Rondreis kerstmis met 2 kids zelf doen of georganiseerd

Subforum Bali, het godeneiland 
43 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Miranda Rothkrans
Gebruiker
spacer line

Emoticon: Yes! We zijn een bereisd gezin met twee kindjes van 7 en 4 jaar oud. Maleisie, Zuid-Afrika, Turkije (van Istanbul naar Antalya), Noord-Amerika. En nu met kerst naar Indonesie.
Vragen: we kunnen alleen in de kerstvakantie en hebben dus twee weken.
1. Georganiseerd of individueel? We zijn individueel gewend met eigen auto en dan 2 a 3 nachten op iedere plek maar groepsreis is ook wel leuk, wel duur.
2. Bali en ???? Java vanwege bromo, maar ver, sommigen zeggen doe Lombok ipv Java. Of binnenlandse vlucht van Bali naar Java?
3. Als alles zelf organiseren: zelf auto huren en rijden of liever auto met chauffeur of openbaar vervoer?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.
Dank je wel alvast,
Miranda

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Over welke data praten we exact ?
Is het ticket al geboekt ?
Zo ja waar aankomst-vertrek ?

Ik ben persoonlijk al diverse keren in december-januari op Java geweest
(grotendeels familiebezoeken)
Maar je zit dan in de regenperiode.

(Wat betekent regenperiode in Indonesie ??? In het minst erge geval,
even 5 minuten onder de douche gaan staan alle kranen vol open.
In het ergste geval een hele wijk die onderloopt (Banjir) en dan staat het
water tot borsthoogte)

Wat verwacht je van deze vakantie ?
Ook voor de twee kinderen 4 en 7
Rust in een hotel/huisje of wil je er echt op uit of maar een paar dagjestochten ?
Met veel reizen raak je veel tijd kwijt want de afstanden zijn groot in Java
en niet alle wegen zijn fantastisch te noemen.

Lombok en/of Bali heb ik zelf nooit in deze periode meegemaakt,
dus daar kan ik weinig over zeggen.

Wanneer je gaat reizen zou ik kiezen voor een auto met chauffeur en eea
zelf organiseren, dan heb je ook meer tijd en vrijheid en kun je de droge dagen
een beetje uitzoeken voor dagtochten.
(Als het "droog" blijft hou je van een week 3 - 4 "goede" dagen over)
Persoonlijk heb ik in deze periode altijd een stapeltje DVD-films bij de hand

Georganiseerde reizen zijn relatief gezien duur en eea verloopt vaak in een hoog
tempo en met een vast programma. Denk ook aan de kinderen.
Maar ook de ticketprijzen zijn na 15 december tot 5 januari flink duurder.

Twee weekjes zijn niet veel om meerdere eilanden te bezoeken, maar da's
hoe ik er over denk.

Wellicht dat dit in je Java reisplaatje past http://www.villaditya.nl/
Een rustplaats met een gunstige uitvalsbasis voor excursies met een ingehuurde
chauffeur (Klaten tussen Yogjakarta/Solo)
Ook is vanuit Yogja een binnenlandse vlucht naar Bali mogelijk
(een snelle verbinding slecht 1.15 uur via Garuda)
Borobudur en andere leuke bezienswaardigheden in de buurt ook voor kinderen
activiteiten in de omgeving.
Deze aanbieder kan ook meer over Lombok vertellen.
Alleen even checken of het dan beschikbaar is.
Maar er zijn ook goede hotels in Yogjakarta of Solo

In december is in Solo ook de jaarlijkse kermis/bazaar Sekaten bij het Keraton
en de Openlucht straatrestauranten bij Galabo (ligt ernaast)
en bij Galabo ligt ook een van de grote verkooppunten van Solo-batik
Ook leuk voor de kinderen en lekker eten,cultuur opsnuiven en goedkoop
aan leuke souvenirs komen.
Alles bij elkaar op nog geen 500 meter van elkaar af
Alles is overdekt dus geen last van de regen.
(Gezien de bergen in de omgeving,komt de regen in Solo meestal pas na 15.00 uur)
Je zou er een dagje Solo van kunnen maken want er is nog wel meer te zien.
(een extra tip nog NIET op zondag naar Solo komen, het centrum is dan in de ochtend
autovrij en er zijn grote activiteiten voor de plaatselijke bevolking in het centrum
dan kun je over de hoofden lopen.Na 13.00 kan het wel weer)
Yogjakarta is ook zeker een stad die wat te bieden heeft waar je wel een paar dagen zoet bent.

