Geld toch nog belangrijker dan familie?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
43 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Gisteravond was in het prorgramma Spoorloos van de KRO Desi te zien die haar moeder zocht in Jakarta. Na haar geboorte is ze afgestaan, geadopteerd en naar Nederland verhuisd. Haar eigen zoektocht jaren geleden leverde niks op, die met Derek Bolt samen wel. Haar moeder werd gevonden. So far so good.

In de dagen erna werd de verstandhouding al wat brozer. Moeder vertelde verschillende verhalen over haar biologische vader en draaide er om heen (hoe herkenbaar).
Desi was van plan om haar familie in Indonesie financieel te ondersteunen en te helpen. Zo werd afgesproken dat haar halfzusje zich zou inschrijven bij een betere school. Het eerste jaar werd alvast betaald en zou 1000 euro (?) kosten. Na terugkomst in Nederland had ze na enige tijd contact met de tussenpersoon in Jakarta die haar vertelde dat ze door haar familie was opgelicht. Er is nooit een inschrijving geweest, het geld is op.

http://spoorloos.kro.nl/seizoe(...)ht_door_haar_familie (video)

Ik krijg vaak het gevoel dat IndonesiŽrs alleen maar op korte termijn denken. Ze hadden samen met de nieuw verworven dochter een beter leven kunnen hebben maar kozen voor "hard fietsen snel thuis". Je moet maar durven, de familie op de Nederlandse televisie, kosten noch moeite worden gespaard en dan zoiets doen. Erg dom ook nog, ze hadden veel meer kunnen hebben. Het zou wel eens kunnen zijn dat het hierdoor een eenmalig contact is geweest. Triest.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Joop van der Meer
Gebruiker
spacer line

Anne Mieke daar ben ik het helemaal mee eens ik heb het ook gezien,ik was zeer ontroerd
het raakte mij.Ik ken ook mensen die bedonderd zijn sponsering voor school te betalen.En puntje bij paaltje was hij met het geld er van door ging over aardig wat geld.Ze zijn er zelf naar toe gegaan om het recht te zetten.Nu kan ze volgende jaar haar studie afronden.Hoe is dat geweldig voor haar

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Heb 1e hands ervaring met vergelijkbare situaties, waarbij minder-bedeelde Indonesische families ondersteund werden door Westerse weldoeners. Wil niet overdrijven, maar zeker in 8 van de 10 gevallen is het fout gegaan, en is het sponsorgeld niet aangewend waar het voor bedoeld was.

- Schoolgeld werd gebruikt om een bruiloft te bekostigen
- Aanbetalingsbedrag voor aanschaf auto ( om als "eigen rijder" / chauffeur te kunnen gaan werken) werd gebruikt voor een tandenvijlceremonie
- Schoolgeld werd gebruikt voor aanleg / renovatie familietempel
- Startkapitaal om een warung met eeuwig houdbare produkten te openen werd gebruikt om zieke oma naar het ziekenhuis te sturen
- Aanschafbedrag voor een "echte" buitenboordmotor op een visserboot werd gebruikt voor aanschaf van een motorfiets.
- Sponsorgeld voor school-, boeken- en schooluniformgeld werd gebruikt voor aanschaf van een Samsung Galaxy S3.
- Etc., etc.

Begrijpelijk dat de "sponsors" buiten verbolgen ook zeer teleurgesteld zijn vanwege het gedrag van hun (zgn.) "Indonesische vrienden".

Moraal van het verhaal:
- Geen grote bedragen in een keer neertellen bij Indonesische gezinnen die van minder dan 1,5 miljoen Rp's in de maand moeten rondkomen.
- Controlepunten inbouwen zodat betalingen gestopt kunnen worden indien niet aan de afspraak / het doel voldaan wordt.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 18-09-2013 00:33 Amed East Bali wrote:
- Controlepunten inbouwen zodat betalingen gestopt kunnen worden indien niet aan de afspraak / het doel voldaan wordt.
Juist. Dat is het meest belangrijke. Ik zie mezelf vaak als een roepende in de woestijn maar gelukkig hebben medeforumleden als AEB, Yerun, Malam, etc. het ook door (maar ook daar buiten zijn er nog genoeg die het door hebben). Het koste mij maar 2 bezoeken aan RI voordat ik hier neerstreek om dat door te hebben: simpel, de 3e Wereld-mentaliteit. Alles draait om de materie, zelfs hun moeder of dochter zal men nog verkopen om aan geld te komen. Dat doet een heel volk niet slecht overkomen maar besef dat dit een ontwikkelingsland is met de daarbij behorende strubbelingen (zoals survival of the fittest ) en mentaliteit. Verschilt echt niet zoveel met andere ontwikkelingslanden.

