Advies reis gevraagd!

Subforum Sumatra 
61 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Sumatra > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
jude1
Gebruiker
spacer line

Lieve mensen,

Ik heb het hele forum al doorgespit en heel veel informatie opgedaan, ontzettend bruikbaar, dank jullie wel! Ik zit alleen nog met een dilemma, en ik hoop dat jullie mij daarbij wat in de goede richting kunnen helpen.
Vanaf 28 juli ga ik met mijn vriendje voor 4,5 week door Indonesië reizen. We hebben een retour op Bali (dat was het voordeligst, hij zit nu in Australie en komt vanaf daar). Als we aankomen is het nog Ramadan en leek ons het het handigst om daar eerst een paar dagen te blijven. We willen de laatste 1-1,5 week in Lombok en de Gili eilanden blijven en daar ook duiken. Nu hebben we dus iets meer dan 2 weken om naar Java of Sumatra te gaan. Ik zou zelf eigenlijk het liefst naar Sumatra gaan omdat het avontuurlijke en actieve, de safaritochten en het minder toeristische van dit eiland ons heel erg aanspreekt. Maar ik vraag me af of het haalbaar is in die tijd. Ik wil ook niet dat het de hele tijd heel erg haasten is enzo. Anders zouden we naar Java gaan, wat me ook onwijs mooi lijkt, maar safari's en dergelijke zijn wel minder mogelijk daar.
Graag zou ik jullie advies vragen, wat zouden jullie me aanraden?

Alvast heel erg bedankt!
Judith

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Tijdens de ramadan is reizen nog niet zo'n probleem alleen ca 10 dagen voor
en na het suikerfeest Idul Fitri (10/12 augustus) kan het lastig zijn (lebaran)

Beginnen op Bali 28 juli is dus een goede zet maar ik zou er niet te lang blijven hangen
en zorg dat je je vervoer van Bali af op tijd hebt geregeld

Een binnenlandse vlucht naar Sumatra (Medan) of Java (bv Yogja)
zijn beiden vooraf te boeken via deze site :

http://ticketindonesia.info/en/index.php

Na een korte periode Bali dan 2 weekjes naar Sumatra (of Java)
en dan afsluiten met1-1,5 week Lombok en Gili eilanden
(evt nog een kort verblijf op Bali) Emoticon: Yes!

Die laatste 1-1,5 week da's na het suikerfeest dus goed gepland.

Dan nog die 2 weekjes tussendoor invullen.
Ik heb geen persoonlijke ervaring hoe het tijdens lebaran op Sumatra is
in ieder geval niet zo druk als op bv Java Maar wellicht dat anderen hier
je van specifieke info kunnen voorzien.

mocht je toch naar Java gaan die 2 weken hou dan rekening ermee dat
in die periode het heeeel druk is op Java.
Dus vervoer en onderkomen zo snel mogelijk regelen het beste is om dat NU
al te doen.

Voor info over Java verder zie topic :

http://forum.indonesiepagina.n(...)0/tips_voor_java.php

Qua invulling / mogelijkheden voor 2 weken Sumatra, kijk even bij dit topic: http://forum.indonesiepagina.n(...)evraagd_rondreis.php

en op het subforum "sumatera"

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Niet alleen op Java is het druk in de week voor en na Ramadan, op Sumatera is het net zo. Juist veel toeristenbestemmingen op Sumatera bv Samosir, Berastagi en Bukittinggi zijn allemaal plaatsen die ook geliefd zijn voor een korte vakantie bij de Indonesiers. Om die zelfde reden ook op Bali overigens. Files waar niet door te komen is, problemen met transport, accomodatie en boten/ferries vol.

Jammer van het voordelig ticket nu er toch behoorlijk wat aan kosten bij komt om op en neer naar Sumatera te gaan net voor het suikerfeest. Tickets zullen waarschijnlijk nu al in prijs omhoog gaan.
Ik weet niet precies wat je onder safaritochten verstaat maar op Sumatera houdt het met het spotten van orang oetans en eventueel een olifantenrit wel op. Dat laatste is toeristisch.

Een paar tips; Sumatera is een prachtig eiland maar ligt erg uit de route van Bali en/of Lombok. Omdat je precies in de periode een week voor en een week na het suikerfeest zit ontkom je niet aan drukte en/of transportproblemen. Een goedkoper alternatief zou Zuid Sulawesi zijn of Flores (maar ook voor deze bestemmingen moet je eigenlijk nu al je tickets boeken). Ik zeg er wel meteen bij dat Rantepao (hart van Toraja) op aangename hoogte ligt en daarmee een populaire bestemming is voor de korte vakantie na Ramadan. Op Flores het voordeel dat dit eiland voornamelijk katholiek is en je veel minder van de Ramadan”blues” meekrijgt. Beide eilanden zijn veel minder toeristisch dan Bali, Lombok (en Java), prachtige natuur en beiden goed te doen voor twee weken. Ook hier geen safari maar bijvoorbeeld de mogelijkheid voor het bezoeken van het eiland Rinca voor de komodovaraan.

