Wie heeft tips voor minder bezochte eilanden?


 Subforum Algemene Indonesiëpraat 
56 bezoekers





Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line
 

Dangdude,

Je bent (als ik het goed gelezen heb) op Morotai geweest. Wij zijn onze Indonesie reis aan het plannen en willen die kant op. Heb je tips?


Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line
 

Dangdude reageert even niet. Iemand anders ervaring met Morotai?


Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line
 

Het enige wat ik kan melden is dat ik anderhalf jaar geleden een ticket had gekocht van Ternate naar Daruba maar twee uur voor vertrek het ticket werd gecanceld (express Air)
Ben vorig jaar wel naar Halmahera geweest. Een paar kilometer noord van Tobelo gaat elke dag een boot naar Morotai maar heb dat toen niet gedaan omdat deze toen niet zeker waren en ik al een terugvlucht naar Manado had. Volgens mij is Jan toen vooral op doorreis geweest ik denk van Ternate naar Sidangoli naar Tobelo en door naar Morotai; ik ben toen juist 8 dagen op Halmahera geweest, maar dus niet naar Morotai..




Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line
 

Net nu ik de beslissing had genomen om in september naar Papua te gaan met hoofdbestemming pulau Yapen gooien de transportmogelijkheden toch weer roet in het eten. Emoticon: Angry
Tot voor kort vloog Susi Air van Biak naar Serui vv maar ik vind er niet eentje meer (op de site van Susi Air zelf, Ticketindonesia voorzag hier sowieso al niet in)

Ik heb daarom de volgende vragen:
- 1) kan het zijn dat Susi Air haar vluchten gestaakt heeft en waarom (heeft het te maken met weersomstandigheden of is er iets anders)

- 2) is er een alternatieve luchtvaartmaatschappij die op Serui vliegt, vanuit waar dan ook, Biak, Nabire, Jayapura of Manokwari bijvoorbeeld.

- 3) welke mogelijkheden zijn er met de boot vanuit Biak naar Yapen en waar komt deze boot dan aan? ASDP? Speeds? Frequenties en vaartijd?

- 4) Ik heb een alternatief gevonden om op Yapen te komen, nl. vanuit Nabire met een Pelniboot hoewel ik dan 4 dagen in Nabire moet blijven als ik goed doortel (elke 14 dagen en het nog klopt!) . Welke andere mogelijkheden zijn er met de boot vanuit Nabire naar Serui? ASDP? Speeds? Frequenties en vaartijd?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de antwoorden. Thx




Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line
 

Speciale missie Batuatas.

Ik heb zelf een onbekende bestemming gevonden. Nou ja niet helemaal zelf. Vorige week in Makassar aangekomen en dag 2 kennis gemaakt met vrienden van mijn nieuwe vriend die toevallig de dag erop met Pelni en verder naar de schoonfamilie zou gaan en vervolgens het wild plan hadden om ons uit te nodigen.

Batuatas is een klein eiland ten zuiden van pulau Buton (zuidoost Sulawesi) in de richting van Flores dus zo’n beetje echt in the middle of nowhere (tengah laut) Er gaat vanuit Baubau een houten boot die er 8 uur over doet.

Slapen: nog geen idee, waarschijnlijk bij een familie thuis. Er is alleen electriciteit in de avond/nacht. Volgens onze vriend is er nog nooit een bule aan land geweest. We nemen groot equipment mee. Vriend is fotograaf en gaat een video-docu maken (en natuurlijk ook foto’s) Hij maakt ook een deel van de achtergrondmuziek (zelf dus) en ik doe het commentaar/voice over in het Indonesisch (misschien met ondertiteling in het Nederlands). Er moet allerlei moois te zien zijn en een rijke budaya. Zelfs de bupati schijnt al ingelicht te zijn. We zijn allebei in staat van extase wat dit is een superkans wat er verder ook uit komt.

