Winkelen in Indonesie

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
47 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

een onderwerp wat ongetwijfeld de nodige ervaringen wakker maakt.

Wat al vaak meteen opvalt is dat op veel plaatsen geen prijzen staan
(vooral bij winkeltjes op een pasar In de supermarkten is meestal alles geprijst)
Dat betekent dan ook meteen dat prijzen onderhandelbaar zijn
De eerste prijs is vaak de hoogste die men denkt te kunnen vragen,
daarna wordt het een kwestie van onderhandelen.
Maar zelfs al staat er een prijs op dan kan er soms nog wel eens iets
geregeld worden Zelfs in een supermarkt (wanneer je goede argumenten
hebt / overredingskracht en met de juiste persoon spreekt; de eigenaar)
Maar je hebt niet altijd succes. Maar soms helpt "brutaal" zijn wel
Niet geschoten is altijd mis en je kunt altijd nog zeggen dat je een grapje
maakt wanneer je merkt dat men er geen prijs opstelt.
Maar wanneer je een vaste klant bent en (h)erkend wordt dan kan ook
in een supermarkt veel wat in Nederland waarschijnlijk nooit gebeurd is.

Zelfs bij het afrekenen in een lokaal restaurant vraag ik standaard "apa discount"
en vaak gaat dan het laatste drankje van de rekening af of de rekening wordt afgerond
naar beneden,
Da's dan ook meestal de extra fooi die ik toch wel geef en de volgende keer is
de discount die ik krijg meestal iets ruimer.

Het is ook een "gezelschapsspel" waar je niet altijd serieus mee om moet gaan.
Alleen bij de handel "op straat" daar kan je wel flink "verdienen" op de vraagprijs.
(soms zelfs tot 70% lagere prijzen)
Als toerist zal je dat vaak niet lukken (alhoewel ...) maar wanneer je (langer) in
Indonesie verblijft en er de tijd voor neemt dan maak je hier vanzelf kennis mee.
(bij Pizza-hut en dergelijke hoef je zoiets niet te proberen,dat mislukt bij voorbaat)

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

In Indonesie is winkelen vaak alleen ontspanning of tijdsverdrijf.
Kijken,kijken niet kopen. Dat plakt men vaak op Nederlanders
als etiket maar dit past zeker ook op Indonesiers.
In de diverse malls komt men genieten van de AC of gratis WIFI hotspots
en het zijn "ontmoetingscentra voor de jeugd"

Op bepaalde tijden zie je alleen schooluniformen in de malls, maar dat komt ook
vaak omdat men daar "relatief goedkoop" kan eten. Daarentegen zie je op andere
tijden geen schooluniformen want de polis houdt de schooltijden goed in de gaten
Schooluniformen zijn op bepaalde tijden niet toegestaan in de malls,
maar even omkleden vooraf dat kan natuurlijk altijd.

Een groot verschil is ook de "service" die je krijgt. Opdringerige verko(o)pers/sters
zie je niet vaak. Meestal kun je rondlopen en kijken tot je echt gevonden hebt wat
je zoekt zonder gestoord te worden soms moet je ook zoeken naar iemand wanneer
je hulp nodig hebt. Meestal staat het "team" bij elkaar in de buurt op een kluitje of
is druk bezig met poetsen en opruimen.
Soms lijkt het ook wel of men je wil ontwijken. (wat naar toeristen toe als extra
oorzaak kan hebben "angst voor het onkende" of taalbarrieres)
Op het moment dat duidelijk is dat je echt iets wilt kopen dan begint
alles als een geoliede machine te lopen en helpen soms meerdere personen
je tegelijk.