Terug op die controlepunten: zo ook een medelander op Bali. Vrouwlief vraagt geld voor haar vader want die ligt in het ziekenhuis. Geen probleem, bellen we toch even het ziekenhuis op. Oeps, dat was niet de bedoeling want pa lag niet in het ziekenhuis.
Auto/motor moet worden gerepareerd. Geen probleem, bellen we even de garage. Oeps....
Onderzoek schoolgeld voor 2 kinderen. Geen probleem, gaan we toch even naar die school. Oeps, die school bestond al jaren niet meer.
Nog een onderzoek steun voor schoolgeld 2 kinderen. Geen probleem, naar de school en het wijkhoofd. Oeps, bleken ze niet te zijn ingeschreven op de betreffende school en het wijkhoofd deelde mee dat de beide kinderen thuis werden gehouden om mee te helpen in het huishouden.
Zwager vraagt geld voor de aankoop van een busje zodat hij geld kan verdienen als chauffeur. Geen probleem, gaan we toch naar een busje kijken. Oeps, dat was niet de bedoeling, bule -zwager werd geacht alleen het geld te geven voor de aankoop.
Huis overstroomt van de oma van een vriend in NL, oom vraagt om geld uit NL dat nodig is voor renovatie. Geen probleem, gaan we toch even kijken. Oeps, er was in de hele buurt nooit een overstroming geweest en het huis was nog in orde.
Familie vraagt geld voor een rechtzaak voor een duur stuk grond dat op naam komt van het Nederlandse familielid. Oeps, in NL even niet aan gedacht dat je als buitenlander niet eens onroerend goed kan bezitten.

Ga zo maar door.....het is zo makkelijk om controlepunten aan te leggen. Liegen kan men hier.......maar niet goed......vrij infantiel en zo doorzichtig als het maar kan.
Het is echter ongelooflijk dat er zovele bule intrappen. Dat krijg je als je alles vanuit een etnocentrische, eigen cultuur bekijkt.

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Tja, waarom verbaast iemand zich nog zou je denken?

Kenmerk van zo'n beetje alle derde wereld landen. Niet beperkt tot Indonesie.

Where there is a will there will be relatives.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Dat is doorgaans het probleem bij Indofielen, Bali-lovers en andersoortige roze bril-dragers; men beseft of begrijpt (of wil dit niet) niet dat RI (en dus ook Bali) een 3e Wereldland is met de daarbij behorende strubbelingen van de bevolking. Westerse normen en waarden deponeren op een dergelijke situatie is schier onmogelijk.
Allerlei "fatsoensnormen" uit onze regio zijn hier afwezig of in andere mate aanwezig.

renem
Gebruiker
spacer line

Het zijn ook vaak familie en vrienden die geld vragen en dan ben je minder goed op je hoede.
Leren nee zeggen of iemands verhaal checken is niet altijd makkelijk voor mij maar wel nodig hier om te overleven.
Niet om het geld maar meer om wie je vrienden zijn en wie niet. Gelukkig kan de indonesier niet zo goed op langer termijn denken dus als je nee zegt of nu even niet, wat het gauw verdacht snel stil met de telefoontjes en berichten endergelijke

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Het valt ook niet altijd mee YB, ik ben door schade en schande wijs geworden, ook ik ben enkele keren de bietenboot in gegaan of teleurgesteld in het verleden.
En nog laat ik me af en toe verleiden tot een onbezonnen actie.
Over een week moet het schoolgeld betaald worden, ach 150.000 Rupiah dussssss.
Doe het maar niet ben ik achter gekomen, wacht maar tot er een maand achterstand is en controleer dat ook nog in het schoolboekje, dan heb je de meeste kans dat het daadwerkelijk betaald wordt. Emoticon: Angry
Je moet werkelijk een knop in je gedachten omdraaien, dat valt niet altijd mee Emoticon: Blush

