Raad gevraagd voor onze reis

Subforum Sumatra 
69 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Sumatra > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Patchoela
Gebruiker
spacer line

Beste mensen,

Ik ben van plan om met mijn vriendin deze zomer een aantal weken naar IndonesiŽ te reizen. We zouden hierbij Sumatra, Java, Bali en Lombok willen bezoeken. Graag hadden we deze reis zelfstandig gemaakt dus zonder reisorganisatie. Maar toch hadden we in gedachte dat het misschien interessant zou kunnen zijn om bepaalde bouwstenen ( activiteiten) op voorhand al vast te leggen vanuit BelgiŽ. Ik vroeg me hierbij af of dit echt nodig is en of het misschien niet kostelijker is om het van hieruit te boeken. We zouden graag een avontuurlijke reis maken waarbij er veel getrekt wordt van her naar der. Hierbij vroeg ik me af of het op de vernoemde eilanden makkelijk is om low budget verblijven te vinden zonder deze op voorhand vast te leggen. Naar vervoer toe heb ik gehoord van een kennis die naar IndonesiŽ is geweest dat hij een scooter heeft gehuurd om zo het eiland te verkennen. Is dit de beste manier of zijn er betere optie's? Ten laatste zou ik ook nog willen vragen of jullie nog reisadvies hebben ivm de do's en dont's of de plaatsen die je echt moet zien (moet niet steeds toeristisch zijn, mag ook avontuurlijk zijn.)

Alvast Bedankt,

Vriendelijke groeten,

Sacha

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Hai Sacha, belangrijkste vraag is: hoe lang heb je de tijd? Natuurlijk kun je van ieder eiland een of twee hoogtepunten nemen, maar persoonlijk vind ik dat altijd een beetje zonde. Ik lees dat je wel van wat avontuur houdt. Dan zit je vooral op Sumatera goed. In de meeste delen van Sumatera weinig tot zeer weinig toeristen. Ook wat betreft je budget zit je op Sumatera het beste.
Tweede vraag: ben je eerder in de tropen of zelfs Indonesie geweest? Dit vraag ik vooral i.v.m. hoe behendig je bent in het geregel ter plekke
Derde vraag: hebben jullie je intercontinentale vlucht al geregeld?
Vierde vraag: welke periode reis je?
Mocht je inderdaad genoeg tijd hebben om deze eilanden aan te doen, dan lijkt heen naar Medan, terug vanuit Denpasar de beste optie.
Nou, laat maar horen wat jullie mogelijkheden qua tijd zijn.

Groeten Elsbeth

Patchoela
Gebruiker
spacer line

Hey Elsbeth,

We gaan ongeveer 6 weken te tijd nemen. Ik ben zelf nog nooit in de tropen geweest maar mijn vriendin in vorig jaar naar vietnam geweest voor 3 weken. Onze vluchten gaan we deze week boeken. Ik weet het, een beetje laat, maar we hadden enig ophoud Emoticon: Smile We zouden gaan van Juli tot midden Augustus. Ik heb al enkele vluchten bekeken ( via cheaptickets) en ik denk dat het ongeveer 1500 Ä zal kosten per persoon aan vluchten.

Alvast bedankt !

Groetjes,

sacha

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Sacha, dit jaar valt de Ramadan (Islamitische vastenmaand) midden in de zomer zo ongeveer van 9 juli tot 8 augustus en een week daarna nog een week of zo waarin mensen vrij zijn. Hou er rekening mee dat met openbaar vervoer reizen moeilijk of duur kan worden al naargelang de ramadan vordert. Vooral de laatste week kan een probleem zijn. Rond Idul Fitri (suikerfeest) en tot een week erna kun je op sommige plekken problemen ondervinden met accomodatie bv de plekken waar ook veel Indonesiers graag hun vrije doorbrengen zoals Samosir, Berastagi en Bukittinggi op Sumatera en bijvoorbeeld Puncak, Bandung en de bergoorden op Java en Bali. 1500 euro is heel erg duur. Ondanks dat het hoogseizoen is zou dat toch wel onder de 1000 euro moeten kunnen (als je tenmisnte niet kiest voor Singapore of Malaysian Airlines. Kijk ook eens op de siters van de maatschappijen zelf en op Tix.nl.
Als je de keuze hebt dan is het misschien beter om een paar weken eerder te gaan of pas na half augustus.
Voor 6 weken moet je vooraf een visum aanvragen bij de Indonesische ambassade in Den Haag.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Peter191064
Gebruiker
User icon of Peter191064
spacer line

