Wie heeft tips voor minder bezochte eilanden?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
58 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Forumleden en lezers,

Ik heb al erg veel gezien van Indonesie. Maar ook heel veel niet!
Ik probeer nu een doorkijk te maken van mogelijke bestemmingen voor de komende jaren en kijken welke combi’s ik kan maken. Meestal wordt info gevraagd over één bepaald gebied/eiland maar dat zou betekenen dat ik nogal wat topics moet aanmaken. Deze manier lijkt me handiger. Ik heb zelf een rijtje met eilanden samengesteld waarvan ik niet weet in hoeverre ze de moeite (van het soms verre reizen) waard zijn. Er al over gelezen maar dat valt niet altijd mee omdat er niet zoveel over geschreven is. Ik heb ze in volgorde van west naar oost gezet.

Pulau Simuleu (bij Sumatera)

Pulau Belitung (bij Sumatera)
De stranden moeten zo mogelijk nog mooier zijn dan op Bangka. Maar, wat is er te zien in het binnenland? En is het hier druk met bv weekendtoerisme uit Jakarta?

Karimun eilanden (tnv Java)
Ook hier kom ik er niet goed achter of dit een bestemming is voor voornamelijk weekendtoerisme vanuit Semarang e.o.

Pulau Selayar (zuiden van Sulawesi)
Wanci (Wakatobi) (zuidoost van Sulawesi)
Pulau Buru (Maluku)
Pulau Wetar (Maluku)
Pulau Yapen Papua)

Wie kan voor mij deze eilanden in de “goede” volgorde zetten en/of de voors en na’s vertellen?
Of mij helpen welke (ook andere hier niet genoemde) bestemmingen echt de moeite waard zijn. Qua praktische info heb ik vooralsnog geen info over hotels etc nodig maar belangrijker is de bereikbaarheid, begaanbaarheid/conditie van de wegen, transportmogelijkheden, houding van de bevolking en of je gemakkelijk een dag of 6 tot 10 hier door kan brengen. Ik zoek vooral mooie natuur en sfeer.

Verder, hoewel het hier eigenlijk niet thuishoort, kan mij iets vertellen over Timor l'Este (dus ook begaanbaarheid/conditie van de wegen, transport en waar ik het moet plaatsen qua algemene toestand van het land/bevolking)

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

Tja AnneMieke, ik weet niet veel, maar wat ik weet...

Bij het eiland Ambon, een uurtje (?) varen met de speedboot, ligt Saparua.
Daar komt o.a. onze Giovanni van Bronkhorst vandaan, en nog andere goede nationale(!) spelers ... de Jong, bijv. Dus Hollanders kunnen daar niet stuk!

Ik herinner mij prachtige stille stranden, ook een kanotocht over ondiep water waar je klaar-en kraakhelder de koralen kon bekijken.
Vanaf een heel groot, kasteel van een (koloniaal?) woonhuis, met trappen naar de zee... ergens aan de oostelijke kust... endje lopen, dat wel, en niet iedereen weet het te liggen, maar mooooi! (vanaf daar een Saparuaan gehuurd met een kano/prahu).

Nooit in de maanden Juli, Aug, Sept gaan, het kan behoorlijk spoken en alsmaar regenen.
En stil hè, nergens gebler van toeters. Vrijwel alleen (van naam of echte ; ) Christenen daar. Nu ben ik op. Dat was mijn bescheiden bijdrage. Emoticon: Blush

Ben benieuwd, een keuze uit 17.000 eilanden...

Your attitude determines your altitude

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik ben al op Saparua geweest dus dat ken ik al.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Hoi Anne Mieke,

