Scooter gekocht in Balikpapan maar geen Motor rijbewijs

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
77 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Vlieger
Gebruiker
spacer line

Hallo allen,

Ik ben vrij nieuw hier (eerste keer indonesie) En ben voor mijn baan gestationeerd in Balikpapan. Nu woon ik leuk en na wat info van locals (collega's etc) heb ik een scooter gekocht omdat dat met de info die ik had kon met mijn NL bewijs met B& AM. Nu lees ik na wat googelen dat hier word gemeld dat je een motorrijbewijs en internationaal rijbewijs nodig hebt.

De scooter staat echter al voor de deur dus wegdoen is niet echt een optie, ik zal hier de komende 2 jaar nog verblijven. Misschien een optie om lokaal het motorrijbewijs te halen >?

Gr

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Je hebt inderdaad een motorrijbewijs nodig, maar ik neem aan dat je een werkvergunning hebt, neem een agent in de hand en laat hem met je rijbewijs trachten of het om is te zetten naar motor, je hebt AM wie weet, niet geschoten is altijd mis.

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Even kijken op het kantoor van de Poltabes in Balikpapan hoe het systeem van "rijbewijzen" aanvragen aldaar werkt.

Formeel is er nml. een theorie- en praktijktest die men (locals en buitenlanders) moeten afleggen om een Indonesisch rijbewijs te verkrijgen. In de praktijk vindt men (de politie) dat teveel gedoe en verkoopt simpleweg de afgestempelde examen-resultaten (hier op Bali aan locals voor Rp. 25,000,-, aan buitenlanders voor Rp. 100,000,-) zodat je formeel met de "aanvraag-procedure" kunt beginnen. Als buitenlander meenemen:

Origineel paspoort, originele kitas, originele examenbewijzen danwel sim a + c (indien sprake is van verlenging), surat tanda melaporkan +

Kopie paspoort, kopie kitas, kopien van de sim (indien verlengd wordt), kopie surat tanda melaporkan (buitenlanders registratie)

Originele medische test / surat keterangan kesehatan, uitgevoerd in ziekenhuis of bij huisarts a raison van ca. Rp. 40,000,-.

Formulieren bij balie binnekomst invullen, per SIM aanvraag of verlenging een formulier gebruiken, en betalen bij de kassier BRI in het kantoor, ca. 155.000,- bij 1e aankoop of verlenging voor 2 SIMís (auto en motor. wel zo makkelijk).

If you have nothing to loose, you can risk everything

Vlieger
Gebruiker
spacer line

Hartelijk dank voor de info !

Een lokale vriend van mij kent via via iemand die over de rijbewijzen gaat hier dus ga inderdaad even proberen om AM om te zetten naar een A hier. Anders even de hele procedure doorlopen. Misschien dat ik mijn medische keuring voor vlieger kan gebruiken voor het rijbewijs ? Scheelt weer een dokter zoeken en een dag aan medische keuringen (ik werk voor de staatsmaatschappij als vlieger) Dus een lokale medical heb ik al.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Amed omschreef precies de officiŽle procedure, over het algemeen wordt daar vaak van afgeweken.
Ik heb het door iemand laten doen die de weg wist en ik moest ťťn keer mee naar het bureau voor een handtekening en het was klaar.

Je kan buiten je rijbewijs ook je vliegbrevet meegeven, zoals je inmiddels wel in het verkeer gemerkt zal hebben denken de meesten die op een motor kruipen ook dat het een vliegbrevet is Emoticon: Yes! Emoticon: Smile

Tip: Trek je uniform aan als je er naar toe moet, maakt hier enorm veel indruk Emoticon: Laugh out loud
Succes.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Vlieger, een Indonesisch motor-rijbewijs is C, voor auto's is A. Motoren is alles wat 2 wielen en een motor heeft overigens, dus ook scooters met weinig CC die in Nederland onder een andere categorie vallen.

Verder offtopic: ben je vlieger voor je werk hier?

Vlieger
Gebruiker
spacer line

Hallo,

Sorry voor de late reactie, lekkere werkweek weer haha.

Ja dat ze hier rondvliegen is te zien... Sjeezus wat een mafketels af en toe. (Ik ben hier als werknemer bij Garuda) Scooter is een heerlijk vervoersmiddel in Balikpapan vind ik tot nu toe. Polisi reed gister langs. 3 agenten in een auto, lachend en vrolijk zwaaiend en lieten me met rust haha. Motor agent wilde alleen op de foto... Mazzel gehad denk ik. Zijn er trouwens nog meer mensen woonachtig in Balikpapan ?

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

On 27-08-2013 06:59 Vlieger wrote:
Hallo,
Zijn er trouwens nog meer mensen woonachtig in Balikpapan ?

Ja, iets van rond de 700,000 mensen Emoticon: Wink

If you have nothing to loose, you can risk everything

_Jarno_
Gebruiker
User icon of _Jarno_
spacer line

Niet woonachtig, wel een aantal keren geweest toen de vrouw daar nog werkte. Volgens mij de beste wegen van Indonesie, je kan duidelijk zien dat er voldoende geld gemaakt wordt in de olie industrie aldaar.
Het Indiaase restaurant, Bombay Curry House is wel een bezoekje waard, heerlijk eten! Ook de soft shell black pepper crab is heerlijk in Balikpapan, hebben regelmatig een doos over laten komen naar Jakarta Emoticon: Very funny

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Als ze je aanhouden dan is er vaak wel wat te ritselen Vlieger, de echte ellende begint pas als je bij een aanrijding betrokken raakt, dus pas op.
Ik zou toch proberen aan een rijbewijs te komen.