Mocht je planning niet kunnen wijzigen, dan misschien de optie om de vakantie op Flores af te sluiten. In de begin tijd van de ramadan is overdag misschien wat moeilijker eten te scoren in de islamitische gebieden, maar hoe dichter naar het eind zullen vluchten en kamers volgeboekt raken.
ALs je de vakantie afsluit in een overwegend christelijk of Katholiek gebied valt de drukte in de IdulFitri periode misschien nog mee.
2008 vanwege Idulfitri aan het begin van de vakantie mijn reis schema omgegooid en op Flores begonnen, toen ik Flores af kwam was de drukte verdwenen.
Dus wie weet, geen wijziging van hoofd-vlucht dan is andere reis planning mogelijk.
Kennis van zaken hier genoeg op het forum, voor Flores vraag AM (-_-)

Peter

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line

Inderdaad is een ticket van Ä 1500 p.p. heel erg duur.
Een optie is (als je niets goedkoper kunt vinden wat ik betwijfel) is om bijvoorbeeld te kijken naar vluchten naar Kuala Lumpur of Singapore en dan met een prijsvechter zoals Air Asia de vluchten naar en binnen IndonesiŽ te doen. Kwestie van goed zoeken en puzzelen.

Plaatsen in Sumatra die de moeite waard zijn voor actieve en avontuurlijke mensen zijn:

Tangkahan en Bukit Lawang (orang oetangs en olifanten)
of
Ketambe: Wilde oerang oetangs en mooie jungle

Tobameer: Samosir
Mininjaumeer
De stad Bukittinggi
Harau vallei

Java indien geen last van de Ramadan:
Pangadaran
de stad Yogayakarta
Bromovulkaan
Kawah ijen vulkaan

Eindigen in Flores met combinatie van Komodo en een klein stukje Bali om vanaf Bali weer naar huis te vliegen lijkt mij ook een goede optie.

Laat het ons weten of je de planning nog wilt/kunt wijzigen.
Met betrekking tot transport zou dat de reis wel wat gemakkelijker en goedkoper maken.

www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het is dat mijn bovenbuurmannen er zelf over beginnen. Maar idd FLORES. met hoofdletters.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 22-04-2013 13:15 Patchoela wrote:
Hey Elsbeth,

We gaan ongeveer 6 weken te tijd nemen. Ik ben zelf nog nooit in de tropen geweest maar mijn vriendin in vorig jaar naar vietnam geweest voor 3 weken. Onze vluchten gaan we deze week boeken. Ik weet het, een beetje laat, maar we hadden enig ophoud Emoticon: Smile We zouden gaan van Juli tot midden Augustus. Ik heb al enkele vluchten bekeken ( via cheaptickets) en ik denk dat het ongeveer 1500 Ä zal kosten per persoon aan vluchten.

Alvast bedankt !

Groetjes,

sacha

1500 euro voor vluchten p.p. flink prijskaartje. het is hoogseizoen dat wel maar het kan
goedkoper (voor evt binnenlandse vluchten kun je ook via deze site eea regelen) dat kan flink in de kosten schelen en ivm ramadan en idul fitr is vooraf boeken een aanrader want het kan "druk" zijn.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

ojla240
Gebruiker
User icon of ojla240
spacer line

Hoezo duur ? Waarschijnlijk kijkt de topicstarter voor vluchten vanaf Brussel. En ja, dat is duurder dan vliegen vanaf Amsterdam !
Optie: misschien is een treinticket naar Schiphol in verhouding goedkoper dan vliegen vanaf Brussel ?

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Afhankelijk wat je aankomst-vertrekplaats in Indonesie is kun je zelfs via Parijs
betere prijzen krijgen als via Amsterdam.
Qua route heb je ook keuzes via turkije,egypte,china,dubai,abu dhabi,hongkong,seoul,kuala lumpur,singapore.
Wat dat betreft kun je zelfs van de reis heen of terug nog een avontuur maken.

