praktijk weinig terecht komt is kwestie van handhaving.
Hoge boetes en lik op stuk beleid.
Dan kan de regering veel geld ophalen.

Surya, wat IndonesiŽ op het gebied van onderwijs heeft gedaan en bereikt is geweldig, dat heb ik nooit onder stoelen of banken geschoven.
De staatsuitgaven van IndonesiŽ voor onderwijs zijn gigantisch.
De basis is goed, maar ook het onderwijs moet mee gaan met zijn tijd en dat zie ik niet, het lijkt wel of de tijd in het onderwijs stil staat.

M.a.w. alle kinderen gaan/kunnen naar school en daar zijn we tevreden mee, ik zie al 15 jaar weinig vernieuwing of mee gaan met de tijd, dat is jammer.
Dat staat of valt met de opleiding van docenten.
Hoge boetes? Lik op stuk beleid?
Zie ik niets in, vernieuwing in onderwijs, meegaan met de huidige ontwikkeling, daar zie ik meer in, helaas verdwijnt er nog steeds te veel geld in het vergiet dat je ook corruptie kan noemen..
De poen wordt namelijk wel in Jakarta beschikbaar gesteld Emoticon: Angry

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 24-11-2013 13:48 bule gembel wrote:
En mij vergeet ie te of wil hij niet beantwoorden..

Ben je in Rotterdam Malam? Ook volgende week?

Nee joh eigengereide fierljepper ik was bezig Emoticon: Laugh out loud

Ja ik ben in Rotterdam tot 13 januari Emoticon: Yes!

Ik heb het artikel gelezen, maar ik denk dat het aansluit op wat ik al schreef, IndonesiŽ is er nog niet aan toe.
IndonesiŽ zit op een omslagpunt, het maakt veel werk om de corruptie te bestrijden en fossielen van de gevestigde orde worden stukje bij beetje vervangen door jongelingen.

Ik denk dat IndonesiŽ nog 10 jaar nodig heeft om bewust te worden dat afvalverwerking kosten neutraal kan zijn met het voordeel dat je geen afvalhopen hebt die slecht voor het milieu en gezondheid zijn.
Uiteraard is dat mijn mening, een ieder kijkt daar anders tegen aan Emoticon: Blush

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

79,701,560 pageviews Een website van indahnesia.com