Buiten Jakarta gaan wonen

Subforum Het visumgebeuren 
61 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
FrankR
Gebruiker
User icon of FrankR
spacer line

Nu sta ik nog officieel ingeschreven als wonende in Jakarta, maar binnenkort ga ik met mijn Indon. vrouwen wonen in Zuid Tangerang dat tegen Jakarta aangrenst.

Voor verlenging van het rijbewijs, SKTT temp. res. card, BPOS imm. contr. book, passport stamp, SKLD cert. of police reg. en de KTT lim. stay permit card kan ik natuurlijk in Jakarta blijven verlengen als ik mijn huisadres niet wijzig.

Maar als ik het wel doe, waar moet ik dan terecht?

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Ciputat (evt Pamulang) is Tanggerang .
Provincie Banten.
Bij de Gemeente Tanggerang .

bisa dicek of makemyday .

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

Niks doen niks melden

Niemand die op dit detail let en het gaat je alleen maar geld kosten als je het meld

Geen slapende honden wakker maken.

Wij als nedl houden van correct maar ik zie in jouw geval geen probleem tenzij je naar een ander eiland verhuist.

Net nog mijn paspoort verlengt

Een adres in de punjak heb je niet echt.

Dus heb ik er maar een kilometer paaltje wat ik me ergens in de buurt herinnerde Emoticon: Nooo opgegeven en de dichtbij zijnste plaats er op

Evt bij je kitas / kitap etc verlening zeg je dat het adres "niet helemaal" klopt en laat je het veranderen.

De tijd gaat snel.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Mooi verhaal Harly's mijn motor kwam en had een plaat uit Ciamis Emoticon: Confused
Weet je waar je dan je formaliteiten moet doen?
Is het niet beter om al je formaliteiten op de plek te doen waar je woont?
Kost misschien een paar centen, maar daar ga je in IndonesiŽ niet echt van onderuit.
Komt nog bij dat het voor een bule beter is dat zijn zaakjes in orde zijn Emoticon: Blush
Doen we in Nederland toch ook, dus waarom hier niet?

FrankR
Gebruiker
User icon of FrankR
spacer line

In Jakarta heb ik meerdere verre adressen bezocht om alles te regelen. Als het in Tangerang beter geregeld is, dan gaarne daar. Heeft iemand daar ervaring mee?

Als het nog bureaucratischer wordt en er moet nog meer gereisd, dan hou ik natuurlijk m'n mond en blijft alles bij het oude. Ze hebben me trouwens nog nooit gecheckt of ik wel op m'n huidige postadres woon.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Jakarta is naast de deur van Tangerang. Niks veranderen, levert alleen gezeik op (en kosten).

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

On 28-09-2013 09:55 Malam wrote:
Mooi verhaal Harly's mijn motor kwam en had een plaat uit Ciamis Emoticon: Confused
Weet je waar je dan je formaliteiten moet doen?
Is het niet beter om al je formaliteiten op de plek te doen waar je woont?
Kost misschien een paar centen, maar daar ga je in IndonesiŽ niet echt van onderuit.
Komt nog bij dat het voor een bule beter is dat zijn zaakjes in orde zijn Emoticon: Blush
Doen we in Nederland toch ook, dus waarom hier niet?

Goed lezen malam !

Yogya-Bali Jakarta is naast de deur van Tangerang. Niks veranderen, levert alleen gezeik op (en kosten).

En geloof me maar dat we gelijk hebben

En een motor gewoon je pajak betalen als het helemaal verlopen is dan eventueel verlengen kost een kleine boete en dan heb je er geen gezeik van en hopen ze de boete in de zak te steken.

Politie heeft geen reet met het verlopen van pajak te maken zolang je de stk en je rijbewijs toont en er al helemaal niks te maken waar je woont intreseert ze ook niet Emoticon: Bye bye

Harlys

De tijd gaat snel.

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

On 28-09-2013 12:51 FrankR wrote:
In Jakarta heb ik meerdere verre adressen bezocht om alles te regelen. Als het in Tangerang beter geregeld is, dan gaarne daar. Heeft iemand daar ervaring mee?

