Huidige straatnaam achterhalen

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
39 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
gerrijs
Gebruiker
spacer line

Mijn moeder is in Purworejo (Midden Java) grootgebracht. Ik wil zo graag voor haar het huis waarin ze groot is gebracht 'vinden'. Maar ja, de Hollandse namen zijn vervangen door Javaanse/Indonesische namen.
Hoe kom ik achter de huidige straatnaam?

Oude naam was 'Landraadweg'.

Bvd,
Erna

Martinus
Gebruiker
spacer line

Hallo Gerrijs, soms hebben hotels ter plaatse straatnamenlijst.
Heb er ervaring mee.

Groetjes,
Martinus

Lateri
Gebruiker
spacer line

Een vriendin van me woont in die buurt, Landraad Str. heet nu :
Jalan Mayor Jendr. Sutoyo,

gerrijs
Gebruiker
spacer line

Jalan Mayjen Sutoyo...
Dat is de grote hoofdweg naar de Alun Alun.

Naar verhalen van mijn moeder was het niet de hoofdweg. Wel in de buurt van de Alun Alun. Volgens mij zit aan deze hoofdweg het oude klooster waar ze in de bersiap tijd gevangen heeft gezeten.

Vlak bij de Landraadweg was er een kampung, madium kusumo of zoiets.
Daar woonde familie, waar ze vaak 'ondergedoken' zat.

De zoektocht gaat verder! Emoticon: Smile

Erwinn
Gebruiker
User icon of Erwinn
spacer line

Dit soort dingen konden heel mooi en makkelijk opgezocht worden aan de hand van de kaarten van het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT), op maps.kit.nl. Helaas is die kaartenverzameling sinds kort niet meer online beschikbaar: "Om drastische rijksbezuinigingen het hoofd te bieden is het KIT bezig met een ingrijpende reorganisatie. Een van de gevolgen daarvan is dat de Afdeling Information & Library Services (ILS) is opgeheven." Weet iemand of deze hele kaartenverzameling ergens nog beschikbaar is?

'In de Archipel' | Weblog over Indonesi√ę: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Je kan ook bij KITLV of Nat.archief /Kon.Bieb (KB) in Den Haag kijken.
Gratis lidmaatschap.
Van Batavia heb ik de kaart met oude Nederlandse namen(6eurie bij de KIT) en van Bandung heb ik ook de Hollandse namenlijst.

bisa dicek of makemyday .

RHCdG
Gebruiker
spacer line

Zou heel graag willen weten hoe de Heveastraat of het Heveapark in het oude Batavia tegenwoordig heten.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het zou zomaar Jalan Karet kunnen (Hevea=rubberboom) en die bestaat in Jakarta (zuidoost). Weet je waar de straat in de buurt ligt?

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

RHCdG
Gebruiker
spacer line

Beste Anne Mieke,

Bedankt voor je reactie! Ik heb een vrij uitgebreide beschrijving uit aantekeningen van mijn vader Rudy Cornets de Groot bij een roman die hij schreef, 'Tropische jaren' uit 1986. De passage luidt als volgt:

'Het toeval wilde immers, dat wij in het voormalige Batavia in de Heveastraat woonden, een straat die pal Noord-Zuid liep. Als je midden op de rijweg ging staan, zag je in de verte, in het zuiden de Goenoeng Gdeh. Aan de noordkant lag de missigit, aan de zuidkant stond het Hollandse Huis, dat ik in de roman bij alle ongezonde overdrijving naar een phallisch uiterlijk toe, vrij precies beschreven heb. Daar stuitte de straat op de hoge oever van de Tjiliwoeng, die Oost-West liep. Volgde je de rivier naar het westen, dan kwam je in de kampong; naar het oosten toe kwam je in de rijke, de Europese buurt. "Wie naar het westen loopt, komt in het oosten uit", zegt de IndonesiŽr, die verwesterst is. Aan de overkant, aan de lage oever, lag de tangsi, de kazerne, met het excercitieterrein, waar - een tautologie - bij het op- en ondergaan van de zon de Japanse vlag gehesen en gestreken werd.'

