wonen op Bali

Subforum Het visumgebeuren 
55 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
bea jongejan
Gebruiker
spacer line

Hallo,
Wij zijn ons aan het orienteren, om in 2014 in Bali te gaan wonen. We willen een huis gaan huren rondom Sanur. Kan iemand ons vertellen wat je gemiddeld per maand nodig heb met twee personen om daar redelijk te leven?

Groet,
Piet en Bea

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Wat wordt er verstaan onder "redelijk leven" ? Waarom Bali ? Waarom Sanur ?
Hebben jullie al gedacht aan het verkrijgen van een verblijfvergunning ?

Het lijkt zo'n vraag die zo maar "uit-de-lucht-komt-vallen"

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

gerry deuren
Gebruiker
spacer line

halo als jullie in sanur willen gaan wonen' moet je gemiddeld rekening houden met 1 bedrag tussen de 50&60 juta op jaar termijn'dan heb je 1 twee kamer woning waar alle meubels in staan'het leven op bali is niet zo goedkoop meer als jullie denken 'maar het is nog te doen 'wat voor soort visum willen jullie nemen'ik zal als ik jullie was gewoon maar een 211 nemen social visum'dan kan je 6 mnd blijven er zijn hier zat buro's op bali die bemiddelen'ik zal eerst maar eens de kat uit de boom kijken als ik jullie was'er komt toch wel het een en ander bij kijken'Haastige spoed ''is zelder goed''!! succes bij zoeken het voor de juiste oplossing''Merdeka''

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Er zijn al veel topics op dit forum geschreven over de kosten van leven op / in Bali (of ergens anders in RI) maar vaak verwaterde dat tot een discussie over ďpunten en kommaísĒ (hoewel er schrijvers op dit forum ďaktiefĒ zijn die nog nooit van leestekens gehoord hebben)

Omdat niet ieders uitgangspunten, wensen, verwachtingen, smaken en voorkeuren het zelfde zijn, is het erg lastig zijn om uw vraag kort te beantwoorden.

Maar, uw grootste uitgavenpost zal waarschijnlijk voor wonen zijn. Het is daarom belangrijk te weten of u iets wilt huren, pachten, of misschien wilt kopen en op naam van een naamhouder zetten. Ook of u groot wilt wonen, met bijv. een tuin en zwembad vlakbij het strand of misschien al tevreden bent met een kleine woning, zonder iets en ver van het strand.

Uitgaven aan eten en drinken zullen ook aanzienlijk zijn, zeker als u gehecht bent aan Westerse produkten. Veel van deze produkten zijn verkrijgbaar op Bali, maar duur. Een goed overzicht aan prijzen van (lokale en geimporteerde) produkten in de supermarket kunt u krijgen door eens op de website van Carrefour te kijken: http://www.carrefour.co.id/cat(...)ogue/lbcatalog/jawa/

Kleding: erg goedkoop en in overvloed aanwezig.

Verzekeren: Ook op Bali is van alles en nog wat te verzekeren, met legio (lokale en internationale) aanbieders van verzekeringsprodukten (ziektekosten, opstal / inboedel, auto / motor, aansprakelijkheid, rechtsbijstand, etc., etc.

Transport: Altijd met de taxi of gecharterd transport rondrijden kan qua kosten aardig oplopen. Eigen transport middels een kleine auto of motorfiets kan dan een makkelijk en bovendien goedkoper alternatief blijken te zijn. Om een auto of motor op uw eigen naam te kunnen registreren, dient u wel over een zgn. KITAS (verblijfsvergunning) te beschikken.

Verblijfsvergunning: Er zijn diverse mogelijkheden om op Bali / in RI te verblijven als buitenlander. Echter, alle mogelijkheden komen met een bijbehorend kostenplaatje. Belangrijk om te weten is of u denkt regelmatig Indonesie even te verlaten zodat u zich dan bijv. niet laat verleiden om een sociaal-cultureel visum te accepteren. Met een KITAS gecombineerd met multiple re-entry-permit kunt u wel onbeperkt het land in- en uitreizen naar believen.

If you have nothing to loose, you can risk everything

becik becik
Gebruiker
User icon of becik becik
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.AEB: hulde dat je toch iedere keer weer de tijd & moeite neemt om dit soort posts te beantwoorden. Ik zelf neig sneller naar: 'heb je de zoekfunctie van het forum al gebruikt?'
Emoticon: Wink

matur suksama

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Begin ik vast te zeggen dat je niks kunt kopen en dat op naam van een Indonesier dusdanig riskant is dat je in algemene zin kunt zeggen NOOIT DOEN en legaal is het ook niet onder term KOPEN. Hebben we dat vast gehad.