Eerst goed puzzelen en je reisschema in Indonesie in elkaar zetten of evt aanpassen.
Op de bonnefooi tijdens ramadan naar Indonesie gaan zou ik niet aan raden.
Je kunt dan vast komen zitten (afhankelijk waar je exact naar toe gaat) met vervoer of
accommodatie.

Patchoela
Gebruiker
spacer line

Dag lieve mensen,

Ik dikke merci al voor de vele reacties. Ik zit nog met enkele vragen. Recent heb ik een artikel gelezen omtrent enige commotie rond tix.nl (tickets die niet werden doorgestuurd.) Heeft nog iemand met deze organisatie problemen gehad? Op de bonnefooi naar IndonesiŽ is tijdens de ramadan nogal riskant werd er gezegd. Is het dan beter om vooraf te boeken op de plaatsen waar er verbleven wordt? Zo ja, kan dit en is het dan nog steeds relatief goedkoop. Ik veronderstel dat sommige low budget verblijven die wij voor ogen hadden niet beschikken over een internetconnectie of zelfs misschien telefoonlijn om ze op voorhand te contacteren? Wat is de doorsnee prijs voor een low budget verblijfplaats?

Ik ga met mijn vriedin de overige voorstellen eens bespreken zoals Flores, de alternatieve vliegroute,

Vriendelijk bedankt.

Groetjes,

Sacha

Patchoela
Gebruiker
spacer line

De reden waarom de vliegtickets duur zijn is volgens ons ook omdat we gebruik maken van enkele vluchten en niet van een heen-en-terug-vlucht:
- brussel - medan (ongeveer 700)
- binnenvlucht medan - surabaya (ongeveer 75)
- denpasar - brussel (ongeveer 700)

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Je zou er ook voor kunnen kiezen om een retourticket te kopen met aankomst Medan en retour vanaf Denpasar, kijk eens naar de mogelijkheden.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Sacha, je hoeft helemaal niet twee enkele reizen te kopen, dat is altijd duurder dan een retour ticket.
Zoals Joke hierboven zegt is een goede mogelijkheid. Je kunt dat op de meeste websites vinden door te kiezen voor multiple itinerary.
Zelf boek ik bijna altijd rechtstreeks bij de maatschappij omdat ik dat fijner vind, ook als er iets is, stoelreservering etc.
Onderschat het vervoersprobleem in de laatste week van de Ramadan en de week erna niet.
Mbt accomodatie: ik weet niet precies wat je met low budget bedoeld, dat is een begrip dat voor iedereen anders is. Er zijn hotels en losmens waar je al voor Rp 50.000 (4,50 euro) kunt slapen maar daar moet je over het algemeen niet teveel van voorstellen. Voor Rp 250.000 - Rp 350.000 heb je een goede kamer die over het algemeen schoon is en met airco.
Als je naar Flores wil dan koop je een retourtje Denpasar-Labuan Bajo-Maumere of Ende erbij; goede verbinding met Bali op nog geen anderhalf uur vliegen en een totaal andere wereld.

Patchoela
Gebruiker
spacer line

Dankjewel voor alle tips!

Hebben jullie nog tips ivm websites waar we de vliegtickets kunnen boeken?
Wij vergelijken momenteel Cheaptickets, Joker en Connections. Op Cheaptickets proberen we te boeken, maar we krijgen telkens de melding dat de vluchten niet meer beschikbaar zijn.

Tix.nl hebben we ook al eens bekeken, maar op internet heb ik nogal veel klachten gevonden over die maatschappij...

Jullie zijn precies allemaal in de wolken van Flores. Lijkt dit jullie een betere optie dan Bali en/of Lombok ?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Vliegticketszoeken.nl en ebookers.nl.
Ik heb het al eerder aangegeven: je kunt ook rechtstreeks bij de maatschappijen boeken. Vaak geen reserveringskosten (die bij algemene sites soms best hoog kunnen zijn), het voordeel dat je stoelen kunt reserveren en er geen agent tussen zit voor het geval er iets met je vlucht is. Meestal is rechtstreeks boeken dezelfde prijs en soms zelfs goedkoper.

Patchoela
Gebruiker
spacer line

We hebben al eens gekeken op de sites van de maatschappijen zelf. Qua prijs kwam dit niet echt voordeliger uit en soms vonden we de vluchten zelfs niet omdat er verschillende maatschappijen gecombineerd werden.

