Subforum Algemene Indonesiëpraat

forum.indonesiepagina.nl 
84 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Hilversum (Van onze redactie) 9 februari 2005 - In een stad op West-Timor, IndonesiŽ, is bij honderden katholieken vandaag de vlam in de pan geslagen nadat een protestant had geweigerd een geconsacreerde hostie te nuttigen. De politie moest er aan te pas komen om de man te beschermen. Stenengooiende katholieken verwondden tien politieagenten. Dat meldt The Associated Press.

Blasfemie
De rel vond plaats in de West-Timorese stad Atambua, die behoort tot de Indonesische provincie Oost-Nusatenggara. Tijdens de viering van Aswoensdag in de Imaculata-kathedraal, zagen de kerkgangers hoe een protestantse man de Heilige Communie weigerde, wat als blasfemie werd aangemerkt.

Ziekenhuis
Politiegeneraal Edward Aritonang verklaarde tegenover radiostation El-Shinta dat de geschokte katholieken na de Mis de man te lijf wilden gaan. De inmiddels gearriveerde politie ondernam een poging de protestant te bevrijden uit de handen van de roomse razenden. Daarop ontstond een gewelddadig conflict met de relschoppers, die de politie met stenen bekogelden. Drie agenten belandden daardoor in het ziekenhuis. Om het geweld te beŽindigen loste de politie waarschuwingsschoten.

Prinses Juliana
De Heilige Hostie is in het katholieke geloof het Lichaam van Christus. Mogelijk interpreteerden de katholieke fanatiekelingen de weigering als een afwijzing van Christus zelf. Het ironische is dat in het Westen juist ophef kan ontstaan als een protestant wťl te communie gaat. Voorbeeld: in 1998 leidde de communiegang van de hervormde prinses Juliana bij de huwelijksmis van haar kleinzoon Maurits met de katholieke MarilŤne van den Broek tot verontwaardiging bij veel orthodoxe katholieken, onder wie kardinaal Simonis.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Schultz
Gebruiker
spacer line

Vreemd verhaal.Daaruit blijkt,dat er ook een oosterse katholieke kerk is met eigen regels en rituelen.Volgens de normale katholieke kerk (laten we die dan westerse kerk noemen) is de communie voorbehouden aan katholieken en dan nog voorzover ze "in staat van genade "zijn dus zonder "doodzonde".
Hoe kan een protestant dan ter communie gaan?En wanneer hij weigert "getjintjangt"wordt?Vreemd verhaal.Geloof er niets van,zal wel iets anders achter zitten.Want: wat doet die protestant in een katholieke kerk tijdens een katholiek ritueel van Aswoensdag?Sudah al,

piet v tiggelen
Gebruiker
spacer line

nou,ik weet niet,wat voor geloof je hebt?schultz.maar als er hier n stel trouwt,of er is n dienst!en al ben je helemaal niet gelovig!is er niemand die zegt,dat je niet te communie mag gaan hoor!daar zijn ze hier te nuchter voor om dat te verbieden!en trouwens de meeste zijn al afgebroken,want er is hier niet veel meer over,van het katholieke geloof groetjes PIET

piet v tiggelen
Gebruiker
spacer line

even n aanvulling!!!!in nederland bedoel ik !

diederick
Gebruiker
User icon of diederick
spacer line

Misschien is een kleine correctie op bovenstaand bericht op z'n plaats:
Volgens de berichtgeving die ik vandaag gelezen heb ging het om een protestant die tijdens de mis in een hostie vertrapte. Hijzelf verklaarde dat dat per ongeluk gebeurde. Hij wilde juist zich bekeren tot het katholicisme.
Overigens is het weigeren van de hostie niet verboden. In principe moet men nuchter zijn bij het aanvaarden. Ben je dat niet, dan is het niet aannemen juist een vrome daad.
Ik ben het overigens met Schultz eens. Het is wel een erg archetypisch verhaal. Precies uit de handboekjes "hoe zaai ik een religieus conflict".

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste ....
Het is weer duidelijk eens zoals Schultz en ook Diederick aanhalen de manier om weer een conflict te krijgen.
Dit word ons inziens vaak een heel stuk veroorzaakt door onzorgvuldig en onvolledig nieuws te brengen.
Het baart ons wel grote zorgen dat er niet veel hoeft te gebeuren om een conflict te krijgen, vaak moet daar gewoon al meer gebeurt zijn om het zo ver te laten komen.
Tuti & Jan

Schultz
Gebruiker
spacer line

Voor mij is de zaak gesloten,maar ik wil toch nog iets zeggen tegen Piet.Ik heb nergens beweerd,dat er iemand opstaat om je te verbieden te communie te gaanHet is jou eigen vrije wil.Maar wat ik opgemerkt heb is de officiŽle leer van de kerk.Dat er mensen zijn die zich er niet aan storen,is hun zaak.Maar wij hebben het hier over wat de kerk vindt,of je ermee eens bent of niet.De keuze is aan jou.En zeg nu niet,dat er niets van het geloof over is.Ga maar ens naar het eiland Nias...waar de fraters en zusters de getroffenen van de bencana Tsunami op de been helpen.Dat is geloof.En niet of je gebeden zit te prevelen in een of andere kerk.Begrijp je het nu?
Wat bedoel je met nuchter zijn Diederick?Nuchter in de betekenis van niets in de maag?Dat is allang niet meer zo.Je mag te allen tijde te communie gaan,als je maar nuchter van geest bent.

Jantje
Gebruiker
spacer line

Ik vind het ook zoín vreemd verhaal. Ik denk het vogende:

Deze dwalende was van huis uit kanibaal. Door een stoomcursus van een of andere missionaris is hij totaal de weg kwijt geraakt. Heeft het nuttigen van het lichaam van Jezus wat al te letterlijk genomen en is kwaad weggelopen toen hem de Hostie geserveerd werd.

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Dit doet mij denken aan een missionaris in Papua Nieuw Guinea die het Nieuwe Testament zo vaak aan zijn inboorlingen voorlas dat ze hem uiteindelijk aan een kruis hebben genageld.

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Ach het kan nog gekker.

Ik weet alleen niet meer welk in land het zich afspeelde.
Maar er was een man die de kerk in ging en Jezus van zijn lijden wilde verlossen. Hij deed dat dor het Jezus beeld wat in de kerk stond te verwijderen van zijn Kruis.

Daarna heeft de politie de kerk verlost van deze man.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

93,378,714 pageviews Een website van indahnesia.com