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Die knop omdraaien valt zeker niet altijd mee. Zelfs ik trap er nog regelmatig in (ondanks het besef dat 80% gewoon bedrog is). Doodgewoon omdat ik het geloof in de medemens niet geheel kwijt wil raken. Dus positief denken en daar gaan we weer.......
Vervelend, maar alle geloof in de (goedheid van de mede-) mens gaat hier op den duur wel verloren. Mensen die hun kinderen of ouders gewoon laten vallen vanwege status of materie. Tegen mijn eega zeg ik soms dat dieren nog meer passie en mededogen voor hun soortgenoten hebben dan mensen in dit land. Niet aardig maar het is dikwijls zo. Een hond is doorgaans trouwer dan een echtgeno(o)t(e); en dan gaat het niet eens om een soortgenoot.

In NL word ik niet goed van al die indo's en Molukkers die met een roze bril naar hun streek van herkomst kijken en vinden dat men in RI veel socialer is dan in NL, verwijzend naar de zorg voor ouderen en kinderen die zgn. in RI socialer en menselijker is en binnen familieband wordt geregeld. Afgelopen week nog zo'n staaltje meegemaakt van "goede zorg" voor moeder. Ik had de zoon bijna een paar knallen verkocht. Gewoon te walgelijk om waar te zijn: moeder financieel zwaar opgelicht door haar behoorlijk bemiddelde zoon die nog met een staalhard gezicht durft te beweren dat hij goed zorgde voor zijn "demente" moeder (er was psychisch niets met haar aan de hand).

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ik moet zeggen dat ik in familieverband bij minder bedeelden vaak goede dingen zie, pa, ma of een familielid die de mist in gaan worden in veel gevallen wel op ťťn of andere manier opgevangen.
Dan zie je dat toch alle familieleden van hun armoe hutje bij mutje leggen.

Het gaat over het algemeen fout als er geld in spel is , het familielid die wat te verteren heeft is de eerste die de boel laat vallen als een baksteen Emoticon: Angry
Ook ouderen die hulpbehoevend worden en een paar munten te verteren hebben, die staan binnen no time in hun string. Emoticon: Blush

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 18-09-2013 07:05 Malam wrote:
Ik moet zeggen dat ik in familieverband bij minder bedeelden vaak goede dingen zie, pa, ma of een familielid die de mist in gaan worden in veel gevallen wel op ťťn of andere manier opgevangen.
Dan zie je dat toch alle familieleden van hun armoe hutje bij mutje leggen.

Het gaat over het algemeen fout als er geld in spel is , het familielid die wat te verteren heeft is de eerste die de boel laat vallen als een baksteen Emoticon: Angry
Ook ouderen die hulpbehoevend worden en een paar munten te verteren hebben, die staan binnen no time in hun string. Emoticon: Blush
You're right. Ik word natuurlijk vnl. met de wantoestanden geconfronteerd. Zie ook wel positieve (ver)houdingen maar een groot deel is negatief. (O)pa en (o)ma worden gevoed maar daarbij blijft het voornamelijk.
En wat zeker is: geld in het spel en alles wordt een grabbelton.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Wat een programma als AM aangaf los kan maken, geen Indofiel, Balilover of roze wolkzitter te zien.
"Snaveltjes dicht, oogjes dicht en braaf gaan slapen lieve beeldbuiskindertjes"
Volgende week weer ťťn of andere goedgelovige die een huis wil kopen op Bali of een arme sloeber wil helpen met een huisje in Jakarta.

Zelfs mensen die weten hoe het werkt, geven geen commentaar, want hoe goed je ook weet hoe het hier werkt, liever niet de waarheid vertellen.
Stel je voor dat je commentaar gaat leveren op het land waar je zo graag naar toe gaat Emoticon: Blush

De waarheid zeggen en toegeven is niet alleen een probleem voor de Indonesische bevolking, maar ook voor Indofielen die na 4 weken alleen maar met mooie verhalen terug komen in Nederland.