Ik zag bij het rijtje het eiland Buru staan. Daarheen ben ik destijds – ik meen in 2008 – heen gereisd omdat ik de locatie van Het Laatste Huis van de Wereld wilde opzoeken, waar voor de oorlog de Nederlandse schrijfster Beb Vuyk samen met haar man op een minyak kayu putih plantage heeft gewoond. De locatie heb ik gevonden, maar het laatste huis was al in 1944 door de Japanners getroffen tijdens bombardementen omdat men er benzine had opgeslagen.
Ik heb echter niemand kunnen treffen die er iets over kon vertellen omdat ze niet oud genoeg daarvoor waren. Maar de locatie, dat wist men wel. En dat daar in het verleden een Nederlandse Vrouw had gewoond. De locatie – een landtong in zee – met fraaie stranden, was adembenemend mooi, en het idee dat hier alles had afgespeeld wat Beb in haar fraaie boek heeft beschreven, was voor mij de hele reis er naartoe de moeite waard geweest.
Het plaatsje Namlea is niet meer dan een stoffige onverharde straatweg waar houten huisjes langs staan als in een oude western film. Daar was ook mijn onderkomen gelegen, Hotel Duta Nusantara. Hotel kon ik het verblijf nauwelijks noemen, maar ik heb in slechtere hokken gelogeerd. Veel keus was er toen niet, mogelijk is dat inmiddels veranderd.
Ik heb tijdens mijn bezoek geen andere witneuzen gezien en het eiland is dus verre van toeristisch. Meestal word je als toerist afgeraden daarheen te gaan omdat op Buru een gevangenis is voor zwaar gestraften en de vrijgekomen gevangenen zouden er hun verdere leven verblijven. Onveilig heb ik me er overigens niet gevoeld.
Ik heb er gezien hoe op oude manier minyak kayu putih gedistilleerd wordt, op loopafstand van Namlea.
Van L – die het eiland destijds ook heeft bezocht – hoorde ik dat er in het binnenland ook een oud VOC fort moest zijn, maar die heb ik niet bezocht.
Als het verhaal van Vuyk je niet interesseert is er eigenlijk niet veel om naar op zoek te gaan. Maar de aanwezige natuur is prachtig en de bevolking heeft nooit of zelden een blanke gezien.
Wil je meer van die reis weten, lees dan de twee hoofdstukken die ik in ‘De Pisang Op Ambon’ erover heb geschreven:

http://www.dangdude.eu/index.p(...)icle&id=28&Itemid=28

http://www.dangdude.eu/index.p(...)icle&id=27&Itemid=29

Als je nog bepaalde dingen wilt weten, laat dan maar horen.

wereldreis
Gebruiker
spacer line

Anne Mieke,

Ik heb vrijwilligerswerk via de stichting Yayasan Sinar Pelangi in een ziekenhuisje op het eiland Buton,de stad Bau-Bau, Sulawesi gedaan (2010 en 2011).
Daar werden wij erop attent gemaakt heel goedkoop naar Wakatobi te kunnen vliegen en dat je heel goedkoop in eenvoudige hutjes kunt overnachten op dit prachtige eiland, zolang je maar op eigen gelegenheid gaat.
Het schijnt schreeuwend duur te zijn als je georganiseerd iets boekt, mn duikvakanties, hetgeen dan in de duizenden dollars kan oplopen!!! niet doen dus, gewoon naar Makassar vliegen, vervolgens via Buton naar Wakatobi vliegen met Wings air.
Wij hebben het overigens niet gedaan wegens tijdgebrek, hopelijk komt het er nog eens van!

_Jarno_
Gebruiker
User icon of _Jarno_
spacer line

Ik ben in 2010 voor een paar dagen naar Karimun Jawa geweest. Erg mooi en rustig maar niks wat je op andere eilanden niet kan vinden. Erg leuk als je in Semarang woont en je voor een weekendje naar een eiland wilt maar meer niet. Kun je dus overslaan Emoticon: Smile

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Hoi Jan,

Ik weet natuurlijk al eea van Buru, oa dat van die gevangenis maar niet dat de mensen dan hun verder leven op het eiland doorbrengen. Ik heb nooit ergens gelezen dat het afgeraden wordt. Natuurlijk heb ik je verhalen allemaal gelezen. Net nog even snel gekeken en ik lees ze op een ander moment nog eens rustig door. Mooie natuur en het eiland waar de beste minyak kayu putih vandaan komt (en het in Maluku ligt Emoticon: Puh! ) is al reden genoeg. Ik begreep dat je destijds ben je speed bent gegaan. Ik heb zelf ooit ergens gelezen dat Pelniboten er eigenlijk niet kunnen aanmeren en er (vaak?, altijd? weleens?) gebruik wordt gemaakt van kleinere boten om toch op en van het schip te komen. Maar zo'n speed is ook goed hoor. Ook gelezen dat er soms (als het rendabel is denk) vanuit Ambon op gevlogen wordt.
Thx voor de info.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.wereldreis