In diverse winkels werkt men met bonnen en krijg je de goederen pas bij de kassa
nadat er is afgerekend. Sommige gedeeltes in een winkel kunnen ook aparte kassa's
hebben en dan kun je gekochte goederen daar (meestal) gratis "parkeren" en later ophalen
Je krijgt dan wel een "opslagbewijsje"
Alleen die service geldt niet wanneer je de winkel verlaat om later terug te komen.
Wat ikzelf meestal doe is de goederen "opstallen" en dan via een andere uitgang
naar buiten gaan om dan later gewoon de spullen op te halen Nadat ik ook de
inkopen elders heb gedaan, dat bespaart veel gewandel met tasjes
Je wordt vanzelf inventief nadat je weet hoe het werkt Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Netjes op je beurt wachten dat kent men niet in Indonesie.
Het is gewoon dat mensen voordringen of de 1e beurt nemen
Regelmatig zet ik mijn poot dwars als zoiets bij mij gebeurd
Maar vaak voorkom je het niet.
Of je moet zelf gewoon nog brutaler zijn en de beurt terugnemen
Het helpt ook wanneer je ergens vaste klant bent en de winkel
weet dat jij daar niet van gediend bent
Dan zegt men zelf tegen de andere klant dat ze even moeten wachten

Wanneer er meerdere kassa's zijn dan plaats ik zelf meestal de kids
in andere rijen en ga dan gewoon naar die rij waar het eerst iemand
geholpen wordt. Da's een truukje waar men in Indonesie vaak
met verwondering naar staat te kijken want zoiets verwacht men niet
Maar het is geen voorkruipen dus kan men er ook niks van zeggen Emoticon: Nooo

Dit voordringen gebeurd ook bv bij parkeerplaatsen innemen.
Het beste is het als je een verkeersregelaar inschakelt of een van
je reisgenoten uit/af laat stappen en de "inrit" laat blokkeren
Want even rechtzetten en inparkeren die tijd krijg je vaak niet en wanneer
je netjes wacht totdat iemand de plaats vrij heeft gemaakt heeft iemand
anders "je plaats" al ingepikt.
.

renem
Gebruiker
spacer line

In Jakarta in de Malls gaat parkeren redelijk georganiseerd.
Als je als eerste een plekje spot zet je gelijk je alarm lampen aan iedereen weet dan dat je gaat parkeren.
Vervolgens is achteruit parkeren het enige wat mogelijk is omdat er weinig ruimte is
parkeerhulp kost altijd geld ook als er no tipping op zijn shirt staat. Dus ga ik altijd eerst zelf een rondje rijden.als er geen ruimte is en je automaat niet geschikt voor parralel parking ga ik terug naar boven en laat hem valet parken voor 35000 extra

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Kopen op een plek waar artikelen ongeprijsd liggen, doe ik niet meer. Ik koop alleen in de supermarkt, de "24h convenience stores" zoals Circle-K, IndoMaret, etc., etc. of on-line.

Ik kan beter (ze vinden het bovendien ďleukĒ en zien het als een ďuitjeĒ) de pembantuís naar (bijv.) de markt sturen om groenten en fruit te kopen.

Hier op Bali worden namelijk de uiteindelijke verkoopprijzen bepaald of men:
- Balinees uit de streek van de verkoper is ( = laagste prijs)
- Balinees maar niet uit de streek van de verkoper bent
- Balinees is die in Denpasar woont ("stadmensen" hebben meer geld dan plattelanders is de gedachte)
- Indonesier is
- Buitenlander woont die de taal machtig is en op Bali woont
- Toerist is(ook nog met een onderverdeling naar ďland van herkomstĒ ,waarbij Japanse toeristen samen met de Nederlanders de allerhoogste prijs betalen).

Het verschil tussen de laagste en hoogste verkoopprijs kan wel 300%, soms nog meer, bedragen.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Dit fenomeen doet zich niet alleen op Bali voor, maar ook op Java.
Ook in minder toeristische gebieden, want ťťn ding blijft overal gelijk in heel IndonesiŽ, als je een wit velletje hebt dan ben je rijk.
Een vrijkaartje om te rippen. Emoticon: Angry

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 09-06-2013 09:08 Amed East Bali wrote:

Het verschil tussen de laagste en hoogste verkoopprijs kan wel 300%, soms nog meer, bedragen.