Ik weet het, ik stond er bij en keek er naar, zo als in het liedje "Ik zag twee beren broodjes smeren"
De verhalen van mij zijn totaal anders als die zogenaamde wereldreizigers die vier weken Java - Bali hebben gedaan en op het punt staan hun boel te verkopen en te emigreren en hele volksstammen gek maken met hun mooie verhalen Emoticon: Laugh out loud

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ben al een tijdje aan het broeden op een reactie. Heb vanochtend de uitzending bekeken en heb een hoop vraagtekens, zowel wat betreft de uitzending zelf, als wat betreft de reacties hier.
Kom er zo op terug, moet eerst wat anders doen.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

De uitzending zelf zal mij een worst zijn, dat is een momentopname en ook nog helemaal geŽnt op sentimentaliteit van het volk, dat doet het namelijk goed.
Het merendeel van het publiek dat dit soort programma's bekijkt zal er even schande van spreken en overgaan tot de orde van de dag.

Voor mensen die IndonesiŽ kennen is dit een ander verhaal.
En toch zijn er maar weinig mensen die IndonesiŽ kennen die dit toe willen geven.
Het schijnt toch dat men IndonesiŽ ook voor mensen die er regelmatig komen het paradijs is waar geen kwaad over gesproken mag worden Emoticon: Wink

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Okť, ik ga een poging wagen.
Zoals gezegd vanochtend de uitzending gezien.
Wat ik zie: een jonge vrouw die geadopteerd is en jarenlang de wens heeft gehad om haar biologische moeder te ontmoeten. Kosten nog moeite worden gespaard om die wens in vervulling te laten gaan, geweldig dat dit allemaal kan en ik gun het haar ook oprecht van harte. Er volgt een emotionele ontmoeting met moeder en halfzus, na 30 jaar. De geadopteerde vrouw blijft 2 weken, maar heeft weinig tijd om echt close te worden, immers, ze zijn met een gezelschap van 8 man/vrouw.
De geadopteerde vrouw bezoekt de school van de half zus en vindt dat ze wel naar een hogere school kan. Er wordt afgesproken dat ze zich inschrijft en er wordt alvast Ä 1000,- achter gelaten voor het eerste jaar.
Na 2 weken Nederland komt de aap uit de mouw: niet ingeschreven en geld is op. Conclusie van de geadopteerde vrouw: als het zo moet, is het over.
Instemming van diverse posters hier: nou, dat contact zal wel eenmalig zijn.

Nergens wordt vermeld waar het geld wel aan op is gegaan. Men lijkt zich dit ook helemaal niet af te vragen. Het geld is niet besteed aan de school, dus is de familie opgelicht. Kijken we naar het hutje van de biologische moeder dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat de prioriteiten ergens anders liggen dan bij een betere school, zeker als er al "een" school is. Mogelijk hebben deze mensen grote schulden en hebben ze in ťťn klap met dit geld de schulden afbetaald. of hebben ze het aan andere dingen besteed die op dat moment voor hen meer prioriteit hadden. En ja, misschien hebben ze het in ťťn keer ergens verbrast, je weet het niet.
Bij mij begint de weerzin bij het feit dat iemand na 30 jaar in 2 weken tijd denkt te bepalen wat goed voor een ander zou zijn. Je kent elkaar helemaal niet, hebt een volstrekt andere achtergrond, maar je wilt in die zeer beperkte tijd spijkers met koppen slaan. Dat gaat niet.
En als iemand dan niet doet wat er af is gesproken eindigen met: ik ben er klaar mee.
Geen enkele beschouwing (misschien achter gesloten deuren wel, maar in ieder geval niet voor de camera) over wat zij zelf misschien niet zo handig heeft aangepakt. Had dit meisje niet veel beter begeleid moeten worden? Het feit dat het geld niet is aangewend voor een andere school is voor haar reden om weg te gooien waar ze jarenlang naar verlangd heeft. Daar kan ik mij heel weinig bij voorstellen. Ik begrijp de teleurstelling, maar ik mis het inleven in een persoon in een volstrekt andere cultuur, met andere dan westerse normen en waarden.
Ik ben het helemaal eens met Amed en YB: controlepunten inbouwen, maar ook samen bepalen waar het geld voor gebruikt gaat worden. Geen zaken opleggen waar soms helemaal geen behoefte aan is (behalve in onze ogen dan).
Voorlopig even mijn uitleg.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Toch weer even reageren op Malam,onze postings hebben elkaar gekruist.
Ik voel mij zeker geen Indofiel/Balil,over/roze bril drager etc.
Ik weet dat jullie visies op de Indonesische maatschappij waarheden als koeien zijn.
Ik wil zeker niet de Indonesische familie uit dit filmpje verdedigen, maar ik ben allergisch voor de houding: nou, zeg, nou wil ze helpen en nou reageren ze zo ondankbaar.
Dat is in mijn ogen puur koloniaal gedrag. Zoals YB het altijd zo mooi uitdrukt: het willen uitdelen van spiegeltjes en kraaltjes en dan vooral het dank je wel willen horen.
Mag je de medemens dan niet een beetje helpen?
Absoluut wel, maar je moet wel voorzichtig zijn in welke vorm je het giet.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 18-09-2013 15:05 elsbeth wrote:

Bij mij begint de weerzin bij het feit dat iemand na 30 jaar in 2 weken tijd denkt te bepalen wat goed voor een ander zou zijn. Je kent elkaar helemaal niet, hebt een volstrekt andere achtergrond, maar je wilt in die zeer beperkte tijd spijkers met koppen slaan. Dat gaat niet.

Als Indonesier die de Nederlandse manier van denken redelijk goed ken ( 45 jaar tussen en met Nederlanders gewoond ) kan ik de reactie van dat vrouw goed begrijpen.
Ze is een Nederlandse , groot gebracht met Nederlandse waarden/normen(cultuur).
In zo'n geval zal OmSid HPD zeggen( Hot Per Dom) .

Aan de andere kant kan ik ook de uitleg van Elsbeth volgen , over prioriteit stellen etc.
Er klinkt een beetje begrip.

Principieel gezien(ook voor Indonesiers) is dat geintje ( niet volgens de afspraak handelen ) echt fout.

Ik vraag me af of de rijke zus/dochter een gesprek had gevraagd voor uitleg .
Het zou niet zo zijn dat je je eigen moeder( halfzuster is minder belangrijk) gaat afschrijven voor 1000 eurie ?
Ik heb de vervolg niet gezien.

Jammer dat Spoorloos en de betrokken mevrouw geen begeleiding krijgen(adviezen) van Indonesie kenners .

bisa dicek of makemyday .

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Natuurlijk, Sid, begrijp ik de reactie van die Nederlandse vrouw wel. Natuurlijk is ze vreselijk teleurgesteld. Er spelen hier natuurlijk ook verschillende emoties. Het is niet niks om zomaar tegenover je biologische moeder te staan en je te realiseren dat je letterlijk uit haar geboren bent. Maar zou er ook maar iemand zijn uit die filmploeg die met haar praat over de verschillen, de waarde van geld, de motieven die zouden kunnen spelen?
Of kakelt iedereen elkaar maar na en spreekt schande van het gore lef van de Indonesische familie en heeft medelijden met de zielige blanke weldoener?
Sorry, ben een beetje geÔrriteerd..

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Elsbeth, mensen in IndonesiŽ voldoen niet aan ons verwachtingspatroon en dat is niet vreemd.
Daar moeten mensen uit het westen mee om leren gaan, zeker mensen die hun leven in IndonesiŽ in willen pakken.
Maar eens zal er toch ook in een derde wereldland als IndonesiŽ enige vooruitgang in civilisatie moeten ontstaan.
Dat is voor mensen die hier wonen en veel komen een punt van discussie Emoticon: Blush

IndonesiŽ is trouwens ook het enige land in Z.O. AziŽ waar de groep mensen die onder de armoedegrens leeft nog steeds stijgt.
Hoe wil IndonesiŽ nu ooit uit het dal van derde wereldlanden klimmen als hun waarheid de enige waarheid is en alle westerse landen het fout hebben.

De mentaliteit is hier diep en diep asociaal en ze weten alles beter, ik ben al 100 jaar in mijn kist gekropen dan is er hier nog geen steek veranderd, de wil om er iets van te maken ontbreekt gewoonweg.