On 19-07-2013 23:06 wereldreis wrote:
Anne Mieke,

Ik heb vrijwilligerswerk via de stichting Yayasan Sinar Pelangi in een ziekenhuisje op het eiland Buton,de stad Bau-Bau, Sulawesi gedaan (2010 en 2011).
Daar werden wij erop attent gemaakt heel goedkoop naar Wakatobi te kunnen vliegen en dat je heel goedkoop in eenvoudige hutjes kunt overnachten op dit prachtige eiland, zolang je maar op eigen gelegenheid gaat.
Het schijnt schreeuwend duur te zijn als je georganiseerd iets boekt, mn duikvakanties, hetgeen dan in de duizenden dollars kan oplopen!!! niet doen dus, gewoon naar Makassar vliegen, vervolgens via Buton naar Wakatobi vliegen met Wings air.
Wij hebben het overigens niet gedaan wegens tijdgebrek, hopelijk komt het er nog eens van!
In november 2011 was ik op Buton (hoe is het mogelijk; dezelfde tijd dus?), hoofdzakelijk voor familiebezoek en heb er het offerfeest meegemaakt (nooit meer!).
Wakatobi en georganiseerde duikreizen lijkt hetzelfde verhaal als dat van Raja Ampat (deze laatste staat nog heel voorzichtig op mijn lijstje voor de aanstaande reis maar ik heb er nog niet het juiste gevoel bij). Ik weet dat er ook veel Indonesiers heen gaan voor een weekend/vakantie maar dan meestal met de boot en er zijn natuurlijk ook gewone warungs en simpele hotels.
Iets georganiseerds doe ik nooit dus dat komt wel goed. Emoticon: Wink
Dankjewel.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Jarno
On 20-07-2013 05:54 _Jarno_ wrote:
Ik ben in 2010 voor een paar dagen naar Karimun Jawa geweest. Erg mooi en rustig maar niks wat je op andere eilanden niet kan vinden. Erg leuk als je in Semarang woont en je voor een weekendje naar een eiland wilt maar meer niet. Kun je dus overslaan Emoticon: Smile
Bijzonder dat ik tot nu toe in mijn eigen conclusies/gedachten bevestigd wordt. Ik ben niet zo Java-minded en vind persoonlijk de noordkust van Java dan ook nog het minst aantrekkelijk. Het zou betekenen dat ik speciaal daarvoor op Semarang moet vliegen. Het enige wat ik kan verzinnen is te combineren met Kalimantan omdat er vanuit Semarang goede verbindingen zijn. Maarja, ook daar dus al een paar keer geweest. Nou die laten we voorlopig maar varen dan, letterlijk en figuurlijk.
Dank Jarno.

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

De trip naar Buru werd me bij turis info op Ambon afgeraden. Daar werd ook verteld van die gevangenen, maar ik denk eerder dat de man mij liever een geheel verzorgde trip naar een ander eiland had aangesmeerd (bent u al in Sawai geweest?). Het zal dus wel een verzonnen bangmakerij geweest zijn, want ik heb het ook verder nergens gelezen.
Om daarvandaan een paar flessen echte minyak kayu putih mee te nemen maakt de reis eigenlijk al de moeite waard. De Bahari Express is een luxe snelle boot (Superjet). Je mocht willen dat zulke boten naar alle eilanden in de Molukken varen, dan zou ik daar ook nog wel verder willen reizen. Ik hoor het nog wel als je daarheen gaat. Alvast heel veel plezier gewenst!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 20-07-2013 11:38 dangdude03 wrote:
Om daarvandaan een paar flessen echte minyak kayu putih mee te nemen maakt de reis eigenlijk al de moeite waard.
Ach met jou kan ik praten. Zoiets zou ik dus ook doen.
On 20-07-2013 11:38 dangdude03 wrote:
De Bahari Express is een luxe snelle boot (Superjet). Je mocht willen dat zulke boten naar alle eilanden in de Molukken varen, dan zou ik daar ook nog wel verder willen reizen. Ik hoor het nog wel als je daarheen gaat. Alvast heel veel plezier gewenst!
De Bahari Expres waar ken ik die van. Volgens mij van Kupang-Rote of misschien Bau Bau-Kendari. De boten naar Masohi en Saparua zijn toch ook goed? Maar je bedoelt misschien de verbindingen in het noorden van Maluku of in het verre zuiden? Tussen de wat minder bezochte eilanden dus
Ik ben wel op Seram geweest maar nog niet in Sawai. Die had ik er ook niet bij staan omdat ik daar zeker nog heen ga. Dus dat komt wel goed. Maar nu we het er toch over hebben. Buru versus Seram? Wat denk je ervan?