Wellicht ten overvloede maar ik meld het toch maar even, voor 4,5 week heb je een vooraf bij de ambassade geregeld 60 daags visum nodig. Dit kost 45 euro en is relatief duur voor die halve week. Deze kun je niet op de luchthaven kopen. Omdat jullie rondreizen is een verlenging van het VOA (30 daags visum) niet echt een optie.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Wat Sulawesi betreft heb ik dan weer wel wat ervaring.
Daar is het ook druk in het vervoer rond lebaran.
Er komt dan een grote stroom van toeristen en buitenland-werkers op gang.
Veel toeristen kiezen er al voor om naar Sulawesi te gaan momenteel en ook
in de programma's van veel reisorganisaties wordt Sulawesi nu ook gepromoot.

Wanneer je het vervoer naar-van Sulawesi
(binnenlandse vlucht naar Manado of Makassar)
nog geregeld krijgt dan heeft Sulawesi wel veel te bieden

Via de sites van de gidsen kun je een voorproefje nemen
zie topic : http://forum.indonesiepagina.n(...)ds_voor_sulawesi.php

Maar anders is Flores een leuk alternatief Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.anne mieke maar jij weet daar meer van
je bent er geweest

Wat de keuze uiteindelijk ook wordt Java Sumatra Sulawesi of Flores probeer
binnenlandse vluchten waar mogelijk NU al te regelen anders is het gewoonweg
volgeboekt in die periode en daarbij hou rekening met hogere prijzen.
Bus en treinvervoer zit nokvol en veel verhuurbedrijven verhuren zelfs niet in die periode
hun chauffeurs zijn er niet of alles is al verhuurd
Op de weg is het overvol en in deze periode gebeuren de meeste ongelukken.
Ook vwb onderkomen niet op de bonnefooi gaan
Probeer het vooraf te regelen, in sommige gebieden vis je anders achter het net.

Pascal.F
Gebruiker
spacer line

Ik ben vorig jaar in Toraja geweest tijdens de ramadan en het was helemaal niet druk.
Ik persoonlijk maakte deze driehoek:
Aankomst Denpassar >> Makassar >> bus Toraja >>Makassar >> Flores (Komodo en de buut rond LB >> Denpassar .
Dat is heel goed te doen op 1 4 dagen en weinig last van de ramadan.
Manado ( Bunaken ) zou ik niet doen omdat je toch gaat duiken op Lombok.

Ik zou het wel weten !! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!
Veel plezier
Tip: Bijna altijd naar Anne - Mieke luisteren Emoticon: Yummie!

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ik geloof dat ik het ook wel zou weten. Hoewel je voor Makassar-Toraja-Makassar 2 lange reisdagen kwijt bent, zit je op Sumatera ook met zeer lange reistijden.
Als je voor Toraja een week uittrekt (dus effectief 5 dagen daar), heb je nog een week voor Flores (is dat genoeg Anne Mieke??). Anders misschien nog een paar dagen beknibbelen op Lombok-Gili. Volgens mij heb je dan een geweldige reis.
Voor Toraja geldt zeker dat je gewoon van de bekende paden af moet gaan. Niet naar al (wel een paar) toeristische trekpleisters, want dan kom je iedere keer hetzelfde groepje tegen. Pak gewoon een ander dorpje, een ander stukje, laat je ergens afzetten en ga wandelen. Je komt dan echt geen enkele andere toerist tegen. En het is zooo mooi.
Ik zou inderdaad de vluchten en misschien ook de accommodatie vastleggen.

Pascal.F
Gebruiker
spacer line

On 02-06-2013 05:42 Pascal.F wrote:
Ik ben vorig jaar in Toraja geweest tijdens de ramadan en het was helemaal niet druk.
Aankomst Denpassar >> Makassar >> bus Toraja >>Makassar >> Flores (Komodo en de buut rond LB >> Denpassar .