Als het nog bureaucratischer wordt en er moet nog meer gereisd, dan hou ik natuurlijk m'n mond en blijft alles bij het oude. Ze hebben me trouwens nog nooit gecheckt of ik wel op m'n huidige postadres woon.

Ja heb van een kennis gehoord dat ie 3 keer terug moest komen om dat men het uit moest zoeken
Dus heen en weer gereist omdat hij niet door had met het uitzoeken zijn beurs werd bedoeld

Had hij gelijk op spoed aangedrongen waren het misschien 2 dagen en 1 juta

Achteraf heeft hij alles opnieuw moeten doen fotootje vingerafdrukken postzegeltjes enzo

en na ik dacht 3 juta Emoticon: Stupid

Idd ze vragen nergens om en wel dan speel je de moordende onschuld en snap je ze niet en geef je een paar 100 rhp en zeg je ooo help me dan even u bent zo wijs

Was het doei

Emoticon: Bye bye Harlys

De tijd gaat snel.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Praktische vraag:

Hoe kan ik ingeschreven zijn/dus vaste adres hebben in de nieuwe gemeente als ik niet uitgeschreven ben in mijn oude gemeente.

Moet je niet gaan melden bij de ketua R.T/ RW (blok-wijkhoofd etc) ?
Dan ben je toch illegaal ?
Wat ik weet is dat bij plaatsen waar veel Indonesische migranten (arbeiders) wonen men soms razia uitvoeren.
De papieren werd dan goed bekeken .

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Het is allemaal heel simpel, het gaat goed totdat het fout loopt.
Wanneer je om eea futiliteitje "tegen de lamp" loopt en je "toevallig"
een ambtenaar of polis tegen het lijf loopt die al je papieren gaat
nakijken / checken dan kom je er pas achter wat voor gezeik en kosten
je krijgt.
Beter een keer even wat extra tijd en geld erin steken om eea correct te regelen
als te wachten tot je tegen die lamp aan loopt.
Maar ... iedereen mag daar zelfs keuzes in maken en risico lopen.
Wanneer er stront aan de knikker komt en er moet ineens haasje rep je van alles worden rechtgezet dan heb je pas echt lol en kun je met rupiahs gaan strooien.
En hou er rekening mee als Bule ben je slechts een walking dompet
je hebt niks te vertellen alleen een taal verstaat men BEtalen.
Iets "illegaals" doen dat moet je vooral als Bule doen, wanneer er toevallig een vervelende, jaloerse buurtgenoot in je buurt zit dan zou je willen dat je het vooraf goed geregeld had.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 29-09-2013 06:06 sabar2 wrote:

Iets "illegaals" doen dat moet je vooral als Bule doen, wanneer er toevallig een vervelende, jaloerse buurtgenoot in je buurt zit dan zou je willen dat je het vooraf goed geregeld had.

Juist en reken maar dat er zo ťťn in je buurt zit, hele volkstammen hier die de zon niet in het water kunnen zien schijnen.
Melden bij de politie binnen 24 uur na aankomst had ik nog nooit gedaan, wat trouwens de plicht is van je gastheer/hotel.

Tot dat de politie werd getipt en ze met 3 man sterk op de stoep stonden, ze gaven ook eerlijk toe dat ťťn of andere onverlaat gekomen was met de vraag of zij wel wisten dat daar een bule woonde.
Aangezien dat ik mijn gastheer/sponsor niet in de problemen wilde brengen, heb ik hem gezegd de boel te regelen en dat de onkosten voor mij zouden zijn.

Als ik goed ben ingelicht bestaat de plicht om te melden nog wel, maar er staan geen sancties meer op, een jaar of 3 geleden nog wel.
Gelukkig heeft mijn gastheer wat connecties en kwamen we er zonder kleerscheuren vanaf, de heren waren puur alleen maar op geld uit.