Ik denk dat dit meer te bieden heeft als Bromo in de regenperiode.

Wellicht dat dit topic nog wat meer inspiratie geeft http://forum.indonesiepagina.n(...)0/tips_voor_java.php

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

sjefke
Gebruiker
spacer line

miranda net wat sabar2 zegt het regen seizoen begint in december
het kan vroeg beginnen met regenen of laat net als in nederland de sneeuw .
zelf meegemaakt 1en 2 de kerstdag mijn hotel kamer niet uitgeweest
zo hard regende het en als je weet hoe het daar regenen kan !!
dus hou daar rekening mee 2weken zijn dan krap om van alles te gaan bekijken
ben er zelf al 7 keer geweest maar ik ga niet meer in december
als ik kan ga ik nu naar thailand dan is daar het slechte weer weg en zijn daar
de temperaturen perfect 3032 graden en alle dagen zon
ik weet niet of je al geboekt hebt !! andes is dat een aanrader
ook vind ik bali erg duur worden en dan vooral alcoholise dranken en de hotels
ook het eten op europees nivo biefstukje met frietsalde zit al vlug aan de 15 euro
het lokale eten bij de warung en die kraampjes dat valt allemaal mee
maar aangezien ik niet meer tegen de msg / vetsin kan valt de warung af want
dat spul [smaakversterker] maakt me doodziek
dus alle dagen op nederlands nivo eten en dan nog drinken
dat word me te duur tis jammer
maar als toch gaat een fijn vakantie toegewenst

sjefke

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

Miranda je gaat in elk geval niet naar Maluku!
Dat zou ik ook niemand zo aanraden, in de gehele twee maanden December en Januari (en nog ver daarvoor, en ook daarna... zie je ook nog witte plastic kerstbomen en flikkerlichtjes, tot diep in Maart wel hier en daar). Hoewel de moesson dan wel droog is, i.t.m. Java en Bali!! Dat is wel weer een enorme bonus. Maar misschien is Bali al een beetje beter dan als Java? Of Manado of zo...Of Irian Barat... Waar steeds meer IndonesiŽrs wonen (ipv papua's, maar je waant je tenminste een beetje in Indonesia Emoticon: So funny ? Wie het weet mag 't zeggen. Het klimaat (ik heb het dus niet over het 'weer' ) is trouwens niet altijd meer zo 'zeker' van zichzelf geloof ik...

Maar tenzij je van enorme herrie houdt (van 'muziek', luidruchtige mensen (die allemaal jouw aandacht willen: vooral als je blank en blond bent, blauwe ogen), opgevoerde brommers met gigaherrie knalpotten, vuur-en vooral knalwerk) Emoticon: Nooo en Rudolf de Rendier al in Oktober wil beluisteren, mag je Maluku dan overslaan (i.h.b. stad Ambon; uitz. de muslimwijk, maar dat is erg armetierig en ook met roeptoeters, daar wil je ook niet vakantie houden HAHA).

Hoewel, sommigen houden van dat sfeertje. De meeste Molukkers wel, lijkt me...

Your attitude determines your altitude

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

"...maar aangezien ik niet meer tegen de msg / vetsin kan valt de warung af want
dat spul [smaakversterker] maakt me doodziek..."

Sjefke wat bedoel je, vet eten/cholestrol -of louter smaakversterker - of zo? MSG was vroeger de MTS in Leiden ('Mathesis Genetrix Scientarum'), onee dat is MGS... maar ik wist niet dat je dat eten kon. Verklaar je nader?

ojla240
Gebruiker
User icon of ojla240
spacer line

Sjefke wat bedoel je, vet eten/cholestrol -of louter smaakversterker - of zo? MSG was vroeger de MTS in Leiden (Mathesis Genetrix Scientarum), onee dat is MGS... maar ik wist niet dat je dat eten kon. Verklaar je nader?