Veel plezier

Nog beter ....de boot vanaf Flores ( Labuan bajo ) naar de gili's

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 02-06-2013 08:34 elsbeth wrote:

Ik geloof dat ik het ook wel zou weten. Hoewel je voor Makassar-Toraja-Makassar 2 lange reisdagen kwijt bent, zit je op Sumatera ook met zeer lange reistijden.
Als je voor Toraja een week uittrekt (dus effectief 5 dagen daar), heb je nog een week voor Flores (is dat genoeg Anne Mieke??). Anders misschien nog een paar dagen beknibbelen op Lombok-Gili. Volgens mij heb je dan een geweldige reis.
Voor Toraja geldt zeker dat je gewoon van de bekende paden af moet gaan. Niet naar al (wel een paar) toeristische trekpleisters, want dan kom je iedere keer hetzelfde groepje tegen. Pak gewoon een ander dorpje, een ander stukje, laat je ergens afzetten en ga wandelen. Je komt dan echt geen enkele andere toerist tegen. En het is zooo mooi.
Ik zou inderdaad de vluchten en misschien ook de accommodatie vastleggen.
Idd Makassar-Toraja zijn 2 reisdagen maar je kunt er ook 3 van maken door de heen of de terugreis langs de oostkant te gaan (dus niet via Pare Pare). Je zou dan ook nog midden Sulawesi kunnen doen maar dat kost veel reistijd en ook een ticket terug naar Makasar. Blijft nog altijd de Ramadan in het overwegend islamtische Sulawesi (Zuid en midden dan)
Een week voor Flores is aan de krappe kant omdat weliswaar de afstanden iet groot zijn maar de wegen bochtig waardoor de afstand tussen de belangrijkste toeristenplaatsen precies goed zijn om dat in een dag te doen. Een dag of 10 zou beter zijn, als het stuk tot an Larantuka (heel erg mooi) ook meegenomen wordt zou je zelfs die 14 dagen helemaal voor Flores kunnen nemen. Een combi betekent vliegen van Makasar naar Maumere waardoor je vanzelf de logische oost-westroute doet.
Persoonlijk vind ik Flores meer diversiteit hebben (adatdorpen, komodovaraan, Kelimutumeren, Nationaal Park van Riung, snorkelen en duiken voor de westkust, heel veel onbewoonde eilanden) dan Zuid Sulawesi alleen waar je voor de unieke cultuur, het landschap en wandelen heen gaat.
Maar nogmaals, Sumatera is prachtig en het staat in min lijstje (en dat van vele anderen) toppers van eilanden maar dit plan (eerst Bali dan Sumatera en dan weer terug) kost veel tijd en geld (tenminste in de Ramadan). Verder zijn de eilanden echt allemaal anders.
Lettend op kosten, de Ramadanhype en de logica zou ik voor Flores kiezen. Om het nog moeilijker te maken zou je dit ook kunnen combineren met Sumba. (en daar houden vliegmaatschappijen al rekening mee). Met Timor kan ook. Timor heeft veel te bieden qua cultuur maar het landschap haalt het niet bij Flores of Sumba.,

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Op 01-06-2013 20:26 schreef Anne Mieke:

Ik weet niet precies wat je onder safaritochten verstaat maar op Sumatera houdt het met het spotten van orang oetans en eventueel een olifantenrit wel op. Dat laatste is toeristisch.

Het woord safari komt uit het swahili, en betekent eigenlijk gewoon reis.
Omdat het reizen van de blanken in oost-Afrika meestal meestal gericht was op het spotten (en vroeger schieten met geweer, tegenwoordig met camera) van wilde dieren, wordt het woord tegenwoordig zodoende als zodanig gebruikt in vele andere talen.

Een paar tips; Sumatera is een prachtig eiland maar ligt erg uit de route van Bali en/of Lombok.

Zie het qua afstanden zo: Je vliegt vanuit Alaska (Nederland) naar Zwitserland (Bali), en wil ook nog naar Tirool (Lombok), maar tussendoor ook nog en passant eventueel ófwel Frankrijk (Java) ófwel Groot Brittanje (Sumatra) bezoeken, en dat allemaal in één maand tijd.

Wellicht ten overvloede maar ik meld het toch maar even, voor 4,5 week heb je een vooraf bij de ambassade geregeld 60 daags visum nodig. Dit kost 45 euro en is relatief duur voor die halve week.

Een VOA kost ook al € 20, dus die € 25 extra kan op zo'n dure reis er ook nog wel bij, dat zijn dan peanuts.
Alleen als je op de "kleintjes" let, kun je inderdaad beter voor een maximaal 30 daags verblijf in Indonesië kiezen.

FAR FROM THE MADDING CROWD

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Jupje, je hebt een quote in een quote gezet; dat is wat lastig antwoorden

Ik weet waar het woord safari vandaan komt maar toch zullen de meesten mensen daar een ander beeld van hebben dan alleen reis, inderdaad het spotten van dieren en dat bedoelde ik ermee te zeggen. Dan houden we, qua grote dieren de orang oetans en komodovaranen over (en misschien nog een olifant) die je dan gewoon te voet tegen komt.