Sinds die tijd ga ik mij keurig melden, ik wil daar mijn gastheer niet mee belasten.
Voorkomen is beter dan genezen hier met dat jaloerse volkje om je heen Emoticon: Wink

Overigens is het elke keer hetzelfde ritueel, ze blijven het proberen, ga maar zitten en voordat je het weet ben je uren kwijt, dat proces is alleen te versnellen met smeerolie.
Daar heb ik weinig zin in, dus ik zeg dat ik weinig tijd heb, geef kopie KTP en paspoort af en zeg over 3 dagen kom ik het ophalen, toedeledokieeeee.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Officieel bestaat die meldingsplicht niet meer Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Malam maar we weten intussen
wel dat er altijd geprobeert wordt om de Bule te melken.
Persoonlijk ga ik altijd naar de RT en RW en laat eea papiertje tekenen en stempelen
binnen 24 uur laat ik mijn gezicht dan zien bij de imigrasi en vraag iedere keer of ik
ook naar de Polres moet. Dat wordt altijd ontkend en mijn vrouw (mijn "gastdame" Emoticon: Wink
zegt altijd laat maar komen die polis dan maken ze nog wat mee.
Mocht de polis mij aanspreken dan is het altijd; tidak mengerti,uang habis
(ik begrijp het niet, geld is op) en dan even een familielid bellen,mocht ik mijn vrouw
niet kunnen bereiken. Die regelen dat dan wel.
Voorkomen is altijd beter als genezen da's een feit en voor die paar rupiahs ga ik
geen onnodige trubbel op mijn dak halen.
Met een pakje kretek zijn de blauwpetten vaak al tevreden en wanneer ze lastig worden,
dan begrijp ik het ineens niet meer.
Da's mijn ritueel even bule gila spelen Emoticon: Party! vinden ze ook leuk.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Of de meldingsplicht niet meer bestaat betwijfel ik, bovendien kost het niets en ik ben binnen 2 maal 5 minuten klaar, ik doe het dus maar. Ge wet maar nooit.

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

On 28-09-2013 22:34 Surya Atmadja wrote:
Praktische vraag:

Hoe kan ik ingeschreven zijn/dus vaste adres hebben in de nieuwe gemeente als ik niet uitgeschreven ben in mijn oude gemeente.

Moet je niet gaan melden bij de ketua R.T/ RW (blok-wijkhoofd etc) ?
Dan ben je toch illegaal ?
Wat ik weet is dat bij plaatsen waar veel Indonesische migranten (arbeiders) wonen men soms razia uitvoeren.
De papieren werd dan goed bekeken .

Tuurlijk moet je je gaan melden bij de R.T/ RW waar je nu bent maar das even melden

(maar die komt wel naar jouw toe voor zijn bonus wees niet bang)

50.000 rhp geven na hij je papieren heeft gezien en trimakasi pa

Dan is het klaar

Later als je de heleboel moet verlengen kitas /kitap / sosial bud / verander je adres via je sponser (of je agent)

We hebben het over in de tussen tijd dan is echt niet nodig om je zelf op onkosten te jagen.

Als er wat is zeg je : ik moet me overschrijven en dat doe ik als ik mijn papieren verleng.

Je weet gewoon weg niet beter. (is het soms anders dan heren?)

En Jeee wat een geouwe Hier!
Niemand ligt er wakker of weet dat het ene adres niet met het andere adres klopt ?

maak in de god naam geen slapende honden wakker gaat je alleen maar geld kosten.

Maar trouwens zoek het maar uit mijn advies staat hier en als je van je geld af wil ga je toch lekker verlengen Emoticon: Party!

De tijd gaat snel.

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

On 29-09-2013 09:10 Malam wrote:
Of de meldingsplicht niet meer bestaat betwijfel ik, bovendien kost het niets en ik ben binnen 2 maal 5 minuten klaar, ik doe het dus maar. Ge wet maar nooit.

Klopt malam je moet je wel jaarlijks even melden op het politie buro waar je woont !

Komt niet op een maand aan maar bij je verlening hoort dat wel te doen
(je sponsor mag / kan dat ook doen)

(ik laat het mijn schoonzuster doen die werk op imigratie)

De tijd gaat snel.