Er bestaat in dit hele land geen toekomstvisie, iedereen denkt aan zijn eigen hachie en zijn eigen volle dompet en de rest kan gewoonweg sterven.
Geen greintje gemeenschapsgevoel, buiten Allah natuurlijk, want daar ligt het vertrouwen, hij gaat alles regelen Emoticon: Worship

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Het is diep triest, Malam. Als ik al die voorbeelden van jou en anderen lees, dan zakt de moed je inderdaad in de schoenen. Het lijkt alsof de mensen alle hoop hebben opgegeven. Zeker nu blijkbaar die groep onder de armoedegrens steeds groter wordt, is het logisch dat mensen geen raad weten met grote giften en alleen maar aan zichzelf denken. Daarom is het zo belangrijk dat je niet zomaar en onvoorbereid allerlei hulpacties onderneemt. Ik heb mij echt de afgelopen dagen afgevraagd wat zo'n programma als Spoorloos, maar ook zo'n film als vorig jaar (iets met Zonne..., een familie in de sloppenwijken Jakarta) betekent. Ik denk dat de camera in grote mate bepaalt hoe mensen gaan reageren. Er wordt niet iets spontaans gefilmd, maar de camera bepaalt het scenario, de mensen gaan zich schikken naar de camera. Dat is mijn bezwaar tegen veel fotografie en film. In mijn beleving plaats je daarmee iets tussen jezelf en je onderwerp, zowel letterlijk als figuurlijk. Je zet jezelf ook op een andere plaats. Mijn aversie tegen alles fotograferen heeft ook te maken met de hobby van mijn ouders. Ik heb het vaak als een enorme inbreuk op mijn privacy ervaren.
Om terug te komen op de geadopteerde vrouw: ik vind het wel triest dat zoiets essentieels als een moeder/kindcontact zo afloopt.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Twee verschillende werelden, RI en NL. Qua cultuur, sociale verhoudingen, economische situatie, maar ook qua civilisatie.
Whether you like it or not, zoals Malam het al duidde: het verwachtingspatroon is gigantisch uiteenlopend. Daar ik toch wel sta voor bepaalde (universele) waarden en normen, en ook door mijn westerse opvoeding ben bepaald en beinvloed, kan ik ook niets anders zeggen dan dat de mentaliteit uitermate asociaal is (in de letterlijke betekenis van het woord). Dit vanuit mijn westers oogpunt bekeken.
Vanuit Indonesisch oogpunt bekeken? Daar komt weer de Maslow-pyramide om de hoek kijken. Beetje bij beetje gaat een deel van de bevolking een paar treden omhoog maar het gros blijft hangen op de eerste trede van basale behoeftenbevrediging.
Gelukkig ontmoet ik steeds meer Indonesiers die evenzo waarden en normen zich (gaan) toe-eigenen die botsen met de 3e Wereld- en eiland-mentaliteit van hun mede landgenoten. Echter, dit is nog een klein deel van de bevolking en het gaat langzaam. Bedenk dat door de eiland-mentaliteit deze maatschappij weinig dynamisch is, eerder static like hell.
Anderzijds is het een prachtige voedingsbodem voor dat soort westerlingen die zonodig "goed" moeten doen; stap 4 op de Maslow-pyramide: de behoefte aan waardering en erkenning. Niets sociaals, evenzo puur egoistisch; kortom "zelfbevrediging".

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 18-09-2013 17:01 elsbeth wrote:
Om terug te komen op de geadopteerde vrouw: ik vind het wel triest dat zoiets essentieels als een moeder/kindcontact zo afloopt.
Dat is het zeker. Maar het had voorkomen kunnen worden als bekend was aan beide kanten dat de verwachtingspatronen, de normen en waarden waarmee iets wordt beoordeeld, zo compleet anders zijn. Ik denk dat dat moeilijk was te verwachten van de moeders kant want die zal wel niet zoveel educatie hebben genoten. Maar aan de zijde van de dochter had men toch wel iets kunnen doen aan voorbereiding daar men mag verwachten dat deze kennis in NL toch wel aanwezig is. Blijkbaar niet dus, of men weet het weer beter (etnocentrisme).

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Wat is er nieuw aan dit verhaal ?
Dit gebeurd, bijna dagelijks zou ik zeggen.
Mensen met goede bedoelingen, die de "arme" indonesiers willen "helpen"
en dan bedrogen uitkomen. Of het nu gaat om familie of niet dat doet er niet toe.
Als "goedbedoelende buitenlander" moet je je eerst eens verplaatsen in het
indonesische denken/leven. Als er ergens een tekort aan is dan is het wel geld.
Zelfs de zgn. "welgestelden" in indonesie hebben altijd geld tekort.
Wanneer je zonder voorwaarden (en controle) geld geeft dan is
het in 99.99% water naar de zee brengen,geld in een put gooien en wordt
het geld meestal anders besteed als waar het voor bedoeld was.
Je moet je vingers (handen,armen en hele lijf) vaak eerst een keer goed
branden voordat je daar achter komt.
Wanneer je het al hebt geleerd nadat de eerste 1000 euro in zo'n bodemloze
put terecht zijn gekomen dan ben je een snelle leerling.
Ik ken talloze voorbeelden van mensen die heel wat meer zijn "verloren"
Maar is dit slecht ??? Dat ligt er aan waar het geld wel aan besteed is.
De prioriteiten liggen in de praktijk vaak ietsanders als wat de "gulle gever"
in gedachten had. Dat is allemaal verklaarbaar; indonesische logica