pimpenel
Gebruiker
spacer line

Een andere vraag ff tussen,, door hoe zit het met als je altyd zoals in holland bv... bent gewend rechts te rijden en nu in indonesie bv links te rijden ,,, zijn er mensen die er leuke of minder leukere ervaring mee hebben .,,,,,,.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 27-08-2013 08:52 Malam wrote:
Als ze je aanhouden dan is er vaak wel wat te ritselen Vlieger, de echte ellende begint pas als je bij een aanrijding betrokken raakt, dus pas op.
Ik denk dat het weinig uitmaakt of je een rijbewijs hebt of niet, ze wijzen heel makkelijk naar je als schuldige namelijk. Het niet hebben van een geldig rijbewijs is van buitenaf niet te zien, maar is wel extra reden om je als schuldige aan te wijzen achteraf.

Ik zou toch proberen aan een rijbewijs te komen.
Absoluut.

_Jarno_
Gebruiker
User icon of _Jarno_
spacer line

On 27-08-2013 12:46 pimpenel wrote:
Een andere vraag ff tussen,, door hoe zit het met als je altyd zoals in holland bv... bent gewend rechts te rijden en nu in indonesie bv links te rijden ,,, zijn er mensen die er leuke of minder leukere ervaring mee hebben .,,,,,,.

Alleen het in de spiegels kijken moest ff wennen bij het autorijden maar die zijn in Indonesie toch voornamelijk decoratief van aard Emoticon: Laugh out loud

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Links of rechts rijden maakt hier geen bal uit, je moet hier links rijden, dat is de eerste dag even wennen, daarna enkel als je s'ochtends met een suffe kop in de auto of op de motor stapt dan is het even opletten geblazen dat je de goede kant van de weg kiest, wat ik nu inmiddels na zoveel jaren in Nederland heb.

Het gevaarlijkste hier is, dat iedereen gewoon op een motor stapt, rijbewijs of geen rijbewijs, de verkeers regels hier zijn dat er geen regels bestaan.
Daar komt nog bij het ego gedrag, de gedachte dat ze alleen zijn en alles voor ze moet uitwijken, immers zij komen er aan.

Levensgevaarlijk gedrag, ze gaan er namelijk gewoon van uit dat je uitwijkt, doe je het niet dan rijden ze zich zelf niet alleen te pletter maar ook jou, dan ben jij een stommeling want je had uit moeten wijken.

Ik heb wel eens het idee gehad dat IndonesiŽrs een stukje in hun hersenen missen wat angst heet, ze gaan er gewoon van uit dat iemand voor ze opzij gaat, denkt de ander er ook zo over dan heb je een volle bingo, zoals je hier dagelijks kan zien.
Idioten, andere woorden zijn er niet voor, asociaal in vergrotende trap.

En als ze een bingo hebben dan rijden ze nog door ook die labberkakkers, heb ik al twee keer aan de hand gehad.

renem
Gebruiker
spacer line

Mijn internationale rijbewijs bijna verlopen en nu dacht ik met mijn Kitas even een Sim te kunen krijgen maar bij MT haryono politie kantoor in jakarta kreeg ik 0 op mijn Request ik moest Kitab hebben grrrr.
Iemand ervaring met het verkrijgen van een Sim in jakarta ? En zo ja waar.....

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ik heb enkele jaren geleden mijn NL autorijbewijs 'omgezet' in een SIM A + SIM C (auto en motor dus), dat deed ik met mijn KITAS. Kostte me 15 minuten. De verlenging het jaar erop 5 minuten en twee maanden geleden was ik ook slechts 5 minuten binnen.

Buitenlanders regelen dit op het Kantor Samsat aan Jl. Daan Mogot, Tangerang.

Maak als-je-blieft gebruik van een agent/tussenpersoon/calo, anders zit je er 1, 2 dagen of langer hele dagen te wachten, gezellig tussen 100en Indonesiers die ook allemaal geen geld hebben om hun SIM snel te halen/verlengen.

pelaut
Gebruiker
spacer line

Wat ik van mijn agent heb begrepen: met de huidige Kitas kan ik een SIM krijgen met geldigheid van een jaar, als ik de Kitap heb (proces loopt al, krijg het paspoort volgende week terug na 2,5 week) kan ik een gewone SIM voor 5 jaar krijgen. Hoef alleen bij Daan Mogot langs voor foto en vingerafdruk, op zaterdag want dan hoeft er geen theorie examen te worden gedaan, de agent was zelf driemaal gezakt voor de theorie :-) Ik betaal 1 juta en dat is het mij dubbel en dwars waard, precies zoals Jeroen aanraad, voor mij is tijd nog wel geld tenminste

renem
Gebruiker
spacer line

Kan ik een calo bij de voordeur regelen of heeft 1 van jullie een voor mij ?
Ben alleen wat bang voor het theory examen want mijn behassa is niet zo sterk en mijn dochter die ( die is dual nationality ) zegt dat je weinig tijd krijgt om de theory test te doen.

nsenada
Gebruiker
User icon of nsenada
spacer line

Ik zou aanraden om het door een agent te laten doen. Heeft mij rp 200.000 gekost(1 jaar geldig), enkel naar daar om de foto, vingerafdrukken en de handtekening en de volgende dag is mijn toenmalige ojek het ding gaan afhalen. Het doktersbewijs lag netjes klaar(nooit een dokter gezien) en ook geen examen moeten doen. Tevens heeft men daar nooit mijn Belgische rijbewijs gezien, wat is het leven toch fijn.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,985,934 pageviews Een website van indahnesia.com