Het is de combinatie afstand vanuit Bali naar Sumatera en weer terug maar zeker ook de intussen hoge vliegticketprijzen in die periode. Twee weken op Sumatera is op zich redelijk te doen afhankelijk van de wensen maar nog steeds krap.

Ik attendeerde op het visum omdat zij de eerste niet zouden zijn die daarmee de mist ingaan, zie hiertoe de vele postings hierover. Of er die 25 euro extra bij kan, kan ik niet bepalen voor een ander. Ik had nl. ook gelezen dat om er te komen voor hen Bali het voordeligst was waar ik uit op zou kunnen maken dat er op de portemonee gelet wordt.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 02-06-2013 05:42 Pascal.F wrote:

Veel plezier

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.pascal
Er is ook geen drukte tijdens de ramadan, maar tijdens de lebaran de 10 dagen voor en na idul fitri en deze drukte is mn in het vervoer vandaar dat ik ook zeg, wanneer je het nog kunt regelen om op sulawesi te komen, er is veel te doen.
Overigens vorig jaar viel de ramadan/idul fitri niet midden in het toeristenseizoen.

De 2 weken waar Judith het over heeft vallen precies volledig in de lebaran en als je dan nog niks geregeld hebt
vwb vervoer kun je het vergeten dan zit alles vol en datzelfde risico loop je ook bij accommodaties

Ik denk ook dat Flores de beste optie is in deze, zeker als er qua vervoer niets anders
meer geregeld kan worden. Maar als je nog op Sulawesi kunt komen dan zijn er legio
mogelijkheden.

Pascal.F
Gebruiker
spacer line

Sabar
Ik wil niet muggeziften maar je schrijft ...... vorig jaar viel de ramadan/idul fitri niet midden in het toeristenseizoen.

Ik weet niet wat je met het toeristensezoen bedoeld maar in 2012 was de ramadan van
vrijdag 20 juli t/m zaterdag 18 augustus 2012 ?? Volgens mij is dat er gewoon midden in. Emoticon: Nice

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 02-06-2013 16:39 Pascal.F wrote:
Sabar
Ik wil niet muggeziften maar je schrijft ...... vorig jaar viel de ramadan/idul fitri niet midden in het toeristenseizoen.

Ik weet niet wat je met het toeristensezoen bedoeld maar in 2012 was de ramadan van
vrijdag 20 juli t/m zaterdag 18 augustus 2012 ?? Volgens mij is dat er gewoon midden in. Emoticon: Nice

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Pascal,

Het midden van (top van) het toeristenseizoen is voor mij de maand Juli
(de bouwvakvakantie) gekeken vanuit Nederland

Lebaran de 10 dagen voor en na idul fitri dat is, in mijn beleving, de probleemperiode

Problemen zijn er vnl in het vervoer en op sommige plekken vwb het vinden van
betaalbare accommodatie.
In sommige moslimgebieden kom je ook niet gemakkelijk aan eten ivm het vasten.
(waarmee niet is gezegd dat dit overal zo is)
Een bijkomend probleem is dat tijdens lebaran de prijzen van vervoer en accommodaties over het algemeen hoger zijn.

Ik weet niet in welke periode je vorig jaar in Sulawesi was en of je toen jou persoonlijke vervoer
en/of accommodaties vooraf had geregeld.
Wanneer je tijdig je maatregelen neemt dan voorkom je veel problemen.
In de periode 20 juli - 8 augustus vorig jaar zal het gewoon normaal zijn geweest.

De twee weken waar Judith het over heeft, vallen dit jaar exact in de lebaran
vandaar mijn tip. Emoticon: Yes!

Tijdens lebaran dit jaar heeft Sulawesi met 3 grote stromingen te maken:

1. de jaarlijks terugkerende stroom buitenland-werkers
Sulawesi is na Java de grootste leverancier hiervan.

2. de jaarlijks terugkerende stroom Indonesiers die via een binnenlandse vakantie
op Bali,Sulawesi of andere niet-moslim-gebieden deze stroom elders willen
ontwijken

3. De extra stroom toeristen die door reisorganisaties in deze periode
toeristen heeft geattendeerd op Sulawesi als de ideale plek.

De vraag is of er voldoende vluchtcapaciteit is op Makassar en Manado om deze
gigantische stroom gedurende die 2 weken op te vangen.
Los daarvan zijn deze luchthavens ook nog "overstapplaatsen" naar andere bestemmingen (in Indonesie)
Dus ik verwacht nogal wat drukte.