En dan nog een puntje ... ja geld is belangrijker als familie voor velen.
Een praktijkvoorbeeldje .... zoon heeft schulden, vraagt zijn moeder om hulp,
moeder heeft een eigen huis en geeft haar eigendomsbewijs als onderpand
zodat zoon een nieuwe lening kan afsluiten om zijn schulden te kunnen aflossen.
Zoon heeft nu een nieuw huisje met grond, moeder is haar huis kwijt en woont
nu in bij haar dochter.
Is dit een uitzondering ?? Nee want ik ken er wel meer die dit soort "geintjes"
uithalen. Een cursus "oplichten" hebben veel mensen niet nodig en da's niet
alleen in Indonesie.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 18-09-2013 17:01 elsbeth wrote:
Ik heb mij echt de afgelopen dagen afgevraagd wat zo'n programma als Spoorloos, maar ook zo'n film als vorig jaar (iets met Zonne..., een familie in de sloppenwijken Jakarta) betekent.

Programma's als Spoorloos en Vermist zijn kijkcijfer kanonnen Elsbeth, ze haken in op sentimenten van mensen, sprookjes in een modern jasje met een goede afloop, Sneeuwwitje, Roodkapje enz.
Spannende zoektochten en aan het eind van de uitzending vallen de kinderen hun biologische moeder huilend in de armen, tranentrekkers van de bovenste plank, punt

Vaak zijn de zoekenden helemaal niet voorbereid op wat er op ze afkomt, dat is ook verder niet interessant voor dat soort programma's.
Om mensen met wat specialisten die ter plaatse bekend zijn voor te bereiden op wat er zou kunnen gebeuren heeft voor die programma makers helemaal geen meerwaarde.
Wat dan wel weer interessant is, is wat die dame overkwam die haar familie in Jakarta wilde helpen, daar kan je dan weer een uitzending aan wijden.
Wederom inspelen op sentimenten, rechtvaardigheidsgevoel wat een ondankbare familie, die conclusie is snel getrokken als je de achtergronden niet weet.
Goed beschouwd zijn die programmamakers niets ontziend bezig met hun eigen voordeel en dat daarbij slachtoffers vallen zal ze een worst zijn.

Moeder-kind contact zoals jij schreef, tja dat is triest voor die dame en duidelijk een gevolg van niet voldoende begeleiding, dat mag men de programmamaker aanrekenen.
De moeder heeft daar veel minder problemen mee, die heeft de buit binnen en vooruit denken is niet bepaald het sterkste punt van veel IndonesiŽrs, zeker de armen.

De veel geroemde familiebanden in IndonesiŽ is ook maar betrekkelijk, als het gaat om moeder/kind verhoudingen, een gevolg van cultuur en de economische situatie.
Iets waar wij in het westen geen voorstelling van kunnen maken.
Honderdduizenden vrouwen werken buiten hun geboorteplaats zo wel in IndonesiŽ als in het buitenland als tki, heel veel van die vrouwen hebben kinderen, die bij oma thuis blijven.
Heel vaak jonge meiden die na ze een kind hebben gekregen in de steek zijn gelaten en werk zoeken om kind en oma/opa te onderhouden.
Vaak gaan die maar ťťn keer per jaar met lebaran naar huis en ik denk we ons de rambam schrikken als we de cijfers hoeveel dat dit er zijn zouden horen.

