Aankomst op Soekarno-Hatta

Subforum Het visumgebeuren 
54 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Palmboom87
Gebruiker
spacer line

Misschien een hele "stomme" vraag, echter toch ga ik deze stellen in de hoop dat iemand mij een antwoord kan geven.

Volgende maand ga ik met een reisgenote 3 weken naar IndonesiŽ. We vliegen via Jakarta naar Den Pasar. Omdat ik nu voor het eerst zonder mijn ouders gaat vliegen komt er dus nogal wat voorbereiding bij kijken.

Nu vroeg ik mij het volgende af.
Mijn reisgenote bezit de Nederlandse paspoort, en zal dus bij aankomst in Jakarta haar VOA kopen. Ikzelf bezit de Indonesische paspoort, en heb dus geen visumplicht.

Nu klinkt deze vraag wellicht "stom" maar toch zou ik er graag een antwoord op willen.

Is het mogelijk om samen met haar in de rij te staan voor de VOA balie, totdat ze de VOA binnen heeft. Ze is de Indonesische taal niet machtig, en aangezien het voor ons beiden de allereerste keer is dat we samen naar Indonesie reizen willen we uiteraard goed naar elkaar omkijken. Ik vraag me af of ze daar bij de immigratie moeilijk doen over het feit dat ik een Indonesisch paspoort heb en via de VOA balie gecontroleerd wordt.

Ik zag namelijk op de plattegrond van de luchthaven in Jakarta dat je een aparte rij hebt voor mensen die een VOA moeten kopen, en een aparte rij voor mensen met een Indonesische paspoort, en een aparte rij voor mensen die al in het bezit zijn van een visum.

Zoals gezegd misschien een stomme vraag, maar toch dank voor het antwoord.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Er zijn aparte rijen dus in principe ieder een eigen rij. Echter, ik (Nederlander) met Indonesische vrouw en kind staan in Jakarta gewoon in 1 rij en worden zonder problemen altijd netjes geholpen. Hoe dat zit met al dan niet verliefde koppeltjes weet ik niet, maar aan je naam te zien ben je dik in de 20, dan is een beetje zelfstandigheid toch wel verwacht.

Je hoeft geen Indonesisch te kunnen spreken om het land binnen te komen. De immigratie spreekt ook de benodigde woorden Engels, en als alles okay is zijn dat er heel weinig. Emoticon: Puh!

tu-bagus
Gebruiker
spacer line

Je moet eerst een visum halen. Kunt gewoon hier samen staan in de rij. Mijn vrouw (IN) en ik (NL) doen dat namelijk ook. Is gewoon wat makkelijker.

Heb je je visum moet je door de douane. Hier heb je 2 keuzes. 1 voor buitenlanders en 1 voor de IndonesiŽrs. Wij gaan naar die voor de IndonesiŽrs. Emoticon: Yes! Deze is lekker kort en snel. Het voordeel van een Indonesische aan je zij .
Voor de buitenlanders is het alsof je in de rij staat voor een actractie in de Efteling Emoticon: Laugh out loud op een mooie zomerse dag.

Ik weet trouwens niet of je, als je meteen doorvliegt, wel door de douane moet.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Hihihi Voor de buitenlanders is het alsof je in de rij staat voor een attractie in de Efteling op een mooie zomerse dag. Emoticon: Laugh out loud

De laatste keer (5 maanden terug) mochten we na halverwege de formaliteiten bij de immigratie voor Sos Bud en VOA te hebben gedaan, bij de loketten waar ellenlange rijen staan, geheel rechts op vertoon van onze paspoorten zo doorlopen. Emoticon: Worship

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Geen zorgen Palmboom, waar jullie ook moeten wezen, gewoon alles samen doen, alles wijst zich zelf, gewoon lekker bij elkaar blijven.
Ben in al die jaren slechts ťťn keer een takkewijf tegen gekomen bij de immigratie, voor de rest zijn ze erg behulpzaam en vriendelijk.

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

On 10-09-2013 09:17 tu-bagus wrote:

Heb je je visum moet je door de douane. Hier heb je 2 keuzes. 1 voor buitenlanders en 1 voor de IndonesiŽrs.

Dit is niet langer waar! Zo was het vroeger. De IndonesiŽrs gaan meteen door naar de douane, waar het al jarenlang is. De personen die VOA nodig hebben kopen dit net als vroeger ergens halverwege die lange gang. Eerst betalen, dan krijg je het papiertje. Tot daar zoals vroeger. Naast dit kantoortje zitten douaniers die het visum in je paspoort kleven en onmiddellijk de toegangsstempel in je paspoort zetten. Hier ben je al het land in en moet je nergens meer aanschuiven! Vandaar wordt je afgeleid naar uiterst rechts en ga je zo naar de bagage zonder verdere controle.