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Inderdaad, de boot naar Masohi was prima, maar naar Saparua heb ik op een drijvende bom gezeten met open brandstofvaten waar ijskoud kretek bij gerookt werd. Vond ik niet echt veilig. Voor de hoge golven vond ik het notendop schuitje niet echt geschikt. Maar inderdaad, als zo’n superjet boot de niet zo vaak bezochte eilanden aan zou doen…
Sawai is een echte aanrader! Ook daarvan staat alles in mijn verslagen.
Seram? Een prachtig eiland met vele mogelijkheden. Ik ben met L nog naar de westkust gereisd (Piru) waar 15 km uit de kust het eiland Pelita Jaya ligt en waar L een ruïne van een VOC fort wou opzoeken. Van die reis met hachelijke momenten heb ik nog een verhaal op stapel liggen. Maar ik aarzel al lange tijd om daar nog wat mee te doen. L is nog steeds taboe bij vele van mijn lezers, dus een verhaal schrijven waarin hij veelvuldig aan bod komt heeft me er nog steeds van af gehouden. L zelf heeft de trip wel beschreven (nadat we heftige ruzie hadden gekregen) en daar word ik dus zeer negatief afgeschilderd. Mijn verhaal zou dus een andere kijk op die trip kunnen geven, maar of ik dat moet publiceren?....
Seram of Buru? Ik zou zeggen allebei. Maar Seram in het bijzonder, daar raakt men niet gauw uitgekeken. Al die eilandjes aan de west- en oostkust. Alleen het vervoer ernaar toe he?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik ben in 2009 op Seram geweest met de ferry van Hunimua naar Waipirit. Dat duurde dus even...:-) Een boot vol met bussen, mensen, koelkasten, kippen, matrassen, rijst etc etc en de enige buitenlander....dus ondanks dat het toch een paar uur varen was ging de tijd snel voorbij. Wel 5 uur of zo moeten wachten want dienstregelingen zijn niet meer dan letters!

L. was ook niet mijn vriend en kon bijzonder grof zijn (dat weet je zelf ook wel) Maar ik zou niet weten waarom je verhaal een andere kijk op de trip zou kunnen geven. Net zoals het verhaal van Ternate/Halmahera/Morotai toen. Op dat moment zijn dat dingen die je tijdens de reis meemaakt. Bovendien kun je er ook voor kiezen hoe jij jezelf erbij voelde. Maar goed, dat is jouw eigen keuze. Ik zou het graag lezen.
(btw ik ga in september eerst naar Halmahera maar wel met de plane vanuit Manado, omdat ik die kleine speeds niet zie zitten).

Op dit moment is een vriendin/collega op Seram. Heb haar gevraagd of ze indien mogelijk wat kan uitzoeken voor eventuele mogelijkheden naar Misool (voor een latere reis).
Ik hou Buru er voorlopig nog in.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Dangdude03; Jan juist wel, zou je dat verhaal over L en wat jij hebt meegemaakt over zal moeten kunnen schrijven, dat recht heb je wel, omdat je toen aangevallen bent en dat mag uitgelegd worden.
Daar is niets mis mee toch.
Het is nu geen revanche meer, dus wat let je, op je eigen site dat verhaal te schrijven...... Emoticon: Yes!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Dank voor je support Ziel. Het verhaal wat ik tot dusverre heb, gaat heel diep in over de persoon L met al zijn gestalk en de relatie tussen ons. Het is overigens nog lang niet af omdat ik mijn twijfels erover had. Je geeft me hiermee nieuwe moed, en ik zal het verhaal weer eens gaan afstoffen. Een deadline doe ik niet aan, dus wanneer het af is zal ik gaan publiceren. Maar ook hier op het forum het verhaal aankondigen? Zou dat nog wel kunnen?