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

STM en SKLD zijn beide afgeschaft.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 07-10-2013 07:02 Lieve wrote:

Gaarne vermelden waar deze wijsheid vandaan komt, of in welk wets art. dat terug te vinden is.
Er kan hier ook iemand zo maar vertellen dat je ook geen visum meer nodig hebt, maar zonder bronvermelding is dat niets waard.

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Dacht dat verwijzing naar wetteksten niet werd geapprecieerd maar geen probleem mijnheer Malam:

De UU 9/1992 is tenietgedaan door pasal (artikel) 142 UU 6/2011 (tentang keimigrasian); deze is ondertekend en in voege getreden op 5 Mei 2011.

In de 'oude' 1992 wet ging pasal 60 over de STM en pasal 61 over SKLD. Beide zijn (zoals de rest) afgeschaft door het actief worden van de UU 6/2011.

Dit is de fameuze tekst in dat artikel 142 van UU 6/2011:
Pada saat Undang-Undang ini mulai berlaku:
a. Undang-Undang Nomor 9 Tahun 1992 tentang Keimigrasian (Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 1992 Nomor 33, Tambahan Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 3474);
b. .....................;
c. .....................dicabut dan dinyatakan tidak berlaku.

Vrij vertaald: De wet van 1992 is hierbij ingetrokken en ongeldig verklaard.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Perfect Lieve, hartelijk dank, daar heb ik wat aan, ik zit namelijk op het platte land waar deze regel bij de politie nog niet is doorgedrongen.
Staan ze namelijk straks zoals in het verleden weer voor de deur van mijn sponsor en die moeilijkheden wil ik hem besparen.

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Als het regent in Jakarta druppelt het in......zeker? Moet frustrerend zijn. Sukses.

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Niet te geloven wat is Indonesie ook een bijzonder land.
En leuk om te lezen dat Lieve aardig bij kennis is op het gebied van deze wet en regelgeving.
Daar had onze oom Malam vast niet op gerekend.

Ben je jurist Lieve?

Maar om weer on topic te blijven volgens mij moet je je zo weinig mogelijk melden... Ook bij een verhuizing in de buurt..

Het is ook een mooi stukje rijden FrankR als je naar de stad moet of daar werkt. Ik hoop dat jij je bezigheden dan vlak bij je huis hebt als je gaat verhuizen.

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 07-10-2013 07:59 bule gembel wrote:
Niet te geloven wat is Indonesie ook een bijzonder land.
En leuk om te lezen dat Lieve aardig bij kennis is op het gebied van deze wet en regelgeving.
Daar had onze oom Malam vast niet op gerekend.

Of ik er op gerekend had of niet BG, Lieve heeft me een stok gegeven om te slaan als er problemen zijn op het gebied van de STM hier, daarom ik ben ik blij met het antwoord Emoticon: Wink

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 07-10-2013 07:02 Lieve wrote:

Geldt dat ook voor toeristen Emoticon: Wink die geen surat ijin (Kitas/Kitap) tinggal hebben ?

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Omdat u een charmante Om bent, en omdat u veel 'reclame' maakt voor Podomoro en Taman Anggrek (waar wij ook investeren) Emoticon: Wink toch nog maar een antwoord:

Ja.

Maar vergeet niet dat de STM alleen een verplichting was voor diegenen die de huisvesting aanboden. En de Surat Keterangan Lapor Diri is voor mensen zonder temporary of permanent residency (dus zonder ITAS of ITAP) natuurlijk helemaal geen issue.

Nu ik er aan denk; ik kreeg wel een SKLD voor vijf jaar op KITAP (na veel getouwtrek trouwens), en het toffe was dat je met dat mooie kaartje geen paspoort meer moest bijhouden. Hoe ze dat nu weer gaan oplossen....waarschijnlijk gewoon door de KTP OA.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Tangerang? Let erop dat dit gebied officieel enkele sharia-decreten kent. Ze worden nog niet actief gecontroleerd voor zover ik weet maar dat kan altijd nog gebeuren. Heeft verder geen betrekking op de papierwinkel, want zover rijkt die onzin gelukkig niet, maar kan zomaar betekenen dat je ineens geen alcohol meer mag vervoeren of bezitten.

Ho Lee Fuk

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

88,433,099 pageviews Een website van indahnesia.com