Jullie zijn precies allemaal in de wolken van Flores. Lijkt dit jullie een betere optie dan Bali en/of Lombok ?

ojla240
Gebruiker
User icon of ojla240
spacer line

Rechtstreeks bij de maatschappijen boeken betekend even bellen met bv. Garuda in Amsterdam, of Malaysian Airlines ipv op hun rechtstreekse site te boeken.

Bv. Garuda geeft nog steeds 50% korting op de binnenlandse vluchten als je ook direkt de internationale vlucht boekt.

Patchoela
Gebruiker
spacer line

Wij waren ook van plan om bepaalde excursies op voorhand vast te leggen. Er werd ons aangeraden om volgende maatschappijen eens te bekijken : NRV , 333Travel omdat deze mogelijks goedkoper zouden zijn dan maatschappijen ter plaatse. Hebben jullie hier ervaring mee? Als ik het vergelijk merk ik precies dat indonesische maatschappijen toch goedkoper zijn.

Alvast bedankt

ojla240
Gebruiker
User icon of ojla240
spacer line

Hebben wij geen ervaring mee.

Ter plekke een excursie regelen (waar dan ook) is altijd voordeliger dan vanuit Nederland/Belgie. Dat doen wij ook altijd.

AnitaT
Gebruiker
User icon of AnitaT
spacer line

Heb ook geen ervaring met het boeken van excursies op voorhand of via een van de maatschappijen die je noemt. Ben het helemaal eens met ojla240: gewoon lekker ter plekke regelen. Het is heel makkelijk en je bent veel flexibeler. Ik doe het ook altijd zo.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Zou ik ook niet van tevoren doen, excursies regelen. Mocht je echt in het hoogseizoen/ramadantijd gaan, dan raad ik je aan wel iets van accomodaties vast te leggen. Bali bijv. is echt bomvol tijdens de ramadan, maar ook Yogyakarta schijnt niet makkelijk te zijn in die tijd.
Je kunt het ook combineren. Een leuk hotel bij aankomst boeken, een leuk eindpunt kiezen en daar iets boeken en dan nog een tussenstop kiezen. Alles wat daar tussen zit laat je open, zodat je flexibel bent.
Als je met booking.com boekt, kun je bovendien tussendoor nog schuiven. (geldt overigens ook voor de meeste hotels die je rechtstreeks boekt. Meestal wel een 24-uurs-cancellationpolicy bij.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-04-2013 22:21 elsbeth wrote:
Als je met booking.com boekt, kun je bovendien tussendoor nog schuiven. (geldt overigens ook voor de meeste hotels die je rechtstreeks boekt. Meestal wel een 24-uurs-cancellationpolicy bij.
Alleen hebben die wel budget accommodatie maar geen low budget (overigens geen enkele hotelboekingssite). Hoewel, budget en low budget zijn sowieso al vage begrippen.

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line

On 23-04-2013 21:49 Patchoela wrote:

Vanuit het oogpunt dat jullie misschien of waarschijnlijk net in de drukste periode zouden reizen i.v.m. het Suikerfeest is dat ter sprake gebracht.

Flores is overwegend Katholiek dus zal je minder "last' hebben van drukte die dan op Bali en Lombok zal heersen.

Uit het oogpunt van wat er te zien en te doen valt is het een kwestie van smaak.
Bali is zal vrij toeristisch zijn in tegenstelling tot Flores.

Misschien kan je aangeven wat je verwacht van Bali en Lombok?
Veel mensen verwachten mooie bounty stranden op Bali maar dat valt in werkelijkheid tegen.

www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Een ander punt (misschien van belang voor het budget) Bali is in indonesische begrippen best duur (veel toeristenprijzen) In Lombok begint het toeristisch tarief
intrede te doen. Flores,Java en Sumatra zijn goedkoper. (behalve bij de topattracties)
Rond Idul fitr (9-11 augustus) kunnen (ho(s)tel)prijzen even flink omhoog schieten want dat is de tijd waarin Indonesiers veel geld uitgeven. ("ker(st)mis" in Indonesie)

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,988,074 pageviews Een website van indahnesia.com