Ik wil in het najaar naar IndonesiŽ om er wat van deze sporen op te rapen, dus ik zou erg gebaat bij de huidige namen. Natuurlijk zou het helemaal fantastisch zijn als iemand afbeeldingen had uit die tijd van die missigit (soort moskee) en dat Hollandse Huis...

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ben ff aan het puzzelen met een plattegrond en heb de Ciliwung (dat is de huidige spelling) gevolgd en die komt inderdaad in de buurt van Jalan Karet......

Ik denk dat missiget een ongelukkige verbastering van mesjid/masjid (moskee) is.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

....en dan kan het van die gunung Gedeh wel kloppen

RHCdG
Gebruiker
spacer line

Missigit staat in Van Dale, maar die verwijst dan door naar mesigit, wat inderdaad Maleis zou zijn voor moskee.
Fijn dat je meepuzzelt!

RHCdG
Gebruiker
spacer line

Kun je het me laten zien op de kaart? Ik zit naar deze oude te kijken, maar ik zie alleen die Tjiliwoeng erop staan, met inderdaad ten westen ervan de 'kampoeng' (veld B4) en in het oosten de meer deftige Nederlandse namen (Molenvliet, Weltevreden, enz). Maar geen Heveastraat of -park...

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik geef je even een link.
https://www.google.nl/maps/Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.-6.3725628,106.8368745,17z

Je moet ff de hele link (dus ook al die cijfers die erachter staan) kopieren en plakken (anders kom je in Eindhoven uit Emoticon: Smile

Jalan Karet staat over de breedte, de Ciliwung in het oosten.

RHCdG
Gebruiker
spacer line

Ah, dat werkt zo niet helaas. Als ik de link kopieer, krijg ik dit:

"https://www.google.nl/maps/Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.-6.3725628,106.8368745,17z"

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 05-07-2015 14:37 RHCdG wrote:
Kun je het me laten zien op de kaart? Ik zit naar deze oude te kijken, maar ik zie alleen die Tjiliwoeng erop staan, met inderdaad ten westen ervan de 'kampoeng' (veld B4) en in het oosten de meer deftige Nederlandse namen (Molenvliet, Weltevreden, enz). Maar geen Heveastraat of -park...

Dat gebied ken ik 40-50 jr geleden erg goed ,
Het is KARET gebied (afgeleid van rubber),
Heb een oude kaart van Batavia gekocht bij KIT Amsterdam .
Nu hebben ze nieuwe(re) namen , je moet kijken bij Jakarta streetdirectory .Sneller
Het moet in de buurt van de begraafplaats Karet( waar mijn opa/oma , ouders , overleden familieleden begraven) zijn
Kom praktisch elk jaar .
http://www.streetdirectory.com(...)e_141783/travel_no_/
Heb je extra vragen over dat gebied , plaats het gerust.
Mss kan ik antwoord geven.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Aan de noordkant lag de missigit, (1) aan de zuidkant stond het Hollandse Huis, dat ik in de roman bij alle ongezonde overdrijving naar een phallisch uiterlijk toe, vrij precies beschreven heb. Daar stuitte de straat op de hoge oever van de Tjiliwoeng, die Oost-West liep. Volgde je de rivier naar het westen, dan kwam je in de kampong(;2.)

naar het oosten toe kwam je in de rijke, de Europese buurt (3).

"Wie naar het westen loopt, komt in het oosten uit", zegt de IndonesiŽr, die verwesterst is. Aan de overkant, aan de lage oever, lag de tangsi, de kazerne,(4) met het excercitieterrein, waar - een tautologie - bij het op- en ondergaan van de zon de Japanse vlag gehesen en gestreken werd.'
=========================================
1.Waarschijnlijk de Mesjid Jami (?) in Tanah Abang area ( een relatief grote moskee)
2.Kampung Tanah Abang
3.Europese buurt is Menteng Area . Nu tegenover Hotel Indonesia Kempinski
4.Een grote tangsi van de KNIL zit in Laan Trivelli ( daar gewoond) , nu Jalan Tanah Abang 2 .
Of de kleine tangsi in de buurt van Theresia kerk( achter Sarinah Dept.Store ).
Je kan de streetdirectory van de omgeving gebruiken , met de muis bewegen.