Wat je wel kan, en wat wij gedaan hebben: mijn vrouw wachtte in het midden van de gang tot ik en mijn dochter de douane voorbij waren. Dan gingen wij uiterst rechts in de gang en zij in het midden naar de douane. Zo heb je altijd visueel contact indien je dat wenst.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Klopt als een zwerende vinger, halverwege de gang Voa en Sos Bud, klaar dan kan je helemaal rechts gelijk doorlopen.
Ik wilde het niet vertellen, ik was bang dat ik weer voor een fantast uitgemaakt zou worden Emoticon: Blush
Dus als Palmboom zijn vriendin de formaliteiten (VOA) geregeld heeft, waar hij gewoon bij kan zijn, dan gaat zij rechts door de controle en wacht aan de andere kant van het loket waar haar Palmboompje staat. Emoticon: Yummie!

Ramayan
Gebruiker
User icon of Ramayan
spacer line

Mocht je in de buurt van Den Haag wonen of de moeite neemt daar heen te rijden is het voor jou als anak Indonesia een kleine moeite bij de KBRI een visum voor je vrouw halen. Scheelt toch weer een hoop zweet in die rij daar.......

Villa Ditya
Gebruiker
User icon of Villa Ditya
spacer line

Op de luchthaven van Solo wordt mijn vrouw (Indonesisch paspoort) er altijd uitgepikt en meteen naar de douanerij voor Indonesiers gedirigeerd terwijl de kinderen en ik (allemaal NL paspoort) in de rij voor een visum of stempel moeten gaan staan.
Ik neem aan dat je, gezien het feit dat je een Indonesisch paspoort hebt en hier woont, een residentieadres in Nederland in je paspoort hebt laten zetten? Scheelt weer een hoop gedoe als je Indonesie uitgaat (moet iemand met een Indonesisch paspoort die Indonesie verlaat nog steeds "fiskal" betalen?) .

Villa Ditya - luxe prive vakantievilla vlakbij Yogyakarta. Kijk voor meer info op www.villaditya.nl

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

De fiskal is alweer enkele jaren geleden afgeschaft.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Indoboy20
Gebruiker
spacer line

On 10-09-2013 09:17 tu-bagus wrote:
Je moet eerst een visum halen. Kunt gewoon hier samen staan in de rij. Mijn vrouw (IN) en ik (NL) doen dat namelijk ook. Is gewoon wat makkelijker.

Heb je je visum moet je door de douane. Hier heb je 2 keuzes. 1 voor buitenlanders en 1 voor de IndonesiŽrs. Wij gaan naar die voor de IndonesiŽrs. Emoticon: Yes! Deze is lekker kort en snel. Het voordeel van een Indonesische aan je zij .
Voor de buitenlanders is het alsof je in de rij staat voor een actractie in de Efteling Emoticon: Laugh out loud op een mooie zomerse dag.

Ik weet trouwens niet of je, als je meteen doorvliegt, wel door de douane moet.

HŤ? Dus als ik met mijn Indonesische vrouw naar de immigratiedesks ga voor de IndonesiŽrs, die desks als je rechtdoor blijft lopen dan kan ik als Belanda met een 60 dagen toeristenvisum ook gewoon een stempel krijgen daar?

Ik weet niet hoe lang dat mag, maar ik word als Belanda paspoorthouder altijd naar de immigratiedesk voor buitenlanders gedirigeerd?

Volgens mij als ik ikut met de isteri dan zegt de immigratieofficier van de Indonesische desks dat ik maar terug moet gaan naar de desk voor buitenlanders. Je hebt altijd van die zuurpruimen en dan ben je alleen maar tijd kwijt.

Iemand anders die dit ook al gedaan heeft met een belanda paspoort en isteri wni? Want bij de buitenlanders desk moet je vaak lang wachten. De IndonesiŽrs bij de Indonesische immigratie kunnen zo doorlopen..

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 05-11-2013 13:18 Indoboy20 wrote:

[quote removed]
Want bij de buitenlanders desk moet je vaak lang wachten. De IndonesiŽrs bij de Indonesische immigratie kunnen zo doorlopen..
Bij ons is dat ook zo toch? Terug op Schiphol gaat het voor de EU-burgers redelijk snel. Bij buitenlanders is er iets meer af te handelen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

pierre
Gebruiker
spacer line

Die enkele keren dat ik samen met mijn vrouw naar indonesie reisde ging mijn vrouw altijd mee naar het VOA loket en "regelde" dit in no time.
Daarna gewoon samen naar de ( immigratie) en de douane ( indonesische kant, mijn vrouw wel voorop ) nooit hierop aangesproken of terug gedirigeerd, dit voor zowel Medan als in Jakarta. blijkbaar hebben wij geluk gehad of de doortastendheid van mijn vrouw? wie weet?