In het algemmeen moet men toch verschil maken tussen de aankopen van de Indonesiers , van de migranten , expat (met goed gevulde beurs ) en toeristen .
Dus hier is duidelijk dat er groot verschillen zijn zoals in :
1. de gekochte goederen , de dagelijkse huishoudelijke artikelen / voedingsmiddelen
of kleine aankopen van huishoudelijke artikelen, grote aankopen.
2. de plek/winkel , traditionele pasar , kleine of grote mall .
Zelfs in Solo heb je prijsverschillen of je bij "traditionele markt/pasar koopt (zoals Pasar Klewer) , en de filialen v.d winkelketens of in een mall.

In principe kan je in "niet geprijsde "winkels diskon( korting) krijgen als je een streekgenoot ben of vaste klant .
Speciaal prijs voor bapak / ibu.
Je kan zelfs op de pof kopen. (mijn ervaring).
Als gewone orang turis die in een huurappartement logeerde valt er weinig te tawaren(pingelen) , je koopt toch vaak bij de kleine buurtfilialen van Giant, Indomart etc ( vaste prijzen) of bij HERO, Carrefour .

bisa dicek of makemyday .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Over de prijsstelling.
In principe bemoei de eigenaar (bos/ tauke-Chinese bos/baas) niet met de verkoop.
Daar heeft hij zijn hfdverkoper/verkoopster voor.
En die hebben al instructies gekregen wat de minimumprijs moet zijn .
Dit gebeurde ook in winkels met "vaste"prijskaartjes .

In Pasar Baroe ( de oude "Kalverstraat" van Batavia-Djakarta) kocht ik badminton raket / spullen .
De prijzen zijn verschillen (Indonesisch product , China, Taiwan of Japan ) .
Omdat ik vloeiend Indonesisch spreekt met Jakartaanse dialect vroeg de "hfd of 1ste verkoopster " hoe het kwam .
Bleek dat ze ook uit de Tanah Abang (Jakarta) wijk afkomstig was.
Dus krijg ik gelijk bijna 35 % diskon .
Zonder dat de baas/bazin ( India of Chinees) geraadpleegd werd , die staan gewoon te kletsen met gasten/vrienden.
Dat geldt ook voor stoffen ( bestelling collega's van mijn vrouw).
Vorig jaar haal ik met gemak 30-35 korting , wel tawaren , en na een extra gesprek met de eigenarese (India) kon ik meer krijgen als ik meer koopt (kon niet i.v.m douane schiphol) .
Maart 2013 kwam ik weer , zat de zoon van de eigenarese.
De verkoper vroeg voor 1m kain songket India 45.000 rup .(prijskaartje).
Dezelfde prijskaartjes bij de buren/andere winkels .
Dus heb ik over de deal met de eigenarese naar voren gebracht .
De baas zegt gewoon NEE tegen de verkoper (ik sta 1 meter vandaan).
Op zich is de korting hoogstens 15.000 rup. (1.25 euro) dus echt rijk zal je niet worden.
Dus heb ik tegen de verkoper gezegd dat ik het vreemd vond waarom ik niet kreeg , niet eens 5000 rup .Het gaat om gebaar en klantenbinding .
Heb mijn ongenoegen keihard gezegd tegen de verkoper, express de baas negeren die elke woorden moet horen.

Dezelfde spul kocht ik een week later in Pasar Baru Bandung voor 20-25.000 rupiah ,
met een kleine diskon .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Weer twee nietszeggende ervaringen van jou Surya.
In de eerste posting een bevestiging wat er al reeds werd geschreven, met een aantal toevoegingen die die geen meerwaarde hebben, omdat ze al reeds op een andere manier waren genoemd.