En zonder een passende verblijfsvergunning ook geen bankrekening kunt openen. Nog een auto of brommer aanschaffen.

Where there is a will there will be relatives.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 26-03-2013 11:50 becik becik wrote:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.AEB: hulde dat je toch iedere keer weer de tijd & moeite neemt om dit soort posts te beantwoorden. Ik zelf neig sneller naar: 'heb je de zoekfunctie van het forum al gebruikt?'
Emoticon: Wink

Mensen zijn 2 keer op vakantie naar Bali geweest.
Zien succesvolle Nederlanders die niets anders zijn als IndonesiŽrs.
Ook die medelanders dragen vaak hun succes uit, als de toerist maar terug komt en zijn muntjes uitgeeft.
Ook al hangen ze met hun strot aan de kapstok, inkomsten zijn belangrijker als eerlijke informatie.

De search functie op Indah is niet echt gemakkelijk, natuurlijk kan je emigratie intypen, pffffffff weet je dan wat er voor de dag komt? Of visa en Bali?
Ik begrijp het wel dat je dan een topic maak "Ik wil emigreren naar Bali"
Maakt niet uit, die mensen krijgen nog antwoord ook.
Alleen zie je ze nooit meer terug, ze krijgen namelijk niet te horen wat ze willen horen.

Proberen ze het toch, dan krijg je de mislukking ook niet te horen.
Mensen dragen hun succes uit, mislukkingen liever niet, dat is internet.
…ťn grote luchtballon

Als je weet waar over je het hebt en je tracht zo'n luchtballon door te prikken dan zijn er altijd weer mensen die dat gemeen vinden terwijl ze zelf de hoed en de rand niet weten.
Dat is internet, mensen reageren op virtuele personen die heel betrouwbaar overkomen.

Ik zou hier als nieuwkomer kunnen verkondigen dat ik afgestudeerd ben in logistiek, ik heb voldoende kennis op gedaan om die luchtballon staande te houden.
Maar in werkelijkheid ben ik maar een gewone havenarbeider, dat is internet.
Dus veel mensen gaan af op verkeerde informatie.

Als we het over Bali hebben dan hecht ik heel veel waarde aan Amed East Bali en Yogya-Bali voor de rest van IndonesiŽ.
Geven informatie, doen niet mee aan de de vaak verhitte discussies hier, dat is het, zo werkt het hier en klaar is Kees.
Gooien mensen die al langer ervaring hebben in IndonesiŽ er ook nog een schepje boven op, dan is het even stil.

Dan komen ineens weer figuren bovendrijven, die twijfel zaaien.
Laat ik de namen van deze figuren maar niet noemen, die kunnen decennia in Nederland wonen of op Bali.
Buitengewoon gevaarlijk, personen(landgenoten) die op Bali wonen en via illegale activiteiten een graantje mee trachten te pikken.
Of landgenoten die al decennia in Nederland wonen en denken dat het IndonesiŽ van toen nog het huidige IndonesiŽ is.

Ja ik ben al vele keren aangevallen op mijn uitspraken, het belet mij niet te zeggen hoe ik er over denk.
Beter in de sociale dienst in Nederland dan voor een lokaal salaris werken in IndonesiŽ

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 26-03-2013 15:18 Malam wrote: Buitengewoon gevaarlijk, personen(landgenoten) die op Bali wonen en via illegale activiteiten een graantje mee trachten te pikken.
Was recent nog op Bali i.v.m. onderzoek naar een landgenoot. Er kwam toch weer een beerput boven drijven. En niet 1 maar vele.
Hoe kan het toch dat zoveel mensen er telkens - ondanks de waarschuwingen op internet, ambassade en TV - in trappen? Men is bezig met de voorbereiding van een TV-programma over oplichting (in november 2012 hier op het forum vragen gesteld) op Bali. Maar op de een of andere manier schijnt Bali zo'n aantrekkingskracht te hebben dat men alle realiteit uit het oog verliest bij het horen van de naam van paradise on earth.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-03-2013 15:34 bea jongejan wrote: Wij zijn ons aan het orienteren, om in 2014 in Bali te gaan wonen. We willen een huis gaan huren rondom Sanur. Kan iemand ons vertellen wat je gemiddeld per maand nodig heb met twee personen om daar redelijk te leven?
Daarop nog geen antwoord. Ik denk aan ca. 2000 euro.