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Eerlijke antwoord ?
Indonesiers zeggen : tergantung sikon dan tongkrongan .

Afhankelijk van de omstandigheden(SiKon =Situasi dan kondisi) , en presentatie , uiterlijk , kleding en gedrag .
Zenuwachtigheid kan ook een rol spelen.

bisa dicek of makemyday .

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 06-11-2013 00:46 schreef Surya Atmadja:
Eerlijke antwoord ?
Indonesiers zeggen : tergantung sikon dan tongkrongan .

Afhankelijk van de omstandigheden(SiKon =Situasi dan kondisi) , en presentatie , uiterlijk , kleding en gedrag .
Zenuwachtigheid kan ook een rol spelen.

Tja, zenuwachtig kom ik zelden over, heb nogal iets van onbevreesdheid over me.

( was waarschijnlijk ook de reden dat ik destijds de zogenaamde ďverlorenĒ pulsa van mijn vrouw terug kreeg )

papiholandes
Gebruiker
spacer line

een ding hehe ook al haal je visum in denhaag zul je toch nog halverwege bij dezelfde balies de stempels met in reis datum moeten halen dus visum in den haag of jakarta duurt net zolang en ja daarna kun je rechts achter die balies zo doorlopen naar douane waar je als buitnelander meestal zo kunt doorlopen

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Papi,

Als het om een VOA gaat zou ik niet naar Den Haag gaan en gewoon bij binnenkomst een visum kopen en bij de douane laten afstempelen. Ga je echter langer dan zou ik iedereen willen adviseren om naar Den Haag te gaan.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 07-01-2014 17:20 schreef BintangJan:
Papi,

Als het om een VOA gaat zou ik niet naar Den Haag gaan en gewoon bij binnenkomst een visum kopen en bij de douane laten afstempelen. Ga je echter langer dan zou ik iedereen willen adviseren om naar Den Haag te gaan.

Als je langer dan 30 dagen in indonesie wil verblijven dien je zo wie zo het visum in Den Haag te halen, aangezien een VOA maar 30 dagen geldig is en geen dag langer en een 60 dagen VOA is er niet.

Toen ik alleen reisde en minder dan 30 dagen kocht ik een VOA kopen in indonesie en langer dan 30 dagen in Den Haag, maar sinds we met zijn tweeen reizen en eventueel korter dan 30 dagen in indonesie willen verblijven ga ik samen met mijn vrouw de visa halen ( zo lui als ik ben laat ik mijn vrouw het woord doen) en dan samen via de indonesische kant door de doaune heen, we hebben dit al diverse malen gedaan en nooit problemen gehad, komt misschien ook dat ik behoorlijk zelfverzekerd over kom en mijn vrouw niet op haar mondje is gevallen.

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Op 07-01-2014 18:55 schreef pierre:

[quote verwijderd]

Als je langer dan 30 dagen in indonesie wil verblijven dien je zo wie zo het visum in Den Haag te halen, aangezien een VOA maar 30 dagen geldig is en geen dag langer en een 60 dagen VOA is er niet.

??????????????????????????????????????????
Dacht toch meerdere keren, zelfs hier op het forum, gelezen te hebben, dat tegenwoordig ook dat VOA van 30 dagen met een zelfde periode verlengd kon worden op een plaatselijk immigratie-kantoor.

FAR FROM THE MADDING CROWD

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

malam; ik kwam vorige week terug uit Singapore en zag inderdaad dat de VoA rij voortaan geheel gesplitst is van de rest (Indonesiers, KITAS ect ect).. Je haalt dus je VoA op aan de 'zijkant' van het lange pad richting de immigratiebalies, en je verdwijnt daar ook direct uit de rij om bij de bagage-banden te verschijnen.

Omdat ik hier al jaren niet meer mee te maken heb (VoA) had ik hier niet eerder op gelet, maar omdat je dit eerder had geschreven heb ik hier even wat aandacht aan gegeven. Dit scheelt dus 1x extra in de rij staan, iets wat rondweg overbodig was eigenlijk, maar ja.. het duurde even voordat ze dat door hadden kennelijk. Emoticon: Puh!

Overigens is de rij voor diplomatiek/gehandicapt/ASEAN altijd het kortst, dan die KITAS/KITAP en dan de lange rijden van Indonesiers en overige buitenlanders. Als je geluk hebt word je met je gezin uit de lange rij geplukt door een vriendelijke immigratie-beambte (ja die zijn er wel degelijk) en kun je bij de lege balie direct terecht. Dit gebeurde mij vorige week ook weer.. net als de vorige keren. Toch fijn, al was de rij van KITAS/KITAP slechts 5 mensen.

