"mixed Couples" en onroerend goed

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
85 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Voor sommigen is het inmiddels duidelijk dat je als buitenlands "natuurlijk persoon" geen onroerend goed kunt bezitten in IndonesiŽ. Daarom laten ze hun Indonesische partner een huis kopen. Nou kan ik er volledig naast zitten, maar volgens mij kan dat ook niet. Het is erger. Of het is misschien erger:

In IndonesiŽ moeten zowel de man als de vrouw van een gehuwd stel tekenen voor de aankoop van onroerend. Onder alle omstandigheden. Dat zou dus inhouden dat als een mixed couple een huis wil kopen, de buitenlandse partner een handtekening moet zetten die juridisch niet geldig is want hij/zij mag geen onroerend goed kopen waardoor de hele aankoop niet geldig is. Ken dat kunne?

Pak Surya?

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Potverdikke!
Als dŠt waar is, zitten er honderden, waarschijnlijk wel duizenden buitenlanders potentieel tot hun strot in de stront.

FAR FROM THE MADDING CROWD

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Ik weet het niet zeker, Jup, vandaar dat ik de hulp van Pak Surya inroep. Maar ik weet wel zeker dat ik handtekeningen heb gezet die ik met mijn SosBud helemaal niet had mogen zetten, van de huur (huur, niet koop) van een huis tot brommers en auto's. Met een ITAS mag dat weer wel, maar ik denk dat de aankoop van onroerend goed daar buiten valt. Als ITAS-houder mag je wel een huis huren of een auto kopen, maar onroerend goed mag niet. Als ik gelijk heb (en dat heb ik altijd, wellicht behalve in dezen) dan ben ik daar verdomd snel achter, al na 22 jaar.

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Inderdaad, ook de Indonesische partner kan geen onroerend goed bezitten, tenzij er voor het huwelijk een en ander op papier is gezet.
Mijn Indonesische vrouw wil dat maar niet geloven. Ze heeft nu een miezerig lapje grond geŽrf en volgens de wet heeft ze een jaar om dat van de hand te doen. Maar er is geen ezel die koppiger is en dus weigert ze, want ze gelooft mij niet.
Ik heb hierover vorig jaar een draadje gestart alhier, ik zal het eens even opsnorren.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Et voila, Guna2

forum.indonesiepagina.nl/topic(...)0/eigendom_erven.php

Hier staat een hoop informatie over het Indonesisch erfenisrecht en recht op bezit van onroerend goed.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

http://www.rumahku.com/berita/(...)ual-beli-tanah-18233

Volgens mij is bovenstaande redelijk helder omschreven... hier staat vermeld dat alle mensen met een deel in de overdracht (koper, verkoper, notaris, getuigen) moeten tekenen.

Verder moet de getrouwde koper een brief hebben dat er akkoord is voor de koop. In dit geval zou ik die brief dus moeten ondertekenen als mijn vrouw nu wat zou moeten kopen. Mijn handtekening als 'partner van de koper' staat dus niet op de akte.

Lijkt me dus dat mijn huidige akte pisah harta gewoon voldoende is. Maar ik heb de wetsteksten niet opgezocht natuurlijk. Dit is even wat ik zojuist uit meneer Google hengelde.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Onder normale omstandigheden post ik alleen dingen die ik 100% zeker weet zodat ik stug kan volhouden dat ik ALTIJD gelijk heb. Dat is nu helaas niet het geval.

Zoals ik het lees, kan de Indonesische partner van een mixed couple uitsluitend onroerend goed erven mits er sprake is van een prenup , maar dus nog steeds niet kopen.

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Heeeeee Guna2, dat is een poos geleden... of mis ik iets??? Emoticon: Confused
Alles goed daar?

Enfin, hier komt toch ook om de hoek kijken het verhaal "huwelijkse voorwaarden" (akte pisah harta), dan kan het wel.

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

oeps, je was me net voor Yerun.

Idd de Pisah harta...