Als je het vervoer nog kunt regelen dan is Sulawesi groot genoeg om nog "rustige"
plekjes te vinden, dan alleen nog betaalbare accommodatie.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik denk Sabar2 dat het niet zoveel uitmaakt. Het is juli/augustus en het is Ramadan. Vol is vol of dat nou door de Ramadan of de zomervakantie komt.
Ik denk toch dat je een denkfout maakt door te stellen dat onze bouwvak als HET toeristenseizoen gezien zou moeten worden; de piek is ook echt wel langer dan 3 weken. Voor de veel Australiers is het in hun thuisland winter en vooral Bali hierom een aantrekkelijke bestemming. En wat te denken van de "Russen" (die tel ik ook maar even tot de wersterlingen).
Het is over twee maanden juist de combinatie. Waarom zouden reisorganisaties toeristen attenderen op Sulawesi? Met alle respect maar niet alle reisorganisaties zijn serieus bezig met de "gevolgen" van Ramadan. Dat hoeven ze ook niet te doen, immers alles wordt vooraf in Nederland geregeld. Bovendien zouden ze dan beter kunnen attenderen op Flores.

Mijn ervaring is dat het overal druk is, in elk geval op de vluchten omdat iedereen pulang kampung gaat en dat kan net zo goed Kalimantan, Sulawesi of Sumatera zijn (en nog heel veel andere bestemmingen). Flores heeft in die tijd minder last van pulang kampung maar augustus is er net als op de andere bestemmingen hoogseizoen in het toerisme.

Persoonlijk heb ik tijdens Ramadan (ik denk zo'n tien keer meegemaakt in Indonesie waaronder Sumatera, Sulawesi, Lombok en Java) nooit een "eetprobleem" gehad. Dat is nog het minste probleem.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 02-06-2013 22:28 Anne Mieke wrote:
Ik denk Sabar2 dat het niet zoveel uitmaakt. Het is juli/augustus en het is Ramadan. Vol is vol of dat nou door de Ramadan of de zomervakantie komt.
Ik denk toch dat je een denkfout maakt door te stellen dat onze bouwvak als HET toeristenseizoen gezien zou moeten worden; de piek is ook echt wel langer dan 3 weken. Voor de veel Australiers is het in hun thuisland winter en vooral Bali hierom een aantrekkelijke bestemming. En wat te denken van de "Russen" (die tel ik ook maar even tot de wersterlingen).
Het is over twee maanden juist de combinatie. Waarom zouden reisorganisaties toeristen attenderen op Sulawesi? Met alle respect maar niet alle reisorganisaties zijn serieus bezig met de "gevolgen" van Ramadan. Dat hoeven ze ook niet te doen, immers alles wordt vooraf in Nederland geregeld. Bovendien zouden ze dan beter kunnen attenderen op Flores.

Mijn ervaring is dat het overal druk is, in elk geval op de vluchten omdat iedereen pulang kampung gaat en dat kan net zo goed Kalimantan, Sulawesi of Sumatera zijn (en nog heel veel andere bestemmingen). Flores heeft in die tijd minder last van pulang kampung maar augustus is er net als op de andere bestemmingen hoogseizoen in het toerisme.

Persoonlijk heb ik tijdens Ramadan (ik denk zo'n tien keer meegemaakt in Indonesie waaronder Sumatera, Sulawesi, Lombok en Java) nooit een "eetprobleem" gehad. Dat is nog het minste probleem.

Je hoort mij niet zeggen dat het midden van toeristenseizoen in Nederland
HET toeristenseizoen in de hele wereld is.
Alleen vanuit Nederland gezien,ook ivm de gestaffelde schoolvakanties
valt de piek tijdens de bouwvak in Juli.
Niemand hoeft zich achter mijn mening te scharen, da's hoe ik het zie
en daar werd naar gevraagd,

Ik heb zelf nog maar 4 of 5 x de ramadan/idul fitri meegemaakt en dat alleen
op Java,Bali en Sulawesi.(een keer tijdens de ramadan aangekomen)
Ik heb het wel meegemaakt dat restaurantjes dicht waren en pas later open
gingen, weliswaar buiten de toeristische gebieden.
Misschien zat iedereen tijdens het gebedsuur in de moskee.
Toen ik later terugkwam heb ik overigens 1,5 uur moeten wachten voordat
er een vrij tafeltje was (in een geval bij andere keren niet)

Over die drukte zijn we het gelukkig wel eens en dat was "the main issue"
Dan gaat het niet om de ramadan of idul fitri maar om de lebaran
en inderdaad VOL is VOL zoals gezegd.
Als ik Judith was zou ik mijn pijlen op Flores richten, voor een plezierige vakantie
in die 2 weken.