Reisplan:
Zondag Makassar-Baubau (Wings) aankomst rond de middag (pulau Buton, Sulteng) aansluitend naar de benteng (zo mooi in Baubau heb ik al eens gezien) en boodschappen doen (we kunnen moeilijk zonder iets aankomen)
Maandag Baubau-Batuatas, vertrek 7:00 uur, aankomst 15:00 uur, kapal kayu
Dinsdag Batuatas
Woensdag Batuatas-Baubau in de namiddag (nacht op zee dus Emoticon: Confused
Donderdag Baubau-Makassar (Wings)

Nu schrijf ik hier nooit meer op het forum maar ik zal voor deze bestemming een uitzondering maken want het zal uniek zijn.


Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line
 

Vandaag van Makassar naar Baubau gevlogen. Baubau is de hoofdstad van pulau Beton en serieus islam. Er woont veel import van andere eilanden met name Java, Ambon en andere delen van Sulawesi.
De vlucht gaat eerst over de linkerpoot van Zuid Sulawesi en daarna zuidoost naar Baubau met aan de linkerkant het eiland Muna. Op het vliegveld wat gedoe met taxi’s maar uiteindei=lijk (de aanhouder wint) voor een normale prijs naar de stad. Vanmiddag intrek genomen in het Calista Hotel, goeie kamer voor Rp 400.000. Bij onze vrienden verder afgesproken hoe en wat morgen en ookmaar meteen naar de vertrekpier achter de Wameomarkt. De houten boot waarmee we morgen zullen vertrekken is 11 meter lang en 3 meter breed en zal er ongeveer 8 uur over doen.

Op het eiland is bijna niks. Geen auto’s en slechts een paar brommers. Hoofdvoedsel is gemalen ubi dat in gekookte toestand hetmidden houdt tussen droge aardappels en sago en verder vis. Er is vrijwel geen groenten en fruit buiten hetgeen mensen meenemen uit Baubau. Frisdranken schijnen onbekend te zijn. Elektriciteit alleen indien nodig (genset). Er is weinig aan infrastructuur. Vanmiddag op de markt groenten gekocht voor ons verblijf en voor de familie. 25 kilo rijst, koffie, thee en suiker. Verder moet er morgen voldoende water meegenomen worden omdat de mensen zelf blijkbaar van regenwater leven. Vanmiddag ook nog een paar cats gekocht. Mijnsneakers hebben het vorige week begeven en andere meegenomen schoenenzijn niet geschikt. Grotere bagage achter gelaten bij vriend. Op dit moment wordt een brief geschreven voor de kepala desa wat de reden van onze komst is.

We weten nog niet hoelaat we morgen kunnen vertrekken. Er is volgens informatie geen signaal op het eiland. Internet zal er zeker niet zijn maar mobiele telefonie ook niet. Ik ben dus tot woensdagmiddag laat uit de lucht.



Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line
 

Makassar, vrijdag 8 mei.
De bedoeling was om over bovenstaande een geweldig verslag te maken. Maar……… het is en blijft moeilijk om mensen hier te vetrouwen, daar komt het eigenlijk een beetje op neer.

Onze gastheer/vriend/degene die het zou regelen bleek niet genoeg potentie te hebben, dingen verkeerd begrepen te hebben, niet goed geluisterd, anders geinterpreteerd of gewoon laks. Vul maar in.
We zijn afgelopen maandag niet vertrokken . De boot ging niet, om welke reden dan ook (niet om reden van het weer want dat was juist geweldig afgelopen maandag). We voelden ons flink een oor aangenaaid, niet eens zozeer om de geleden materiele schade van 1 juta of zo maar veel meer omdat we ons hierop hadden verheugd. De boot zou nu dinsdag vertrekken (of dat inderdaad gebeurd is weten we niet) maar omdat onze tijd beperkt was/is en we woensdag terug zouden moeten voor de vlucht terug naar Makassar gisteren zou er geen tijd genoeg meer zijn en aangezien de ervaring voor de heenreis ook nog maar de vraag of de boot op woensdag terug zou gaan. Het originele plan was om met de boot van de aldaar wonende familie te gaan maar dat bleek "plostseling" toch niet te kunnen. Vandaar een boot volgens de gewone dienstregeling die door onze vriend gewoon niet goed gecheckt was.. De “vriend”in kwestie heeft zich niet meer laten zien, is ook niet meer naar het hotel gekomen of heeft met ons contact gezocht. Dit verhaal past dan ook goed in een andere topic. (ik weet ff zo snel het onderwerp niet meer).