leomanado
Gebruiker
spacer line

Kosten zijn heel erg afhankelijk van de "woonlasten". Dat kan al in een kos voor 100USD per maand, een luxe villa kost het veelvoudige uiteraard. Verder, hoe vaak wil je naar Nederland vliegen per jaar? Je wee wat tickets kosten.
Hoe ga je vervoer regelen? Auto huren kost je al gauw 20Ä per dag.
Zonder woonlasten kom je met 1000Ä per maand een eind.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Het kan wel (zelfs inclusief woonlasten) maar dan moet men een on-Europees leven kunnen leiden: geen westers eten, geen sterke drank, geen uitjes ala Europa, etc. En dat is op Bali verdraaid lastig.
Going native is impossible for an European, even for a remigrated Indonesian. Please be aware.

mas jono
Gebruiker
spacer line

Going Native is leuk voor een paar weken, of desnoods een paar maanden, maar op een gegeven moment gaat dat je opbreken, en dan bedoel ik nog niet eens het eten en drinken of het gebrek aan wat luxe want daar kun je (met wat moeite) aan wennen. Maar wat ik bedoel is het gebrek aan privacy, want IndonesiŽrs en privacy is als water en vuur, geen goede combinatie. De enige oplossing is je eigen opsluiten in je huis met alle deuren op slot, maar dan kun je net zo goed in Nederland blijven toch?

jstar
Gebruiker
spacer line

Gebrek aan luxe? Eten en drinken? Gebrek aan privacy? Vraagje: Woon je in IndonesiŽ? Heb je enig idee waar je het over hebt?

Dat zijn van die generalizerende nietszeggende opmerkingen. Elke situatie is anders; ik woon in een mooi huis, heb schoonfamilie en buren die zich niet continu overal mee bemoeien en heb niet te klagen over de kokkin of de restaurants in de buurt. En dat gedurend een langere periode.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

En wat is je uitgavenpatroon dan, jstar? Mas Jono heeft het over gebrek aan..... voor het geval je op Bali als een local gaat leven met een minimum aan uitgaven.
Maar misschien zie ik weer iets in jouw posting over het hoofd.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Maar 'going native' is natuurlijk niet hetzelfde als 'ergens wonen'. Ik moet er niet aan denken om te moeten leven als de gemiddelde Indonesier. Als ik dat moet, vertrek ik morgen nog terug naar Nederland.

Precies wat jij schrijft jstar; jij woont goed en hebt het verder prima, net als ik wellicht, maar daarmee onderscheid je je duidelijk van de gemiddelde Indonesier en ben je dus niet 'going native'.

jstar
Gebruiker
spacer line

Maar wat is de gemiddelde IndonesiŽr? Het ligt er helemaal aan waarvan je afkomstig bent. Net als andere ontwikkelingslanden als India etc., is de kloof tussen rijk en arm gigantisch en is er nog weinig middenklasse (het begint te komen, maar toch). En waarom wordt 'going native' altijd geassocieerd met de Indonesische versie van ons 'hutje op de hei'? Alles is niet marginaal hier, en integratie (voor zover mogelijk, ok acceptatie dan) kan op elk niveau en sociale klasse in de maatschappij.

Als je 'native' gaat in Kemang, Menteng, Pondok Indah of Kelapa Gading, betekent dat wonen in een huis met 5 slaapkamers en 3 staff als huishoudelijk personeel, rijden in een Toyota Fortuner, en je kinderen naar een National Plus school sturen. En ťťn keer per maand naar Bali of Singapore. Niet zo slecht hoor, dat going native.

Zou zelf trouwens nooit IndonesiŽ overwegen voor retirement of zo; er zijn zoveel geschikte(re) plekken voor dat.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Going native betekent wel iets heel anders dan de sociaal-economische positie. Het heeft te maken met zich identificeren met een bepaalde groep waartoe men niet behoort (en hoogstwaarschijnlijk ook nooit zal behoren). Het is meer een cultureel en sociaal iets. Zoals in een andere topic over humor: het verschil in (smaak van) humor, het verschil in culturele uitingen, kunst, muziek, literatuur, het verschil in schrijfstijl (bijv. journalistiek hier en daar), het verschil in ethiek, maar ook in esthetica, het verschil in normen, waarden, moraal, het verschil in eetgewoontes, etiquette en maaltijdensamenstelling, het verschil in beleving van vrijetijdsbeleving, enzo, enzo.
De gemiddelde Indonesier in Kemang, Menteng, etc. hebben wel geld maar geen stijl of smaak. Het zijn OKB (nouveau riche) die nog het gedrag van een lompe boer vertonen en totaal de etiquette, moraal en verfijnheid van de "oude" upperclass missen. Zelfde had/heeft men in NL ook. Ook al zou men sociaal-economisch op gelijke voet staan, er blijft een wereld van verschil.

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

En integreren op Bali? Vergeet het maar, ze blijven wel vriendelijk tegen je lachen. Dat weer wel. De kijk daarop verandert ook als je in de gaten hebt waarom die vriendelijke lach er is.