Kinderen krijgen is hier nog steeds een ouderdoms verzekering, de eerste 2 tot 3 levensjaren is moeders intensief met het kind bezig, we hebben het vaak genoeg gezien, moeders die met een bordje rijst achter de kleuter aan rent.
Als de volgende wordt geboren dan krijgt de oudere zus de taak om de kleuter op sleeptouw te nemen.
In al de jaren dat ik hier kom kan ik op de vingers van ťťn hand tellen dat ik moeders een zoon/dochter van een jaar of tien heb zien knuffelen, raar maar waar.
Die band hier met kinderen is totaal niet te vergelijken met Nederland, alhoewel pubers hier duidelijk meer respect hebben voor hun ouders.

We hebben hier pakweg 2 jaar een hulp intern gehad, 27 jaar en had een kind die naar de SMP ging 12 jaar, werkte al twee jaar hier in de stad toen ze bij ons te recht kwam.
Haar dochter woonde bij oma in Banten, contact had ze af en toe via de mobiel van de buren, dus na 3 weken heb ik een mobieltje gekocht en haar naar Banten gestuurd om dat ding weg te brengen.
Ik vind namelijk dat er contact moet zijn, daar heb je het weer ik , blijf maar lekker 3 dagen bij je dochter meid, an me hoela ze stond de volgende dag weer op de stoep.
Ach ik verveel me daar toch maar vertelde ze. Emoticon: Confused

Ik heb ze bij aanvang van het nieuwe schooljaar aangeboden haar dochter hierheen te halen, zag ze niet zitten, trouwens ze zegt tegen me moeder mama en tegen mij tante.
Zelfs toen het kind vakantie had in de tijd dat wij in Nederland zaten haar aangeboden het kind voor de vakantie hierheen te halen, ook dat hoefde niet.
Ze is inmiddels getrouwd, zorgt voor de drie kinderen van haar man, ze heeft er zelf ook weer een kleintje bij, want manlief liet er geen gras over/in groeien.
Maar haar dochter woont nog steeds bij oma in Banten, ik ben gestopt me over dat soort dingen te verbazen, zo werkt het hier nu ťťnmaal, dus omdraaien die knop in je bovenkamer

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Interessant e observaties van diverse schrijvers .

Het is moeilijk om bepaalde zaken te vergelijken met elkaar omdat zoals het geschreven wordt die zaken naast dat het wel gebeurde ook nog afhankelijk kan zijn met diverse factoren.
1. In welke sociale/economische laag gebeurde het.
2.Kan je een arme Indonesiers (geen werk , weinig of geen inkomen , toekomstperspectieven) vergelijken met arme Nederlanders ?

Een arme Indonesier die weinig of (bijna ) helemaal niks heeft .Dus
Hij/ zij kan kan geen lange termijn maken, leef bij de dag , geld om te kunnen overleggen(kan) belangrijk zijn .

Een arme Nederland zonder inkomen heeft de bijstand , die bijna even veel is als de inkomen van een werkende.
Die kan , ondanks verhalen dat 1/3(?) van de kinderen niet kunnen ontbijten , de voedselbanken , met 50 euro per week moeten rondkomen etc op papier nog steeds moet kunnen leven.
(Ikl lees dat in kranten, zie dat op TV).

En toch hebben die mensen het (relatief) goed in vergelijking met de arme Indonesiers .
Ze hebben een VASTE Inkomen van 15.000.000 rupie of meer meer, ik weet niet de bijstand norm?)
De kinderen ondanks dat ze niet aan sport kunnen doen of paardrijden wel naar school kunnen , gratis ook nog .
Weet niet meer of de kinderen schoolgeld , boekengeld of uniform geld moeten betalen

De Nederlanders die "arm"zijn kunnen nog zeggen niet van dag tot dag leven, maar mss ook pluk de dag , genieten van je uitkering , lekker kranten lezen bij de bibliotheek . extra krantenwijk nemen etc .

Omdat NOG veel arme mensen zijn in Indonesia zal men ook VEEL dingen kunnen lezen/horen of zelf meemaken dat bij DIE indonesiers bepaalde zaken niet lopen zoals het moet lopen.

Mijn posting is gebaseerd op wat ik gehoord , gezien heb op TV , in Indonesia en Nederland .
Heb geen persoonlijke ervaring ondanks dat ik in diverse steden 45 jaren heb gewoond en geleefd .
Ook toen ik nog arm ben in Nederland, tijdens mijn studententijd .
Nu ben ik weer arm omdat mijn vorstelijke AOW etc behoorlijk ingekort zijn .

bisa dicek of makemyday .

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,150,259 pageviews Een website van indahnesia.com