De tweede posting iets interessanter, die geeft duidelijk aan dat er in IndonesiŽ met twee maten wordt gemeten voor een wit en een bruin velletje Emoticon: Angry
Overigens is mijn ervaring de laatste jaren dat de verkopers dus absoluut geen ruk te vertellen hebben over de prijs van een artikel.

Ze rammen de hoogste prijs er in, in de hoop dat witmans er in trapt, geeft witmans aan dat hij niet de hele toko wil kopen maar alleen het betreffende artikel dan moet hij met zijn baas overleggen.

Dus witmans doet rechtstreeks zaken met de eigenaar, misschien was dat vroegah anders, maar nu is dat de aangewezen weg.
Het Indonesisch personeel in toko's die over het algemeen in handen zijn van Indonesische Chinezen mogen namelijk, niets maar dan ook helemaal niets zelf beslissen.

Dat is in ieder geval mijn ervaring, en ik heb hier de afgelopen jaren mijn huishouden bij elkaar moet sprokkelen en ik was hier niet alleen maar 3 weken op vakantie Emoticon: Laugh out loud

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 09-06-2013 11:58 Malam wrote:
Wee twee nietszeggende ervaringen van jou Surya.
In de eerste posting een bevestiging wat er al reeds werd geschreven, met een aantal toevoegingen die die geen meerwaarde hebben, omdat ze al reeds waren genoemd.

De tweede posting iets interessanter, die geeft duidelijk aan dat er in IndonesiŽ met twee maten wordt gemeten voor een wit en een bruin velletje Emoticon: Angry

Voor jou is het gelijk rippen van een bule .
AEB heeft over zelf inkopen doen of laten doen.

Ik heb over zelf inkopen doen , in "buurtwinkels" ( Indo Mart,Giants etc) en bij de Malls .
Is mijn ervaring in Jakarta , Bandung (West Java) , Midden Java en Oost Java en Bali-Sumatra. Zie mijn reisverhalen.
Verhaal van Sabar2 is waarschijnlijk gesitueerd in Midden Java( en i.h.b Solo=zijn thuis basis).
Op bepaalde punten kan het anders zijn (verhaal van auto parkeren) , zie verhaal van Renem over Malls in Jkt - cq valetparking .
Dat doet de chauffeur of ik ga met taxi.

De spullen die ik koop(eten/drinkwaren ) voor inde hotel/appartemen met kookmogelijkheid/ koffiezet apparaat zijn gewoon vaste prijzen.
Bij Giant of Indomart kan ms 500 rup (5 eurie cents ?) goedkoper zijn per pak dan bij Hero of Kemchick .
Bij Carrefour /Lotte mart kan het soms goedkoper zijn als ze promo prijzen hebben.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ja duidelijk rippen van een bule, anders kan ik het niet noemen als ik 2 of 3 dubbel moet betalen en een Indonesische kennis naar de pasar moet sturen om voor normale prijzen groente en fruit te kopen.
Misschien vreemd voor jou Surya, maar als een Indonesische een bloemkool koopt en ik sta er naast en zie wat ze betaald en meneer vraagt aan mij het drie dubbele dan is dat voor mij niet anders als een gore rip praktijk.

Afijn we verschillen wel eens meer van mening, gef nix.

Het gaat hier om aanzienlijke bedragen, het dagelijks onderhoud over enkele maanden en het is te zot voor woorden dat ik een lokale kennis moet vragen mijn inkopen te doen, het geeft duidelijk aan hoe de mentaliteit hier is.

Supermarkten geven de prijzen aan, hier laat de kwaliteit van groente en fruit duidelijk te wensen over en daarbij zijn ze tweemaal zo duur als op de pasar.
Ik wil zeker niet voor een duppie op de eerste rang zitten, maar als pensionada heb ik geen kapitalen te verteren.
Ik kan ook de zon in het water zien schijnen, dat ik wat duurder moet betalen ala, maar 2 of 3 dubbel is rippen voor mij.
Ik zal het wel weer verkeerd zien.