RHCdG
Gebruiker
spacer line

Enorm bedankt hoor, voor de uitgebreide reacties. Ik ga het nauwkeurig bekijken! Omdat u zei dat ik nog wel andere vragen over het gebied mocht stellen, deze is wat minder specifiek, maar moet in dezelfde buurt geweest zijn:

'De weg van school naar huis, altijd onder een helse zon bij de kortste schaduw, liep door
een park. In het midden daarvan had men een fontein aangelegd, die door een haag aan
het oog werd onttrokken. Langs vier poortjes kon je er komen, en dan kon je daar gaan
zitten op een van de stenen banken langs het groen.'

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 05-07-2015 22:00 RHCdG wrote:

'De weg van school naar huis, altijd onder een helse zon bij de kortste schaduw, liep door
een park.

Beste RHCdG .
Allereerst mijn excuus , heb in de verkeerde vak gekeken .
In buurt van KARET (Hevea). .
In mijn oude KIT kaart van 1936 ? staat KARET gebied in vak AB 5 .
Terwijl ik eigenlijk in de vak D5 moet kijken (heb geen bril op Emoticon: Wink ).
Kan me ook niet heugen dat in de buurt van KARET vak AB sprake kan zijn van een park .

Terwijl in VAK D5 (Matraman Area ) heb je grote en kleine parken als je richting Menteng loopt .
Kan nu niet zien / of vinden hoe de huidige naam van Hevea straat is (s'nacht een beetje kippig).
Wel dat het in de buurt van de oude CBZ (Centaal Burger Ziekenhuis =Rumah Sakit Cipto Mangunkusumo Jalan Diponegoro , "naast" de Universitas Indonesia -Jalan Salemba Raya cq Amphioen sociteit. Klinkt het bekend ?

Vertrektpunt waar Jalan Diponegoro de Jalan Cikini Raya kruist..
In de buurt heb je wel grote en kleinere parken , zeker weten .
http://www.streetdirectory.com(...)site_200/travel_no_/

Aanvulling:
Gevonden.Hevea straat, de nwe Indonesische naam is .Taman Matraman Timur of Matraman Dalam 2 , de masigit is Mesjid Jami Matraman..., bestaat nog...
https://plus.google.com/101053(...)9/about?gl=nl&hl=nl.
Vroeger, zonder smog , hoge gebouwen zou je de Gunung Gede in Bogor mss kunnen zien als je midden op de weg Matraman Raya sta , kijken naar richting Meester Cornelis/Bogor.
..
Zit in de buurt van een Landhuis, infanteriecampement , de school zou de KW3 zijn , maar officieel staat het in Meester Cornelis ( aan de grens van Batavia kaart 1936 ? )
http://www.streetdirectory.com(...)ite_8711/travel_no_/

RHCdG
Gebruiker
spacer line

Beste Surya,

Nu komen we toch ergens! Want die moskee, hoewel ingrijpend gemoderniseerd zo te zien, lijkt op de beschrijving die mijn vader ervan geeft!

'... een gebouw dat door zijn langwerpige, ondiepe vorm en door de rondbogen in Moorse stijl eerder laag leek dan hoog. () Een koepel voltooide het silhouet. () Het gebouw
had witte muren; de zuilen waarop de bogen rustten, waren tot op de helft blauw
betegeld. Daarachter schaduw, waarin je je verliezen zou.'

Uit bijgaande foto blijkt bovendien dat de moskee inderdaad op een punt staat waar de straat zich splitst, zodat er een driehoek ontstaat. Het moet dus wel om deze moskee gaan, en u hebt me dus ontzettend geholpen, heel veel dank daarvoor!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

61,476,634 pageviews Een website van indahnesia.com