Even offtopic:
MSG of Vetsin is een smaakversterker:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mononatriumglutamaat

Ontopic:
ook wij zijn eens rond november/december op Bali geweest. Toen was er een hittegolf ! Dan wil je er ook niet zijn. Zo warm, niet normaal meer Emoticon: Yes!

mister robert
Gebruiker
spacer line

Op Java woont 65% van de Indonesische bevolking van bijna 250 miljoen inwoners. Het verbaasde mij - gezien tenminste 80% op Java Mosilim is - dat in de week voor Kerstmis al bijna alles wat te boeken was vol zat in de kerstperiode. Zowel wat vervoer betreft als voor overnachting. Ik ben met een Travel van Jakarta naar Solo gegaan. Reisduur 16 uur. De wegen ziijn behoorlijk druk wat verkeer betreft. Een duidelijk overbevolking, ook als buiten de Kerst reist via de bus of met een auto met chauffeur. En ik was juist op tijd enkele weken later vanuit Jakarta naar Singapore. En toen hoorde ik aldaar over de overstromingen in Jakarta. Probeer dan maar weer je vliegtuig te halen. Dus mijn ervaring was niet prettig. Een lekkere tropische stortbui is niet erg. Dat hoort bij je ervarings aan een bezoek aan Zuid-Oostazie!

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 28-06-2013 15:06 mister robert wrote:
Op Java woont 65% van de Indonesische bevolking van bijna 250 miljoen inwoners. Het verbaasde mij - gezien tenminste 80% op Java Mosilim is - dat in de week voor Kerstmis al bijna alles wat te boeken was vol zat in de kerstperiode. Zowel wat vervoer betreft als voor overnachting. Ik ben met een Travel van Jakarta naar Solo gegaan. Reisduur 16 uur. De wegen ziijn behoorlijk druk wat verkeer betreft. Een duidelijk overbevolking, ook als buiten de Kerst reist via de bus of met een auto met chauffeur. En ik was juist op tijd enkele weken later vanuit Jakarta naar Singapore. En toen hoorde ik aldaar over de overstromingen in Jakarta. Probeer dan maar weer je vliegtuig te halen. Dus mijn ervaring was niet prettig. Een lekkere tropische stortbui is niet erg. Dat hoort bij je ervarings aan een bezoek aan Zuid-Oostazie!

Het beste vervoer op Java is de binnenlandse vluchten Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

http://ticketindonesia.info/en/index.php

Openbaar vervoer da's niet aan te raden, zeker niet met kinderen
(1ste klas trein dat gaat nog wel)
De drukte tijdens kerstperiode is gemakkelijk te verklaren
de christelijke feestdagen gelden ook voor moslims en met oud-op-nieuw
komen veel families ook bij elkaar, de scholen zijn dan ook dicht.
De overstromingen in Jakarta dat is bijna een toeristische attractie;
komt ieder jaar weer terug Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

Even offtopic:
MSG of Vetsin is een smaakversterker:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mononatriumglutamaat

Ontopic:
ook wij zijn eens rond november/december op Bali geweest. Toen was er een hittegolf ! Dan wil je er ook niet zijn. Zo warm, niet normaal meer Emoticon: Yes!

TX ben weer wat wijzer, maar niet ongerust geworden Emoticon: Shiny
Want als je alles wat je niet mag (eten Emoticon: Yummie! ) vermijdt, kan je wel ophouden te leven.

Goed te horen trouwens, dat in Bali in die tijd door te komen is. (Voor mij kan het niet heet genoeg zijn). Zonnig en droog dus... misschien toch iets anders als op Java die tijd(?).

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 28-06-2013 17:51 Keduadam wrote:

[quote removed]

TX ben weer wat wijzer, maar niet ongerust geworden Emoticon: Shiny
Want als je alles wat je niet mag (eten Emoticon: Yummie! ) vermijdt, kan je wel ophouden te leven.

Goed te horen trouwens, dat in Bali in die tijd door te komen is. (Voor mij kan het niet heet genoeg zijn). Zonnig en droog dus... misschien toch iets anders als op Java die tijd(?).