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Anne Mieke: Andere kijk op die trip misschien niet, maar natuurlijk wel mijn eigen beleving. Ik ben meer en meer over andere zaken gaan schrijven. Mijmeringen enzo. Dat hoort eigenlijk niet bij een puur reisverslag, maar die privilege gun ik mezelf. Ik ben aan niemand iets verschuldigd op mijn site, dus ik zet er al die mijmeringen gewoon op.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 20-07-2013 13:20 dangdude03 wrote:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Anne Mieke: Andere kijk op die trip misschien niet, maar natuurlijk wel mijn eigen beleving. Ik ben meer en meer over andere zaken gaan schrijven. Mijmeringen enzo. Dat hoort eigenlijk niet bij een puur reisverslag, maar die privilege gun ik mezelf. Ik ben aan niemand iets verschuldigd op mijn site, dus ik zet er al die mijmeringen gewoon op.
Precies. Het is jouw ding. Als een "boek" leuk/mooi/interessant/intrigerend, weet ik veel wat vind dan lees je het en anders "laat je het in de kast liggen". Ik zou het heel graag lezen, ook omdat ik het idee heb dat er misschien wel overeenkomsten zijn.
Verder, maar dat weet je onderhand wel als je mijn verhalen gelezen hebt, is en kan het niet anders dan je eigen beleving zijn.

koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

Ik heb een tijdje op Yapen gewoond en onlangs ben ik er nog geweest. Vanuit de districtshoofdstad Serui dat erg compact is kun je uitstapjes maken naar verschillende plekken. De weg naar het westen reikt tot ongeveer Tatui, de weg naar het oosten gaat tot Randawaya en via het noorden kun je naar Yobi (dwars door primair regenwoud). Voor de kust liggen een aantal mooie eilenden, ik ben zelf gecharmeerd van de Ambai-eilanden. Ook Sarawandori waar de zee en wat rivieren elkaar in kreken ontmoeten en samensmelten tot het mooiste turqoise dat je ooit hebt gezien is een bezoek waard. En aan de overkant ligt de Waropenkust, een strook van mangrovemoeras van 15 kilometer breed over een lengte van bijna 100 kilometer met een prachtige ongerepte natuur. Daar kun je paradijsvogels in hun natuurlijke habitat zien en nog veel meer moois.
De mensen in de regio zijn alleraardigst, goed benaderbaar maar wel een beetje wereldvreemd. Yapen en Waropen zijn wel wat anders dan b.v. Sorong waar de invloed van nieuwkomers veel groter is. Op Yapen bepalen Papuas veel meer het straatbeeld.
Serui is bereikbaar vanuit Biak met het vliegtuig en met PELNI boten vanuit Jayapura, Nabire en Biak (of verder weg). Ik zou een trip naar Yapen combineren met een reisje naar Waropen of Biak, of beide. Yapen en Biak verschillen nogal qua geologie en daardoor ook qua natuur.

groet,

koming

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik was in het najaar van 2011 op Biak en het uitzicht vanuit mijn hotel was op Yapen in de verte. In de avond heb ik foto's gemaakt van de zonsondergang terwijl oud-gedienden die ook in het hotel waren me verhalen vertelde over de tijd dat ze daar gelegerd waren. Een van die foto's hangt nu in megaformaat aan de wand en het herinnert me dus elke dag aan Biak en Yapen in de verte. Op Biak heb ik Chris leren kennen die ook voorkomt in het boek "Het gestolen huis".Misschien dat hij met me mee kan gaan voor een aantal dagen. Ja dat van die paradijsvogels had ik al ontdekt en dat lijkt me geweldig.
Maar Biak versus Yapen? Hoe moet ik dat zien vooral mbt natuur, landschap?

koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

Biak bestaat uit kalksteen en dat is poreus, daarom spoelt het water weg. Bomen kunnen er dan niet bij, daarom heb je op het grootste gedeelte van Biak geen hoge bomen. Biak is ook veel vlakker dan Yapen en daarmee vangt het veel wind. Vanaf Yapen kun je Biak niet zien, andersom wel. Yapen is vulkanisch en is daardoor erg vruchtbaar. Je vindt dan ook veel soorten fruit op Yapen, maar ook allerlei vogels en buideldieren. Vanwege de bergen liggen alle dorpen, met uitzondering van Ambaidiru, aan de kust. Traditionele huizen staan in het water. Meeste transport gaat dan ook over water.
Economisch was Serui vroeger het kleine zusje van Biak, maar Serui heeft Biak ingehaald, o.a. door financieel mismanagement op Biak. Als gevolg van economische ontwikkeling is Serui beter bereikbaar geworden met het openbaar vervoer.
Waropen is een ander verhaal. Deze regio is recent een kabupaten geworden en volop in ontwikkeing, maar ligt nog ver achter op Serui. Het landschap is ook anders, veel vlakker, en doorspekt met rivieren en riviertjes. Langs de kust vind je een brede strook mangrovemoeras en daarachter primair regenwoud. Wegen zijn er nauwelijks