Dus vervoer/accommodatie Bali-Flores-Lombok-Gili-Bali bekijken.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Verder om te onthouden:

2014

Ramadan start 28 juni 2014
Idul Fitri 28/29 juli 2014

Lebaran 18 juli t/m 7 augustus 2014 (= ongeveer de bouwvak in Nederland)

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 02-06-2013 23:18 sabar2 wrote:
Verder om te onthouden:

2014

Ramadan start 28 juni 2014
Idul Fitri 28/29 juli 2014

Leberan 18 juli t/m 7 augustus 2014 (= ongeveer de bouwvak in Nederland)

Bulan puasa/saum is bulan ramadhan , duurt ongeveer 1 maand.
Werd afgesloten met Hari Lebaran of Idul Fitri.
In Nederland heet het Suikerfeest.

De drukke tijden: meestal 1 week voor de Idulfitri en 1 week na de Idulfitri .
Indonesia kent 2 dagen.
De week voor idulfitri heet -(min) H7 en de week na de 2de dag Idulfitri heet +(plus) H7.
De Indonesiers hebben jaarlijks 18 dagen vakantie.
Dat gebruikt men om pulang kampung , en omdat niet iedereen vliegtuig kan betalen of geen plaats in de treinen kan krijgen gaan de migranten uit de grote steden terug naar hun kampung/dorp met alles wat kan rollen/rijden.
Vandaar die grote volksverhuizing.

bisa dicek of makemyday .

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 03-06-2013 00:11 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Bulan puasa/saum is bulan ramadhan , duurt ongeveer 1 maand.
Werd afgesloten met Hari Lebaran of Idul Fitri.
In Nederland heet het Suikerfeest.

De drukke tijden: meestal 1 week voor de Idulfitri en 1 week na de Idulfitri .
Indonesia kent 2 dagen.
De week voor idulfitri heet -(min) H7 en de week na de 2de dag Idulfitri heet +(plus) H7.
De Indonesiers hebben jaarlijks 18 dagen vakantie.
Dat gebruikt men om pulang kampung , en omdat niet iedereen vliegtuig kan betalen of geen plaats in de treinen kan krijgen gaan de migranten uit de grote steden terug naar hun kampung/dorp met alles wat kan rollen/rijden.
Vandaar die grote volksverhuizing.

Ik vergelijk het altijd met "de kerstdagen" in Nederland Emoticon: Laugh out loud
Iedereen wil bij familie zijn Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Formeel betekent Lebaran "einde van de vastentijd"
Maar in de volksmond gebruikt men Lebaran ook om de periode voor/na Hari Lebaran
aan te duiden.
Net zoals men in Nederland spreekt over de "kerstperiode" als de dagen rondom 1e en 2e kerstdag.
Maar iedereen maakt zich drukker om op tijd "home" te zijn
de terugreis dat komt later wel goed men kan immers altijd zeggen
sorry alles was vol Emoticon: Wink Emoticon: Wink

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Of om te gaan "pamer" (showen) dat je in de verre Jakarta ,( Bandung (grote steden) geslaagd bent.
Met een mooie job , kijk naar mijn mooie kleren, motor of auto (nog lang niet afbetaald) en oleh2

bisa dicek of makemyday .

Pascal.F
Gebruiker
spacer line

Ik weet niet in welke periode je vorig jaar in Sulawesi was en of je toen jou persoonlijke vervoer

Inderdaad we hadden alles ruim op voorhand geboekt en geregeld met privé chauffeur.
Makassar >> hotel redelijk vol
Geen grote busladingen gezien in Toraja >> hotel niet vol
Bunaken >> hotel vol
Manado >> hotel vol
Tangkoko >> mama Roos niet vol.
De reis was van af 5/7 tot 27/7.
Tussenklasse hotels hebben altijd bezoekers
De laatste dagen in Jakarta kon je in enkele restaurants wel geen pint vastkrijgen. Emoticon: Stupid
Mijn ervaring is bezin eer ge begint. Ik plan heel veel en dan nog loop het soms mis

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 03-06-2013 06:04 Pascal.F wrote:

Inderdaad we hadden alles ruim op voorhand geboekt en geregeld met privé chauffeur.
Makassar >> hotel redelijk vol
Geen grote busladingen gezien in Toraja >> hotel niet vol
Bunaken >> hotel vol
Manado >> hotel vol
Tangkoko >> mama Roos niet vol.
De reis was van af 5/7 tot 27/7.
Tussenklasse hotels hebben altijd bezoekers
De laatste dagen in Jakarta kon je in enkele restaurants wel geen pint vastkrijgen. Emoticon: Stupid
Mijn ervaring is bezin eer ge begint. Ik plan heel veel en dan nog loop het soms mis