Enfin, we hebben ons toch wel vermaakt op Buton want dat is een schitterend eiland (dat wist ik al van 3,5 jaar geleden). Dit - afhankelijk zijn van anderen - we hebben alles tot in den treure vorige week gecheckt en gevraagd – doen we dus niet meer. Misschien wordt het volgende week nog een combi met Bira en Selayar (maar Malino en Toraja zitten ook nog in de race).

In plaats daarvan zijn we dinsdag naar pulau Ular geweest (zuidwest van Buton niet te vinden op welke kaart dan ook) en hebben een angstig avontuur op zee meegemaakt met een houten perahu (zonder die outriggers, dat was ook meteen het probleem) die tot 6 keer midden op zee stuurloos raakte; we zijn tot twee keer inderdaad 360 graden rondgedraaid, boot maakte water etc etc. Maar goed, dat is het risico van het reizen zoals ik het doe. Het is gelukkig goed afgelopen maar ik zal de volgende keer toch maar eens wat kritischer zijn.

Er komt vast nog wel een andere gelegenheid zoals Batuatas van afgelopen week.



Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line
 

Drie dagen pulau Selayar.

Praktische info:
Transport met bus, travel, eigen auto of vliegtuig.
Bussen vertrekken om 9 uur uit Makassar en stoppen vaak en hebben de tijd om op tijd in Bira te komen ook echt nodig. 6,5 uur dus. Rp 150.000 door to door.
Travels hebben minder tijd nodig en vertrekken rond 10.00,11.00 uur. Reistijd naar Bira 4 tot 4,5 uur. Met eigen auto ben je vrij en om 9 uur vertrekken kun je nog even rondkijken in Bataeng en Bulukumbu en Bira.

Wij (vriend en een fotograaf uit Malang) vertrokken woensdag 13 mei om 9 uur samen vanaf de terminal van Makassar. De middagboot vertrok om 16:00 uur vanuit de haven van Bira en de overtocht is 2 tot 3 duur voornamelijk afhankelijk van de weersomstandigheden. Er zijn ook afvaarten in de vroege ochtend maar dat betekent midden in de nacht vertrekken.
Wij hadden “last” van een gemiddeld wilde zee. Het was dan ook lastig verplaatsen op de boot die steeds heen en weer ging. Om 16:00 uur vertrekken betekent zonsondergang op zee en dat is prachtig.
Aankomst in Pammatata aan de noordoost kust van pulau Selayar. Daarna per bus naar de terminal van Benteng ( de hoofd”stad”) en met kleinere auto’s verder naar de bestemmingen. Aankomst in Benteng rond 20.00 uur. Een behoorlijke reis van 11 uur. Vanuit Pammatata de doorsteek naar de westkust en vandaar via de kustweg naar Benteng. Het was donker in Benteng. Mati lampu (en dat zou de volgende dagen zo elke dag gaan). We hadden moeite om een hotelkamer te vinden een combinatie van een of ander “congres”, het huwelijksseizoen en hoteluitbaters die liever geen ongetrouwde stellen binnen hebben die een kamer delen. Transport was ook een probleem. Geen becak, geen ojek in de avond, en auto’s al helemaal niet. Met een hoop gepraat en geregel is onze vriend uit Malang op pad gegaan om iets te vinden. Een uur (…) later konden we een voor een met de ojek naar een pondok. Niet echt een hotel maar een organisatie die ook kamers verhuurde. Spartaans. Het meubilair was een bed en een kast (die we juist niet nodig hadden) en een droogrek. De badkamer een plastic ton (gekocht en nooit meer schoongemaakt) en een hurktoilet.