Maar dat ben ik inmiddels van IndonesiŽrs gewend en Surya je bent na 40 jaar Nederland geen steek anders.
Mooi voorbeeld, ik werd aangereden, duidelijk niet mijn schuld, precies op een punt waar een stuk of 6 ojek jochies op klanten zaten te wachten.
Ze hadden even niet in de gaten dat ik ze verstond, de buit werd al verdeeld voordat ze zich om de gast hadden bekommerd die mij had aangereden en redelijk was toegetakeld (eigen schuld)
Zo beste Surya gaan de IndonesiŽrs met buitenlanders om en niet anders.
De grap ging overigens niet door Emoticon: Wink

Parkeren heb ik geen problemen mee, ik heb begrepen dat die gasten een bepaald stuk van de gemeente huren, dus dat moeten ze terug verdienen en daarbij ook nog hun eigen hap snuf.
Als ze mij dus een parkeerplek aanwijzen en mij ordentelijk helpen de weg op te komen als ik weg wil dan hebben ze die 1000 of 2000 Rupiah voor mij dik verdient.

grieks1
Gebruiker
spacer line

Nou, dit is niet alleen zo in Indonesie.....

Mijn buurvrouw bv is Surinaamse gaat op vakantie naar Ned Antillen (naar haar vriendin) ziet ook gebeuren dat zij 4x de hoofdprijs moet betalen en haar vriendin niet.

Mijn eigen ervaringen zijn ook vanuit Marokko....Marokkanen die daar wonen worden ook "ontzien". Marokkanen uit Europa moeten al meer betalen en de toerist betaald ook de HOOFDprijs......ja ach.....

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Uiteraard zijn de ervaringen zoals ik die beschrijf in mijn ervaringsgebied Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.surya
ongetwijfeld zijn er verschillen in waar je in Indonesie zit. Maar ook een grote lijn.
Er zijn uiteraard verschillen waar je je inkopen doet Carrefour,Indomarkt,Luwes,Hypermarket en Pasar allen hebben hun eigen prijssetting.
(net zoals in Nederland er verschil is tussen V&D,Hema,Lidl,Plus,AH etc)

Dat er verschillen zijn tussen toeristen,verblijvers en de lokale bevolking ook dat is
een feit. In Indonesie noemt men dat prijzen met + of ++ en +++ maar wanneer je
"ingeburgerd" bent dan kunnen gewone + prijzen ook voor "verblijvers" gelden
afhankelijk van hoe je daar zelf mee omgaat/"tovert"
Ikzelf krijg vaker betere prijzen voor elkaar als mijn vrouw omdat ik iets handiger en/of brutaler ben misschien.

Vwb toeristen "witman" plukken da's iets wat overal gebeurd niet alleen in Indonesie.

grieks1
Gebruiker
spacer line

Sabar2 ik denk dat jij gewoon brutaler bent Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 09-06-2013 13:57 grieks1 wrote:
Nou, dit is niet alleen zo in Indonesie.....

Dat denk ik ook.
Het gebeurt bijna overal in 3de wereldlanden .
Op markten, marktkraampjes kios die geen duidelijke prijskaartjes .
De kraampjes/toko's die prijskaartjes voeren zijn ook geen vaste prijzen (harga mati) maar een soort "adviesprijs" , want de andere kraampjes hebben bijna dezelfde prijskaartjes .
De kunst is dat als je goed kan pingelen en dat kunnen migranten ook wel als ze de prijzen van de sembako ( 9 basisbehoeften zoals rijst , olie etc ) uit de kranten kunnen lezen worden ze niet echt belazerd.
Als een pond banaan/komkommer iets meer kan kosten tussen 2000 -5000 dan is het normaal omdat je als toerist geen zin heb om te pingelen.
En de meeste expat . migrant gaan zelden naar een kampung pasar om inkopen te doen, daar hebben ze hun pembantu's voor. .