Is duidelijk Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Pascal
Vwb dat pintje in Jakarta daar schrik ik wel van Emoticon: Yummie!
Dat de ramadan-drift al zover is doorgedrongen wist ik niet.
Wat ik wel heb gemerkt is dat de prijzen van bier tijdens ramadan flink omhoog
gaan in de winkels, maar er is toch altijd wel ergens nog iets te krijgen Emoticon: Laugh out loud

jude1
Gebruiker
spacer line

Jeetje wat een reacties allemaal! Was er een beetje stil van en moest even goed de tijd hebben om het allemaal te lezen en na te gaan, vandaar nu pas reactie. Maar heel erg bedankt allemaal, onwijs welkom.
Ik als Indonesie-nitwit had hier zeker wat aan, en Sumatra en Java zijn niet zo handig voor deze reis, is me nu wel duidelijk. Je moet ook wat te wensen over houden!
Ik denk dat ik het plan van onder andere Anne Mieke en sabar2 maar aanhoudt, werd heel enthousiast toen ik over Flores, Sulawesi en Sumba las. Wat leuk want had zelf misschien minder snel deze eilanden "gevonden" om heen te gaan. Nu nog even kiezen welke eilanden het gaan worden, wat haalbaar is qua geld en tijd. Ga nu even opzoeken hoe duur het wordt om via Makassar naar Flores te vliegen. En anders inderdaad vanaf Bali naar Flores en dan Lombok en Gili eilanden, misschien is dat nog wel het handigst. Evt nog via Sumba, dat vond ik ook wel een goede tip. Dit is ook wel een handigere driehoek.
Is het Komodo National Park trouwens een aanrader? Wordt nogal geroemd in de lonely planet? En hebben jullie ervaring met een goede duikschool in Lombok?
Nogmaals bedankt!!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Judith,

De combi Sulawesi/Flores OF Sumba/Flores is een goede.
Als je nl. Sulwawesi/Flores/Sumba wilt doen dan vlieg je vanuit Sulawesi op Maumere (Flores) en ga je overland naar Labuan Bajo, daarna terug naar Bali. De verbindingen Flores combineren met Flores is ook gemakkelijk omdat Sumba rechtstreekse vluchten heeft naar/van Bali.
Van Flores NAAR Sumba is weer een andere verhaal. Ik kan de luchtwijzigingen niet meer bijhouden. Je kunt ook met de boot van Aimere (onder Bajawa) naar/van Waingapu op Sumba. Kortom het lijkt een logische driehoek maar het is nog een gepuzzel om de meest logische route te vinden. Omdat Kupang de provinciehoofdstad is van NTT. zijn daar nog de beste/meeste verbindingen mee maar in de praktijk betekent dat wel een extra overstap en extra kosten.
Omdat Sulawesi, Flores en Sumba erg verschillend zijn denk ik dat ik gezien de tijd van het jaar zou kiezen voor de combi Sulawesi/Flores. Sumba is voor tweederde (het oosten) een erg droog eiland en dat is ook zichtbaar in de verschroeide landschappen. In Toraja heb je behalve de cultuur prachtige rijstveldlandschappen en ik vind persoonlijk de cultuur in Toraja net iets interessanter dan op Sumba. Daarentegen is Sumba van deze drie het minst toeristisch.
Voor Komodo National Park zou je naar Rinca kunnen gaan op rui, 2 uur varen vanuit Labuan Bajo. Het is absoluut een wonder dat je zo dicht bij deze gevaarlijke varanen kunt komen en zonder een hekje ervoor. Ik ben er twee keer geweest en heb het gevoel alsof ik op een filmset terechtgekomen ben. Maar ook de boottocht er naar toe is prachtig. Maar ook Riung in het noorden, de streek rondom Bajawa, de Kelimutumeren en het verre oosten van Flores zijn prachtig.