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 25-08-2013 12:26 guna2 wrote:

Zoals ik het lees, kan de Indonesische partner van een mixed couple uitsluitend onroerend goed erven mits er sprake is van een prenup , maar dus nog steeds niet kopen.

Volgens Indonesische wet kan de Ind. partner ALTIJD erven van haar WNA echtgenoot , omgekeerd ook .
In geval dat de Indonesische echtgenote AL onroerendgoed bezit (gekocht of geerfd MITS beschermd door prenup-akte pisah harta) kan de WNA echtgenoot ook erven .
Zijn legitieme portie , ook krijgen de kinderen hun erfdeel.
Wel moet hij binnen 1 jaar afstoten of schenken ( hibah) aan de kinderen .

Wel moet de kinderen de Indon. nationaliteit hebben.
Zo niet moeten ze ook binnen 1 jaar afstoten.

Grote valkuil is als men de Syariah(Islam) recht toepast, dan kan anderen ook mee erven volgens bepaalde formule .
In de praktijk gebeurt het niet !!

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Hoe het met een huwelijk met prenup (geen pinup toch?) in elkaar steekt, lijkt me nu duidelijk. Maar hoe zonder de prenup, daar hoor ik niemand over.
Wat dat betreft komen we terug bij de 1e posting van Guna-guna:

Dat zou dus inhouden dat als een mixed couple een huis wil kopen, de buitenlandse partner een handtekening moet zetten die juridisch niet geldig is want hij/zij mag geen onroerend goed kopen waardoor de hele aankoop niet geldig is. Ken dat kunne?

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 25-08-2013 19:48 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Grote valkuil is als men de Syariah(Islam) recht toepast, dan kan anderen ook mee erven volgens bepaalde formule .
In de praktijk gebeurt het niet !!

Natuurlijk gebeurt dat niet, want dan moet men delen met meerdere mensen dan als volgens de Indonesische wetgeving dit 'verrekend' word. En aangezien ze hier in Indonesie zo materialistisch en egoistisch zijn als de tyfus, kiest men natuurlijk voor de wet die hen het meeste oplevert, al is het eigenlijk geen kiezen, want dit land is geen Islamitisch land.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.YB; zonder prenup kan wel, maar dus voor een zeer beperkte periode van 12 maanden, waarin je alles weer moet verkopen. Dat is volgens de regels, dat het in de praktijk anders kan, is duidelijk.

_Jarno_
Gebruiker
User icon of _Jarno_
spacer line

Andere vraag, zijn er daadwerkelijk gevallen bekend waarin de Indonesische staat zich het onroerend goed van een mixed couple toegeŽigend heeft?

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 26-08-2013 04:34 Yerun wrote:

[quote removed]
Natuurlijk gebeurt dat niet, want dan moet men delen met meerdere mensen dan als volgens de Indonesische wetgeving dit 'verrekend' word. En aangezien ze hier in Indonesie zo materialistisch en egoistisch zijn als de tyfus, kiest men natuurlijk voor de wet die hen het meeste oplevert, al is het eigenlijk geen kiezen, want dit land is geen Islamitisch land.

Het gebeurt wel eens . Emoticon: Yes!
Wat vaak voorkomt is de erfenis verdeling vrouw en man ( 2x vrouw) .
Ook bij "moderne en goed gestudeerde " Indonesiers.
Soms in combinatie met Islam / adat. (West Sumatra)

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Recente voorbeelden hiervan om Sid?

Where there is a will there will be relatives.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Familie ( direct en 1ste graad) , en naaste vrienden uit Padang (West Sumatra).
En mijn eigen huwelijk , al 34 jaren mix-couple.

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Zoiets dus als " van horen zeggen" .

Want meer dan dat is het dus niet. Zeker niet als er nog een wereld aan afstand is.