De volgende dag geprobeerd om een boot te huren. We waren in gesprek met een warungeigenaar die familie had bij de dinas pariwisata. Een half uur later kwam mevrouw met man en kind op de brommer naar de warung om de “buitenlandse” gasten te verwelkomen. We gingen eten bij het enige padangrestaurant in Benteng en daarna hadden we informatie genoeg om 10 kilometer verderop vanuit Padang een boot te huren. Hiervoor moest de runway overigens overgestoken worden, een bijzondere ervaring (ooit eerder in Gibraltar meegemaakt). Met een gemotoriseerde perahu met outriggers naar de stranden Boloya en Liang Kereta (pulau Pasi). Een hachelijke onderneming omdat we een half uur midden op zee moesten wachten op de vloed omdat het anders te gevaarlijk was ivm de grote stenen op de (ondiepe) bodem van de zee. Op de terugweg dobberde er een meter of 5 voor ons ineens een stuk afgedreven rots van een paar meter doorsnee. Motor uit, roer (letterlijk) om en met een lange bamboestok omdraaien.
Het was inmiddels half 7 voordat we terug in Benteng waren. Mati lampu en windkracht 10 (probeer ik in te schatten, later op de avond hoorden we dat de ferry van/naar Bira niet was uitgevaren vanwege het gevaar). ’s Avonds gingen opladers voor de mobiele telefoons en camerás mee naar de warung waar wel stroom was. Om 10 uur floepte het licht weer aan en kon de kamer weer airco gekoeld worden.

Transport was niet al te gemakkelijk. We hadden voor de vrijdag een auto gehuurd (Rp 250.000) die onze fotograaf uit Malang bestuurde. Bestemming het zuiden. We kwamen echter niet verder dan de helft. De tekenaar van de plattegrond was iets te enthousiast geweest en/of had la in de toekomst gekeken. Veel werk aan de weg met zenuwslopende stukken (zakken we wel of niet in de net gegraven kuil?). Het begon ook nog te regenen dus veel modder en de gevolgen daarvan. Ik heb geen spat alcohol gezien op Selayar. Het leek ook een weinig gebruikt moeilijk verstaanbaar woord. Voor de enige grote supoermarkt een giga reclamebord van Bintang; de winkelbedienden echter hadden geen idee waarom dat bord daar hing. Een van de mooiste dingen was een dorp Bittombang hoog in de bergen bijna aan de oostkust waar het leven al lange tijd stilstaat.

Afgelopen zaterdag vlogen we terug naar Makassar, een vlucht van 25 minuten (tegen die bijna 12 uur met boot/bus dus) voor Rp 460.000 (maar indien wat eerder geboek kan dit al voor Rp 350.000 en daarmee veruit te preferen als het gaat om het tellen van reistijd en dagen.

Het toerisme van Selayar staat nog in de kinderschoenen, of eigenlijk het is nog zonder schoenen..... De regering heeft een slogan bedacht “ayo ke Selayar”!Het zag er al te mooi uit of waar te zijn, en….. dat is het ook. Transport, infrastructuur, accommodatie en eten zijn een uitdaging zullen we maar zeggen. Het eiland is unspoiled in die zin maar tegelijkertijd ligt er ook veel rotzooi overal. Al met al leuk om een keer gezien te hebben maar het komt nog niet in de buurt van vele andere eilanden elders in Indonesie.



Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line
 

Tip, Anambas eilanden in Sumatra

Van 27/7 tot 4/8 heb ik de Anambas eilanden bezocht.
Het leek me dan ook leuk om mijn ervaringen te delen (zie Topic Anambas) en informatie te geven aangezien dit een echt van de het plat getreden pad bestemming is in Indonesië en mijn inziens de moeite waard om te bezoeken voor echte reizigers.

Daarbij leek het mee ook een leuke bijdrage aan het mooie topic, “Wie heeft tips voor minder bezochte eilanden”, maar om het centraal te houden met een verwijzing naar het nieuwe topic, Anambas eilanden.


Behulpzame website links:

https://www.youtube.com/watch?v=5iQVvDx-bHo

http://kepri.travel/destination/anambas-region/

http://wisataanambas.com/#/menu/Beranda.html

http://www.indonesia.travel/en(...)ion/1077/the-anambas


Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er al meer mensen op Anambas zijn geweest?


www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.


nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,639,091 pageviews Een website van indahnesia.com