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Ik ben echt benieuwd Om Sid, is dat gebaseerd op je dagelijkse ervaring, expat en migranten die niet naar de kampug pasar gaan?

Op welke ervaringen zijn jouw postings hier gebaseerd? Ik ben erg nieuwsgierig namelijk.

Metname de kampung pasar.

Where there is a will there will be relatives.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 09-06-2013 17:22 Anorak wrote:
Ik ben echt benieuwd Om Sid, is dat gebaseerd op je dagelijkse ervaring, expat en migranten die niet naar de kampug pasar gaan?

Op welke ervaringen zijn jouw postings hier gebaseerd? Ik ben erg nieuwsgierig namelijk.

Metname de kampung pasar .

Op dit moment geen dagelijkse ervaring .

Het is meer een inschatting gebaseerd op jarenlange waarneming gecombineerd met het feit dat men als expat (er zijn verschillende soorten met verschillende beurs dikte) liever in een gemak winkels inkopen doet.
Dat zie ik vaak in Jakarta en Bandung .Ondanks dat er verschillende soorten expat zijn (soort werk) zijn ze bijna per definitie goed betaald dan de gewone migrant.
En ze hebben meestal supir en pembantu .

Uiteraard zijn er ook uitzonderingen , mensen die graag koken , dus gaan ze zelf inkopen doen.

Kampung pasar is een traditionele pasar (Pasar Tradisional) , ondanks dat ze nu realtief schoon en modern zijn ( ik heb kunnen vergelijken met de pasars in mijn jeugdtijd ) is het toch niet zo lekker (voor mij en veel van mijn gere-emigreerde landgenoten ) om tussen vele pasarbezoekers te begeven.
Die pasars zie je in de kleine steden in West Java , en zeker op plaatsen waar nog geen jalan tol aanwezig zijn.
Dat zie je tussen Sukabumi t/m Bogor , zelfs vanaf Bogor t/m Jakarta (als je oude weg neemt ).
Als we vanaf Jakarta naar Bandung met de auto gaat de nog bestaande oude weg (niet de tolweg Cipularang) kan je ook nog oude pasar gebeuren zien.
Dus zal een migrant die in zo'n kleine stad woont wel genoodzaakt zijn om af en toe naar zo'n pasar te gaan.
Als ze iets speciaals nodig hebben en hun pembantu niet kan sturen.

Dat is mijn eigen ervaring en waarneming tijdens de jaarlijkse vakanties in de periode vanaf 1979 tot maart 2013 .
Vroeger waren de Pasar Senen, Pasar Tanah Abang , Pasar Pagi ( Nu de Mangga 2 Mall) plaatsen waar ik graag komt ( kijken kijken) .
Soms gaan we mee met de pembantu's van mijn ouders , die gaat inkopen doen .

Anderen kunnen andere ervaring hebben.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Ik ga regelmatig naar de kampung pasar.
Is vlakbij dus dan ga ik dat klere-end naar het stadscentrum niet doen.
Maar ik ben geen expat of migrant (slechts een sosbud-er)
Een pembantu heb ik niet.
Wel iemand die af-en-toe wat komt helpen. (bv strijken)
Boodschappen die doe ik meestal zelf (of samen met mijn vrouw)
Ik heb alle tijd en het is ook nog eens gezellig op de kampung pasar.
Koken doe ik ook zelf en mijn vrouw kookt ook graag (en lekker)
Voor de afwas, was en het dagelijks vegen daar hebben de kids hun taken
(verantwoordelijkheid moet je al vroeg aanleren vind ik)
Om s'morgens wakker te worden hebben wij wekkers
(met extra batterijvoeding mocht de stroom uitvallen)
Voor een 8 kamer woning (als het af is) is extra hulp wellicht wel nodig
maar vooralsnog zijn het er nog maar 5.