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Op 08-01-2014 01:06 schreef jupje:

[quote verwijderd]

Dacht toch meerdere keren, zelfs hier op het forum, gelezen te hebben, dat tegenwoordig ook dat VOA van 30 dagen met een zelfde periode verlengd kon worden op een plaatselijk immigratie-kantoor.

Je kunt inderdaad een VOA met 30 dagen verlengen. Wij hebben dat een keer in Singaraja (Noord Bali) laten doen. Je bent wel een dag of vier/vijf je paspoort kwijt. Wij betaalden 400.000 rp p.p. omdat we het lieten doen. Als je zelf naar het kantoor gaat ben je 250.000 rp. p.p. kwijt.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Klopt Jan, je kan een VOA verlengen, het zal nu inmiddels wel tot in alle uithoeken zijn doorgedrongen bij de Immigrasi Emoticon: Laugh out loud

Toen de regeling pas was ingevoerd, vroegen ze bij de Immigrasi op Batam staalhard een sponsor, ik kon debatteren wat ik wilde.
Dus heb ik de ferry gepakt naar Singapore voor een nieuwe VOA, binnen 4 uur geregeld Emoticon: Wink

Het is en blijft soms moeilijk om de regels boven tafel te halen, vaak zie ik hier vragen, verscheidene malen heb ik vragen gesteld bij de Immigrasi ambtenaar die ons altijd helpt.
Een beste vent, maar ik krijg dan vaak antwoorden waar ik niet zoveel mee kan, ik heb wel eens de indruk dat ze zelf de bomen niet meer door het bos kunnen zien.

Dat je apart staat in Jakarta wat Yerun aangaf is al een stiefkwartiertje, werkt goed, de rij van de de VOA's sla ik over, sta gelijk bij de immigrasi, daar rammen ze de stempels in mijn paspoort en kan voor de rest doorlopen.

Slechts ťťn keer wat ergernis, ťťn of andere muts ging beginnen aan haar dienst, had waarschijnlijk weinig zin of werd geteisterd door haar maandelijks ongemak.
Ze bladerde onze paspoorten door en vroeg op een uiterst irritante toon of we in IndonesiŽ woonden.
Meestal hou ik mijn broodmolen dicht en doet Pop het woord, die wist even geen antwoord te geven.

Toen heb ik maar het voortouw genomen en haar gevraagd of onze visa soms niet in orde waren, dat dan weer wel volgens zus.
Maar onze paspoorten stonden vol en we brachten wel heel veel tijd in IndonesiŽ door.
Tja met visa en verlengingen is het paspoort na 1 jaar al half vol Bu Emoticon: Blush
Bovendien is IndonesiŽ mooi en de mensen zijn vriendelijk, dussssssss.

Waarschijnlijk waren mijn argumenten voldoende of begonnen de paracetamolletjes bij haar te werken, stempels in onze paspoorten en ze nam heel vriendelijk afscheid met "volgende" Emoticon: Wink

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 08-01-2014 01:06 schreef jupje:

[quote verwijderd]

Lezen Jupje.. lezen... ik had het niet over verlengen, want dat is inderdaad mogelijk ( wel met een hoop geregel en kosten zoals Jan ook al schrijft) Ik schreef dus er is geen VOA van 60 dagen, op de manier zoals je een 30 dagen VOA hebt.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Heeee Pierre, Jupje heeft wel meer van dat soort uitspraken.
Mocht je plannen hebben wat langer naar IndonesiŽ te gaan met mijn Elly.
Rond je verlenging in Soekeleboemi, mijn gabbertje op de immigrasi regelt het in een flits Emoticon: Yes!
Ik heb een mooie kamer voor Elly, jij kan wel in de schuur slapen Emoticon: Laugh out loud

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 08-01-2014 18:56 schreef Malam:
Heeee Pierre, Jupje heeft wel meer van dat soort uitspraken.
Mocht je plannen hebben wat langer naar IndonesiŽ te gaan met mijn Elly.
Rond je verlenging in Soekeleboemi, mijn gabbertje op de immigrasi regelt het in een flits Emoticon: Yes!
Ik heb een mooie kamer voor Elly, jij kan wel in de schuur slapen Emoticon: Laugh out loud

ha ha ha ha LOL... je weet het leuk te vertellen.

Maar er is een uitspraak he.... "in your dreams" ha ha ha

Maar ooit eventueel verlengen in soekelaboemietralalala dat lijkt me wel wat, de volgende keer wilde we toch waarschijnlijk weer die hoek van Java in.
Maar er zal wel niet van verlenging sprake zijn, aangezien ik maar drie weken ( aaneengesloten) vakantie mag vieren van mijn nieuwe baas...

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,687,403 pageviews Een website van indahnesia.com