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 19-07-2013 19:11 Anne Mieke wrote: Pulau Belitung (bij Sumatera)
De stranden moeten zo mogelijk nog mooier zijn dan op Bangka. Maar, wat is er te zien in het binnenland? En is het hier druk met bv weekendtoerisme uit Jakarta?
Jaarlijks moet ik naar Belitung. Stranden vind ik juist minder dan op Bangka maar het is geheel a-toeristisch. Chinese invloed is zeer groot, net als op Bangka, en voor het eiland aan de westkust bij Tanjungpandan ligt een eiland met vrijwel 100% Chinese bevolking en cultuur. Het binnenland is een gatenkaas van tin-opgravingen en kelapa sawit. Accomodatie geen probleem. Vluchten ook niet (paar maal per dag vanuit Jakarta of met de ferry vanuit Bangka). Bevolking prettig.

Karimun eilanden (tnv Java)
Ook hier kom ik er niet goed achter of dit een bestemming is voor voornamelijk weekendtoerisme vanuit Semarang e.o.
Verpest door weekendbezoek van de meubelhandelaren uit Jepara en Semarang die vaak daar hun weekend doorbrengen. Wel heerlijk rustig (als er niet teveel expats of OKB rondhangen). Autochtone bevolking OK.

Pulau Selayar (zuiden van Sulawesi)
Niet de moeite waard. Er is weinig te zien en vies. Bevolking zelfde als de Bugis.

Wanci (Wakatobi) (zuidoost van Sulawesi)
Neem de andere eilanden in de buurt, die zijn nog niet toeristisch. Maar wel eigen boot nemen anders kom je geheid op het peperdure Wakatobi terecht. Bevolking zelfde als de Butonnezen.

Pulau Buru (Maluku)
Hierop is al gereageerd door een ander forumlid met goede info (ik ben er trouwens maar 1x geweest).

Pulau Wetar (Maluku)
Hoewel dit eiland tot de Molukken behoort, zijn er meer Oost-Timorezen en Buginezen te vinden dan Molukkers (hout- en goudkoorts). Qua natuur prachtig maar qua cultuur minder. Wel zijn de andere Zuidwest-Molukse eilanden interessant: Kisar (meest interessant en per Pelni en vliegtuig bereikbaar), Romang, Sermata, Babar. Beetje goochelen met de Pelni en dan kan je er wel reizen hoewel moeizaam (trek er een paar weken voor uit). Kisar heeft een luchtverbinding maar onbetrouwbaar. Een paar jaar geleden ben ik nog een aantal dagen op Babar verbleven, met de Pelni. Moeilijk er vanaf te komen als er geen Pelni langs vaart. Bevolking meer dan OK; tja Moluks.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Koming
Hier ga ik over nadenken maar moet omwille van de logica dan wel combineren. Ik wil sowieso nog eens terug naar het binnenland en Biak is goed bereikbaar (voor de "aansluitende" vlucht naar Serui. Dankjewel.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.YB

Dat van die gatenkaas op Belitung, daar was ik al bang voor. Voor mij was Bangka een paar jaar geleden leuk voor een keer. Misschien is dat met Belitung ook zo. Voordeel is wel dat het makkelijk bereikbaar is. Maar, denk toch dat andere eilanden dan voorgaan.

Karimun dus buiten het weekend maar ik lees terug de regels door dat je het ook weer niet heel bijzonder vindt?

Van de andere eilanden van Tukangbesi lees ik juist dat die veel "drukker" zijn met duikers en studenten (?) Toeristisch toch niet met westerse toeristen? Of moet ik het in die zin vergelijken met Raja Ampat?

Natuur is voor mij het meest aantrekkelijk. Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat Wetar een (boot?)verbinding heeft met Kupang. Idd hoe er te komen is het lastigst en eigenlijk moet ik dan in een maand tijd geen andere plannen hebben.