Bij mij in de wijk hebben wel verschillende buren een pembantu
maar die "gengsi" hoeft voor mij niet.
Misschien later als ik eea zelf niet meer kan en de kids uit huis zijn.

Mijn zoon zegt heeel vaak waarom nemen wij geen pembantu en dan zeg ik
prima jongen ga jij maar werken dan mag jij een pembantu nemen om
jou kamer schoon te houden en je kleren te wassen e.d.
Maar dan hoeft het ineens niet meer.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 09-06-2013 19:09 sabar2 wrote:

Ik ga regelmatig naar de kampung pasar.

Kan , waarom niet en zeker als je het leuk vindt.
Ik ben niet gewend en vind het niet leuk , niet toen ik nog bij mijn ouders woonde in Jakarta (t/m mijn 19de ).

Ook niet tijdens mijn jaarlijkse vakanties .
Gebeurt wel eens dat we (ik en mijn nyonya) mee gingen met de pembantu's .
In het begin was het leuk voor mijn vrouw om te kijken , maar zoals je weet gaan Indonesiers / geremigreerde Indonesiers met eigen pembantu's vaak niet zelf inkopen doen in een pasar tradisional
De meeste bule's die ik zag waren in de gemak winkels .
.In Amsterdam ga ik soms 1 x per week naar de markt , omdat het vaak naast V.D, Blokker staat. Niet in de winter .
Kom wel eens in Albert Cuyp en Dappermarkt.
http://www.youtube.com/watch?v=NhuF2bGryDY

Pasar Tanah Abang
http://www.youtube.com/watch?v=P9kTbUHbeso

Pasar Baru Bandung
http://www.youtube.com/watch?v(...)XM&feature=fvwp&NR=1

Pasar Simpang Dago
http://www.youtube.com/watch?v=KIpemiNhf_4

Als we in een Guesthouse logeert (, komen we bijna elke avond langs om martabak manis/telor te halen. En fruit .
Eerst de kat uit de boom kijken, en ik betaal harga daerah , soms een paar dupies eurie meer .Kan ook niet tawar .
Durian, meloen etc koop ik in Carrefour , durian montong Bangkok.
Tegenover de pasar heb je een grote Mek D ( Mc Donald-24 uur open, gratis computer etc)

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Heeft niet eens zoveel te maken met portemonnee. Elke kampung heeft zijn brommerende groenteboer/boerin bijvoorbeeld. Of de rijdende bakker. Even terug naar de brommerende groenteboer, veel mensen kopen er. Ook zo de bakker en de overbekende bakso en hambuger kar. Voor veel dagelijkse zaken hoef je dus niet de deur uit.

Maar het is niet gek dat het je niet opgevallen is.

Dat soort dingen merk je pas als je deel uit maakt van de samenleving. Een volledig andere beleving dan orang touris. Want je zou kunnen stellen dat je dat bent in RI, net als ik in Nederland waarschijnlijk.

Where there is a will there will be relatives.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Inderdaad heb je ook nog die "thuisbezorgers" Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.anorak
Alleen het assortiment is meestal beperkt en qua kwaliteit heb je
minder keuze als op een pasar.
Bij "thuisbezorgers" kan je zeggen ik betaal morgen wel want
meestal hebben ze niet terug van een briefje van 50.000 of 100.000
Op de pasar moet je gewoon zorgen dat je voldoende kleingeld bij je hebt
want als je alleen met briefjes van 50.000-100.000 aankomt dan moet je
ook niet verwachten dat men je laat gaan met +-prijzen dan is het meteen +++ Emoticon: Laugh out loud

Bakso,sate en hamburgers aan huis dat zijn welkome versnaperingen
Ik krijg ook vaak aanbieders van "jamu jawa" aan huis.
Ik wacht nu alleen nog op de "shoarma-boer" aan huis Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Tegenwoordig heb je die "brommende SRV man ".