Terugkomend op het onderwerp. 1 optie is om het op naam te zetten van je meerder jarige kind of kinderen als deze WNI zijn. Dat is een mogelijke oplossing. Blijft natuurlijk dat je als niet Indonesier niks kunt. Maar dat had niet nieuw hoeven zijn voor PP aka Guna2.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Anorak, ik bemoei me over het algemeen niet zo met dit soort zaken, ťťn het is niet actueel voor mij, twee ik weet er geen bal van.
Dat iemand met een intelligentie niveau als Guna2 nu na zoveel jaren ineens een brainwave krijgt en zich af gaat vragen wat zijn positie is, spreekt voor zich.

Aan de andere kant heb ik vaak berichten gelezen van Surya over deze materie, die zijn duidelijk genoeg.
Dat zou voor Guna2 aka Pupyes ook duidelijk zijn als hij de wet zou kunnen lezen net als Surya, maar dat is voor dit vertalertje niet weggelegd, dat is te hoog gegrepen voor deze alwetende en daar hebben we dan inderdaad Surya voor nodig Emoticon: Yes!

Moraal van dit verhaal?
Hoe hoger je je zelf inschat, hoe dieper je valt als er een moment is dat je iets niet weet Emoticon: Shut up!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Buiten mijn oude schoolgenoten in Jkt is het mijn eigen tante (Padangse) , mijn eigen schoonzus , beiden in Jakarta en mijn eigen huwelijk.
Is het niet voldoende voor jou ?

Het gaat namelijk bij oude huwelijken , die gesloten zijn voor de" internet" periode .
Men had toen nog geen voldoende kennis over prenup .
Staat ook beschreven in UU Perkawinan 1974/UU Pokok Agraria die nog steeds geldig is .Je kan de notaris PPAT raadplegen.
Omstreeks 2003-2005 werd zelf nog geadverteerd dat een Indonesische getrouwd met een buitenlander mogelijk was om grond (SHM ) te kopen/bezitten.
Ik weet dat pas omstreeks 2004 toen ik in Zuid Bali /Cangu aan het kijken was voor een plek onder de zon.

Jupje schreef ook :
"Potverdikke!
Als dŠt waar is, zitten er honderden, waarschijnlijk wel duizenden buitenlanders potentieel tot hun strot in de stront. "

elsbeth
Gebruiker
spacer line

...en maak dan een heldere samenvatting waar iemand wat aan heeft.
Laat degene die de vraag gesteld heeft vervolgens maar aangegeven welke bijdrage hem nou het meest heeft geholpen.
Zelfs Malam geeft aan dat de berichten van Surya over deze zaken duidelijk genoeg zijn. En zelfs YB heeft geen sluitend antwoord. Wie zit er hier nu uit zijn nek te lullen, Anorak??

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Ook een manier van reageren.
Ik heb aangegeven wat er in het slechtste geval wel mogelijk is.

Iedereen kan het oplossen zoals hij of zij wil natuurlijk.

En die oplossing kwam niet uit survey maar gewoon uit de praktijk.

Subtiel verschil. Doe er mee, of niets mee.

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

Ze vorderen niks is mijn mening (de staat) nooit wat van gehoord iniedergeval

Je moet gewoon geen dodelijk ongeluk krijgen en alles verkopen voor je dood bent of denkt te gaan .

een zij rekening hebben geopen voor je naasten (vrouw / kind)
kan je op alle manieren regelen en hoe en wat en waarom (vraag de banken in Indonesie helpen je graag))

Best is een dollar rekening die je deelt met een nederlands family lid of een niet bestaand persoon (fake id regelen)

Want als je als buitenlander de pijp aan maarten geeft is het geld en de goederen al op door moord en doodslag door de omgeving fam etc etc

Al voor de staat zijn vordering kan doen is mijn ervaring (als ze het doen Emoticon: Nooo )

Doei Emoticon: Party! Emoticon: Bye bye

roosjenEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.hotmail.com

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

offtopic verwijderd, doorgaan = ban

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,879,277 pageviews Een website van indahnesia.com