Morgen zijn de mensen op Bali weer wakker en dan kunnen de bewoners daar
wellicht vertellen hoe het echt op Bali is in december/januari.
In iedergeval .... geen sneeuw Emoticon: Worship Emoticon: Worship

Of wellicht dient die vraag in een ander topic geplaatst te worden.
Zodat het echt onder de aandacht komt van Bali-deskundigen

http://forum.indonesiepagina.n(...)het_weer_in_bali.php

Een hittegolf op Java in december mag er van mij komen dit jaar (nog 68 daagjes) Emoticon: Party!
Ik ben niet van dat type white christmas.
Geef mij maar een kerstboom onder een klapperboom met 37 c Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

Ach Sabar, ja misschien kan je op de mensen zelf hier beter op aan inderdaad, dan veel 'wetenschap', i.h.b. die climategate van Al Gore en zijn rijke elite maffia. Gat in de ozonlaag. Bedreigend! HAHA. Zee omhoog, gevaarlijk, paniek! Door 'Vogelgriep' 2/3 van de wereldbevolking dood binnen twee jaar', HAHA (totaal 12 dus destijds... maar Pharmacie mafia weer schatrijk). CO2; de mens is schuld, gevaarlijke toestand HAHA. Global Warming, vernietigt alles! HAHA. (is nog nooit zo koud geweest de laatse 20 jaar, enz. Deze kul o.a. hebben ze trouwens reeds openlijk teruggetrokken, maar 't kwaad is zelfs hier op Java al geschied; spandoeken met 'Global Warming' met die boevenkop van Al Gore erop, dure seminars, enz). Emoticon: Frustrated

Maar nu schop ik O ZO heilige huisjes omver... HAHA! 'Kom maar op, zou ik zeggen, maar nee, zoek t zelf maar uit, en ikzelf besteed hier geen tijd meer aan. Heb wat beters te doen.
Ik blijf natuurlijk wel andere (bijv. ondergrondse) bronnen lezen zo nu en dan, houd je scherp, en is nog vaak humoristich - maar tegelijk intriest- ook...

Ik merk dat de gewone man op straat 'het ook niet meer zo weet'. Pusing. W.s. ook wel beÔnvloed door hap snap geklets uit het 'westen', wat vaak (zoals dit) het Grote Geld als doel heeft en totaal niet bewezen is (ja door clan-'wetenschappers', die de pers en media halen - ook trouwens vrijwel geheel in het bezit van die rijke elite).

De meesten hier weten trouwens niet eens volgens mij dat er twee moessons in Indon zijn, die 'tegenover' elkaar werken. Waar de grens ONGEVEER is, weet ik ook niet... zou richting Bali dus kunnen liggen, of toch verder oostwaards.

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

Let wel, Sabar, dit was slechts even wat uitwijken - beetje ontopic nog, hoewel? - niet naar jou of iemand persoonlijk hier... maar algemeen bedoeld Emoticon: Smile HŤhh, DAT ben ik ook eens kwijt!

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 29-06-2013 06:46 Keduadam wrote:
Let wel, Sabar, dit was slechts even wat uitwijken - beetje ontopic nog, hoewel? - niet naar jou of iemand persoonlijk hier... maar algemeen bedoeld Emoticon: Smile HŤhh, DAT ben ik ook eens kwijt!

Ik durf geen uitspraken te doen over het weer op Bali
in december-januari want ik ben daar nooit geweest in die periode
dus dat behoort niet tot mijn persoonlijke ervaringen
Maar er zijn forumbezoekers die daar wonen dus ik neem aan dat die
de echte situatie kunnen vertellen.
(anders even googleen en geloven wat er op internet staat, maar je weet wat ze
zeggen van internet; if it is a lie then it is written on internet Emoticon: Yes! )

http://www.weather2travel.com/(...)mber/indonesia/bali/

Reisorganisaties kun je ook niet allemaal geloven.
Zo wordt bv Sabah (Malaysia) gepropageerd als The land below the wind
maar ik heb nog nooit zoveel zeiljachtjes bij elkaar gezien als daar
en die varen toch niet alleen in een richting.
Maar ja zeilen kan ook tegen de wind in Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Miranda

Allereerst staan op dit forum 1001 tips over de eilanden die je noemt. In het kort:

1) Indonesie is heel goed zelf te bereizen. Beiden modellen (in groepsverband of indiviudueel) hebben hun voor en nadelen.
2) Je stelt je vragen specifiek over Java, Bali en Lombok. Is daar een reden toe? Indonesie is veel en veel groter dan deze eilanden. Ook op Sumatera, Sulawesi, Flores en wat verder weg Maluku is erg veel te zien en minder toeristisch dan Java, Bali en Lombok. Wat je met ver bedoeld begrijp ik niet zo goed.
3) Een auto met chauffeur! Niet zelf gaan rijden. Indonesie mag dan wel het buurland zijn van Maleisie maar is qua verkeer niet te vergelijken. Het verkeer is er, met name op Java, in het zuiden van Bali en in mindere mate op Lombok chaotisch. Als er iets gebeurt heb je een probleem. (en dat wil je niet met twee kleine kinderen). Als je voor Java kiest zou je ook deels met de trein kunnen gaan. Het alternatief van een travel (een deeltaxi) zou ook nog mogelijk zijn en zal qua kosten lager uitvallen maar je hebt niet de vrijheid als met een auto met chauffeur. Het huren van een auto met chauffeur is het goedkoopst op Bali, daarna Lombok. Op Java zal de prijs bepaald worden of je een one way route doet, bijvoorbeeld van het westen naar het oosten waarbij je de auto met chauffeur voor meerdere dagen huurt.

Verder: met Kerstmis en Oud en Nieuw kan het op Bali en in mindere mate op Lombok erg druk zijn (en daarmee volle hotels en/of hogere prijzen). Ook de koelere oorden op Java zoals Bandung, Malang en toeristenplekken zoals Pangandaran, Puncak en Bromo zullen rond Nieuwjaar druk zijn. Op Sumatera (ik noem het toch maar even) geldt rondom Nieuwjaar dezelfde drukte op Samosir, Parapat, Berastagi, Bukittinggi.
Flores is voornamelijk katholiek en heeft veel minder last van een toeristenseizoen in die periode. Bali is op veel plekken toeristisch en het meest ontgonnen mbt faciliteiten, ook voor kinderen (olifantenpark, Waterbom, aapjes)

Je zult zelf wellicht ontdekt hebben dat tickets voor Kerstmis veel duurder zijn (hetzelfde als in juli/augustus) dan in andere periodes. Maar zoals je schreef kan dat niet anders Twee is wel erg weinig voor een land als Indonesie..

Een verdeling zou kunnen zijn:

10 dagen Java en 4 dagen Bali
OF
10 dagen Java en 4 dagen Lombok
OF
8 tot 10 dagen Flores en 4 tot 6 dagen Bali

Misschien kun je ons wat specifieker vertellen wat je zoekt in een vakantie. Indonesie is heel groot en reikt gelegd op de kaart van Europa zoín beetje van Ierland tot Turkije. Er zijn grote verschillen in landschap, bezienswaardigheden, culturen en (toeristische) (on) mogelijkheden.
gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Nog ťťn kleine opmerking.
Zoals je hebt kunnen lezen Miranda, is het rond de Kers tocht wel behoorlijk druk (afhankelelijk waar)
Dus met twee kleintjes van 4 en 7 zou ik zeker niet alles aan het toeval overlaten.
Succes.

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Tussen ongeveer 20 december en 5 januari kan je BALI beter mijden, vooral het zuiden.
Overbevolkt tijdens kerst en nieuwjaar en niet alleen met buitenlanders maar ook Indonesiers op de toeristische toer .
Het stikt er van de auto's die uit Java komen en allemaal stapvoets rijden langs de jl. pantai Kuta om maar gezien te worden. Trouwens van rijden kan je niet eens spreken want het is stapvoets rijden of stilstaan en een hoop uitlaatgassen, lekker voor de longen! Hotels zijn overvol , overal ligt afval en slapende ind. toeristen op de stranden. Restaurants kunnen de drukte niet aan en taxi's willen de meter niet meer aanzetten en vragen woekerprijzen, komt omdat ze ook niet vooruit komen en dus geld willen vangen omdat ze in de file staan.
Ik ben er jaren achtereen geweest in die periode maar afgelopen dec./Jan. was het niet meer te doen. Wil je in die periode een binnenlandse vlucht maken dan zijn de prijzen ook een stuk hoger. Bedenk dus goed wat je wilt.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,150,045 pageviews Een website van indahnesia.com