In mijn kinderjaren tot mijn 19de zijn het mensen met pikulan (2 maanden gedragen op een lange "bamboestok" ).
En soms ook met zo'n gerobak dorong , duw karretje (was toen al "modern)".
En toch komen de mensen met de duwkar met fietsbanden (3 of 4 banden) nog bij het huis van mijn broer , in Jakarta Pusat .Anno 2012 .
Voor speciale inkopen gaan ze naar Lottemart of Carrefour.
Vooral als ik met bepaalde bestelling van bumbu pecel etc kom .
Of de chauffeur haalt het voor mij .

In 2013 heb ik niet gezien , ben 2 weken in een hotel(Jkt-Bdg) en 2 weken appartement in Jkt West (Podomoro) .
Het kan zijn dat de prijs iets duurder zijn dan op de markt.
En zoals sabar2 zei beperkte aanbod.

http://www.youtube.com/watch?v=Zyb78gMBYzw

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 09-06-2013 20:11 sabar2 wrote:

Bakso,sate en hamburgers aan huis dat zijn welkome versnaperingen
Ik krijg ook vaak aanbieders van "jamu jawa" aan huis.
Ik wacht nu alleen nog op de "shoarma-boer" aan huis Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie!

Nou, er is zo'n slimme Indonesier die bijna overal een soort kebab bisnis doet.
Dacht dat zijn investering 400 dollar of euro was .
Hij had dat afgekeken in Beverwijk ( de beroemde Turkse markt) .
Nu heb je zijn franchisenemers in Jakarta en Bandung. Heb ik gezien.
Het schijnt dat hij rijk is geworden.
Dus , je weet maar nooit.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Vwb sate met lontong zit ik bij mij in de wijk prima.
s'morgens klokslag 9:00 uur komt het sate-vrouwtje
met twee grote pannen op haar hoofd langs
(zitten zo'n 200 verse sateetjes in)
s'middags om 16:00 komt haar zus langs hetzelfde ritueel

s'avonds vanaf 20:00 tot s'morgens 8:00 staan vader en zoon
met een kraampje voor de indo-markt in de grote winkelstraat
en iets verderop kraampjes verkoop shoarma,kip,soto,bubur,martabak
(10 minuutjes lopen)
zo'n service hebben ze niet in Nederland

voor 2.000 rupiah een groot bananenblad 5 sateetjes + lontong
en een flinke scheut satesaus afgemaakt met rode uitjes en ketjap
of een iets hetere saus Dat stilt de lekkere hap tussendoor Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie!

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 09-06-2013 20:23 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Nou, er is zo'n slimme Indonesier die bijna overal een soort kebab bisnis doet.
Dacht dat zijn investering 400 dollar of euro was .
Hij had dat afgekeken in Beverwijk ( de beroemde Turkse markt) .
Nu heb je zijn franchisenemers in Jakarta en Bandung. Heb ik gezien.
Het schijnt dat hij rijk is geworden.
Dus , je weet maar nooit.

Kebab-bisnis in Solo heeft inmiddels 5 grote ketens die elkaar zwaar beconcureren.
ik zie wel zo'n 80 verschillende verkooppunten maar er zijn er denk ik nog veel meer
In mijn buurt zitten er 5 verschillende waarvan er 3 nog geen 25 meter van elkaar
vandaan staan met hun kraampje.
(Turkish,arabic,halal,tradisional,indian) Mijn voorkeur gaat naar de turkish
De turkish en arabic hebben het meest uitgebreidde assortiment en de nieuwste
apparatuur waar duidelijk een goede financiering/rijke eigenaar achter zit
Personeel heeft gestandaardiseerde uniforms,kraampjes en verpakkingsmateriaal
modern en commercieel Formule-a-la-mcDonald
Onbegrijpelijk dat ze het zo goedkoop kunnen verkopen.
Alles wordt vers bereidt waar je bij staat.
100% hygiene

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

84,750,906 pageviews Een website van indahnesia.com