jude1
Gebruiker
spacer line

Dank! Toch nog even een vraagje.. We zijn nu aan het kijken of alleen Flores en dan misschien Sumba niet handiger is, aangezien we ook ons duik paddy willen halen in Lombok en dan wordt het misschien toch wat krap en teveel haasten de hele tijd. Of wat denk jij Annemieke?
Nu hebben we het plan paar dagen Bali, dan vliegen naar Lubuanbajo, dan 10-14 dagen Flores en dan Lombok (ong 8 dagen, inclusief 5 dagen paddy halen) en eindigen met een paar dagen chill eindigen op de Gili's. Is dat een goed idee, is dat niet te lang voor Flores? En je kan daar ook wel wat tochten en actieve doen enzo toch las ik? Ik dacht eventueel kunnen we dan nog naar Sumba gaan, mochten we tijd over houden maar dat denk ik eigenlijk niet. Hoe klinkt dit plan?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 16-06-2013 10:28 jude1 wrote:
Dank! Toch nog even een vraagje.. We zijn nu aan het kijken of alleen Flores en dan misschien Sumba niet handiger is, aangezien we ook ons duik paddy willen halen in Lombok en dan wordt het misschien toch wat krap en teveel haasten de hele tijd. Of wat denk jij Annemieke?
Nu hebben we het plan paar dagen Bali, dan vliegen naar Lubuanbajo, dan 10-14 dagen Flores en dan Lombok (ong 8 dagen, inclusief 5 dagen paddy halen) en eindigen met een paar dagen chill eindigen op de Gili's. Is dat een goed idee, is dat niet te lang voor Flores? En je kan daar ook wel wat tochten en actieve doen enzo toch las ik? Ik dacht eventueel kunnen we dan nog naar Sumba gaan, mochten we tijd over houden maar dat denk ik eigenlijk niet. Hoe klinkt dit plan?

Het ligt eraan wat je allemaal wilt zien op Flores. Ga je de route Labuan Bajo-Ruteng-Bajawa-Riung-Ende-Moni-Maumere doen dan is 10 dagen goed te doen. Heb je 14 dagen dan kun je ook nog tot Larantuka. Als je de Lonely Planet gebruikt: ik ben een beetje verbaasd over hoe weinig er over het oostelijke stuk dus Maumere-Larantuka geschreven wordt in de LP, buiten het feit dat ik de praktische info ook niet geweldig vind. Er is misschien wat minder aan cultuur dan in het westen (buiten de paastijd in Larantuka) maar het landschap is prachtig met uitzichten op Alor en de Soloreilanden. En als je echt geen toeristen wil tegenkomen dan is dát je kans. Ik vind het altijd was lastig om over de tijd iets te zeggen. Ik ben zelf nog altijd een haastige reiziger maar dat komt meer omdat ik altijd nieuwsgierig naar het volgende ben. Als je iets actiefs wilt doen dan kun je op Flores een trektocht maken van 2 of 3 dagen naar de gunung Inerie bij Bajawa. Er zijn niet al teveel gidsen die dat doen. Als je daar gebruik van wilt maken dan stuur mij maar een mail (zie profiel). Er zijn overigens ook veel andere treks te maken zoals naar Wae Rebo een afgelegen traditioneel dorp in het westen. Verder duiken en snorkelen voor de westkust en de eilanden bij Riung (snorkelen). Ook op het eiland Rinca (komodovaranen) kun je een trek maken (en dan kom je ze tegen ja).
Als je geinteresseerd bent is er een boekje People & Culture uitgegeven door Swiss Contact ISBN 9783952383407. Hierin staan ook veel routes, beschrijvingen, kaarten en prachtige foto’s. Als je dat hebt gelezen weet ik zeker dat je naar Flores gaat.

Als je nog niet zeker bent of het alleen Flores of een combi Flores/Sumba wordt dan is het slim om dan van west naar oost te reizen omdat je meer verbindingen Flores-Sumba in oostelijke richting hebt.
Of je gaat kiezen voor Sulawesi/Flores of Flores/Sumba kun je het volgende overwegen.
Voor de combi Sulawesi-Flores heb je drie vliegtickets nodig Denpasar-Makassar (duur?) en Makassar-Maumere (daarna overland) en vanaf Labuan Bajo terug naar Bali. Het zal in die periode in Zuid Sulawesi druk zijn met vervoer.
Voor de combi Flores/Sumba heb je ook drie vliegticket nodig Denpasar-Labuan Bajo en Ende/Maumere - Waingapu en dan vanaf Tambolaka terug naar Bali. Flores is overwegend katholiek en Sumba is overwegend Protestant waardoor wat minder Ramadandrukte. Sumba en Flores zijn ook niet zo dichtbevolkt als islamitisch Zuid Sulawesi (hiermee bedoel ik de “poot” van Makassar naar Pare Pare).

Met bovenstaande wil ik niet zeggen dat het op Flores heel erg rustig is omdat Flores veel meer dan andere westelijke eilanden een duidelijker toeristenseizoen heeft (en met name juli en augustus). Sumba heeft veel minder toeristen dan Flores.
Succes met beslissingen nemen. Ik weet uit ervaring dat dat wel eens moeilijk kan zijn.

gr
AM

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

72,641,720 pageviews Een website van indahnesia.com