Het gaat er op lijken dat ik het toch in het oosten moet zoeken (Maluku en Papua)

Maar pulau Simuelue? daar ben je noot geweest?

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Persoonlijk vind ik Belitung wel aardig maar meer vanwege de bevolking dan de natuur. Qua waterpleasure schijnt het aan de noordwest kust wel aardig te zijn (snorkelen).

Karimunjawa is qua natuur oke, maar het hoogtepunt ligt op strand en snorkelen. Wat mij interessant lijkt (en nog nooit geweest) is Bawean boven Surabaya (vanuit Gresik per ferry bereikbaar). Geen idee waarom maar het trekt me al jaren.......evenals de eilanden oostelijk van Madura (kepulauan Kangean). Vorig jaar was ik nog in Sumenep op Madura en vertelede men mij dat je per ferry van Kalianget naar deze eilanden kan.

De eilandengroep Tukangbesi is voor mij ook alweer meer dan 10 jaar geleden, dus het kan best zo zijn dat het nu veel drukker is.

Op Wetar kan je met de PELNI komen. Die vaart van Ambon via Saumlaki, Babar, Kisar, Wetar naar Kupang en weer terug. Qua natuur is Wetar oke, maar zoals ik al eens eerder heb gemeld, ben ik doorgaans meer geinteresseerd in de bevolking (cultureel en antropologisch) dan de natuur. Qua bevolking vond ik het minder interessant. Check eens even via Alor want dat is dicht bij. Ik ben ooit eens via Alor op Wetar gekomen.

Pulau Simuelue ken ik niet. Ik kom zelden in Sumatra. Alleen eens per jaar in Belitung en Riau.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.YB
Ik had in het weekend al gekeken op de Pelnisite maar dan is Kupang-Wetar een betere (snellere keuze). Vanuit Kalabahi op Alor kon ik niks vinden of deze boten moeten op een ander plaats aanmeren dan Ilwaki. Jammer als er inderdaad niks is want dat zou een mooie combi maken. Al googlend begreep ik dat er ook boten zijn vanuit Atapupu (bij Atambua op Timor) maar onbetrouwbaar qua dienstregeling.

Twee jaar geleden was ik in Kalianget en daar heb ik de ferries gezien, fatsoenlijke boten.

Voorlopig hou ik Wakatobi, Buru, Wetar en Yapen over. En Simuelue als daar nog iemand iets over kan zeggen.

Thx

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Deze maar even uit de mottenballen. Ik heb mijn zinnen gezet op Yapen. Ik heb er plaatjes van gezien, zoooooo mooi. Dat "moet" dan of in mei of in september gebeuren. Het bevalt me steeds beter om nauwelijks genoemde eilanden te bezoeken (hoewel Yamdena in 2012 niet echt een succes was).

Ik was vorige maand op pulau Sangihe, noordoost van Manado, richting Philipijnen. Als ik me ergens ooit welkom heb gevoeld dan was het daar wel. De mensen waren nieuwsgierig maar niet van het schreeuwerige zoals op andere eilanden wel eens gebeurt. Wat me ook opviel was dat veel mensen redelijk goed Engels spreken hoewel de communicatie voornamelijk in het Indonesisch was. Het hotel waar ik verbleef in Tahuna was niet super maar het beste ter plaatse en de eigenaren van Chinese afkomst deden hun uiterste best om het me naar de zin te maken. Dat maakte alles goed. Geweldig. Het eiland zelf is prachtig met vrijwel alleen maar dorpjes, de bevolking een mix van christenen, moslims en buddhisten. Ook veel illegalen uit de Philipijnen (Mindanao) die een veiliger leven zoeken (problemen in het zuiden van de Philipijnen). Je kunt kiezen tussen drie keer per week een vlucht (50minuten) of tussen de 7 en 10 uur op de snelboot (in de natte moesson niet aan te raden). Het was een beetje jammer van de vele regen, maarja daarom is het er ook zo mooi. De vlucht in de vroege ochtend vanuit Manado is een sprookje, vooral als je aan de rechterkant zit en de net opgekomen zon de eilandengroep verlicht.
Talaud, dat nog verder noordelijk ligt ga ik vast ook een keer doen.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,694,017 pageviews Een website van indahnesia.com