Natuurlijk zijn er vriendelijke mensen. Die heb je in Lutjebroek ook denk ik.

Where there is a will there will be relatives.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 27-03-2013 14:47 jstar wrote:

Als je 'native' gaat in Kemang, Menteng, Pondok Indah of Kelapa Gading, betekent dat wonen in een huis met 5 slaapkamers en 3 staff als huishoudelijk personeel, rijden in een Toyota Fortuner, en je kinderen naar een National Plus school sturen. En ťťn keer per maand naar Bali of Singapore. Niet zo slecht hoor, dat going native.

Ik ben ook een native van daaro(Jakarta-Pusat ).
En toch ondanks dat in Kelapa Gading veel huizen zijn van vele M klasse (die ik niet kan betalen, laat staan een Fortuner erbij ) ik daar niet willen wonen. Emoticon: Wink .

Mijn native vrienden ( heb mijn oude gang ontmoet tijdens de reunie vorige week) hebben ook redelijk , mijn andere familie en vrienden gaan ook niet elkaars huizen frequent bezoeken / binnenvallen. Als we elkaar willen ontmoeten moeten we halvergwege elkaar tegemoet komen(bij Plaza Senayan)
We wonen uren verder van elkaar .
Gisteren mijn oude tante bezocht(Ciputat-TangSel ), kost bijna een dag.

bisa dicek of makemyday .

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 27-03-2013 16:28 Yogya-Bali wrote:

De gemiddelde Indonesier in Kemang, Menteng, etc. hebben wel geld maar geen stijl of smaak. Het zijn OKB (nouveau riche) die nog het gedrag van een lompe boer vertonen en totaal de etiquette, moraal en verfijnheid van de "oude" upperclass missen. Zelfde had/heeft men in NL ook. Ook al zou men sociaal-economisch op gelijke voet staan, er blijft een wereld van verschil.

Hier maak je duidelijk een onderscheiding, tussen de OKB(Orang Kaya Baru) en of OBM (Orang Baru Melek). en de "verfijnde" oude klasse met stand.

bisa dicek of makemyday .

leomanado
Gebruiker
spacer line

jstar
even on-topic.....welke plekken zijn volgens jou veel beter geschikt voor retirement en waarom?

jstar
Gebruiker
spacer line

Er zijn landen met programma's voor pensionados die wťl wat voorstellen (i.t.t. een duur en lastig retirement visa).

Deze bieden weinig tot geen inkomstenbelasting op buitenlandse inkomsten, geen verplichting om permanent of zeer lang te verblijven, een vrijstelling op invoer persoonlijke goederen, geen vermogenswinstbelasting, zelfs officiŽle kortingen op medische ingrepen, restaurants en vliegtickets.

De meest voor de hand liggende zijn MaleisiŽ en Panama. Belize en Costa Rica doen het ook niet slecht. En als je op CuraÁao wil wonen (ik niet, maar ja).

renem
Gebruiker
spacer line

Ik zie dat Bea niet meer post en waarschijnlijk deze goede informatie ook niet meer leest maar goed hier even mijn 2 cent.

Als je elk dubbeltje moet omkeren om te overleven blijf dan in Nederland.
Ik zou zeggen 2500 Euro per maand minimaal en als je langzamerhand je draai hebt gevonden zou je met een lager bedrag goed rond kunnen komen.

Gebrek aan Privacy is waar ik het meeste aan heb moeten wennen + dat we geleerd hebben in Nederland dat iedereen gelijk is ... nu dat is hier niet zo.... ze zien jouw als een buitenstaander en dat zal altijd zo blijven.

Positief is :
Het is niet zo moeilijk om hier ergens de beste in te zijn omdat de werk ethiek hier anders is, dus als je ergens 100 % voorgaat kun je hier goed slagen hoor. Maar je kunt ook makkelijk in de goot belanden.

Op vakantie naar Indonesie is toch echt anders dan er voor langere tijd daad werkelijk wonen.
Ikzelf kwam sinds 1995 ieder jaar 3 weken voor vakantie naar indonesie en woon er nu 3 jaar, Ik kan je vertellen dat daar een heel groot verschil in zit.....

leomanado
Gebruiker
spacer line

hi jstar

ja Malaysia staat bij mij ook hoog. Curacao is leuk voor een paar maanden.....

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 27-03-2013 04:20 Yogya-Bali wrote: Men is bezig met de voorbereiding van een TV-programma over oplichting (in november 2012 hier op het forum vragen gesteld) op Bali.
Nog niet op TV geweest maar zondagavond om 21.30 uur bij SBS 6.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

70,078,984 pageviews Een website van indahnesia.com